eitaa logo
کشکول
2.2هزار دنبال‌کننده
85 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ [درس خارج وتحصیل موفق، از نگاه استاد علیدوست]: متوقف بر سه امر است: 1_شناخت هدف: الف) دانش افزایی ب) یادگیری فوت های کوزه گری، روشها، مدیریت بحث 2_یادگیری روش شناسی 3_آشنایی با تراث •فائده درس خارج: پژوهش •'•'•'•'•'•' تلخیصی از گفتار استاد علیدوست، فروردین 1400 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠دریای فقاهت 🔰شیخ مرتضی انصاری[27]: نتیجه اهانت به شیخ انصاری ( ره ) روزی شیخ انصاری ( ره ) پس از فراغت از زیارت کربلا که جمعی از علماء از جمله عارف بزرگ حاج سید علی شوشتری ، وصی شیخ واستاد ملا حسینقلی همدانی او را همراهی می کردند ، عازم مراجعت به نجف بود . هنگام سوار شدن به کشتی سهوا کفش شیخ بر روی فرش یک نفر از مشایخ عرب گذاشته شد . او که حسد و بغضی نسبت به شیخ داشت ، گستاخی کرد وگفت : عجمها ادب و معرفت ندارند خصوصاً اهل شوشتر ! شیخ چیزی نگفت ، حاج سیدعلی از شیخ خواست تا جواب گستاخی او را بدهد ، ولی شیخ همچنان ساکت ماند . عصر آن روز مرد عرب مبتلا به قولنج شد واندکی بعد جنازه اش را برای دفن از کشتی بیرون بردند .[۱] عباداتی که شیخ از سن بلوغ تا آخر عمر به آنها ادامه می داد ، گذشته از فرائض و نوافل شبانه روزی وادعیه و تعقیبات ، عبارت بوده انداز ؛ قرائت یک جزء قرآن و نماز حضرت جعفر طیار و زیارت جامعه و عاشورا در هر روز .[۲] « شیخ انصاری آن مردی که مرجـع كـل في الكـل شیعه می شود ، آن روزی که می میرد ، با آن ساعتی که به صورت یک طلبه فقیر دزفولی وارد نجف شده است ، فرقی نکرده است . وقتی که خانه او را نگاه می کنند می بینند مثل فقیرترین مردم زندگی می کند یک نفر به ایشان می گوید : آقا ! خیلی هنر می کنید که اینهمه وجوه به دست شما می رسد ، هیچ تصرفی در آنها نمی کنید . می فرماید : چه هنری کرده ام ؟ عرض می کند : چه هنری از این بالا تر ؟! می فرماید : حداکثر کـار من ، کار خرگ چی های کاشان است که می روند تا اصفهان و بر می گردند . خرک چی های کاشان را ـ که پول به آنها می دهند که بروند از اصفهان کالا بخرند و بیاورند کاشان ، آیا دیده اید که به مال مردم ، خیانت کنند ؟ آنها امین هستند ؛ این مسأله ، امر مهمی نیست ، بلکه به نظر شما مهم آمده است . اینجاست که می بینیم مرجعیت ، یک ذره نمی تواند روح این مرد بزرگ را تحت تسخير و تأثیر خودش قرار دهد . »[۳] ......................... [۱]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری » / ۰۱۰۱ [۲]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری » / ۹٠ [۳]: سیره نبوی/29_30 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
[تفاسیر مأثور <منقول وروایی>]: ۱_تفسیر صافی ۲_تفسیر البرهان ۳_تفسیر نور الثقلین ۴_تفسیر کنز الدقائق 📚دانش حدیث ص74_75 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 🆔 @Charayea
❇️❇️ [امر به کتابت وکتابخوانی وحفظ آن]: 🔸مردی از انصار به محضر مبارک پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌رسید و در مجلس او شرکت می‌کرد و سخنانی از آن حضرت صلی الله علیه و آله می‌شنید که سخت او را به وجد می‌آورد و برای او شگفت انگیز می‌نمود، بطوریکه شیفته سخنان آن حضرت صلی الله علیه و آله می‌شد؛ ولی نمی توانست آنها را به خاطر بسپارد. لذا نگرانی خود را از جهت ضعف و کمبود حافظه، با حضرت صلی الله علیه و آله در میان گذاشت. رسول خدا صلی الله علیه و آله به او فرمودند: برای حفظ و نگاهداری این سخنان، از دست خویش مددگیر و به دستش اشاره فرمود که گفتار و بیاناتش را بنویسد [۱] . 🔹امام مجتبی علیه السلام فرزندان و خواهرزادگان خود را فرا می‌خواند و به آنها می‌فرمود: اگر چه شما هم اکنون به عنوان افراد کوچک و خردسال فامیل و قوم و خویش خود بشمار می‌آیید ولی این امید هم وجود دارد که بزرگان قوم و گروهی دیگر باشید؛ لذا بر شما لازم است که علم و دانش را فرا گیرید. و اگر در جمع شما کسانی دیده شوند که نتوانند علم و دانش را فرا گیرند و یا در خاطر بسپارند باید به نگارش علم قیام کرده و آن نوشته علمی را در خانه‌های خویش قرار داده و از آن نگهبانی کنند [۲] . 🔸امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «اِحْتَفِظُوا بِکُتبِکُم، فَإنَّکُم سَوف تَحتَاجونَ الیها»[۳] «کتابهایتان را نیک نگاهداری کنید زیرا که بزودی به آنها نیازمند خواهید شد». 🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «هنگامی که مؤمنی از دنیا می‌رود حتی اگر یک برگ نوشته از علم خود باقی بگذارد، این برگ بصورت پوشش و حفاظی میان او و میان آتش جهنم خواهد بود، و خداوند متعال در برابر هر حرفی که در آن نگارش یافته است، شهری گسترده تر از دنیا و آنچه در آن است به وی عطا می‌کند». [۴] 🔸حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است که: «الکُتُبُ بَساتینُ العُلَمَاء» [۵] .: «کتابها باغهای اندیشمندان است». ---------- [۱]:کنزالعمال: ۵۴۲/۰۱ و ۹۴۲. [۲]: کنزالعمال: ۷۵۲/۰۱. [۳]: الکافی: ۲۵/۱، حدیث ۰۱. [۴]:إن المؤمن اذا مات و ترک ورقه واحده علیها علم، کانت الورقه ستراًفیما بینه و بین النار و أعطاه الله تعالی بکل حرف مدینه أوسع من الدنیاو ما فیها. منیه المرید: ۱۴۳. [۵]: غررالحکم ۹۴:، حدیث ۱۹۲. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 🆔 @Charayea
شرائع 24(1)(1).mp3
7.03M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج24 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [متحیر نشوید، روایت هست]: 🔹هیچکس سرگردان و متحیر و مفتون نشد و از حـق نبرید و به باطل و پوچی نپیوست ، جز آنکه اندوخته دانش و روایتش اندک بود و از دقت و فهم ، تهی . 🔸ایـن شوربختان در جستجوی دانش همت نگماشتند و رنج به چنگ آوردن و نقلش از معادن ناب آن را به جان نخریدند ♦اگر هـم نقل می کردند ، به دیده تأمل و دقت در آن نمی نگریستند و باز به سان کسی بودند که چیزی نقل نکرده است ، که امام جعفر صادق فرمود : « منزلت شیعیانمان را نزد ما با مقدار نقل و فهمشان از سخنان ما بسنجيد » . 📚الغیبة،للنعمانی، ص22،مقدمه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علل شهرت یافتن ] : ممکن کتب روایی متعدد شیعه همچون اصول اربعمئه ، جوامع اولیه و ... ، چرا صرفاً همین چهار کتاب به عنوان کتب اربعه یا اصول اربعه شیعه شهرت یافتند ⁉️ در جواب به این سؤال می توان به علتهای زیر اشاره کرد : 1️⃣وثاقت و مقام بلند علمی مؤلفان کتب اربعه. 2️⃣اهتمام مؤلفان به جمع آوری احادیثی که از صحت و اعتبار بیشتری برخور دارند. 3️⃣نظم و ترتیب در چینش احادیث و موضوعات 4️⃣اشتمال بر حجم گسترده ای از احادیث و موضوعات. 5️⃣ قدمت زمانی و نزدیکی آنها به عصر صدور 6️⃣ ۶. تلاش مؤلفان این کتاب ها برای حل مشکل تعارض اخبار . 📚دانش حدیث، ص212 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 25.mp3
6.76M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج25 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠دریای فقاهت 🔰شیخ مرتضی انصاری[28]: 🔸شیخ انصاری با آن وزنه علمی که داشت هرگاه کسی حتی یکی از کوچکترین شاگردانش در مجلس درس صحبتی می نمود ، به حرفهایش کاملاً گوش فرا می داد . روزی ، استاد اعظم بربالای منبر تدریس فرمودند : « در ایام تحصیلم در خدمت شريف العلماء و حاج ملا احمد نراقی و شيخ على ابن الشيخ ( معروف به کاشف الغطاء ) ، بر ذهن و ادراك و حافظه خود مغرور بودم به گونه ای که هرگاه در مطلبی تعمق می کردم و چیزی را درک می نمودم ، اگر خلاف آن را از اساتید خود می شنیدم ، بدان توجهی نکرده بلکه گوش به تمام کردن بیانات ایشان هم نمی دادم ؛ ولی اکنون طوری شده ام که هرگاه کمترین شاگردم هم سخنی گوید ، استماع می کنم تا حرفش را تمام کند ؛ زیرا ، تجربه کردم و بعضی از افکار خود را به واسطه سخن یکی از شاگردان مبتدی باطل دیدم » .[۱] 🔹 « میرزای شیرازی در درس شیخ کم سخن می گفت و بگاه سخن گفتن ، صدایش به اندازه ای آرام بود که شیخ برای فهم آن ، ناچار بدنش را به طرف او متمایل می کرد . هرگاه میرزا اراده تکلم داشت ، شیخ اهل مجلس را ساکت کرده و بدانها می گفت : جناب میرزا سخن می گوید . و پس از پایان کلام میرزا ، رو به دیگران نموده و مطالب او را برای شاگردان تقریر می کرد . کسی که شیخ را شناخته باشد ، می د داند این کار از جانب او چقدر پر اهمیت و عظیم است » .[۲] 🔸مرحوم شیخ انصاری ( رضوان الله علیه ) مردی بود که در علم و تقوا نابغۂ روز گار بود که هنوزهم علماء و فقهاء افتخار می کنند به فهم دقـائـق كلامش ، وقتی که آمدند ، چیزی از ایشان سؤال می کردند ، اگر نمی دانستند ، تعمد داشتند که بلند بگویند : ندانم ، ندانم ، ندانم . این طور می گفتند که شاگردان یاد بگیرند که اگر چیزی را نمی دانند ننگشان نیاید از اینکه بگویند : نمی دانم . »[۳] 🔹« شیخ انصاری دارای همتی بلند و اخلاقی نیکو بود و به امور طلاب شخصاً رسیدگی می کرد و مانند پدری مهربان آنان را تحت تربیت خود قرار داده بود . چند روزی شیخ دیر تر از وقت مقرر برای تدریس حاضر می شد . از وی سبب را پرسیدند . فرمود : یکی از سادات به تحصیل علوم دینی مایل گشته ، و این امر را با چند نفر در میان نهاده ، تادرس مقدمات برایش گویند ؛ ولی هیچ یک از آنان حاضر نشدند . و شأن خود را بالا تر از آن دیدند بدین جهت خود ، متصدی این امر شده و درس او را به عهده گرفته ام »[۴] تــواضـع مــرد را دارد گـــرامـی زكـبـر آیـد بـدی در نیکنامی ( ناصر خسرو ) ••••••••••••••••••••••• [۱]زندگانی وشخصیت شیخ انصاری ص77_78 [۲]میرزای شیرازی، ترجمه هدایة الرازی ص 37 [۳]: « سیره نبوی » / 116 ، مرحوم سید محمد باقر در چه ای ، استاد آیت الله بروجردی ، نیز شیوه شیخ انصاری را ، داشته اند . [۴]: زندگانی وشخصیت شیخ انصاری ص78 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
Voice 001.m4a
36.86M
❇️❇️ 💠تدریس کتاب وسائل الشیعه، جلد اول، ادامه باب چهارم و شروع باب پنجم ✳️ جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[1]: آخوند خراسانی در سال ۱۲۵۵ ه. ق (۱۲۱۷ ه. ش) در مشهد به دنیا آمد. پدرش مولی حسین هروی فردی باسواد بود که تجارت، دانش و دین داری را در وجود خود جمع داشت وبسیار دوستدار دانش و اهل علم بود. وی در هرات [۱]به دنیا آمده بود و تاجر معروف ابریشم در مشهد و هرات به شمار می‌رفت. مولی حسین که مردی ثروتمند بود، اشتیاق زیادی به تبلیغ و ارشاد مردم داشت. ازاین رو، در سفرهای خود افزون بر کسب حلال، مردم را با احکام مذهبی آشنا می‌کرد. وی زمانی به کاشان سفر کرد و مدتی در آن دیار مشغول هدایت و راهنمایی مردم بود. مولی حسین هراتی نسبت به طبقه ضعیف جامعه و درماندگان بسیار توجه داشت. وی بسیار با احساس و رقیق القلب بود و ظاهری آراسته و درونی بی پیرایه داشت. وی با همه حتی مخالفانش بسیار خوش برخورد بود. مولی حسین از کاشان به هرات بازگشت و در آنجا ازدواج کرد و دارای سه پسر به نام‌های نصراللّه، محمدرضا و غلام رضا شد. وی گاهی برای زیارت امام رضا علیه السلام و امور تجاری به مشهد می‌آمد و در بعضی از سفرها، خانواده و فرزندان خویش را نیز با خود همراه می‌آورد. در یکی از سفرها، فرزند چهارم او، محمد کاظم به دنیا آمد. او سرانجام تصمیم به اقامت گرفت و در مشهد ماندگار شد تا زمانی که از دنیا رفت و در آن دیار به خاک سپرده شد. [۲] سه فرزند اول مولی حسین هرکدام کسبی را پیشه خود ساختند و نوادگان ایشان امروزه در شهر مشهد زندگی می‌کنند. فرزند چهارم؛ یعنی آخوند خراسانی نیز از نوابغ روزگار گردید. البته درباره مادر آخوند اطلاع درستی در دست نیست. [۳] ---------- [۱]: ۱. خراسان قدیم شامل شهرهای فراوانی بوده است که مردم آن اندکی پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در نیم قرن اول طلوع اسلام، با آن آشنا شده و آن را با جان و دل پذیرفتند. هرات از زیباترین، مهم ترین و مشهورترین شهرهای تاریخی خاور زمین در خراسان بود و شخصی به نام نریمان آن را بنا گذاشته است. تاتارها در سال ۶۱۸ ه. ق آن را خراب کردند و بعدها از نو بنا شد. هرات در زمان خلیفه دوم به دست حنف بن قیس فتح شد. این شهر از بزرگ ترین شهرهای دولت صفویه و محل زندگی ایشان بود. هرات زادگاه، میهن و مزار دانشمندان بسیاری است و در زمان فتحعلی شاه قاجار به افغانستان واگذار شد. علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، ۷۷ ج، ۲، ج ۱۵، ص ۲۳۴۳۴؛ عبدالرحیم محمدعلی، المصلح المجاهد، نجف اشرف، نعمان، ۱۳۹۲ ه. ق، ص ۲۲. [۲]: مشهد قطعه زمینی در خراسان است که محل رفت و آمد فرشتگان و باغی از باغ‌های بهشت است. این شهر به دلیل شهادت امام رضا علیه السلام در آنجا، مشهد مشهد الرضا نامیده شده است. [۳]: ۲. محمد کاظم خراسانی، کفایة الاصول مقدمه، قم، موسسه آل البیت علیه السلام لاحیاء التراث، ۱۴۱۷، چ ۲، ج ۱، ص ۱۴؛ المصلح المجاهد، ص ۲۲؛ محمد حرزالدین، معارف الرجال فی تراجم العلماء و الادباء، قم، انتشارات کتاب خانه آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی، ۱۴۰۵، ص ۳۲۳. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ •••°01️⃣0°••• [القسم الثاني]: في تقرير المطالب العربيةوما يتفرّع عليها من الأحكام الشرعية فيه أربعة مقاصد: المقصد الأول : في الأسماء وفيه أبواب: الباب الأول : في الكلام وما يتعلق به مقدمة : الكلام في اللغة: اسم جنس يقع على القليل والكثير ، كما صرح به الجوهري ، ثم زاده إيضاحا فقال : يقع على الكلمة الواحدة وعلى الجماعة ، بخلاف الكلم ، فإنه لا يكون أقلّ من ثلاث كلمات [١]. وقال ابن عصفور : الكلام في أصل اللغة اسم لما يتكلم به من الجمل ، مفيدة كانت أو غير مفيدة. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 📗قسمت دوم از کتاب تمهید القواعد در بیان تقریر مطالب عربی و فروعات آن از احکام شرعی است. که متشکل از چهار مقصد است: {اسماء_ افعال_ حروف_ توابع و باقی تراکیب} مقصد اول در بیان اسما می باشد که دارای ابوابی است: {کلام و متعلقات آن _مضرات _موصولات_ ادات تعریف_ مشتقات_ مصدر_ظروف_تثنیه و جمع _عدد} باب اول: در بیان کلام و متعلقات آن است. مقدمه: 🟦تعریف لغوی کلام: همانطور که جوهری در صحاح تصریح کرده است،کلام اسم جنس است که بر کم و زیاد واقع می شود و سپس برای توضیح بیشتر گفته است که واقع بر کلمه واحد و جماعت هم میشود، به خلاف کَلِم،که کمتر از سه کلمه نیست. 🟥تعریف کلام از نظر ابن عصفور: وی درلغت، کلام را اسم میداند برای جمله ها_برای چیزی که تکلم میشود به آن که بیان باشد از جملات_چه جُمَل مفید باشند وچه غیر مفید. 📚[١] الصحاح ٥ : ٢٠٢٣. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 26.mp3
5.58M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج26 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[2]: 🔸دوران کودکی هر فرد از حساس ترین دوره‌های عمر اوست. دوران کودکی دوره بازی و سپس تربیت است و ساختار شخصیتی انسان در این دوره پی ریزی می‌شود؛ دوره ای که بسیار انعطاف پذیر بوده و نوع تربیت در این دوره، می‌تواند عامل اصلی در پیشرفت یا پسرفت آدمی باشد. مولی حسین هروی که مردی پرهیزگار وآشنا به قرآن و کلمات اهل بیت علیهم السلام بوده، در تربیت فرزندان خویش بسیار کوشید و نتیجه تلاش‌های او با درخشش آخرین فرزندش، ملا محمد کاظم در آسمان مرجعیت شیعه به ثمر نشست. بی گمان، پشتکار پدر در هدایت فرزندان، دعای خیر و منش طلبگی او، محمد کاظم را جذب حوزه علمیه کرد.[۱] 🔹ازدواج، سنتی الهی است که به مقتضای طبیعت بشر وضع گردیده و مایه تکامل آدمی است. آخوند در هجده سالگی در سال ۱۲۷۳ ه. ق، در مشهد ازدواج کرد که نتیجه آن، دو فرزند بود.[۲]نام اولی را که در مشهد به دنیا آمده بود، مهدی گذاشتند.[۳]هنگامی که آخوند به دلیل سختی سفر و مشکل مسکن در نجف اشرف، برای ادامه تحصیل به تنهایی به نجف اشرف می‌رفت، همسر و فرزندش را به پدر سپرده بود. رسیدن خبر درگذشت تنها فرزندش، خاطر او را آزرد. ازاین رو، نامه ای به پدر نوشته و از او خواست که همسرش را با خود به نجف بیاورد. پدر همراه همسر محمد کاظم به نجف آمدند.[۴] 🔸فرزند دوم آخوند در نجف، مرده به دنیا آمد و سبب ناراحتی بیشتر آخوند و همسرش گردید و اندکی بعد همسرش در بستر بیماری افتاد. ازاین رو، آخوند در کنار درس، به پرستاری او و اداره امور خانه نیز می‌پرداخت تا اینکه سرانجام پیک اجل به سراغ همسر آخوند آمد و جان او را نیز گرفت و داغی دیگر بر قلب آخوند گذاشت. وی مدتی به حجره بازگشت [۵] و اندکی بعد با علویه ای تبریزی ساکن نجف ازدواج کرد که ثمره این ازدواج، سه پسر بود. آخوند پس از درگذشت همسر دوم، با زنی ایرانی ساکن بغداد ازدواج کرد و از او صاحب دو پسر و یک دختر شد. این زن نیز در سال ۱۳۲۲ ه. ق از دنیا رفت. آخرین ازدواج آخوند با زنی اصفهانی ساکن نجف بود. از این ازدواج، فرزندی به دنیا نیامد. • • • • • • • [۱]: ابوالفضل شکوری، سیره صالحان، قم، انتشارات شکوری، ۱۳۷۴، چ ۱، ص ۱۱۱. [۲]: محمد رضا سمّاک امانی، آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۳، چ ۱، ص ۲۹. [۳]: سیره صالحان، ص ۱۱۱. [۴]: آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، ص ۳۴. [۵]: سیره صالحان، ص ۱۱۶. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 27.mp3
5.69M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج27 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [اصول و روشهای یادداشت برداری بهتر]: ۱) برای سخنرانی و تدریس معلم آماده شوید. الف- یادداشتها را مرور کنید. ب- کتاب درسی را از قبل مطالعه کنید. ۲) زمانیکه شک دارید، آن را بنویسید. ۳) در مورد یادداشت هایتان، رژیم بگیرید! الف- از شکل اختصاری کلمات استفاده کنید. ب- از نوشتن کلماتی که مهم نیستند، صرف نظر کنید. ۴) مربی خود را بشناسید. الف- شیوه و سبک تدریس ب- در اوایل ترم، یادداشتهای تان را به منظور ارزشیابی به معلم خود نشان دهید. ۵) از یک شیوۀ یادداشت برداری خوب، استفاده کنید. ۶) یادداشتهای تان را فعالانه مرورکنید. ۷) یادداشتهای تان را تایپ کنید یا دوباره بنویسید. 📚مهارتهای مطالعه ویادگیری ص113 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[3]: آخوند پنج پسر و یک دختر از خود به یادگار گذاشت که پسران وی همگی نامدار و صاحب آوازه بودند. در اینجا، به توضیح کوتاهی از زندگانی فرزندان آخوند می‌پردازیم: ۱. میرزا مهدی وی به سال ۱۲۹۲ ه. ق در نجف اشرف به دنیا آمد. ایشان بسیار باهوش، خوش فکر و پرجرأت بوده و از احترام خاصی در مجامع مختلف برخوردار بود. به دلیل بیماری چشم و سفارش پدر، پس از اتمام سطح، از ادامه تحصیل بازماند و وارد حوزه خدمات اجتماعی و سیاسی گشت و عصای پدر در نهضت مشروطه شد. او در استقلال عراق زحمات زیادی کشید و سرانجام در روز جمعه ششم جمادی الثانی ۱۳۶۴ ه. ق که برای زیارت حضرت امام رضا علیه السلام به ایران آمده بود، در مشهد درگذشت و در دارالسعاده رضوی به خاک سپرده شد.[۱] ۲. میرزا محمد آقازاده وی در نیمه شعبان ۱۲۹۴ ه. ق در نجف اشرف زاده شد. ایشان درس‌های حوزه را تا دریافت اجازه اجتهاد از مرحوم آخوند ادامه داد. در سال ۱۳۲۵ ه. ش، با دعوت علمای خراسان و موافقت پدر به مشهد رفت و در رأس حوزه علمیه خراسان قرار گرفت. در آنجا در کنار تدریس فقه و اصول در مسجد گوهرشاد، با کژی‌های دولت مشروطه از جمله استقراض خارجی به شدت به مبارزه برخاست و در برابر حجاب زدایی و تغییر لباس ایستادگی کرد. در نتیجه، از سوی حکومت به اعدام محکوم شد که به واسطه فشار حوزه علمیه نجف، آن حکم لغو گردید، ولی سرانجام در اثر تزریق آمپول هوا به دست پزشک احمدی در ۱۲ ذیقعده ۱۳۵۶ ه. ق (۱۳۱۶ ه. ش) درگذشت. پیکر آن مرحوم را در حرم حضرت عبدالعظیم کنار آرامگاه حاج ملا علی کنی به خاک سپردند. او تقریرات درس آخوند در مبحث اجاره، قضا و شهادات در فقه و مبحث الفاظ را در اصول نوشته است و حاشیه ای نیز بر کفایة الاصول دارد. آیت اللّه العظمی فاضل لنکرانی از شاگردان ایشان است.[۲] ۳. میرزا احمد کفایی وی در ربیع الاول ۱۳۰۰ ه. ق در نجف اشرف زاده شد و در دامن پدر رشد و تربیت یافت و تحصیلات خود را تا درجه اجتهاد ادامه داد. وی معتمد میرزای شیرازی و مشاور او بود و نیز فعال ترین شخصیت روحانی در نهضت عراق و از ارکان آن به شمار می‌آمد. او پس از برادرش، میرزا محمد، هدایت حوزه علمیه خراسان را به دست گرفت و پس از فرو پاشیدن این حوزه در اثر وقایع شهریور ۱۳۲۰، آن را بازسازی کرد. حوزه امروز خراسان حاصل تلاش‌ها و خدمات اوست. میرزا احمد هر روز در مسجد گوهرشاد به تدریس فقه و اصول می‌پرداخت و نیز خزانه دار حضرت رضا علیه السلام بود. احترام ایشان در جامعه روحانیت شیعه به اندازه ای بود که هنگام مسافرتش به قم در سال ۱۳۳۱ ه. ش، آیت اللّه العظمی بروجردی رحمه الله به احترام ورود وی، حوزه درس خود را تعطیل کرد. وی با تشکیل هیئت‌های اسلامی یکی از مدافعان جدی در برابر حمله روسیه به ایران به شمار می‌رفت. میرزا احمد کفایی پس از بیماری طولانی در روز سه شنبه ۷ ذیقعده ۱۳۹۱ه. ش درگذشت و در پشت سر حضرت رضا علیه السلام نزدیک ضریح مطهر دفن شد. تعلیقه بر مباحث الفاظ کفایة الاصول از آثار اوست و آقای حسین علی راشد از شاگردان ایشان به شمار می‌رود. ۴. زهرا کفایی وی تنها دختر آخوند است که در سال ۱۳۰۸ ه. ق در نجف به دنیا آمد. وی همسر فرزند میرزا حبیب اللّه رشتی بود. که به همراه همسرش به تهران آمد و پس از درگذشتش، پیکر او را به نجف اشرف بردند و در حرم امیرالمؤمنین علی علیه السلامدر کنار آرامگاه پدر به خاک سپردند. ۵. حاج آقا حسین کفایی وی در سال ۱۳۱۸ ه. ق در نجف اشرف زاده شد. مدارج علمی را در آن دیار گذراند و سپس به تهران آمد و امامت جماعت یکی از مساجد تهران را بر عهده گرفت. او در امور اجتماعی و کارهای عام المنفعه در عراق و ایران بسیار خوش می‌درخشید. پیکر وی پس از درگذشتش در تهران، به نجف منتقل و در کنار پدر به خاک سپرده شد. ۶. حاج آقا حسن کفایی وی در سال ه. ق ۱۳۲۰ در نجف اشرف زاده شد و پس از پایان تحصیل، در سال ۱۳۴۳ ه. ق به ایران آمد و در ماجرای شهریور ۱۳۲۰ در کنار برادرش، میرزا احمد در دفاع از خراسان حضور داشت. او در روز دهم ذیحجه ۱۳۷۳ ه. ق درگذشت و در حرم عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.[۵] ___________________ [۱]: کریم جوان شیر، نامداران راحل، تبریز، انتشارات سالار، ۱۳۷۵، چ ۱، ص ۱۵۷؛ حسن مرسلوند، زندگی نامه رجال و مشاهیر ایران، تهران، نشر الهام، ۱۳۶۹، ج ۱، ص ۶۰؛ المصلح المجاهد، صص ۱۴۸ ۱۵۲. [۲]: زندگی نامه رجال و مشاهیر ایران، ج ۱، ص ۴۴؛ سید علی رضا ریحان یزدی، آینه دانشوران، قم، انتشارات کتاب خانه آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی، ۱۳۷۲، چ ۳، ص ۲۳۲؛ المصلح المجاهد، ص۱۵۲. [۳]: نامداران راحل، ص ۱۵۷؛ آینه دانشوران، ص ۶۷؛ المصلح المجاهد، ص ۱۵۳؛ دست نوشته‌های میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی، ص ۵۶ [۴]: نامداران راحل، ص ۱۵۷. [۵]: نامداران راحل، ص ۱۵۷. @Charayea
❇️❇️ 🟦فوائد شناخت تاریخ حدیث شیعه: 1_شناخت فرهنگ حدیثی زمانه 2_آشنایی با مکتوبات حدیثی در هر زمان 3_آشنایی با روشهای اموزشی 🟥ویژگی های تاریخ حدیث شیعه: 1 _دسترسی به معصومین 2_همسان بودن احادیث معصومین 3_شاگردان دانشمند 4_طرح احادیث تفصیلی وجزئی 5_پاسخ به پرسش های جدید 6_ترویج فرهنگ نوشتاری 🟫نمایی از تاریخ حدیث شیعه: 1_دوره حضور: الف) عصر تولد ورشد: از زمان پیامبر تا امام سجاد ب) دوره شکوفایی: عصر صادقین ج) عصر تثبیت وتحکیم: پس از امام صادق 2_دوره غیبت: الف) دوران غیبت صغری ب) قرن ۴و۵،دوره طلایی عصر شیعه ج) قرن۶تا۹،دوره فترت د) قرن۱٠و۱۱،دوره شکوفایی دوباره ه) قرن۱۲تا دوره معاصر و) دوره معاصر 📚تلخیصی از مقاله تاریخ حدیث شیعه مولف: سید محمد کاظم طباطبایی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد. مبلغی.mp3
832.4K
❇️❇️ ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ [فوائد مکاسب خوانی]: 1_ایجاد آگاهی نسبت به ادبیات فقهی 2_حرکت و روش فقهی 3_آشنایی با روایات وطریق استنباط 4_ایجاد تمهیدات اولیه برای اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[4]: آخوند خراسانی که به هروی، غروی، طوسی و نجفی نیز شناخته می‌شود، در ۱۱ سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه علمیه سلیمانیه، در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام و با پشتیبانی پدر بزرگوارش، تحصیل علوم حوزوی و معارف شیعی را آغاز کرد. وی در مدّت یازده سال، درس‌های مقدماتی و متوسطه علوم اسلامی، اعم از ادبیات عرب، منطق و مقداری از اصول و فقه را در زادگاه خویش به پایان رسانید. با پایان دوره سطح، آخوند که از سویی احساس می‌کرد حوزه علمیه خراسان دیگر پاسخ گوی نیازهای علمی او نیست و از سوی دیگر، سخت مشتاق عتبات عالیات و حوزه پررونق نجف اشرف بود، به سوی آن دیار به راه افتاد. البته در این مسیر، چند ماهی در سبزوار و تهران از محضر ملا هادی سبزواری، میرزا ابوالحسن جلوه و مولی حسین خویی، فلسفه و حکمت آموخت. او در سال ۱۲۷۹ ه. ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف (که در آن زمان شیخ اعظم مرتضی انصاری، هدایت آن را بر عهده داشت) گردید و به تکمیل تحصیلات خود در آن سامان پرداخت تا اینکه بر کرسی تعلیم و مرجعیت عامه شیعه تکیه زد.[۱] براساس آیات و روایات، می‌توان هجرت را به چند گونه تقسیم کرد که یکی از آن‌ها هجرت مکانی است. هجرت مکانی به خودی خود ارزشی ندارد؛ مگر آنکه هدفی الهی داشته باشد. در تاریخ نمونه‌های فراوانی برای آن وجود دارد. از دلایل هجرت مکانی، تحصیل علم است که اولیای دین به آن سفارش کرده اند. هجرت از رمزهای پیشرفت است و در هر کجا که امکان خوشه چینی از خرمن‌های علم و معرفت وجود دارد، تشنگان دانش باید به سوی آن رهسپار شوند. شوق تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف، هزاران طلبه علاقه مند را از شرق و غرب جهان روانه آن دیار می‌کرد که همواره با سختی‌های غربت و دوری از وطن و خانواده همراه بود. آخوند خراسانی از این قاعده مستثنا نبود. وی نیز برای علم آموزی در جوار مرقد باب علم نبی و در مهم ترین مرکز علوم اسلامی آن عصر؛ یعنی نجف اشرف با هماهنگی و صلاحدید پدر و مادر و همسرش، در ۲۳ سالگی (رجب سال ۱۲۷۷ ه. ق)، مشهد الرضا علیه السلام را به تنهایی به سوی نجف اشرف ترک کرد تا از محضر استادان نامدار آن سامان بهره مند شود. کاروانی که آخوند همراه آن بود، برای استراحت در مسیر راه در سبزوار توقف کرد. در آن روزگار، شهرت علمی حاج ملا هادی سبزواری، صاحب منظومه سراسر ایران را گرفته بود. آخوند فرصت را غنیمت شمرد و در فاصله توقف کاروان، در مجلس درس حاج ملا هادی سبزواری شرکت جست. در مجلس درس ملا هادی سبزواری، شاگردان فاضلی بودند که پس از گذراندن مقدمات، منطق و حکمت در آن حوزه علمی حضور به هم رسانده بودند. آخوند شیفته بحث و استدلال ملاهادی شد. از این رو، از کاروان جدا گشت و تا ذیحجه همان سال به مدت چند ماه در یکی از مدرسه‌های سبزوار اقامت گزید و از درس آن فیلسوف برجسته بهره‌ها گرفت.[۲] حضور آخوند در آن جمع که جوانی ناآشنا می‌نمود، تعجب و اعتراض حاضران را برانگیخت. ازاین رو، حکیم حاج ملا هادی سبزواری در پاسخ به این اعتراض فرمود: کسی که به چشم تحقیر در او می‌نگرید، نبوغی چشم گیر و آینده ای بس درخشان دارد. او به پایگاهی از علم خواهد رسید که هزاران نفر از انوار دانش او بهره خواهند یافت و به جایگاهی تکیه خواهد زد که به فرمان او، پادشاهی از سلطنت خلع خواهد شد. پس از چند ماه آخوند به مشهد بازگشت و پس از مدّتی دوباره راهی نجف اشرف گردید. در میان راه به تهران رسید. او به دلیل تمام شدن توشه و زاد سفر به ناچار در تهران به مدت سیزده ماه و بیست روز در یکی از حجره‌های مدرسه صدر ساکن شد. در این مدت به همراه هم حجره ای اش، شیخ عبدالرسول مازندرانی در درس حکیم متأله میرزا ابوالحسن جلوه و مولی حسین خویی شرکت جست. در این مدت، حوزه علمیه نجف و شوق تحصیل در آن، از ذهن او بیرون نمی رفت و مقصد اصلی اش را فراموش نمی کرد، ولی توشه کافی برای رفتن به نجف اشرف نداشت تا اینکه خداوند زمینه‌های این سفر را فراهم ساخت. آخوند پس از دو سال و چند ماه که از مشهد خارج شده بود، در آغازین روزهای ذیحجه سال ۱۲۷۹ ه. ق [۳] دو سال پیش از درگذشت شیخ انصاری وارد نجف اشرف شد و به کعبه آمال علمی و معنوی خویش رسید. ••••• [۱]:کفایة الاصول، مقدمه؛ سیره صالحان، ص ۱۱۲؛ المصلح المجاهد، ص ۲۵؛ معارف الرجال، ج ۲، ص ۳۲۳؛ نامداران راحل، ص ۱۵۵؛ آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، ص ۳۰. [۲]: البته اختلافی است https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد مبلغی.mp3
1.25M
❇️❇️ ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🔴مکاسب را از دست ندهید... بدیلی برای مکاسب نمیتوان یافت 🔶بهترین ها در روش فقهی: 1️⃣شیخ انصاری 2️⃣صاحب جواهر 🎙داستان فقیه سنی ومکاسب شیخ انصاری https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [وصیت نامه فقیه آیت الله میرزا جواد تبریزی]: باسمه تعالی اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم واهلک اعدائهم حال که پیکر اینجانب در قبر آرمیده و یا بر دستان شماست ، بر دستان شاگردان عزیزم که سالها برای موفقیت آنان تلاش کردم و هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم نصیحتی دارم ، البته در طول حیاتم سعی کرده ام قبل از آنکه نصبحتی متوجه کسی کنم ، خود بدان عمل کرده باشم . بر تمام مومنین است که با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کرده وهیچگاه اجازه ندهند بعضی افراد با القای شبهه ، عوام از مؤمنین را فریب دهند ، به ویژه در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه آن زنده است . حفظ شعائر اهل بیت حفظ مذهب بر حق تشیع است ، در آن کوتاهی نکنید که مسئول هستید . به طلاب عزیز نصیحت میکنم که با جدیت و تلاش تقوای الهی را پیشه خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مد نظر داشته باشند . اینجانب در طول دوران عمرم ، طلبه ای بیش نبودم و مانند یک طلبه جـوان شب و روز در امر تحصیل تلاش میکردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود بر جای بگذارم تا طلاب عزیز از آن استفاده کنند . عزیزانم ! سکان هدایت مردم به دست شماست ، کاری نکنید که دل امام زمان به درد آید . او به اذن خدا ناظر بر اعمال ماست و در همین جا از پیشگاه مبارکشان می خواهم که اگر کوتاهی از طرف اینجانب سر زده ، بر من ببخشند . عزیزانم ! به دعای خیر شما نیاز دارم ، من چه در میان شما باشم یا نباشم ، به دنیا دل نبسته ام که در ادای وظیفه خود تردید کرده باشم . هنگامی که در میان شما بودم ، خـود را یک خـادم کوچک حساب میکردم و امیدوارم این خدمت ناچیز مورد رضایت اهـل بیت واقع شده باشد که رضای آنان رضای خداست . حال که در میان شما نیستم بـه دعـای خـیـر شـمـا عـزيزان محتاجم !! در پایان بر حفظ شعائر تأکید میکنم و ضمن طلب دعای خیر ، شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم . والسّلام عليكم جميعاً ورحمة الله وبركاته . جـواد تبریزی قم المقدسه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 28.mp3
6.87M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج28 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 29(1)(1).mp3
6.39M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج29 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️ الإجماع المنقول: - و هو الإجماع الذي لم يحصّله الفقيه و إنما ينقله له من حصّله من الفقهاء، سواء كان النقل له بواسطة أم بوسائط، و تارة يكون الإجماع المنقول منقولا بأخبار آحاد، و أخرى يكون منقولا بالنقل المتواتر. - و هو الإجماع المنقول بأخبار لم تبلغ حد التواتر. * ادعي الإجماع على نجاسة الخمر عند فقهائنا الشيعة الإمامية. يقول العلامة الحلي في كتابه (المختلف): «الخمر، و كل مسكر، و الفقاع، و العصير إذا غلى قبل ذهاب ثلثيه بالنار، أو من نفسه، نجس. ذهب إلى ذلك أكثر علمائنا، كالشيخ المفيد، و الشيخ أبي جعفر، و السيد المرتضى، و أبي الصلاح، و سلار، و ابن إدريس. و قال أبو علي بن أبي عقيل: من أصاب ثوبه أو جسده خمر أو مسكر لم يكن عليه غسلهما، لأن اللّه حرمهما تعبدا، لا لأنهما نجسان. و قال أبو جعفر ابن بابويه: لا بأس بالصلاة في ثوب أصابه خمر. لنا: أولا: الإجماع على ذلك. فإن السيد المرتضى قال: «لا خلاف بين المسلمين في نجاسة الخمر، ألّا ما يحكى عن شذاذ»، و قال الشيخ: «الخمر نجس بلا خلاف». و قول السيد المرتضى و الشيخ حجة في ذلك، فإنه إجماع منقول بقولهما و هما صادقان، فيغلب على الظن ثبوته، و الإجماع كما يكون حجة إذا نقل متواترا فكذا إذا نقل آحادا. انتهى كلام العلّامة الحلي. جدير ذكره: إن العلّامة الحلي لم يدّع الإجماع المحصّل الذي وقف عليه بإحراز مباشر، بل أنه اعتمد على نقل الإجماع، و هو نقل بأخبار آحاد الثقاة، و لم يصل إلى درجة النقل المستفيض. و لذلك لا بد من الفراغ من حجية الإجماع المنقول بأخبار الآحاد، و هو عند المعظم ليس حجة. بل إن الإجماع هو إمارة عقلائية بحساب الاحتمال، و لذلك لا بد من ملاحظة ما يتدخل في الكشف عن الحكم الواقعي إثباتا و نفيا، ليقدر مدى إمكان حصول الاطمئنان على أساس الإجماع المنقول. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص17 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2