eitaa logo
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
1.8هزار دنبال‌کننده
521 عکس
93 ویدیو
129 فایل
مجموعه ی مجازی ،آموزشی و فرهنگی معارج ⭕ هدف: نشر معارف وعلوم دینی در سطوح مختلف (بدون هیچ گونه وابستگی) #عقلی #نقلی #طب ⁦🎗️⁩بدون #وابستگی ⁦⁦⁦🎗️ ⁦ 🔖ادمین: @Hekmat_hasan ⭕صفحه ما⭕: https://moarej.blog.ir/ ⭕حامی معارج ⭕👇👇 @Hami_mareg
مشاهده در ایتا
دانلود
باسلام . بحث کتاب :آموزش حکمت اشراق(از کتاب های مهم و مناسب اموزش حکمت اشراق و تقریبا خلاصه ارا شیخ شهاب الدین سهر وردی و پیش نیاز حکمت متعالیه ) اثر . ویژه ماه مبارک رمضان همه روزه بر گزار میشود . 🖥درس به صورت انلاین خواهد بود . 📝 برای ثبت نام پیام بدهید: 🆔 @Hekmat_hasan آیدی کانال علم و معرفت👇👇👇 🆔 @kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام طبق برنامه ریزی های انجام شده درس حکمت الاشراق از اول ماه مبارک رمضان ان شا الله یک ساعت قبل از برگزار خواهد شد . که البته این منوط بر اطلاع مجدد از اعضای ثبت نام نموده است و اعلام امادگی ایشان است . ♨️ کلاس بصورت انلاین برگزار خواهد شد. با آیدی زیر در ارتباط باشید👇👇 🆔 @Hekmat_hasan کانال علم و معرفت در پیام رسان ایتا👇👇 🆔 @kellasetegadi
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فکر و انگیزه‌ و همت استصحابی علامه شهید : ما استصحابى را كه در اصول فقه خوانده‌ايم، بر روش‌های كارمان و زندگی‌مان نيز تطبيق داده‌ايم و درنتيجه، همواره، به آنچه تاكنون بوده است، توجه داشته‌ايم و اصلا، به اينكه آيا اين «بود» می‌تواند بهتر از اين باشد يا نه، فكر نمی‌كنيم... وقتى قرار است يك كتاب درسى عوض شود و كتابى بهتر جای آن را بگيرد، همين گرايش استصحابى در برابر آن قد علم می‌كند؛ وقتى قرار است جای كتابى را با يك كتاب ديگر برای تدريس عوض كنند - اين ساد‌ه‌ترين و ناچيزترين نمونۀ تغيير است - می‌بينيم كه اين گرايش در برابر اين اقدام می‌ايستد و می‌گويد نه، نبايد اين كار بشود، بايد توقف كرد، بايد همان كتابى كه شيخ انصاری يا محقق قمى خوانده‌اند، سر جای خود باقى بماند و استمرار داشته باشد. 📔 بارقه‌ها، ص۴۹۷-۴۹۵ ✅ @feghheakbar
۱۰ آوریل،‏ ۱۶.۰۴.mp3
25.77M
👤 🎧 📜اشاره تمثیلیه/تکمله/اشاره عرفانیه 🗓1400/01/21_
مربوط به درس شواهد شاهد سوم علم الهی علم اجمالي و تفصيلي واجب نسبت به ماعداي خود از مشكلات مباحث فلسفي در طول تاريخ حكمت مشاء و اشراق بوده است. اشراقيان گرچه علم تفصيلي واجب به ذات خود را عين علم اجمالي وي به ماعدا دانسته و از اين طريق علم اجمالي به ماعدا را به ذات واجب نسبت داده اند؛ ليكن علم تفصيلي واجب به ماعدا را از ناحيه شهود تفصيلي معاليل خارجي تبيين كرده اند؛ به اين معنا كه نفس ماعدا را متن علم تفصيلي واجب دانسته و در نتيجه علم تفصيلي واجب به ماعدا را هم رتبه با مخلوقات و مؤخر از ذات واجب شمرده اند، بنابراين در حكمت اشراق نيز علم تفصيلي ذات به ماعدا بدان گونه كه عين ذات باشد هرگز ثابت نمي گردد. صدرالمتألّهين(قدس‌سره) در علم واجب، آن چنان كه خود مي گويد ابتدا بر مسلك شيخ اشراق گام مي نهاد و از آن پس با الهام از آثار اهل معرفت جهت رفع نقص بر اساس قاعده بسيط الحقيقه به اثبات علم تفصيلي واجب به ماعداي خود در مقام ذات پرداخت. البته شكي نيست كه ارائه برهان بسيطالحقيقه، آن چنان كه در حكمت متعاليه مطرح است در آثار اهل عرفان نيز يافت مي شود و صدرالمتألّهين با توجه به همين حقيقت است كه مكرر در اسفار، شرح اصول كافي و مفاتيح الغيب ضمن تأكيد بر اهميّت اين قاعده مي گويد: من در روي زمين كسي را كه به قانون بسيط الحقيقه پي برده باشد نمي شناسم تحرير تمهيد القواعد - ج 2، صفحه 252}
مربوط به شواهد شاهد سوم علم الهی تبيينِ «اجمال در عين كشف تفصيلي» ++======++ مقصود از «اجمال» همان بساطت و غير تفصيلي بودن است؛ نه خلاصه گيري و ابهام. خلاصه گيري از چيزي، با ابهام همراه است؛ براي مثال اگر در آغاز بخش خبري گفته مي شود: «خلاصه‌ي اخبار»، اين عبارت مبهم است و شرح در «مشروح اخبار» مي آيد و ابهام را برطرف مي سازد. در علم اصول هم «علم اجمالي» مطرح است و آن علمي است كه با دو جهل همراه باشد، زيرا در علم اجمالي، اصل جامع ميان دو طرف معلوم است، امّا هر يك از دو طرف مجهول‌اند، در اين‌جا اين نوع اجمال هم مد نظر نيست، چون در اجمال قرآن هيچ جهل و ابهامي راه ندارد، يكپارچه نور و علم است: (أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا) اجمال در اين بحث، در مقابل تركيب و تفصيل و به معناي بساطت است؛ براي مثال مي توان به ملكه‌ي اجتهادي و علمي فقيه يا حكيم اشاره کرد. «ملكه‌ي اجتهاد»، امري بسيط، مجمل، بي تركيب و تفصيل است؛ ولي مسائل تفصيلي فقه، همگي از آن استخراج و استنباط مي شود و آن امر مجمل كه در قلب فقيه و حكيم وجود دارد، در عين حال كه مجمل و بسيط است، شامل و واجد احكام تفصيلي فقه است. در شب قدر، همه‌ي معارف قرآن به صورت مجمل و بسيط، نظير ملكه اجتهادي در فقه نازل گرديد. بنابراين ممكن است در قرآن كريم دوگونه تفصيل موجود باشد: يكي تفصيلي تدريجي كه در مرحله‌ي نازل قرآن است و ديگري تفصيلي كه در ضمن بساطت وجود دارد كه مورد دوم به قرآن نازل شده در شب قدر مربوط است. اين قرآن بسيط در عين حال كه بسيط است، همه‌ي كمالات كثير را دارد؛ امّا اين كمالات كثير به صورت لفّ و بساطت در آن وجود دارند و اين كثرت در طول آن وحدت است؛ نه عرض آن ***{همتايي قرآن و اهل بيت (عليهم السلام)، صفحه 73}
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا