خلاصه_کتاب_پروتکل_های_دانشوران_صهیون.pdf
12.27M
※ خلاصه کتاب پروتکل های دانشوران صهیون
رهبر معظم انقلاب:
از خواندن کتاب "پروتکل های دانشوران صهیون" غفلت نکنید.
#صهیونیسم_جهانی
https://eitaa.com/ketab1404
۱۲ دی ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «شاپور آذربرزین»، فرمانده نیروی هوایی در زمان پهلوی:
🔺مستشاران آمریکاییِ مست، زنان رو از دست شوهراشون میگرفتن!
۱۲ دی ۱۴۰۲
لینک دانشگاه قرآن
🕋 دانشگاه مجازی با محوریت آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید، مفاهیم و تفسیر قرآن
https://eitaa.com/ketab1404
۱۲ دی ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 اثر دعا و نفرین والدین در زندگی انسان
🎤 #استاد_عالی
یا زهرا (سلام الله علیها)
.
۱۲ دی ۱۴۰۲
18-sabk-1.mp3
8.17M
سبک شناسی هنر تلاوت قرآن کریم (جلسه1)/ استاد غلامرضا شاه میوه
۱۲ دی ۱۴۰۲
18-sabk-2.mp3
32.35M
سبک شناسی هنر تلاوت قرآن کریم (جلسه2)/ استاد غلامرضا شاه میوه
👇👇جلسه #اول_استاد**
۱۲ دی ۱۴۰۲
18-sabk-3 (1).mp3
9.77M
سبک شناسی هنر تلاوت قرآن کریم ( #جلسه "3" )/ استاد غلامرضا شاهمیوه
👇👇جلسه #دوم_استاد**
۱۲ دی ۱۴۰۲
۱۲ دی ۱۴۰۲
18-sabk-5 (1).mp3
9.23M
سبک شناسی هنر تلاوت قرآن کریم (جلسه5)/ استاد غلامرضا شاه میوه
۱۲ دی ۱۴۰۲
✍ توضیحاتی در مورد مقامات موسیقایی تلاوت قرآن
بخش اول:
در تلاوت قرآن از هشت مقام اصلی و گوشه های آنها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت" صنع بسحرک "گنجانیده شده اند:
ص: مخفف مقام صبا
ن: مخفف مقام نهاوند
ع: مخفف مقام عجم
ب: مخفف مقام بیات
س: مخفف مقام سه گاه
ح: مخفف مقام حجاز
ر:مخفف مقام رست
ک: مخفف مقام کُرد
هر چند بعضی مقام"چهار گاه" را هم مقام مستقلی دانسته و در نتیجه به هشت مقام اصلی قائل گردیده اند.
مقام (Gamme) ، یک طرح کلّی و الگویی است برای آفرینش نغمات و ملودی ها.
اگر با یک نگاه کلی بنگریم می توانیم مفاهیم مقام، نغمه، لحن، آواز، دستگاه، گام و موارد مشابه آن را در یک تعریف کلی بگنجانیم، اگر چه در تعریف اصطلاحات برخی از این مفاهیم با دیگری تفاوت دارد.
تمایز و تشخیص هر مقام نتیجه تغییر حالات و کیفیات یک نغمه و ملودی و تفاوت هر مقام با مقام دیگر نتیجه اختلاف در تغییر مسافت ها و فاصله هایی است که بین درجات صوتی هر مقام نسبت به مقام دیگر وجود دارد.
تعریف مقام:
در اصطلاح موسیقی به مجموعه ی اصواتی که بین یک نت و تکرار آن با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
تعریف نغمه:
نغمه در لغت، عبارت از صدایی موسیقایی است که خالی از کلام و حرف باشد. در اصطلاح موسیقی نغمه در این معانی به کار رفته است: هر صدای موسیقایی (Sing)، ملودی (Melody)، در مقابل هارمونی (Harmony) [موسیقی چند صدایی]، مقام اصلی (Gamme)، مقام فرعی یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همچون نغمه شوری از مقام بیات، نغمه هزام از مقام سیکا و یا نغمه نکریز از مقام نهاوند.
تعریف لحن:
لحن در تلاوت قرآن، کیفیتی است که از استفاده صحیح و مطلوب مقامات و نغمات عربی برای آرایه آیات قرآن کریم بر اساس اصول و مبانی مربوط حاصل می آید....
پایان بخش اول
(منبع: آموزش مقامات موسیقایی، استاد غلامرضا شاه میوه )
۱۲ دی ۱۴۰۲
✍ توضیحاتی در مورد مقامات موسیقایی تلاوت قرآن
بخش دوم:
مقامات اصلی و تعداد آنها:
1ـ مقام رست
2ـ مقام بیات
3ـ مقام صبا
4ـ مقام سیکاه (سه گاه)
5ـ مقام حجاز
6ـ مقام نهاوند
7ـ مقام عجم (ماهور ـ راست پنجگاه در موسیقی ایرانی و گام ماژور در موسیقی غرب)
8ـ مقام کُرد
9ـ مقام نوا
10ـ مقام جهارکاه (چهارگاه)
وجود ارتباط و تطابق مضامین آیات قرآنی با نغمات و مقامات گرچه به قول برخی از اساتید ما این امر کلیت ندارد و حالتی که قاری به مقام و نغمه می دهد، آن مقام را شاد و فرح زا و یا محزون و غمگنانه می کند، امّا رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیه خود،کاری هنری است. با شناخت حالت هر مقام و موضوعات آیات و تناسب آنها با یکدیگر و رعایت این تناسب، تلاوت قاری قرآن علاوه بر بیان لفظی، بیان تصویری پیدا می کند، این بیان یکی از مصادیق اعجاز لفظی قرآن است و تنها هنری که می تواند آن را به عرصه ظهور بیاورد، هنر قرائت است.
تلاوتی که در آن، این تناسب رعایت نشود، تلاوتی بی روح است و گاهی اوقات بی معنی. مثلاً اگر آیات شریفه:
"خُذُوهُ فَغُلُّوهُ
ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ"
که در مورد اهل عذاب است و انسان با قدری تأمّل و اندیشه در آیه، از فرط تأثّر و اندوه گریان خواهد شد، با نغمه ای شاد و فرح فزا و شوق افزا (همچون مقام نهاوند) خوانده شود، چنان بی معنی و ناسازگار است که قاری و مُستمع با فکر و صاحب ذوق را به درد می آورد....
پایان بخش دوم
(منبع: آموزش مقامات موسیقایی، استاد غلامرضا شاه میوه )
۱۲ دی ۱۴۰۲
✍ توضیحاتی در مورد مقامات موسیقایی تلاوت قرآن
بخش سوم :
مضامین متناسب با اجرای هر کدام از مقامات قرآنی :
1ـ مضامین متناسب با اجرای مقام رست:
نشانه های عظمت پروردگار، هدایت تکوینی و تشریعی، آفرینش آسمان ها و زمین، بیان حقایق و معارف، نشانه های تجلّی انوار الهی در جهان، بیان و ابلاغ اسماء و صفات الهی، بیان ابلاغ نبوت، نشانه های الهی و ...
2ـ مضامین متناسب با اجرای مقام بیات:
مقام بیات یکی از مقام های بسیار زیبا، حُزن انگیز و دارای لطافتی خاص است، در بیشتر مضامین کاربرد دارد، همچون: نزول عذاب الهی بر ناسپاسان و کافران، آیات منسوب به جهنم، لطافت و زیبایی اخلاق الهی و حُزن از عدم تزکیه نفس، عشق به لقاء الله، محبت و عشق به ایمان و حُزن از نبودن در زمره مؤمنین، عنایت حق تعالی نسبت به هدایت بندگانش، لطف و رحمت رسول اکرم، زیبایی و لطافت توحید، حُزن از عدم معرفت.
3ـ مضامین متناسب با اجرای مقام صبا:
توصیف جهنم، فرجام کار مجرمان در روز قیامت، خوف از حساب و کتاب و آلام محشر، حیاء از لقاء الله به جهت معصیت، غم و اندوه و ترس از عذاب، انذار و بیدار باش، خوف از عذاب الهی و ...
4ـ مضامین متناسب با اجرای مقام سه گاه:
شادی اهل بهشت، شادی و سرور اهل ایمان، شادی از معرفت آیات ربّانی و ...
پایان بخش سوم
(منبع: آموزش مقامات موسیقایی، استاد غلامرضا شاه میوه )
۱۲ دی ۱۴۰۲