هدایت شده از وحید یامین پور
روایتی از مراسم یادبود جانباختگان هیروشیما
▪️به مناسبت ششم اگوست سالگرد بمباران اتمی ژاپن:
۱. در موزه صلح و سرتاسر مراسم، حرفی از هواپیمای آمریکایی نیست، گویی بمب خود به خود منفجر شده است. از زمان انفجار بمب تا به حال بیش از ۳۰۳ هزار نفر جان باختهاند...
۲.قصه رودخانه موتویاسوگاوا خیلی غم انگیز است. گرمای ناشی از انفجار بمب اتم بیش از چندهزار درجه سانتیگراد بود، گوشت تن مردم از شدت حرارت ذوب شد؛ بسیاری برای رها شدن از رنج سوختگی خودرا به رودخانه انداختند. غافل ازاینکه آب رودخانه به نقطه جوش رسیده است...
مردم تا مدتها گوشت نخوردند.
۳. پرویز پرستویی بیمقدمه روی پا میایستد و میگوید: "میخواهم چیزی شبیه این را برای شما تعریف کنم. وقتی ناو آمریکاییِ وینسس هواپیمای ایرباس ایرانی را با موشک هدف قرار داد، همه ۲۹۰ سرنشین هواپیما جان باختند و به دریا افتادند، پس از حادثه مردم بندرعباس تا یک سال ماهی نخوردند!"
۴. هیباکوشا میگوید ما به ۳ دلیل از آمریکاییها کینه نداریم و دشمنی نمیکنیم. یک اینکه آمریکاییها بعد از انفجار بمب به ما کمک کردند تا افراد مجروح را مداوا کنیم. هر چند که پول کمک هایشان را از ما گرفتند! دوم اینکه ما ژاپنی ها معتقدیم باید گذشته را به رودخانه ریخت و فراموشش کرد!
سوم اینکه ما بودایی هستیم و بوداییها به تقدیر اعتقاد دارند. بنابراین با خودمان گفتیم این تقدیر ما بوده که در چنین روزی به این وسیله کشته بشویم! بنابراین دلیلی ندارد که کینه آمریکاییها را در دل داشته باشیم.
من به چشمهای تنگ هیباکوشا دقیق میشوم تا شاید بفهمم این حرفها را جدی میگوید یا با طنز و کنایه... !
🔺️از کتاب کاهنمعبدجینجا (سفرنامه ژاپن)
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از راز
32.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#طلیعه : قسمت سیزدهم «آن روی سکه»
🔻آن روی سکه تحجر گونهای از مواجهه با دین است که میخواهد از دین پیراهنی برای دریافتهای خودش بدوزد، دریافتهایی متجدد مآبانه و گاهی غرب زده و سکولار از دین...
▫️«برنامه تلویزیونی راز»
🔖@raz_ofoghtv
تحجرگرایی ، بر میگردد به نفسانیّت و انانیّت انسان و توقف او در یک مرحله از مراحل سیر و سلوکی که به سوی مقصد باید داشته باشد. نفسانیت شخصی و فردی یا گروهی و ملی و اجتماعی، تفاوتی نمیکند.
توضیح آن که انسان در سیر و سفرش به سوی مقصد خود، از منازلی باید عبور کند و مراحلی را باید بپیماید؛ این مراحل نه محل تفرّج و تفریحاند و نه محل توقف و استیادن، بلکه لازم است این کاروان از این منازل عبور کند و یکی را پس از دیگری پشت سر بگذارد و در هر منزلی نیازمندیها و احتیاجاتش را برآورد و به سمت منزل دیگر به راه افتد.
بعضی انسانها، وقتی به این منازل میرسند، از آب و هوا و وضع موجود در آنها خوششان آمده و همانجا را مقصد نهایی گمان برده، در همانجا متوقف میشوند و در نتیجه، هم از بقیهی سفر و سیر در منازل دیگر باز میمانند و هم مقصد نهایی و غایت و پایان را از دست میدهند، و از برکت رسیدن به مقصد محروم میگردند.
البته، هر کس به تناسب وضعیتی که دارد و موقعیتی که برایش به وجود آمده است، در منزلی توقف میکد و در محل خاصی ساکن میشود؛ بعضی در اولین منزل و برخی در منزل دوم و برخی در منزل سوم و …؛ برخی هم همهی رنجها را متحمل میشوند منازل را به خوبی طی میکنند، ولی یکی به آخر مانده وامیمانند و از پا در میآیند! مثلاً کافران و مشرکان در همان قدم اول از راه ماندند و متوقف و متحجّر شدند.
چیزی که آنها را متوقف کرد، این بود که وقتی با دعوت پیامبر یا پیامبران روبهرو میشدند، تنها سخنی که داشتند این بود که این مخالف دین آبا و اجدادی ماست. ما پدرانمان را دیدیم که به همین راهی میرفتند که ما میرویم و ما هرگز دست از این راه نمیکشیم!
#تحجر_گرایی
#آیت_الله_حائری_شیرازی
✍ تحمل ضرر شخصی برای مصلحت بالاتر
🔹این کلامی که منسوب به امام حسین علیه السلام است که فرمود:«اِن کانَ دینُ محمد لَم یَستَقِم الّا بقَتلِی فَیا سیوفُ خُذینِی»؛ یعنی چه؟ این جمله یعنی اگر ترک نهی از منکر موجب ضرر به دین خدا میشود، باید ضرر شخصی را برای حفظ دین خدا به جان خرید.
📚 سلوک عاشورایی
▪️آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
@ketabe_khoub
هدایت شده از تسبیحات
ای سید! اگر سعادت میخواهی واحد باش و واحد شدن آن است که از توّهم دوئی برآیی، واحد بودن آن است که در وحدت و بر وحدت همیشه باشی و تفرقه خاطر و غم و اندوه از دوئی است. چون دوئی از دل برود، آرام و قرار میسّر گردد، چنانچه تا ابد به هیچ غم مبتلا نگردد و در دو جهان آسودگی حاصل شود، چه "آسودگی در عدم است."
در "عدم" افکندم آخر خویش را
وارهاندم جان پر تشویش را
🔺️رساله نور وحدت خواجه عبدالله(حوراء)
▪️ @Taasbihat
بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید
در این عشق چو مردید همه روح پذیرید
بمیرید بمیرید و زین مرگ مترسید
کز این خاک برآیید سماوات بگیرید
بمیرید بمیرید و زین نفس ببرید
که این نفس چو بندست و شما همچو اسیرید
یکی تیشه بگیرید پی حفره زندان
چو زندان بشکستید همه شاه و امیرید
بمیرید بمیرید به پیش شه زیبا
بر شاه چو مردید همه شاه و شهیرید
بمیرید بمیرید و زین ابر برآیید
چو زین ابر برآیید همه بدر منیرید
خموشید خموشید خموشی دم مرگست
هم از زندگیست اینک ز خاموش نفیرید
#مولانا
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
از همدلی تا حضور.pdf
1.21M
#کتابخانه_کلمه #اربعین_کلمه
🔻کتابچه | از همدلی تا حضور
✍️ شرح مختصر زیارت اربعین، به بیان استاد سید یدالله #یزدانپناه
📘 کاری از مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
🏷️ @kalame_tv1
🌿🌹🌿
ارمغان موسیقی حلال، بیداری و هوشیاری انسان است؛ یعنی آدمی می تواند با موسیقی حلال در وجود خود بیداری حاصل نماید که اول قدم حرکت در هر مسیری، بیداری در آن است.
از این رو میتوان از موسیقی حلال در بیداری جامعه نیز بهره برد؛ در واقع موسیقی حلال ظرفیت حمل پیام های والای انسانی را دارد تا جایی که در جان بشر رسوخ کرده و اهداف او را تحت تاثیر قرار می دهد.
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی
کتابِ موسیقی
🌿🌹🌿
@ketabe_khoub
✍تربیت دینی فرزند...
🔹اگر پدران و مادران، همواره نماز را در اوّل وقت بخوانند و به آن اهميت دهند، فرزندان نيز به نماز گرايش مییابند و آن را ارج مینهند. نوجوانان، فطرتی سالم و پاك دارند و دل های بی غبار آنان برای ارتباط با پروردگار آماده است.
📚شکوفايی عقل در پرتو نهضت حسينی ص۲۲۱
▪️علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی
@ketabe_khoub
هدایت شده از وحید یامین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️میگویند دین، انسان را احمق میکند؛ آری این خوانش از دین چنین میکند.
@raz_ofoghtv
#معرفی_کتاب
➕️ @yaminpour
آنها که به کربلا میروند چشم جدیدی برای دیدن عالم پیدا میکنند. بزرگترین پاداش آنها امکان تماشای چیزهایی است که دیگران از تماشای آن محرومند و بزرگترین لذت آنها محو شدن در این تماشاست.
ما قرنهاست به این تماشا دعوت شدهایم. اهل تماشا در لحظهی باشکوه حضور خود نمیدانند که در چه خلسهای فرو رفتهاند. اما آنگاه که از ضیافت تماشا بازمیگردند روزها و شبها به یاد آن خلسهی بیتکرار آه تمنّا و حسرت از جان برمیآرند.
لحظهی اشک، همان لحظهی کنار رفتن پرده و آغاز تماشاست. اشک تمنای تماشاست. گویی جانها چون جامهای پر از آب در لحظهی قرار گرفتن در شعاع نور حرم، به جوش میآیند و از چشمها سرریز میشوند.
گویی تمام زندگی ما تمهید و مقدمه و تلاشی است برای عزیمت به این سفر تماشایی.
و #کربلا را تو مپندار که شهری است در میان شهرها...
✍وحید یامین پور
#اربعین #امام_حسین #کربلا
@ketabe_khoub
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است
☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴
@ketabe_khoub
🌴🌴🌴🌴
این راه که می رویم، مسیر حکومت حضرت حجت است. روزگاری هزاران هزار سیاه پوش این خاک را با پای پیاده خواهند کوبید تا آماده قدوم سربازان آن حضرت شود. می بینم دورانی را که شیعیان در صفوفی متراکم به زیارت می آیند و در اربعین، نجف را به کربلا وصل خواهند کرد.
#نخل_و_نارنج
#وحید_یامین_پور
#اربعین_۱۴۴۶_۱۴۰۳
@ketabe_khoub
پیرمرد: دلت گرفته، آره؟ دل همه میگیره، دل داشته باشی میگیره دیگه... یا رفیق من لارفیق له...ای رفیق کسی که...
سرباز: رفیقی نداره...
پیرمرد: توئم قشنگیا، از خودی... خب حالا میخوای یهراهی بهت یاد بدم دلت وا بشه؟ تو هم چشماتو ببند... دِ ببند دیگه... خب، چی میبینی؟
سرباز: هیچکس.
پیرمرد: هیچکس... خب هیچکس قشنگه دیگه. هیچکس همه کسه، همه کس هیچکسه. حالت خوب شد؟
#دیالوگ
#یک_تکه_نان
🎬 @ketabe_khoub
گر در یمنی چو با منی پیش منی
گر پیش منی چو بی منی در یمنی
من با تو چنانم ای نگار یمنی
خود در غلطم که من توام یا تو منی
♨️ابوسعید ابوالخیر
🪴🪴🪴🪴
پر میکشم از پنجره ی خواب تو تا تو
هر شب من و دیدار،در این پنجره با تو
از خستگی روز همین خواب پر از راز
کافیست مرا،ای همه خواسته ها تو
دیشب من و تو بسته ی این خاک نبودیم
من یکسره آتش،همه ذرات هوا تو
پژواک خودم بودم و خود را نشنیدم
ای هرچه صدا،هرچه صدا،هرچه صدا-تو
آزادگی و شیفتگی مرز ندارد
حتی شده ای از خودت آزاد و رها تو
یا مرگ و یا شعبده بازان سیاست؟
دیگر نه و هرگز نه،که یا مرگ که یا تو
وقتی همه جا از غزل من سخنی هست
یعنی همه جا-تو،همه جا-تو،همه جا-تو
پاسخ بده ازاین همه مخلوق چرا من؟
تا شرح دهم،از همه ی خلق چرا تو؟
#محمد_علی_بهمنی(۱۳۲۱_۱۴۰۳)
روحش شاد 🥀
بهموازات از دست رفتن جوانی، خودم را چاهکنی میبینم که هرچه بیشتر زمین وجودش را میشکافد و بیشتر فرو میرود، به آنها که بالای سر چاه به جستوخیز مشغولند، کمتر صدایش میرسد...
🎋🎋🎋🎋
🏯کاهن معبد جینجا
🖌وحید یامین پور
@ketabe_khoub
عطار در تذکرة الاولیا گفت :
☘
آداب سَفر آن است که هَرگز از قدم نایستی تا دلت آرام گیرد . آنجا که دِل آرام گرفت ، مقصد است ...
☘🌺☘
هدایت شده از وحید یامین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️برای سوال تاریخی حضرت ابراهیم چه پاسخی داریم؟ ما واقعا چه چیز را میپرستیم؟ خدای آفریننده را یا چیزهایی را که با دست خود تراشیدهایم؟!
➕️ @yaminpour