#کتاب_اسرار_ماه_رمضان
#بیستودومین_روز🌙
✅تدبّر از ریشه ی (دب ر) به معنای آخر و عاقبت هر امری است. تدبیر کردن یعنی تفکر نمودن در عاقبت آن امر. تدبر از باب تفعُّل، مطاوعه ب تدبیر است و به معنای قلول برنامه ریزی و عاقبت اندیشی است.
پس تدبّر در امری معنوی یعنی لایه ها و بطون گوناگون آن را با دقّت پیدا کردن. نکته مهم در این تحلیل، تفاوت تدبّر با تفکّر است؛ زیرا تفکر به معنای پشت یکدیگر قرار دادن ادلّه ی گوناگون و استدلال برای رسیدن به مطلب جدید است؛ امارتدبّر به معنای پشت یکدیگر قرار دادن آنهادبرای درک حقیقت و مراتب باطنی و اسرار پشت پرده ی آن حقیقت می باشد.
✅قرآن حقیقتی ذو مراتب است که مراتب آن از اعلا مرتبه ی عوالم ملکوت و اُمّ الکتاب آغاز و همه ی مراتب عالم را طی می کند تا به انزل مراتب خلقت یعنی عالمِ مادّه و دنیا می رسد.
خداوند از حقیقت قرآن با تعابیر گوناگون یاد می کند مثلاً در سوره ی زُخرُف این مقام را اُمّ الکتاب که اصل و حقیفت سایر امور است، در سوره ی واقعه قرآن را به کتاب مکنونی که تنها مطهّرین به طهارت الهی به آن دسترسی دارند.
بدیهی است که چنین حقیقت نوری نه از سنخ کلمه و کلام است و هر کس بنا به مرحله ی طهارت و قداست روحی که دارد به مراتبی از آن راه می یابد.
امام خمینی در این باره فرمودند:" حقیقت قرآن شریف الهی قبل از تنزّل به منازل خلقیّه و تطوّر به اطوار فعلیه، از شئون ذاتیّه و حقایق علمیّه در حضرت واحدیت است و آن حقیقت کلام نفسی است که مقارعه ی ذاتیه ی در اسمائیه است. و این حقیقت برای احدی حاصل نشود به علوم رسمیّه و نه به معارف قلبیّه و نه به مکاشفه ی غیبیه، مگر به مکاشفه ی تامّه ی الهی برای ذات مبارک نبی ختمی در محفل انس" قابَ قَوسَین" بلکه در خلوتگاه سّرِّ مقام" اَو اَونی" و دست آمال عائله ی بشر از آن کوتاه است مگر خُلَّص از اولیاء الله که به حسب انوار معنویه و حقایق الهیه با روحانیّت آن ذات مقدّس مشترک و به واسطه ی تبعیّت تامّه، فانی در آن حضرت شدند که علوم مکاشفه را بالوراثه از آن حضرت تلقّی کنند و حقیقت قرآن به همان نورانیت و کمال که در قلب مبارک آن حضرت تجلّی کند به قلوب آنها منعکس شود بدون تنزّل و آن قرآن بی تحریف و تغییر است و از کتاب وحی الهی. کسی که می تواند این قرآن را تحمّل کند وجود شریف ولی الله مطلق علیّ بن ابیطالب است. و سایرین نتوانند مگر با تنزّل از مقام غیب به مواطن شهادت و تکسّی به کسوه ی الفاظ و حروف دنیاویّه. و این یکی از معانی تحریف است که در جمیع کتب الهی و قرآن شریف واقع شده و عدد مراتب تحریف، مطابق با عدد مراتب بطون قرآن است.
تحریف تنزّل از غیب مطلق به شهادت مطلقه است به حسل مراتب عوالم و بطون رجوع از شهادت مطلقه به غیب مطلق است. پس مبدا بطون و تحریف متعاکس است.و سالک الی الله به هر مرتبخ از بطون که نائل شد از یک مرتبه ی تحریف تخلّص پیدا کند تا به بطون مطلق که بطن ستبع است از تحریف مطلقاً متخلّص شود. پس ممکن است قرآن شریف برای کسی محرّف به جمیع انواع تحریف باسد و برای کسی به بعض مراتب و برای کسی محرّف نباشد. و ممکن است برای یک نفر در حالی محرَّف و در حالی غیر محرّف باشد و در حالی محرّف به بعض انواع تحریف باشد.
و فهم عظمت قرآن حارج از طوق ادراک است لکن همین کتاب متنزّل که در دسترس همه ی بشر است موجب فواید کثیره است."
@ketabkhanemadarane
#کتاب_اسرار_ماه_رمضان
#بیستوچهارمین_روز
✅روش عملی برای تدبّر در قرآن:
🌱قدم اوّل از ساده ترین صورت آن آغاز می شود و به معنای در کنار هم قرار دادن آیات مختلف و مقایسه ی معارف گوناگون آن تا درک مطلب جدید است.
🌱قدم های بعد مراتب عالی تر تدبّر هستند از واژه شناسی قرآن گرفته تا تعمّق در فضای آیات و مراجعه به آیات هم سیاق و رجوع به نظر مفسّرین تا اینجا سخن در تدبّر عَرضی در معارف قرآنی است.
✅تدبّر به معنای عمیق تر یعنی توجه به بطون قرآن و درک معارف بالاتر آن؛ چنین تدبّری علاوه بر تفکر در آیات نیازمند تهذیب نفس و تعبّد و تذلل در درگاه الهی و توسل به اولیاء الهی است که حقیقت قرآن در ظرف قلوب آنهاست.
شروط تدبر در قرآن در ایام ماه مبارک بیش از ماه های دیگر فراهم است.
خداوند تدبر در قرآن را کلید گشایش قلوب انسانی و ورود به مراتب عالی تر ایمان می نماید در چنین جهانبینی اگر قرآن تبیان حقیقت ولایت و انسان کامل است، تدبر در قرآن یعنی کاویدن حقیقت فطرت الهی خود و کشف گنج های به ودیعه نهاده شده ی انسانی که خداوند در درون همه ی انسانها به ودیعه نهاده است.
✅در فرهنگ اهل بیت آیات قرآن خزائن الهی هستند که مومن با تلاوت آن بر دفینه های علوم حقیقی عبور می کند و هر مقدار که تدبّر بیشتری بر آنها بنماید گوهرهای ناب تری به او ارزانی می شود.
امام زین العابدین: "آیاتُ القُرآنِ خَزائِنُ العِلمِ فَکُلَّما فَتَحتَ خِزانَةً فَیَنبَغی لَکُ اَن تَنظُرُ فیها."
آیه های قرآن هرکدام خزینه های علوم ایت پس هرگاه خزینه ای باز می شود شایسته است که خوب در آن بنگری.
و اگر حیات قلوب انسان به نور قرآن است، خداوند قلوبی را که بدون تدبّر از کنار آیات الهی عبور می کنند دل های قفل زده ای می نامد که بهره ی آنان از تلاوت تنها زحمت قرائت و حمل ظاهر قرآن است. "مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلوا التَّوراتَ..."
@ketabkhanemadarane
#کتاب_اسرار_ماه_رمضان
#بیستوپنجمین_روز🌙
✅تطبیق
یکی دیگر از نکات مهم در بهره مندی عملی از تلاوت قرآن، تطبیق آیات با احوال خویش است. از تلبیس های خفی و بلکه اخفای شیزان در عدم بهره مندی از کلام الهی، دور کردن قاری از مصادیق آیات و فرافکنی ناخواسته ی مومن در هنگام انس با قرآن است.
در یک نگاه کلّی، آیات قرآن تبیین اوصاف کفر و شرک و نقاق و یا ایمان و اسلام است و سایر آیات و وعده و وعیدهای الهی به عاقبت این گروه ها برمی گردد سپس قصص قرآنی و ذکر نام برخی، در واقع برای بیان نمونه های این گروه هاست و فهم مراتب کفر و ایمان و انواع آن برعهده ی قاری است؛ درحالی که شیطان از همان ابتدای انس شخص با قرآن ذهن را در تعیین مصادیق پیام های خداوند محدود به عده ی معدودی می کند که در قرآن از آنها نام برده شده در نتیجه قرآن برای قاری تبدیل به کتاب تاریخی یا اصول اعتقادی می شود و تاثیر آن بالا رفتن معلومات عمومی اوست؛ طبعاً چنین کتابی راهنمای زندگی و هدایت امت ها در آخرالزمان نخواهد بود. مثلا هنگامی که سخن از کافر و مشرک می آید بلافاصله فرعون و نمرود و ابوجهل وهنگام آیات نفاق منافقین صدر اسلام را به یاد می آورد و هنگامی که سخن از ایمان و تعبد است خود را مصداق آن می داند در نتیجه از یک سو ریشه ی خوف از جهنّم و خشم الهی را درون خود خشک می کند و از سوی دیگر عجب و تکبّر در نهاد خویش رشد می دهد.
حضرت امیرالمومنین دستور عملی در درمان این درد را در بیان صفات مومنین خطاب به حمام بیان می فرمایند: " پس هنگامی که به وعده های پروردگار به مومنین و عاقبت تلاش آنان و توصیف بهشت می رسد در آنها تامّل می کنند و با شوق به دنبال تلبّس به صفات آنها هستند. و هنگامی که به وعید های الهی می رسند خود را مخاطب آن می دانند و از وحشت آن خواب و آسایش ندارند و دائما در عبادت و توبه در درگاه الهی برای نجات از جهنّم است.
@ketabkhanemadarane
#کتاب_اسرار_ماه_رمضان
#بیستوششمین_روز
✅امام خمینی در تبیین این دام خفی و اهریمنی می فرمایند: "نکته ی مهم در تلاوت آیات الهی تطبیق آیات با احوال خود است. یکی از آداب مهمّه ی قرائت قرآن که انسان را به نتایج بسیار و استفادات بی شمار نائل کند، تطبیق است. و آنچنان است که در هر آیه از آیات شریفه که تفکّر می کنو مفاد آن را با حال خود منطبق کند و امراض خود را بدان شفا دهد.
مثلا مبدأ سجده ننمودن ابلیس، خودبینی و عُجب بوده که اسباب خودخواهی و خودفروشی شد که استکبار است و آن اسباب خودرأيی که سرپیچی از فرمان خداست پس مطرود شد. ما از اول عمر شیطان را ملعون و مطرود خواندیم و خود به اوصاف خبیثه ی او متّصف هستیم. می ترسم لعن هایی که به ابلیس می کنیم خود نیز در آن شربک باشیم.
ونیز تفکر کنیم در همین قصّه سبب مزیّت آدم و برتری او را از ملائکه ببینیم چه بوده؛ خود نیز به مقدار طاقت به آن متّصف شویم. میبینیم تعلیم اسماء سبب آن بوده. انسان با ارتیاضات قلبیّه می تواند مظهر اسماءالله و آیات کبرای الهی شود. در حدیث صحیح است که "بنده چون با نافله به من نزدیک شد او را دوست دارم و چون دوست داشتم او را من گوش او شوم که با آن بشنود و چشم او شوم که با ان ببیند و زبان او شوم که با ان نطق می کند و دست او شوم که با آن اخذ می کند." و در حدیث است "نَحنُ اَسماءُهُ الحُسنی"
✅شخص سالک باید ببیند آیا وقتی ذکر خدا می شود قلب او فرو میریزد و ترسناک می شود؟ نور ایمان در قلبش افزایش پیدا می کند؟ اعتماد و توکّلش به حق تعالی است. انسان ترسناک در محضر کبریایی جسارت به مقام مقدس نکند و حتک حرمات الهی ننماید.
ممکن نیست قلب نورانی باشد و زبان و کلام و چشم و گوش نورانی نباشد.
پس وظیفه ی سالک آن است که خود را به قرآن شریف عرضه کند میزان در استقامت و اعوجاج و شقاوت و سعادت آن است که در میزان کتاب الله درست و مستقیم درآید. و چنانچه خُلق رسول الله قرآن است خُلق خود را با قرآن موافق کند تا با خُلق ولی کامل مطابق گردد. همچنین جمیع معارف و احوال قلوب و اعمال باطن و ظاهر خود را با کتاب خدا تطببق کند تا به حقیقت قرآن متحقق گردد و قرآن صورت باطنی او گردد."
@ketabkhanemadarane
#کتاب_اسرار_ماه_رمضان
#بیستوهفتمین_روز
✅قالَ رسولُ اللهِ: " القُرآنُ اَفضَلُ مِن کُلِّ شَیءِِ دونَ اللهِ عَزَّ و جَلَّ، فَمَن وَقَّرَ القُرآنَ فَقَد وَقَّرَ اللهَ وَ مَن لَم یُوَقِّرِ القُرآنَ فَقَد استَخَفَّ بِحُرمَةِ اللهِ و حُرمَةُ القُرآنِ عَلَی اللهِ کَحُرمَةِ الوالِدِ عَلَی وَلَدِهِ."
قرآن برترین چیزها جز خداست، کسی که احترام قرآن را نگه دارد به خدا احترام کرده و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد به خدابی حرمتی کرده، احترام به قرآن در پیشگاه الهی مانند احترام پدر بر فرزند است.
به همین دلیل حاملان قرآن محبوبین پروردگارند و خداوند به برکت قرآن شرور دنیوی و اخروی را از آنان دفع می کند.
به همین دلیل است که در میان دستورات عملی مکتب های مختلف سلوکی انس با قرآن و تلاوت آیات الهی و مراقبه ی بر خوف و شوق به مدد قرآن از اصلی ترین دستورات بوده است.
محمدتقی مجلسی در کتاب روضةالمتقین می گوید: " شبی در حال خواب و بیداری، رسول خدا را ملاقات کردم با خود گفتم در کمالات و اخلاق حضرت تدبر کنم هر مقدار که بیشتر عمیق می شدم عظمت حضرتش برایم بیشتر تجلی می کرد تا آنجا که انوار جمالش همه ی آسمان را پر کرد از خواب بیدار شدن و به من الهام شد که قران سراسر جلوه ی اخلاق نبوی است و باید سیره ی خود را بعد ازین انس دائمی با قرآن و تدبر در آن قرار دهم.
هر مقدار تدبر بیشتر در قرآن می کردم، علوم نامتناهی به صورت ناگهانی بر قلب من وارد می شد حتی با تدبر در یک آیه درهای فراوانی از معارف توحیدی بر من گشوده می شد که هرگز قبل از آن نمی توانستم به یکی از آنها دسترسی پیدا کنم.
چون این راه بسیار با ارزش است رهزنان شیطانی فراوان دارد. لذا در طول چهل سال هدایت و تدریس شاگردان فراوان هرچند بیش از صدهزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق من هدایت شدند ولی کمتر کسی را یافتم که محور اصلی کار خود را انس با قرآن و تدبر در آیات الهی قرار داده باشد درحالی که سایر علوم رهروان فراوان دارد. "
@ketabkhanemadarane
#کتاب_اسرار_ماه_رمضان
#بیستوهشتمین_روز🌙
✅قدم های نخست برای تدبر در قرآن:
🌱۱. روان خوانی: اولین گام روخوانی صحیح و روان خوانی و فراگیری قوائد قرائت و تجوید قرآن در حدّ متعارف است.
🌱۲.آشنایی اجمالی با مفاهیم قرآنی: با توضیح لغات و آیات و در اثر تکرار و ممارست.
🌱۳.آشنایی با واژه های قرآنی: کسانی که حدود یک سوم از معانی آیات را در یک صفحه که تلاوت می کنند می دانند، می توانند گام سوم را طیّ برنامه ای بردارند.
با توجه به اینکه اولاً بسیاری از لغات قرآن مشترک با زبان فارسی است و ثانیاً لغات تکراری در قرآن فراوان است، می توان امید داشت که شخص به سرعت با ترجمه ی بخش عمده ای از آیات قرآن آشنا شود.
کتاب" مفردات راغب" معروف ترین کتاب لغت تخصصی قرآنی است در آن مولف حدود۱۷۰۰ لغت را بیان می کند که از آن میان حداکثر۵۰۰ لغت مشکل تر و نامانوس با زبان فارسی است.
✅برکات آشنایی با واژگان قرآنی:
🌱اولاً حفظ و تلاوت آیات الهی و انس با قرآن با زبان اصلی آن، نزدیک ترین و صحیح ترین راه در انتقال معارف قرآن است. بدیهی است که تاثیر بیان مستقیم خداوند و تکرار عین کلماتی که بر بال سفیران وحی بر قلب مطهّر رسول الله فرود آمد هرگز قابل قیاس با بیان معانی آیات در زبان های دیگر نیست. لذا انس مستقیم با انس با زبان فطرت است و اصل تکرار متن آیات قرآن، اسرار فراوانی دارد که قابل بیان نیست.
🌱ثانیاً هر زبان فرهنگ خاصی در معانی واژگان خود دارد که یافتن معادل آن در زبان دیگر را دشوار و گاه غیرممکن می کند.
🌱ثالثاً بهترین ترجمه نقل به معناست که این روش در ترجمه ی قرآن قابل اعتماد نیست زیرا مترجم درک شخصی خود را از کلام وحی نقل به معنا می کند.
✅مراحل عملی اجرای گام سوم :
🌱 قرآن مورد استفاده باید بدون ترجمه باشد. تنها ترجمه ی لغات مشکل در حاشیه ی آن درج شده باشد.
🌱 از سوره هایی که بیشتر با آنها مانوس است طرح را آغاز کند.
🌱هر روز طی قرائت جزء های دیگر لغات مشکل را استخراج و با دقت مرور کند و سرعت پیشرفت خود را بالا ببرد.
🌱قبل از تلاوت لغاتی که قبلاً در دفتر لغت یادداشت کرده را مرکر نماید و اگر بعد از ۵روز لغت را فراموش نکرده بود آن را از دفتر لغت حذف کند سپس قرائت صفحات بعد را شروع کند.
🌱مراحل بعد در انس با قرآن متوقف بر آشنایی با واژه های تخصصی و شناخت ظرافت های قرآن است.
@ketabkhanemadarane
#کتاب_اسرار_ماه_رمضان
#سیامین_روز
✅ارزش دعا برای مومن تا آنجاست که خداوند ارزش افراد را به دعای آنان می داند "قُل ما یَعبَئوا بِکُم رَبّی لَولا دُعائُکُم"
از سوی ویگر رسول خدا و حضرات معصومین در مکالماتشان با مردم به اندازه ی فکر مخاطبین سخن می گفتند اما در ادعیه چون مخاطب خداوند است حق مطلب را در بیان معارف ذکر می کردند و از آنجا که مقام ولایت عِدل قرآن است در میان بزرگان ما مشهور است که اگر قرآن کتاب نازل الهی ست دعا نیز قرآن صاعد است و معارف آن تبیان آیات قرآن است.
هرچند دعا در درگاه الهی همیشه مسموع است و اگر مومن با قلب پاکیزه راز و نیاز کند مستجاب است اما اولیاء الهی برخی شرایط مکانی و زمانی را برای دعا ذکر فرموده اند که بر سرعت تستجابت دعا موثر است و ماه مبارک رمضان از بهترین این اوقات است.
دعاهای ماه رمضان به حدّی گسترده است که قابل قیاس با سایر ایام نیست اما مشایخ قوم به چند دعا عنایت ویژه داشته اند از جمله دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای مباهله.
امام باقر در ارزش دعای مباهله می فرمایند اگر قسم بخورم که اسم اعظم الهی در آن پیچیده شده کلام حقی است.
البته استاد می فرمود در این دعا از دو جهت می توان به درگاه الهی مسئلت برد اول آنکه خدا را به این اسماء قسم دهیم و دعا کنیم دوم آنکه از درگاه الهی تلبّس به همین اسماء را درخواست کنیم.
دعاهای شبهای این ماه خصوصاً دهه ی آخر حاوی معارف بلند توحیدی است که نباید از آنها غافل شد.
✅ماه رمضان ماه حضور در محضر حق است و اصلی ترین مراقبه در این ماه حفظ ادب حضور است و شرط اصلی ادب حضود کنترل همه ی جوارح از گناه است.
رسول خدا به جابر فرمودند: "هذا شَهرُ رَمَضانَ، مَن صامَ نَهارَهُ وَ قامَ وِرداً مِن لَیلِهِ وَ عَفَّ بَطنُهُ وَ فَرجُهُ وَ کَفَّ لِسانَهُ خَرَجَ مِن دُنوبِهِ کَخُروجِهِ مِنَ الشَّهر"
و فرمود ای جابر چقدر امتثال این شروط سخت است.
کنترل زبان نقش عمده در کنترل سایر جوارح دارد. "وَالَّذینَهُم عَنِ اللَغوِ مُعرِضونَ"
امیرالمومنین: "صَومُ القَلبِ خَیرُُ مِن صیامِ اللِسانِ و صِیامُ اللِسانِ خیرُُ مِن صیامِ البَطن."
@ketabkhanemadarane
#کتاب_اسرار_ماه_رمضان
#سیامین_روز 🌙
✅خداوند در سوره ی قدر پیرامون ظرف نزول قرآن می فرماید "انّا اَنزَلناهُ فی لَیلَةالقَدر" در روایت داریم مراد از لَیلَه حضرت صدیقه ی طاهره است. لذا استاد توصیه می فرمودند که در شب های قدر به مقام نوری خانم و امام عصر توسّل پیدا کنیم.
قدر در لغت به کمیّت و اندازه ی هر چیز می گویند چنانکه خداوند درباره ی خود می فرماید " ما قَدَروا اللهَ حَقَّ قَدرِهِ.."
یعنی هرگز حق عظمت الهی را بجا نیاوردند...
شب قدر یعنی شب تعیین کمیّت و کیفیت امور عالم دنیا.
صاحب مقاییس برای قدر معانی دیگری نیز آورده مانند کنه و نهایت هرچیز بر این اساس شب قدر یعنی شب ظهور کنه اشیاء که همان حقیقت ولایت و توحید است. چنانکه آیات سوره ی قدر به این معنا اشاره دارد.
✅شب قدر در طیّ سال به چهار شب اطلاق شده اول شب نیمه ی شعبان و بعد شب نوزده و بیست و یک و بیست و سه و برخی شب بیست و هفت ماه رمضان را گفته اند و مرحوم سید شب عید فطر را نیز نازل منزله ی شب قدر می داند.
تعدّد شب های قدر طولی است نه عرضی به این معنا که تقدیر امور از عوالم فوق تدریجاً نازل می شود و در هر شب مرتبه ای از تعیّن را پیدا می کند تا در شب بیست و سوم قطعیّت یافته و به امضای امام عصر می رسد. لذا لازم است در همه ی چهارشب رعایت ادب و حیا صورت گیرد.
✅سید بن طاووس برای درک شب قدر اعمالی را بیان می کند:
🌱۱.صدقه منظم از اول ماه مبارک به توصیه ی امام سجاد
🌱۲.احیاء این شبها به عبادت و افضل عبادات مذاکرات و تحقیقات علمی است.
🌱۳.احیاء به نماز و دعا و تلاوت قرآن
🌱۴.رفع کسالت با استراحت کافی، کنترل کمّ و کیف غذا و تنظیم حجم اعمال عبادی با توجه به توان خود
هنگام دعا دیگران را بر خود مقدّم بدارین که هم قرین اجابت است و هم در حق خودنان به طور مضاعف مستجاب گردد.
در حقّ گنهکاران امت هم باید دعا کرد که هم تاسّی به سیره ی انبیاء الهی است و هم ضرر گناهکاران از امّت اسلام بر سایرین بیش از دیگران است و با دعا بر اصلاح آنان این ضرر برداشته می شود. البته مراد ظالمان در حق اهل بیت نیست که حساب آنها جداست.
در میان سور قرآن در شب قدر به سوره های دخان و قدر تاکید بیشتری شده است.
در شب های قدر بخصوص شب بیستم تا بیست و چهارم توسّل به مقام نوری حضرت صدیقه ی طاهره و امام عصر تاکید شده است.
روز قدر نیز باید مانند شب قدر حرمت نگاه داشت و بیش از سایر ایام بر مراقبه کوشید و نواقص اعمال در شب های قدر را با روزهای آن جبران کرد.
مرحوم سید توصیه می کند که در شب آخر ماه مانند دو رفیق شفیق که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند با اندوه و حزن با ماه رمضان وداع کنیم چه بسا دیدار بعدی به قیامت بیفتد.
با دعاهای وداع ماثور ازین ماه که ولی نعمت ما بود و به واسطه ی او درهای فراوانی از رحمت بر ما گشوده شد خداحافظی کنیم. معروف ترین این ادعیه دعای امام سجاد است.
در عصر روز آخر به محاسبه ی اعمال خود بپردازد و در پایان روز با توسل به حضرتش نواقص خود را جبران نماید. غروب روز آخر را با سجده و اذکار استغفاری خاتمه دهد.
در شب آخر مظالم عِرضی و مالی عباد را ببخشد.
✅عید در لغت به معناب بازگشت بعد از انصراف است و اصطلاحاً به ایامی گفته می شود که مولایی به رعایای خود بار عام می دهد. نکته دیگر اینکه در ایام عید دوستان به ملاقات مولا مشرف نی شوند نه دشمنان.
توجه داشته باشیم روز عید فطر روز اخذ مزد و روز گرفتن جایزه است و طبق روایت خداوند خود جایزه ی روزه داران خاص است پس به کمتر قانع نباشیم.
شب عید فطر طبق روایات در ارزش کمتر از شب های قدر نیست و باید به عبادت و نماز سپری شود.
عمده ی دستورات این شب استغفار است.
بارزترین علامت مرتبه ی قبولی روزه و تعیین جایگاه خود در نیان اهل معرفت مرتبه ی اتّصاف به کرائم اخلاق است.
امام صادق مکارم اخلاق را در ده صفت خلاصه نمودند: " الیَقین و القِناعة و الصَّبر و الشُّکر وَالحِلم و حُسنَ الخُلقِ و السَّخاء و الغَیرَة و الشَّجاعَة و المُروّت."
و مطلب آخر پرداخت زکات فطره است.
@ketabkhanemadarane
#با_ذکر_صلوات
#کتاب_بزرگسال
#صعود_چهل_ساله
#سید_محمدحسین_راجی
#نشر_زائر_رضوی
#معرفی
شاید اگر خودمان انقلابمان را تفسیر کنیم نگاهی حق به جانب به انقلاب و نظام داشته باشیم، اما بگذارید آمارهای بینالمللی ما را قضاوت کنند. این کتاب بر اساس آمارهای بین المللی به مرور دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران میپردازد و نشان میدهد نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته قله های پیشرفت را در بسیاری از زمینه فتح کند.
#امانت_دهنده
@Zmeraji1
@ketabkhanemadarane
#با_ذکر_صلوات
#کتاب_بزرگسال
#نماز
#حائری_شیرازی
#نشر_معارف
#معرفی
هر دستگاهی برای کارکردن، از ذخیرهٔ انرژی خود استفاده میکند و بهمنظور پرکردن ذخیرهٔ مصرفشده، بایستی جایگاهی برای پرکردن داشته باشد. سفرهٔ غذایی که بر سر آن مینشینیم ایستگاه تغذیهٔ جسمی ماست و نمازی که میخوانیم ایستگاه تغذیهٔ روانی و روحانی ما. گویی ارتباط با پروردگار تقویتکنندهای است که با یک نماز، باتری دل را پر میکند. گاه بهدلیل اشکالاتی، نیرورسانی و پرشدن باتری تخلیهشده انجام نمیشود. بهعبارتدیگر، دستگاه در شارژ است، اما شارژ نمیشود. نماز هم اینچنین است: «لَا صَلَوةَ اِلا بِحُضُورِ القَلبِ»؛ نماز بدون حضور قلب، نماز نیست. مهم در شارژ قرارگرفتن و شارژشدن است.
#امانت_دهنده:
@Zmeraji1
@ketabkhanemadarane