هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ گزارش تصویری از سی و سومین سلسله نشست های علوم انسانی اسلامی
🔹موضوع: هوش مصنوعی و کاربرد آن در علوم انسانی
👤سخنران: جناب آقای دكتر كاظم فولادی قلعه
👤ناقد: جناب حجت الاسلام و المسلمين دكتر مجتبی مصباح زیده عزه
🗓 سهشنبه 1402/11/3
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از راز مستوری
✅ عجب تمثیلی است اینکه علی مولود کعبه است؛ یعنی باطن قبله را در امام پیدا کن! اما ظاهرگرایان از کعبه نیز تنها سنگهایش را میپرستند!
«شهید مرتضی آوینی»
🌹میلاد با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه بر همهی شیعیان حضرت مبارک.
🌟 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام.
#میلاد_امام_علی
#روز_پدر
🆔 @SOHEILSALIMI
🆔 @RAZEMASTORI
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
خانه پدری (به مناسبت روز پدر):
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
یکی از واژههایی که برای همه ما ایرانیان بیانگر خاطرات دوران کودکی و نوجوانی است، واژه «خانه پدری» است. اما واقعیت انکارناپذیر این است که این واژه در برخی شهرها و به ویژه کلانشهرهای معاصر ما به تدریج در حال فراموشی است. طی دهههای اخیر (به ویژه از اواسط دوران پهلوی دوم به بعد) جابجاییهای جمعیتی در کشور ما آنقدر شدید بوده است که سبب بروز پدیدهای تحت عنوان «از جاکندگی» شده است. این پدیده که از تبعات سبک زندگی معاصر است به معنای کنده شدن روابط اجتماع از محیطهای محلیِ همکنش است.
تحولات اقتصاد سیاسی در ایران معاصر به نحوی بوده است که سبب ازجاکندگیهای شدید (هم از روستاها به سمت کلانشهرها و هم در داخل خود کلانشهرها) شده است. سه عامل اصلاحات ارضی، تزریق پول نفت به کلانشهرها و توسعه اقتصادی بدون توجه به اصول آمایش سرزمین سبب شد تا طی چند دهه، جمعیت زیادی از روستاییان با رهاکردن خانههای خود، به امید یافتن کار به شهرهای ایران هجوم آورند. به نحوی که روستاییان که تا حدود ۶۰ سال قبل، نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشور را شامل میشدند اکنون فقط ۲۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل میدهند.
اما این همه ماجرا نبوده است؛ زیرا در داخل خود کلانشهرها نیز به دلیل دوقطبی شدن و همچنین کالایی شدن فضا که از تبعات نظام سرمایهداری است، کلانشهرها به قطبهای مرفهنشین و فقیرنشین تقسیم شدند (برخلاف شهر سنتی که شهری یکپارچه بود و تموّل اقتصادی، در کالبد شهر و فضای شهری بروز و ظهور چندانی نداشت). شکلگیری مفاهیم بدیع و جدیدی نظیر بالاشهر و پایین شهر از شواهد این پاره پاره شدن و تجلی اختلاف طبقاتی در شهرهای معاصر ما است.
وقتی که شهر، محل بروز اختلاف طبقاتی شد چه اتفاقی میافتد؟ هر کسی که توان اقتصادی لازم را دارد دائما سعی میکند مکان خود را از جایی که هست به مناطقی تغییر دهد که بیشتر مصداق بالاشهر باشد. یعنی اگر مالک و صاحب خانه باشد خانه خود را میفروشد تا به منطقه متموّلتری نقل مکان کند و اگر هم مستاجر باشد، سعی میکند سال بعد، در منطقه برخوردارتری ساکن شود. آنهایی هم که توان اقتصادی لازم برای جابجایی به مناطق بهتر را ندارند در این نبرد فضایی، دائماً به سمت مناطق پایینتر سوق داده میشوند و نهایتا اگر وسعشان از مناطق جنوبی شهر هم خارج باشد به حاشیه و شهرکهای اقماری اطراف کلانشهرها پرتاب میشوند.
نتیجه چه میشود؟ این میشود که هم مستأجرها و هم مالکان، در جبر غیرمرئی نظام سرمایهداری، دائماً به جابجایی مکان خود ترغیب میشوند و در چنین شرایطی، دیگر خانه پدری که لازمه شکل گیری مفهوم آن در ذهن انسانها، ثبات و دوام اسکان در خانه مشخصی است معنای خود را از دست میدهد. کودک و نوجوانی که پدرش طی ده پانزده سال، شش هفت مرتبه نقل مکان میکند کدام خانه پدرش را بایستی با عنوان خانه پدری به خاطر بسپارد؟!
اما هنوز بخش دیگری از این ماجرا باقی مانده است و آن این است که خانههای امروز، اساساً کارکردهای سابق خود را نیز از دست دادهاند و از خانه به معنای محل زندگی، به سرپناه به معنای محلی برای خواب تقلیل یافته است. کما اینکه برخلاف خانههای سنتی، اکنون تولد و بزرگ شدن در خانه پدری نیز منسوخ شده است و فرزندان در زایشگاه متولد و سپس در شیرخوارگاه و مهدکودک بزرگ میشوند؛ با تبدیل خانههای تولیدی و مولد دیروز به سرپناههای مصرفی امروز، کسب دانش و مهارت نیز به کلی از این نوع خانهها حذف شده و به دانشگاه و آزمایشگاه و ... منتقل شده است فلذا مجموعهای از زایشگاه و آزمایشگاه گرفته تا دانشگاه و ... سبب تهی شدن خانه امروز از تمام کارکردهای سابقش شده است. اندک زمانی نیز که کودکان در چنین خانهای هستند، اغلب در بازیهای رایانهای سیر میکنند تا به واقع، در فضایی مجازی رشد کنند و حلقههای نابودی خانه پدری به عنوان مکانی برای انباشت خاطره تکمیل شود.
چنین سرپناهی باتوجه به مجازهای دائم التغییر از یک سو و ازجاکندگیهای مکرر از سوی دیگر، دیگر مصداق "أَصْلُهَا ثَابِتٌ" (ابراهیم/۲۴) نیست و بلکه ترجمان "مَا لَهَا مِنْ قَرَار" (ابراهیم/۲۶) است. اکنون جا دارد از خود بپرسیم که آیا این عدم قرار و از جاکندگیهای مکرر، محصول شجره خبیثه نظام سرمایهداری نیست که در سبک زندگی معاصر بروز یافته است؟ "وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ" (ابراهیم/۲۶).
✍ دکتر منان رئیسی
@baladetayyeb
هدایت شده از شبکه دانشگاه تهران UTV
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 دکتر اعرابی استاد برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در گفتگو با شبکه UTV می گوید هوش مصنوعی ترس ندارد! فقط باید با آن فعال عمل کنیم
@ut_internet_tv| شبکه دانشگاه تهران
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️بیستمین هم اندیشی اعضای هیات علمی
🔸 با حضور اعضای محترم هیأت علمی #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی، چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در قم برگزار شد.
🔹 این هم اندیشی با ارائه دکتر محمدرضا کریمی قهرودی(عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر) با موضوع: «انقلاب صنعتی چهارم» و دکتر کاظم فولادی(عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) با موضوع: «آینده فضای سایبر و تاثیر آن بر انسان و جامعه» دنبال شد.
🔍 مشاهده خبر:
🌐 iict.ac.ir/20ham
#هم_اندیشی
#انقلاب_صنعتی_چهارم
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
🔰مدرسه زمستانه تنظیمگری فضای مجازی(پردیس قم)
◻️با حضور ارزشمند؛
▫️جناب آقای دکتر محمدامین آقامیری
▫️جناب آقای دکتر کاظم فولادی
▫️جناب آقای دکتر محمدصادق نصرالهی
▫️حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند
✅ مزایای شرکت در دوره :
▫️دعوت از برگزیدگان برای همکاری
▫️همکاری پژوهشی
▫️اعطای گواهی معتبر
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه ساعت ۸ صبح الی ۱۸
📍مکان: صفاییه، کوچه۲۸، پلاک۴۵ پژوهشگاه فضای مجازی_ پردیس قم
💵 هزینه دوره: رایگان(۴۰۰ هزار تومان ودیعه)
▫️لینک ثبتنام:
http://B2n.ir/a99831
▫️جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در پیامرسان ایتا مراجعه و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید
@pajoheshgahpardisqom
۰۹۳۸۳۸۷۲۲۳۰
💢 پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
https://eitaa.com/OISC_Majazi
هدایت شده از Miz Podcast🎙سیاست بینالملل
💤«اتکای روز افزون مردم به AI (هوش مصنوعی) به حدی خواهد رسید که "هوشیاری شان کاهش پیدا میکند" ( …cognitively diminished…) و بدون کمک AI قادر به زندگی نخواهند بود!»
➖برگرفته از کتاب The Age of AI, نوشته شیطان بزرگ کیسینجر و دست پروردهاش اریک اشمیت
#سینگولاریتی
🆔@MizPodcast
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
🔴 دربارهی یک تصمیم در عرصهی حکمرانی
در دو روز گذشته، انتشار خبر یک مصوبه از سوی شورای عالی فضای مجازی، موجب شده موجی از تحلیلها، نگرانیها، پیشبینیها و ... ایجاد شود و فضای بحث و تضارب آرا پیرامون آثار فنی، امنیتی، فرهنگی و ... این مصوبه شکل پذیرد.
🔖 مصوبهای که بر اساس آن «اشخاص حقیقی و حقوقی و بخش خصوصی داخلی و خارجی میتوانند با ارائهی پوستههای حکمرانیپذیر با دریافت مجوز قانونی، به مردم ارائهی خدمت کنند».
✴️ عموم صاحبنظران عرصۀ فضای سایبر معتقدند این مصوبه، منفی است زیرا باعث بازگشت دوبارهی سرویسهای اخلالگر و خرابکار مانند اینستاگرام، تلگرام و ... میشود.
بنده عرض میکنم این، همۀ ماجرا نیست‼️
این یک فاجعه است که در عرصۀ برونسپاری و تفویض اصل #حکمرانی رقم خورده و نباید محدود به چند پلتفرم تصور شود.
⬅️ از آنجا که عرصۀ اطلاعات، از حیث جنس و ادراک و کارکرد و ... مانند عرصۀ فیزیکی و مادی نیست، لذا مرزبندیهای معین و تجسمی نیز اشتباه است.
لذا این مصوبه:
1⃣ سرویسهای داخلی را در خدمت سرویسهای خارجی قرار میدهد؛
2⃣ اصالت جریان اطلاعات و شناخت را به بیگانه میدهد؛
3⃣ همین میزان از حاکمیت نیمبند ج. ا. ایران بر فضای سایبر را نیز از بین میبرد؛
4⃣ استقلال تصمیم و عملکرد در حوزههای تحت تأثیر را میزداید؛
5⃣ سلطهی سایبرنتیکی دشمن را قویتر میکند؛
⭕️ در یک کلام: به تمدن یهودی - غربی برای استیلا بر تمدن اسلامی در ابعاد حکمرانی نرم، بهترین کمک را میکند.
✍️ تمدننگار | شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از دکتر کاظم فولادی قلعه
آفرینش اشیاء عالم بر مبنای مهندسی است؛
خلقت مبتنی بر قَدَرهاست.
قَدَر یعنی اندازه و «هندسه» معرّب «اندازه»ی پارسی است.
مهندسی، شاخهای از حکمت است
و در نقشهی علم الهی جایگاه ویژهای دارد.
روز #مهندسی بر مهندسان حکیم مبارک باد!
✍️ دکتر کاظم فولادی قلعه
@kfouladi_ir
🌐 پیوند کانال:
https://eitaa.com/joinchat/2260009079C2fcc92c468