eitaa logo
بیداری طلاب
61.6هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
3.7هزار ویدیو
86 فایل
🔳 قال عیسی ع: کونوا نقّاد الکلام 🔳 پایگاه خبری مستقل حوزه های علمیه 🔻خبر حوزه🔻 قدیم 🔳 اخبار حوزه بدون سانسور 🔳 راه ارتباطی 🆔 @akhbarhowzeh 🖥دیدن سوابق تبلیغ و سفارش 👇 http://eitaa.com/joinchat/2893545491Ceb56fbfddd
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬حرکت عجیب حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی(ره) بعد از انداختن رأی به صندوق ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
♨️سند کمتر دیده شده ساواک حضرت آیت‌الله صافی ره : کفر شاه صد مرتبه ثابت شده است 🔻سند بالا مربوط به شنود یکی از این جلسات مشورتی توسط ساواک در سال ۱۳۴۹ است که در آن آیت‌الله صافی سخنان صریحی درباره شاه بیان کرده و می‌گوید: 🔹«این شاهی است که رسماً به طلبه‌ها می‌گوید بروید مروج اصول انقلاب(سفید) باشید...دوازده ماده بر خلاف شرع اسلام دارد ترویج می‌کنند. و آن تلگرافی که برای حکیم کرد، غیر از این تلگراف است و اضافه می‌کند آقا؛ شاهی که تلگراف کرد به آقای حکیم، صد مرتبه کفرش ثابت شد و در این کنفرانس چیزی برای ما باقی نگذاشت و علناً علم مخالفت با اسلام را بلند کرده دیروز رسماً گفته موقوفات را بفروشید. این چه دینی است؟ این شاه خوب است؟» ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
🔻حضرت آیت‌الله صافی: خداوند را هلاک کرد؛ امّا امتحان تمام نشده است هشدار مرحوم آیت‌الله به مردم و مسئولین 🔻ای ملت ايران، اي مسئولين، اي کساني که اين برنامه‌ها را تنظيم می‌کنيد و به مردم القاء می‌کنيد، با اين نعمت بزرگي که خداوند به شما داده است چه می‌کنيد؟ ملتفت باشيد قدر اين نعمت را بدانيد و به معصيت خداوند متعال آلوده نکنيد. 🔹من اول انقلاب در مجلس خبرگان اول، اين آيه را خواندم: ﴿وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا كَذَلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ * ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ كَيفَ تَعْمَلُونَ﴾. ✅اين آيه مثل اين است که الآن براي ما نازل شده است. خداوند مي‌فرمايد: ما آنهایي که پيش از شما بودند، آن ، آنها که می‌خواستند اسلام را از بين ببرند (که شايد الآن هم آنها چه نقشه‌هایي داشتند و چه برنامه‌هایي بود)، خداوند مي‌فرمايد ما آنها را هلاک کرديم، ما طوائف و بسياري را که پيش از شما بودند هلاک کرديم، وقتي ظلم کردند، وقتي تجاوز به احکام خدا کردند، بعد مي‌فرمايد: ﴿جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ﴾، خيال نکنيد اين تمام شد و مسئله گذشت و شما پيروز شديد و هر کاري می‌خواهيد انجام دهيد. 🔹الآن وقت امتحان است ما شما را جانشين آنها قرار داديم، کار را دست شما داديم لِنَنْظُرَ كَيفَ تَعْمَلُونَ برای اینکه ببينيم شما چه می‌کنيد؟ 🔸 امروز همه چيز بايد ‌باشد، رنگ قرآن داشته باشد. امروز وظيفۀ شما امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر است، نبايد اين وظيفه منحصر در سپاه و بسيج باشد، هر‌کسی در هر جا خلاف شرعي می‌بيند منکري می‌بيند بايد کند، در روايت است که: «وَمِنْهُمْ تَارِكٌ لإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَقَلْبِهِ وَيَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتُ الأَحْيَاءِ». کسي زندگي و حيات دارد که با منکرات و معاصي مخالفت کند، دشمنان خدا را دشمن و دوستان خدا را دوست بدارد در مورد و اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايد: «وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ عِنْدَ الأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ‏» يعني احکام دين همه به امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر وابسته است. https://www.saafi.com/book/5497 ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
🔻توصیه سیاسی آیت‌الله به و مخالفت با حضور زنان در کابینه! 🔻هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات روزنوشت خود می‌نویسد: ▫️آقای [سید محمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور منتخب] آمد. گزارش سفر به قم و نیز مذاکره با رهبری را داد.... ▫️آقای [لطف‌الله] صافی [گلپایگانی]، در قم از او خواسته که خانم‌ها را وارد کابینه نکند. از برخورد با آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار تهران]، اظهار نگرانی کرد. ▫️پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۷۶// ۱۳ صفر ۱۴۱۸//۱۹ ژوئن ۱۹۹۷ 🔶حاشیه اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان که چندی پیش سینه‌چاک دفاع از مرجعیت شده و مصادره و تفسیر مغرضانه از یک توصیه سیاسی آیت‌الله صافی را بهانه تسویه‌حساب سیاسی با مخالفان فکری خود قرار دادند، در بی‌اعتنایی به توصیه‌های مرجعیت، پیشگام بوده‌اند! به‌عنوان نمونه علارغم توصیه صریح آیت‌الله صافی مبنی بر عدم ورود زنان به کابینه، جریان غربگرا (اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها) در دو دهه اخیر همواره ورود زنان به کابینه را به عنوان یکی از شعارهای راهبردی کنش‌گری سیاسی خود قرار داده‌اند! 🔘 @roozaneebefarda ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
♨️توهین صفحه منتسب به نوه سیدصادق شیرازی به حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی ره ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمؤمنین علیه السلام: ما أكثَرَ العِبَرَ، و أقَلَّ الاعتِبارَ! چه بسيار است عبرتها و چه اندك است عبرت گرفتن! 📚حکمت 297 نهج البلاغه ☀️رهبر معظم انقلاب روز ورود امام همه خوشحال بودند، می‌خندیدند. بنده از نگرانی بر آنچه که برای امام ممکن است پیش بیاید، بی‌اختیار اشک می‌ریختم و نمی‌دانستم که برای امام ممکن است چه پیش بیاید؛ چون یک تهدیدهایی هم وجود داشت. بعد رفتیم وارد فرودگاه شدیم. با آن تفاصیل امام وارد شدند. به‌مجرد اینکه امام ظاهر شد، نگرانی‌ها و اضطراب ما به‌کلی برطرف شد. یعنی امام با آرامش خودشان به بنده و شاید به خیلی‌های دیگر که نگران بودند، آرامش بخشیدند. وقتی‌که بعد از سال‌های متمادی، امام را من زیارت می‌کردم آنجا، ناگهان خستگیِ این چندساله مثل اینکه از تن آدم خارج می‌شد. احساس می‌شد که همۀ آن آرزو‌ها مجسم شده در وجود امام و با کمال صلابت و با یک تحقق واقعی و پیروزمندانه، اینجا درمقابل انسان تبلور پیدا کرده.۶۲/۱۰/۲۴ در واقع «فَاِذا دَخَلتُموهُ فَاِنَّکم غالِبونَ» با ورود امام همان مطلبی که خدای متعال به اصحاب موسی فرمود، در مورد اصحاب امام بزرگوار ما تحقق پیدا کرد. وقتی وارد شد، خدای متعال غلبه را ثبت کرد و تمام شد. ۷۵/۱۱/۱۲ ☀️نشر با منبع ☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای ☀️ @emamkhameneii ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
🔻توصیه سیاسی آیت‌الله به و مخالفت با حضور زنان در کابینه! 🔻هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات روزنوشت خود می‌نویسد: ▫️آقای [سید محمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور منتخب] آمد. گزارش سفر به قم و نیز مذاکره با رهبری را داد.... ▫️آقای [لطف‌الله] صافی [گلپایگانی]، در قم از او خواسته که خانم‌ها را وارد کابینه نکند. از برخورد با آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار تهران]، اظهار نگرانی کرد. ▫️پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۷۶// ۱۳ صفر ۱۴۱۸//۱۹ ژوئن ۱۹۹۷ 🔶حاشیه اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان که چندی پیش سینه‌چاک دفاع از مرجعیت شده و مصادره و تفسیر مغرضانه از یک توصیه سیاسی آیت‌الله صافی را بهانه تسویه‌حساب سیاسی با مخالفان فکری خود قرار دادند، در بی‌اعتنایی به توصیه‌های مرجعیت، پیشگام بوده‌اند! به‌عنوان نمونه علارغم توصیه صریح آیت‌الله صافی مبنی بر عدم ورود زنان به کابینه، جریان غربگرا (اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها) در دو دهه اخیر همواره ورود زنان به کابینه را به عنوان یکی از شعارهای راهبردی کنش‌گری سیاسی خود قرار داده‌اند! 🔘 @roozaneebefarda ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
🔻دولت میرحسین موسوی فتنه گر علت کناره‌گیری آیت الله صافی از سیاست! 📸دکتر سیدعلی موسوی پژوهشگر و فعال مجازی با انتشار چند اسلاید در پیج شخصی خود، بخش هایی از زندگانی و فعالیت سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی را منتشر کرده و نوشت: ✍️ به بهانه درگذشت مرجع عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی اعلی الله مقامه نگاهی به علت کنارگیری ایشان از دنیا سیاست خواهیم داشت. . 🔹 زمانیکه بحث شبهه تقلب و اشکال در انتخابات مجلس سوم در بهار سال ۶۷ ایجاد شد، دولت وقت از قانون تمکین نکرد و جلوی هم ایستاد و حاضر به بازشماری آرا نشد! همین نقطه عطفی در رابطه دولت با شورا بود، همین اختلاف هم باعث نوعی قهر آیت الله صافی (بعنوان دبیر وقت شورای نگهبان) و مراجعت وی تا پایان عمر به قم شد و دیگر هم وارد مسائل سیاسی نشدند. ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
بیداری طلاب
♨️توهین صفحه منتسب به نوه سیدصادق شیرازی به حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی ره ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️
♨️شخص اهانت کننده به آیت‌الله صافی هیچ نسبتی با سیدصادق شیرازی ندارد 🔹 اخیرا پیام اینستاگرامی یک شخص وقیح و گمنام که در آن به آیت‌الله صافی اهانت کرده، موجب رنجش مومنین گشته است؛ اما به اشتباه گفته شده که این شخص نوه صادق شیرازی است؛ 🔻فرد وقیح که خود را سید محمدرضا شیرازی معرفی‌می‌کند هیچ نسبتی با شیرازی‌ها ندارد و در حد یک مرید خود را معرفی می‌کند. به نظر می‌رسد حتی سیادت وی محل تردید است و شبیه سید آذربایجانی ظاهرا مرتبط با سرویس‌های بیگانه است! ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
4_5798463659306912479.mp3
25.19M
♨️زندگی نامه آیت الله حاج شیخ لطف‌الل‍ه صافی گلپایگانی از زبان خودشان 📻 انتشار از: رادیو معارف 🔻برنامهٔ بوستان سال ۱۳۹۳ ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
🔻اطلاعیه دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره تشييع عراق باسمه تعالى ضمن تشكر و قدرداني از عموم ملت شريف ايران كه در مراسم تشييع باشكوه پيكر مطهر حضرت آيت الله العظمى صافي گلپايگاني،قدس سره الشريف ،شركت نمودند جهت استحضار مجاوران و زائران اعتاب مقدسه نجف و كربلا مراسمات بعدي به شرح ذيل اعلام مي گردد: ١.نجف اشرف؛پنج شنبه ١٤ بهمن ساعت ١٠ صبح از مسجد جامع شيخ طوسي به سمت حرم مطهر جهت طواف ٢.كربلاي معلى؛پيكر مطهر ساعت ٤ بعداز ظهر پنج شنبه از بين الحرمين،مقابل صحن حضرت ابوالفضل العباس،عليه السلام،به سمت آستان مقدس و مبارك حضرت سيدالشهداء،عليه السلام تشييع و در حرم مطهر به خاك سپرده خواهد شد. در آن نفس كه بميرم در آرزوى تو باشم بدان اميد دهم جان كه خاك كوى تو باشم به وقت صبح قيامت كه سر زخاك برآرم به گفت و گوى تو خيزم به جست و جوى تو باشم ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
♨️اعلامیه دعوت دفتر مرجع‌ اعلای‌ عراق برای مشارکت فضلا و طلاب نجف در مراسم تشییع حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ره 🔳 دفتر حضرت آیت‌الله‌سیستانی در اطلاعیه ای از عموم فضلا و طلاب حوزه علمیه برای شرکت در مراسم تشییع حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی دعوت کرد. ◾️در این اطلاعیه آمده است: از فضلا و طلاب حوزه علمیه برای حضور در مراسم تشییع مرجع دینی آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد شیخ طوسی دعوت به عمل می آید. بسم الله الرحمن الرحيم (إنا لله وإنا اليه راجعون) يدعو مكتب سماحة السيد السيستاني (دام ظله) فضلاء الحوزة العلمية وطلابها إلى المشاركة في تشييع المرجع الديني آية الله العظمى الشيخ لطف الله الصافي الگلبايگاني (قدس سره) في صباح يوم الخميس ١/ رجب المرجب (الساعة العاشرة) من مسجد الشيخ الطوسي (رضوان الله عليه) ومن الله الأجر والثواب. مكتب السيد السيستاني النجف الأشرف. ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️«هیچ وقت نخواستم از ارادتم به آقای خامنه‌ای بهره‌برداری سیاسی کنم اما باید بگویم هیچ کس جز ایشان نمی‌توانست جانشین امام باشد‌» ‌ 🔻محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در عیادتی سرزده، چفیه رهبر معظم انقلاب را به محمد کاسبی، هنرمند پیشکسوت کشورمان اهدا کردند. به گفته ی دادمان؛ رهبر معظم انقلاب از احوال آقای کاسبی جویا شدند و ضمن آرزوی سلامتی برای این هنرمند، چفیه خود را از شانه هایشان بر می‌دارند و به نشان یادبود به همراه پیغامی می‌فرستند که؛ به آقای کاسبی بگویید برایشان دعا می‌کنم. مدتی است که محمد کاسبی هنرپیشه با سابقه کشورمان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده و با بیماری دست و پنجه نرم می کند. ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
الخزعلی: به ترکیه درس سختی خواهیم داد 🔹دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق ضمن محکوم‌کردن حملات اخیر جنگنده‌های ترکیه‌ به شمال عراق و با انتقاد از سکوت بغداد، هشدار داد که در زمان مناسب، مقاومت عراق به ترکیه درس سختی خواهد داد. 🔻دیشب در حمله جنگنده‌های ترکیه به سنجار در شمال عراق دست‌کم ۸ نفر کشته و مجروح شدند. ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
♨️آیا باز هم مرجعیت موروثی می‌شود؟ 🔻پس از فوت مرحوم آیت‌الله گلپایگانی نماز میت را داماد بر بدن ابوالزوجه خواند و در مراسم ختم اعلام شد که از این پس، مقلدان می‌توانند تکالیف شرعی‌شان را از طریق داماد پیگیر شوند. اینگونه بود که آیت‌الله صافی مرجع تقلید شد و حتی برخی بدبینانه فرامتن استعفای وی از شورای نگهبان را آمادگی برای مرجعیت می‌دانستند. 🔸البته در ادامه، اختلاف میان داماد و پسران قدرت سخت مرجعیت را دچار تشتت کرد و برخی از اموال و اوقافی که در دست آیت‌الله گلپایگانی بود، به سمت پسران رفت. 🔸حالا با توجه به عدم جایگاهِ درخورِ مرجعیتِ فرزندِ آیت‌اللِه مرحوم و دور از انتظار، نماز بر بدن آیت‌الله صافی را نیز داماد وی(آقای کریمی‌جهرمی) خواند تا این احتمال تقویت شود که بناست مرجعیت در این خانواده نیز موروثی اما از طریق دامادها ادامه پیدا کند. از‌این‌رو، باید منتظر بود و دید که آیا شخصیت اخلاقی و منزوی آقای کریمی‌جهرمی در سلک مفتیان و صاحبان رساله در‌می‌آید یا او همچنان اخلاق و انزوا را ترجیح می‌دهد؟ 🔸هر‌چند هنوز بدن آیت‌الله دفن نشده و فضای رسمی برای چنین حرف‌هایی آماده نیست ولی باید گوش سپرد که آیا همان روند سال ۷۲ ادامه پیدا کرده و تریبون‌های ختم آیت‌الله صافی به‌صراحت تکلیف مقلدان(بخوانید: دستگاه مرجعیت) را روشن می‌کنند یا داستان جور دیگری ادامه پیدا می‌کند؟ 🔸همچنین گفتنی است که پس فوت مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی، هنگام نماز میت وصیت مرحوم خوانده شد و از جمله نکات قابل توجه در این وصیت، اعلان اجتهاد "محمدجواد" فرزند آیت‌الله بود. 🔸این اعلان اجتهاد کافی بود تا دفتر مرجعیتیِ مرحوم آیت‌الله فاضل همچنان باز مانده و به فعالیت مرسوم ادامه دهد. باز ماندن دفتر مرجعیتیِ مرحوم و پرداخت ادامه‌دارِ شهریه وی، واکنش شدید آیت‌الله مکارم شیرازی را در پی داشت و همانجا تکلیف اموال شرعی نزدِ خودش را مشخص کرده و اعلام کرد که پس از من(مکارم شیرازی) همه دفاتر باید بسته شود. البته شاید آیت‌الله مکارم پس از آن سخنان درصدد دلجویی از محمدجواد فاضل لنکرانی برآمد یا برآید. ✍حوزه بی سانسور @hozebisansor ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
🔻پيامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ(الأصَبُّ)، يَصُبُّ اللّه ُ فيهِ الرَّحمَةَ على عِبادِهِ ماه ريزان خداست؛ خداوند در اين ماه رحمت [خود] را بر بندگانش فرو می‌ريزد. 📚 عيون أخبار الرِّضا: 2/71/331 ‌ 🌟فرصت وصل ☀️رهبرانقلاب: از قدردانی کنید؛ در این ماه توسّلات خودتان به درگاه پروردگار عالم را هرچه میتوانید بیشتر کنید؛ به یاد خدا باشید و کار را برای خدا انجام بدهید. ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
♨️پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین قنبریان برای حل معضلی در حکمرانیمنطق حکمرانیِ حمایت! ▫️طرح مسئله: در بیانات رهبر انقلاب با فعالان اقتصادی(۱۴۰۰/۱۱/۱۰) دو نکته مهم اما مغفول بود: ۱.نارضایتی از یک دستگاه و بیان اینکه حق با مردم است(این‌بار مثال خودرو/ ویدئو۱) ۲.سوء استفاده چند دستگاه و سازمان از حمایت‌های رهبر انقلاب (این‌بار مسئولین لوازم خانگی/ویدئو۲) ❓دو پرسش اساسی: 1⃣ گاهی حق مردم در دست دستگاه یا مصوبه‌ای است که به تصریح دیده بان دلسوزی مثل رهبری، مردم از آن ناراضی‌اند و حق با مردم است. بهتر نیست در این تقابل، به‌جای حمایت از سازمان یا مصوبه، از مردم حمایت شود؟ 2⃣ آیا موارد دیگری هست که سازمان یا نهادی در مقابل حمایت رهبر انقلاب، خوب عمل نکند و از این حمایت سوء استفاده کند؟ یا مثال منحصر در همان مسئولان لوازم خانگی است؟! ⬅️باز سؤال اول خود را نشان می دهد: با حمایت از مردم، اثرگذاری روی آن نهاد و سازمان بیشتر نمی‌شد؟! 🔅پاسخ‌های مطلق مثبت و منفی دادن به این دو پرسش، سطحی‌نگری به‌نظر می‌رسد. باید به منطق حکمرانی درست در حمایت (از مردم یا طرف مقابل) رسید و بعد دربارۀ مصادیق قضاوت کرد. ❗️دو مثال: ۱.در ماجرای مصوبۀ بنزینی آبان۹۸، مردم یک طرف و دولت طرف دیگر قرار گرفت. رهبر انقلاب بر نارضایتی مردم صحه گذاشت؛ اما باز از مصوبه ی سران حمایت کرد و به مردم گفت:《وقتی یک چیزی مصوبۀ سران کشور است باید به چشم خوش‌بینی به آن نگاه کرد》(۲۶آبان۹۸) جالب اینکه این‌بار خود دولت با آن حمایت رهبری برخورد شایسته‌ای نکرد و توصیه‌های ایشان دربارۀ قیمت‌ها محقق نشد! ❓آیا راه بهتری در بین بود؛ مثلا حمایت از مردم و مخالفت با مصوبۀ سران، چارۀ بهتری بود؟! آنطور که برخی از آیات عظام در قم انجام دادند.۱ ۲. پس از اعتراضات دی۹۶ نیز فرمودند: «این صندوق‌های مشکل‌دار یا مثلا بعضی از موسسات مالیِ مشکل‌دار یا بعضی از دستگاه‌های مشکل‌دار، بعضی از مردم را ناراضی کرده‌اند. الان یک سال است یا شاید بیش از یک سال است -ما خبرهایش را داریم خبرها غالباً به ما می‌رسد- اجتماع می‌کنند، در فلان شهر مقابل فلان موسسه، مقابل استانداری، مقابل مجلس شورا در اینجا. از این چیزها هست، همیشه بوده و هست. هیچ‌کس هم با این‌ها معارضه و مخالفتی ندارد. باید هم به این حرف‌ها رسید، باید گوش کرد، باید شنید، باید در حد وسع و توان به آنها پاسخ داد؛ البته در میان درخواست‌ها اگر ده درخواست هست، ممکن است دو درخواست نابجا باشد، اما آنهایی که به‌جاست، آنهایی که درست است، آنها را باید همه ماها دنبال کنیم. من نمی‌گویم باید دنبال بکنند،خود بنده هم مسئولم، همه باید دنبال کنیم》(۱۹دی۹۶) ❗️ برای نمونه در این موارد عمدتا از مردم حمایت کردند: • پرداخت از صندوق توسعه برای طلبکاران موسسات مالی.۲ • پرداخت از صندوق توسعه برای ماجرای ریزگردها و فاضلاب خوزستان.۳ • دستور اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری (۱۴۰۰/۹/۲۱) ❓سؤال: چرا در مواردی همچون مصوبه بنزینی، کالاهای خانگی، خودروی داخلی، جانب مردم گرفته نمی‌شود تا مسئله حل شود و درمقابل، آن دستگاه‌ها از حمایت رهبر، سوء استفاده نکنند؟! ادامه یادداشت در بخش دوم @m_ghanbarian ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
♨️پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین قنبریان برای حل معضلی در حکمرانی منطق حکمرانیِ حمایت! ❓سؤال: چرا در مواردی همچون مصوبه بنزینی، کالاهای خانگی، خودروی داخلی، جانب مردم گرفته نمی‌شود تا مسئله حل شود و درمقابل، آن دستگاه‌ها از حمایت رهبر، سوء استفاده نکنند؟! ▫️منطق حکمرانیِ حمایت پیش از بحث روی مصادیق و اختلاف در آنها که بحثی سیاسی است، باید منطق درست حکمرانی در این حوزه را کشف کرد. 🔅 ادعا این است: 1️⃣ در دوگانه‌های «مردم-نهاد حاکمیتی» (که یک طرف رضایت مردم و طرف دیگر دستگاه حاکمیتی) قرار دارد، باید ابتدا دید که آیا اصطلاحاً راه گریزی(مندوحه) هست که بتوان هر دو را با هم جمع کرد یا خیر؟ • مثلا؛ هنگامی که حل مسئله نارضایتی مردم خوزستان از ریزگردها و فاضلاب، با مشکل کمبود بودجه عمرانی دولت مواجه می‌شود؛ گریزگاه و راه‌حل برداشت از صندوق توسعه به فرمان رهبری بود. به شرط اینکه درست و به‌جا مصرف می‌شد.۳ 2️⃣ اما جایی‌که چنین راه گریزی نیست، چالش جدی می شود. حکمران باید جانب یکی از طرفین دوگانه را بگیرد. یا جانب رضایت مردم یا نهاد و سازمانی که نوعا تبلور خواست ملی هم هست! • مثلا؛ حل مشکل کیفیت برخی تولیدات داخلی و نارضایتی مردم، اگر با آزادسازی واردات انجام گیرد، صنایع داخلی نابود می‌شود؛ و اگر جانب این صنایع گرفته شود، عملاً به سوء استفاده از حمایت و افت بیشتر کیفیت می‌انجامد! لذا هم نارضایتی مردم می‌ماند و هم پیشرفت و استقلال حاصل نمی شود! (دقت کنید) ⬅️ در این موارد کارشناسانِ خلّاق باید طرحی نو در مراحل تصمیم‌سازی دراندازند؛ یعنی راه سوم یا مندوحه بسازند! • مثلا؛ پیشنهادها و سناریوهای علمی-عملی از سوی برخی گروه‌های پژوهشی دربارۀ نحوه توزیع بنزین، به‌نوعی مندوحه‌سازی است که در آن، هم گرفتاری‌های واقعی دولت درمورد نرخ بنزین دیده شود و هم رضایت عمومی حاصل گردد. ❗️کشف نشدن این راه‌حل‌ها و مندوحه‌ها، یا نرفتن آن سر میز حکمرانان، موجب شد رهبر انقلاب در آن یکشنبۀ حمایت از مصوبه بنزین، در چند دقیقه، حدود ۵بار بگوید «متخصص و کارشناس نیستم» و بعد در کشاکش دوگانه «مردم-نهاد حاکمیتی»، سراغ حمایت از دولت و سرانی برود که البته برآمده از اراده ملی بودند. (۲۶آبان۹۸) • درباره صنایع داخلی (لوازم خانگی و خودرو و...) نیز باید راه‌حل‌هایی یافت شود تا بین پیشرفت و استقلال و خود اتکایی در صنعت با رضایت مردم از کیفیت جمع شود. آنوقت حکمران باید از این راه‌حل حمایت کند. توجه صرف به یک طرف ماجرا و ندیدن این دوگانه و کشاکش، همچون انکار شرعی منع واردات، ظاهرا پاک کردن مسئله است نه حل آن!(ویدئو۳) 3️⃣ اما اگر چنین مندوحه و راه‌حل‌هایی پیدا نشد چه باید کرد؟ اگر یک طرف، نه قشر و صنفی از مردم، بلکه عموم ملت ایران بودند، راه‌حل قانون اساسی، رفراندوم است. در فصل۵(حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن)، اصل۵۹ آمده:«در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ،ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد» درفصل۸(مربوط به رهبر)، اصل۱۱۰ یکی از وظایف و اختیارات رهبر را «فرمان همه‌پرسی» می‌شمارد. واضح است در فرض 3️⃣ بین «رضایت و خواست ملت» با «سیاست و کارکرد سازمان برآمده از اراده سابق همان مردم» دَوَران افتاده است و بایستی یکی انتخاب شود. در چنین مواردی چارۀ مشکل در نظام «امت-امامت» رأی مردم است. 🔅شهید بهشتی نیز در چنین مواردی رضایت مردم را از سه جهت مقدم می‌شمرد: ۱.چون پیوند قلبی مردم و حکومت را تقویت می‌کند، خود مصلحتی پرارزش و چه‌بسا پرارزش‌تر از مصلحت حمایت از طرف دیگر است. ۲. تشخیص عمومی مردم، از تشخیص افراد معدود، نزدیکتر به حقیقت است. ۳.تصمیم برخلاف رضایت مردم در مقام اجرا، همراه با دشواریست و مصالح واقعی را حاصل نمی‌کند.۴(رجوع به لوح ۱) ............................................ ۱.https://www.irna.ir/news/83557333 ۲.https://b2n.ir/x35960 ۳.گزارشی از این اختصاص و مصرف در غیر مورد مصوب را در گزارش دیوان محاسبات بخوانید:https://b2n.ir/u67428 ۴.ر.ک:مواضع تفصیلی حزب جمهوری ص۳۹۳تا۳۹۵ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ @m_ghanbarian ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
🔻تحریف و استفاده ابزاری از مرجع بصیر 🔻رنگانگیِ اصلاح‌طلبان در بازیِ سیاسی با مرجعیّت: در «کجا» ایستاده‌اید؟! مهدی جمشیدی [۱]. سعید حجاریان در یادداشتی با عنوان «فقیهِ ضدّمصلحت» نگاشته است: الف. آیت‌الله صافی در قضیۀ تجمیع دستگاه‌های اطلاعاتی اصرار داشت قانون اساسی، وظایف رهبری را احصاء کرده و این احصاء افادۀ حصر می‌کند؛ یعنی نمی‌توان تشکیلات یا سازمان اطلاعاتی را زیر نظر رهبر برد، اما امام می‌گفت، این کار انجام شود. آقای صافی به‌شدّت مخالفت کرد و گفت، به‌کلّی خلاف قانون اساسی است و بالاخره این اصرار، باعث صرف‌نظرکردن امام از آن نگاه به وزارت اطلاعات شد. ب. آقای صافی می‌گفت باید مُرّ شریعت اجرا و قوانین عادی با شرع، تطبیق داده شود و احکام ثانویه را تا رفع حرج، قبول داشت. ج. امام که از این افعال شورای نگهبان به تنگ آمده بود، مقولۀ «مصلحت» را مطرح کرد و گفت، اگر امری دائر مدارِ مصلحت نظام شد، حاکم اسلامی می‌تواند آن را وضع نماید و به‌کلّی از احکام اوّلیّه دست بشوید. اینجا بود که طاقت آقای صافی، طاق شد و از شورای نگهبان استعفا کرد. د. مذاق فقهیِ آیت‌الله خامنه‌ای تا قبل از خطبۀ سال ۶۶ به مشرب آیت‌الله گلپایگانی و صافی نزدیک است، امّا بعد از آنکه امام به ایشان نامه‌ای انتقادی نوشت و ایده‌های آن خطبه را مغایر با مشرب فکری خود عنوان کرد، آیت‌الله خامنه‌ای تمکین کرد و تا به امروز، در خطّ فقهیِ امام باقی مانده است. [۲]. این متن، "موضعِ تجویزی و ارزشی" ندارد؛ فقط "توصیفِ محض" است و بس. مشخص نیست که ایشان در این میانه، جانب امام را می‌گیرد یا آیت‌الله صافی را. البتّه اصراری نیست که اینان به قضاوت بنشینند و یکی را تأیید و دیگری را نفی کنند، بلکه سخن در این است که مواجهه‌ها، به‌شدّت گزینشی و دلبخواهانه هستند و از منطق سیاسیِ محض، پیروی می‌کنند. [۳]. و به نظر می‌رسد توصیفی که بیان کرده، جز دربارۀ آیت‌الله خامنه‌ای، درست است و واقع‌نما. به تصریح خود آیت‌الله خامنه‌ای، ایشان از آغاز و در اثر درس‌آموزی از امام، چنین اندیشه و مشربی داشته و هیچ‌گاه، تغییر جهت نداده است.آیت‌الله خامنه‌ای طی نامۀ کوتاهی به امام در تاریخ ۱۳۶۶/۱۰/۲۱ چنین نوشت: «بر مبناى فقهىِ حضرت‌عالى که اینجانب سال‌ها پیش، آن را از حضرت‌عالى آموخته و پذیرفته و بر اساس آن مشى کرده‌‏ام، موارد و احکام مرقوم در نامۀ حضرت‌عالى، جزو مسلّمات است و بنده، همۀ آنها را قبول دارم. مقصود از حدود شرعیه در خطبه‏‌هاى نماز جمعه، چیزى است که در صورت لزوم، مشروحاً بیان خواهد شد.» امام نیز در پاسخ ایشان چنین نگاشت: شما را چون برادرى که از «مبانىِ فقهىِ مربوط به ولایت مطلقۀ فقیه»، جداً جانبدارى مى‏‌کنید، مى‌‌دانم و در بین متعهدان به مبانى اسلامى، از جمله افراد نادرى هستید که چون «خورشید»، روشنى مى‏‌دهید. مع الأسف،‏ جمهورى اسلامى و سران محترم آن، مورد «تاخت‌وتاز تبلیغاتىِ جهانخواران» شده‏‌اند و مثلًا اگر بگویند آفتاب، روشن است، فردا «تبلیغات جهانى» به شرح و تفصیل و توجیه و تحلیل پرداخته و جمهورى اسلامى و یاران آن را به طورى محکوم مى‌‏کنند(صحیفۀ امام، ج‏۲۰، ص۴۵۵). [۴]. البتّه اگر "ضدّمصحلت بودن" یک ارزش است، باید گفت جریان اصلاحات، اوّلاً جهت‌گیریِ بسیار غلیظِ مصلحتی، به معنی منفیِ "موقعیّتی" و "اقتضایی" و "عمل‌گرایانه"، دارد و به‌عنوان "فقه پویا" و "درک جهان جدید" و "نواندیشی"، دست تصرّف و تعدّی به همۀ احکام دین را دراز کرده و تصوّر "تاریخی" و "تاریخ‌زده" از اسلام دارد؛ و ثانیاً پس با امام نیز در این باره، زوایه و شکاف جدّی دارد و در عرصۀ اختلاف فقهی و فکریِ امام با آیت‌الله صافی، جانب آیت‌الله صافی را می‌گیرد، هرچند خویش را "خطّ امامی" می‌خوانند و در سایۀ انتسابِ صوری و رسانه‌ای به ایشان، "انقلاب‌خواری" می‌کند. این‌چنین "تناقض‌ها" و "تهافت‌ها"یی، بنیانِ اجتماعیِ جریان اصلاحات را برانداخت و آن را عقیم و فلج و حاشیه‌نشین ساخت و از توانمندی‌اش کاست. [۵]. حال انتخاب با شماست؛ در "میانۀ دو صندلی" ننشینید و یکی را انتخاب کنید! نمی‌شود در هر زمان، به رنگی درآیید و در زیر بیرقی پنهان شوید و به "نرخ روز"، نان بخورید. به "اصول" و "بنیان‌ها"یی معتقد و ملتزم باشید تا مخاطب دریابد که با چه جریانی روبروست و این جریان، چه هویّتی دارد و سرچشمه‌های معرفتی‌اش چیست. "از این شاخه به آن شاخه پریدن" و "رنگ‌پذیریِ حداکثری" و "تلوّنِ ایدئولوژیکی"، معنای تلخ و رسواکننده‌ای دارد! این تغیّر و بی‌قراری و بی‌ثباتی، جز در خوی و خصلتِ قدرت‌مداری و قدرت‌خواهی ریشه ندارد. @sedgh_mahdijamshidi ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh