#گزیده_های_اعتقادی
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر
👈🏻 قسمت سوم:
| محورهای خطبه غدیر
🔹 محور اصلي خطبة غدير مسئله ولايت و امامت است، ولي مضامين ديگري نيز دارد كه عبارتاند از:
🔺 1. خداشناسي
🔹 پيامبر(ص) خطبة غدير را با حمد و ستايش خداوند آغاز كرد، و درباره صفات جمال و جلال خداوند سخن گفت. توحيد و يگانگي خداوند، علم گسترده و فراگير الهي، قدرت، قوت و غلبه بر هر چيز، آفريدگاري، رحمت واسعه، نعمتهاي بيشمار، بينيازي از غير، بيهمتايي، اتقان صنع، قدوسيت و پيراستگي از نواقص، تفضل بر موجودات عدل در افعال، برخي از صفات جمال و جلال خداوند است كه در فراز اول خطبة غدير بيان شده است.
🔍 ادامه👇👇
...
🔺 2. فرايض الهي
🔹 پيامبر(ص) در لابهلاي خطبة غدير، مردم را به رعايت فرايض الهي توصيه كرده است. نماز، زكات، حج، امر به معروف و نهي از منكر از جمله فرايض الهي است كه در اين خطبه مورد توصيه و تأكيد پيامبر(ص) قرار گرفتهاند.
🔹 اي مردم! آنگونه كه خداوند به شما دستور داده است نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد، اگر با گذشت زمان، مطلبي را ندانستيد يا فراموش كرديد، علي(ع) كه ولي شماست براي شما بيان خواهد كرد.
🔹 اي مردم! حج خانه خدا را انجام دهيد، هر مؤمني كه آن را بهجاي آورد خداوند، گناهان گذشتهاش را ميآمرزد و او پس از حج اعمالش را از نو آغاز ميكند. حج را با كمال ديانت و آگاهي بهجاي آوريد و از مشاهد جز با توبه و ترك گناهان بازنگرديد.
🔹 نماز را برپا داشته و زكات را بپردازيد و امر به معروف و نهي از منكر كنيد. اين سخنِ مرا به كساني كه در اين جا نيستند برسانيد و آنان را به قبول آن امر و از مخالفت با آن نهي كنيد.
🔺 3. ياد مرگ و قيامت
🔹 از آنجا كه ياد مرگ و قيامت و حساب و پاداش و عقاب در آخرت، نقش مؤثري در توجه و التزام انسان به دستوراهای الهي دارد، پيامبر(ص) در فرازي از خطبة خود، مردم را به مرگ و معاد توجه داده و فرموده است: «اي مردم! تقواپيشه باشيد، از قيامت برحذر باشيد، چنانكه خدا فرموده است: «إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيءٌ عَظِيمٌ» (حج/1) به ياد مرگ، حساب، ميزان، محاسبه در پيشگاه پروردگار جهانيان و پاداش و كيفر باشيد. هر كس كار نيكي انجام دهد پاداش داده ميشود و هر كس گناهي انجام دهد، بهرهاي در بهشت ندارد.
🔺 4. فضايل اميرالمؤمنين(ع)
🔹 در فرازهاي مختلف اين خطبه از فضايل اميرالمؤمنين(ع) سخن به ميان آمده و برتري او بر ديگران مورد تأكيد پيامبر(ص) قرار گرفته است. در فرازي از خطبة غدير در اين باره چنين آمده است: «اي مردم! اين علي بيش از شما مرا ياري كرده و نزديكتر و گراميترين افراد نزد من است. خدا و من از او راضي هستيم و آيهاي درباره رضايت خدا از مؤمنان و در ستايش آنان نازل نشده است مگر اينكه علي(ع) مشمول آن است. ذريه هر پيامبري از صلب او است و ذريه من از صلب علي است. او ياور دين خدا و مدافع رسول خدا، تقي، نقي، هادي و مهدي است.
🔹 در فراز ديگري، برتري علمي اميرالمؤمنين(ع) را بيان كرده است: «اي مردم! هيچ علمي نيست، مگر اينكه خداوند، آن را به من عطا كرده است و من آن علوم را به علي- كه امام مبين است- آموختهام. او هدايتگر به حق و عامل به آن است، از باطل نهي میکند و با آن ميستيزد و در اين راه از سرزنش كسي باكي ندارد.»
🔹 در فراز ديگري، از پيشتازي اميرالمؤمنين(ع) در ايمان و ايثار سخن به ميان آمده است: «او نخستين كسي است كه به خدا و رسولش ايمان آورد و جان خود را فداي رسول خدا كرد، و نخستين مردي است كه با پيامبر به عبادت خدا پرداخت.»
🔹 بيان فضايل و برتري علي(ع) بدان علت است كه نصب او به امامت و جانشيني پيامبر(ص) صرفا جنبه تعبدي ندارد و مقتضاي عقل و فطرت آدمي است، زيرا تقديم مفضول بر افضل از نظر عقل قبيح است.
🔺 5. قرآن و عترت
🔹 در فرازي از خطبة غدير از ثقل اصغر و اكبر سخن به ميان آمده است: «اي مردم! علي و پاكان از فرزندان من ثقل اصغر و قرآن، ثقل اكبر است. آن دو از يكديگر خبر ميدهند و موافق يكديگرند و از هم جدا نخواهند شد تا نزد حوض بر من وارد شوند. آنان امناي خدا در ميان خلق و حكماي الهي در زميناند.»
🔍 ادامه👇👇
...
🔺 آيه تبليغ و سبب نزول آن
🔹 پيامبر(ص) در فراز دوم خطبة غدير يادآور شد كه خداوند به او وحي كرده است و اگر آنچه را بر او نازل شده ابلاغ نكند، رسالت الهي را ابلاغ نكرده، و خداوند ضمانت كرده است كه او را در ابلاغ اين رسالت ويژه حفظ خواهد كرد، آنگاه آيه «يا أَيهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (مائده/67.) را تلاوت كرد. سپس سبب نزول آن را بيان كرد و فرمود: «سبب نزول اين آيه آن است كه جبرئيل سه بار از سوي خداوند بر من نازل شد و از من خواست كه علي بن ابيطالب را به عنوان وصي و جانشين و امام پس از خود معرفي كنم، زيرا نسبت او به من مانند نسبت هارون به موسي است، مگر اينكه پس از من پيامبري نخواهد بود. او ولي شما پس از خدا و رسول خداست و آيه «إِنَّمَا وَلِيكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (مائده/55.) در شأن او نازل شده است. علي بن ابيطالب كسي است كه نماز خواند و در حال ركوع زكات داد. من از جبرئيل خواستم كه از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ اين مطلب به شما معاف دارد، زيرا من از كمي متقيان و كثرت منافقان آگاهم؛ آنان كسانياند كه بسيار مرا آزار دادند تا اينكه خداوند آيه «وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يؤْذُونَ النَّبِي وَيقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ» (توبه/61) را درباره آنها نازل كرد و اگر بخواهم آنها را با نامهايشان معرفي میكنم، ولي من اين كار را نخواهم كرد. خداوند، اين درخواست را از من نپذيرفت و از من خواست كه آنچه را بر من نازل شده ابلاغ كنم و آيه تبليغ بيانگر همين مطلب است.»
#گزیده_های_اعتقادی
#حدیث_شریف_غدیر
ـــــــــــــــــــــــــــ
📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی،
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam
🌾 مجموعه #حدیث_برگزیده
🔸امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «فَإِنْ أَطَعْتُمُونِي فَإِنِّي حَامِلُكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَلَى سَبِيلِ الْجَنَّةِ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَشَقَّةٍ شَدِيدَةٍ وَ مَذَاقَةٍ مَرِيرَة»
🔹اگر از من پيروى كنيد، به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد، هر چند سخت و دشوار و پر از تلخىها باشد.
🟡 نهج البلاغه، ص 218، خطبه 156
🌐@kharejkalam
#گزیده_های_اعتقادی
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر
👈🏻 قسمت چهارم:
| محورهای خطبه غدیر
🔺 6. اعلام امامت علي (ع)
🔹 رسول اکرم(ص) : اي مردم! بدانيد كه خدا علي بن ابيطالب را ولي و امام مفترض الطاعه بر مهاجران و انصار و كساني كه به نيكي از آنان پيروي ميكنند، و او را امام بر غايب و حاضر، و عرب و عجم، و حرّ و مملوك، و كوچك و بزرگ و سپيد و سياه قرار داده است. گفتار او روا، حكمش گذرا، و دستورش نافذ است. هر كس با او مخالفت كند ملعون، و هر كس از او پيروي كند مرحوم خواهد بود.
🔹 اي مردم! شنوا و مطيع امر پروردگار باشيد، زيرا خداوند ولي شماست، و پس از او رسولش ولي شما است، و پس از من علي ولي و امام شما به امر پروردگارتان است، و پس از او امامت تا روز قيامت در ذريه من از فرزندان علي(ع) خواهد بود.
🔍 ادامه👇👇
...
🔹 اي مردم! در قرآن تدبر كنيد و آيات آن را بفهميد، به محكماتش بنگريد و از متشابهاتش پيروي نكنيد، سوگند به خدا، احكام بازدارنده قرآن را بيان نميكند و تفسيرش را رون نميسازد، مگر كسي كه من دستش را گرفته و بالابردهام و به شما ميگويم كه هركس من مولاي او هستم او مولاي اوست، و او علي بن ابيطالب برادر و وصي من است، ولايت او از سوي خدا بر من نازل شده است.
🔹 آگاه باشيد كه من رسالت الهي را ادا و ابلاغ كردم و آن را به گوش شما رساندم و آشكار کردم. آگاه باشيد كه آنچه گفتم را خدا فرموده و من از سوي او به شما گفتم. آگاه باشيد كه اميرالمؤمنين كسي غير از اين برادرم (علي علیه السلام) نيست و رهبري بر مؤمنان پس از من براي كسي غير از او روا نیست. و من به دستور پروردگارم ميگويم: «خدايا! هر كس علي را دوست دارد دوست بدار و هر كس او را دشمن دارد، دشمن دارد و هر كس او را انكار كند از رحمت خود دور كن، و هر كس كه حق او را انكار كند مورد غضب خود قرار بده.
اي مردم! خداوند دين خود را با امامت علي(ع) كامل كرده است. پس هر كس به او و به جانشينانش از فرزندان من تا روز قيامت كه از صلب او هستند اقتدا نكند، اعمال نيكش حبط شده و اهل دوزخ خواهد بود».
🔺 7. امامت، صراط مستقيم هدايت
🔹 پيامبر(ص) در فرازي از خطبة غدير فرموده است: «من همان صراط مستقيمي هستم كه پيروي از آن بر شما واجب شده است و پس از من علي و سپس امامان هدايت از فرزندان من كه از صلب علي هستند، صراط مستقيماند.» آنگاه سوره حمد را تلاوت كرد و فرمود: «درباره من و علي و امامان از ذريه من نازل شده است، يعني صراط مستقيم كه در اين سوره مطرح شده پيامبر و علي و امامان از ذريه او هستند. علي و امامان از ذريه او اوليای خدايند كه ترس و اندوهي متوجه آنان نيست و آنان حزب خدايند كه رستگار و غالباند، و دشمنان علي، اهل شقاق و برادران شيطاناند كه سخنان نادرست را به يكديگر القا ميكنند، و دوستان علي و امامان از ذريه او مؤمنان راستيناند، آنان همان كسانياند كه خداوند در وصف آنان فرموده است: «لاَ تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَه» (مجادله/22) كساني را كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند نمييابي كه دشمنان خدا و رسول خدا را دوست بدارند. اوليای آنان كسانياند كه خداوند در وصف آنان فرموده است: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ» (انعام/82.) مؤمناني كه ايمانشان را با ظلم (شرك) نياميختهاند از امنيت و هدايت برخوردارند. اوليای آنان كسانياند كه داخل بهشت خواهند شد و فرشتگان به گرمي از آنان استقبال خواهند كرد و به آنان خوشآمد خواهند گفت و دشمنان آنان اهل دوزخاند.
🔺 8. امامت و كمال دين
🔹 پيامبر(ص) در فرازي از خطبة غدير به كامل شدن دين با امامت اشاره كرده و فرموده است: «خدايا! تو بر من (اين مطالب را) نازل كردي كه امامت پس از من از آنِ علي است و هنگامي كه من آن را براي مردم بيان كنم و او را به امامت نصب کنم دين مسلمانان كامل شده و نعمت تو بر آنان تمام شده و از اسلام به عنوان دين براي آنان راضي هستي، و نيز فرمودهاي هر كس غير از اسلام ديني را برگزيند از او پذيرفته نخواهد شد و او در آخرت از زيانكاران خواهد بود (آل عمران/85.). خدايا! شاهد باش كه من اين دستور را به آنان ابلاغ كردم. اي مردم! خداوند، دين شما را فقط با امامت علي(ع) كامل كرده است، پس كسي كه به او و به امامان از فرزندان او تا روز قيامت اقتدا نكند، كارهاي نيكش حبط شده و در دوزخ جاویدان خواهد بود.»
#گزیده_های_اعتقادی
#حدیث_شریف_غدیر
ـــــــــــــــــــــــــــ
📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی،
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam
#گزیده_های_اعتقادی
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر
👈🏻 قسمت پنجم:
| جایگاه حدیث غدیر در تفکر اسلامی
🔹 حدیث غدیر در تفکر اسلامی جایگاه ممتازی دارد، تا آنجا که در اکثر شاخههای علوم اسلامی از قبیل لغت، تاریخ، شعر، حدیث، تفسیر و کلام به آن توجه شده است.
🔹 لغتشناسان عرب، هنگام بیان معنای واژگانی چون «مولی»، «ولی»، «غدیر» و «خم» از آن یاد کردهاند. مورخان اسلامی آنجا که از حوادث سال دهم هجری گزارش دادهاند، به واقعة غدیر خم پرداخته و از حدیث غدیر سخن گفتهاند. شاعران بلندآوازهای از نخستین لحظهای که حدیث غدیر از رسول اکرم(ص) صادر شد تا زمان حاضر به زبانهای گوناگون درباره واقعه و حدیث غدیر، اشعار بسیاری را سرودهاند. (علامه امینی نام بیش از یکصد نفر از آنان را با سرودههایشان در کتاب گرانسنگ الغدیر آورده است)
🔹 محدثان اسلامی نیز از دیر زمان به نقل حدیث غدیر در کتابهای حدیثی خود پرداختهاند. مفسران اسلامی در تفسیر آیاتی از قرآن کریم، به ویژه دو آیه سوم و شصت و هفتم سوره مائده، دربارة حدیث غدیر سخن گفتهاند. متکلمان اسلامی در مبحث امامت، آنجا که دربارة دلایل امامت امیرالمؤمنین(ع) بحث کردهاند، دربارة حدیث غدیر به بحث پرداختهاند.
🔍 ادامه👇👇
...
🔺 حدیث غدیر در کتاب و سنت
🔹 نخستین عنایت ویژه به حدیث غدیر به خداوند سبحان و قرآن کریم بازمیگردد. آیههای «اکمال دین» (مائده، 3) و «تبلیغ»(مائده، 67) به حدیث غدیر نظر دارند، چنانکه در فصل پیشین، روایاتی بازگو شد که شأن نزول این آیات را واقعه و حدیث غدیر بیان کردهاند، . این اهتمام الهی، پیامبر اکرم(ص) را مأمور کرد تا با تدبیر و طراحی حکیمانه و معناداری حدیث غدیر را برای مسلمانان ابلاغ و تبیین کند. آن تدبیر و طراحی حکیمانه سبب شد هزاران نفر از مسلمانان حاضر در غدیر خم، حدیث غدیر را در شهرها و سرزمینهای مختلف دنیای اسلام در آن زمان تبلیغ کنند، تا راه هرگونه تلاشی برای فراموش شدن آن، مسدود شود، و چنین شد.
🔺 اهل بیت پیامبر و حدیث غدیر
🔹 پس از پیامبر اکرمص) اهل بیت معصوم او به تبلیغ و نشر حدیث غدیر پرداختند. امیرالمؤمنین(ع) این کار را آغاز کرد که صدیقه طاهره نیز در این باره به یاری او شتافت. امیرالمؤمنین(ع) هم در دوران قبل از خلافت ظاهری، و هم دوران خلافت ظاهری حدیث غدیر را تبلیغ کرد. امام(ع) در سخنانی که در شورای شش نفرهای- که از سوی عمر برای تعیین جانشین او تشکیل شده بود- ایراد کرد، فضایل و مناقب خود را بیان فرمود که حدیث غدیر از آن جمله است.( المناقب، خوارزمی، ص 313، حدیث 314) همچنین در جمع عدهای از مسلمانان در مسجد پیامبر(ص) در دوران خلافت عثمان حدیث غدیر را به آنان یادآور شد(فرائد السمطین، جوینی، ج 1، ص 312، حدیث 250).
🔹 مهمترین اقدام امیرالمؤمنین(ع) در این باره در دوران خلافت ظاهری او در رحبة کوفه انجام گرفت، زیرا مردم را جمع کرد و از آنان خواست تا هر کس شاهد واقعه غدیر بوده و سخنرانی پیامبر(ص) را شنیده است بر آن گواهی دهد، که به نقل احمد بن حنبل سی نفر، و به گفته ابونعیم، افراد بسیاری برپای خاستند و بر حدیث غدیر گواهی دادند(المسند، احمد بن حنبل، تحقیق حمزة احمد الزین، ج 14، ص 436، حدیث 19198).
🔹 پس از امیرالمؤمنین(ع) دیگر امامان اهل بیت(علیهم السلام) در شرایط مناسب، حدیث غدیر را بازگو میکردند، تا این سند استوار ولایت، زنده و پایدار بماند، چنانکه امام حسن مجتبی(ع) پس از امضای عهدنامه صلح با معاویه برای مردم سخنرانی کرد و دربارة فضایل و برجستگیهای اهل بیت پیامبر(ص) سخن گفت که حدیث غدیر از آن جمله است(کتاب الولایة، ابنعقده الکوفی، ص 182- 189، حدیث 17). امام(ع) با این کار خود میخواست مردم را از این حقیقت آگاه سازد که پیشوای واقعی و جانشین برحق پیامبر(ص) اوست نه معاویه، و امضای عهدنامه صلح و واگذار کردن امر خلافت به معاویه صرفاً برای حفظ مصالح امت اسلامی بوده است.
🔹 امام حسین(ع) نیز در خطبه غرّایی در جمع بسیاری از صحابه و تابعین- که شمار آنان هفتصد نفر نقل شده است- در سرزمين مني درباره فضايل و مناقب اهل بيت پيامبر(ص) و اينكه رهبري امت اسلامي حق آنان است نه معاويه، سخن گفت و از آن جمله حديث غدير را براي آنان يادآوري كرد، و از آنان خواست تا آن مطالب را براي كساني كه مورد اعتماد آنان است بازگو كنند(كتاب سليم بن قيس هلالي، ص 191 – 194).
🔺 عید غدیر
🔹 با تدبير امامان اهل بيت (علیهم السلام) روز غدير خم يعني هيجدهم ذي الحجه، بزرگترين عيد اسلامي معرفي شد، تا بدين وسيله حديث غدير در تاريخ و فرهنگ اسلامي تثبيت شود. در واقع، ريشة عيد غدير به پيامبر اكرم(ص) باز ميگردد، زيرا آن حضرت، پس از آنكه ولايت اميرالمؤمنين(ع) بر مسلمانان پس از خود را اعلام كرد، به حاضران در غدير خم دستور داد تا منصوب شدن اميرالمؤمنين(ع) به مقام شامخ ولايت بر مؤمنان را به او تبريك گويند. مسلمانان دستور پيامبر(ص) را انجام دادند و ابوبكر و عمر در اين باره پيشتاز بودند. روشن است كه تهنيت و شادباشگويي از لوازم و آداب عيد نزد اقوام مختلف و امت اسلامي بوده است. ويژگي عيد اسلامي اين است كه علاوه بر آداب و رسوم عادي، با آداب و مناسك ديني و معنوي همراه است. محدثان نقل كردهاند كه طارق بن شهاب كه از اهل كتاب بود در مجلس عمر بن خطاب حضور داشت، وقتي سخن از آيه الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ به ميان آمد گفت: «اگر چنين آيهاي در بين ما نازل شده بود، روز نزول آن را عيد ميگرفتيم»( صحيح مسلم، ح 5، ص 517، حديث 3، كتاب التفسير؛ سنن ترمذي، حديث 3943 و 3044؛ مشكل الآثار، ج 3، ص 196؛ تفسير طبري، ج 4، ص 46) هيچيك از مسلمانانِ حاضر در آن مجلس، سخن او را رد نكرد.
🔹 امامان اهل بيت (علیهم السلام) كه روز غدير خم را بزرگترين عيد اسلامي دانستهاند، خود حكمي را تشريع نكردهاند، بلكه آن را از رسول اكرم(ص) روايت كردهاند، چنانكه فرات بن ابراهيم كوفي از امام صادق(ع) روايت كرده كه او از پدرش و پدرش از نياكانش و آنان از رسول اكرم(ص) روايت كردهاند كه فرمود: «روز غدير خم بزرگترين اعياد امت من است و آن روزي است كه خداوند به من دستور داد تا برادرم علي بن ابيطالب را به عنوان راهنماي امتم منصوب كنم، تا پس از من به واسطة او هدايت شوند، و آن روزي است كه خداوند، دين را در آن كامل، و نعمتش را بر امتم تمام كرد و از دين اسلام راضي شد»( الغدير، ج 1، ص 528).
🔹 اگرچه عيد غدير در ميان شيعيان جايگاه بسيار والايي دارد، از گزارشهاي تاريخي به دست ميآيد كه در دورههاي پيشين، اين عيد به شيعيان اختصاص نداشته و در ميان مسلمانان، مرسوم و معروف بوده است، چنانكه ابوريحان بيروني، آن را از اعياد اسلامي شمرده است(همان، ص 503، به نقل از: الآثار الباقية عن القرون الخالية، ص 334). ابنطلحه شافعي نيز گفته است: «روز غدير خم، روزي است كه اميرالمؤمنين(ع) در شعر خود از آن ياد كرده و آن روز عيد به شمار آمده است، زيرا در آن روز پيامبر(ص) اميرالمؤمنين(ع) را به اين منزلت رفيع نايل ساخت»( مطالب السؤول، ص 16).
🔹 از عبارتهاي مختلف ابنخلّكان نيز به دست ميآيد كه عيد غدير از اعياد اسلامي نزد عموم مسلمانان بوده است، چنان كه درباره المستعلي فرزند المستنصر گفته است: «در روز عيد غدير خم، يعني روز هيجدهم ذي الحجه در سال 487 ق با او بيعت شد»( الغدير، ج 1، ص 504 به نقل از: وفيات الاعيان، ج 1، ص 180، رقم 74).
🔹 همچنین درباره المستنصر بالله گفته است: «در شب پنج شنبه، دوازدهشب مانده به آخر ذي الحجه در سال 487 ق وفات كرد، و آن شب عيد غدير خم، يعني شب هيجدهم ذي الحجه بود»( وفيات الاعيان، ج 5، ص 231، شماره 728).
#گزیده_های_اعتقادی
#حدیث_شریف_غدیر
ـــــــــــــــــــــــــــ
📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی،
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam
002_kalam010.mp3
6.83M
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام
(برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت)
🔸 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام
▫️ مبادی نظری علم کلام
▫️ منطق و منابع آن
▫️ معرفت شناسی و منابع آن
▫️ فلسفه و منابع آن
▫️ دانش های مکمل برای متکلم
🔳 جلسه دوم
@kharejkalam
🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
001_kalam003.docx
33.1K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام»
🔸 جلسه اول
@kharejkalam
002_kalam010.docx
34.1K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام»
🔸 جلسه دوم
@kharejkalam
#گزیده_های_اعتقادی
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر
👈🏻 قسمت ششم (آخر):
| جایگاه حدیث غدیر در تفکر اسلامی
🔺 نگارشها و پژوهشهاي ويژه
🔸 حديث غدير علاوه بر اينكه همواره مورد توجه عالمان اسلامي در شاخههاي مختلف علوم اسلامي بوده است، عدهاي را برانگيخته است تا دربارة آن به نگارش و پژوهش ويژه مبادرت ورزند، بدين علت دهها رساله و كتاب درباره آن تأليف شده است.
🔸 بر اساس تحقيقي كه برخي از محققان در اين باره انجام دادهاند، آثاري كه دربارة غدير نوشته شده از قرن دوم هجري آغاز و تا قرن حاضر ادامه يافته است. از ميان كتابهاي غديري، 83 كتاب عربي، 61 كتاب فارسي و 21 كتاب اردو وجود دارد. از ميان نويسندگان اين كتابها 129 نفر شيعه اثني عشري، و دوازده نفر اهل سنت، پنج نفر شيعه اسماعيلي، دو نفر شيعه زيدي و يك نفر مسيحي است (دانشنامه امام علي(ع)، ج 12، ص 421 – 422).
🔸 در اينجا به معرفي تعدادي از كتابهايي ميپردازيم كه درباره حديث غدير نگارش يافته است(ر.ك: الغدير، ج 1، ص 313 – 325؛ دانشنامه امام علي(ع)، ج12، ص380 – 396 و ص420 - 424):
🔍 ادامه👇👇
...
🔹 1. الولاية في طرق حديث الغدير، تأليف ابوجعفر محمد بن جرير طبري (متوفاي 310 ق). وي در اين كتاب، حديث غدير را از بيش از هفتاد طريق روايت كرده است. انگيزه او از تأليف اين كتاب، آن بوده است كه ابن ابيداود را بدهد، زیرا وی گفته استکه علي(ع) در حجة الوداع در يمن بود، پس حديث غدير اساسي ندارد(تذكرة الحفاظ، ج 2، ص 713، رقم 728).
ذهبي در تذكرة الحفاظ، ياقوت حموي در معجم الادباء (ج 18، ص 80)، ابنكثير در البدايه و النهايه (ج 11، ص 167، حوادث سال 310 ق)، ابنحجر در تهذيب التهذيب (ج 7، ص 297)، شيخ طوسي در الفهرست (ص 50، رقم 640)، سيد بن طاووس در الاقبال (ص 453) از كتاب طبري دربارة طرق حديث غدير نام بردهاند.
🔹 2. الولاية، تأليف حافظ ابوالعباس احمد بن محمد بن سعيد همداني معروف به «ابنعقده» (متوفاي332 ق). وي حديث غدير را از يكصد و پنج طريق روايت كرده است. ابنحجر در تهذيب التهذيب (ج 7، ص 297) پس از ذكر حديث غدير گفته است: «ابوالعباس بن عقده، اين حديث را صحيح دانسته و به گردآوري طرق نقل آن اقدام كرده و آن را از هفتاد صحابي يا بيشتر روايت كرده است.» وي در فتح الباري (ج 7، ص 74) نيز گفته است: «حديث من كنت مولاه فعلي مولاه» را ترمذي و نسايي روايت كردهاند، و آن طرق بسياري دارد كه ابنعقده در كتاب خاصي گرد آورده و بسياري از سندهاي آنها صحيح يا حسن است.»
شمسالدين مناوي شافعي در فيض الغدير (ج 6، ص 218) حديث غدير را نقل كرده و سخنان ابنحجر را در فتح الباري دربارة آن بازگو كرده است.
حافظ گنجي شافعي نيز در كفاية الطالب (ص 61، باب 1) و نجاشي در كتاب رجال خود (ص 94، رقم 232) كتاب ابنعقده را نام بردهاند.
سيد بن طاووس در الاقبال (ص 453) گفته است: «كتاب ابوالعباس درباره طرق حديث غدير نزد من موجود است، و او حديث غدير را از يكصد و پنج طريق روايت كرده است».
🔹 3. من روي حديث غدير خم تأليف ابوبكر محمد بن عمر تميمي، معروف به جعابي (متوفاي 355 ق). نجاشي در رجال خود (ص 394، رقم 1055) از آن نام برده است. سروي در مناقب آل ابيطالب (ج 3، ص 34) گفته است: «ابوبكر جعابي حديث غدير را از يكصد و بيست طريق روايت كرده است.»
🔹 4. طرق حديث الغدير، نوشته ابوطالب انباري واسطي (متوفاي 356 ق). نجاشي در رجال خود (ص 232، رقم 617) از آن ياد كرده است.
🔹 5. من روي حديث غدير خم، نوشته ابوالمفضل محمد بن عبدالله شيباني (متوفاي 372 ق). نجاشي در رجال (ص 396، رقم 1059) نام برده است.
🔹 6. نوشتهاي از حافظ علي بن عمر دارقطني (متوفاي 358.ق) كه طرق روايت حديث غدير را در آن جمع كرده است. گنجي شافعي در كفاية الطالب (ص 60، باب 1) اين مطلب را آورده است.
🔹 7. بيان حديث الغدير، نگارش شيخ محسن نيشابوري شيخ منتجبالدين در الفهرست (ص 156، رقم 360) آن را معرفي كرده است.
🔹 8. الدراية في حديث الولاية، تأليف ابوسعيد مسعود بن ناصر سجستاني (متوفاي 477 ق). مؤلف در 17 جزء، طرق حديث غدير را در آن گزارش كرده و آن را از يكصد و بيست صحابي روايت كرده است. ابن شهر آشوب در المناقب (ج 1، ص 529) و سيد بن طاووس در الاقبال (ص 457) آن را نام بردهاند. ابنحاتم شامي در الدر النظيم (ج 1، ص 105، باب 2) از آن روايت كرده و عمادالدين طبري در بشارة المصطفي (ص 211) از آن نقل كرده است.
🔹 9. عدّة البصير في حجج يوم الغدير، تأليف ابوالفتح كراجكي (متوفاي 449 ق). علامه نوري در مستدرك الوسائل (ج 3، ص 498) گفته است: «اين كتاب ارزشمند در اثبات امامت اميرالمؤمنين(ع) در روز غدير و در 200 ورقه نگارش يافته است.»
کراجکی، آن را براي عالم جليل القدر ابيالكتائب عمار نوشته است. كراجكي رسالهاي نيز با عنوان «دليل النص بخبر الغدير» دارد كه متن آن را در كنز الفوائد (ج 2، ص 84 – 98)آورده است.
🔹 10. حديث الغدير، نوشته شيخ منصور آبي رازي (از دانشمندان قرن پنجم)، نويسندة كتاب ادبي و مهم نثر الدرر. وي راويان حديث غدير را بر اساس حروف الفبا نقل كرده است. ابن شهر آشوب در كتاب المناقب (ج 3، ص 25) و معالم العلماء (ص 67، شماره 457) كتاب وي را نام برده است.
🔹 11. دعاء الهداة الي اداء حق الموالاة، تأليف ابوالقاسم عبيدالله بن حسكاني حنفي نويسندة كتاب مهم شواهد التنزيل. وي در شواهد التنزيل (ج 1، ص 90، حديث 246) گفته است: «من طرق حديث غدير را در كتاب دعاء الهداة- كه در بيست جزء است- جمع آوري كردهام.»
🔹 12. طرق حديث الولاية، تأليف شمسالدين محمد بن احمد ذهبي (متوفاي 748 ق). وي در تذكره الحفاظ (ج 3، ص 1042، رقم 962) نوشته است: «حديث من كنت مولاه، طرق پسنديدهاي دارد و من در اين باره تأليف مستقلي دارم.»
🔍 ادامه👇👇
...
🔹 13. اسني المطالب في مناقب علي بن ابيطالب، تأليف شمسالدين محمد جزري دمشقي شافعي (متوفاي 833.ق). وي در اين كتاب كه براي اثبات تواتر حديث غدير نوشته است، حديث غدير را از هشتاد طريق روايت كرده و منكر آن را به جهالت و عصبيت نسبت داده است. اين كتاب در سال 1324 در مكه مكرمه و در سال 1402 با تحقيق شيخ محمد هادي اميني در تهران چاپ شده است.
🔹 14. دو جلد از كتاب عبقات الانوار در 1080 صفحه، تأليف سيد ميرحامد حسين هندي (متوفاي 1306 هـ.ق) به بحث دربارة سند و دلالت حديث غدير اختصاص يافته است. سيد علي ميلاني، عبقات الانوار را به عربي ترجمه کرده، و نام نفحات الازهار في خلاصة عبقات الانوار را برای آن برگزیده، و در 20 جلد چاپ کرده است كه چهار جلد آن (6 – 9) به حديث غدير اختصاص دارد.
🔹 15. فيض القدير في حديث الغدير، تأليف شيخ عباس قمي (متوفاي 1359 ق). كتاب وي در واقع، تلخيص دو جلد كتاب عبقات الانوار در حديث غدير است.
🔹 16. الغدير في الاسلام، تأليف شيخ محمدرضا نجفي (متوفاي 1386 ق). كتاب وي در سال 1362 در نجف اشرف به طبع رسيده است.
🔹 17. اهداء الحقير في معني حديث الغدير، تأليف سيد مرتضي خسروشاهي تبريزي (متوفاي 1372 ق). كتاب وي بار نخست در عراق و بار دوم در سال 1398 در قم چاپ شده است.
🔹 18. الغدير في الكتاب و السنة و الادب، تأليف علامه عبدالحسين اميني (1390 ق) كه بار نخست در 11 جلد، و بار دوم از سوی مركز الغدير للدراسات الاسلاميه در 14 جلد چاپ شده است كه دو جلد اخير به فهرستهاي گوناگون اختصاص يافته و يك جلد نيز قبل از يازده جلد به بحث دربارة شخصيت علامه اميني و اهميت كتاب الغدير و اظهار نظرهاي متفكران از مذاهب مختلف در اين باره اختصاص يافته است.
🔹 19. الغدير في التراث الاسلامي، تأليف سيد عبدالعزيز طباطبايي (متوفاي 1416 ق) كه كتابهايي را كه از قرن دوم تا قرن پانزدهم هجري به زبانهاي فارسي، عربي و اردو درباره حديث غدير نگارش يافته، معرفي كرده است.
🔹 20. غدير در آيينه كتاب، تأليف محمد انصاري (معاصر) كه در آن 414 اثر نگارش يافته دربارة غدير به زبانهاي مختلف معرفي شده است.
#گزیده_های_اعتقادی
#حدیث_شریف_غدیر
ـــــــــــــــــــــــــــ
📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی،
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ جذب کردن جوانان به هر طریقی درسته؟!
رهبری ضمن بیان یک خاطرهی جالب از یک کاباره!!! به این سوال پاسخ میدن.
«اگر قراره جوانها رو به عیش و عشرت بکشونیم، پس چرا اسم خودمونو بذاریم اسلامی؟! دیگه اسلامی نیست!»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سخنان اندیشمند مسیحي -کریس هیور- در مورد امام حسین علیه السلام
▪️"امام حسین الگوئي کامل براي تمام انسانیت و نمونه بارز تسلیم در برابر خداوند است؛ ما باید با یادآوري آنچه در "کربلا" گذشته است، کراماتِ اخلاقي حسین را در وجود خودمان بروز دهیم
#حدیث_گرافی
❣️امام حسين عليه السلام
اَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ،
وَاَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ.
ناتوان ترين مردم كسى است
كه از دعا عاجز باشد
و بخيل ترين مردم كسى است
كه درسلام بُخل ورزد.
بحارالانوار،ج۹۳،ص۲۹
🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان جالب شیخ عدنان، مفتی اهل سنت عربستانی درباره ی امام حسین (علیه السلام) و شگفتی مجری در برنامه تلویزیونی!
🔹هرکس در عزای حسین غمگین نشود، فاسق، منافق و حتی کافر است.
🔸مقاله افشاگری های امام سجاد (علیه السلام) در قیام کربلا
🔹 قسمت اول
| استاد #ربانی_گلپایگانی
📚مجله نور علم،
دوره چهارم، شماره 40
🔸آنچه در این مقاله می خوانید:
قیام خونین و حماسه جاویدان کربلا در تاریخ قیام های بشری و حماسه های دینی و انقلابی، بی نظیر است. این مطلب به پایه ای از وضوح است که نیازی به استدلال و اقامه حجت ندارد. آنچه مهم است بررسی عوامل امتیاز و جهات بی مانندی آن است. آیا این امتیار مربوط به رهبری قیام است یا معلول آرمان های آن؟ و یا اینکه کمیت و کیفیت آفرینندگان و برپاکنندگان قیام و یا شیوه و روش آن، ملاک برتری می باشد؟ این مطلبی است که در خور تامل است، ولی نکته ای که در این مقاله به آن پرداخته می شود این است که کتاب قیام کربلا دارای دو فصل است: فصل شهادت و فصل اسارت.
به عبارت دیگر، شهادت و اسارت دو اهرم بسیار نیرومند نهضت مقدس کربلا را تشکیل می دهند ....
#مقاله
📥دریافت مقاله 👇
@kharejkalam
🔸مقاله افشاگری های امام سجاد (علیه السلام) در قیام کربلا
🔹 قسمت دوم
| استاد #ربانی_گلپایگانی
📚مجله نور علم،
دوره چهارم، شماره 46
🔸آنچه در این مقاله می خوانید:
کاروان آزادگان اسیر در قیام بزرگ کربلا، رسالت خطیر پاسداری از آرمان های قیام و رساندن پیام شهیدان به آزادی خواهان و مبارزه با تبلیغات دروغین و تحریفات امویان تبکار را بر دوش داشتند. آنان با گزارش صحیح وقایع کربلا، وجدان های خفته را بیدار نموده و پرده ریا و تزویر را از چهره کریه دودمان بنی امیه و هواخواهان آنان برداشتند و ندای مظلومیت خاندان رسالت و شیفتگان آنان را به گوش حق طلبان رساندند و ....
#مقاله
📥دریافت کامل مقاله 👇
@kharejkalam