eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
197 عکس
58 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری تسلیت و تبریک باد. 🔸شهید مطهری شخصیت بزرگ و جامع الاطرافی هستند که همه یا اکثر عناوین ارزشی که در فرهنگ اسلام بیان شده در مورد ایشان صادق است: عالمی متقی و عامل، عالم به زمان، متعهد در درجه بالا و ... 🔸کارهای نوشتاری ایشان هدف مند و برای حل مسائل و مشکلاتی بود که از جهت فکری و معرفتی در کشور و جوامع اسلامی وجود داشته است. به تعبیر امروزی ها، ایشان یک روشنفکر کامل بودند که علاوه بر شناخت و بیان آسیب ها، به راه درمان هم می پرداختند. شهید مطهری از جهت عملی هم انسانی مهذب، وارسته و بی نظیر بودند. ▪️برگرفته از درس خارج امامت، حضرت استاد @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حضرت استاد 🟧 درس ، بر اساس کتاب المراجعات | مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر ▫️درباره استاد شهید مرتضی مطهری ▫️اشکال تعارض حدیث خلت و خوخه با حدیث غدیر ▫️نقد و بررسی ▫️سخن ابن ابی الحدید در جعلی بودن این حدیث 🔶 جلسه سی و هفتم ☀️1403/02/12 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻با سلام و آرزوی موفقیت و سرافرازی 🔸با اطلاع می رساند کلاس درس روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه، به علت کسالت حضرت استاد تعطیل می باشد. @kharejkalam
📣 | مباحث مفید از کتاب فتح الملک العلی 🔺 جلسه نهم ⭕️ جرح و نقد روایت به خاطر تشیع راوی ⁉️ آیا زیر سوال بردن روایت به خاطر تشیع یکی از روات آن صحیح است؟ 🔹 یکی از اشکالات عمده ای که مخالفین برای رد روایات مورد استناد شیعه از آن استفاده می کنند، تشیع برخی روات است. این اشکال توسط علمای فریقین رد و گفته شده: اگر بخواهیم راویان شیعه را از احادیث کنار بگذاریم به خاطر تعداد زیاد آنها، دیگری چیزی از روایات صحیح باقی نمی ماند. 🔹 ابن صدیق الغماری نیز در کتاب «فتح الملک العلی» بعد از بیان 9 روش کاربردی برای اثبات صحت حدیث، در پاسخ به برخی اشکالات و انتقادات، به همین مساله پرداخته و در شرح حال «اباصلت هروی» گفته است: عمده اشکالی که به این راوی گرفته شده دو چیز است: تشیع و منکر بودن حدیث وی. ابن نویسنده منصف اهل سنت، در نقد این اشکال نکات زیبا و کاربردی را بیان می کند که طی چند شماره به اطلاع شما خوانندگان محترم می رسد. 👇 ادامه بحث ...
⭕️ دو معیار مهم در اعتبارسنجی روایت 🔹 ابن صدیق در این باره می گوید: رد کردن حدیث به خاطر تشیع راوی، از نظر عقلی و نقلی باطل است، زیرا معیار اعتبار حدیث دو چیز است: عدالت و سلامت حافظه، پس هر کس متصف به هر دو ویژگی باشد، باید روایتش را قبول و حدیثش را صحیح دانست، زیرا کسی که حافظه اش سالم است (به طور معمول) دچار اشتباه و فراموشی در کلام نمی شود و کسی که عادل است مرتکب دروغ و جعل سخن نمی شود. ▪️ سلامت حافظه راوی به این است که می تواند مطالب را به درستی به ذهن بسپارد و در نقل آنها دچار ضعف و غفلت نمی شود و به هنگام نوشتن، مطالب را به درستی یادداشت می کند. ▪️ مراد از عدالت و وثاقت راوی نیز راستگویی و پرهیز از نسبت دروغ به پیامبر اکرم (ص) است، نه مطلق دروغگویی و اجتناب از همه گناهان، زیرا عدالت امری قسمت پذیر است و ممکن است فردی در چیزی عادل و در چیز دیگر غیر عادل باشد. آنچه در اعتبار سنجی روایت مهم است، امین بودن راوی در نقل گفتار است. البته از آن جا که تحقق این مقدار از عدالت و نیز شناخت آن برای عموم مردم بدون داشتن عدالت همه جانبه ممکن نیست، برای راوی عدالت کامل و پایبندی به تقوا در همه حالات را شرط دانسته اند. ⭕️ معیارهای سخت گیرانه 🔹 برخی در این میان دامنه عدالت را گسترده تر دانسته و امور دیگری را بر راوی منع کرده اند، مانند زیاد سخن گفتن، فروش کشمش، نغمه خوانی و گوش دادن به سازهای طرب انگیز، سربازی و خدمت به پادشاهان، تصوف، موافقت یا مخالف با برخی عقاید و فروع، بدعت و مانند آن. آنها این شرایط را خصوصا در بحث مذهب و اعتقادات راوی تا حدی اضافه کرده اند که دیگر نزدیک است باب عدل به کلی بسته شده، و عمده احادیث نبوی غیر قابل قبول گردد، چرا که راویان شریعت که بعد از صحابه در نسل اول و دوم و سوم آمده اند از این قسم بوده اند و جز عده کمی از تیغ این معیارها سالم نمی مانند. اگر بخواهیم این معیارهای تنگ نظرانه را در اعتبار روایت در نظر بگیریم لازم می آید تمام احادیث نبی از بین برود. 🔹 ابن جریر طبری در شرح عکرمه در همین رابطه گفته است: « لَو كَانَ كل من ادّعى عَلَيْهِ مَذْهَب من الْمذَاهب الرَّديئَة ثَبت عَلَيْهِ مَا ادّعى بِهِ وَسَقَطت عَدَالَته وَبَطلَت شَهَادَته بذلك للَزِمَ ترك أَكثر محدثي الْأَمْصَار لِأَنَّهُ مَا مِنْهُم إِلَّا وَقد نسبه قوم إِلَى مَا يرغب بِهِ عَنهُ » (فتح الباری، ابن حجر عسقلانی، ج1، ص 428 به نقل از ابن حریر طبری) اگر هرکسی که عقیده بدی علیه او ادعا می‌شد ثابت می‌شد و عدالتش سقوط می‌کرد و شهادتش باطل می‌شد، در این صورت باید بیشتر محدثین را کنار گذاشت، زیرا از آنها نیست مگر اینکه نسبت هایی به آنها داده شده است. 🔍 این بحث ادامه دارد ... 📙 برگرفته از: فتح الملک العلی، ص 83 و 84؛ درس خارج امامت، حضرت استاد ربانی گلپایگانی @kharejkalam
🔻با سلام و عرض ارادت 🔸دوستان همراه، با توجه به ادامه کسالت حضرت استاد به جهت بیماری سرماخوردگی، درس روز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه، نیز تعطیل است. 🤲 از خدای متعال سلامتی و طول عمر همه خدمتگذاران به اسلام و اهل بیت (ع)، خاصه حضرت استاد را خواستاریم. @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حضرت استاد 🟧 درس ، بر اساس کتاب المراجعات | مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر ▫️عنایت خداوند در قرآن به مساله غدیر ▫️اشکال ابومریم اعظمی ▫️اشکالات ابن تیمیه بر علامه حلی در مورد آیه تبلیغ ▫️نقد و بررسی 🔶 جلسه سی و هشتم ☀️1403/02/18 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حضرت استاد 🟧 درس ، بر اساس کتاب المراجعات | مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر ▫️اشکالات ابن تیمیه بر علامه حلی در مورد آیه تبلیغ ▫️ابن تیمیه و ادعاهای عجیب ▫️پذیرش نزول آیه تبلیغ درباره امامت، از 30 نفر از علمای اهل سنت ▫️نقد و بررسی 🔶 جلسه سی و نهم ☀️1403/02/19 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
💐 یا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ 💐 💎 عن علِیِّ بْنِ موسَی الامام الرِّضَا(علیه السلام) : 🔸 یا سَعْدُ عِنْدَکمْ لَنَا قَبْرٌ، قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک قَبْرُ فاطِمَةَ بنْتِ موسَی(ع) ؟ قَالَ نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ. 📖 مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۳۶۸. 🌷
خاک قم گشته مقدس از جلال فاطمه/ نور باران گشته این شهر از جمال فاطمه/ گر چه شهر قم شده گنجینه علم و ادب/ قطره‌ای باشد ز دریای کمال فاطمه/ 🔹 ولادت نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر بر دختران رهرو این بانوی کرامت و فضیلت مبارک💐
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️هدف تعلیم و تزکیه برای پیامبران در قرآن ▫️معنای کتاب و حکمت ▫️معنای تزکیه 🟣 جلسه شصت و سوم ☀️1403/02/22 @kharejkalam
🔻با سلام و عرض ارادت 🔸دوستان همراه، با توجه به سفر ضروری حضرت استاد، دروس این هفته تعطیل می باشد. 🤲 از خدای متعال طول عمر با عزت و توفیقات روزافزون همه خدمتگذاران به اسلام و اهل بیت (ع)، خاصه حضرت استاد را خواستاریم. @kharejkalam
📣 | مباحث مفید از کتاب فتح الملک العلی 🔺 جلسه دهم ⁉️ معیار تشخیص راستگویی یا دروغ گویی راوی چیست؟ 🔹 سخن در این بود که آیا مذهب راوی خصوصا مذهب تشیع در اعتبار حدیث دخالت دارد یا نه؟ برخی مخالفین به صرف اینکه می بینند در سند روایتی فردی شیعی قرار گرفته آن را نامعتبر دانسته و کنار می گذارند. اما گفته شد این معیار صحیحی حتی نزد عالمان بنام اهل سنت نیست. همان طور که نویسنده کتاب «فتح الملک العلی» گفته است: شاخص در اعتبار حدیث در علم رجال دو چیز است: اول وثاقت قول و راستی کلام و دوم صحیح بودن قوه حافظه و ضبط راوی. اگر راوی این دو رکن را داشته باشد، دیگر نوع مذهب او دیگر تاثیری در اعتبار کلامش ندارد. 🔹 ابن صدیق غماری در ادامه این بحث کلام جالبی را از ابوعبدالله ذهبی که از عالمان مشهور و سخت گیر اهل سنت و صاحب کتاب رجالی «میزان الاعتدال» است نقل می کند. ذهبی در شرح حال ابان بن تغلب کوفی می گوید: او شیعه ای سرسخت اما راستگو است. صداقت او مربوط به ما و بدعت او مربوط به خود اوست. احمد بن حنبل، ابن معین و ابو حاتم نیز او را توثیق کرده، و ابن عدی وی را شیعه افراطی دانسته است. 👇 ادامه بحث ... ...
⭕️ سخن جالب ذهبی درباره پذیرش روایان شیعه 🔹 ذهبی بعد می گوید: اگر به من اشکال شود که چطور با وجود مذهب تشیع او را ثقه می دانید، در حالی که معیار وثاقت عدالت است و صاحب بدعت عادل نیست، می گویم: بدعت دو گونه است: 1. بدعت صغری: مانند کسی که افراط در تشیع یا تشیع بدون غلو دارد. این گونه افراد که هم متدین و اهل ورع و راستگو اما شیعه بودند در میان تابعین فراوان هستند و اگر قرار باشد روایات این افراد (به خاطر تشیع آنها) کنار گذاشته شود دیگر چیزی از آثار نبوی باقی نمی ماند و این مفسده ای آشکار است. 2. بدعت کبری: کسی که در رفض وارد شده و مطاعن خلفا را بگوید و یا مبلغ مذهب خویش باشد، روایت او درباره آنچه تقویت مذهبش به شمار می رود پذیرفته شده نیست (میزان الاعتدال، ج1، ص 5). 🔹 جالب است بدانید امام شرف الدین صاحب «المراجعات»، نام 100 نفر از علمای شیعی را می برد که در سند عالمان اهل سنت آمده اند، با این حال روایات آنها را پذیرفته و معتبر دانسته اند. برخی از آنان کسانی هستند که خلفا را طعن و حتی لعن کرده اند. بنابراین اگر حتی راوی داعی هم باشد در صورتی که ثقه باشد روایتش مقبول است. ⭕️ راه تشخیص انسان راستگو از دروغ گو 🔹 ابن صدیق در توضیح می گوید: رد و قبول یک خبر تنها به این دلیل است که آن خبر فی نفسه کذب و یا فی نفسه صدق است، و به چیزی دیگری نیاز ندارد. پس اگر امین اهل سنتی دروغ بگوید، کلامش مردود است و توصیف او به خوبی، دروغ او را راست نمی کند، کما اینکه اگر انسان دروغ گویی واقعا راست بگوید، آن سخن پذیرفته است و توصیف او به بدی باعث نمی شود راست او دروغ شود. این یک حکم پذیرفته شده عقلی است. اما از آنجا که تشخیص حقیقت در مورد افراد در بیشتر موارد ممکن نیست، به ظن و گمان قوی در آنها اکتفا می شود، و این امر با توصیف راوی به راستگویی یا توصیف او به بدی بد اتفاق می افتد. بنابراین هر کس به صداقت متصف شود، تا زمانی که به آن شناخته شود، ظن راستی به خبرش پدید می آید، و کسی که دروغ گو باشد و آن را تکرار کند، گمان دروغ به خبرش می رود. و چون عامل پرهیز از دروغگویی، خوف از خدای متعال است، این گمان به کسی حاصل نمی شود مگر اینکه صفت خوف از خدا را داشته باشد، چون کسی که جرات بر دروغ گویی پیدا کرده باشد می تواند به خدا و پیامبر (ص) هم دروغ بگوید. 🔹 ابن صدیق در ادامه می گوید: و چون دروغ (خلاف واقع گفتن) ممکن است از روی عمد نباشد بلکه از روی توهم و اشتباه رخ داده باشد، به عدالت راوی، سلامت قوه حافظه نیز اضافه شده است تا این باور را ایجاد کند که راوی از توهم و خطا هم دور است. 🔹 اما باورهای دیگری که یک راوی می تواند داشته باشد مثل اعتقاد یا عدم اعتقاد او به قضا و قدر الهی، و یا اعتقاد او به اینکه علی (ع) افضل از ابوبکر و عمر است و یا سزاورتر به خلافت است و مانند آن، هیچ یک دخالتی در درستی یا نادرستی خبر او ندارد. بنابراین شرط کردن چنین اموری در قبول خبر واضح البطلان است. 🔍 این بحث ادامه دارد ... 📙 برگرفته از: فتح الملک العلی، ص 85 - 86؛ درس خارج امامت، حضرت استاد ربانی گلپایگانی @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️هدف تعلیم و تزکیه برای پیامبران در قرآن ▫️معنای کتاب و حکمت و بیان دیدگاه ها ▫️دو بیان از علامه طباطبایی ▫️دو بیان از صاحب تفسیر تسنیم 🟣 جلسه شصت و چهارم ☀️1403/02/29 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️دیدگاه دیگر: کتاب به معنای قرآن و حکمت به معنای سنت ▫️نقد و بررسی ▫️دیدگاه مختار در معنای کتاب و حکمت 🟣 جلسه شصت و پنجم ☀️1403/02/30 @kharejkalam
«اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی » 🔻با سلام و ادب به دوستان 🔸درس خارج کلام، امروز تعطیل می باشد. در پناه امام رئوف و مهربان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) موفق و موید باشید. @kharejkalam