eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.5هزار دنبال‌کننده
206 عکس
66 ویدیو
527 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹میلاد با سعادت امام موسی ابن جعفر تبریک و تهنیت 🌹 أوشَک دَعوَةً وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ دعایی که بیشتر امید اجابت آن می‌رود و زودتر به اجابت می‌رسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او. اصول کافی، ج ۱، ص ۵۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🟣 اسلام، دینی شگفت و معجزه آسا ▪️دین اسلام، دین عجیبی است، زیرا احکام آن به گونه ای تنظیم شده که هیچ جا با بن بست و قفلی مواجه نمی شود. اگر حکمی در جامعه فعلا بد استفاده شود، آن را موقتا منع می کند و حکم دیگری جایگزین آن می شود، زیرا ﴿وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما﴾ (سوره بقره، آیه 219). ▪️دین اسلام برای هدایت بشر نه در اعتقادات، نه اخلاقیات و نه آموزه های اجتماعی و سیاسی هیچ گاه درمانده نمی شود. اگر نارسایی نیز وجود دارد از ناحیه ما بوده و قابل برطرف شدن است. قوانین اسلامی هیچ مشکلی ندارد، اما چون اکنون دنیا در دست طاغوت ها است، اجرای آنها با مانع روبرو است. اگر روزگاری بر دنیا، منطق حاکم شود، معلوم می شود که اسلام اهل بیت (ع) چقدر راه گشا است. ▪️حضرت استاد 🔻 برگرفته از درس خارج کلام استاد 24 08 94 @kharejkalam
📣 | مباحث مفید از کتاب فتح الملک العلی 🔺 جلسه دوازدهم ⭕️ دسیسه خطرناک نواصب برای حذف فضایل عترت (ع) 🔹 ابن صدیق غماری در کتاب «فتح الملک العلی» چند دیدگاه درباره تاثیر مذهب در اعتبار راوی بیان می کند: 1. قول اهل بدعت (خوارج و معتزله و ... شیعه ) مطلقا مردود است. 2. اگر روایت شرایط عمومی وثاقت حدیث را داشته باشد، مذهب راوی تاثیری در صحت آن ندارد. (از نظر بسیاری از عالمان حدیث اهل سنت، کسانی را که آنان را اهل بدعت می دانند، هرگاه از سلامت ذهنی و اخلاقی خصوصا صدق، برخوردار باشند، روایتشان مورد قبول است). 3. قول این راویان مشروط پذیرفته می شود و آن اینکه حدیثی که نقل می کنند موید مذهبشان نباشد. 4. برخی دیگر گفته اند موید مذهب خویش بودن عیبی ندارد، اما آن راوی نباید داعی و لیدر مذهب خود باشد. ابن حجر عسقلانی نیز در «لسان المیزان» این چهار دیدگاه علمای رجال و حدیث اهل سنت درباره روایات شیعه و اهل بدعت را بیان کرده است. 👇 ادامه بحث ... @kharejkalam
🔹 ابن غماری سپس در نقد این دیدگاه ها می گوید: 🔹 اولا: بالاخره هر محدثی دارای مذهبی است و فی الجمله برخی روایاتی که نقل می کند، موافق مذهب اوست. اگر به جهت این موافقت بخواهیم حدیث او را کنار بگذاریم، لازم می آید بخش عظیمی از روایات نبوی (ص) کنار می رود. (علاوه بر اینکه همه احادیث صحابه هم در مورد فضایل پیامبر(ص) زیر سوال می رود، زیر اینها دوستدار پیامبر بودند). 🔹 ثانیا: در صحاح سته حتی صحیحین، احادیثی در فضایل امیرالمومنین (ع) نقل شده که راوی آن نه تنها شیعه بوده، بلکه از داعیان شیعه بوده است با این حال بخاری و مسلم روایت او را نقل کرده اند و این نشان می دهد آنان این راویان را معتبر می دانستند. در یکی از این روایات آمده است: پیامبر اکرم (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمود: «انت منی و انا منک» (صحیح بخاری، ج2، ص 208). این روایت از عبیدالله بن موسی روایت شده است با اینکه وی از شیعیان محکم بود و حدیث وی هم در فضایل امیرالمومنین (ع) است، و یا در حدیث دیگر فرمود: «لایحبک الا مومن...» (صحیح مسلم، ج1، ص 131). مسلم این روایت را در صحیح خود از علی بن ثابت نقل کرده است در حالی که در وصف وی گفته شده: «و هو شیعی غال داعیه». (علمای اهل سنت اجماع دارند که آنچه در صحیحین آمده صحیح است، یعنی رجال این دو کتاب همه معتبر هستند و اگر اینان عیبی می داشتند بخاری و مسلم از آنها روایت نقل نمی کردند). 🔹 ثالثا: اولین کسی که این مساله را به صورت قاعده طرح کرد که روایات فضایل از روایان شیعه پذیرفته نمی شود، ابن جوزجانی است. او که از غلاط نواصب بوده است پیرو حریز است که هر صبح و عصر 70 بار امیرالمومنین (ع) را لعن می کرد. 🔹 نویسنده کتاب «فتح الملک العلی» در تحلیل زیبایی می گوید: این از دسیسه ها و نقشه های نواصب است که این شرط را گذاشته اند. آنان با این شیطنت می خواستند تا فضایل امیرالمومنین (ع) را منکر شوند، زیرا گفتند راه شناخت اینکه یک نفر اهل بدعت است این است که فضایل امیرالومنین (ع) را نقل کند، و کسی که روایتی را نقل کند که مطابق با مذهب او باشد روایتش مردود است هر چند از ثقات باشد. نتیجه این می شود که احادیثی که در فضل امیرالمومنین (ع) نقل می شود از دور خارج است. بر این دسیسه برخی از کسانی که پرده حیا را از چهره خود برداشته اند مانند ابن تیمیه تصریح کرده اند. 🔹 وی در ادامه می گوید: منکران فضایل امیرالمومنین (ع) ابتدا تلاش می کنند اسناد روایت را مخدوش کنند و وقتی در تنگا قرار می گیرند و دیگر نمی توانند از این راه وارد شود، به سراغ تاویل می روند تا بتوانند در فضایل امیرالمومنین (ع) خدشه وارد می کنند کما اینکه حریز به عثمان در باره حدیث «انت منی منزله هارون من موسی» که در بخاری آمده است چنین کرده است. این مطلب را ابن حجر عسقلانی در «تهذیب التهذیب» آورده است: «حدثنا إسماعيل بن عياش سمعت حريز بن عثمان يقول هذا الذي يرويه الناس عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال لعلي: «أنت مني بمنزلة هارون من موسى» حق ولكن أخطأ السامع قلت فما هو فقال إنما هو أنت مني بمنزلة قارون من موسى (تهذیب التهذیب، ابن حجر عسقلانی، ج2، ص 239). ⭕️ تاویل مذمت معاویه به مدح وی 🔹 ابن غماری می گوید: ابن تیمیه نیز در اکثر آنچه به فضایل امیرالمومنین (ع) معترف است، دست به تاویل زده است. اینان در مقابل اگر حدیثی در ذم دشمنان امیرالمومنین (ع) می دیدند آن را تاویل به خوبی می کردند. ذهبی درباره حدیثی در ذم معاویه چنین کرده است. در «المسند» احمد بن حنبل (ج15 ص 34 . ح 19668) از ابی برازه از صحابه پیامبر خدا (ص) نقل می کند که می گوید: ما با پیامبر اکرم (ص) در سفری بودیم که آن حضرت شنیدند دو نفر آوازه خوانی می کنند و یکی می خواند و دیگری تکرار می کند. پیامبر(ص) فرمودند: ببینید اینها چه کسانی هستند. گفتند: فلانی و فلانی است. حضرت آنان را نفرین کرد. ابوعبدالله ذهبی این حدیث را نقل می کند و بعد می گوید: این از فضایل معاویه است چون در جایی پیامبر خدا (ص) فرمود: هر کس را من لعن کنم، خداوند برای او رحمت قرار دهد (سیر اعلام النبلا، ابوعبدالله ذهبی، ج3، ص131- 132). 🔹 ابن غماری در ادامه می گوید: این نقشه و دسیسه شکل گرفت و کم کم در میان عالمان رجال شناس رواج پیدا کرد. اینان کسانی که روایات فضایل را نقل می کردند قائل به تشیع می دانستند و اینگونه روایات آنها را رد می کردند. قسم به جانم که این یک دسیسه ابلیسی و شیطانی بود تا باب فضایل عترت بکلی بسته شود و اگر حکم الله و مشیت الهی غالب نبود اینها باب این فضایل را می بستند.
⭕️ پذیرش این شرط مساوی با از بین رفتن کامل سنت 🔹 این شرط اگر صحیح باشد احادیث نبوی نیز کلا از بین می رود زیرا به هر راویی که رجوع کنید، در اصول و فروع عقیده و مذهبی دارد که به آن میل دارد. غالبا روایات نیز مورد اجماع نیستند. پس اگر چیزی را روایت کنند که مطابق مذهبش باشد باید رد شود هر چند ثقه باشند. بر این اساس همان طور که فردی که ثقه است اما اهل بدعت است، در صورتی که روایتش تایید عقیده اش باشد کنار گذاشته می شود، همان طور مریدان ابوبکر نیز اگر باب فضایل وی حدیثی نقل کنند نباید مورد پذیرش قرار گیرد. اشعریها، شافعی ها و سایر مذاهب نیز نباید حدیثی در تایید مذهبشان بیان می کنند مورد پذیرش قرار گیرد. بر این اساس چیزی از سنت باقی نمی ماند، زیرا مگر چند روایت متواتر و یا مورد اتفاق وجود دارد. نتیجه این می شود که اکثر روایات رد شود. بنابراین این قاعده در غایت فساد است. 🔍 این بحث ادامه دارد ... 📙 برگرفته از: فتح الملک العلی، ص 108- 112 و درس خارج امامت، حضرت استاد ربانی گلپایگانی 10 و 11 / 8 / 1401 @kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 در مسائل معرفتی و انسان شناسی ما از غرب طلبکاریم 🔻اندیشه غرب بر تفکر اومانیسم و انسان محوری ▪️الان اعلاميه حقوق بشری که مطرح است، بر مبنای همين اومانيسم و اصالت انسان، شکل گرفته است. اين در حالی است که انسان شناسی اسلام، انسان را دو بعدی می داند و ساحت ملکوتی و معنوی او را نسبت به ساحت ملکی او اصل می داند. مبنای معرفتی اسلام بر فطرت و توحيد بنا شده است. ▪️در تفکر غرب، بشر يا هومن، با آنچه در تفکر اسلامی گفته می شود فرق می کند. تا همين قرن های اخير در غرب، زنان به عنوان هومن يا انسان شناخته نمی شدند و برای زن ارزش انسانی قائل نبودند. آنان تنها مرد را هومن می دانستند، آن هم کسانی که از ن‍ژاد اروپايی و آمريکايی باشند و نژادهای ديگری مانند نژاد شرقی را هومن و انسان نمی دانند، و لذا می بينيد که چگونه انسان های بيگناه را قتل و عام می کنند و باکی ندارند. 👇🏻ادامه بحث ... @kharejkalam
👈🏻 ادامه بحث: 🔻اعلاميه حقوق بشر و نادرستی مبانی آن ▪️خداوند رهبر معظم انقلاب را در پناه خويش حفظ نمايد که می فرمود: ما در مورد مسائل معرفتی و انسان شناسی از غرب طلبکار هستيم نه اينکه بايد پاسخ گوی آنها باشيم. آنان اعلاميه ای را با عنوان حقوق بشر تهيه کرده اند که مبانی آن نادرست و اشتباه است. شهيد مطهری در «کتاب نظام حقوق زن در اسلام» در اين باره می فرمايد: «اعلاميه حقوق بشر فلسفه است نه قانون؛ بايد به تصديق فيلسوفان برسد نه به تصويب نمايندگان. مجلسين نمى‏توانند با اخذ رأى و قيام و قعود، فلسفه و منطق براى مردم وضع كنند. اگر اينچنين است پس فلسفه نسبيت اينشتاين را هم ببرند به مجلس و از تصويب نمايندگان بگذرانند، فرضيه وجود حيات در كرات آسمانى را نيز به تصويب برسانند. این مثل اين است كه بگوييم مجلسين تصويب كرده‏اند كه اگر گلابى را با سيب پيوند بزنند پيوندش مى‏گيرد و اگر با توت پيوند بزنند نمى‏گيرد»(مجموعه آثار، شهید مطهری، ج19، ص 142). 🔻منطق قوی نظام جمهوری اسلامی ▪️اينکه نظام جمهوری اسلام با همه مسائلی که برای آن به وجود آورده اند اما توانسته است اين مقدار در جوامع و افراد مختلف نفوذ کند به خاطر منطق قوی اين نظام است که برخاسته از وحی الهی و کلمات معصومين است. ترس غرب نيز از همين مسائل است. آنان می دانند که اگر ما به تکنولوژی دست يابيم، و یا در صنعت نظامی رشد کنید آن منطق جا می افتد، لذا به هر نحوی در حال مبارزه با اين نظام مقدس هستند که به ياری الهی به شکست خورده و شکست خواهند خورد. ▪️حضرت استاد 🔻 برگرفته از درس خارج کلام استاد 940901 @kharejkalam
66.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 روضه جانسوز آیت‌الله‌العظمی وحیدخراسانی در عزای قمر منیر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لوح | هذا حُسَینٌ مُرَمَّلٌ بِالدِّماء حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: از همان وقتی که زینب کبری سلام‌اللَّه‌علیها بالای «تلّ زینبیّه» رفت و خطاب به پیغمبر عرض کرد: «یا رسول‌اللَّه، صلّی علیک! ملائکة السّماء هذا حسینک مرمّل بالدّماء، مقطّع الاعضاء، مسلوب العمامة والرّداء.» او خواندنِ روضه امام حسین علیه‌السّلام را شروع کرد و ماجرا را با صدای بلند گفت؛ ماجرایی که میخواستند مکتوم بماند. خواهر بزرگوار امام، چه در کربلا، چه در کوفه و چه در شام و مدینه، با صدای بلند به بیان حادثه عاشورا پرداخت. این چشمه، از همان روز شروع به جوشیدن کرد و تا امروز، همچنان جوشان است. این حادثه عاشوراست. ۱۳۷۳/۳/۱۷ 🛑‍ 🏴@TABEIN_14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🟣 مباحث فلسفی باعث خضوع و کرنش در برابر پروردگار ▪️اگر همين مباحث فلسفی، مورد دقت و توجه قرار گيرد باعث کرنش و خضوع آدمی در برابر پروردگار می شود، زيرا انسان به اينجا می رسد که در برابر خدای متعال چيزی نيست و از خود چيزی ندارد و تنها قابل و دريافت کننده فيض است. چنين فردی همواره در برابر خدای متعال خاشع و متواضع است و برايش غروری حاصل نمی شود، زيرا ريشه غرور جهل است. ▪️هر وقت انسان احساس کند بی نياز شده است، طغيان می کند و الا تا مادامی که احساس فقر و نياز می کند، در برابر حضرت حق خضوع می کند ﴿کلا إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏. أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏﴾ (سوره مائده، آیه 94). اينجا است که معلوم می شود، برخی از مباحث فلسفی و حکمی سازنده بوده و ريشه و مبنای اخلاقی است. ▪️حضرت آيت الله جوادی فرمودند: يک وقتی اساتيد فلسفه و معقول خود را با اساتيد فقه و منقول مقايسه کرديم، و ديديم ‌اساتيد معقول نسبت به اساتيد منقول در برابر روايات خاضع تر هستند، با اينکه در ظاهر اساتيد منقول بيشتر با روايات سرو کار دارند اما چون اساتيد معقول فهميده اند که هيچ چيزی از خود ندارند، در برابر معصوم (ع) خاضع ترند. ▪️آيت الله بهجت که از شاگردان مرحوم آيت الله شيخ محمد حسين اصفهانی، صاحب نهايه الدرايه هستند نقل می کند، اين استاد بزرگوار گاهی موقع خواب، آن قدر گريه می کردند که متکايشان در اثر اشک چشمشان خيس می شد. 🔸حضرت استاد 🔻 برگرفته از درس خارج علم کلام، 25 08 94 @kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🟣 شگفت آور بودن آموزه های اسلامی و انطباق آن با زمان ▪️دين اسلام، دين خيلی عجيبی است. در اين دين برای هر فرضی، يک راه کار مناسب ارائه شده است. يکی از همين راه کارهای مهم، بحث احکام اوليه و ثانويه است. ▪️شهيد مطهری جز اولين کسانی است که فرمول خاتميت و مسائل جديد را مطرح کردند. ايشان در آنجا می فرمايد: ▪️يکی از معجزات دين اسلام آن است که در ثابتات خود متغيرات را تعبيه کرده است و آن همان احکام اوليه و ثانويه است. ايشان می فرمايد: احکام ثانويه بر احکام اوليه حق وتو دارند و آنان را کنترل می کند، اما افرادی مانند آقای سروش معتقد اند برای بروز کردن دين بايد اجتهاد فعلی را کنار گذاشت و اجتهاد فرهنگی را پذيرفت. وی معتقد است اسلام کلياتی را مطرح کرده و مصداق های آن مربوط به زمان گذشته است. امروز بايد متناسب با حقوق بشر زمان و نيازهای خودمان، قالب ها و مصاديق آن کليات را درست کنيم. ▪️نقد سخن وی این است ایشان به جهت اطلاع کم از دين، وجود احکام ثانويه را باعث عقلی کردن دين دانسته است، در حالی است که يکی از منابع دين اسلام عقل است. از ایشان سوال می کنیم آيا دین بايد بر روش اهل حديث باشد تا مقبول باشد؟ ... 🔸حضرت استاد 🔻 برگرفته از درس خارج علم کلام، 25 08 94 @kharejkalam
☑️ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔸در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. 🔸متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! 🔸رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. 🔸شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای 10 مرداد 1403 مصادف با 25 محرم 1446 -------------------------------------- ☑️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🟣 اندیشه غرب بر تفکر اومانیسم و انسان محوری ▪️در تفکر غرب، بشر يا هومن، با آنچه در تفکر اسلامی گفته می شود فرق می کند. تا همين قرن های اخير در غرب، زنان به عنوان هومن يا انسان شناخته نمی شدند و برای زن ارزش انسانی قائل نبودند. آنان تنها مرد را هومن می دانستند، آن هم کسانی که از ن‍ژاد اروپايی و آمريکايی باشند و نژادهای ديگری مانند نژاد شرقی را هومن و انسان نمی دانند، و لذا می بينيد که چگونه انسان های بي گناه را قتل و عام می کنند و باکی ندارند. 👇🏻 ادامه مطلب @kharejkalam
🟣 اعلاميه حقوق بشر و نادرستی مبانی آن ▪️خداوند رهبر معظم انقلاب را در پناه خويش حفظ نمايد که می فرمود: ما در مورد مسائل معرفتی و انسان شناسی از غرب طلبکار هستيم نه اينکه بايد پاسخ گوی آنها باشيم. آنان اعلاميه ای را با عنوان حقوق بشر تهيه کرده اند که مبانی آن نادرست و اشتباه است. شهيد مطهری در «کتاب نظام حقوق زن در اسلام» در اين باره می فرمايد: «اعلاميه حقوق بشر فلسفه است نه قانون؛ بايد به تصديق فيلسوفان برسد نه به تصويب نمايندگان. مجلسين نمى‏توانند با اخذ رأى و قيام و قعود، فلسفه و منطق براى مردم وضع كنند. اگر اينچنين است پس فلسفه نسبيت اينشتاين را هم ببرند به مجلس و از تصويب نمايندگان بگذرانند، فرضيه وجود حيات در كرات آسمانى را نيز به تصويب برسانند. این مثل اين است كه بگوييم مجلسين تصويب كرده‏اند كه اگر گلابى را با سيب پيوند بزنند پيوندش مى‏گيرد و اگر با توت پيوند بزنند نمى‏گيرد»(مجموعه آثار، شهید مطهری، ج19، ص 142). 🟣 منطق قوی نظام جمهوری اسلامی ▪️اينکه نظام جمهوری اسلام با همه مسائلی که برای آن به وجود آورده اند اما توانسته است اين مقدار در جوامع و افراد مختلف نفوذ کند به خاطر منطق قوی اين نظام است که برخاسته از وحی الهی و کلمات معصومين است. ترس غرب نيز از همين مسائل است. آنان می دانند که اگر ما به تکنولوژی دست يابيم، و یا در صنعت نظامی رشد کنید آن منطق جا می افتد، لذا به هر نحوی در حال مبارزه با اين نظام مقدس هستند که به ياری الهی به شکست خورده و شکست خواهند خورد. 🔸حضرت استاد 🔻 برگرفته از درس خارج علم کلام، 01 98 94 @kharejkalam
🍓 این قسمت: به خاطر ترس از جان ⁉️ سوال 🟤 خودتون اجازه دادید راحت سوالم را بپرسم. شما میگید یکی از علت های غیبت امام زمان (ع)، اینه که جانشان از کشته شدن توسط دشمنان حفظ بشه، خب این که دلیل خوبی نیست چون انسان باید نترس و شجاع باشه و از چیزی نترسه. ✏️ پاسخ 🟠 ببین ترس از کشته شدن دو گونه است: یکی خوب و دیگری بد. یه کسی به خاطر اینکه بیشتر از دنیا و خوشی های اون استفاده کنه می ترسه که بمیره، خب این ترس بد و مذموم است، اما گاه کسی مسئولیت مهمی داره و برای انجام اون مسئولیت، باید جانش را حفظ کنه. روشن است که در این صورت، حفظ جان نه تنها خوبه بلکه واجب و لازم است. شما فکر می کنید، چرا پیامبر خدا (ص) برای حفظ جانشان به غار پناه برد؟ برای اینکه مسئولیت رسالت و هدایت مردم را از طرف خداوند بر عهده داشت، و باید همه تلاشش رو می کرد که اون را انجام بده. 👇🏻 ادامه مطلب @kharejkalam
🟠 امام زمان (عج) هم آخرین حجت خدا در زمین است و ماموریت داره با ستمکاران بجنگه و آیین اسلام را در سراسر جهان پیاده کنه. خب معلومه که انسان های ستمکار و ظالم، دل خوشی از او ندارند و برای کشتن او هزار جور نقشه و نیرنگ می کشند. می بینی که در این شرایط بهترین راه حفظ جان آن امام عزیز، غیبت ایشان است. ⁉️ سوال 🟤 - باشه حرف شما قبول، اما باز مساله حل نشد چرا، چون امام زمان (ع) می تونست در میان مردم باشه اما خدا او را به صورت معجزه آسا حفظ کنه. الان تو فیلم ها برخی شخصیت های رویین تن هست و هیچ سلاح و سمی روی اونها اثر نمی گذاره. خب چه اشکالی داشت که خدا کاری می کرد که اون حضرت هم رویین تن باشه و هیچ سلاح و تیری در بدن ایشون کار ساز نباشه. تازه اینجور بهتره هم بود چون هم ما از وجود ایشون استفاده می کردیم و هم خطری متوجه ایشون نبود. ✏️ پاسخ 🟠 آفرین این هم سوال خوبی هست. جواب اون اینه که استفاده از معجزه برای اینکه جان کسی حفظ بشه، یک مورد استثنایی است که در موارد خاصی به کار گرفته میشه. خواست خدا در مورد معصومین این بوده که اونها هم مثل بقیه آدم ها یه زندگی عادی و طبیعی داشته باشند و قوانین طبیعت در مورد اونها هم جاری باشه. اگر قرار بود اون جور که تو میگی هیچ سلاح و تیری در مورد امام زمان (عج) کار ساز نباشه که دیگه قانون امتحان و آزمایش الهی نسبت به افراد بشر از بین می رفت. چرا، چون اگر امام زمان (عج) این جوری که تو میگی می بود، همه آدم ها از روی اجبار و قهر به او ایمان می آوردند و ایمان این طوری به درد نمی خورد. ثانیا مشکل دیگه این حرف اینه که مردم می گفتند امام زمان (ع) یک موجود عجیب و غریب و غیر عادی است و اینجوری دیگه آن حضرت نمی توانست الگو برای کسی باشه. 🟠 بگذار یه جمله هم از شیخ طوسی این مرد بزرگ که کتاب «الغیبه » را نوشته برایت بخونم تا لذت ببری. این عالم بزرگ شیعی می فرماید: «اگر گفته شود چرا خداوند با ایجاد مانعی میان او و قاتل، وی را از قتل حفظ نکرده، می گوییم: این کار با فلسفه تکلیف منافات دارد، زیرا غرض از تکلیف به دست آوردن پاداش است و ایجاد چنین مانعی با این غرض و هدف الهی منافات دارد» (کتاب الغیبه، ص 200). 🔘 برگرفته از کتاب درآمدی بر شیعه شناسی، حضرت استاد ، ص 286- 288 @kharejkalam
✏️ 🟡 استدلالی جالب به حدیث شریف غدیر فارغ از قراین دیگر 🔸نکته جالب در حديث غدير آن است تنها همين عبارت مشهور «من کنت مولاه»، فارغ از قراين ديگر لفظی و مقامی، دلالت کافی و شافی بر امامت علی (ع) دارد. سخت گيرترين عالمان اهل سنت نيز نسبت به اين قسمت حديث یعنی عبارت «من کنت مولاه فعلی مولاه»، سخنی نداشته و صدور آن از پيامبر (ص) پذيرفته اند. 🔸برای اين قسمت چند تقرير بيان شده است از جمله اينکه توجه شود گوينده اين سخن کيست؟ پيامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس من مولای او هستم؛ سوال می کنيم پيامبر اکرم (ص) چه ولايتی داشتند؟ روشن است که ايشان هر سه ولايت محبت، زعامت و امامت را داشتند. حال آن حضرت بدون اينکه قيدی بزنند، فرمودند: هر ولايتی من دارم برای علی بن ابيطالب(ع) نيز ثابت است. در اينجا شخصيت گوينده، خود قرينه جلی و عقلانی برای فهم مراد اوست. 🔸همين تقرير را بعضی از علمای اهل سنت نيز بيان کرده اند، از جمله محمد بن طلحه شافعی در کتاب «مطالب السئول فی مناقب آل الرسول(ص)» و سبط بن جوزی در کتاب «تذکره الخواص» آن را آورده اند. ▪️حضرت استاد @kharejkalam
31.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 امام حسن مجتبی(ع)، احیاءکننده نهضت اسلام ✏️ 🗓
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🟡شأن و جايگاه اهل بيت (علیهم السلام) در واسطه بودن فيض الهی 🔸حضرت استاد @kharejkalam
✏️ 🟡 شأن و جايگاه اهل بيت (علیهم السلام) در واسطه بودن فيض الهی 🔸اهل بيت (ع) نقش عليت در امنيت اهل زمين دارند. آنان يا علت فاعلی يا علت غايی و يا هر دو هستند. معنای علت فاعلی بودن آنان اين است که آنان در حيات و رزق اهل زمين دخالت داشته و واسطه در فيض الهی به مخلوقات اند. معنای علت غايی بودن آنها نيز اين است که آنان مقصود و جهت از خلقت بوده و آن کمال کاملی هستند که همه کمال های ناقص به سوی آنها می باشند. طبق اين معنا ديگر اهل بيت شامل همه خاندان پيامبر نمی شود، بلکه تنها افراد شاخص آنها مورد نظر است يعنی کسانی که هم در قوس نزول و هم قوس صعود می توانند چنين نقشی داشته باشند. اين مطلب در روايات زيادی بيان شده است. 🔸طبق روايات کثيره پيامبر اکرم(ص) و اهل بيت ايشان وسايط فيض الهی اند. آنان حتی مجرای اعطای فيض الهی به ملائکه و انبيای الهی هستند و لذا همه عالم وام دار آنان است. اين مساله البته مقول به تشکيک است به اين معنا که انبياء هم با توجه به رتبه های وجودی خود واسطه فيض هستند ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْض‏﴾. 🔸در دعای عديله آمده است «وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ‏ الْأَرْضُ‏ وَ السَّمَاء» . اميرالمومنين(ع)فرمود: «إِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا» ما مخلوق خداوند هستيم و انسان ها به اذن خداوند و به واسطه ما ايجاد شده اند. در زيارت جامعه کبيره نيز آمده است: «خَلَقَكُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِينَ حَتَّى مَنَّ عَلَيْنَا بِكُم‏... بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ » و در زيارت امام حسين (ع) و جاهای ديگر و نيز آيات قرآن نيز از قبيل همين نکات آمده است. 🔸آنچه بيان شد واسطه بودن اهل بيت (ع) در اعطای فيض الهی به مخلوقات است. اين مطلب با تفويض به اين معنا که امر به صورت مستقل به آنها واگذار شده و خداوند ديگر کناره گيری کرده متفاوت است. اهل بيت (ع) در حالی که واسطه فيض الهی هستند همچنان بنده و عبد اويند «لَا فَرْقَ‏ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ‏ عِبَادُكَ‏ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِك‏» . وقتی کسی عبد خداوند شد، امر او حدوثا و بقائا در اختيار خداوند است. 🔸اگر کسی اين مسائل را خوب تصور کند، تصديقش آسان است. اما اگر خوب تصور نکند مانند کلاف سر در گم خواهد بود. به امام صادق (ع) گفته شد می گويند اگر کسی به شما توسل پيدا کند مشکلش حل می شود. امام فرمود تعجب می کنم از مردم که چنين سخنانی می گويند و آن را باور نمی کنند. آنان برای يک مقدار سبزی اثری قائل هستند و آن را می خورند تا رفع گرسنگی کند. آيا مقام ولی خدا در خاصيت داشتن از اين سبزی کمتر است؟ اثر اين سبزی از خودش نيست بلکه به اذن الله است و الا اگر کسی اثر آن را مستقل بداند مشرک است. در مورد اثر بخشی ولی خدا نيز همين گونه است. آنان به اذن الله در عالم اثر می گذارند. آنچه وهابيون در اين زمينه می گويند نشان از اوج جهالت آنان دارد . سخن آنان جز پنداری از شيطان نيست ﴿يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً﴾. 🔸اساسا شأن معصومين خيلی بالاتر از برآوردن حاجات و شفای بيماران است. در اين امور نيز گاه مصلحت به برآوردن شدن حاجات افراد نيست، لذا است که برخی بارها دعا می گويند اما حاجتشان روا نمی شود. اين بدان خاطر نيست که معصومين در برآوردن حاجات آنان ناتوانند بلکه بدان جهت است که آنان به اذن الله کارها را انجام می دهند ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين﴾. 🔸 آن فنايی که عرفا می گويند که فرد در مقابل خداوند هيچ هيچ است اوجش درباره پيامبر اکرم (ص) و اهل بيت (ع) است و الا ابن عربی و ديگران مرد اين ميدان ها نيستند. 🔸رسد آدمی به جايی که به جز خدا نبيند بنگر که تا چه حد است مقام آدميت مصداق اين شعر اميرالمومنين (ع) است که فرمود «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِينا» و نيز امام حسين (ع) است که در اوج شدت و سختی عاشقانه با خداوند سخن می گويد: «الهی رضا برضائک صبرا علی بلائک لا معبود سواک يا غياث المستغيثين». ▪️حضرت استاد 🔻 برگرفته از درس خارج امامت، 22 02 95 @kharejkalam
🏴🏴🏴 ✨فرا رسیدن سالروز شهادت، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، امام حسن مجتبی علیه السلام ،و اقا امام رضا علیه السلام ،به محضر آقا صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و بر عموم مسلمانان وشیعیان جهان تسلیت باد. 🖤🖤🖤