eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
196 عکس
54 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نقدهایی توهین آمیز و از روی بی انصافی |نقدی بر سخنان اخیر آقای اکبر نژاد در انتقاد از رهبری 👇🏻متن @kharejkalam
🔻نقدهایی توهین آمیز و از روی بی انصافی |نقدی بر سخنان اخیر آقای اکبر نژاد در انتقاد از رهبری 🔸ذوب در ولایت جایگاه مالک اشتر نسبت به امیرالمومنین(ع)، همانند جایگاه آن حضرت نسبت به پیامبر (ص) بود، یعنی همان طور که امیرالمومنین(ع) در پیامبر (ص) ذوب بود، مالک هم ذوب در ولایت و عاشق آن حضرت بود. همین رابطه در سردار سلیمانی و مقام معظم رهبری وجود داشت. ایشان عاشق رهبری بود و خداوند هم این گونه ایشان را بزرگ کرد. تجربه نشان داده هر کس در زمینه ولایت اعم از ولایت معصوم یا نائب معصوم و اعم از نیابت خاص یا عام (اینگونه عمل کند مورد عنایت الهی قرار می گیرد). 🔸نقدهایی توهین آمیز و بی انصافانه شیخی [آقای اکبر نژاد] که اخیرا این بلوا را بپا کرده و نقدهایی بر رهیری کرده، سخنانش ناراحت کننده است. ادبیات وی بسیار توهین آمیز و بسیار بی انصافی است. رهبر انقلاب معصوم و فرا نقد نیستند، اما بی انصافی است که مسبب همه مشکلات کشور را رهبری بدانیم. ایشان در حیطه وظایف رهبری به درستی و بسیار عالی عمل کرده اند، اما دیگران کار را خراب کردند و به سخن ایشان گوش نکردند. متاسفانه در مقطعی، هشت سال کشور را به خاطر برجام معطل کردند و این موجب پس رفت و خسارت هایی شد. آیا رهبری در اینجا مقصر است؟ همین مقدار هم که رهبری در این مسائل ورود می کنند متهم به دیکتاتوری می شوند. من متن سخنان این شیخ را از اول تا آخر گوش کردم، اما دو مشکل در آن است هم توهین آمیز است و هم بی انصافی و خلاف واقع است. اگر بحث انتقاد هم باشد چه کسی می تواند ایشان را نصیحت کند؟ مقام معظم رهبری را هم امام راحل و هم اولیای الهی تایید کردند و حتی شخصیت های برجسته سیاسی دنیا نسبت به ایشان سخن گفته اند. 🔸بی توجهی به شرایط حساس کشور از طرفی این انتقادات در چنین شرایط و نقطه حساسی در کشور یعنی قبل از انتخابات طرح شده است. این همانند عملکرد خوارج است که در بحبوحه ای که پیروزی نزدیک بود، فتنه کردند. طرح این مسائل در این زمان مهم، و غیر مستقیم به مردم گفتند که در انتخابات شرکت نکنند چه معنایی دارد؟ آیا این همان حرف رادیو اسرائیل و لندن که دشمنان ما هستند نیست؟ آیا غیر از این است که حرف دشمن از زبان یک عمامه به سر در حوزه بیان شود؟ آیا این صحیح است؟ 🔸آیت الله گلپایگانی، الگوی در نقد الگوی در نقد، حضرت آیت الله گلپایگانی بودند. ایشان که در تراز امام راحل و خود مرجع تقلید بودند، اما هرگز سخنی که دیگران بتوانند سوء استفاده کنند بیان نمی کردند. ایشان نقدهایی به اداره کشور داشتند اما این نقدها را از طریق آیت الله صافی به امام راحل می رساندند. به ایشان گاهی رجوع می کردند و اشکالاتی می گرفتند اما ایشان می فرمود: اینها به من ارتباطی ندارد و مربوط به امام راحل است. در جریان غائله خلق مسلمان که در تبریز رخ داد و متاسفانه به برخی روحانیون تراز اول ربط پیدا کرده بود، آیت الله تبریزی در درس خارج خویش فرمودند: این که رهبر، مسئولیت رهبری را به دوش گرفته اند نباید باعث ناراحتی عده ای شود، بلکه باید خوشحال هم باشند، زیرا یک باری است که کسی به دوش گرفته است و باید به او کمک کرد. این مثل کسی است که از دنیا رفته و بر همه واجب است که وی را تجهیز کنند، حالا اگر کسی جلو رفته و اقدام می کند آیا باید دیگران ناراحت باشند؟ 🔸نزدیک شدن به قله مطالبی که این شیخ متاسفانه بیان کرده توهین آمیز و بی انصافی است و باعث خوشحالی رسانه های خارجی، و خوراک خوبی برای مانور دادن آن ها است. وی در بخشی از صحبت های خود گفته است: «این قله ای که شما می گویید چرا مردم نمی بینند؟» آقای راجی این سید بزرگوار جواب وی را داده است و بر طبق آمار این مساله را ثابت می کند. ▫️سوال: چرا بزرگان برای جواب ایشان ورود پیدا نمی کنند؟ ▪️پاسخ: گاه یک بحث علمی فقهی یا فلسفی یا کلامی مطرح می شود، بزرگان این فن وارد میدان می شوند و دفاع می کنند. اما یک مطلبی که راجع به امور اجتماعی و سیاسی است، کسی باید وارد شود و جواب دهد که اهل این مسائل باشد. آقای راجی می گوید: انقلاب هایی که در دنیا شده مانند انقلاب فرانسه، آلمان، آمریکا، هلند و ... هشت مرحله را طی کرده اند تا به نتیجه رسیده اند. کشور ما نیز طبق این روند مراحل هشت گانه، در مرحله ششم قرار دارد و دو مرحله تا رسیده به نتیجه باقی مانده است، و این مشکلاتی که الان ما در کشور تجربه می کنیم برای آن کشورها نیز رخ داده است. وی طبق آمار این مطالب را می گوید و بیان می کند اینکه آقا می فرماید ما نزدیک قله هستیم یعنی ما شش مرحله را طی کرده ایم و تنها دو مرحله تا رسیدن به قله باقی مانده است. به همین خاطر است که دشمن هم روی این مساله حساس شده است و تلاش می کند تا نگذارد ما به آن نقطه برسیم.
|ادامه متن 🔸ایجاد دو قطبی این شیخ منتقد در جای دیگر می گوید: «شما می خواهید اسرائیل را از بین ببرید تا ایران را درست کنید... اگر امر دائر شود که اسرائیل از بین رود یا مردم از بین بروند کدام را مقدم می دارید؟» در حالی که اینها به هم ربطی ندارد. اسرائیل همان گونه که امام راحل فرمودند: ام الفساد و غده سرطانی است. وی خیال می کند اگر ما کاری به کار اسرائیل نداشته باشیم او هم کاری به کار ما ندارند. آقای مهاجرانی که خود منتقد نظام است، در مساله غزه گفته است: اسرائیل کسی نیست که اگر کاری به کار او نداشته باشید، کاری به کار شما نداشته باشد. اسرائیل در زمان شاه، وی را که در خدمت آنان بود، چند بار گول زد، آنان به گونه ای مهره می چینند و بازی می کنند که خود فرد متوجه نمی شود کلاه سر او رفته است. از آن سو کجا رهبری نسبت به مسائل داخل کشور کم گذاشته اند؟ این دیگران بوده اند که درست عمل نکرده اند. ایشان بارها می فرمود: دیگران به مطالب گفته شده عمل نکردند، مثلا در مورد بلوچستان فرمودند: اگر آنچه ما راجع به بلوچستان گفته بودیم تاکنون عمل شده بود، وضع بلوچستان خیلی بهتر از اینها بود. مقام معظم رهبری همواره مسیری را در سخنرانی های اول سال و یا در مقاطع مختلف مثل سالگرد امام بیان می کنند و ریل گذاری دقیقی انجام می دهند، اما آن گونه که باید به سخنان ایشان عمل نشده است. شما ببینید آن حوزه هایی که رهبری خودشان فرمان می دهند، مانند نظامی و اطلاعاتی و علمی پیشرفت های بسیاری داریم، اما در حوزه هایی که از نظر قانون اساسی از دست ایشان بیرون است و به نهادهای دیگری مانند قوه مجریه سپرده شده، مشکلات هم بوده است. این شیخ می خواهد مشکلات را به سمت رهبری فرافکنی کند در حالی که رهبری مظلوم است. آیا درست است در مورد رهبری که در دنیا بی نظیر است، این گونه سخن بگوییم؟ از سوی دیگر گفتن این نقدها در میان توده مردم چه نتیجه ای جز یاس و ناامیدی و دلسردی دارد؟ آیا فردی که دلسوز مردم است اینگونه عمل می کند؟ شما اگر نقدهایی دارید باید آنها را در جمع افرادی که اهل نظر هستند مطرح کنید، اما رسانه ای کردن آنها به گونه ای که خوراک تبلیغاتی دشمن باشد، صحیح نیست. @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت: درس ، بر اساس کتاب المراجعات ▪️حضرت استاد 🔹 موضوع: مراجعه 58 از کتاب المراجعات 👈🏼 نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر 🔸اشکال دیگر: بدیهی نبودن نصرت و محبت امیرالمومنین (ع) 🔸 نقد و ارزیابی 🔸سخن منصفانه عبدالجبار معتزلی 🟧 جلسه بیست و نهم ☀️1402/12/02 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
❓آیا می دانید امام زمان (عج) در عصر غیبت چه آثاری از جهت تکوینی و تشریعی دارند؟ 🔹 مقاله آثار تکوینی و تشریعی امام زمان (عج) در عصر غیبت | استاد 📚فصلنامه علمی پژوهشی انتظار موعود، سال هفدهم، شماره 58 🔸آنچه در این مقاله می خوانید: وجود «امام» مصداق و مظهـر كامـل لطـف الهـي برای مكلفـان، حـافظ و مجـری احكـام شریعت، مقتدای امت و فلسفه آفرینش است. چگونگی تحقق اهداف و آثار یاد شده از طریق امام غایب، پرسشی است که از دیر زمان مطرح بوده و از سوی پیشوایان معصوم و عالمان امامیه پاسخ داده شده است. نوشتار حاضر آثار امام غایت (ع) را در دو قلمرو تکوین و تشریع مورد پژوهش قرار داده است. نقش فاعلی و غایی امام در نظام آفرینش، حفظ شریعت، هدایت باطنی، رهبری علمی و سیاسی با واسطه، عنایت های ویژه، ارتباط از طریق دعا و زیارت، موضوعاتی است که در این نوشتار به آن ها پرداخته شده است. 📥دریافت کامل مقاله 👇 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع: نبوت (حقیقت و خاستگاه پیامبری) 👈 دیدگاه امام راحل درباره وحی و نقش پیامبر اکرم (ص) در آن ▫️نقد و ارزبابی ▫️مرتبه نوری و مرتبه ناسوتی پیامبر (ص) 🟣 جلسه پنجاه و یکم ☀️402/12/12 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع: نبوت (حقیقت و خاستگاه پیامبری) 👈 دلیل هشتم آقای سروش: وجود فراز و فرود در قرآن ▫️دلیل نهم: قرآن و علم زمانه ▫️نقد و ارزیابی ▫️دیدگاه علامه طباطبایی در این باره 🟣 جلسه پنجاه و دوم ☀️402/12/13 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع: نبوت (حقیقت و خاستگاه پیامبری) 👈 دلیل نهم آقای سروش: قرآن و علم زمانه ▫️قرآن و خلقت آسمان های هفت گانه ▫️نقد و ارزیابی ▫️قرآن و شهاب های آسمانی ▫️قرآن و خروج نطفه از میان صلت و ترائب ▫️قرآن و نسبت دادن تعقل به قلب 🟣 جلسه پنجاه و سوم ☀️۱۴۰۲/۱۲/۱۴ @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت: درس ، بر اساس کتاب المراجعات ▪️حضرت استاد 🔹 موضوع: مراجعه 58 از کتاب المراجعات 👈🏼 نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر 🔸اشکال دیگر: نامناسب بودن زمان و مکان اعلان امامت 🔸 نقد و ارزیابی 🟧 جلسه سی ام ☀️۱۴۰۲/۱۲/15 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت: درس ، بر اساس کتاب المراجعات ▪️حضرت استاد 🔹 موضوع: مراجعه 58 از کتاب المراجعات 👈🏼 نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر 🔸بیکار نباشیم و به هر طریقی کاری برای اسلام انجام دهیم 🔸 در تبلیغ دین چه بگوییم و چگونه بگوییم؟ 🔸 اشکال صاحب «الامامه و النص» بر حدیث غدیر 🔸 نقد و ارزیابی 🟧 جلسه سی و یکم ☀️1402/12/16 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد: | استفاده از فرصت بی نظیر ماه مبارک رمضان 📥 متن 👇 🌐@kharejkalam
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد: | استفاده از فرصت بی نظیر ماه مبارک رمضان ⭕️ بیکار نباشیم و به هر طریقی کاری برای اسلام انجام دهیم 🔸ماه رمضان، ماه بسیار بزرگ و پربرکتی است و فرصت بی نظیری را ایجاد می کند. برای ما طلاب علاوه بر این مسائل، توفیق تبلیغ و ترویج دین نیز وجود دارد، و این همراه راهی است که به خاطر آن وارد حوزه علمیه شده ایم. امروزه شرایط و ابزارهای تبلیغی متنوع شده و با گذشته متفاوت است. یک روش آن، روش سنتی و حضور در مکان های مختلف است؛ روش دیگر آن استفاده از فضای مجازی است که فرد می تواند توسط آن جمع وسیعی را پوشش دهد. استقبال گسترده از فضای مجازی نیز نشان می دهد که این ابزار می تواند وسیله خوبی برای تبیلغ و نشر دین باشد. 🔸اگر شرایط برای ما طلاب فراهم است در خانه نمانیم و هجرت کرده و به مکان هایی که نیاز است برویم، و اگر این شرایط فراهم نیست لاقل از طرق دیگر به این مسئولیت بپردازیم. نباید این فرصت تبلیغی را از دست داد. امروزه تبلیغات مسموم فراوانی از سوی دشمنان صورت می گیرد و ما باید توانمان را در این زمینه مضاعف کنیم، و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، در زمینه جهاد تبیین تلاش کنیم. ⭕️ در تبلیغ دین چه بگوییم و چگونه بگوییم؟ 🔸محور آنچه باید گفته شود همان سه رکن مباحث اسلامی یعنی اعتقادیات، اخلاقیات و احکام است. نباید نسبت به این مسائل و بیان احکام غفلت شود، البته بیان احکام هم باید به صورت گزینشی و بیان مسائل مبتلا به باشد. بحث اعتقادات نیز باید بیشتر برای مخاطب جوان و نوجوان بیان کرد، زیرا افراد میان سال به بالا، اعتقاداتشان شکل گرفته و آسیب چندانی متوجه آنها نیست. در بیان اعتقادات نیز بهتر است با رویکرد پاسخ به شبهات مباحث مطرح شود، مانند اینکه اجازه داده شود، مخاطبین سخنان و شبهات ذهنی خود را آزادانه بیان کنند و بعد پاسخ داده شود. 🔸روش تبلیغی هم باید بر اساس روش پیامبر اکرم (ص) باشد. ایشان «طبیب دوار بطبه» بودند و لذا این روحانی است که باید به سراغ مردم برود. این رسم و شیوه ای که ما به مسجد برویم تا مردم بیایند و بعد ما صحبت کنیم، روش خیلی موفقی نیست و همه جا جواب نمی دهد. گاه باید به سراغ خانه ها رفت و مسجدی تربیت کرد. باید با سر زدن به مردم و گفت و گو با آنها این راه را باز کرد. متاسفانه برخی تبلیغات بر علیه روحانیت باعث ایجاد دافعه در میان برخی شده است و باید اینها را با ایثار و از خودگذشتگی ترمیم کرد. نکته دیگر اینکه اگر طلبه برای تبلیغ به جایی رفته است، در صورتی که جایی برای ماندن دارد، همان جا و میان مردم بماند و با آنها حشر و نشر داشته باشد. 🔸کارهای تبلیغی بسیار ارزشمند است. قرآن کریم می فرماید: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسيبا» . به هر طریقه ای که می شود باید برای اسلام و نشر معارف کاری انجام دهیم و بیکار نباشیم؛ اگر کار تحقیقی است، اگر کار تبلیغی مستقیم است، اگر استفاده از فضای مجازی است. نکته دیگر پرداختن به مناسبات ها است که کار تبلیغی را جذاب می کند و لازم است که از قبل برای آن مناسبت ها برنامه ریزی شود. 🔸امیدواریم که خداوند متعال توفیق دهد تا بتوانیم آن مسئولیتی که بر دوش داریم را در حد توانمان عمل کنیم. @kharejkalam
💎توصیه پیامبر خدا (ص) درباره جوانان ✳️پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: 🔸اوصیکُمْ بِالشُّبّانِ خَیْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنی بَشیرا وَ نَذیرافَحالَـفَنِی الشُّبّانُ وَ خالَفَنِی الشُّیوخُ 🔹 شما را به نیکی با جوانان سفارش می کنم، چراکه آنان دل های رقیق تری دارند؛ به‌راستی که خداوند مرا بشارت‌دهنده و هشداردهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. 📚سفینة البحار، ج ۲، ص ۱۷۶
| آزادی عقیده و جهاد اسلامی 💡 قسمت اول: 🤔 آیا جهاد اسلامی با اصل آزادی عقیده و مذهب سازگاری دارد؟ 🔹 جهاد با دشمنان اسلام، یکی از فرایض مهم اسلامی است. قرآن کریم مؤمنان را به جهاد با جان و مال خویش در راه خدا دعوت می‏کند. جهاد با جان، یا جهاد مسلحانه دو گونه است؛ یکی جهاد ابتدایی و دیگری جهاد دفاعی. درباره جهاد دفاعی در ارتباط با مسأله آزادی بحثی نیست، چرا که دفاع از جان، مال، عقیده، دین و آیین و آن‏چه برای انسان اهمیت و حرمت دارد یکی از حقوق طبیعی بشر به شمار می‏رود، اما درباره جهاد ابتدایی این اشکال مطرح شده است که این جهاد با آزادی عقیده و مذهب و اینکه گفته شده اسلام طرفدار تحمیل عقیده و مذهب بر دیگران نیست –منافات دارد؛ جرا که در این جهاد، مسلمانان بدون این‏که از طرف کشور یا ملتی مورد حمله و یا تهدید واقع شده باشند، جهت بسط و گسترش اسلام به سرزمین‏های دیگر یورش می‏برند، و از آنان می‎خواهند تا به آیین اسلام ایمان آورند. 🔹 این امر سبب شده است که عده‏ای از مستشرقان گسترش اسلام را در سرزمین‏های دیگر –خارج از شبه جزیره عربستان- نتیجه قدرت نظامی و شمشیر معرفی کرده و اسلام را به عنوان دین خشونت و شمشیر معرفی کنند (نمونه‏هایی از این دیدگاه را دکتر شوقی ابوخلیل در کتاب «الاسلام فی قفص الاتهام» و گوستاولوبون در کتاب «تمدن اسلام و عرب» نقل کرده‏اند). 👇 پاسخ:
🔹 در پاسخ به این اشکال لازم است از یک طرف، ماهیت جهاد ابتدایی، اهداف، احکام و آداب آن از دیدگاه اسلام مورد مطالعه قرار گیرد و از طرف دیگر، فتوحات مسلمانان از نظر تاریخی و چگونگی برخورد آنان با ملت‏های مغلوب بررسی شود. ⭕️ 1. دفاع از کیان اسلام و امت اسلامی 🔹 نگاهی گذرا به آیات جهاد در قرآن کریم این حقیقت را روشن می‏کند که در اسلام جنگ و جهاد مسلحانه با دیگران نقش بازدارنده، دفاعی، امدادی و یاری دادن مظلومان، و مبارزه با ستمگران دارد و هرگز به عنوان یک روش برتر برای توسعه قلمرو اسلامی تشریع نشده است. 🔹 در نخستین فرمانی که در تاریخ تشریع اسلامی درباره جهاد صادر شده آمده است: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ * الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ» (سوره حج، آیه‏های 40 -39) به مجاهدان اجازه پیکار داده شد، زیرا آنان مورد ستم واقع شدند، و خداوند بر نصرت آنان تواناست. آنان کسانی‎اند که به ناحق و به جرم این‎که خدا را پروردگار خود می‎دانستند، از سرزمینشان بیرون رانده شدند. 🔹مسلمانان در مدت سیزده سال که پیامبر اکرم (ص) در مکه اقامت داشت و مردم را به آیین اسلام دعوت می‏کرد، مورد شکنجه‏‎های فراوان مشرکان قرار داشتند. آنان از پیامبر (ص) درخواست کردند تا به آنها اذن جنگ و پیکار دهد، ولی آن حضرت آنان را به صبر و شکیبایی در برابر آزارهای مشرکان توصیه می‏کرد. اما آن هنگام که آنان توسط مشرکان از شهر و دیار و خانه و کاشانه خود بیرون رانده شدند، و مال و ثروتشان توسط مشرکان تاراج شد، خداوند به آنان اجازه پیکار داد. آیا چنین پیکاری جز دفاع از حقوق طبیعی و مشروع انسانی، ماهیت دیگری دارد؟ 🔹قرآن کریم در جایی دیگر می‏فرماید: «وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» (سوره بقره، آیه 190): در راه خدا با کسانی که با شما می‎جنگند، نبرد کنید و از حدود الهی تجاور نکنید، زیرا خداوند تجاوزگران را دوست ندارد. 🔹 این آیات نیز بیان می‏دارد که مسلمانان وظیفه دارند با کسانی به پیکار برخیزند که آهنگ جنگ با آنان را دارند و نباید در جنگ با دیگران راه تعدی را برگزینند؛ مانند این‏که پیش از دعوت دیگران به آیین توحید و روشن شدن حقیقت برای آنان، اقدام به جنگ کنند، یا بدون این‏که دیگران قصد جنگ با آنان داشته باشند، جنگ را آغاز کنند، یا در جنگ با دشمن کودکان و زنان و افراد ناتوان را بکشند، یا دعوت به آتش‏بس را نپذیرند و مانند آن (ر.ک: المیزان، ج2، ص 61). آن‎چه از این آیات به دست می‏آید این است که جهاد با کافران نوعی اقدام تلافی‏جویانه و بازدارنده است، تا آیین اسلام و امت اسلامی از خطر تعدی کافران در امنیت بسر برد. 🔹 قرآن کریم تصریح می‏کند که خداوند مسلمانان را از روش مسالمت‏آمیز و آمیخته با احسان و عدالت با کافران باز نداشته است، بلکه تنها آن‏ها را از داشتن رابطه دوستانه با آن دسته از کافران که مسلمانان را از دیارشان بیرون کرده و با آنان به جنگ پرداخته‏اند برحذر داشته است (سوره ممتحنه، آیه‏های 9 -8). 🔹 این قانون اسلامی، عادلانه‏ترین، حکیمانه‏ترین و انسانی‏ترین قانونی است که می‏توان درباره برخورد با دشمنان و بیگانگان تصور نمود، زیرا آن‎گاه که بیگانگان قصد توطئه، خصومت و جنگ با امت اسلامی نداشته باشند، نه تنها نباید با آنان جنگ کرد، بلکه احسان و نیکی به آنان نیز پسندیده است، ولی آن‎گاه که دست به توطئه و خصومت می‏زنند، نباید با آنان پیوند دوستی برقرار کرد، چرا که چنین پیوندی مایه سرشکستگی و ذلّت امت اسلامی خواهد شد. 📙برگرفته از کتاب «آزادی از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم»، حضرت استاد ربانی گلپایگانی 🔍 ادامه را در قسمت بعد بخوانید: @kharejkalam
📣 | 9 روش زیبا در تشخیص صحت احادیث 🔹 ابن صدیق الغماری الشافعی (م 1380 ق) یکی از عالمان برجسته اهل سنت است که برای اثبات صحت و درستی حدیث مدینه العلم، از 9 روش جالب استفاده کرده است. 🔹 وی در این باره کتاب «فتح الملک العلی بصحه حدیث باب مدینه العلم علی(ع)» را نوشته است. روش های بکار رفته در این کتاب آن قدر برای متخصصان این فن جالب است که علامه امینی صاحب کتاب گرانسنگ «الغدیر» درباره آن گفته است: «اگر سن من بالا نرفته بود آن قدر این کتاب را می خواندم تا حفظ شوم». ✅ از نکات جالب این کتاب پرداختن به مباحث علم رجال و حدیث شناسی به صورت کاربردی است. در سلسله مباحثی که برگرفته از درس خارج امامت حضرت استاد ربانی گلپایگانی است، به بیان مختصر و روان این روش ها می پردازیم. @kharejkalam
| آزادی عقیده و جهاد اسلامی 💡 قسمت دوم: جهاد یا دفاع از حریم انسانیت 🤔 اشکال مورد بحث 🔹 برخی گفته اند جهاد در اسلام با آزادی عقیده و مذهب منافات دارد و مسلمانان برای بسط و گسترس اسلام به کشورهای دیگر یورش برده و اسلام را بر آنان تحمیل کرده اند. آنان ه همین خاطر اسلام را دین خشونت و شمشیر معرفی کرده اند. 🔹 در قسمت اول بیان شد که در اسلام جهاد مسلحانه با دیگران نقش دفاعی در برابر ستمگران و یاری رساندن به مظلومان را دارد و هرگز برای توسعه قلمرو اسلامی وضع نشده است. 🔹 آموزه های دینی بیان می کند که آن‎گاه که بیگانگان قصد توطئه و جنگ با امت اسلامی را نداشته باشند، نه تنها نباید با آنان جنگ کرد، بلکه احسان و نیکی به آنان نیز پسندیده است، ولی آن‎گاه که دست به توطئه و خصومت می‏زنند، نباید با آنان پیوند دوستی برقرار کرد، چرا که مایه سرشکستگی و ذلّت امت اسلامی خواهد شد. در ادامه قسمت دوم بحث را با هم دنبال می کنیم: 👇 ادامه بحث: