14030201.mp3
15.68M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️دیدگاه نویسنده درباره عنصر مشترک ادیان
▫️نقد و بررسی
▫️عنصر مشترک ادیان با توجه به کاربردهای دین
1. کاربرد اعم دین
2. کاربرد عام دین
3. کاربرد خاص دین
4. کاربرد اخص دین
▫️پیامبری و ایده خلاقانه
🟣 جلسه پنجاه و هفتم
☀️1403/02/01
@kharejkalam
14030202.mp3
17.84M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️اساسی ترین آرمان های پیامبران
▫️راه تشخیص آرمان انبیاء
▫️آیات نبوت عامه درباره آرمان پیامبران
▫️چند دیدگاه درباره حکومت و نظام سیاسی
🟣 جلسه پنجاه و هشتم
☀️1403/02/02
@kharejkalam
14030203.mp3
31.85M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️راه تشخیص آرمان انبیاء
▫️1. آیات نبوت عامه درباره آرمان پیامبران
▫️2. آیات نبوت خاصه درباره آرمان پیامبران
▫️تشریع احکام و برداشتن احکام سنگین
🟣 جلسه پنجاه و نهم
☀️1403/02/03
@kharejkalam
14030204.mp3
15.38M
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟧 درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
| مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر
▫️اشکال: صحیح بودن عبارت من کنت مولا و دعای بعد از آن و باطل بودن فقره های دیگر
▫️نقد و بررسی
▫️نقش مذهب راوی در اعتبار روایت وی
▫️چند نمونه حدیث از مسند احمد بن حنبل
🔶 جلسه سی و چهارم
☀️1403/02/04
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
14030205.mp3
15.96M
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟧 درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
| مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر
▫️سخنی در تشیع عبد الرزاق
▫️روایت دیگر از مسند احمد بن حنبل درباره غدیر خم
▫️نقل سه روایت از مستدرک حاکم نیشابوری
🔶 جلسه سی و پنجم
☀️1403/02/05
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
14030208.mp3
14.35M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️اهداف و آرمان پیامبران
▫️توضیحی درباره شارعیت پیامبر
▫️نقد دیدگاه سروش در شارعیت پیامبر(ص)
▫️روایات فرض الله و فرض النبی (ص)
▫️تفکیک میان محلل و محلل له
🟣 جلسه شصتم
☀️1403/02/08
@kharejkalam
14030209.mp3
14.18M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️اطاعت رسول در کنار اطاعت خدا در کلام علامه طباطبایی
▫️نقش رای مردم در نظام ولایی
▫️آرمان و هدف محوری پیامبران
🟣 جلسه شصت و یکم
☀️1403/02/09
@kharejkalam
14030210.mp3
15.23M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️بشارت و انذار از اهداف پیامبران
▫️نقش بشارت و انذار در رسیدن به اهداف عالیه
▫️بررسی آیاتی که تنها مساله انذار را بیان کرده
▫️حدیث «أنا المنذر و علي الهادي»
🟣 جلسه شصت و دوم
☀️1403/02/10
@kharejkalam
14030211.mp3
14.85M
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟧 درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
| مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر
▫️شبهه 1: باطل بودن فقره های دیگر حدیث غدیر
▫️نقد و بررسی
▫️شبهه 2: تدلیس در بیان تواتر حدیث غدیر
▫️نقد و بررسی
▫️هشام بن حکم زمان ما
▫️شبهه 3: تعارض حدیث غدیر با حدیث خلت یا خوخه
🔶 جلسه سی و ششم
☀️1403/02/11
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
🔻سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری تسلیت و تبریک باد.
🔸شهید مطهری شخصیت بزرگ و جامع الاطرافی هستند که همه یا اکثر عناوین ارزشی که در فرهنگ اسلام بیان شده در مورد ایشان صادق است: عالمی متقی و عامل، عالم به زمان، متعهد در درجه بالا و ...
🔸کارهای نوشتاری ایشان هدف مند و برای حل مسائل و مشکلاتی بود که از جهت فکری و معرفتی در کشور و جوامع اسلامی وجود داشته است. به تعبیر امروزی ها، ایشان یک روشنفکر کامل بودند که علاوه بر شناخت و بیان آسیب ها، به راه درمان هم می پرداختند. شهید مطهری از جهت عملی هم انسانی مهذب، وارسته و بی نظیر بودند.
▪️برگرفته از درس خارج امامت، حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
@kharejkalam
14030212.mp3
16M
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟧 درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
| مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر
▫️درباره استاد شهید مرتضی مطهری
▫️اشکال تعارض حدیث خلت و خوخه با حدیث غدیر
▫️نقد و بررسی
▫️سخن ابن ابی الحدید در جعلی بودن این حدیث
🔶 جلسه سی و هفتم
☀️1403/02/12
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
🔻با سلام و آرزوی موفقیت و سرافرازی
🔸با اطلاع می رساند کلاس درس روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه، به علت کسالت حضرت استاد تعطیل می باشد.
@kharejkalam
📣 #مباحث_امامت | مباحث مفید از کتاب فتح الملک العلی
🔺 جلسه نهم
⭕️ جرح و نقد روایت به خاطر تشیع راوی
⁉️ آیا زیر سوال بردن روایت به خاطر تشیع یکی از روات آن صحیح است؟
🔹 یکی از اشکالات عمده ای که مخالفین برای رد روایات مورد استناد شیعه از آن استفاده می کنند، تشیع برخی روات است. این اشکال توسط علمای فریقین رد و گفته شده: اگر بخواهیم راویان شیعه را از احادیث کنار بگذاریم به خاطر تعداد زیاد آنها، دیگری چیزی از روایات صحیح باقی نمی ماند.
🔹 ابن صدیق الغماری نیز در کتاب «فتح الملک العلی» بعد از بیان 9 روش کاربردی برای اثبات صحت حدیث، در پاسخ به برخی اشکالات و انتقادات، به همین مساله پرداخته و در شرح حال «اباصلت هروی» گفته است: عمده اشکالی که به این راوی گرفته شده دو چیز است: تشیع و منکر بودن حدیث وی. ابن نویسنده منصف اهل سنت، در نقد این اشکال نکات زیبا و کاربردی را بیان می کند که طی چند شماره به اطلاع شما خوانندگان محترم می رسد.
👇 ادامه بحث
...
⭕️ دو معیار مهم در اعتبارسنجی روایت
🔹 ابن صدیق در این باره می گوید: رد کردن حدیث به خاطر تشیع راوی، از نظر عقلی و نقلی باطل است، زیرا معیار اعتبار حدیث دو چیز است: عدالت و سلامت حافظه، پس هر کس متصف به هر دو ویژگی باشد، باید روایتش را قبول و حدیثش را صحیح دانست، زیرا کسی که حافظه اش سالم است (به طور معمول) دچار اشتباه و فراموشی در کلام نمی شود و کسی که عادل است مرتکب دروغ و جعل سخن نمی شود.
▪️ سلامت حافظه راوی به این است که می تواند مطالب را به درستی به ذهن بسپارد و در نقل آنها دچار ضعف و غفلت نمی شود و به هنگام نوشتن، مطالب را به درستی یادداشت می کند.
▪️ مراد از عدالت و وثاقت راوی نیز راستگویی و پرهیز از نسبت دروغ به پیامبر اکرم (ص) است، نه مطلق دروغگویی و اجتناب از همه گناهان، زیرا عدالت امری قسمت پذیر است و ممکن است فردی در چیزی عادل و در چیز دیگر غیر عادل باشد. آنچه در اعتبار سنجی روایت مهم است، امین بودن راوی در نقل گفتار است. البته از آن جا که تحقق این مقدار از عدالت و نیز شناخت آن برای عموم مردم بدون داشتن عدالت همه جانبه ممکن نیست، برای راوی عدالت کامل و پایبندی به تقوا در همه حالات را شرط دانسته اند.
⭕️ معیارهای سخت گیرانه
🔹 برخی در این میان دامنه عدالت را گسترده تر دانسته و امور دیگری را بر راوی منع کرده اند، مانند زیاد سخن گفتن، فروش کشمش، نغمه خوانی و گوش دادن به سازهای طرب انگیز، سربازی و خدمت به پادشاهان، تصوف، موافقت یا مخالف با برخی عقاید و فروع، بدعت و مانند آن. آنها این شرایط را خصوصا در بحث مذهب و اعتقادات راوی تا حدی اضافه کرده اند که دیگر نزدیک است باب عدل به کلی بسته شده، و عمده احادیث نبوی غیر قابل قبول گردد، چرا که راویان شریعت که بعد از صحابه در نسل اول و دوم و سوم آمده اند از این قسم بوده اند و جز عده کمی از تیغ این معیارها سالم نمی مانند. اگر بخواهیم این معیارهای تنگ نظرانه را در اعتبار روایت در نظر بگیریم لازم می آید تمام احادیث نبی از بین برود.
🔹 ابن جریر طبری در شرح عکرمه در همین رابطه گفته است: « لَو كَانَ كل من ادّعى عَلَيْهِ مَذْهَب من الْمذَاهب الرَّديئَة ثَبت عَلَيْهِ مَا ادّعى بِهِ وَسَقَطت عَدَالَته وَبَطلَت شَهَادَته بذلك للَزِمَ ترك أَكثر محدثي الْأَمْصَار لِأَنَّهُ مَا مِنْهُم إِلَّا وَقد نسبه قوم إِلَى مَا يرغب بِهِ عَنهُ » (فتح الباری، ابن حجر عسقلانی، ج1، ص 428 به نقل از ابن حریر طبری) اگر هرکسی که عقیده بدی علیه او ادعا میشد ثابت میشد و عدالتش سقوط میکرد و شهادتش باطل میشد، در این صورت باید بیشتر محدثین را کنار گذاشت، زیرا از آنها نیست مگر اینکه نسبت هایی به آنها داده شده است.
🔍 این بحث ادامه دارد ...
#مباحث_امامت
📙 برگرفته از: فتح الملک العلی، ص 83 و 84؛ درس خارج امامت، حضرت استاد ربانی گلپایگانی
@kharejkalam