eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
639 دنبال‌کننده
548 عکس
320 ویدیو
98 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد : سه سطح اجتهاد: استظهار، علی القواعد، مستحدثات 🔹ما در فقه با سه دسته از مسائل روبه‌رو هستیم که طلبه باید به ‌طور جداگانه، روش برخورد با این مسائل و استنباط را بیاموزد: فقه استظهاری، فقه علی‌القواعد و فقه مستحدثات. 🔹فقه در مواردی که روایات متنوع‌تر و مفصل‌تر و برخورد بین روایات بیشتر باشد، پرکاربردتر می‌شود. 🔹مهارت‌های مورد نیاز در فقه استظهاری، عبارتند از مهارت تحلیل سؤال، مهارت تجمیع ادله، مهارت تحلیل محتوای آیات و روایات و مهارت جمع‌بندی محتویات به دست آمده 🔹ابواب خاصی برای فقه استظهاری مناسب‌تر است، مثل قسمت‌هایی از طهارت، بخش‌های عمده صلاه، حج، نکاح، حدود و… . 🔹فقه بعد از فقه استظهاری است،وقتی با یک مسئله روبه‌رو می‌شوید، تجزیه مسئله به مسائل بسیط و تطبیق هر قاعده بر بخش مربوط به خودش، فقه علی‌القاعده است. از این رو، به روندی که در آن از قاعده‌ها، مسائلی را می‌یابید که مستقیم با واقعه مرتبط است، فقه علی‌القاعده می‌گویند. 🔹کاربرد مهارت تفریع بیشتر در فقه است. مسائل بیع، اجاره و عمده مسائل نکاح، مباحث علی‌القواعدشان خیلی بیشتر است. بحث طهارت و بحث‌هایی از صلاه، مانند بحث خلل صلاه نیز این‌گونه هستند. متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/64 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
کتاب مسئولیت و سازندگی جزو منابع آزمون استخدامی دبیری آموزش و پرورش☺️👌
🔸یک روز به آن گرامی [شیخ علی صفایی حائری] گفتم: من وقتی از بعضی افراد گستاخ در کوچه و خیابان، حرفی می شنوم، پاسخ می دهم. شما چطور؟ 🔹فرمود: من پاسخ نمی دهم؛ چون آدم ها انگیزه های گوناگون دارند؛ یا نمیدانند یا از نفرتهایی انباشته اند یا بدبین اند. من یا می گذرم «مرّوا کراما» یا با آنها حرف می زنم. 🔸و تعریف کرد: روزی در خیابان هاشمی تهران می رفتم. جوان موتور سواری به همراه سواری بر ترک، اشاره ای کردند که فهمیدم می خواهند زیر عمامه ام بزنند. برای همین به پیاده رو رفتم. وقتی به کنارم رسیدند، از کارشان مأیوس شدند. توقف کوتاهی کردند و یکی از آن دو حرفی گفت که مفهوم آن تغوّط به عمامه ام بود! 🔹دستی به عمامه ام کشیده و گفتم: خبری نشد؟! 🔸ناگهان ایستادند و موتور را روی جک گذاشته و به طرفم آمدند. سرها را پایین گرفته و با شرم گفتند: آقا! عفو کنید. 🔹با آن دو صحبت هایی شد... بعد نگاهش را به من دوخت و با تأتي فرمود: یکی از آنها به حوزه آمده و طلبه شد و یکی به جبهه رفت و میانبر زد. 📚کتاب مشهور آسمان ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
هدایت شده از مباحث تربیتی
🌿مبارزه ميان متقى و كافر است به خاطر ناهماهنگى اين دو خصلت رونده و ايستاست. يكى در راه ايستاده و صدّ راه كرده و ديگر مى ‏خواهد حركت كند. «قتال فى سبيل اللَّه» اين نكته را دارد. اينها كه در راهند و در صراطند با آنها كه ايستاده ‏اند درگيرند؛ كه ايستادن در اين كاروان پويا، كمتر از عقب گرد نيست. انسان در دو فصل، ص: 75 https://eitaa.com/tarbeit
هدایت شده از سید بهاءالدین ضیایی
2.21M
بسمه تبارک و تعالی چله تا عاشورا مروری بر زیارت عاشورا روز دوم:السلام علیک یا بن رسول الله -حقیقت ابن بودن -اطاعت و اتباع از رسول -شهادت قبل از شهادت -رسالت ششگانه ی حضرت @sbziyaee
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ میمون حریص ✍حکایت کسانی که اشتهای سیری ناپذیر دارند ولی فرصت لذت از طعم زندگی را ندارند؛ و هیچ عذابی بالاتر از این نیست، گرچه نمی‌فهمند! 🖋محمد جوانی ✨امام علی(عليه السلام) از كنار مزبله اى گذشت، فرمودند: وَقَدْ مَرَّ بِقَذَر عَلَى مَزْبَلَة:هَذَا مَا بَخِلَ بِهِ الْبَاخِلُونَ. وَرُوِيَ فِي خَبَر آخَرَ أَنَّهُ قَالَ:هَذَا مَا كُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِيهِ بِالاَْمْسِ. 📗حکمت ۱۹۵ 🔺 اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزيدند. و در روايت ديگرى چنين نقل شده كه امام(عليه السلام) پس از مشاهده مزبله فرمود: اين همان چيزى است كه ديروز شما بر سر تصاحب آن با هم رقابت داشتيد. 🌷🇮🇷🌷
مرحوم صفایی به شوخی تعبیر می کرد: مادری که زیاد می زاید همین که بتواند بچه هایش را زنده نگاه دارد وظیفه اش را به انجام رسانده و دیگر فرصت ندارد همانند مادران دیگر به رخت و لباس و زیبایی های ظاهری بچه بیندیشد! ایشان در مرحله طرح یک اندیشه و برای انجام مفاهمه ذکر حداقلی مستندات را کافی می دانست و مستند سازی های بیشتر را کاری مفید ولی در این مرحله غیر ضروری می پنداشت. 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📼 حضور تو پیداست. من غایبم! #️⃣ ⏳ ۱۵ ثانیه ⬇️ ۳ مگابایت |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| برای دانلود نسخه با کیفیت به آپارات ما بروید👇🏻 https://www.aparat.com/v/q5LQC ╭✤ @Einsad ✤╮
جلوه خدا در داستانهای قرآن.pdf
339.9K
✨نمايش‏‌هايى كه در كمال وضوح، قدرت و رحمت و عظمت و كمال و زيبايى را براى تو تصوير مى‌‏كند و اگر دلى داشته باشى، اگر دل فارغ و سينه‌‏ى روشنى داشته باشى، تو را عاشق و بى‏‌قرار و مطيع و فرمانبردار او مى‌‏سازد. 👌🌷
هدایت شده از کانال مالک حسنی
بخواهيم يا نخواهيم حركت‌ها و گذشت زمانه از ما می‌كاهد و زمين ما را به گند می‌‎رساند، مگر اين كه خودمان را قبل از اين كه زمان بگيرد، قبل از اين كه زمين بگنداند، كنيم. (حقیقت حج، استاد علی صفایی) بر همه رهروان راه ابراهیم نبی (ع) مبارک‌باد.💐 @malek_hasanii
هدایت شده از 
41.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بزرگ‌ترین فیلسوف تاریخ بشریت 🔺سهیل اسعد: من در یکی از دانشگاه های شهر کالی کلمبیا ... 🔺معلم و مربی باید عبد باشد. "عبد، آزاده‏اى است كه شكل گرفته" برای عبد شدن "معلم قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى‏ از آزادى‏. و در اين مرحله است كه به‏ عبوديت‏ مى‏رسد. (حريت عبوديت رسالت). 📗تربيت كودك ؛ ص ۱۳. كه أميرالمؤمنين فرمودند: «ما عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ‏ نارِكَ وَ لا طَمَعاً فى‏ جَنَّتِكَ بَلْ وَجَدْتُكَ اهلًا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ». 🔺راستى مگر دل من و خلق و دنيا و شيطان چه به من داده ‏اند؟ 🔺چه بهشت و جهنمى دارند كه حاضرم آن‏ها را بپرستم و از تو دست بشويم؟ و اين عبادت احرار و آزاد مردان است نه عبادت تجّار و سوداگران و يا عبادت عبيد و بنده ‏ها. 📗نهج الحق، علامه‏ى حلى، ص ۲۴۸. 📗مسئوليت و سازندگى. ص ۷۷. 🌷🇮🇷🌷
🔺جمله‌ای از یکی از منابع آزمون آموزش‌پرورش 👌 📗مسئوليت و سازندگى ؛ ص۷۶: 🔺ما كه در اين عالم خود را خرج مى‏كنيم، خرج چه كسى شويم كه سزاوارتر باشد؟ 🔺ما اگر اين‏گونه آزاد شويم و اين‏گونه آزاد فكر كنيم و مقايسه كنيم به نتيجه خواهيم رسيد. بگذر از اين كه نفس و خلق و دنيا و شيطان اين‏ها فقط مصرف كننده هستند و هيچ سودى نخواهند آورد و فقط استعدادهاى ما را خواهند بلعيد. اين‏ها چيزى ندارند و چيزى نمى‏دهند و بر فرض كه بدهند بيش از آن كه مى‏دهند پس مى‏گيرند و باز مى‏ستانند. ✨اين‏ها سراسر نيازند. ✨بر فرض هم كه نخواهند ما اسير نيازهايشان خواهيم شد و در يكى از سوراخ‏هايشان مدفون خواهيم گرديد. ولى، اللَّه 🔺نيازى ندارد و 🔺چيزى نمى‏خواهد تا ما را در راه آن فدا كند و به بازى بگيرد. ⚡️بر فرض كه ما به ثروت‏ها و لذت‏ها برسيم و از اوناسيس هم بگذرانيم و در هر دقيقه چند ميليون تومان به چنگ بياوريم، ⚡️آيا اين همه ثروت و لذت در ما چه استعدادى را زياد مى‏كند؟ اين ما هستيم كه ثروت‏ها را زياد كرده‏ايم اما ثروت‏ها، چه؟ ⚡️فقط نيروى ما را مصرف‏ كرده‏اند و روى هم جمع شده‏اند. ⚡️و بر فرض اين كه به ما رفاه و آسايشى بدهند بيشتر از اين‏ها از ما گرفته‏اند . 🔺ما براى رفاه به اين همه استعداد نياز نداشتيم. 🔺ما براى رفاه به انسان بودن نياز نداشتيم. ⚡️ يك بزغاله 🐐، يك گوسفند 🐑و يا يك زنبور عسل 🐝 به رفاه در سطح عالى‏ترى رسيده بدون اين كه اين همه استعداد داشته باشد. بدون اين كه از فكر، عقل، اختيار، وجدان و فرقان برخوردار باشد. آن‏ها لباسشان همراهشان است و خوراكشان دم دستشان و هيچ گاه خودكشى هم نكرده‏اند، زيرا خودآگاهى نداشته‏اند. 📕صفايى حائرى، على، مسئوليت و سازندگى، جلد، ليلة القدر - قم، چاپ: اول، ۱۳۸۵ ه.ش. 🌷🇮🇷🌷
📕 بشنو از نى، ص: 124 «خداى من! مرا از رزق گسترده‌‏ى خود بهره‏مند كن و بدى‏ها را از من بگردان. بدهكارى‌‏ها و ستم‌‏هايى كه در نزد من مانده تو عهده‏‌د‌ار باش تا من صدمه نبينم و گرفتار نشوم. من خود با تمام نيرو مى‌‏كوشم و يكى از نيروهاى من تويى كه خداوند قدرت‏ها و گشايشگر بن‏بست‏ها هستى. تويى كه مى‌‏توان بر تو تكيه كرد و مى‌‏توان با تكيه‌‏ى بر تو با دشمن‏‌هاى بزرگ درگير شد و موسى صفت، در برابر فرعون قدرت ايستاد و ابراهيم‌‏وار، در برابر آتش نمرود و يوسف گونه، در برابر زيبايى زن‏ها و عيسى‏منش، در برابر تجمل‏ها و بدعت‏ها و محمد كردار، در برابر تمامى آنچه كه جز توست و براى غير توست. چون تويى كه دل‏ها و چشم‏ها در دست توست و فرعون، صاحب دلش نيست و نمرود، صاحب آتش و عزيز، صاحب خواب و رؤيايش و يهود، صاحب و پاسدار مرزها و بتخانه‌‏هاشان نيستند، كه اينها پيش از آنكه در دست آنها باشد در دست تو هستند و به فرمان تو، كه تو حتى پيوند علّيّت و وابستگى را در تمام هستى ريخته‌‏اى و علت‏ها را به معلول‏ها ربط داده‌‏اى و مقهور نيستى و دست بسته ندارى.»
«آنها كه راه نيفتاده‌‏اند و بى‌‏تفاوت هستند، درگيرى ندارند؛ كه همچون آب‏ هر چيزى را به خود راه مى‏‌دهند و اما آنها كه راه افتاده‌‏اند و با تو همراهند ديگر از درگيرى نمى‌‏ترسند و در درگيرى‏ها گرفتارى ندارند و از دشمن‏ها وحشتى به خود راه نمى‌‏دهند، كه تو تكيه‌‏گاهشان هستى. وَ خُذْ عَنّى بِأَسْماعِ و أَبْصارِ أَعْدائى؛ تو گوش‏هاى دشمن و چشم‏هاى مخالف و كينه توزان و ستمگران را بگير، كه نه خيرى بدست بياورند و نه چيزى ببينند و غافلگير شوند و من به پيروزى برسم. اين درس است براى آنها كه مى‌‏خواهند به نصرى و پيروزى برسند، چگونه كار كنند و چگونه چشم و گوش دشمن را ببندند و از كجا بر او بشورند و در چه قسمتى نفوذ كنند تا به پيروزى برسند. دشمنى كه اطلاعات ندارد و در تو ديدگاه ندارد، نمى‌‏تواند با تو بجنگد و اگر شروع كرد ناچار ضربه‏‌پذير خواهد شد و چشم تو روشن و دل تو شاد و غم تو مرتفع خواهد گرديد؛ چون دشمن در موضع پايين‏‌ترى قرار خواهد گرفت و تو از درد و رنج جدا خواهى شد.» 📕 بشنو از نى، ص: 125.
🔸أَقِرَّ عَيْنى وَ فَرِّح قَلْبى؛ تو مرا شاد كن و مرا از آنچه كه مرا به خود مشغول داشته به گشايش برسان. خلق تو، اگر چه اينها كشتزار مرا نگرفته‌‏اند و اگر چه گندم هم به من داده‌‏اند و اگر چه نان برايم پخته‏‌اند، ولى از نيرويم مى‌‏خواهند استفاده ببرند و مرا براى خود مى‌‏خواهند و از من سوء استفاده مى‌‏كنند. اينها دشمن‏هاى پيچيده‌‏تر و پنهان‌‏ترى هستند. 📕بشنو از نى، ص: 126
🔸و اكْفِنى شَرَّ الشَّيطانِ وَ شَرَّ السُلْطانِ وَ سَيِّئاتِ عَمَلى؛ ميان بدى شيطان، كه اغواء و زينت است و بدى سلطان كه پوك كردن و در تاريكى نگه داشتن است «1» و پراكنده كردن است و بدى‏‌هاى خودم كه اين زينت‏ها را پذيرفتن و به اين كم‏‌ها قانع شدن است، رابطه‌‏هايى مطرح مى‏شود. چون اين ما هستيم و اين بدى‏‌هاى ماست و كوتاهى‌‏هاى ماست كه ما را نفوذ پذير سلطان و شيطان مى‌‏سازد. و در اين بينش، ستمكش، ستمگر را مى‏‌پرورد و هر دو در عذاب شريكند، كه در جرم شريك بوده‌‏اند. «انهم فى العذاب مشتركون. زخرف، 39.» ______________________________ (1)- یخرجونهم من النور. بقره، 252. فاستخف قومه فاطاعوه. زخرف، 54. جعل اهلها شيعا. قصص، 4. 📕 بشنو از نى، ص: 127