📌سلام و عرض ادب خدمت شیعیان نازنین مولا علی علیه السلام❤️
ضمن خوش آمدگویی، جهت دسترسی به سهم روزانه ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز روی لینک های زیر کلیک کنید⏬
🔻متن سهم روز هشتاد و ششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/716
🔻 فایل صوتی سهم روز هشتادوششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/717
🔻متن سهم روز هشتاد و هفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/727
🔻 فایل صوتی سهم روز هشتادوهفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/728
🔻متن سهم روز هشتاد و هشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/735
🔻 فایل صوتی سهم روز هشتادوهشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/736
🔻متن سهم روز هشتاد و نهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/743
🔻 فایل صوتی سهم روز هشتادونهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/744
🔻متن سهم روز نودم
https://eitaa.com/khatm_nahj/752
🔻 فایل صوتی سهم روز نودم
https://eitaa.com/khatm_nahj/753
🔻متن سهم روز نود و یکم
https://eitaa.com/khatm_nahj/759
🔻 فایل صوتی سهم روز نود و یکم
https://eitaa.com/khatm_nahj/760
🔻متن سهم روز نود و دوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/768
🔻 فایل صوتی سهم روز نود و دوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/769
🔻متن سهم روز نود و سوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/776
🔻فایل صوتی سهم روز نودو سوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/777
🔻متن سهم روز نود و چهارم
https://eitaa.com/khatm_nahj/784
🔻 فایل صوتی سهم روز نود و چهارم
https://eitaa.com/khatm_nahj/786
🔻متن سهم روز نود و پنجم
https://eitaa.com/khatm_nahj/795
🔻 فایل صوتی سهم روز نود و پنجم
https://eitaa.com/khatm_nahj/796
🔻متن سهم روز نود و ششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/803
🔻 فایل صوتی سهم روز نود و ششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/804
🔻متن سهم روز نود و هفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/812
🔻 فایل صوتی سهم روز نود و هفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/813
🔻متن سهم روز صد و هشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/822
🔻فایل صوتی سهم روز نود و هشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/823
🔻متن سهم روز نود و نهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/832
🔻 فایل صوتی سهم روز نود و نهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/834
🔻متن سهم روز صدم
https://eitaa.com/khatm_nahj/843
🔻 فایل صوتی سهم روز صدم
https://eitaa.com/khatm_nahj/844
🔻متن سهم روز صد و یکم
https://eitaa.com/khatm_nahj/852
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو یکم
https://eitaa.com/khatm_nahj/853
🔻متن سهم روز صد و دوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/860
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو دوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/861
🔻متن سهم روز صد و سوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/868
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو سوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/869
🔻متن سهم روز صد و چهارم
https://eitaa.com/khatm_nahj/881
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو چهارم
https://eitaa.com/khatm_nahj/882
🔻متن سهم روز صد و پنجم
https://eitaa.com/khatm_nahj/889
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو پنجم
https://eitaa.com/khatm_nahj/890
🔻متن سهم روز صد و ششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/897
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو ششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/898
🔻متن سهم روز صد و هفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/905
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/906
🔻متن سهم روز صد و هشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/919
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/920
🔻متن سهم روز صد و نهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/928
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/929
🔻متن سهم روز صد و دهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/937
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو دهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/938
🔻متن سهم روز صد و یازدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/946
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو یازدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/948
🔻متن سهم روز صد و دوازدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/957
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو دوازدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/958
🔻متن سهم روز صد و سیزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/966
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو سیزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/967
🔻متن سهم روز صد و چهاردهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/975
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو چهاردهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/976
🔻متن سهم روز صد و پانزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/985
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو پانزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/986
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
4_5897941428369099207.mp3
2.34M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت14 3⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت14
🔴 قسمت سوم
🔹روش برخورد با خویشاوندان
🔻بنابراین وقتی که عثمان را نزدیکانی مثل معاویه که هم خویش و هم قبیله و هم خونش بود را رها کردند، نزدیکانی مثل طلحه که تا خرخره از قبل عثمان از بین المال خورده بودند، هم فکرهایی مثل عایشه که هم فکر عثمان بودند در مخالفت با امیرالمؤمنین ؛ وقتی اینها عثمان را واگذاردند، آن موقع دیگران آمدند و نقشه کشیدند و زمینه را فراهم کردند برای کشتن عثمان.
🔻با این نگاه معتقدم حکمت ۱۴ حداقل یک معنای عمیقش این است که اگر تو در خانه نتوانستی بچّه ات را درست تحویل بگیری، بیگانگان می آیند فریبش میدهند و دل و ذهن او را می دزدند. اگر خواهر بزرگوار تو نتوانستی شوهرت را در خانه دلگرم کنی، یک زندگی عاشقانه زیبای پاک را برایش فراهم کنی، بترس که زنان ناپاک دل او را با هوسش خواهند برد. مرد بزرگوارِ خانه اگر تو نتوانستی همسر خودت را با محبت ، با احترام، با همکاری، دلگرم به زندگی کنی، آرام آرام ارتباطش با دیگران او را فریب خواهد داد و بیگانگان او را خواهند برد.
🔻 پس معنای حکمت ۱۴ این است: « کسی را که نزدیکانش واگذارند، بیگانه او را خواهد برد.»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت شصت و دوم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻امام تا
🌳شجره آشوب« قسمت شصت و سوم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻 علت این کار نیز این بود که خوارج به دلیل ظاهر فریبنده شان و عبادت های بسیار و سخت، سبب تردید در جبهه حق می شدند و برای مردم عادی که بصیرت بالایی در تشخیص حق و باطل نداشتند، امر مشتبه می شد. آیا برای مثال می توان یک شهروند که قوه تشخیص صحیحی نسبت به حق و باطل ندارد را مجاب کرد که علیه خوارج بجنگد؟
🔻 خوارجی که پیشانی هایشان در اثر کثرت سجده مانند زانوی شتر پینه بسته بود. جالب اینکه در گزارشی نقل شده است حضرت علی علیه السلام، هنگام ایراد آخرین خطبه، پیشانی مقدسش مانند زانوی شتر پینه بسته بود. حال به نظر شما کسی با دیدن این دو صحنه در تشخیص حق از باطل تردید نمی کند؟
🔻 هم اهل خوارج، دارای پیشانی های پینه بسته بودند و هم امیر المومنین. جبهه خوارج بسیار تردید برانگیز بود. در اینجا به یک نمونه گزارش اشاره می کنیم که نشان دهنده فضای غبارآلود فتنه خوارج بود.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز شصت وچهارم
┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄
📜 #نامه53 :نامه به مالک اشتر
8⃣ شناخت اقشار گوناگون اجتماعی
🔹ششم سيمای بازرگانان و صاحبان صنايع
🔻سپس سفارش مرا به بازرگانان و صاحبان صنايع بپذير، و آنها را به نيكوكاری سفارش كن بازرگانانی كه در شهر ساكنند، يا آنان كه همواره در سير و كوچ كردن می باشند و بازرگانانی كه با نيروی جسمانی كار می كنند، چرا كه آنان منابع اصلی منفعت و پديد آورندگان وسايل زندگی و آسايش و آوردندگان وسايل زندگی از نقاط دور دست و دشوار می باشند، از بيابانها و درياها، و دشتها و كوهستانها، جاهای سختی كه مردم در آن اجتماع نمی كنند، يا برای رفتن به آنجاها شجاعت ندارند. بازرگانان مردمی آرامند و از ستيزه جویی آنان ترسی وجود نخواهد داشت، مردمی آشتی طلبند كه فتنه انگيزی ندارند. در كار آنها بينديش چه در شهری باشند كه تو به سر ميبری، يا در شهرهای ديگر، با توجه به آنچه كه تذكر دادم. اين را هم بدان كه در ميان بازرگانان، كسانی هم هستند كه تنگ نظر و بد معامله و بخيل و احتكار كننده اند كه تنها با زورگویی به سود خود می انديشند. و كالا را به هر قيمتی كه می خواهند می فروشند، كه اين سود جویی و گران فروشی برای همه افراد جامعه زيانبار و عيب بزرگی بر زمامدار است. پس از احتكار كالا جلوگيری كن كه رسول خدا (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) از آن جلوگيری می كرد بايد خريد و فروش در جامعه اسلامی به سادگی و با موازين عدالت انجام گيرد، با نرخ هایی كه بر فروشنده و خريدار زيانی نرساند، كسی كه پس از منع تو احتكار كند، او را كيفر ده تا عبرت ديگران شود، امّا در كيفر او اسراف نكن.
┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄
🔹هفتم سيمای محرومان و مستضعفان
🔻سپس خدا را ! خدا را ! در خصوص طبقات پايين و محروم جامعه، كه هيچ چاره ای ندارند و عبارتند از زمين گيران، نيازمندان، گرفتاران، دردمندان. همانا در اين طبقه محروم گروهی خويشتن داری كرده و گروهی به گدایی دست نياز بر می دارند، پس برای خدا پاسدار حقّی باش كه خداوند برای اين طبقه معيّن فرموده است: بخشی از بيت المال و بخشی از غلّه های زمينهای غنيمتی اسلام را در هر شهری به طبقات پايين اختصاص ده زيرا برای دورترين مسلمانان همانند نزديكترين آنان سهمی مساوی وجود دارد و تو مسؤول رعايت آن می باشی. مبادا سر مستی حكومت تو را از رسيدگی به آنان باز دارد، كه هرگز انجام كارهای فراوان و مهم عذری برای ترك مسئوليّتهای كوچكتر نخواهد بود. همواره در فكر مشكلات آنان باش و از آنان روی بر مگردان، به ويژه امور كسانی را از آنان بيشتر رسيدگی كن كه از كوچكی به چشم نمی آيند و ديگران آنان را كوچك می شمارند و كمتر به تو دسترسی دارند. برای اين گروه از افراد مورد اطمينان خود كه خدا ترس و فروتنند فردی را انتخاب كن، تا پيرامونشان تحقيق و مسائل آنان را به تو گزارش كنند. سپس در رفع مشكلاتشان به گونه ای عمل كن كه در پيشگاه خدا عذری داشته باشی، زيرا اين گروه در ميان رعيّت بيشتر از ديگران به عدالت نيازمندند و حق آنان را به گونه ای بپرداز كه در نزد خدا معذور باشی، از يتيمان خردسال و پيران سالخورده كه راه چاره ای ندارند. و دست نياز بر نمی دارند، پيوسته دلجویی كن كه مسؤوليّتی سنگين بر دوش زمامداران است، اگر چه حق تمامش سنگين است امّا خدا آن را بر مردمی آسان می كند كه آخرت می طلبند، نفس را به شكيبايی وا می دارند و به وعده های پروردگار اطمينان دارند. پس بخشی از وقت خود را به كسانی اختصاص ده كه به تو نياز دارند، تا شخصا به امور آنان رسيدگی كنی و در مجلس عمومی با آنان بنشين و در برابر خدایی كه تو را آفريده فروتن باش و سربازان و ياران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور كن تا سخنگوی آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو كند، من از رسول خدا (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) بارها شنيدم كه می فرمود: «ملّتی كه حق ناتوانان را از زورمندان، بی اضطراب و بهانه ای باز نستاند، رستگار نخواهد شد» پس درشتی و سخنان ناهموار آنان را بر خود هموار كن و تنگ نظری و خود بزرگ بينی را از خود دور ساز تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشايد و تو را پاداش اطاعت ببخشايد، آنچه به مردم می بخشی بر تو گوارا باشد، و اگر چيزی را از كسی باز ميداری با مهربانی و پوزش خواهی همراه باشد.
┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در 270 روز(37)(2).mp3
7.58M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز شصت وچهارم نامه ۵۳ بند ۸، قسمت ۶ تا ۷
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
4_5900015661349865370.mp3
3.12M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت15
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت15
🔹روش برخورد با فریب خوردگان
🔰 امیرالمومنین (علیه السلام) در حکمت پانزدهم نهج البلاغه می فرمایند : "هر فریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد."
🔻 ماجرای صدور این حکمت از زبان مقدس مولا این است که بعد از به حکومت رسیدن امیرالمؤمنین در مدینه، طلحه و زبیر به خاطر اینکه حضرت حاضر نشدند سهمی از سیاست و حکومت به آنها بدهند، در بصره همراه همسر پیامبر فتنه و آشوب بزرگی به راه انداختند. مولا علی (علیه السلام) بر اساس آن تکلیف صیانت از حکومت و امنیت مردم، در مدینه دستور جهاد دادند. همه مردم آماده جهاد شدند، اما چهار نفر از افراد سرشناس نشستند و برای جهاد بلند نشدند.
🔻 آن چهار نفر عبارت بودند از: "عبدالله ابن عمر"، پسر خلیفه دوم، "اُسامة ابن زید"، "سعد ابی وقاص" و "محمدابن مسلمة".
🔻حضرت از آنها پرسیدند: چرا برای جهاد آماده نمی شوید؟ آنها با خباثت تمام گفتند: از اینکه با مسلمان بجنگیم نگرانیم. در واقع با این رفتارشان می خواستند در دل مردم شبهه ایجاد کنند که معلوم نیست حکم جهادی که علی (علیه السلام) داده مشروع و خداپسندانه باشد. حضرت فرمودند: پس بروید در خانه های خود بنشینید؛ یعنی چه؟ یعنی اینجا نمانید که مردم هم با دیدن شما از حضور در این جهاد مردّد بشوند.
🔻وقتی اینها راه افتادند به سمت خانه هایشان بروند، حضرت پشت سر آنها بود که فرمودند: «هر فریب خورده ای را که نمی شود سرزنش کرد»؛ یعنی اینها چون به حقیقت آگاهند اما دارند کتمان میکنند، چه فایده دارد که من آنها را سرزنش کنم؟ که نرود میخ آهنین در سنگ!
🔻نشانه این تفسیر این است که وقتی راه افتادند متأسفانه آن شبهه افکنی آن چهار نفر در دل بعضی ها اثر کرد. مثلا در حکمت هجدهم میخوانیم که : حارث ابن حوت هم به مولا گفت من هم مثل عبدالله ابن عمر و سعد ابی وقاص این جنگ را قبول ندارم و در آن شرکت نمیکنم. امیرالمؤمنین آنجا، از عمق خباثت این نگاه و کناره گیری از جنگ در فتنه ها، پرده برداری کردند و فرمودند کسانی که در این جنگ کناره گیری کردند، «خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ»؛ درست است که مستقیماً به باطل کمک نکردند، اما با همین نیامدنشان به میدان نبرد حق را تنها گذاشتند و خوار کردند.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت شصت و سوم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻 علت این
🌳شجره آشوب« قسمت شصت و چهارم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻«جندب بن زهير ازدى مىگويد: وقتى كه خوارج از على- عليه السّلام- جدا شدند، آن حضرت براى جنگ به سوى آنان رفت، ما با او روانه شديم و به لشكرگاه آنان رسيديم و ديدم كه گروه گروه مانند كندوى زنبور صداى قرائت قرآن به گوش مىرسد و ميان آنان كسانى بودند كه لباس كلاهدار (خشن) پوشيده بودند و زانوانشان مانند زانوى شتر پينه بسته بود! وقتى كه اين حالت را از آنان ديدم شكّ بر من عارض شد، به گوشهاى رفتم و از اسبم پياده شدم و نيزهام را به زمين زدم و زرهام را گذاشتم و لباس جنگى را در آوردم و برخاستم و نماز خواندم و دعا كردم و گفتم:
🔻 «بار خدايا! اگر رضايت تو در جنگ با اين مردم است، پس به من نشان بده كه اين حق است و اگر غضب تو در آن است مرا از آن برگردان!».» بعد از این ماجرا، حضرت با نشان دادن ذوثدیه که علامت خوارج بود شک را از جندب برطرف کرد.
🔻بنابراین بی علت نیست که حضرت امیر دستور داد تا بعد از ایشان با خوارج نجنگند و کسی نیز جرئت چنین کاری نداشت و بعد از نبرد نیز اموال و مجروحان آن ها را نیز بازگرداند.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز شصت و پنجم
┄━━•●❥❈🌿🌹🌿❈❥●━━┄
📜 #نامه53 : نامه به مالک اشتر
9⃣ اخلاق اختصاصی رهبری
🔻بخشی از كارها به گونه ای است كه خود بايد انجام دهی، مانند پاسخ دادن به كارگزاران دولتی، در آنجا كه منشيان تو از پاسخ دادن به آنها درمانده اند و ديگر بر آوردن نياز مردم در همان روزی كه به تو عرضه می دارند و يارانت در رفع نياز آنان ناتوانند، كار هر روز را در همان روز انجام ده زيرا هر روزی كاری مخصوص به خود دارد. نيكوترين وقتها و بهترين ساعات شب و روزت را برای خود و خدای خود انتخاب كن، اگر چه همه وقت برای خداست، اگر نيّت درست و رعيّت در آسايش قرار داشته باشد. از كارهایی كه به خدا اختصاص دارد و بايد با اخلاص انجام دهی، انجام واجباتی است كه ويژه پروردگار است، پس در بخشی از شب و روز وجود خود را به پرستش خدا اختصاص ده و آنچه تو را به خدا نزديك می كند بی عيب و نقصانی انجام ده، اگر چه دچار خستگی جسم شوی. هنگامی كه نماز به جماعت می خوانی نه با طولانی كردن نماز مردم را بِپراكن و نه آن كه آن را تباه سازی، زيرا در ميان مردم بيمار يا صاحب حاجتی وجود دارد. آنگاه كه پيامبر (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم ) مرا به يمن می فرستاد از او پرسيدم با مردم چگونه نماز بخوانم فرمود: «در حد توان ناتوانان نماز بگذار و بر مؤمنان مهربان باش» هيچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار، كه پنهان بودن رهبران نمونه ای از تنگ نظری و كم اطّلاعی در امور جامعه می باشد. نهان شدن از رعيّت زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشيده است باز می دارد، پس كار بزرگ اندك و كار اندك بزرگ جلوه می كند، زيبا زشت و زشت زيبا می نمايد و باطل به لباس حق در آيد. همانا زمامدار آنچه را كه مردم از او پوشيده دارند نمی داند و حق را نيز نشانه ای نباشد تا با آن راست از دروغ شناخته شود و تو به هر حال يكی از آن دو نفر می باشی: يا خود را برای جانبازی در راه حق آماده كرده ای كه در اين حال نسبت به حقّ واجبی كه بايد بپردازی يا كار نيكی كه بايد انجام دهی ترسی نداری، پس چرا خود را پنهان ميداری و يا مردی بخيل و تنگ نظری كه در اين صورت نيز مردم چون تو را بنگرند مأيوس شده از درخواست كردن باز مانند. با اينكه بسياری از نيازمندی های مردم رنجی برای تو نخواهد داشت كه شكايت از ستم دارند يا خواستار عدالتند، يا در خريد و فروش خواهان انصافند.
0⃣1⃣ اخلاق رهبری با خويشاوندان
🔻همانا زمامداران را خواص و نزديكانی است كه خود خواه و چپاولگرند و در معاملات انصاف ندارند، ريشه ستمكاريشان را با بريدن اسباب آن بخشكان و به هيچ كدام از اطرافيان و خويشاوندانت زمينی را واگذار مكن و به گونه ای با آنان رفتار كن كه قرار دادی به سودشان منعقد نگردد كه به مردم زيان رساند، مانند آبياری مزارع يا زراعت مشترك، كه هزينه های آن را بر ديگران تحميل كنند، در آن صورت سودش برای آنان و عيب و ننگش در دنيا و آخرت برای تو خواهد ماند. حق را به صاحب حق هر كس كه باشد، نزديك يا دور بپرداز و در اين كار شكيبا باش و اين شكيبایی را به حساب خدا بگذار، گر چه اجرای حق مشكلاتی برای نزديكانت فراهم آورد، تحمّل سنگينی آن را به ياد قيامت بر خود هموار ساز. و هر گاه رعيّت بر تو بد گمان گردد، عذر خويش را آشكارا با آنان در ميان بگذار و با اين كار از بدگمانی نجاتشان ده كه اين كار رياضتی برای خود سازی تو و مهربانی كردن نسبت به رعيّت است و اين پوزش خواهی تو آنان را به حق وامی دارد.
┄━━•●❥❈🌿🌹🌿❈❥●━━┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(39).mp3
6.15M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز شصت وپنجم نامه ۵۳ بند ۸، قسمت ۹تا ۱۰
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
AUD-20220731-WA0002.
4.37M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت16
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت16
🔹شناخت جایگاه جبر و اختیار
🔻برای فهم درست و آسان حکمت شانزدهم نهج البلاغه کافی است عزیزان به یک داستان قرآنی توجه کنند.
🔻در قرآن آمده است که یک وقتی مشاوران فرعون که ادعای « أنا ربّکم الاعلی» داشت به او گفتند بر اساس علوم غریبه ای که ما داریم، به زودی پسری در این سرزمین مصر متولد خواهد شد، بزرگ می شود و تخت و تاج تو را از تو خواهد گرفت. فرعون که خودش می دانست هیچ چیزی فراتر از یک بشر عادی نیست، اما با غرور و تکبّر ادعای خدایی میکرد، بجای اینکه در خلوتی سر به سجده بگذارد، توبه کند و از خدا بخواهد او را ببخشد و تاج و تختش را هم حفظ کند، به عدّه و عُدّه و نیرو و قدرت و ثروت خودش مغرور شد و گفت کاری ندارد ما در مقابل تقدیر خدا تدبیر میکنیم. چه می کنیم؟ از همین لحظه برای همه زنان جوان شهر جاسوس بگذاریم، هر کدام فرزند پسری به دنیا آورد درجا سر ببریم. با این دستور خیالش راحت شد که حالا اگر قرار بود فرزندی هم متولد بشود و بزرگ بشود و تاج و تخت او را بگیرد، در جا کشته است. خدا هم به تعبیر عوام گفت حالا بگرد تا بگردیم. اتفاقا حضرت موسی(علیه السلام) در نزدیکی کاخ فرعون متولد شد. مادرش نگران شد از جان موسی خدا دستور داد نگران نباش، بچه را در سبدی بگذار و روی آب رها کن. این بچه را روی آب رها کردند. خواهر حضرت موسی(علیه السلام) هم از کنار رودخانه، تعقیبش کرد تا ببیند بالاخره کار به کجا میرسد، دید که با کمال تعجب فرعون و همسرش کنار رودخانه تفریح می کردند، وقتی چشمشان به آن سبد افتاد به سربازها دستور دادند آن سبد را آوردند، تا سبد را باز کردند، پسر و بچه و نوزادی را دیدند ، خدا محبت حضرت موسی(علیه السلام) را به دل فرعون و همسرش انداخت که بچه دار نمی شدند. حالا همان فرعونی که قصد داشت موسی را از همان ابتدا بکشد، شد نوکر حضرت موسی و در کاخ بزرگش کرد و حسابی هم به او رسیدگی کرد تا این فرزند بزرگ شد و جوان تنومندی شد. در دفاع از یک مؤمن در مقابل یک قبطی، مشتی به سینه قبطی زد قبطی مرد. حضرت موسی از ترس جانش فرار کرد و رفت و از لطف و صفایی که داشت، خداوند دختر شعیب را نصیبش کرد. بعد از چند سال با همسر و فرزندانش برگشت و به دستور خدا مأمور شد که بیاید و در مقابل فرعون بایستد که بنی اسرائیل را آزاد کند. خلاصه دعوا بالا گرفت و فرعون با لشکرش دنبال بنی اسرائیل و حضرت موسی کردند. رسیدند به رود نیل، به اذن خدا عصا را بر رودخانه زد. دوازده راه آب خشک خشک از کف رودخانه باز شد، هر طایفه از مسیر خودشان عبور کردند، دوباره آبها روی هم برگشت در حالیکه لشکر فرعون وسط نیل رسیده بود.
🔻با این نگاه خداوند در همان آبی که حضرت موسیِ دو روزه را سالم عبور داد، فرعون قلدر را غرق کرد و فرمود بدنت را هم از آب نجات می دهم که تا قیامت، الگو باشی برای همه کسانی که در مقابل تقدیر الهی نایستید. حالا با این قصّه ساده قرآنی، حکمت شانزدهم را می خوانیم و میفهمیم. حضرت میفرمایند: « کارها چنان در سیطره تقدیر است که چاره اندیشی به مرگ می انجامد»؛ یعنی چنان امور عالم هستی، تحت سیطره تقدیرات عالمانه و حکیمانه و دقیق خداست، که اگر شما تدبیرت هم در مقابل تقدیر الهی باشد، جز اینکه خودت را نابود کنی هیچ فایده ای ندارد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت شصت و چهارم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻«جندب
🌳شجره آشوب« قسمت شصت و پنجم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻استکبار ستیزی؛ اولویت امیرالمومنین در نبردها
🔻اولویت امیرالمومنین در نبردها
از مجموع آنچه در کتب تاریخ برمیآید میتوان فهمید معاویه و سپاه شام (که ثابت شد در نگاه امام دولت کفر هستند ) بهعنوان کانون فرماندهی و کنترل تمام فتنهها و آشوبهای داخلی حکومت امام علی بوده و با تقویت عناصر مخالف، سعی بر براندازی نظام تحت امر امام داشتند.
🔻 آنها نهتنها قصد از بین بردن نظام، بلکه میخواستند اسلام را بهطورکلی دفن کنند. این موضوع به حدی برای امام بود که حضرت در بیانی فرمود: با هر امامی بعد از من علیه بنی امیه بجنگید.
🔻1.امام علی علیه السلام قبل از اینکه به طلحه و زبیر، اجازه حج بدهد، آماده لشکرکشی به سوی شام بود.
🔻طبری در تاریخش می نویسد: حضرت به زیاد بن حنظله فرمود: آماده نبرد با شام شود. همچنین حضرت به قیس بن سعد فرمود مردم را به سوی شام بفرست. حضرت لشکر خود را آماده کرد، اما مردم از پذیرش امر امام سر باز زدند.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز شصت وششم
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
📜 #نامه53 : نامه به مالک اشتر
1⃣1⃣ روش برخورد با دشمن
♦️هرگز پيشنهاد صلح از طرف دشمن را كه خشنودی خدا در آن است رد مكن كه آسايش رزمندگان و آرامش فكری تو و امنيّت كشور در صلح تأمين می گردد. لكن زنهار زنهار از دشمن خود پس از آشتی كردن، زيرا گاهی دشمن نزديك می شود تا غافلگير كند، پس دور انديش باش و خوشبينی خود را متّهم كن. حال اگر پيمانی بين تو و دشمن منعقد گرديد، يا در پناه خود او را امان دادی به عهد خويش وفا دار باش و بر آنچه بر عهده گرفتی امانت دار باش و جان خود را سپر پيمان خود گردان، زيرا هيچ يك از واجبات الهی همانند وفای به عهد نيست. كه همه مردم جهان با تمام اختلافاتی كه در افكار و تمايلات دارند، در آن اتّفاق نظر داشته باشند. تا آنجا كه مشركين زمان جاهليّت به عهد و پيمانی كه با مسلمانان داشتند وفادار بودند، زيرا كه آينده ناگوار پيمان شكنی را آزمودند. پس هرگز پيمان شكن مباش و در عهد خود خيانت مكن و دشمن را فريب مده، زيرا كسی جز نادان بدكار بر خدا گستاخی روا نمی دارد، خداوند عهد و پيمانی كه با نام او شكل می گيرد با رحمت خود مايه آسايش بندگان و پناهگاه امنی برای پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حريم أمن آن روی بياورند. پس فساد، خيانت، فريب، در عهد و پيمان راه ندارد. مبادا قراردادی را امضاء كنی كه در آن برای دغلكاری و فريب راه هایی وجود دارد و پس از محكم كاری و دقّت در قرار داد نامه، دست از بهانه جویی بردار مبادا مشكلات پيمانی كه بر عهده ات قرار گرفته و خدا آن را بر گردنت نهاده تو را به پيمان شكنی وا دارد، زيرا شكيبایی تو در مشكلات پيمانها كه اميد پيروزی در آينده را به همراه دارد، بهتر از پيمان شكنی است كه از كيفر آن می ترسی و در دنيا و آخرت نميتوانی پاسخ گوی پيمان شكنی باشی.
2⃣1⃣ هشدارها
🔹اوّل- هشدار از ریختن خون ناحق
♦️از خونريزی بپرهيز و از خون ناحق پروا كن، كه هيچ چيز همانند خون ناحق كيفر الهی را نزديك و مجازات را بزرگ نمی كند و نابودی نعمتها را سرعت نمی بخشد و زوال حكومت را نزديك نمی گرداند و روز قيامت خدای سبحان قبل از رسيدگی اعمال بندگان، نسبت به خونهای ناحق ريخته شده داوری خواهد كرد، پس با ريختن خونی حرام، حكومت خود را تقويت مكن. زيرا خون ناحق، پايه های حكومت را سست و پست می كند و بنياد آن را بر كنده به ديگری منتقل می سازد و تو نه در نزد من و نه در پيشگاه خداوند، عذری در خون ناحق نخواهی داشت چرا كه كيفر آن قصاص است و از آن گريزی نيست. اگر به خطا خون كسی ريختی يا تازيانه يا شمشير يا دستت دچار تند روی شد- كه گاه مشتی سبب كشتن كسی می گردد، چه رسد به بيش از آن- مبادا غرور قدرت تو را از پرداخت خونبها به بازماندگان مقتول باز دارد.
🔹دوّم- هشدار از خود پسندی
♦️مبادا هرگز دچار خود پسندی گردی و به خوبی های خود اطمينان كنی و ستايش را دوست داشته باشی، كه اينها همه از بهترين فرصتهای شيطان برای هجوم آوردن به توست و كردار نيك نيكوكاران را نابود سازد.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(41).mp3
5.51M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز شصت وششم نامه ۵۳ بند ۸، قسمت ۱۱تا بخش دوم از بند ۱۲
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee