eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
28.7هزار ویدیو
34.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 چی بخونیم؟ کتابی زیبا با روش تاریخی و حدیثی در شناخت تاریخ و سیره حضرت (س) با عنوان: فاطمه، . نویسنده: محمدجعفر 👇👇 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | "خصوصی‌سازی عادلانه" چگونه ممکن است؟ 🔺️ گفتگو با شهریار زرشناس، نویسنده و پژوهشگر برجسته انقلاب اسلامی 📝 متن گفتگو را بخوانید و نظر بدهید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43818
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔔 شماره‌ی جدید نشریه‌ی #خط_حزب‌الله منتشر شد: ♨️ #اطلاع‌نگاشت: هشت پرسش درباره‌ی نقش رهبر انقلاب در جلوگیری از #آشوب؛ #مثل_خمینی(ره) 🔶 #سخن_هفته: بازخوانی یک مطالبه‌ی بر زمین‌مانده‌ی رهبر انقلاب از مسئولین؛ درمان یک زخم کهنه ✅ #حزب‌الله_این_است: پیروزی جریان عظیم #انقلابی تضمین شده است 🔰#خاندان_ویرانی: دو خاندانی که ملت ایران را سال‌ها عقب انداختند 💢 #اخلاق_انقلابی‌گری: انقلابی‌گری، #ساختارشکنی نیست! ❇️ #خاطرات_رهبری: نماز جماعت به امامت یک زندانی سیاسی! @Khattehezbollah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز: 👈 با نماز، امن و سلامت روانی و نشاط را نصیب جامعه‌ سازیم 🔻 حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه نماز از جمله‌ی بزرگترین و جذاب‌ترین نعمتهای شگفتی‌ساز است که انسان را در برابر این پدیده‌ی الهی خیره و مبهوت می‌کند، خاطرنشان کردند: خداوند این نعمت را به ما هدیه فرمود که با آن جان خود را پالایش کنیم و ارتباطات بشری را برخوردار از معنویت کرده و امن و سلامت روانی و رهایی از چالش‌های ستیزگرانه و بهجت و نشاط را نصیب جامعه‌ سازیم. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این اجلاس که صبح امروز (پنجشنبه) در شهر گرگان برگزار شد و نماینده ولی فقیه در استان گلستان، آن را قرائت کرد به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم وصلّی الله علی محمّد و آله الطیبین در میان نعمتهای بزرگ الهی که هیچ کس قادر بر شمارش آنها نیست، برخی برجستگیهای نمایانی دارند که اهل تأمل را به شگفتی میرساند، و از جمله‌ی جذابترین این نعمِ شگفتی‌ساز، است. ترکیب اذکار نماز، ترکیب حرکات نماز، ترتیب اوقات نمازهای واجب و مستحب، تأکید بر تمرکز و حضور قلب در آن، تأکید بر مسجدی کردن آن، تأکید بر جمعی کردن آن، الزام پاکیزگی در آن، هم در تن و پوشش با دور کردن نجاست، و هم در دل و روح با غسل و وضو، الزام به روی آوردن آن از هر نقطه‌ی جهان به یک کانون مرکزی- کعبه‌ی شریف- و بسی نکات و نقاط ظریف و دقیق و پرمضمون در این فریضه‌ی ممتاز و یکتا، آدمی را در برابر این پدیده‌ی الهی خیره و مبهوت میکند. خداوند این نعمت بزرگ را به ما هدیه فرموده است. با آن میتوانیم جان خود را پالایش کنیم، میتوانیم خود را از گناهان دور کنیم، میتوانیم ارتباطات بشری را در جامعه‌ی خود، برخوردار از معنویت کنیم و بدین وسیله، امن و سلامت روانی و رهائی از چالش‌های ستیزگرانه، و بهجت و نشاط را نصیب آن سازیم. این هدیه به صورت فریضه و تکلیف درآمده است تا دست‌کم، جامعه از حداقل‌های آن محروم نماند، هدیه‌ئی با این وزن عظیم و متقابلاً با کمترین هزینه‌ی مالی و وقت حقیقتاً درخور سپاس پایان‌ناپذیر ما است. 🔺️ حضار محترم! ما هم در ادای این شکر واجب، قاصر یا مقصریم. کارهای زیادی باید بشود که امیدوارم عالم مجاهد جناب حجة‌الاسلام قرائتی ما همه را به آن متذکر گردند. والسلام علیکم و رحمة الله سیّد علی خامنه‌ای ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۸
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 | در برابر تحریم، راهی جز «تقویت تولید» نداریم 👈 بررسی مطالبات رهبر انقلاب در دیدار اخیر تولیدکنندگان در گفتگو با وزیر اقتصاد 🔻 دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب در آذر ماه ۹۸ زمینه‌ی مناسبی بود تا طی یک گفتگوی تفصیلی با وزیر اقتصاد به بررسی مسائل کلیدی اقتصاد ایران و راه بُرون‌رفت از مشکلات اقتصادی بپردازیم و به دنبال پاسخ‌های اصولی برای سوالات مطرح در این عرصه باشیم. از مصون‌سازی اقتصاد کشور در مقابل تحریم تا الزامات رونق تولید ملی و از نابسامانی‌ها و نوسانات در حوزه‌ی ارز تا بحث مهم مالیات و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را در این گفتگو بررسی کردیم. رویکرد ما بررسی و پیگیری مسائل کلیدیِ اقتصاد ایران باتوجه به زمینه‌ها و علل مشکلات در کنار راهکارها بود. مسائل مهمی که همواره و در فرصت‌های مختلف از سوی رهبر انقلاب مورد تأکید و مطالبه قرار گرفته‌اند. 🔍 ادامه را بخوانید و نظر بدهید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=44310
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روایتی از برخی توصیه‌ها و پیگیری‌های اقتصادی رهبر انقلاب از وزیر اقتصاد 🔺️ گفتگوی سایت KHAMENEI.IR با دکتر دژپسند، وزیر اقتصاد 🔍 متن را بخوانید و نظر بدهید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=44310
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
سخنرانی و فیش منبر رمضان.pdf
2.09M
🌀 محتوای سخنرانی سه شب از شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» 🔺 شب‌های ابتدایی رویکرد انگیزشی دارد و رفته رفته مباحث اقتصادی پررنگ خواهند شد. 📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد. @Manahejj
22.pdf
7.72M
🌸ره توشه نوجوانان سال 93 دفتر تبلیغات 🌸204 صفحه طرح درس کامل تابستان با موضوعات مختلف ومسابقات فرهنگی و خلاقیت مربیان حلقه های صالحین وکلاسهای تابستانی amooakhavan.ir @amooakhavan
هدایت شده از عجایب جهان
*👚مانتوهای پشت نویسی شده که وارد بازار شده است بدون اینکه معنای نوشته روی آن بررسی شده باشد.......* Vixen زن شرور Nude لخت Whore فاحشه Sow ماده خوک جوان Pig خوک Theocrasy شرک به خدا Hussy زن گستاخ Vice گناه، فساد Chorus girl دختر رقاصه تو جمع Lusts شهوت، هوس Dram ظرف شراب Adulterer مرد زناکار Eccentricity بي قاعدگي Adultery زنا، بي ديني Charm طلسم، فريفتن Base-born حرامزاده Bawdy ****، زشت Mason فراماسوني Tippler ميگسار Atheist خدانشناس sister for sale خواهرفروش Take me مرا لمس کن *🔸نشر كنيد تا هموطنان با آگاهی و دقت بیشتری خرید نمایند.* 👇👇 🆔 @Ajaieb_Jahan 🌍
هدایت شده از منبر
✿ اگر بگذرید شیرم را حلالتان نمی کنم! روحانی مسئول مشاوره به زندانیان محکوم ‌به اعدام در زندان رجایی شهر خاطره جالبی دارد: 🔸حدود ۲۳ سال پیش جوانی که تازه به تهران آمده بوده در یک کبابی مشغول کار می‌شود، ‌شبی پس از تمام شدن کار، صاحب کبابی دخل آن روز را جمع می‌کند و می‌رود در بالکن مغازه تا استراحت کند. درآمد آن روز کبابی، شاگرد جوان را وسوسه می‌کند و در جریان سرقت پول‌ها، صاحب مغازه به قتل می‌رسد. او متواری می‌شود؛ اما مدتی بعد، دستگیرش می‌کنند و به اینجا منتقل می‌شود. 🔸حکم قصاص جوان صادر می شود، اما اجرای آن حدود ۱۸-۱۷ سال به طول می‌انجامد؛ می‌گویند شاگرد جوان در طول این مدت حسابی تغییر کرده بود و به‌ قول‌ معروف پوست‌ انداخته و اصلاح‌ شده بود. آن‌قدر تغییر کرده بود که همه زندانی‌ها قلبا دوستش داشتند. 🔸پس از این ۱۸-۱۷ سال، خانواده مقتول که آذری‌ بودند، برای اجرای حکم می‌آیند؛ همسر مقتول و سه دختر و ۷ پسرش آمدند و در دفتر نشستند، فضا سنگین بود و من با مقدمه‌چینی و شرح احوالات فعلی قاتل، از اولیای دم خواستم که از قصاص صرف‌نظر کنند. همسر مقتول گفت: " من قصاص را به پسر بزرگم واگذار کرده‌ام" و پسر بزرگ هم گفت که قصاص به کوچک‌ترین برادرمان واگذار شده است. به‌هرحال برادر کوچک‌تر هم زیر بار نرفت و گفت :"اگر همه برادر و خواهرهایم هم از قصاص بگذرند، من از قصاص نمی‌گذرم؛ زمانی که پدرم به قتل رسید من خیلی بچه بودم و این سال‌ها، یتیم بودم و واقعاً سختی کشیدم." 🔸به‌هرحال روی اجرای حکم مصر بود. با خودم گفتم شاید اگر خود زندانی بیاید و با آن‌ها روبه‌رو شود، چیزی بگوید که دلشان به رحم بیاید، بنابراین گفتم زندانی را بیاورند. یادم هست هوا به‌شدت سرد بود و قاتل هم تنها یک پیراهن نازک تنش بود؛ وقتی آمد رفت کنار شوفاژ کوچکی که در گوشه اتاق بود ایستاد به او گفتم اگر درخواستی داری بگو؛. او هم آرام رو به من کرد و گفت:"درخواستی ندارم." 🔸وقت کم بود و چاره دیگری نبود. مادر و یکی از دختران در دفتر ماندند و ۹ برادر و خواهر دیگر برای اجرای حکم وارد محوطه اجرای احکام شدند. جالب بود که مادرشان موقع خروج فرزندانش از دفتر به آن‌ها گفت که اگر از قصاص صرف‌نظر کنند شیرش را حلالشان نمی‌کند. به‌هرحال شاگرد قاتل، پای چوبه ایستاد همه‌چیز آماده اجرای حکم بود که در لحظه آخر او با همان آرامشش رو به اولیای دم کرد و گفت: "من یک خواسته دارم" من که منتظر چنین فرصتی بودم گفتم دست نگه‌ دارید تا آخرین خواسته‌اش را هم بگوید. 🔸 شاگرد قاتل، گفت: "۱۸ سال است که حکم قصاص من اجرا نشده و شما این مدت را تحمل کرده‌اید، حالا تنها ۹ روز تا محرم باقی‌مانده و تا تاسوعا، ۱۸ روز. می‌خواهم از شما خواهش کنم اگر امکان دارد علاوه بر این ۱۸ سال، ۱۸ روز دیگر هم به من فرصت بدهید. من سال‌هاست که سهمیه قند هر سالم را جمع می‌کنم و روز تاسوعا به نیت حضرت عباس (ع)، شربت نذری به زندانی‌های عزادار می‌دهم. امسال هم سهمیه قندم را جمع کرده‌ام، اگر بگذارید من شربت امسالم را هم به نیت حضرت ابوالفضل (ع) بدهم، هیچ خواسته دیگری ندارم. " 🔸 حرف او که تمام شد فضا عوض شد. یک‌دفعه دیدم پسر کوچک مقتول منقلب شد، رویش را برگرداند و با بغض گفت من با ابوالفضل (ع) درنمی‌افتم؛ من قصاص نمی‌کنم. برادرها و خواهرهای دیگرش هم با چشمان اشکبار به یکدیگر نگاه کردند و هیچ‌کس حاضر به اجرای حکم قصاص نشد. 🔸 وقتی از محل اجرای حکم به دفتر برگشتند، مادرشان گفت چه شد قصاص کردید؟ پسر بزرگ مقتول ماجرا را برای مادرش تعریف کرد. مادرشان هم به گریه افتاد و گفت به خدا اگر قصاص می‌کردید شیرم را حلالتان نمی‌کردم. خلاصه ماجرا با اسم حضرت عباس(ع) ختم به خیر شد و دل ۱۱ نفر با نام مبارک ایشان نرم شد و از خون قاتل پدرشان گذشتند.
هدایت شده از 
کانال‌های ❁﷽❁ حوزوی 🌺 را با یاد کنیم 🌺 ✧➖✧➖✧➖✧➖✧➖✧➖✧➖✧ 🚥 فلسفه قرآن http://eitaa.com/joinchat/3394109461C2e55f43080 🚥 ادله جدید و استدلالی برای امامت امیرالمومنین از کتب اهل سنت+ارائه تصویر کتب(ویژه طلاب و پژوهشگران) http://eitaa.com/joinchat/4078960660C5f75d2f1de 🚥 کانال همسفر http://eitaa.com/joinchat/2305622037Ca476775611 🚥 کانال اسناد المصائب [اختصاصی طلاب] http://eitaa.com/joinchat/62586883C0e13617919 🚥 مباحثات، مجله فکری تحلیلی حوزه https://eitaa.com/mobahesat 🚥 کانال دماع الطلاب http://eitaa.com/joinchat/1435500563C6700227006 🚥 برنامه اجتهاد: برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در شش سال http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00 🚥 مرکز علمی و آموزشی ادبیات و فقاهت http://eitaa.com/joinchat/1348010001Ca7116ed3ed 🚥 فروق اللغویه،اصطلاح شناسی،مبانی ادبیات سنتی،هرمونوتیک http://eitaa.com/joinchat/3968663552Cb248b0a556 🚥 منبر مکتوب بصورت اندروید http://eitaa.com/joinchat/4273078289C126ab35b12 🚥کانال حکمت متعالیه (دفاع از فلسفه و عرفان) http://eitaa.com/joinchat/3678928901C0f9c025cbf 🚥 خلاصه کُتُب اصیل نحوی http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0 🚥 لینک گروه همسفرطلاب ومومنین http://eitaa.com/joinchat/139460627C23f11af7d5 🚥 ۱) بیان نکات علمی: لغت، صرف،نحو، تجوید، بلاغت، منطق، فقه،اصول.. http://eitaa.com/joinchat/518127617Cff17adb85b 🚥 مباحث: تربیت مجتهد تمدن ساز (آیت‌الله ملک زاده) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 🚥 منـابر تـاریـخ محـور [اختصاصی طلاب] http://eitaa.com/joinchat/1923940364C76f26654cc 🚥 فکرت مجالی طلبگی برای اندیشه خلاق و آزاد http://eitaa.com/joinchat/3285712914C81bca473aa 🚥 الگوریتم اصولی http://eitaa.com/joinchat/4254138381C975d6e3198 🚥 کانال جامع مربیان کودک و نوجوان (روش های جذاب سازی،مسابقات جدید، محتوای ناب) http://eitaa.com/joinchat/967114763Cc81acaea4f 🚥 تخصصی‌ترین کانال فقه نظام‌های اسلامی http://eitaa.com/joinchat/2820276226C05222c1576 🚥 آخرین اطلاعات و اخبارفقه حکومتی / وسائل دریچه ای به فقه پویا http://eitaa.com/joinchat/621608965Cab7108e54c 🚥 جذاب_ترین کانال حوزوی http://eitaa.com/joinchat/948830228Cbc6a473c95 🚥 کانال تخصصی نمونه سوالات دروس حوزوی http://eitaa.com/joinchat/3208183824Cd5e9c9cfb7 🚥 قطعات صوتی روضه های سخنرانان مشهور کشوری (روضه های جانسوز) http://eitaa.com/joinchat/3137929230C4909808008 🚥 کارگاه آموزشی سخنرانی کوتاه http://eitaa.com/joinchat/1138622480Cf5fccc6f0 🚥 نشر آثار استاد علی فرحانی http://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 🚥 کانال دیــوار طـــلاب http://eitaa.com/joinchat/4249354254Cc48524996b 🚥 کانال بازارچه طلاب ومومنین http://eitaa.com/joinchat/2498953217C6bf55696cf 🚥 مناهج «نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت» http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7 🚥 بزرگترین بانک منبر مکتوب بصورت موضوعی http://eitaa.com/joinchat/3366256657C1fa7fec6ae 🚥 صوت دروس حوزوی (از حوزه علمیه برادران و خواهران) http://eitaa.com/joinchat/3941924875C99ec4f30fd 🚥 تفسیر المیزان....بینظیر ترین تفسیر قران کریم اثر علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/857079819Cf49e09b57a 🚥 گنجینه صوتی تمام دروس و پایه های حوزوی (برادران و خواهران) از مشهورترین اساتید حوزه قم http://eitaa.com/joinchat/4081451008C6f5fc0d836 🅾 رساله آیت ‌الله‌ مکارم "اختصاصی مقلدین" 🅾 http://eitaa.com/joinchat/256180244C0dd6eafd37 ✧➖✧➖✧➖✧➖✧➖✧➖✧➖✧ ■ شرکت در تبادلات جمعه‌ها ⏪ @smmr313
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀گلایه آیت الله مصباح از بی توجهی به بخش زیادی از آیات و روایات در #حوزه_علمیه 🔻منابع ما در بعضی مسائل از بسیاری از ابواب #فقه بیشتر است. در #مکاسب کم تر از انگشتان دست از #آیات_قرآن استفاده شده، با این حال یک فقه قوی داریم. چون روی آن کار شده. 🔻آنوقت ده ها آیه در رابطه با #مسائل_اخلاقی_و_خانوادگی داریم که سراغشان نمی رویم. #علما #مناهج @Manahejj
محتواهاش براي ترويج گفتمان توليد قابل استفاده است
هدایت شده از  نماز جمعه تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅خطیب نماز جمعه تهران: مسؤولین! گوش‌هاتون رو باز کنید...برید به داد مظلوم برسید. #نمازجمعه22آذر #نمازجمعه_تهران @vadegahmomenan
هدایت شده از  نماز جمعه تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دکتر سعید محمد: در تمام عرصه‌های فنی و مهندسی به خودکفایی رسیده‌ایم. #نمازجمعه22آذر #نمازجمعه_تهران @vadegahmomenan
هدایت شده از  نماز جمعه تهران
بسته آخر ..mp3
12.51M
پخش شده در نمازجمعه 22 آذر تهران #نماز_جمعه_تهران @vadegahmomenan
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغ ساده و کوتاه در تبیین حدیث پیامبر گرامی خداوند، حضرت محمد (ص) که فرمودند: «در مواجهه با گناه برادرت، او را تصدیق کن و چشمت را تکذیب نما.» @SC4Media
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔶 🔷 🔴 خشم و غضب 1| از ديگر آفت هاي اخلاقي مي توان به خشم و غصب اشاره كرد. بسيار مهم است كه مبلّغ، نماد رافت و رحمت اسلام باشد و در مقابل خطاي ديگران با عفو و بخشش برخورد كند. اگر مبلّغ فردي خودساخته نباشد و در هنگام عصبانيت و خشم، نتواند خود را كنترل كند، تبعات منفي فراواني ممكن است رخ دهد مخصوصا در اين عصر و زمانه كه ممكن است صحنه عصبانيت و فرياد يك روحاني، به سرعت نقل محافل مجازي شود. 🔸كلمه "غضب" به معناي خشم گرفتن و خلاف خشنودي، به كار رفته است. خشم و غضب نيرويي است كه براي دفاع از خود و پاسداري از حق در نهاد انسان گذارده شده است، اما اگر از محور اصلي خويش خارج گردد تبديل به يكي از رذائل بزرگ مي شود و رذائل مهم ديگري را نيز با خود به همراه مي آورد. 🔸قرآن كريم در مورد مومنين مي فرمايد: «وَ الَّذينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ »1؛ و همان كساني كه از گناهان بزرگ و از كارهاي زشت دوري مي كنند و هنگامي كه خشم مي گيرند، راه چشم پوشي و گذشت را برمي گزينند. به عبارت ديگر، مومنين نه تنها در موقع غضب، اختيار خود را از دست نمي دهند، بلكه با عفو و بخشش، قلب خود را از كينه ها مي شويند و اين صفتي است كه تنها در سايه ايمان و توكل بر خدا پيدا مي شود. پي نوشت: 1.سوره شوري، آيه 37 __________________ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔶 🔷 🔴 خود فراموشی| خود فراموشي يكي از نقاط آسيب پذيري تبليغات ديني است; سخن مبلغ در ابلاغ و تبيين معارف ديني، آنگاه در شنوندگان اثر ژرف و پايدار برجاي مي گذارد كه گوينده خود نيز بهره اي از اثرات پيامش برده باشد. در غير اين صورت، نبايد توقع توفيق چنداني رادر اين مقصود داشت زيرا: 1. بيان از حرارت و احساس لازم، كه ناشي از انس قلبي گوينده وتاثر او در حين عمل به آن مي باشد، خالي خواهد بود. 2. از آنجايي كه گوينده، خود آن مسير را در عمل نيازموده، به خوبي نخواهد توانست الگويي عملي و راهكاري موفق، براي ديگران ترسيم كند. 3. مهم تر اين كه معقول و پسنديده نيست كه ديگران را به نيكي و نيكو بودن دعوت و خود را فراموش كرد. چنانكه خداوند تبارك وتعالي در قرآن مجيد، مي فرمايد: «اتامرون الناس بالبر وتنسون انفسكم و انتم تتلون الكتاب»(بقره(2):43) (آيا امر مي كنيد مردم را به نيكي و خويشتن خويش را فراموش مي كنيد! و در حالي كه كتاب را تلاوت مي كنيد؟!) بنابراين بايد با اجابت آيه كريمه;«فاستبقوا الخيرات»(بقره(2): 148 و 48) هم به دعوت قرآن و هم به فرمايش قرآن ناطق، حضرت امام صادق(ع):«كونوا دعاه للناس بغير السنتكم »عمل كرده باشيم . 1 پي نوشت: 1. اصول كافي، ج 2، ص 78. ____________________ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔶 🔷 🔴 ریا و خودنمایی| از ديگر آفاتي كه لازم است مبلّغين مراقب آن باشند، انجام عبادات و اعمالي با انگيزه هايي غير الهي است. اين مساله از اين جهت اهميت دارد كه معمولا حركات و سكنات يك روحاني به دقت مورد توجه ديگران است و شيطان از همين مساله استفاده مي كند كه روحاني را وادار كند دست به كارهايي با نيت جلب توجه مردم بزند. ريا از ريشه «ر أ ي» مشتق شده و به اين معني است كه شخص كاري را با انگيزه جلب توجه مردم انجام دهد.اين واژه به معناي تظاهر و نشان دادن به غير نيز استفاده مي شود. معني اصطلاحي ريا اين است كه انسان كار خوبي را به قصد تظاهر و نشان دادن به مردم انجام دهد، نه براي خدا؛ ريا هم در اعمال عبادي مانند نماز و هم در امور غير عبادي مانند انفاق محقق مي شود 1. قرآن كريم رياكاري را صفت منافقين مي شمرد و مي فرمايد: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللّهَ وَ هُوَ خَادِعُهُمْ وَ إِذَا قَامُواْ إِلَي الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَي يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَ لاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلاً »2؛ منافقان مي خواهند خدا را فريب دهند و هنگامي كه به نماز بر مي خيزند، با كسالت بر مي خيزند، و در برابر مردم ريا مي كنند و خدا را جز اندكي ياد نمي نمايند. اميرمؤمنان عليه السلام مي فرمايد: «ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ لِلْمُرَائِي يَنْشَطُ إِذَا رَأَي النَّاسَ وَ يَكْسَلُ إِذَا كَانَ وَحْدَهُ و َيُحِبُّ أَنْ يُحْمَدَ فِي جَمِيعِ أُمُورِه »3؛ رياكار سه نشانه دارد: در انظار مردم با حال و با نشاط مي نمايد و در تنهايي كسل و بي حال و دوست مي دارد كه مردم تمام كارهاي او را بستايند. از امام صادق عليه السلام روايت شده: «كُلُّ رئاءٍ شِرْكٌ إنَّه مَنْ عَمِلَ لِلنّاسِ كان ثَوابُهُ عَلَي النّاسِ و من عَمِلَ للهِ كان ثوابُهُ عَلَي اللهِ »4؛ هرگونه ريايي شرك است، هر كس براي مردم كار كند پاداشش به عهدۀ مردم است و هر كس براي خدا كار كند ثوابش بر خداست. خطر رياكاري، همه انسان ها به ويژه عالمان ديني را تهديد مي كند. ريا آن چنان آرام و بي صدا وارد عمل مي شود كه در روايات آن را چنين تعبير كرده اند: «تشخيص ريا مشكل تر از مشاهده مورچه ريز و سياه در روي سنگ سياه در شب تاريك است». بعضي از راه هاي درمان ريا عبارت اند از: توجه به خشم و غضب الاهي از عمل ريا، توجه به بي ارزشي پاداش و تشويق مردم در مقابل پاداش پروردگار قادر متعال، توجه به خلف وعده ها، نا سپاسي ها و فراموش كاري ها و ناتواني هاي مردم در قدر داني، توجه به قدرت خداوند در تسخير دل ها و قلب ها، توجه به قدرت خداوند در افشاي رياكاري ها در نزد مردم و رسوايي آن. توجه به اين كه ريا نابود كننده أجر و پاداش اخروي اعمال انسان است و عادت دادن خود به اين كه اعمال و كارهاي نيكش را در پنهاني انجام دهد. در مورد مرحوم شيخ عباس قمي رضوان الله عليه نقل شده است كه حساسيت زيادي به ريا داشت و جلوي هر وسيله اي كه مي توانست باعث خطور وسوسه هاي رياكارانه شود را سد مي كرد. معروف است كه ايشان براي اداي نماز به مساجد گوناگون مي رفت و همين كه جمعيتي پشت سرش جمع مي شد و به مكبر نياز مي شد، ديگر در آنجا به امامت نمي ايستاد 5. پي نوشت: 1.قاموس قرآن، ج ۳، ص ۳۰ 2.سوره نسا، آيه 142 3.كافي، ج2، ص295 4.كافي، ج2، ص293 5.سيره فرزانگان، ص 145 ___________ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔷 🔶 🔴 علم بدون عمل ۱‌| در تبليغات ديني و مخصوصا تبليغ چهره به چهره، عامليت پيام رسان نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند زيرا مخاطب از نزديك شاهد اعمال و رفتار مبلغ است و رفتار مبلّغ در نگرش او نسبت به صحت و ارزش پيام تاثيرگذار مي باشد. اساسا تبليغ علاوه بر بعد عقلي و منطقي، داراي بار عاطفي و احساسي نيز هست و از اين رو، از مهم ترين عواملي كه در جلب اعتماد مخاطب نقش غير قابل انكاري دارد، مساله عينيت يافتن پيام در صحنه زندگي پيام رسان است. گفتار بدون عمل از سوي هر گوينده اي كه باشد نه تنها ارزش ندارد بلكه ضد ارزش است و باعث ناخشنودي ذات الهي مي شود. شيوع سخن بي عمل در جامعه نه تنها باعث مي شود كه مردم به سخنان اشخاصي هم كه به گفته هايشان عمل مي كنند بي اعتماد شوند، بلكه باعث رواج بي اعتمادي شده و به مرور زمان از ارزش سخنان افرادي كه به گفته هايشان عمل مي كنند مي كاهد بطوري كه به مرور زمان هر سخن زيبا و پر معني نزد مردم بي معني جلوه خواهد كرد. ____________ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔷 🔶 🔴 علم بدون عمل۲| علم بدون عمل در قرآن در زمينه لزوم مطابقت گفتار با كردار، قرآن كريم به صراحت از افرادي كه گفتار خود را همراه با كردار خود نمي كنند انتقاد مي كند و آن را مايه ناراحتي ذات الهي مي داند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ »1؛ اي كساني كه ايمان آورده ايد چرا چيزي مي گوييد كه انجام نمي دهيد؟ نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزي را بگوييد و انجام ندهيد. علامه طباطبائي در تفسير «الميزان» درباره تفسير آيه كريمه «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» مي گويد: «فرق است بين اينكه انسان سخني را بگويد كه انجام نخواهد داد و بين اينكه كاري را سفارش كند كه خود انجام نمي هد؛ اولي دليل بر نفاق و دومي دليل بر ضعف اراده است. گاه انسان سخني مي گويد كه از اول تصميم دارد انجام ندهد، اين يك نوع نفاق است، اما گاه از اول تصميم بر عمل دارد، ولي بعداً انجام نمي دهد، اين دليل ضعف اراده است »2. 2. المیزان،ج ۱۹، ص ۴۲۰ _____________ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔷 🔶 🔴 علم بدون عمل ۳| علم بدون عمل در روايات: در روايت بسيار معروفي، امام صادق عليه السلام مي فرمايند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ »3؛ مردم را با غير زبان خود [به مذهب خويش] دعوت كنيد، تا پارسايي و سخت كوشي (در عمل و عبادت) و نماز و خوبي را از شما ببينند؛ زيرا اينها، خود [بهترين] مبلّغند. همچنين امام صادق عليه السلام به مفضّل فرمودند: «أَيْ مُفَضَّلُ قُلْ لِشِيعَتِنَا كُونُوا دُعَاةً إِلَيْنَا بِالْكَفِّ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ اجْتِنَابِ مَعَاصِيهِ وَ اتِّبَاعِ رِضْوَانِهِ فَإِنَّهُمْ إِذَا كَانُوا كَذَلِكَ كَانَ النَّاسُ إِلَيْنَا مُسَارِعِينَ »4؛ اي مفضّل! به شيعيان ما بگو، مردم را بسوي ما بخوانيد به وسيله پرهيز از محرّمات الهي و خودداري از نافرماني خداوند و دنبال كردن خشنودي خداوند. پس اگر شيعيان چنين بودند، مردم به سوي ما شتاب مي گيرند.» در روايت ديگري امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «مَنْ لَمْ يَنْسَلِخْ مِنْ هَوَاجِسِهِ وَ لَمْ يَتَخَلَّصْ مِنْ آفَاتِ نَفْسِهِ وَ شَهَوَاتِهَا وَ لَمْ يَهْزِمِ الشَّيْطَانَ وَ لَمْ يَدْخُلْ فِي كَنَفِ اللَّهِ وَ أَمَانِ عِصْمَتِهِ لَا يَصْلُحُ لِلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ لِأَنَّهُ إِذَا لَمْ يَكُنْ بِهَذِهِ الصِّفَةِ فَكُلَّ مَا أَظْهَرَ يَكُونُ حُجَّةً عَلَيْهِ وَ لَا يَنْتَفِعُ النَّاسُ بِهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَي أَ تَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ يُقَالُ لَهُ يَا خَائِنُ أَتُطَالِبُ خَلْقِي بِمَا خُنْتَ بِهِ نَفْسَكَ وَ أَرْخَيْتَ عَنْهُ عِنَانَكَ 5؛ كسي كه از خيالات دروني جدا نشده و از آفتهاي نفس خود و شهوات آن آزاد نگشته و شيطان را شكست نداده و در حفظ الهي و امان نگهداري خداوند داخل نگشته، صلاحيت امر به معروف و نهي از منكر ندارد؛ زيرا اگر داراي اين ويژگيها نبود، هرچه به مردم بگويد دليلي عليه خود او خواهد بود و مردم از او بهره نخواهند برد. خداوند تعالي مي فرمايد: آيا مردم را به نيكي امر مي كنيد و خود را فراموش مي نماييد؛ و به او خطاب مي شود كه اي خائن! آيا از مردم چيزي را طلب مي كني كه به وسيله آن به نفس خود خيانت كردي و لجام خود را از آن گسيختي.» در توبيخ عالمان بي عمل روايات متعددي وارد شده است كه نشان از اهميت اين ويژگي دارد. اميرالمومنين در نهج البلاغه مي فرمايد: «انَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لَا يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ، بَلِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ، وَ الْحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ، وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَلْوَمُ »6؛ عالمي كه به غير دانش خود عمل كند، همانند جاهل سرگرداني است كه هرگز از جهلش بيرون نميآيد، بلكه حجت بر او عظيم تر و حسرت براي او ثابتتر و او نزد خدا سزاوار سرزنش بيشتري است. ______ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔶 🔷 🔴 مرید پروری| از ديگر آسيب هاي اخلاقي، مريدپروري براي مبلغ است. يك مبلغ آيا اخلاقا اجازه دارد علاوه بر اينكه مردم را به دين خدا رهنمون مي سازد، خود را نيز براي آنان بزرگ نشان دهد و اسبابي را فراهم سازد كه مردم علاقمند به شخص او شوند يا خير؟ همانطور كه در مباحث مربوط به اخلاص و ريا متذكر شديم، مبلغ تنها و تنها بايد مردم را به سوي خدا دعوت كند. فرد مريدپرور، خواسته يا ناخواسته به جاي دعوت مردم به دين، آنها را به خويش دعوت مي كند حتي اگر در دل نيتي ناپاك از آن نداشته باشد. اين آفت گاه چنان پنهاني سراغ افراد مي آيد كه حتي بر خود او پوشيده مي ماند. در مواري حتي ممكن است اين مساله باعث عجب و غرور مبلغ شود كه ببيند تا چه اندازه مورد علاقه مردم قرار گرفته است. كسي كه به فكر محبوبيت خويش است، مي كوشد با ابراز وجود در عرصه هاي مختلف تبليغي، ورود به مباحث متعدد، برگزاري جلسات مناظره در موضوعات جنجالي، نوشتن چندين جلد كتاب كه خالي از بار علمي است و هزاران راه ديگر، توجه مردم را به خويش جلب نمايد. چه بسا مبلغ در اين حالت چندين برابر ديگران براي تبليغ زحمت بكشد اما هر چه بيشتر تلاش كند كمتر برداشت مي كند! خطر اين امر در دو ناحيه است: نخست آنكه خود از ثواب اخروي محروم مي شود و پاداش تمام تلاش هاي خويش را كه همان محبوبيت در نظر مردم است را در همين دنيا دريافت مي كند؛ و چيزي از تلاش هاي تبليغي، در نامه اعمالش ثبت نمي شود. دوم اين كه كساني را به سوي دين كشانده است، اما ايشان در ايمان خويش به او وابسته اند. بدين ترتيب، اگر به هر دليلي خطايي از او سر زند، يا بلايي بر سر او آيد، ايمان آنها متزلزل مي شود. اساتيد اخلاق از ديرباز بر اين مطلب تاكيد مي كردند كه اگر مي خواهيد استادي شايسته را پيدا كنيد ببينيد كه آيا او مردم را به سمت خود دعوت مي كند يا به سمت خدا. استادي مردم را به طرف خود بخواند اهل دل و شايسته تكريم نيست. _____________________ 🆔 @balagh_ir