هدایت شده از مرکز مشاوره ماوا
📄 روانشناسی مسلمانان از منظر فرانسویان:
🖋 به قلم حجت الاسلام آقای دکتر حمید رفیعی هنر
لطفاً به 96 سال پیش برگردید!
ماجرای اهانت رئیس جمهور فرانسه (مکرون) به ساحت قُدسی خاتم پیامبران (صلّی الله علیه و آله و سلم) این روزها موجی از اعتراض و اعلام انزجار را فراخوانده است.
ساده انگاری است اگر تصور شود این ماجرا از یک کاریکاتور در این روزها آغاز شده است؛ که شارلی ابدو ها خود را با
کاریکاتور سرپا نگه داشتهاند (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ)!
ماجرای اسلام هراسانی (و نه اسلام هراسی) کشورهایی چون فرانسه به سالهای دور بر میگردد؛ آن هم توسط به اصطلاح اندیشه ورزانشان!
🌐مشاهده کامل مطلب:
http://mava.iki.ac.ir/articles
✅مرکز مشاوره مأوا✅
@moshaveremava
ضرورت ارتباط با علما در کلام رسول الله و عواقب دوری از اهل علم.mp3
2.15M
بسم الله الرحمن الرحیم
مرگ آگاهی باعث ترک گناه
ضرورت ارتباط با علما در کلام رسول الله و عواقب دوری از اهل علم
قالَ صلّي اللّه عليه و آله: سَيَاءتي زَمانٌ عَلي اُمتَّي يَفِرُّونَ مِنَ الْعُلَماءِ کَما يَفِرُّ الْغَنَمُ مِنَ الذِّئْبِ، إ بْتَلاهُمُ اللّهُ بِثَلاثَةِ اءشْياء: الاْ وَّلُ: يَرَفَعُ الْبَرَکَةَ مِنْ اءمْوالِهِمْ، وَ الثّاني: سَلَّط اللّهُ عَلَيْهِمْ سُلْطانا جائِرا، وَ الثّالِثُ: يَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْيا بِلا إ يمانٍ.
ترجمه:
فرمود: زماني بر امّت من خواهد آمد که مردم از علماء گريزان شوند همان طوري که گوسفند از گرگ گريزان است، خداوند چنين جامعه اي را به سه نوع عذاب مبتلا مي گرداند:
1 برکت و رحمت خود را از اموال ايشان برمي دارد.
2 حکمفرمائي ظالم و بي مروّت را بر آن ها مسلّط مي گرداند.
3 هنگام مرگ و جان دادن، بي ايمان از اين دنيا خواهند رفت.
قالَ صلّي اللّه عليه و آله: مَنْ زارَ عالِما فَکَاءنَّما زارَني، وَ مَنْ صافَحَ عالِما فَکاءنَّما صافَحَني، وَ مَنْ جالَسَ عالِماً فَکَاءنَّما جالَسَني، وَ مَنْ جالَسَني فِي الدُّنْيا اءجْلَسْتُهُ مَعي يَوْمَ الْقِيامَةِ.
ترجمه:
فرمود: هر کس به ديدار و زيارت عالم و دانشمندي برود مثل آن است که مرا زيارت کرده، هر که با دانشمندي دست دهد و مصافحه کند مثل آن که با من مصافحه نموده، هر شخصي همنشين دانشمندي گردد مثل آن است که با من مجالست کرده، و هر که در دنيا با من همنشين شود، در آخرت همنشين من خواهد گشت.
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🎙صوت جلسات اول و دوم #شرح_اصول_کافی، با کیفیت بهتر
⬇️⬇️
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۱ .mp3
23.53M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه اول، ۵ آبان ۱۳۹۹
⚡️ منزلت کتاب اصول کافی در بین موسوعههای روایی شیعه
⚡️ نکاتی درباره روش تحلیل و شرح روایات کتابالحجة در جلسات
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۲ .mp3
23.02M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه دوم، ۶ آبان ۱۳۹۹
⚡️ توضیح عنوان «إضطرار إلی الحُجة»
⚡️ معنای اضطرار و معنای حجت و گسترۀ اضطرار به حجت
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۳ .mp3
12.59M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه سوم، ۷ آبان ۱۳۹۹
⚡️ بررسی روایت اول «بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَى الْحُجَّة»:
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهَ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ ذَلِكَ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ مِمَّا أَتَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ مِنَ الدَّلَائِلِ وَ الْبَرَاهِينِ لِكَيْلَا تَخْلُوَ أَرْضُ اللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكُونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ عَلَى صِدْقِ مَقَالَتِهِ وَ جَوَازِ عَدَالَتِهِ.»
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔴 فهرست جلسات برگزارشدۀ #شرح_اصول_کافی (استاد میرباقری)
🔗 جلسه #اول: منزلت کتاب اصول کافی در بین موسوعههای روایی شیعه/ نکاتی درباره روش تحلیل و شرح روایات کتابالحجة در جلسات
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3335
🔗 جلسه #دوم: توضیح عنوان «إضطرار إلی الحُجة»/ معنای اضطرار و معنای حجت و گسترۀ اضطرار به حجت
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3336
🔗 جلسه #سوم: بررسی روایت اول «بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَى الْحُجَّة» (عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهَ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ...)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3343
🔗 جلسه #چهارم: تبیین براهینی که مرحوم #علامه_مجلسی و مرحوم #صدرالمتألهین از حدیث اولِ کتابالحجة استظهار کردهاند
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3375
🔗 جلسه #پنجم: بررسی کلام مرحوم #صدرالمتألهین در ذیل حدیث
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3376
(در حال بهروزرسانی)
◽️ زمان و مکان: گذرِ خان، مسجد مرحوم آیتالله بهجت، ساعت ۱۱ صبح (دوشنبه تا چهارشنبه)
◽️ لینک پخش زنده در آپارات:
🌐 www.aparat.com/Mirbaqeri_hadith/live
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۴ .mp3
43.45M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه چهارم، ۱۲ آبان ۱۳۹۹
⚡️ تبیین براهینی که مرحوم #علامه_مجلسی و مرحوم #صدرالمتألهین از حدیث اولِ کتابالحجة استظهار کردهاند...
📜 فهرست جلسات برگزارشده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۵ .mp3
30.56M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه پنجم، ۱۴ آبان ۱۳۹۹
⚡️ بررسی کلام مرحوم #صدرالمتألهین در ذیل حدیث اول
📜 فهرست جلسات برگزارشده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
ضرورت و وجوب ومصلحت تقیه ووحدت اسلامی
. اگر ما به دنبال هدایت اهل سنت هم باشیم در کجای دنیا دیدهاید با اهانت به مقدسات فردی او را هدایت کرده باشند؛ قرآن مجید از اهانت به خدایان بتپرستان هم نهی فرموده است! ما چگونه به خود اجازه میدهیم به مسلمانانی توهین کنیم که بر اساس دستورات مذهبی خود حق نداریم حتی آنان را غیر مسلمان بدانیم.
قرآن مجید در این رابطه میفرماید: وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ کَذلِکَ زَيَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا يَعْمَلُونَ؛ «و معبودانى را که کافران به جاى خدا مىپرستند، دشنام ندهيد، که آنان هم از روى دشمنى و نادانى خدا را دشنام خواهند داد. اينگونه براى هر امتى اعمالشان را آراستيم [تا به کيفر لجاجت و عنادشان گمان کنند که آنچه انجام مىدهند نيکوست،] سپس بازگشت همه آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود، پس آنان را به اعمالى که همواره انجام مىدادند، آگاه مىکند.»
تمسّک به روایات اهل بیت
در این بخش توجه خوانندگان گرامی را به چند روایت جلب میکنیم که بخوبی برای تعیین تکلیف ما کفایت میکند:
اگر در روایات اهل بیت بر «تقیّه» تأکید شده، در بخشهایی به معنای آنست که اگر حقّی را هم از معارف شیعه بیان میکنید و موجب فتنه و خسارت بر مسلمین است، از بیان آن خودداری کنید؛ حتی اهلسنت هم اگر مطلبی را میگویند و موجب فتنه بین مسلمانان است، نباید وحدت مسلمین را مخدوش کنند که قطعاً کفار شاد و قدرت مسلمین تضعیف خواهد شد.
از سوی دیگر ما برای هدایت انسانها حق نداریم از زور و قدرت استفاده کنیم. تشیّع دین منطق، برهان و موعظه است و دین جبری را به هیچ وجه نمیپذیرد.
تلقّی ما از حفظ وحدت بین مسلمین بخشی از همان «تقیّه» است که ائمۀ اطهار در راستای همزیستی مسالمتآمیز با اهلسنت به ما سفارش کردهاند.
از آن مهمتر در مواردی دین مبین اسلام به همزیستی مسالمتآمیز با ادیان دیگر هم سفارش فرموده، چه رسد با مسلمانان؛ قرآن مجید میفرماید: قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ؛ «بگو: اى اهل کتاب، بياييد بر سر سخنى که ميان ما و شما يکسان است بايستيم که: جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريک او نگردانيم، و بعضى از ما بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى نگيرد. پس اگر [از اين پيشنهاد] اعراض کردند، بگوييد: شاهد باشيد که ما مسلمانيم.
امام سجاد میفرماید: «وَدِدْتُ وَ اللَّهِ أَنِّی افْتَدَیْتُ خَصْلَتَیْنِ فِی الشِّیعَةِ لَنَا بِبَعْضِ لَحْمِ سَاعِدِی النَّزَقَ وَ قِلَّةَ الْکِتْمَان؛ . کافی، کلینی، دارالحدیث، قم، 1429ق، ج2، ص222 به خدا دوست دارم که برای دو خصلت شیعیان ما قدری از گوشت بازویم فدا دهم: کمی حوصله و کمی راز نگهداری.»
امام صادق میفرماید: «مَنْ أَذَاعَ عَلَیْنَا حَدِیثَنَا فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ جَحَدَنَا حَقَّنَا؛ هر کس از اخبار ما چیزی را بر ضرر ما فاش کند مانند کسى است که حق ما را انکار کند.»
آن حضرت همچنین میفرماید: «مَنْ أَذَاعَ عَلَیْنَا حَدِیثَنَا سَلَبَهُ اللَّهُ الْإِیمَانَ؛ هر کس اخبار ما را فاش کند، خدا ايمانش را از او میگیرد.»
و یا در جای دیگری حضرت صادق میفرماید: «مَا قَتَلَنَا مَنْ أَذَاعَ حَدِیثَنَا قَتْلَ خَطَإٍ وَ لَکِنْ قَتَلَنَا قَتْلَ عَمْدٍ؛ هر که حديث ما را فاش کند، ما را به خطا نکشته، بلکه از روى عمد کشته است.» . کافی، کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1407ق، ج2، ص370.
امام باقر نیز در اینباره میفرماید: «یُحْشَرُ الْعَبْدُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَا نَدِیَ دَماً فَیُدْفَعُ إِلَیْهِ شِبْهُ الْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِکَ فَیُقَالُ لَهُ هَذَا سَهْمُکَ مِنْ دَمِ فُلَانٍ فَیَقُولُ یَا رَبِّ إِنَّکَ لَتَعْلَمُ أَنَّکَ قَبَضْتَنِی وَ مَا سَفَکْتُ دَماً فَیَقُولُ بَلَی سَمِعْتَ مِنْ فُلَانٍ رِوَایَةَ کَذَا وَ کَذَا فَرَوَیْتَهَا عَلَیْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّی صَارَتْ إِلَی فُلَانٍ الْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَیْهَا وَ هَذَا سَهْمُکَ مِنْ دَمِه؛ روز قیامت یک بندۀ خدا محشور شود و دستش به خونی آلوده نشده ولی به اندازۀ یک خون شاخ حجامت یا بیشتر به او میدهند و گویند این سهم توست از خون فلانی! او میگوید: پروردگارا تو خود میدانی هنگامی که جان مرا گرفتی من خون کسی را نریخته بودم. خداوند متعال میفرماید: آری فلان روایت را بدین مضمون شنیدی و آن را روایت کردی و زبان به زبان به فلان حاکم جبّار رسید و او به واسطۀ آن، این فرد را کُشت و این سهمی است از خونش که به تو میرسد.» . بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق، ج72، ص85.
حضرت آیت الله بهجت نیز با اشاره به مضمون این روایات میگوید:
«چه بسا ... این کارها موجب اذیّت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیّت هستند، گردد؛ در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبّب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.»
حال چگونه ما به خود اجازه می دهیم که سخنی بیان کنیم و موجب قتل انسانهای بی شمار شویم و خود در منطقه ی امن و راحت زندگی کنیم
امام رضا عليه السلام به ريانبن شبيب فرمود:
«اگر مىخواهى مسرور شوى تا با پيامبر صلى الله عليه و آله در غرفه هايى كه در بهشت بنا شده باشى، قاتلين حضرت سيد الشهداء را لعنت كن»
امادر دعاها و زيارات و روايات معتبر شيعى، نسبت به برخى از چهرههاى سياسى مشهور، هيچگاه با ذكر نام، نفرين و لعنت به عمل نيامده است و حتى- در نهجالبلاغه- امام على (عليه السلام) از آنان با ذكر نام، اعتراض و شِكوهِ نمىكند- اگر چه معلوم است كه اعتراض آن حضرت نسبت به چه كسانى است- بلكه بيشتر تلاش شده تا معيار دوستى و دشمنى ارائه گردد. رعايت اين نكته، در حساسيتزدايى و حفظ اتحاد ميان مسلمانان، تأثيرگذار است؛ اگر چه بايد معيارها و مفاهيم را بدون كاستى و انحراف، ارائه كرد؛ تا نسلهاى آينده، بر عمق مظلوميت شيعه و آن چه بر امامان معصوم (عليه السلام) رفته است، آگاهى يابند.
«قَالَ فِی التَّوْرَاةِ مَکْتُوبٌ فِیمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَعلیهالسلام یا مُوسَى اکْتُمْ مَکْتُومَ سِرِّی فِی سَرِیرَتِکَ وَ أَظْهِرْ فِی عَلَانِیتِکَ الْمُدَارَاةَ عَنِّی لِعَدُوِّی وَ عَدُوِّکَ مِنْ خَلْقِی وَ لَا تَسْتَسِبَّ لِی عِنْدَهُمْ بِإِظْهَارِ مَکْتُومِ سِرِّی فَتَشْرَکَ عَدُوَّکَ وَ عَدُوِّی فِی سَبِّی؛ در تورات آمده است خداوند به موسىعلیهالسلام فرمود: اسرارى را که [به تو سپردهام و] در سینه دارى، پوشیده دار و با دشمنان من که دشمنان تو نیز هستند، در ظاهر نرمش نشان بده و با آشکار ساختن آن اسرار دشنام و ناسزاى آنان را متوجه من نساز؛ زیرا اگر با عمل تو آنان به من توهین کنند تو نیز شریک آنان در این جرم هستى» بحارالانوار، ج 72، ص438.
رفع بسیاری از بیماریها با توبه ودعا -وجوب شرعی وعقلی حمایت از ولایت فقیه در دوران غیبت.mp3
4.04M
بسم الله الرحمن الرحیم
رفع بسیاری از بیماریها با توبه ودعا:
به جهت اینکه بسیاری از بیماری ها وبلا هاو گرفتاریها ناشی از گناهان است با دعا واستفغار ریشه ی معنوی بیماریها برداشته می شود
وجوب شرعی وعقلی حمایت از ولایت فقیه در دوران غیبت:
وضع فعلی جهان اسلام در دوران غیبت و بخصوص جامعه ی شیعی ناشی از کناره گیری کردن بسیاری ازدین داران از حکومت وسیاست است
با کناره گیری از حکومت مراد دل مستکبرین حاصل می شود و فرآیند تجزیه کشورهای اسلامی و ترویج بی دینی شدت خواهد گرفت
بهترین حکومت در دوران غیبت ولایت فقیه است
چون کشور بدون حکومت ممکن نیست و واگذاری حکومت وکناره گیری باعث روی کار آمدن بی دین ها می شود
در نتیجه حمایت از ولایت فقیه در دوران غیبت وجوب شرعی وعقلی دارد