eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31.9هزار عکس
30هزار ویدیو
35.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
💢آیت‌الله ری‌شهری درگذشت 🔹 آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری موسس و اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، دقایقی پیش در شامگاه ۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ در سن ۷۵ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) تهران درگذشت. 🔹ایشان همچنین داماد آیت الله علی اکبر فیض مشکینی؛ رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری بود. ✍️بیداری ملت @Bidariymelat
مداحی_آنلاین_یه_آدمایی_هستن_توی_این_دنیا_مهدی_رسولی.mp3
5.02M
🌷 🍃یه آدمایی هستند توی این دنیا 🍃که چشماشون یه اقیانوس آرومه 🎤 👌بسیار دلنشین 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
💠 حدیث روز 💠 💎 فضیلت استغفار در ماه شعبان 🔻امام رضا علیه‌‌السلام: مَنْ قَالَ فِی کلِّ یوْمٍ مِنْ شَعبانَ سَبْعِینَ مَرَّةً: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ اَسْألُهُ التَّوْبَةَ» کتَبَ اللهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ جَوَازاً عَلَی الصَّرَاطِ وَ اَدْخَلَهُ دَارَ الْقَرارِ. ❇️ هر که در هر روز از ماه شعبان هفتاد بار ذکر «أستغفر الله و أسأله التوبة» را بگوید، خداوند برای او نجات از آتش و جواز عبور از صراط را نوشته و او را به سرای آرامش بهشت وارد می‌کند. 📚 أمالی شیخ صدوق، ص ۶۲۸ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
⁉️متن شبهه👇👇👇 «ویدیویی از فردی با نام استاد سید محمد محسن حسینی طهرانی است که در آن نوروز را بدعت می داند. او میگوید نوروز عید زرتشتی هاست و اسلام کاملا با آن مخالف است.دین ما فقط فطر و قربان و مبعث را عید میداند. علف برای گاو و خر عید است و مگر ما علفخوار هستیم که شروع سال برای ما عید باشد؟ ...خلاصه شده ✅پاسخ شبهه👇👇👇 ⚠️از یک روحانی چنین ادبیاتی اصلا مورد انتظار نیست 1️⃣ ابتدا نظر فقهای بزرگ شیعه در مورد نوروز را مرور می کنیم: علامه حلی : غسل نوروز مستحب است ( منتهی المطلب٬ ج ۱ ص ۱۳۰) ابن فهد حلی: روز نوروز روز باعظمتی است( المهذب البارع٬ ج ۱ ص ۱۹۱) آیت الله خویی ( پاسخ به استفتا):اگر این اعمال به قصد رجاء باشد نه به قصد ورود٬ اشکال ندارد. آیت الله سیستانی( پاسخ به استفتا): نوروز بدعت شمرده نمی شود. 2️⃣در کتب علمای ما از جمله علامه مجلسی٬ شیخ طوسی ٬ برای نوروز آدابی از قبیل نماز و روزه و ادعیه و...را نقل نموده اند که قطعا طبق ادله و شواهدی اینها را نقل کرده اند. هیچ کدام از فقهای شیعه ٬ تشبه به کفار یا تعظیم شعائر کفار یا خلاف شریعت بودن نوروز را در رد آن نیاورده اند.همین فقها وقتی به بحث نماز و روزه روز عاشورا می رسند آنها را جعلی دانسته و روزه آن روز را مورد اشکال قرار می دهند( چون بنی امیه اقدام به ساختن اخبار دروغی مبنی بر فضایل روز عاشورا نموده بودند) 3️⃣در روایاتی که به هنگام نوروز برای رسول اکرم ص و یا دیگر ائمه ع هدیه نور‌وزی می آورده اند ٬مشاهده میکنیم که هیچگونه مخالفتی و منعی نشده است؛ بلکه با پذیرفتن هدایای نوروزی و دادن عوض آن یا بخشش جزیه و دادن هدیه متقایل ٬ به نوعی آن را تایید کرده اند 4️⃣ اساسا منش و سیره معصومین ع و همچنین شیوه مسلمانان٬ در تعامل با فرهنگ های دیگر ملل بوده و برگزاری عید ملی بدون انتساب به اسلام ٬ اگر مخالفت صریحی با آن نشده باشد٬ بی اشکال خواهد بود. اتفاقا همین موضع گیری های منطقی و واقع بینانه و مبتنی بر تساهل و دوری از تعصب بیجا است که سبب گسترش روز افزون اسلام شده و از اسلام ٬ دینی جامع و جاودانه و پر جاذبه ساخته است. 5️⃣فرهنگ و رسوم خاص هر قومی٬ تا آنجا که در تضاد با روح اسلام و توحید نباشد٬ محترم خواهد بود. 6️⃣در خصوص شخصیت معلی بن خنیس باید گفت که وی از یاران خاص امام صادق بوده و بزرگانی مثل شیخ طوسی او را ثقه دانسته اند و در نهایت نیز به شهادت رسیده است. همچنین گفتنی است که روایت معلی بن خنیس٬ تنها روایت در تایید نوروز نیست که رد آن در حکم رد کل مساله نوروز باشد. روایات دیگری نیز در مورد نوروز هست که فقها در باب غسل و نماز و روزه مستحبی و نیز باب معاملات در مساله بیع نسیه و بیع سلف و نیز مساله هدیه پرداخته اند. حتی کتاب های مستقلی نیز در بحث نیروز یا نوروز نگاشته بوده اند که نشان از تعداد زیاد روایات در این قضیه است. 2⃣شيخ طوسى در مصباح از امام صادق نقل می کند كه حضرت به معلى بن خنيس فرمودند: «روز نوروز غسل كن و پاكيزه ترين لباست را بپوش و خود را خوشبو نما و اين روز را روزه بگير و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز (با آداب خاصى) بجاى آور و دعا كن خداوند گناه پنجاه سال تو را مى آمرزد» مصباح المتهجد ص790 وسائل الشيعه ج 8 ص 172 7️⃣هنگامی که روایات موافق و همچنین مخالف نوروز ( مثل روارت اصحاب الرس که در تفاسیر نقل میکنند)را کنار هم میگذاریم متوجه میشویم که چیزی که در روایات در تایید نوروز است آن مطالبی است که سنت حسنه آن( مثل صله رحم و دید و بازدید و هدیه دادن و نو پوشیدن و تمییز کردن و.. ) در اسلام هم وجود دارد و چیزی که در روایات از آن به بدی یاد شده در رابطه با آن آیین مخلوط به شرکی بوده که در آن دوران انجام می شده است. تا دلیل صریحی بر منع و مخالفت با چیزی نداشته باشیم برگزاری آن اشکالی نخواهد داشت.چنین مخالفت صریحی در مورد نوروز نداریم. 8️⃣ تمامی فقها اعمال نوروز را به قصد رجاء(به امید ثواب) جایز میدانند و نه اینکه در دین اسلام چنین اموری وارد شده باشد. 9️⃣گفتن این مطلب هم خالی از لطف نیست که: نوروز در اول فروردین٬ انتقال خورشید از برج حوت به برج حمل و نقطه اعتدال بهاری است و لذا به لحاظ نجومی نیز اثراتی خواهد داشت و چنین نیست که فقط برای منطقه ای خاص باشد 0️⃣1⃣شیخ صدوق: «خدمت حضرت امير هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند: «يا أميرالمؤمنين اليوم النيروز» اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد). الفقيه، ج 3 ص 300 وسائل الشیعه ج17 ص288 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
🖤 «آیت پژوهش» آیت الله ری شهری طی روزهای اخیر به علت بیماری زمینه‌ای و داخلی در بیمارستان خاتم الانبیای تهران بستری بود. یکی از مدیران آستان سیدالکریم و از نزدیکان آیت الله ری شهری در گفت‌وگو با فارس خبر درگذشت ایشان را تایید کرد. این عالم ربانی سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد و از سال ۱۳۴۰ برای تحصیل به قم رفت و در محضر علمایی چون حضرات آیات گلپایگانی، وحید خراسانی، حائری، جواد تبریزی و... کسب فیض کرد. آیت الله ری شهری در سال‌های انقلاب در صف اول مبارزات قرار داشت و پس از انقلاب هم در مسئولیت‌هایی چون عضویت در مجلس خبرگان رهبری، تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و برخی مسئولیت های دیگر از جمله تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث خدمت کرد. از این عالم ربانی این آثار به یادگار مانده است: دانشنامه امام حسین دانشنامه امام مهدی دانشنامه امیرالمؤمنین سنجه انصاف، بررسی برهه‌ای حساس از تاریخ رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران میزان الحکمة (عربی) ترجمه شده در چهارده جلد مبانی شناخت مبانی خداشناسی عدل در جهان بینی توحید فلسفه وحی و نبوت رهبری در اسلام خاطرات سیاسی جشن تکلیف، ویژه دختران جشن تکلیف، ویژه پسران جشن تکلیف ویژه مسئولان امور تربیتی و جوانان بحث‌هایی دربارهٔ خدا آگاهی و مسئولیت شهادت در نهج البلاغه فلسفه امامت و رهبری رمز تداوم انقلاب در نهج البلاغه تداوم انقلاب اسلامی ایران، تا انقلاب جهانی مهدی (عج) مقدمه‌ای بر سیستم قضاء اسلامی رمز موفقیت در زندگی تندیس اخلاص - زندگینامهٔ مرحوم شیخ رجبعلی خیاط (نکوگویان) کیمیای محبت - یادنامهٔ مرحوم شیخ رجبعلی خیاط (نکوگویان) تحکیم خانواده شناخت پیامبران و پیام تبلیغ در قرآن و حدیث مناظره در رابطه با مسائل ایدئولوژیک خاطره‌های آموزنده. این عالم ربانی پس از عمری مجاهدت در راه اعتلای اسلام و نظام جمهوری اسلامی، در ۷۵ سالگی به لقاءالله پیوست. @HOWZAVIAN
✨﷽✨ 🔰عاقبت بخیری ✍ آیت الله فاطمی نیا: گاهی وقتها یک نقطه روشن در زندگی انسان، در یک مواقع خاصی از انسان دستگیری میکند. بعضی ها که عاقبت بخیر میشوند، مربوط به همان نقطه روشن در وجودشان میباشد...اما کسی که عاقبت بخیر نشده و جهنمی میشود، معلوم میشود همان نقطه روشن را هم ندارد! حدود سی سال قبل در تهرآن شخصی بود که در همه جا مشهور به فسخ و فجور بود. یک مرتبه می بینند این شخص از عباد و زهاد شد! رفیقی داشتم در تهرآن، آدم خوبی بود، از شاگردان آقا شیخ محمد حسین زاهد (ره) بود. آن دوست ما گفت: علت اینکه آن شخص فاسق عاقبت بخیر شد این بود که: شب عروسی اش رفت توی اتاق عروس و دید عروس دارد گریه میکند، میفهمد که این گریه، گریه معمولی نیست، خیلی جدی است!علت گریه را میپرسد، عروس میگوید: من به پسر عمویم علاقمند بودم، مرا به او ندادند، الان هم حرفی ندارم که با تو زندگی کنم اما این را بدان که عمری در ناراحتی خواهم بود! این شخص بلافاصله از منزل میرود و عالم محل را با دو شاهد می آورد و میگوید: من وکالت دادم که طلاق این دختر را بخوانید، طلاق را میخوانند. بعد میفرستد دنبال پسر عموی دختر و میگوید: عقد اینها را هم بخوانید! جوان را می آورند و عقد آنها را میخوانند.وقتی که او چنین جوانمردی و فداکاری میکند، پسر عموی دختر رو میکند به او و میگوید: خدا تو را عاقبت بخیر کند. همان که آن شخص معروف به فسق و فجور، این گذشت را انجام میدهد. پایش را از اتاق بیرون میگذارد متحول میشود، حالش تغییر میکند و در مسیر سعادت قرار میگیرد. 📚نکته ها از گفته ها
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🌸 با سلام خدمت همراهان گرامی 💢 فرصت شرکت در مسابقه تا ۸ فروردین ۱۴۰۱ می‌باشد. 💠 در این ایام صفحات منتخب کتاب برای و عزیزان در کانال قرار داده خواهد شد. ⚠️ مسابقه شامل ۲۰ سوال و زمان پاسخگویی ۲۰ دقیقه می‌باشد. ❇️ اسامی برندگان از همین کانال اعلام خواهد شد. 🌐 لینک شرکت در مسابقه: http://quiz.balagh.ir 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
4_5938557843165677280.pdf
8.26M
🔷 شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم 🔹 استاد محسن قرائتی 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
نوروز مومن.mp3
2.96M
🎙 نگاه اسلام نسبت به اعیاد 👤 حجةالإسلام عالی 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
📜 نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (۱) 🔻 امام خمینی: 🔹در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان  ملاحظه می‌کند همه‌اش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز گرفتن است؛ از آداب امروز کردن است؛ خواندن است؛ و این به ما می‌فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. (صحیفه امام) 🔻 آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹اسلام با سنّت‌هایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار می‌کند. اوّلاً بعضی سنّت‌های غلط را به‌ کلّی از بین می‌برد و نابود می‌کند؛ چون سنّت‌های درستی نیست. ثانیاً اسلام بعضی از سنّت‌ها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومت‌های استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» می‌گویند! «نوروز»‌اش خوب است، ولی «باستانی»‌اش بد است! «باستانی» یعنی این‌ که همه‌ی این جشن‌های دوره‌ی سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشن‌های دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ی دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است. (سایت معظم له) 🔻 آیت‌الله مکارم شیرازی: 🔹 اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته‌اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی‌هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی‌توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی‌شود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می‌آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت‌های حسنه و کارهای پسندیده‌ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت‌ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می‌شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. (خبرگزاری مشرق) 🔻 مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی: 🔹اعياد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، عيد فطر و عيد قربان و عيد غدير و روزهای ولادت حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است. در عيد نوروز هم اگر مؤمنين برنامه‌های دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به‌ حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تكوينی است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا می‌داند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشک‌ شدن گياه‌ها زنده می‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد می‌فرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد. (سایت معظم له)