eitaa logo
مجله خردورزی
7.4هزار دنبال‌کننده
422 عکس
72 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ◾️روح بلند و ملکوتی استاد اخلاق و معرفت، استاد خضوع و تواضع، استاد جهاد و فداکاری، استاد انقلابی و مبارز جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر محمدناصر بی‌ریا رضوان الله علیه در شام میلاد ارباب و مولایش امیرالمومنین علیه‌السلام آسمانی شد. ◾️ضمن عرض تسلیت، شادی روحشان فاتحه و صلواتی اهدا می‌کنیم. ◾️برنامه تشییع و تدفین آن استاد فرزانه متعاقبا اعلام خواهد شد. عاش سعیدا و مات سعیدا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
🔻رسانه بدون روان‌شناسی رسانه نیست 🔹 هرگونه تأثیری در انسان، بدون توجه به مسائل روان‌شناختی امکان ندارد ➖دکتر رضا پورحسین، عضو هیئت‌ممیزۀ دانشگاه تهران در گفتگو با خردورزی: ▫️از نام «رسانه» پیدا است که وجه تسمیۀ آن چیزی جز پیام نیست؛ زیرا در رسانه، موضوع تأثیر و تأثیرگذاری مطرح است؛ به‌گونه‌ای که این تأثیر بتواند تغییراتی در زمینه‌های رفتاری، ذهنی و نگرش ایجاد کند. راهکارهایی که بتواند این تغییرات را ایجاد کند، مبناهای روان‌شناختی دارد؛ یعنی وقتی شما می‌خواهید بر یک انسان، به‌عنوان مخاطب تأثیر بگذارید، روان‌شناسی شیوه‌ها و قراردادهای ترغیب را تعیین می‌کند. به همین دلیل، اگر صحبت از رسانه، به معنای هرگونه تغییر و تأثیر بر رویکرد انسان است، رسانه نمی‌تواند این کار را بدون ملاحظۀ قوانین روان‌شناختی انجام دهد. ▫️ اگر رسانه را صرفاً به‌عنوان یک ابزار دید که تلقی برخی، از رسانه همین معنا است، در آنجا صرفاً فن و هنر و به عبارتی، بیشتر فن است. رسانه به این معنا نیست. از ابتدا هم رسانه به معنای انتقال یک مفهوم و یک معنا و ایجاد تغییر، ترغیب، نفوذ، القا، اغوا و از این ‌قبیل بود. هرگونه تأثیری در انسان، بدون توجه به مسائل روان‌شناختی و قوانینی که حاکم بر حیات روانی انسان باشد، امکان ندارد. اگر هم از راه‌هایی استفاده شود که این تأثیر را می‌گذارد، نانوشته از روان‌شناسی استفاده شده است. ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻تله‌ی افکار و اراده‌ها 🔹 مروری بر سوگیری‌های شناختی در شبکه‌های اجتماعی ▫️لنگر انداختن به فرایندی اشاره دارد که در آن، افراد تحت‌تأثیر اطلاعات خاصی که از قبل به آنها داده شده، قرار می‌گیرند. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که افراد، بدون تخمین کمیتی، ارزش خاصی برای آن کمیتِ ناشناخته در نظر می‌گیرند. ▫️خبرگزاری رویترز تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه 1398 را 1500 نفر اعلام کرده و این خبر در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اجتماعی اینترنتی به وفور دیده شده است. حال وقتی وزارت کشور تعداد این کشته‌ها را 200 تا 250 نفر اعلام می‌کند، مخاطب آن را نمی‌پذیرد؛ زیرا پیش‌از این، بر عدد 1500 لنگر انداخته شده است. ▫️وقتی کسی خواسته و نظر خود را به نمایندگی از خواسته و نظر مردم اظهار می‌کند، تصور می‌کند که جمعیت زیادی با او هم‌نظرند و گاهی حتی نظر غالب افراد را این‌گونه می‌داند؛ درحالی‌که امکان دارد این حس مبتنی بر واقعیت نباشد و او دچار سوگیری اجماع شده باشد. 📝 فاطمه ناصری تبریزی، پژوهشگر رسانه ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻آیا آینده ترسناک است؟ 🔹هوش مصنوعی قابل‌اعتماد، چالش‌ها و راهکارها ▫️قابل‌اعتماد بودن، پیش‌نیاز مردم و جوامع برای توسعه، استقرار و استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی است. اگر سیستم‌های هوش مصنوعی به‌وضوح شایستۀ اعتماد نباشند، ممکن است عواقب ناخواسته‌ای به وجود بیاید و مانع از جذب آنها شود و از تحقق منافع اجتماعی و اقتصادی بالقوۀ گسترده‌ای که می‌توانند به همراه داشته باشند، جلوگیری کند. ▫️بسیار مهم است که نتایج سیستم‌های هوش مصنوعی، قابل‌تکرار و همچنین قابل‌اعتماد باشند. یک سیستم هوش مصنوعی قابل‌اطمینان، سیستمی است که با طیف وسیعی از ورودی‌ها و در موقعیت‌های مختلف، به‌درستی کار می‌کند. ▫️در حوزه‌های کسب‌وکار، سیستم‌ها باید کاربرمحور باشند و به‌گونه‌ای طراحی شوند که به همۀ افراد امکان استفاده از محصولات یا خدمات هوش مصنوعی را بدون درنظرگرفتن سن، جنسیت، توانایی‌ها یا ویژگی‌هایشان بدهند. ▫️قرارگرفتن همه‌جا در معرض سیستم‌های هوش مصنوعی اجتماعی، در همۀ زمینه‌های زندگی ما، چه در آموزش، کار، مراقبت یا سرگرمی، ممکن است تصور ما از عاملیت اجتماعی را تغییر دهد یا بر روابط اجتماعی و دلبستگی ما تأثیر بگذارد. درحالی‌که سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای تقویت مهارت‌های اجتماعی مورداستفاده قرار گیرند، اما می‌توانند به همان اندازه در بدتر شدن آنها نقش داشته باشند. ▫️فراتر از ارزیابی تأثیر توسعه، استقرار و استفادۀ یک سیستم هوش مصنوعی بر افراد، این تأثیر باید از دیدگاه اجتماعی نیز با درنظرگرفتن تأثیر آن بر نهادها، دموکراسی و جامعه به‌طورکلی ارزیابی شود. ▫️در سال‌های اخیر، قابلیت اعتماد به هوش مصنوعی در سراسر جهان مورد نگرانی واقع شده است. در نتیجه دولت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و تجاری در سراسر جهان بر آن‌اند که با تصویب قوانین برای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، از مخاطرات آن بکاهند. ▫️با پیشرفت بی‌سابقۀ هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، اکثر کشورهای توسعه‌یافته درصددند تا به‌صورت هم‌زمان با مدیریت صحیح هوش مصنوعی با عنوان هوش مصنوعی قابل‌اعتماد، از خطرات پیش‌بینی شدۀ آن بکاهند. 📝 دکتر زهرا رضوانی کاشانی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم کامپیوتر دانشگاه الزهرا (س) ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔔فراخوان دوره زمستانه مدرسه رسانه‌ای پسران 🔔 ✅ ویژه پسران هفتم، هشتم و نهمی 📌سرفصل‌ها: 🔹داستان و نمایش خلاق 🔸مهارت‌های ارتباطی 🔹دشمن شناسی 🔸تاریخ انقلاب اسلامی 🔹نقد فیلم و انیمیشن 🔸گزارش نویسی رسانه‌ای 🔹نویسندگی خلاق 🔸کلیپ سازی و تدوین 🔹نقد بازی 🔸عکاسی 🔹جهاد هنر 🔸کاربرد هوش مصنوعی 🔹 عملیات روانی 📆 زمان برگزاری: ۴بهمن تا ۲۵ اردیبهشت، عصر پنجشنبه‌‌ها ساعت ۱۴ تا ۱۸ 💳هزینه شرکت در دوره با تخفیف ۶۰ درصدی: ۴۰۰ هزارتومان ✍️مهلت ثبت نام: ۲۰ دی تا ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۳ 📍مکان: قم٬بلوار بسیج، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، پلاک۲۴۵، موسسه فرهنگی‌رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد ⬅️ جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @FARAJNEJAD در پیام‌رسان ایتا مراجعه و یا با شماره ۰۹۹۱۷۶۲۳۵۸۲ تماس حاصل نمایید. 🎓 مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت|آپارات|اینستاگرام|ویراستی|ایتا
🔻سیاست‌های نوآورانه و تغییر جهان ‼️ ضرورت تدوین اهداف سیاستی چندگانه در توسعۀ هوش مصنوعی در ایران ▫️دسترسی محدود پژوهشگران و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به منابع، کتابخانه‌ها و پلتفرم‌های باز، توسعۀ هوش مصنوعی در کشور را به تعویق خواهد انداخت. ذات فناوری‌های نوظهور، از جمله هوش مصنوعی، اشتراک‌گذاری داده‌ها در سطح ملی و بین‌المللی است. ▫️در بسیاری از کشورها نوآوری‌های بخش عمومی با پذیرش فناوری‌های دیجیتال، از جمله هوش مصنوعی عجین شده و بسیاری از دولت‌ها بر تقویت پذیرش هوش مصنوعی در بخش عمومی تمرکز کرده‌اند. ▫️انتظار می‌رود که توسعۀ هوش مصنوعی با حفظ ارزش‌های مهم انسانی آمیخته باشد. همچنین، رفاه اجتماعی و توسعۀ اقتصادی از طریق به‌کارگیری هوش مصنوعی، می‌توانند جزء اهداف سیاستی به‌شمار آیند؛ زیرا هدف اصلی توسعۀ فناوری‌ها رؤیت پیامدهای مثبت آنها در جامعه است. 📝دکتر الهام فهام، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻آنجا که هوش مصنوعی نیست ‼️ تأملی فلسفی پیرامون هوش مصنوعی ▫️به نظر می‌رسد رفتارهای ادراک-پایۀ هوش مصنوعی، علی‌الاصول با رفتارهای ادراک-پایۀ انسان، «این‌همانی کیفی» یا «وحدت نوعی» پیدا نمی‌کنند. ▫️رفتارهای ادراک-پایۀ هوش مصنوعی در توازی با شناخت الگوریتمی قرار دارند. شناخت الگوریتمی، شناختی قاعده‌مند است و شناخت قاعده‌مند ضرورتاً شناختی کُلّی است. ▫️رفتارهای هوش مصنوعی الگوریتمیک و قاعده‌مند و به تبع در توازی با ادراک کُلّی و مفهومی انسانی است، نه ادراک پدیداری، حضوری و شخصی. ▫️در پیمایش‌های کلان، به جای نمونه‌برداری تصادفی، می‌توان با تکیه بر هوش مصنوعی حجم بسیار بالاتری از داده‌ها -حجمی نزدیک به کلّ جامعۀ آماری- را تجزیه و تحلیل کرد. اما به نظر می‌رسد در عین تصدیق به فایده و لزوم استفاده از هوش مصنوعی، این نوع دیدگاه‌های رادیکال از نقش شناخت‌های پدیداری در علم اجتماعی غفلت می‌ورزند. 📝دکتر سید علی سیدی فرد، عضو گروه فلسفۀ علوم انسانی مؤسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻عصب روایت‌شناسی ‼️ رویکردی جدید به رابطۀ شناخت و روایت ▫️اصطلاح «روایت‌شناسی شناختی» توسط مانفرد جان، در سال 1997 وضع شده؛ ولی سابقۀ پژوهش‌ها با موضع ارتباط ادبیات، زبان و شناخت به دهۀ هشتاد و نود برمی‌گردد. روایت‌شناسی شناختی، عمدتاً با این فرضیه که فعالیت‌های ادبیات لزوماً بر معماری ذهن و شناخت انسان تأثیر می‌گذارد، به بررسی تولید معنا می‌پردازد. ▫️یکی از رویکردهای روایت‌شناسی شناختی، بدن‌مندی است. این رویکرد از نظریات «نسل دوم علوم‌شناختی» سر برآورده و معتقد است که آگاهی، بدن و جهان، به هم وابسته‌اند و یکدیگر را تعیین می‌کنند. ▫️یکی دیگر از اهداف این کتاب، یافتن و بررسی اجزای تشکیل‌دهنده و ویژگی‌های صوری روایت است که توسط ساختاری از لایه‌های پایین شناخت ساماندهی می‌شود؛ بنابراین امکان اتصال تجربه‌های ذهنی به سازوکارهای مغز را دارد. 📝سید احسان حسینی، دانشجوی دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻مغز در خمره ‼️آیا ما در ماتریکس زندگی می‎کنیم؟ ▫️سناریوی مغز در خمره، یک آزمایش فکری است که می‎گوید اگر مغز از بدن جدا شود و در آزمایشگاهی به کمک ابررایانه‎ای به آن محرک‎های عصبی داده شود، می‎تواند همچنان بدون مشکل به حیات شناختی خود ادامه دهد. در فیلم کلونی کوچکی از انسان‎ها که واقعیت وجودی خود و توهمات ماتریکس را کشف کرده‎اند، مغز خود را از کنترل‎کننده‎های ماشینی رها کرده‎اند و در زیر زمین، در مکانی به نام صهیون زندگی می‎کنند و به مبارزه برای آزادی، علیه کنترل هوش مصنوعی ادامه می‌دهند. در هر انسان واقعی، بازخورد ناقص همیشه باعث تحریف بدن و احساس ما نسبت به بدن و اختلالات خودانگاره می‌شود، به دلیل اینکه این بازخورد درونی و اصلاحی برای احساس ما از خود و دیگران، بسیار مهم است. 📝محمد احمد خانلو، دانشجوی دکترای علوم اعصاب شناختی ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻چرا در قفسِ هیچ‌کسی کرکس نیست؟ ‼️تأثیر اسکیما در مواجهه مخاطب با سینما ▫️اسکیما به طرح‌واره یا طرح ذهنی در فارسی برگردانده شده است. از نظر محققین، از آن جایی‌که ذهن قادر نیست پیچیدگی‌هایی که در هرلحظۀ زیست در جهان با آن مواجه می‌شود را با سرعت عمل کافی پردازش کند، الگوهایی می‌سازد که از طریق آنها و با قرار دادن آن موضوع در آن دسته و الگو صرفه‌جویی کند. ▫️اسکیما می‌تواند بر نحوۀ درک و تفسیر مخاطبان از فیلم‌ها تأثیر بگذارد. در واقع ازاین‌رو که ما به کمک اسکیماهای ذهنی خود اتفاقات را شناسایی و درک می‌کنیم، اسکیما کمک می‌کند تا فیلم‌ها را بهتر درک کنیم؛ اما همچنین می‌تواند باعث ایجاد پیش‌داوری دربارۀ فیلم‌ها شود. طرح‌وارۀ بیننده، مفهومی است که به فرایندهای شناختی و عاطفی اشاره دارد که بیننده هنگام تماشای فیلم درگیر آن می‌شود. ▫️کارگردان برای القای حس ترس از دوربین‌های نزدیک، صداهای ناگهانی، تدوین سریع، روایت غیرخطی و نمادهای تاریک استفاده می‌کند. در تجربۀ یک کارگردان، عناصر مختلف زبان فیلم مانند دوربین، صدا، تدوین، روایت و نمادگرایی برای ایجاد یک طرح‌وارۀ خاص برای فیلم مؤثر هستند. ▫️اسکیما در یک فرایند جالب‌توجه، هم موجب آموختن می‌شود و هم بر نحوۀ آموختن مؤثر است. اسکیمای ما از یک پدیده، موجب می‌شود پدیده‌های نزدیک به آن را از دریچۀ اسکیمای موجود درک کنیم؛ بنابراین یک راه آسان‌تر برای آموختن آن ایجاد شده است. از طرف دیگر، آموزه‌های جدید، اسکیمای جدید می‌سازند و مفهوم از قبل آموخته شده را عمیق می‌کنند. 📝الهام خدادادی، دکتری تخصصی معماری از دانشگاه هنر اصفهان ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com