eitaa logo
خیابان قیام
179 دنبال‌کننده
9 عکس
0 ویدیو
1 فایل
نشریه خیابان قیام تلاشی به سمت تمدن نوین اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
در شماره اول نشریه خیابان قیام چه خواهیم خواند؟ ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
در یک معادله پیچیده، رائفی پور حرفی میزند، استانداری یزد آن را تکذیب میکند.هیچ کدام از طرفین از دیگری شکایت نمیکنند. به گفته کارشناسان، چندین ریاضیدان و پژوهشگر به دنبال پرتقال فروش میگردند. ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
خیابان قیام
در یک معادله پیچیده، رائفی پور حرفی میزند، استانداری یزد آن را تکذیب میکند.هیچ کدام از طرفین از دیگر
اخبار تکمیلی: پیرو اخبار واصله پرتقال فروش یزدی نبوده و صفحه علی اکبر رائفی پور، مخاطب مطلب گفته شده را به استانداری اصفهان منتقل کردند. بله ... ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
• تقاص عشق • | روایتی از ۱۳ محرم سال ۱۳۵۷ | ▪️ سوم امام حسین بود. همه هیئت‌ها خودشان را به مسجد ملااسماعیل می‌رساندند. می‌دانستیم این مراسم، با سالهای قبل تفاوت دارد. امسال همه چیز متفاوت بود. ▪️ما دیرتر از بقیه هیئت‌ها رسیدیم به امیرچخماق. یکی می‌گفت: سربازهای شاهنشاهی به هیئت‌هایی که عکس امام خمینی داشتند، حمله کردند. ▪️وارد خیابان قیام شدیم. سربازها مثل مور و ملخ گوشه و کنار خیابان ریخته بودند. یک نفر دوید سمت ما. گفت که حاج‌آقا صدوقی گفتند با نیروهای رژیم درگیر نشیم. قلبم تند تند میزد. زانوهایم میلرزید ولی پایم را محکم زمین می‌کوبیدم. از جلوی هر سربازی که رد می‌شدم، اَشهدم را میخواندم. همین که پیچیدیم سمت مسجد ملااسماعیل، سربازهای شاهنشاهی گاز اشک‌آور پرتاب کردند. ▪️یک پاکت سیگار همیشه در جیبم بود. شروع کردم به پخش کردن سیگارها بین مردم. این هم نذری ما برای محرم. دود سیگار جلوی سوزش چشم را می‌گرفت. ▪️ما داخل مسجد نشسته بودیم که به حاج‌آقا صدوقی خبر دادند سه نفر، طرف خیابان قیام و امیرچخماق شهید شدند. حاج‌آقا همانجا گفتند به هیئت‌هایی که هنوز وارد مسجد نشدند بگوید از کوچه پس کوچه‌ها برگردند. بعد هم رفتند پشت بلندگو و خطاب به نیروهای شاهنشاهی گفتند: ▪️- اگر قصد جان کسی را دارید اول بیاید من را بزنید. من همین جا هستم. این را با صدای بلند می‌گویم که سینه من هدف گلوله شماست. صدای حاج‌آقا به قدری بلند بود که بلندگو سوت کشید. نماز را همانجا به امامت حاج‌آقا صدوقی خواندیم. ▪️بعد از نماز هر چه به حاج‌آقا گفتیم از کوچه پس کوچه‌ها به خانه برگردند، قبول نکردند. مستقیم همان راهی را رفتند که سربازهای شاه با عزاداران امام حسین درگیر شده بودند. 🖋 به قلم : @mim_ha_neveshte ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
• فستیوال عاشورا • ▪️چند سالی است که دم محرم، موعد فروش «کالکشن محرم» در صفحات مجازی است. مانتوهای توریِ بی‌دکمۀِ جلوبازِ کوتاه، گوشواره‌های سیاهِ براق، مینی اسکارف‌های مشکی، لباس‌های چین‌دار عروسکی، روسری‌های نگین‌دار، و... که در قالب ست‌های خانوادگی، مادر-دختری، عاشقانه و... عرضه می‌شوند. ▪️تقاضا هم که به لطف پدیدۀ «حجاب‌استایل» فراهم شده است. دخترانی به ظاهر محجبه با اطوار و آرایش‌های غلیظ که از حجب و حیا صرفا پوشش مویش را دارند. رسما مخاطب را دعوت به عزاداری لاکچری می‌کنند. ▪️ لاکچری بودن که جای خلوص را بگیرد، نتیجه‌اش می‌شود اتصال به اینترنت به جای توسل به اهل بیت. مجبور است لاکچری بودنش را نشان دهد، چرا که تجمل و تبرج میلی برای مخفی ماندن ندارند و اصلا برای نمایش به عرصه آمده‌اند! برای ارضای حس برتری‌طلبی! ▪️ ظاهری زیبا برای نیتی کریه! برای همین است که سادگی، جمال باطنی دارد. اما علت ترک این ارزش، هم عامل بیرونی دارد و هم درونی. در درون همان برتری‌طلبی که عرض شد، یکی از عوامل پررنگ است. اما عامل بیرونی، تمدنِ مادیِ غرب است. ▪️تجاوز و تمامیت‌خواهی مدرنیته دست از سر دین هم برنمی‌دارد. صحیح است که غربی‌ها دم از ضدیت با دین می‌زنند، اما دین تحت شرایطی به کارشان می‌آید. دینی که بشود با فستیوال‌سازی از شعائرش، پول درآورد. اصلا هم مهم نیست که با اعتقاد عده‌ای بازی می‌شود و مفاهیم عمیق انسانی، از درون تهی شده و جز پوسته‌ای خوش زرق و برق از آنها باقی نمی‌ماند. ▪️از شهادت احرار عالم هم پول درمی‌آورند. چهارده قرن پیش عده‌ای برای کاسبی به قتال حسین(ع) رفتند و دین‌فروشی کردند، اینان اما به بهانۀ عاشورای حسین(ع) با اصطلاح «چرخش چرخ اقتصاد» دین و دنیای مردم را به تاراج می‌برند. اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِک. 🖋 به قلم : @ghane1998 ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
◼ بسم ربِّ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ▪️شماره دوم نشریه خیابان قیام منتشر شد. ▪️مطالبی که در نشریه خواهید خواند : • دفن تمدن اسلامی در قبرستان توسعه طلبی • کدام حسین؟ کدام هییت؟ • با حجب بی حیا! • مرثیه ای برای یک میراث • یزد از گذشته تا کنون از دید آمار های صنعتی • مقایسه شفافیت شهرداری کرمان با شهرداری یزد • یک سال بعد از آن سیل ▪️مطالب نشریه به تدریج در این صفحه و دیگر صفحات مجازی بارگذاری خواهند شد. ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
• مسلمانان حسین را کشتند؛ هنوز هم می کشند؟ • | حسین(ع)؛ کشته توسعه طلبی | ▪️ما چه حسینی را مورد ستایش قرار میدهیم؟ برای کدام حسین در همین یزد خودمان روضه های صد ساله برگزار میشود؟ آیا برای حسینی گریه میکنیم و میلیون ها برای عزایش خرج میکنیم که حج خود را نیمه کاره گذاشت و به سوی عده ای روانه شد و خود وخانواده اش توسط شقی ترین مردم و به بدترین شکل ممکن به شهادت رسیدند و به اسارت رفتند؟ ▪️اگر کل فلسفه این حرکت را در این 33 کلمه خلاصه میکنیم باید قبول کنیم حسین را مسلمانان کشتند و هنوزهم میکشند. ▪️اگر دستیابی به نعمات دنیایی، حتی حلالش بدون توجه به مسیر آن و بدون توجه به شکسته شدن استخوان مستضعفینی که در راه دستیابی ما به این نعمات بودند را توسعه طلبی بنامیم، این کشته اشک ها، کشته توسعه طلبی نیز هست. ▪️توسعه طلبی که از زمان بدعت های سیاسی زمان پیامبر آغاز شد، معاویه را بر آن داشت تا با فروش شراب اقتصاد جامعه اسلامی را سامان ببخشد و به بهانه همسایگی با شاهان روم در کاخ مرمری زندگی کند در حالی که خلفا ساده زیست بودند اما سکوت کرده بودند. ▪️حسین آمد چون شکم هایی پر از حرام، بغضی از عدالت علی در سینه داشتند و کسی مثل حسین هرگز نمیتوانست با کسی مثل یزید که زاده ونتیجه توسعه طلبی دوران هاست بیعت کند. ▪️در جایی مارکس مینویسد:”دین افیون توده هاست.” به نظر میرسد صحیح این جمله غلط، توسعه طلبی افیون توده هاست میباشد. ▪️توسعه طلبی ای که به بهانه ملک ری و سیم و زر وقتی در مقابل خود حسین را میبیند، سرش را بر نیزه میکند و خانواده اش را به اسارت میبرد اما در آخر مشت خرما نصیبش می شود. ▪️توسعه طلبی همیشه هست اما با لباس های مختلف. یک روز به اسم سازندگی خطبه تجمل گرایی بر منبر میخواند و یک روز در لباس انقلابی گری، فرهنگ، امنیت شهری و هوای سالم را فدای توسعه اقتصادی میکند و ما با سکوت خود، با چشم گریان حسین را تا مقتل همراهی میکنیم. 🖋 به قلم : @HAAFIII ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
•مقایسه سامانه شفافیت شهرداری کرمان با شهرداری یزد • شفافیت توسط شهرداری ها مطالبه عمومی جامعه بود که تقریبا تمام شهرداری ها در حال حاضر این سامانه را راه اندازی کرده اند اما کیفیت این سامانه سوالی است که همیشه مورد بحث بوده است. در این مطلب سامانه شفافیت شهرداری کرمان و یزد را مورد مقایسه قرار داده ایم. ⚫️ مشخص بودن حقوق و مزایای کارمندان: ▪️ در سامانه شهرداری کرمان، دقیق و به صورت ماهانه موجود است. ▪️سامانه شهرداری یزد چنین قسمتی را ندارد. ⚫️ مشخص بودن تعداد کارمندان شهرداری: ▪️در سامانه شهرداری کرمان، نام و مشخصات افراد، معلوم و دقیق مشخص شده است. ▪️در سامانه شهرداری یزد نامشخص است و تنها به ارائه چارت سازمانی اکتفا شده است. ⚫️ قرار داد های شهرداری: ▪️در سامانه شهرداری کرمان به روز شده و دسته بندی شده موجود است. ▪️سامانه شهرداری یزد از سال 1400 دیگر به روزرسانی نشده است. ⚫️ گزارش عملکرد: ▪️سامانه شهرداری کرمان از شش ماه اول سال 1401 دیگر به روز نشده است. ▪️سامانه شهرداری یزد از سال 1396 دیگر به روزرسانی نشده است. ⚫️ طرح های توسعه ای شهر: ▪️ در سامانه شفافیت کرمان، طرح ها به صورت دقیق مشخص است. ▪️در سایت سامانه شفافیت یزد، تنها طرح تفضیلی سال 96 موجود است. ⚫️ برنامه شهردار: ▪️در سامانه شفافیت کرمان برنامه های شهردار کرمان به صورت دقیق مشخص و در دسترس است. ▪️در سامانه شفافیت یزد در حد معرفی شهردار اطلاعات موجود است. ⚫️ مزایده ها و مناقصه ها: ▪️سامانه شفافیت کرمان، به صورت دسته بندی شده و به روز، مزایده ها و مناقصه ها را مشخص کرده است. ▪️سامانه شفافیت یزد از سال 1401 دیگر در این زمینه به روز نشده است. ⚫️ بودجه: ▪️در سامانه شفافیت کرمان علاوه بر مشخص شدن دقیق بودجه، درصد تحقق، درصد درآمد، هزینه و ... به صورت ساده در دسترس است. ▪️سامانه شفافیت یزد به ارائه عکس های اسکن شده فرم های مالی اکتفا کرده است. ⚫️ بسته های سرمایه گذاری شهرداری: ▪️در سامانه شهرداری کرمان به صورت دقیق، میزان سرمایه گذاری مشخص است. ▪️در سامانه شهرداری یزد هیچ اشاره ای به سرمایه گذاری انجام شده در یزد ندارد. ⚫️ ارتباط با مردم: ▪️در سامانه شفافیت کرمان به صورت دقیق نحوه شکایت، پیشنهاد و ... مشخص است ▪️سامانه شفافیت یزد، فاقد قسمت ارتباط با مردم است. ⚫ لینک مشاهده سامانه شفافیت شهرداری کرمانلینک مشاهده سامانه شفافیت شهرداری یزد 🖋 گردآوری : ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
• الف فدای نون • | آینده دانش آموزان فدای نئولیبرالیسم | ▪︎ از اواخر قرن 20 و با آغاز اصلاحات نئولیبرال اقتصادی در جهان، ادبیات خصوصی‌سازی باهدف چابک‌سازی دولت‌ها مطرح شد. ▪︎خصوصی‌سازی یا کالایی‌سازی به معنی سیاست‌هایی است که موجب کم‌شدن مشارکت دولت‌ها در هزینه‌های آموزش‌وپرورش می‌شودبه تعبیر دیگر وقتی از خصوصی‌سازی صحبت می‌شود ما با یک پدیده امروزی و مدرن روبه‌رو هستیم که به سمت کالایی کردن همه ی شئون و ارزش‌های ذاتی در حال پیشروی است. ▪︎در یک دهه اخیر و در پی فشارهای اقتصادی، دولت‌ها بیش‌ازپیش به دنبال کم‌کردن بار مالی خود بوده و هستند، سرریز این نوع نگاه در حوزه آموزش‌وپرورش سیاست‌ها را هر چه بیشتر به‌سوی ایده‌هایی نظیر خصوصی‌سازی یا پته آموزشی متمایل کرده و باعث ایجاد نگاه های سطحی و هزینه ای به آموزش و پرورش شده است، این در حالی است که رهبر انقلاب بارها این مسئله‌ را گوشزد کرده و دولت‌های مختلف را از نگاه هزینه‌ای به آموزش‌وپرورش نهی و به سمت نگاه سرمایه‌گذاری به این نهاد راهبُردی سفارش کرده است. ▪︎سیاست‌های خصوصی‌سازی در ایران از ابتدای دهۀ هفتاد تا کنون و در تمام دولت‌ها پیاده شده است. برخی از این سیاست‌ها صریح و مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم به خصوصی‌سازی دامن زده‌اند. ▪︎ سیاست هایی نظیر تصویب قانون مدارس غیردولتی در سال‌های 67، 89 و 9۴ ، بسته حمایتی از مدارس غیردولتی در سال ۹۳ ، تأسیس صندوق ویژه حمایت از مدارس غیردولتی در سال ۱۳۹۶ و ایده پته آموزشی در سند انتظارات دولت در سال ۱۴۰۱ اهم این موارد هستند. ▪︎برای رد این سیاست های نئولیبرال دو استدلال را می شود مطرح کرد استدلال نخست اینکه آموزش‌وپرورش کالا نیست و نمی توان نگاه کالایی به آن داشت دوم اینکه خصوصی‌سازی باعث ایجاد و تشدید نابرابری آموزشی می‌شود به این صورت که وقتی انتخاب در عرصة آموزش را گسترش می‌دهیم اقشار دهک‌های بالا در جامعه می‌توانند خود را راحت‌تر تفکیک کنند و مابقی دهک‌های اجتماعی از آنها عقب می‌مانند. ▪︎سایه کنکور و مسئلة تدریس خصوصی در کشور ما مصداق بارز این نوع نگاه است. ▪︎یکی از راهکارها برای برون رفت از این فضا اصلاح سازوکارهای حکمرانی است. وقتی اذهان مسئولین و سیاستگذاران ما تربیتی شد و در تصمیم گیری های کلان به آموزش و پرورش به مثابه ی یک سرمایه گذاری کلان و بلندمدت نگاه شد خیلی از این اشکالات حل خواهد شد. 🖋 به قلم : ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
• اینفو گرافی انتصابات • | برداشتی از نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر | ▪︎کارگزارانت را پس از آزمايش به كار بگمار. ▪︎کارگزارانت را بى مشورت ديگران به كار مگمار. ▪︎کارگزارانت را به سبب دوستی با ان‌ها به کار مگمار. ▪︎كارگزاران شايسته را در ميان گروهى بجوى كه اهل تجربه و حيا هستند. ▪︎در گزينش افراد بر فراست، اعتماد و حسن ظن خود تكيه نکن. زيرا عده‌ای با ظاهرآرايى و خوش‌خدمتى، خود را در چشم واليان عزيز می‌کنند. ولى در پس اين ظاهر آراسته و خدمت نيكو، نه نشانى از نيک‌خواهى است و نه امانت. ▪︎کسانی را انتخاب کن که در خوبی‌های اخلاق از دیگران جامع‌ترند(اصلح هستند). ▪︎کسانی را برگزین که پست و مقام آن‌ها را مست نکند. ▪︎کسانی را انتخاب کن که منزلتشان باعث جرات آن‌ها در مخالفت با تو در جمع نگردد. ▪︎کسانی را منصوب کن که بزرگی کارشان، آنها را عاجز نکند و کثرت کارها پریشانشان نسازد. ▪︎کارگزارانت را از میان خاندان‌های صالح و باسابقه در اسلام برگزین، چرا که اخلاقشان شایسته‌تر، آبرویشان محفوظ‌تر، عاقبت‌نگرند و از طمع رویگردانند. ▪︎جیره (حقوق) مناسب و فراوان به آن‌ها بده تا به بیت‌المال و امانتی که در دستشان است خیانت نکنند. ▪︎بازرسانی وفادار و راستگو را بر آنان بگمار، چرا که مراقبت پنهانی تو سبب امانت داری آنان می شود. ▪︎اگر خیانت کارگزاری برای محرز شد، او را بازخواست و تنبیه کن و سپس او را خوار و ذلیل کن و طوق بندنامی به گردنش بیفکن (تا عربت دیگران شود.) ■ چنانچه در منشیانت (کارگزارانت) عیبی باشد و تو از آن بی‌خبر بمانی مسئول آن‌هستی. 🖋 گردآوری : @noghtewirgool ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam
• نوشابه زرد • | جنبش دانشجویی خالق کنش های اجتماعی سیاسیت | ▪︎ ایران. ماه دسامبر. سال 1953. «ریچارد نیکسون» نائب ریاست جمهوری آمریکا به تهران می آید. تیتر یک روزنامه اطلاعات در روز چهاردهم آذرماه این شد: «از امروز روابط سیاسی ایران و انگلیس برقرار گردید.». این تیتر یعنی نابودی رویای مصدق-کاشانی درباره ملی‌شدن صنعت نفت ایران. ▪︎ چک اسلواکی. ماه نوامبر. 1989. در ۱۷ نوامبر ۱۹۸۹ (روز جهانی دانشجو)، پلیس ضد شورش تظاهرات دانشجویان در پراگ را سرکوب کرد.این انقلاب مخملی یک انتقال قدرت بدون خشونت در چکسلواکی سابق بود که از ۱۷ نوامبر تا ۲۸ نوامبر ۱۹۸۹ به طول انجامید. سرانجام اعتراضات به حکومت ۴۱ ساله حزب کمونیست و سیستم اقتصاد دستوری پایان بخشید. ▪︎ هر کجای تاریخ بایستیم، هر انقلاب و جنبشی را بررسی کنیم، نمیتوانیم نقش دانشجویان را در آن انقلاب کتمان کنیم و یا کمرنگ جلوه دهیم. دانشجو، موتور محرک جامعه است و شاید بتوان گفت مهم ترین عنصر جامعه برای بروز کنش های اجتماعی بوده و هست. به صورت کلی دانشجو مغز جامعه است. ▪︎ اما یک سوال؟ آیا دانشگاه های این عصر محلی برای پرورش و تعالی اهداف جنبش دانشجویی هستند و یا صرفا مکانی برای فرار از سربازی و گذران عمر در کلاس ها از سر بی هدفی؟ ▪︎ ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون، دانشجوی ضد آمریکا و دانشجوی ضد سلطه است. دانشجوی ضد سلطه مماس بر اتفاقات عصر خود پیش میرود و ایفای نقش دارد. برای ایفای نقش، این دانشجو باید توان خلق یک گفتمان پویا را داشته باشد تا بتواند یک جریان سیاسی-اجتماعی به راه بیاندازد. ▪︎ دانشجویی که گفتمانی پویا دارد، صبر نمی کند حوادث واقعه استخوان های او را درون امواج خود بشکند. گفتمان او وسیله ایست برای موج سواری. او از امواج استفاده میکند. گفتمان پویا جز با برگزاری گعده های دانشجویی، نشست های آزاد اندیشی، تریبون های آزاد و مطالعه کتب مبنایی به دست نخواهد آمد. ▪︎ دانشجوی راحت طلب بی دغدغه، کسی که تنها امیدش آن است که همراه نهار، نوشابه زرد بدهند، در بهترین کنش سیاسی خود به عنوان ابزار در دست گفتمان های قدرت طلب قرار گرفته و به اصطلاح به عنوان «توپخانه و مهمات سیاسی» عمل میکند. ▪︎ و در کلام آخر دانشجوی 16 آذری، محرک، پویا و دارای گفتمان است و به قولی برای هدف متعالی خود و پیشرفت و تعالی جامعه سربار نیست، سرباز است. 🖋 به قلم: @HAAFIII ✔️نشریه https://eitaa.com/khiaban_ghiamhttps://ble.ir/khiaban_ghiam