✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت اول
اینکه عصر یک عید نوروز در سیستان و بلوچستان، مهمان یک روستای با صفا باشی که چند کیلو تخمه و دو فلاسک شیرچای محلی همراه با یک سینی پر از کُنار تُرد و زیتون محلی خوش عطر و عنّاب تازه بیاورند که عطرش همه جا را برداشته است و با جمعی از نوجوانان و جوانان به تماشای دِربی قرمز و آبی نشسته باشی، خیلی لذت دارد.
اما در آن شلوغی، نوجوانی با خود دفتر آورده بود و میخواست برای روز اول مدارس، انشایش را بنويسد.
موضوع انشایش : روستای محروم ما !
چیزی که توانسته بود لذت بردن از مسابقه فوتبال، عید نوروز و شرکت در این جمع با شکوه و پر هیجان را از آن نوجوان بگیرد و به او يادآوری کند که حتی در شرایطی که همه چیز بر وفق مراد تو باشد و کم و کسری هم نداشته باشی ، تو همچنان یک «محروم» هستی و باید خود را با محرومیت معرفی کنی!
مگر روستای او چه کم داشت؟!
همه در حال خوردن و خندیدن بودند و فارغ از غم دنیا، از خنده ریسه می رفتند.
تجربه ای شاد و مفرّح که شاید نمیتوانستم نظیر آن را در شهر خود و حتی خانه ام پیدا کنم.
اما آن نوجوان مجبور شده بود از چنین روستا و مردمانی با وصف «محرومیت» روایت کند!
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت دوم
موضوع انشایش بود : روستای محروم ما !
و این موضوع، لذت عید نوروز را از آن نوجوان سیستان بلوچستانی گرفته بود.
آستین بالا زدم و موضوع انشایش را تغییر دادم : روستای مستعد، هنرمند، با صفا، پرتلاش، همدل، امیدوار و دوست داشتنی ما.
لبخند شوقی بر لبانش نشست اما نگران بود که اگر موضوع را تغییر دهد نمره خوبی نیاورد.
به او اطمینان دادم که اگر چنین اتفاقی افتاد، شخصا به روستا باز خواهم گشت و خودم با آقا معلم صحبت میکنم.
اما آقا معلم با دیدن موضوع جدید، به قدری غافلگیر شده بود که به بقیه دانش آموزان هم گفت که برای جلسه بعدی، انشای روستایشان را درباره یکی از ویژگی های مثبت آن بنویسند.
چندی بعد از اهالی روستا شنیدم که می گفتند : این بچه ها جوری روستا را تعریف کردند که ما تا حالا اینگونه ندیده بودیم!
گویی یک انشای ساده توانسته بود گرد و خاک زیادی را از چهره روستا برگیرد و بدون کوچکترین هزینه ای، رضایت عمومی آنان را نسبت به زندگی افزایش دهد.
اما من به این فکر میکردم که چرا نوجوانی که به لحاظ ذهنی و عینی در محرومیت به سر نمی برد و بهترین گنجینه ها را در اختیار دارد، به باور محرومیت نسبت به خود رسیده است؟
این سوالات مقدمه آغاز یک تحقیق میدانی گسترده شد که پنج سال طول کشید و از 1800 نوجوان روستا و حاشیه شهر یک سوال پرسیدم :
شما از چه چیزی محروم هستید؟!
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت سوم
یک تحقیق میدانی گسترده آغاز شد که پنج سال طول کشید و از 1800 نوجوان روستا و حاشیه شهر یک سوال پرسیدم :
شما از چه چیزی محروم هستید؟!
سپس در برابرشان گزینه هایی از جمله امکانات رفاهی، پول و ثروت، فرهنگ و امنیت، اعتماد به نفس، دين و مذهب و خنده و شادی قرار دادم.
نتایج پرسش اولیه از این قرار بود :
امکانات رفاهی ۶۵%
پول و ثروت ٢٣%
و....
سپس ساعتها به گفتگو با این نوجوانان پرداختم و دلیل انتخاب شان را با هم مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
مثلا طرفداران محرومیت به دلیل عدم امکانات رفاهی، عموما زندگی خود را با معیارهای شهری مقایسه می کردند!
و در نتیجه چشم های خود را به روی ضعف های بومی خویش می گشودند و به روی ضعف های زندگی شهری می بستند!
و با خود فکر نمیکردند که اگر زندگی شهری اینقدر خوب است، چرا شهری ها آخر هفته ها برای تفریح به روستای ما می آیند؟!
در دیگر مثال، طرفداران محرومیت به دلیل عدم پول و ثروت، عمدتا مرز روشنی میان ثروت و تجمل گرایی متصور نبودند.
وقتی از آنها می پرسیدم که آخرین باری که به طبیعت رفته و جوجه به سیخ کشیده اید چه زمانی بوده؟ جوابها نشان می داد که من که در مرکز یک استان بزرگ سکونت دارم، به مراتب کمتر چنین تفریحی را تجربه میکنم!
اما گفتمان اسراف و مصرف گرایی در کشور به این بچه ها چنین آموخته بود که خوش گذشتن در طبیعت و جوجه به سیخ کشیدن نمیتواند مصداق ثروتمندی باشد!
اما اشاره به جلوه های ثروتی که نسبت به آن بی تفاوت بودند آنان را نیز تدریجا به بازگشت از نظر خویش سوق می داد.
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت چهارم
از 1800 نوجوان روستا و حاشیه شهر پرسیدم :
شما از چه چیزی محروم هستید؟!
اکثرا گفتند امکانات رفاهی و پول و ثروت!
بعد از ساعتها گفتگو با آنها، دوباره همان سوال را پرسیدم و اینبار اکثر نوجوانان معتقد بودند که این سوال دارای اشکال است و پاسخی برای آن نمی بینند!
این پژوهش پنج ساله برای من این معنا را به همراه داشت که :
ما نوجوانان روستا یا حاشیه شهر بیش از آن که در وضعیت محروم به سر ببریم، در فرهنگ محرومیت زیست می کنیم!
به زعم نویسنده، ذات عنوان محروم نسبت به مناطقی که صرفا در برخورداری از برخی امکانات در حالت ایده آل نیستند، خود، محرومیت آفرین است و زیبنده این مناطق مستعد و پر انرژی نمی باشد.
اگر از بندهٔ نویسنده سوال کنید که در این کتاب به دنبال چه چیزی هستم، در پاسخ خواهم گفت : یک جشن تولد و یک جشن تکلیف!
جشن تولد برای احیای هویت زنده، برخوردار و توانمند نوجوان روستا و حاشیه شهر
و جشن تکلیف برای متولیان فرهنگی و تربیتی در بازخوانی سیاست های تعاملی خویش با نوجوان مستعد، امیدوار و موفق این مناطق.
اینکه در این کتاب همیشه عبارت حاشیه شهر در کنار روستا آمده است بدان معنا نیست که میان روستا و حاشیه شهر یکسان پنداری رخ داده باشد. تفاوت ماهوی این دو مفهوم تا حدودی روشن است و بافت زبر و سخت حاشیه شهر از لطافت و ظرافت روستا فاصله زیادی دارد.
بلکه علت کنار هم قرار گرفتن این دو، باور محرومیتی است که بر عزت نفس این مناطق خیمه زده است و آن را در نگاه همگانی به هر روستا و حاشیه شهری تعمیم داده است!
امید است مربیان بتوانند با خواندن این خطوط، نوجوانان این مناطق را از باور محرومیت برهانند و از او یک متفکر دغدغه مند بسازند و به همگان ثابت کنند که نوجوان روستا و حاشیه شهر محروم نیست، بلکه مستعد، امیدوار و موفق است.
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت پنجم
متاسفانه عنوان "مناطق محروم" امروزه به یک باور عمومی و همگانی تبدیل شده و خواسته یا ناخواسته به اختلاف طبقاتی دامن می زند.
عبارت "مناطق محروم" کلیدواژه های رنج، بیابان، فقر، تنگدستی، ناتوانی، ضعف، بیماری، گرفتاری، درماندگی، گرسنگی، بیکاری و مواردی از این قبیل را به ذهن متبادر میکند.
به همین خاطر این عبارت در نگاه عمومی، یک موقعیت جغرافیایی درجه چندم است که از امکانات زندگی متوسط و رفاه حداقلی بی بهره مانده است و شامل تمامی روستاها و مناطق حاشیه نشین شهری می شود!
حال سوال این است که تلقی کنونی از مفهوم این عبارت، تا چه میزان با حقیقت آن چیزی که در باطن روستا و حاشیه شهر وجود دارد سازگار است؟
برای یافتن پاسخ، باید متن زندگی مردم این مناطق مورد مطالعه قرار گیرد و این مهم، با هم جواری با زیست بوم و بافت فرهنگی این مناطق در دراز مدت قابل دستیابی است.
سوال دیگر آن است که پیش از اینکه این عبارت به رسمیت شناخته شود و دوگانه محروم - برخوردار به امضاء عموم جوامع رسیده باشد، چه نامی برای این مناطق به کار می رفته است؟
آیا هرگز تمایزی میان مناطق روستایی یا حاشیه شهر با مناطق شهری وجود داشته و یا این تمایز، محصولِ پنداشته های بشری است که جامعه ای را محروم و جامعه دیگری را برخوردار نام گذاری کرده است؟
ممکن است ما عکس یک روستا را که تعدادی گوسفند یا بز در آن مشغول چرا هستند مشاهده کنیم و آن را به عنوان جلوه های امروزی محرومیت ارزیابی کنیم حال آنکه در ادبیات زندگی روستا، سرمایه اصلی دام است و گوسفند و بز در حکم پول نقد و طلا در زندگی شهرنشینان است.
در نمونه دیگر، خانه کپری یک نوع سبک زندگی است که در اعتقاد بومیان منطقه، مثبت و جایگزین ناپذیر ارزیابی می شود و هرگز نماد فقر یا محرومیت تلقی نمی شود.
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
#من_محروم_نیستم
#عکس
جالبه که بعد از طرح غلط کپرزدایی در شهرستان قلعه گنج در جنوب استان کرمان، هتل کپری بی نظیری ساخته شد که اقامت در آن بسیار لذت بخش است و عجیب تر اینکه افراد متمکن اين مناطق، در گوشه حیاط خانه خود یک کپر درست میکنند و دوست دارند بیشتر اوقات را در آن سپری کنند!
پیشنهاد ما این است که در این هتل در فصل پاییز یا زمستان اقامت داشته باشید.
مطمئنا لذت خواهید برد.
شماره تماس هتل کپری پارسیان قلعه گنج
03443392093
👇👇👇
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت ششم
برشی از کتاب
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت هفتم
قرآن کریم در دو آیه از واژه محروم نام می برد که هر دو عبارتی مشابه به یکدیگر دارند.
آیه اول در وصف احوال متقین در قیامت می باشد و آیه دوم در توصیف ویژگی های نمازگزاران حقیقی است.
وَ في أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ
سوره مبارکه ذاریات، آیه ١٩
وَ الَّذِينَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ
سوره مبارکه معارج، آیات ٢۴ و ٢۵
((کلمه «سائل» عبارت است از کسى که از انسان چیزى بخواهد و نزد انسان اظهار فقر کند ولی «محروم» به معناى کسى است که از رزق محروم است و کوشش او به جایى نمىرسد، هر چند که از شدت عفتى که دارد سؤال نمىکند.
ترجمه تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) ، ج: 18، ص: 554))
پس سائل (فقیر) و محروم شباهتی دارند و تفاوتی.
شباهت آن دو نیازمندی آنان است و تفاوتشان، نوع ابراز آن.
و در انسان محروم، نوع ابراز نیاز بر اصل نیازمندی سبقت میگیرد و همین مسئله او را از فقیر متمایز می کند.
بنابراین انسان وظیفه دارد بگردد و محروم را پیدا کند.
برخی معتقدند که درآمد، یک عامل تعیین کننده و مهم در سنجش فقر است اما محرومیت، صرفا شامل عدم دسترسی به منابع جمعی است.
از این زاویه، فقیر کسی است که دستش به جایی بند نیست و اگر تامین اقلام اولیه غذایی و رفع نیازهای ضروری توسط گروه های مردمی و نهادهای مربوطه برایش صورت نپذیرد، رنج بیشتری خواهد برد چراکه راه جایگزینی برای رفع گرسنگی و بی خانمانی پیدا نخواهد کرد اما محروم کسی است که اگر حاجتی نیز داشته باشد، به دلیل حیا آن را ابراز نخواهد کرد.
پس فقیر توانایی اشتغال، ابزار رفع فقر و استطاعت تغییر شرایط موجود را ندارد اما محروم، ناتوان و بی استطاعت نیست، بلکه فعلا در شرایطی است که نیازمند است، اگرچه درخواستی از کسی ندارد.
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت هشتم
برشی از کتاب
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
با سلام و احترام🌹
ان شاء ا... به فضل خدا همزمان با خلاصه کتاب «من محروم نیستم»، خلاصه کتاب دوم را هم شروع می کنیم.
📚 خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم
✅ خلاصه کتاب مُسَكِّنُ الفُؤاد عِندَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد
#مسکن_الفؤاد
«آرامبخش دلها در از دست دادن دوستان و فرزندان»
تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144
نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم
🔸 چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان😔، آرامش داشته باشیم؟ 🥰
📖 محتوای كتاب
مقدمه: حياتی بودنِ مديريت احساس
بخش اول: پاداشهای عظيم صبر بر مصيبت
بخش دوم: چگونه صبر كنيم؟
بخش سوم: رضايت از تقدير خداوند
بخش چهارم: آيا نبايد گريه كرد؟!
خاتمه: كيفيت تسلّی دادن
☕ برای خواندن خلاصه این کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
📣 این پیغام را به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند هدیه کنید.
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت نهم
امروزه عنوانی در جامعه ایرانی سینه به سینه می چرخد که عموم مناطق روستایی و حاشیه شهر را در بر میگیرد و آن عنوان «مناطق محروم» است!
پرسش اصلی این است که آیا مفهوم محرومیتی که عرف برای این مناطق انتخاب کرده و آن را رواج می دهد، با محرومیتی که قرآن می گوید یکسان است؟
به بیان ساده، آیا محرومیت عرفی همان محرومیت قرآنی است؟
دلایل قابل توجهی وجود دارد که اینگونه نیست.
قرآن کریم مناطق محروم را هر نقطه ای - در شهر و غیر شهر - می داند که عده ای در اداره زندگی خویش درمانده اند ولی به دلیل حیا و عزت نفسی که دارند آن را جایی ابراز نمی کنند.
اما عرف، به «تمام» روستاها و حاشیه شهرهای کشور که در مقایسه با امکانات شهری، زندگی پایین تری دارند مناطق محروم می گوید!
قرآن محرومان را به دلیل عزت و آبرویشان همواره از شناخته شدن به محرومیت پوشیده می دارد، اما عرف، مردم روستایی و حاشیه شهر را با صراحت و به شکل علنی محروم خطاب می کند!
حال آنکه سرزمین های مستعد، پرتوان و امیدواری که ظرفیت شکوفایی، خودباوری و ساختن جامعه خویش را به بهترین شکل دارند، شباهتی به محرومیتی که عرف می گوید ندارند!
در سایه این پنداشت اجباری، نوجوان این مناطق که در واقع با مفهوم محرومیت بیگانه بوده است، به باور محرومیت در خویش می رسد!
اما به راستی چگونه ممکن است به دلیل وجود تعدادی روستا و حاشیه شهر که از دیدگاه عرف در وضعیت محرومیت به سر می برند، تمام این مناطق را محروم دانست؟!
در حالیکه اغلب افرادی که در روستا یا حاشیه شهر زندگی می کنند هرگز حاضر به پذیرش کمک نقدی و حتی اطلاع دیگران از میزان مایحتاج خویش نیستند و آن را نوعی تحقیر قلمداد می کنند.
طبق مبانی قرآنی، حتی یک فرد شهرنشین که تلاش می کند در زندگی اقتصادی خویش موفق باشد اما تلاش وی به نتیجه ختم نمی شود، ولی هرگز گرفتاری خود را به اکران عمومی در نمی آورد محروم است اما عرف این را قبول ندارد ((و به صرف وجود این فرد در آن شهر، تمام آن شهر را محروم نمی نامد!
پس چه شده است که عرف، عنوان محرومیت را برای «تمام» روستاها و حاشیه شهرها انتخاب کرده است؟!))
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت «من محروم نیستم» را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
❓سوال یکی از اعضاء محترم
کتاب خوب و مستدلی است
بویژه تعریف دقیقی که از معنای واژه " محروم " در قرآن کریم ارائه کرده است
اما باید از نویسنده پرسید راهکار جایگزین ایشان برای این موضوع چیست ؟!
بسیار خوب می پذیریم و فرضا دیگر این مناطق را محروم نمی نامیم !
اما چگونه باید مسئولین و مدیران را برانگیخت که به این مناطق خدمات ویژه و فوق العاده ارائه کنند ؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تصاویری زیبا از ارزش کتاب و کتابخوانی 😍
کانال خلاصهٔ کتابهای مفید
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
📚 خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم
✅ خلاصه کتاب مُسَكِّنُ الفُؤاد عِندَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد
#مسکن_الفؤاد
«آرامبخش دلها در از دست دادن دوستان و فرزندان»
تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144
نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم
🔸 چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان😔، آرامش داشته باشیم؟ 🥰
قسمت اول
پیشگفتار
بسم الله الرحمن الرحیم
اي عزيزي كه با دلي سوزان و چشمي گريان و آهي بر لب، اين كتاب را گشودهاي، ميداني قلم در دستان چه كسي است؟!
ميداني چه قلب و دلي ميخواهد با تو سخن بگويد؟!
قلم در دستانِ پدري است كه پنج فرزند خود را يكي پس از ديگري از دست داده است و هنگامي كه فرزند پنجماش با علاقه وافري كه به او داشت از دنيا رفت، براي دستيابي به رفتاري خداپسندانه در خود و اطرافيان، دست به قلم برد و كتابي نوشت به نام : «آرامبخش دلها در از دست دادن دوستان و فرزندان»
ایشان جناب زینالدین بن علی بن احمد عاملی جُبَعی معروف به «شهيد ثانى» رضوان ا... تعالی علیه در سيزدهم شوال سال 911 هجری قمری در قريه عالم پرور جُبَع یا جباع جبل عامل در جنوب لبنان (که اکنون تحت اشغال رژیم خبیث صهیونیستی است) ديده به جهان گشود.
شهيد ثانی، فوق العاده زاهد و متقى بوده است. شاگردان او در احوالش نوشتهاند: در ايام تدريس شبها به هيزم كشى براى معاش خانوادهاش مىرفت و صبح به تدريس مى نشست.
در توانایی علمی ایشان همین بس که مدتى در بعلبك به پنج مذهب (جعفرى، حنفى، شافعى، مالكى، حنبلى) تدريس مى كرد.
شهيد تأليفات زيادى دارد كه معروفترين آنها کتاب فقهی شرح لمعه شهيد اول (ره) است که بر آن قريب صد شرح و حاشيه نوشته شده است.
این عالم بزرگ را در سال ۹۶۶ هجری قمری در سفر مکه به امر سلطان عثمانی بازداشت کردند و سر از بدنش جدا کردند و او را به شهادت رساندند.
شهيد ثانى رضوان اللّه علیه در مقدمه کتاب می گوید:
تمام زيباييها و ستايشها مخصوص خداوند است، خداوندي كه مرگ و عبور از دنيا را براي تمام مخلوقاتِ خود قرار داد.
خداوندي كه براساس حكمت و اراده خود، امور بندگانِ خود را با قاطعيت تدبير ميكند؛ خداوندي كه به تسليمشوندگان در برابر تصميمِ او سعادتمندي و پاداشي زيبا را وعده داده و ناراضيان از ارادهاش را بدبختان و گرفتارانِ روز قيامت شمرده است؛
خداوندي كه با جاري ساختنِ خواستِ خود، دلهاي آگاهان را به تپش واداشت تا با تسليم در برابر ارادة او سرمست شوند؛
هيچكس توان رويارويي با خواست او را ندارد و چون و چراهاي ناآگاهان در حكمت و تدبير او اثري نميگذارد.
او را ميستايم چه در نعمت و چه در مصيبت، و فقط از او ياري ميطلبم تا مرا موفق به رضاي خود كند و راهنماي من باشد.
من با تمام وجود به خداي يكتا و بيهمتا اعتقاد دارم، اعتقادي كه بتواند هراس در تنگناها و پرتگاههاي قيامت را از من دور كند.
خدا بر او و يكيكِ «خاندانش» درودِ پيدرپي فرستد، خانداني كه سنگينترين مصيبتها و مشكلات را تحمل كردند، اما از همه تسليمتر و راضيتر به رضاي خدا بودند.
اما سخنم با تو!
مرگ، پديدهاي با آثاري بسيارسنگين است، چيزي كه بهطور دائم سبب جدايي محبوبان از يكديگر ميشود؛
جدايياي كه از سنگينترين مصيبتهاست، سنگينياي كه ميتواند قلب و دل حتی انسان عاقل و هوشمند را كور كند.
از سوي ديگر، محبت فرزند، شديدترين محبتهاست؛ فرزندي كه پاره جگر انسان است و بههمين دليل نيز خداوند براي صبر در فراق فرزند پاداش فراوان قرار داده و به پدر و مادرِ او وعده داده است كه در روز قيامت فرزندشان از آنان شفاعت ميكند.
سختيِ مصيبتِ مرگ فرزند و عزيزاني كه انسان به آنها عشق ميورزد، ما را نيازمند به پناهي ميكند كه توجه به آن سبب رفع پريشاني از دلهاي اندوهگين و برطرف شدنِ گرفتاري از گرفتاران شود،
در اينجا مجموعهاي از گفتار پيامبر و روحياتِ صاحبانِ حقايق و برخي نكات تكاندهنده و ارزشمند گردآورده شده است تا آرامبخش دل در مصيبت از دستدادنِ عزيزان و فرزندان باشد.
اين كتاب نه فقط براي مصيبتزدگان، بلكه براي سرمست شدنِ قلب آگاهان و همچنين بيدار كردنِ غافلان از خواب غفلت است.
ادامه دارد...
☕ برای خواندن خلاصه این کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
📣 این پیغام را به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند هدیه کنید.
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت دهم
در پژوهش با نوجوانان مناطق روستایی و حاشیه شهر دریافتم که درصد بالایی از آنان به این دلیل خود را محروم می دانند که : «چون همه می گویند!»
این مساله مرا برای رفع باور محرومیت با انگیزه تر و مشتاق تر می کرد.
هر چند مسیر، سخت تر جلوه می نمود.
«مناطق محروم» عنوانی است که ریشه در مبانی قرآنی و سنت های دینی ندارد و از فحوای آیات قرآن کریم پیرامون واژه محروم، می توان محرومیت و اطلاق آن به جوامع روستا و حاشیه شهر را به شکل جدی مورد تردید و بازخوانی قرار داد.
به دیگر سخن، گویا آن چه در تعیین کنندگی محرومیت، بیش از شرع ((و عقل)) به چشم می آید، رد پای عرفی گری است.
عرف جامعه امروز، استفاده از عناوین محرومیت و محروم برای مردم روستا و حاشیه شهر را به قدری رایج گردانیده که متاسفانه کاربرد آن به یک امر صد در صد عادی و متداول تبدیل شده است.
این امر در یک سو، از زبان صاحب نظران و سیاست گذاران ارشد کشوری قابل مشاهده می باشد و از سوی دیگر در فضای رسانه و آموزش!
و وقتی به ایشان تذکر داده می شود، عمومیت و گستردگی آن را – اگرچه یک غلط مشهور است – بهانه قرار می دهند!
و طبیعتا وقتی موضوعی به این اندازه عمومیت پیدا کند تا آنجا که به یک قانون نانوشته عرفی تبدیل شود، دیگر تکرار آن نگرانی و اعتراض خاصی را به وجود نمی آورد.
و این مساله، نوجوان این مناطق را به سر منزل پذیرش باور محرومیت به عنوان یک اصل همگانی و فراگیر می کشاند، چیزی که از آن به محرومیت ذهنی تعبیر می شود.
هیچ انسان آزاده ای که برای خود ارزش قائل باشد دوست ندارد به او «محروم» گفته شود.
اما جبر تاریخی، جغرافیایی و بیش از همه، جبر اجتماعی با او کاری کرده که روزی هزار بار با محرومیت قراردادی و عرف ساخته تجدید میثاق کند!
هر خطاب محرومی که به نوجوان این مناطق می شود، در حکم یک تیر نامرئی است که به باور او شلیک می شود و پس از ایجاد جراحت در روح او، سرانجام در یک نقطه، عزت نفس و خودباوری او را می میراند و چنین یاد می گیرد که کوچک باشد، کوچک بیاندیشد و کوچک بخواهد و در نتیجه طبیعی است که نه تنها تلاشی برای تغییر جایگاه خود در میان هم سالان نخواهد داشت، بلکه کم کم وجود خود را نیز با همان هویت رده پایین و ضعیفی که یک عمر در گوشش به غلط خوانده شده است، قرین خواهد دانست.
ادامه دارد....
📣 برای خواندن بقیه قسمتهای کتاب، میتوانید وارد یکی از کانالهای زیر شوید و عبارت «من محروم نیستم» را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید.
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتابهای مفید را با هم بخوانیم.
خلاصه کتاب #من_محروم_نیستم
تعداد صفحات کل کتاب : 224
نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی
مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند.
🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔
قسمت یازدهم
معرفی یک روستای متمدن و پیشرفته😍
روستای دیزباد در نیشابور و چند قدمی مشهد، روستای پلکانی و شبیه به ماسوله است که خوشبختانه اهالی اش به آن وفادار بوده اند و به دلیلِ برخورداری از فرهنگی غنی و پیشرفته، کمر به نابودی روستا و فراموشیِ آن نبسته اند.
این روستا، تنها روستایی است که صد در صدِ مردمش با سوادند و از سال 1312 شمسی مدرسه داشته است.
یونسکو در سال 1351 این روستا را به عنوان منطقه ای که تمام مردمش با سواد هستند اعلام کرد.
تقریبا تمامی زیرساخت های روستا از قبیل برق، تلفن و به زودی گاز را با همت و پیگیری خودشان به دست آورده اند.
علاقه مردم دیزباد به محیط زیست تا آنجا است که هر سال، بخشی از یارانه شان را برای حفاظت از محیط زیست به یگان مردمی حفاظت از محیط زیست روستایشان تحویل می دهند.
لینک معرفی روستا:
https://tourgardan.com/blog/detail/295/معرفی-روستای-دیزباد-نیشابور
کانال تلگرام
https://t.me/kholasebekhanim
کانال ایتا
https://eitaa.com/kholasebekhanim
کانال بله
https://ble.ir/kholasebekhanim
❇️ اخیرا از مخاطبان کانال خلاصهٔ کتابهای مفید پیرامون مطالعه کتابم (#من_محروم_نیستم) بازخوردی همراه با یک پرسش دریافت کردهام. وقت را غنیمت دانستم تا در فرصتی، همگانیتر به پاسخ بپردازم. شاید مورد دغدغه دیگر عزیزان نیز باشد.
🟡 «کتاب خوب و مستدلی است. بویژه تعریف دقیقی که از معنای واژه "محروم" در قرآن کریم ارائه کرده است. اما باید از نویسنده پرسید راهکار جایگزین ایشان برای این موضوع چیست؟ بسیار خوب میپذیریم و فرضا دیگر این مناطق را محروم نمینامیم. اما چگونه باید مسئولین و مدیران را برانگیخت که به این مناطق خدمات ویژه و فوقالعاده ارائه کنند؟»
1⃣ صرف اینکه قدرت تخریب کلیدواژه غیر علمی و آسیبآفرین «مناطق محروم» را بدانیم و متمایل شویم در اولین دوربرگردان، از مسیری که با شتاب نامعقول در آن به سمت بازتولید فقر و محرومپروری در حرکتیم، خارج شده و تصمیمی نو در اندازیم، از نظر من پیروزی برزگی است و خود، جای گفتن فرخندهباد دارد. این اقدام باشکوه به تنهایی میتواند بهینهسازی هزینهکرد منابع در مواجهه با کاستیهای مناطق مستعد کشور را سالها پیش بیاندازد.
2⃣ اکنون از خودمان بپرسیم چرا ذهنمان در روشمندی، حاضر شده بهای برانگیختگی مدیران و مسئولان کشوری را از جیب عزت نفس و خودباوری مردمان نجیب، بردبار، کوشا و عزتمند روستایی و حاشیهنشینِ میهنمان بپردازد و از ایشان ذهنیت افرادی زبون، محتاج و فقیر بتراشد؟ چرا در ملزم ساختن حاکمیت به انجام تکالیفش باید درگیر هرزهنگاری فقر و تحقیر زندگی اشخاص دارای فقر شویم؟
مانند آن است که بنّایی را بازجویی نماییم که چرا کنج چارچوب خانه را قناس درآورده و از او بخواهیم برای جبران، سقف را بردارد و هزینهاش را صرف بازسازی چارچوب کند! اگر بهسازی میجوییم، چرا به تخریب دست میآویزیم؟
☄ من در پژوهش خود، به این راهکار رسیدهام که میتوان با دست گذاشتن بر استعدادهای کمتر دیده شده، هنرمندیها و تواناییها و وجود ظرفیتهای موجود در مناطق روستا - حاشیه شهر که ماحصلش حتی در بسیاری از موارد، فراتر و مطلوبتر از مختصات مشابه شهری و کلانشهری است، جریان قدرت را به چالش کشید و کوتاهیها و شانه خالی کردنها را زیر سوال برد. از این روی، از نامگذاری «مناطق مستعد» به جای مناطق محروم رونمایی کردم.
3⃣ ماجراجو باشیم. به دور از پاسخهای از پیش طراحی شده. در دام تخمینها و تأمینهای فکری دیگران نیفتیم. از دریچهی زوایای پنهاننگاهداشته شده به موضوع بپردازیم. خلاق و نوآور باشیم. حوصله پاسخآفرینی و آزمون آن را داشته باشیم.
هرکداممان مانند «من محروم نیستم» راهکارآفرینانه و شجاعانه از ادبیات جایگزینی استفاده کنیم که دست کم بتواند «چالشساز برای مردم نباشد» ولی در مواجهه با مسئولان، «قدرت یقهگیری، مجابسازی و آوردن پای کار» داشته باشد.
✍ محمدرضا شیخالاسلامی
۰۳/۰۲/۱۵ مشهد
https://eitaa.com/kholasebekhanim