eitaa logo
خلاصهٔ کتاب‌های مفید😍
128 دنبال‌کننده
9 عکس
1 ویدیو
0 فایل
خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم مدیر کانال : محمد رضایی شریف آبادی @M_rezaei_Sa عبارت های داخل دو پرانتز ((...)) از کتاب نمی باشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم. خلاصه کتاب تعداد صفحات کل کتاب : 224 نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند. 🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔 قسمت هفتم قرآن کریم در دو آیه از واژه محروم نام می برد که هر دو عبارتی مشابه به یکدیگر دارند. آیه اول در وصف احوال متقین در قیامت می باشد و آیه دوم در توصیف ویژگی های نمازگزاران حقیقی است. وَ في‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ سوره مبارکه ذاریات، آیه ١٩ وَ الَّذِينَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ سوره مبارکه معارج، آیات ٢۴ و ٢۵ ((کلمه «سائل» عبارت است از کسى که از انسان چیزى بخواهد و نزد انسان اظهار فقر کند ولی «محروم» به معناى کسى است که از رزق محروم است و کوشش او به جایى نمى‏رسد، هر چند که از شدت عفتى که دارد سؤال نمى‏کند. ترجمه تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) ، ج: ‏18، ص: 554)) پس سائل (فقیر) و محروم شباهتی دارند و تفاوتی. شباهت آن دو نیازمندی آنان است و تفاوتشان، نوع ابراز آن. و در انسان محروم، نوع ابراز نیاز بر اصل نیازمندی سبقت می‌گیرد و همین مسئله او را از فقیر متمایز می کند. بنابراین انسان وظیفه دارد بگردد و محروم را پیدا کند. برخی معتقدند که درآمد، یک عامل تعیین کننده و مهم در سنجش فقر است اما محرومیت، صرفا شامل عدم دسترسی به منابع جمعی است. از این زاویه، فقیر کسی است که دستش به جایی بند نیست و اگر تامین اقلام اولیه غذایی و رفع نیازهای ضروری توسط گروه های مردمی و نهادهای مربوطه برایش صورت نپذیرد، رنج بیشتری خواهد برد چراکه راه جایگزینی برای رفع گرسنگی و بی خانمانی پیدا نخواهد کرد اما محروم کسی است که اگر حاجتی نیز داشته باشد، به دلیل حیا آن را ابراز نخواهد کرد. پس فقیر توانایی اشتغال، ابزار رفع فقر و استطاعت تغییر شرایط موجود را ندارد اما محروم، ناتوان و بی استطاعت نیست، بلکه فعلا در شرایطی است که نیازمند است، اگرچه درخواستی از کسی ندارد. ادامه دارد.... 📣 برای خواندن بقیه قسمت‌های کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم. خلاصه کتاب تعداد صفحات کل کتاب : 224 نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند. 🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔 قسمت هشتم برشی از کتاب ادامه دارد.... 📣 برای خواندن بقیه قسمت‌های کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت (# من محروم نیستم) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim
با سلام و احترام🌹 ان شاء ا... به فضل خدا همزمان با خلاصه کتاب «من محروم نیستم»، خلاصه کتاب دوم را هم شروع می کنیم.
📚 خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم ✅  خلاصه کتاب مُسَكِّنُ الفُؤاد عِندَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144 نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم 🔸 چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان😔، آرامش داشته باشیم؟ 🥰 📖 محتوای كتاب مقدمه: حياتی بودنِ مديريت احساس بخش اول: پاداش‌های عظيم صبر بر مصيبت بخش دوم: چگونه صبر كنيم؟ بخش سوم: رضايت از تقدير خداوند بخش چهارم: آيا نبايد گريه كرد؟! خاتمه: كيفيت تسلّی دادن ☕ برای خواندن خلاصه این کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim 📣 این پیغام را به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند هدیه کنید.
✅ خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم. خلاصه کتاب تعداد صفحات کل کتاب : 224 نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند. 🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔 قسمت نهم امروزه عنوانی در جامعه ایرانی سینه به سینه می چرخد که عموم مناطق روستایی و حاشیه شهر را در بر می‌گیرد و آن عنوان «مناطق محروم» است! پرسش اصلی این است که آیا مفهوم محرومیتی که عرف برای این مناطق انتخاب کرده و آن را رواج می دهد، با محرومیتی که قرآن می گوید یکسان است؟ به بیان ساده، آیا محرومیت عرفی همان محرومیت قرآنی است؟ دلایل قابل توجهی وجود دارد که اینگونه نیست. قرآن کریم مناطق محروم را هر نقطه ای - در شهر و غیر شهر - می داند که عده ای در اداره زندگی خویش درمانده اند ولی به دلیل حیا و عزت نفسی که دارند آن را جایی ابراز نمی کنند. اما عرف، به «تمام» روستاها و حاشیه شهرهای کشور که در مقایسه با امکانات شهری، زندگی پایین تری دارند مناطق محروم می گوید! قرآن محرومان را به دلیل عزت و آبرویشان همواره از شناخته شدن به محرومیت پوشیده می دارد، اما عرف، مردم روستایی و حاشیه شهر را با صراحت و به شکل علنی محروم خطاب می کند! حال آنکه سرزمین های مستعد، پرتوان و امیدواری که ظرفیت شکوفایی، خودباوری و ساختن جامعه خویش را به بهترین شکل دارند، شباهتی به محرومیتی که عرف می گوید ندارند! در سایه این پنداشت اجباری، نوجوان این مناطق که در واقع با مفهوم محرومیت بیگانه بوده است، به باور محرومیت در خویش می رسد! اما به راستی چگونه ممکن است به دلیل وجود تعدادی روستا و حاشیه شهر که از دیدگاه عرف در وضعیت محرومیت به سر می برند، تمام این مناطق را محروم دانست؟! در حالیکه اغلب افرادی که در روستا یا حاشیه شهر زندگی می کنند هرگز حاضر به پذیرش کمک نقدی و حتی اطلاع دیگران از میزان مایحتاج خویش نیستند و آن را نوعی تحقیر قلمداد می کنند. طبق مبانی قرآنی، حتی یک فرد شهرنشین که تلاش می کند در زندگی اقتصادی خویش موفق باشد اما تلاش وی به نتیجه ختم نمی شود، ولی هرگز گرفتاری خود را به اکران عمومی در نمی آورد محروم است اما عرف این را قبول ندارد ((و به صرف وجود این فرد در آن شهر، تمام آن شهر را محروم نمی نامد! پس چه شده است که عرف، عنوان محرومیت را برای «تمام» روستاها و حاشیه شهرها انتخاب کرده است؟!)) ادامه دارد.... 📣 برای خواندن بقیه قسمت‌های کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت «من محروم نیستم» را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim
❓سوال یکی از اعضاء محترم کتاب خوب و مستدلی است بویژه تعریف دقیقی که از معنای واژه " محروم " در قرآن کریم ارائه کرده است اما باید از نویسنده پرسید راهکار جایگزین ایشان برای این موضوع چیست ؟! بسیار خوب می پذیریم و فرضا دیگر این مناطق را محروم نمی نامیم ! اما چگونه باید مسئولین و مدیران را برانگیخت که به این مناطق خدمات ویژه و فوق العاده ارائه کنند ؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تصاویری زیبا از ارزش کتاب و کتابخوانی 😍 کانال خلاصهٔ کتاب‌های مفید کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim
📚 خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم ✅  خلاصه کتاب مُسَكِّنُ الفُؤاد عِندَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144 نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم 🔸 چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان😔، آرامش داشته باشیم؟ 🥰 قسمت اول پیشگفتار بسم الله الرحمن الرحیم اي عزيزي كه با دلي سوزان و چشمي گريان و آهي بر لب، اين كتاب را گشوده‌اي، مي‌داني قلم در دستان چه كسي است؟! مي‌داني چه قلب و دلي مي‌خواهد با تو سخن بگويد؟! قلم در دستانِ پدري است كه پنج فرزند خود را يكي‌ پس از ديگري از دست داده است و هنگامي كه فرزند پنجم‌اش با علاقه‌ وافري كه به او داشت از دنيا رفت، براي دست‌يابي به رفتاري خداپسندانه در خود و اطرافيان، دست به قلم برد و كتابي نوشت به نام : «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» ایشان جناب زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جُبَعی معروف به «شهيد ثانى» رضوان ا... تعالی علیه در سيزدهم شوال سال 911 هجری قمری در قريه عالم پرور جُبَع یا جباع جبل عامل در جنوب لبنان (که اکنون تحت اشغال رژیم خبیث صهیونیستی است) ديده به جهان گشود. شهيد ثانی، فوق العاده زاهد و متقى بوده است. شاگردان او در احوالش نوشته‌اند: در ايام تدريس شبها به هيزم كشى براى معاش خانواده‌اش مى‌رفت و صبح به تدريس مى نشست. در توانایی علمی ایشان همین بس که مدتى در بعلبك به پنج مذهب (جعفرى، حنفى، شافعى، مالكى، حنبلى) تدريس مى كرد. شهيد تأليفات زيادى دارد كه معروف‌ترين آنها کتاب فقهی شرح لمعه‌ شهيد اول (ره) است که بر آن قريب صد شرح و حاشيه نوشته شده است. این عالم بزرگ را در سال ۹۶۶ هجری قمری در سفر مکه به امر سلطان عثمانی بازداشت کردند و سر از بدنش جدا کردند و او را به شهادت رساندند. شهيد ثانى رضوان اللّه علیه در مقدمه کتاب می گوید: تمام زيبايي‌ها و ستايش‌ها مخصوص خداوند است، خداوندي كه مرگ و عبور از دنيا را براي تمام مخلوقاتِ خود قرار داد. خداوندي كه براساس حكمت و اراده خود، امور بندگانِ خود را با قاطعيت تدبير مي‌كند؛ خداوندي كه به تسليم‌شوندگان در برابر تصميمِ او سعادتمندي و پاداشي زيبا را وعده داده و ناراضيان از اراده‌اش را بدبختان و گرفتارانِ روز قيامت شمرده است؛ خداوندي كه با جاري ساختنِ خواستِ خود، دل‌هاي آگاهان را به تپش واداشت تا با تسليم در برابر ارادة او سرمست شوند؛ هيچكس توان رويارويي با خواست او را ندارد و چون‌ و چراهاي ناآگاهان در حكمت و تدبير او اثري نمي‌گذارد. او را مي‌ستايم چه در نعمت و چه در مصيبت، و فقط از او ياري مي‌طلبم تا مرا موفق به رضاي خود كند و راهنماي من باشد. من با تمام وجود به خداي يكتا و بي‌همتا اعتقاد دارم، اعتقادي كه بتواند هراس در تنگناها و پرتگاه‌هاي قيامت را از من دور كند. خدا بر او و يك‌يكِ «خاندانش» درودِ پي‌درپي فرستد، خانداني كه سنگين‌ترين مصيبت‌ها و مشكلات را تحمل كردند، اما از همه تسليم‌تر و راضي‌تر به رضاي خدا بودند. اما سخنم با تو! مرگ، پديده‌اي با آثاري بسيارسنگين است، چيزي كه به‌طور دائم سبب جدايي محبوبان از يكديگر مي‌شود؛ جدايي‌اي كه از سنگين‌ترين مصيبت‌هاست، سنگيني‌اي كه مي‌تواند قلب و دل حتی انسان عاقل و هوشمند را كور كند. از سوي ديگر، محبت فرزند، شديدترين محبت‌هاست؛ فرزندي كه پاره جگر انسان‌ ا‌ست و به‌همين دليل نيز خداوند براي صبر در فراق فرزند پاداش فراوان قرار داده و به پدر و مادرِ او وعده داده است كه در روز قيامت فرزندشان از آنان شفاعت مي‌كند. سختيِ مصيبتِ مرگ فرزند و عزيزاني كه انسان به آنها عشق مي‌ورزد، ما را نيازمند به پناهي مي‌كند كه توجه به آن سبب رفع پريشاني از دل‌هاي اندوهگين‌ و برطرف شدنِ گرفتاري از گرفتاران شود، در اينجا مجموعه‌اي از گفتار پيامبر و روحياتِ صاحبانِ حقايق و برخي نكات تكان‌دهنده و ارزشمند گردآورده شده است تا آرام‌بخش دل در مصيبت از دست‌دادنِ عزيزان و فرزندان باشد. اين كتاب نه فقط براي مصيبت‌زدگان، بلكه براي سرمست شدنِ قلب آگاهان و همچنين بيدار كردنِ غافلان از خواب غفلت است. ادامه دارد... ☕ برای خواندن خلاصه این کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim 📣 این پیغام را به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند هدیه کنید.
✅ خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم. خلاصه کتاب تعداد صفحات کل کتاب : 224 نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند. 🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔 قسمت دهم در پژوهش با نوجوانان مناطق روستایی و حاشیه شهر دریافتم که درصد بالایی از آنان به این دلیل خود را محروم می دانند که : «چون همه می گویند!» این مساله مرا برای رفع باور محرومیت با انگیزه تر و مشتاق تر می کرد. هر چند مسیر، سخت تر جلوه می نمود. «مناطق محروم» عنوانی است که ریشه در مبانی قرآنی و سنت های دینی ندارد و از فحوای آیات قرآن کریم پیرامون واژه محروم، می توان محرومیت و اطلاق آن به جوامع روستا و حاشیه شهر را به شکل جدی مورد تردید و بازخوانی قرار داد. به دیگر سخن، گویا آن چه در تعیین کنندگی محرومیت، بیش از شرع ((و عقل)) به چشم می آید، رد پای عرفی گری است. عرف جامعه امروز، استفاده از عناوین محرومیت و محروم برای مردم روستا و حاشیه شهر را به قدری رایج گردانیده که متاسفانه کاربرد آن به یک امر صد در صد عادی و متداول تبدیل شده است. این امر در یک سو، از زبان صاحب نظران و سیاست گذاران ارشد کشوری قابل مشاهده می باشد و از سوی دیگر در فضای رسانه و آموزش! و وقتی به ایشان تذکر داده می شود، عمومیت و گستردگی آن را – اگرچه یک غلط مشهور است – بهانه قرار می دهند! و طبیعتا وقتی موضوعی به این اندازه عمومیت پیدا کند تا آنجا که به یک قانون نانوشته عرفی تبدیل شود، دیگر تکرار آن نگرانی و اعتراض خاصی را به وجود نمی آورد. و این مساله، نوجوان این مناطق را به سر منزل پذیرش باور محرومیت به عنوان یک اصل همگانی و فراگیر می کشاند، چیزی که از آن به محرومیت ذهنی تعبیر می شود. هیچ انسان آزاده ای که برای خود ارزش قائل باشد دوست ندارد به او «محروم» گفته شود. اما جبر تاریخی، جغرافیایی و بیش از همه، جبر اجتماعی با او کاری کرده که روزی هزار بار با محرومیت قراردادی و عرف ساخته تجدید میثاق کند! هر خطاب محرومی که به نوجوان این مناطق می شود، در حکم یک تیر نامرئی است که به باور او شلیک می شود و پس از ایجاد جراحت در روح او، سرانجام در یک نقطه، عزت نفس و خودباوری او را می میراند و چنین یاد می گیرد که کوچک باشد، کوچک بیاندیشد و کوچک بخواهد و در نتیجه طبیعی است که نه تنها تلاشی برای تغییر جایگاه خود در میان هم سالان نخواهد داشت، بلکه کم کم وجود خود را نیز با همان هویت رده پایین و ضعیفی که یک عمر در گوشش به غلط خوانده شده است، قرین خواهد دانست. ادامه دارد.... 📣 برای خواندن بقیه قسمت‌های کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت «من محروم نیستم» را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم. خلاصه کتاب تعداد صفحات کل کتاب : 224 نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند. 🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔 قسمت یازدهم معرفی یک روستای متمدن و پیشرفته😍 روستای دیزباد در نیشابور و چند قدمی مشهد، روستای پلکانی و شبیه به ماسوله است که خوشبختانه اهالی اش به آن وفادار بوده اند و به دلیلِ برخورداری از فرهنگی غنی و پیشرفته، کمر به نابودی روستا و فراموشیِ آن نبسته اند. این روستا، تنها روستایی است که صد در صدِ مردمش با سوادند و از سال 1312 شمسی مدرسه داشته است. یونسکو در سال 1351 این روستا را به عنوان منطقه ای که تمام مردمش با سواد هستند اعلام کرد. تقریبا تمامی زیرساخت های روستا از قبیل برق، تلفن و به زودی گاز را با همت و پیگیری خودشان به دست آورده اند. علاقه مردم دیزباد به محیط زیست تا آنجا است که هر سال، بخشی از یارانه شان را برای حفاظت از محیط زیست به یگان مردمی حفاظت از محیط زیست روستایشان تحویل می  دهند. لینک معرفی روستا: https://tourgardan.com/blog/detail/295/معرفی-روستای-دیزباد-نیشابور کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim
❇️ اخیرا از مخاطبان کانال خلاصهٔ کتاب‌های مفید پیرامون مطالعه کتابم () بازخوردی همراه با یک پرسش دریافت کرده‌ام. وقت را غنیمت دانستم تا در فرصتی، همگانی‌تر به پاسخ بپردازم. شاید مورد دغدغه دیگر عزیزان نیز باشد. 🟡 «کتاب خوب و مستدلی است. بویژه تعریف دقیقی که از معنای واژه "محروم" در قرآن کریم ارائه کرده است. اما باید از نویسنده پرسید راهکار جایگزین ایشان برای این موضوع چیست؟ بسیار خوب می‌پذیریم و فرضا دیگر این مناطق را محروم نمی‌نامیم. اما چگونه باید مسئولین و مدیران را برانگیخت که به این مناطق خدمات ویژه و فوق‌العاده ارائه کنند؟» 1⃣ صرف این‌که قدرت تخریب کلیدواژه غیر علمی و آسیب‌آفرین «مناطق محروم» را بدانیم و متمایل شویم در اولین دوربرگردان، از مسیری که با شتاب نامعقول در آن به سمت بازتولید فقر و محروم‌پروری در حرکتیم، خارج شده و تصمیمی نو در اندازیم، از نظر من پیروزی برزگی است و خود، جای گفتن فرخنده‌باد دارد. این اقدام باشکوه به تنهایی می‌تواند بهینه‌سازی هزینه‌کرد منابع در مواجهه با کاستی‌های مناطق مستعد کشور را سال‌ها پیش بیاندازد. 2⃣ اکنون از خودمان بپرسیم چرا ذهن‌مان در روش‌مندی، حاضر شده بهای برانگیختگی مدیران و مسئولان کشوری را از جیب عزت نفس و خودباوری مردمان نجیب، بردبار، کوشا و عزت‌مند روستایی و حاشیه‌نشینِ میهن‌مان بپردازد و از ایشان ذهنیت افرادی زبون، محتاج و فقیر بتراشد؟ چرا در ملزم ساختن حاکمیت به انجام تکالیفش باید درگیر هرزه‌نگاری فقر و تحقیر زندگی اشخاص دارای فقر شویم؟ مانند آن است که بنّایی را بازجویی نماییم که چرا کنج چارچوب خانه را قناس درآورده و از او بخواهیم برای جبران، سقف را بردارد و هزینه‌اش را صرف بازسازی چارچوب کند! اگر به‌سازی می‌جوییم، چرا به تخریب دست می‌آویزیم؟ ☄ من در پژوهش خود، به این راهکار رسیده‌ام که می‌توان با دست گذاشتن بر استعدادهای کمتر دیده شده، هنرمندی‌ها و توانایی‌ها و وجود ظرفیت‌های موجود در مناطق روستا - حاشیه شهر که ماحصلش حتی در بسیاری از موارد، فراتر و مطلوب‌تر از مختصات مشابه شهری و کلانشهری است، جریان قدرت را به چالش کشید و کوتاهی‌ها و شانه‌ خالی کردن‌ها را زیر سوال برد. از این روی، از نام‌گذاری «مناطق مستعد» به جای مناطق محروم رونمایی کردم. 3⃣ ماجراجو باشیم. به دور از پاسخ‌های از پیش طراحی شده. در دام تخمین‌ها و تأمین‌های فکری دیگران نیفتیم. از دریچه‌ی زوایای پنهان‌نگاه‌داشته شده به موضوع بپردازیم. خلاق و نوآور باشیم. حوصله پاسخ‌آفرینی و آزمون آن را داشته باشیم. هرکدام‌مان مانند «من محروم نیستم» راهکارآفرینانه و شجاعانه از ادبیات جایگزینی استفاده کنیم که دست کم بتواند «چالش‌ساز برای مردم نباشد» ولی در مواجهه با مسئولان، «قدرت یقه‌گیری، مجاب‌سازی و آوردن پای کار» داشته باشد. ✍ محمدرضا شیخ‌الاسلامی ۰۳/۰۲/۱۵ مشهد https://eitaa.com/kholasebekhanim
✅ خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم. خلاصه کتاب تعداد صفحات کل کتاب : 224 نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند. 🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔 قسمت دوازدهم شاخص تعیین محرومیت به راستی محروم کیست؟ برخوردار چه کسی است؟ آیا کسی به دلیل خلقت خود در یک خانواده با امکانات محدود، که اراده و اختیاری هم در کم و کیف آن نداشته، لایق آن است که تمام عمر خود را زیر برچسب محروم سپری کند؟! آیا محرومیت از قوای اندیشه و تفکر، وجدان و انصاف، تلاش و جدیت، رشد و حرکت، همت و پشتکار، نوآوری و ابتکار، ایمان و باور و انگیزه و اشتیاق، محرومیت های کوچکی هستند؟! با این تعریف غلط، تمام مناطقی که چنین انسان هایی در خود جای داده اند، مناطق محروم محسوب می شوند! و هر جایی که چنین مواردی قابل مشاهده باشد، محرومیت زدایی نیاز است! از نهادها، ادارات و سازمان ها گرفته تا اصناف و کوچه و بازار، همگی مصادیقی از محرومیت را در خود جای داده اند! سوال درستی است اگر پرسیده شود که چه چیزی معیار و شاخص در تعیین محرومیت و برخورداری می باشد؟ به عنوان نمونه، چگونه است که در عرف امروزی، به جوانی که با استفاده از پدیده آقازادگی از فرش به عرش می رسد محروم گفته نمی شود؟ در حالیکه شایستگی آن را نداشته و حقوق افراد بسیاری را با بی انصافی و روابط پشت پرده نادیده انگاشته است. اما فرزند روستا و حاشیه شهر که با تجربه چندین شغل یدی، جهان شرافت و عزت را اعتبار می بخشد و روستا به روستا برای تامین مخارج زندگی و نیاز خانواده اش می رود، محروم نامیده می شود؟! محروم از چه؟ با چه استدلالی محروم خوانده می شود در حالیکه سرشار از عشق، حرکت، خداباوری، خانواده دوستی، رزق حلال، عزت نفس و برکت در همان مال و منال اندک خویش است؟! بله آنان محروم نیستند اگرچه با ایشان محرومانه رفتار می شود و چه بسا همین طبقه بندی بر حسب محرومیت و برخورداری باعث می شود که مردمانی بدون اولویت تلقی شوند! از جمله نیازهای مبرم و اساسی در این بحث، بازنگری در تعریف شاخصه های توسعه یافتگی است. آیا زمانی که سخن از محرومیت در روستا و حاشیه شهر می رود، برای احراز برخورداری و عدم محرومیت شهر، استدلال کافی وجود دارد؟ روستا و حاشیه شهر از چه نظر محروم است و شهر از چه نظر می تواند محروم باشد؟ نمونه های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد محرومیت روستا و حاشیه شهر نسبت به شهر و کلان شهری مورد قضاوت قرار می گیرد که خود نسبت به بسیاری از شاخص های برخورداری، محروم است! به عنوان مثال، آیا کلان شهر نمی تواند به دلیل محرومیت از هوای تازه و بدون آلودگی منطقه محروم تلقی گردد؟ در حالیکه درصد بالایی از روستاهای کشور، در شرایط آب و هوایی ممتاز و بکر به سر می برند. پس چه بسا بتوان کلان شهر را نسبت به برخی روستا ها و حاشیه شهرها در لیست مناطق محروم جای داد! با این رویکرد می توان چنین ادعا نمود که محرومیت، امری نسبی است زیرا نمی توان با خط کش معینی اثبات کرد که منطقه ای از هر لحاظ کاملا برخوردار و منطقه ای به طور مطلق و از هر نظر محروم باشد. از این حیث اگر پذیرفته شود که معضل آلودگی هوا باعث اطلاق عنوان "محروم" بر کلان شهرها نمی گردد، مشکل امکانات روستا و حاشیه شهر نیز مجوز محروم خواندن آن را صادر نمی کند. ادامه دارد.... 📣 برای خواندن بقیه قسمت‌های کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت «من محروم نیستم» را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim
📚 خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم ✅ خلاصه کتاب _عِنْدَ_فَقْدِ_الاَحِبَّة_و_الاَولاَد «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144 نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم 🔸 چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان😔، آرامش داشته باشیم؟ 🥰 قسمت سوم چند نکته مهم : 1. «گريه» با عقل و رضايت از تقدير خدا منافاتي ندارد و سبب خشم خدا نمي‌شود، بلكه سرچشمة آن رأفت و مهرباني قلبي است و گريه پيامبران و ائمه عليهم‌السلام بر فقدان فرزندان و عزيزانشان نيز از همين باب است. «گريه» پديده‌اي نشأت گرفته از طبيعت انسان است كه اگر با ناخشنودي از ارادة خداوند همراه نباشد، مورد مذمت قرار نمي‌گيرد. 2. «مرگ» را براي بشر خدايي كه عادل و مهربان است، قرار داده است، پس عقل حكم مي‌كند كه بايد به مصلحت بشر باشد. توجه به عدل خداوند، حكمت خداوند، عنايت و مهرباني خداوند نسبت به مخلوقات نشان مي‌دهد كه او فقط براي به‌كمال رساندن و نفع آنها و به‌سعادتِ ابدي رسيدن‌ است كه موجودات را آفريده و نعمت‌هاي ارزشمند خود را بر آنها سرازير كرده و با توجهات و ياريِ خاص، مخلوقات را به‌سوي كمال مي‌كشاند در حالي‌كه هيچ نيازي به آنها ندارد و چون بي‌نيازِ از همه جهت و بخشندة واقعي است، در تدبير عالم وابستگي به هيچ چيز ندارد. خداوند وظايف و برنامه‌اي را قرار داده و لازم كرده است تا بشريت از او بهره‌مند شود و به آرزوهاي حقيقي برسد و با آزمايشِ آنها از طريق اين وظايف، مشخص شود كه چه كسي بهترين رفتار را دارد. «مرگ» نیز از اين تدبيرهاي الهي در ميان بشريت است. در آيات متعددي از قرآن اين معني تصريح شده است: سوره آل‌عمران آیه 145 : وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُؤَجَّلًا هيچ كسي جز با ارادة مستقيم خداوند نخواهد مرد و اين مرگ كاملاً برنامه‌ريزي شده است. سوره آل‌عمران آیه 154 : قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلى‏ مَضاجِعِهِمْ پيامبر، به مردم بگو كه: اگر در خانه‌هايتان در بهترين و ايمن‌ترين وضعيت هم باشيد، كساني كه براساس برنامه خداوند قرار است بميرند، مرگ، در رختخوابشان نيز به‌سراغشان خواهد آمد. سوره نساء آیه 78 : أَيْنَما تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ هر كجا باشيد، حتي در پناهگاه‌هايي بدون نفوذ و مستحكم، مرگ به سراغتان خواهد آمد. بنابراین خدايي كه مهربان‌ترينِ مهربانان و بخشنده‌ترينِ بخشندگان است اگر در «مرگ» مصلحتي بس عظيم براي بندگانِ ضعيف و ناآگاه و حيران، نمي‌ديد، آن را قرار نمي‌داد. اگر در اثر مصيبت، اين اعتراض در تو به‌وجود آمد كه: «چرا خدا مرگ را براي بشر قرار داد؟!»، متوجه باش كه به حكمت و علمِ بي‌نهايت خداوند كه بدون خطاست اعتراض مي‌كني و اين نشان‌دهنده يك «شرك» پنهاني است. و اگر اعتراض به حكمت و مصلحت الهي نداشتي اما آرامش دل در تو نبود و اضطراب داشتي، متوجه باش كه اين اضطراب نشانة نادانيِ آشكاري است كه از بي‌توجهي به حكمت خداوند و مديريتِ برترِ او در مخلوقات حاصل شده است. تدبير الهي چنان به نفع انسان است كه وقتي ناله مي‌كند و خدا را مي‌خواند تا به او رحم كند و حاجت او را بدهد و بلا را مرتفع كند، خداوند به ملائكه‌اش مي‌گويد: «چگونه خواسته بنده‌ام را اجابت كنم در حالي‌كه تحمل اين بلا به ‌نفع اوست و با صبر بر آن،‌ رحمت و مهرباني مرا خواهد يافت!» اگر به اين گفتارِ الهي و تجلي رحمت او توجه كني، آنچه را لازم است به‌دست خواهي آورد. ادامه دارد... ☕ برای خواندن خلاصه این کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim این پیغام را هدیه کنیم به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند❤️
✅ خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم. خلاصه کتاب تعداد صفحات کل کتاب : 224 نویسنده : محمدرضا شیخ الاسلامی مطالبی عالی مخصوصا جهت عزیزانی که توفیق خدمت به نیازمندان را دارند. 🔴 آیا مناطق محروم، واقعا محروم هستند؟ 🤔 قسمت سیزدهم آیا پولدارها و شهرنشینان محروم نیستند؟! گاهی چنین بیان می شود که معیار برخورداری و محرومیت، میزان ثروت انسان است و خوشبخت کسی است که از ثروت فراوان برخوردار باشد. پرسش آن است که ثروت به کدامین معنا؟ آیا ثروت به معنای دارایی نظیر پول، زمین، ماشین و باغ و خانه است؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا اکثر خانواده های مرفه و ثروتمند، همواره از مشکلات جدی مانند ترس از سرقت، خیانت عاطفی، گوشه گیری و انزوا، بیماری های روحی، خطر توطئه و ورشکستگی رنج می برند؟! ضمن اینکه شهوت جمع کردن پول، هرگز پایان پذیر نیست و برخی افراد، تمام عمر خویش را به طمع کسب پول و انباشت ثروت بیشتر، در سختی و ریسک می گذرانند اما فرصت قابل اعتنایی برای لذت و چشیدن آرامش حاصل از ثروت کسب شده نمی یابند. پول تا جایی احساس خوشبختی را افزایش می دهد که باعث ایجاد آرامش و رضایت مندی در خود و دیگران باشد. به همین خاطر پول ممکن است سرعت رسیدن به اهداف را افزایش دهد اما لزوما نمی تواند کیفیت آن را نیز ارتقا ببخشد. وقتی کسی پولدار و مورد احترام است، پرسش می شود که آیا شاد نیز هست؟ اما وقتی کسی شاد باشد، دیگر مهم نیست که پولدار باشد یا نه . ثروت واقعی، دارایی و ارزش هایی است که با پول، قابل خرید و فروش یا سرقت نباشد و کسی نتواند آن ها را از انسان بگیرد. محبت، تلاشگری، امید، صمیمیت، نوع دوستی، مثبت اندیشی، احترام، صداقت، درست کاری، خیرخواهی، ایمان، شرافت، سلامتی، زیبایی و ... از جمله دارایی های حقیقی ما در همین حوالی هستند که از داشتن آن ها می توان احساس ثروت کرد. زندگی ثروتمندانه، خرسندی درونی را در بر می گیرد و به عامل بیرونی مثل پول وابسته نیست. ما هستیم که تعیین می کنیم چه چیزی خوشبختی باشد و چه چیزی نه. پولدارترین انسان های شهرنشین ممکن است از چشیدن خوشبختی در یک خانواده روستا یا حاشیه شهر نیز محروم باشند. البته این بدان معنا نیست که درآمد بالا حائز اهمیت نمی باشد. مسائل مادی در زندگی کاملا جدی هستند. بلکه مراد آن است که میان پول دار بودن و رضایت از رندگی، ملازمه و قطعیت وجود ندارد. ثروت زیاد که به احساس خوب آرامش ختم نشود نعمت نیست، بلکه نقمت و وبال خواهد بود. پس ثروتمند بودن لزوما به معنای پول دار بودن نیست و باید ثروتمندی را در جای دیگر و غیر از پول جستجو نمود. می توان گفت ثروت چیزی است که بهره مندی از آن منجر به کامیابی روزانه و احساس آرامش حقیقی شود. به راستی اگر قرار بود که ساده زیستی و قناعت، شاخص محرومیت قرار بگیرد، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام از همه محروم تر بود! ایشان هرگز دارایی های مادی را برای خود نگه نمی داشت و نه تنها آن را دستمایه تفاخر قرار نمی داد، بلکه از آن برای بهبود زندگی دیگران نیز هزینه می نمود. ایشان نه تنها کارآفرین برتر عصر خویش بوده، بلکه در محبوبیت عمومی میان مسلمانان نیز چیزی کم نداشته و پوشش ساده و عادی ایشان، شخصیت بزرگ ایشان را تحت الشعاع قرار نداده بود. ادامه دارد.... 📣 برای خواندن بقیه قسمت‌های کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت «من محروم نیستم» را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim
📚 خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم ✅ خلاصه کتاب _عِنْدَ_فَقْدِ_الاَحِبَّة_و_الاَولاَد «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144 نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم 🔸 چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان😔، آرامش داشته باشیم؟ 🥰 قسمت چهارم ادامه نکات 3. پيامبران الهی كه صداقت آنها در زندگاني‌شان كاملا آشكار است و به علم خطاناپذيرِ خداوند متصل‌اند و از جانب خداوند خبر مي‌آورند، گفته‌اند كه: خداوند براي تحمل هر مصيبت و بلائي، پاداشي فراوان خواهد داد. با دقت در اين نكته، خواهي دانست كه بهره‌هاي ابدي در انتظار توست و گنجينه‌اي از گنجينه‌هاي الهي انتظار تو را مي‌كشد و سپر و پناهي در برابر آتش غضب خداوند براي تو به‌وجود آمده است، آتش غضبي كه هيچ مخلوقي توان تحمل آن را ندارد. از سوي ديگر، عزيزِ از دست رفتة تو نيز با تو در بهره‌مندي از اين هديه الهي همراه خواهد بود پس هر دو به سعادتي بزرگ دست‌يافته‌ايد و ديگر پريشاني جايي ندارد. شيخ صدوق از حضرت صادق‌ عليه‌السلام نقل مي‌كند كه حضرت فرمود: اگر كسي يك فرزند خود را از دست بدهد، اجر و ثوابي كه خداوند براي او در اثر صبر بر اين مصيبت خواهد داد، بيشتر از اجر و ثوابي است كه براي تربيت هفتاد فرزندِ صالح كه بعد از او در ركاب حضرت مهدي عليه‌السلام قرار بگيرند داده مي‌شود. ثواب‌الاعمال، ص233 4. اگر انسان در مصيبت، پريشان شود و عنان از كف بدهد و از اراده خداوند ناراضي باشد، از مقام و موقعيتِ «رضاي به تصميمِ خدا» سقوط مي‌كند، و در اين سقوط، خطري ناگوار در انتظار اوست. خداوند كساني را كه از تصميم او ناراضي هستند توبيخ كرده و فرموده است: «هر كه از تصميم من راضي نيست و نمي‌خواهد در مشكل و سختي‌اي كه براي او به‌وجود آورده‌ام صبر كند، به‌دنبال خدايي غير از من بگردد!» جامع‌الاخبار، ص133 در گفتگويي ميان خداوند با حضرت موسي عليه‌السلام، حضرت موسي عرضه داشت: «خدايا كاري را كه رضايت تو در آن باشد به من معرفي كن.» پاسخ آمد كه: «رضايت من در راضي بودن از اراده و تصميم من است.» دعوات راوندي، ص164 سوره مائده آیه 11 : :رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ . «مومنين واقعي كساني هستند كه خداوند از آنها راضي است و آنها نيز از خداوند راضي هستند.» سوره حديد آیه 23 : لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ «براي آنچه از دست مي‌دهيد تاسف نخوريد و براي آنچه به‌دست مي‌آوريد شادمان نشويد.» رضايت از تصميم و اراده خداوند از نتايج محبت به خداوند است، چرا كه هر كس فردي را دوست داشته باشد، راضي به عملكرد او نيز مي‌شود. رضاي خدا برترين سعادت و باشرافت‌ترين كمالات است. كسي كه در مقام رضايت به خواست خداوند قرار دارد و خداوند نيز از او راضي است، هميشه در آرامش خواهد بود. چنين كسي «مي‌خواهم و نمي‌خواهم» ندارد و دل به رضايت خدا داده است كه برترينِ برترين‌هاست و البته دست‌يابي به اين مقام همتي استوار مي‌طلبد. 5. فردِ مصيبت‌زده بايد خوب دقت كند كه در دنيايي قرار دارد كه با نقص‌ها، سختي‌ها و مشكلات سرشته شده است. پس ايجاد مصيبت‌، خاصيت طبيعيِ اوست و اگر در جايي هيچ مشكل و سختي‌اي پيش نيايد، غيرمنتظره و عجيب خواهد بود. اين دنيا به‌ويژه براي بزرگان و برگزيدگان، پيامبران و اولياء خدا، مصيبت‌ها و مشكلاتي را پديد آورده است كه حتي كوه‌ها قادر به تحمل آن نبوده‌اند. داستان‌ اين حوادث بقدري زياد است كه اگر نوشته شود چندين جلد خواهد شد. پيامبر خداوند صلي‌الله‌عليه‌وآله فرمود: سخت‌ترين بلاها ابتدا بر پيامبران وارد مي‌شود و سپس بر اولياي خدا و سپس بر كساني كه بيشترين شباهت و هماهنگي را با انبياء و اولياء دارند. كافي، ج2 ص196 در گفتاري ديگر حضرت فرمود: دنيا زندان مومن و بهشتِ كافر است. امالي شيخ طوسي، ص142 برخي از اهل تفكر گفته‌اند كه: در دنيا هيچ لذتِ حقيقي‌اي وجود ندارد، بلكه لذتِ آن فقط راحت شدن از درد است! هر خوشايندي كه در دنيا حاصل شود، درد و رنج‌هاي اطرافِ آن بر لذتش چيره مي‌شود و نشاط حاصل از آن به يك‌دهمِ مشكلات بعدي نمي‌رسد! كمترين آفتِ لذات دنيا،‌ حسرتِ «از دست‌دادن»ِ لذت است كه دل را خمود و بدن را ضعيف مي‌كند. هر چيزي در دنيا كه ظاهري لذت‌بخش دارد خواب‌ و خيالي بيش نيست و هر آباداني و سرسبزي‌اي جز چند صباحي مستدام نيست و هر مال و ثروتي گرچه نادان را به‌خود مشغول كند، از دست رفتني است. ادامه دارد... ☕ برای خواندن خلاصه این کتاب وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim این پیغام را هدیه کنیم به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند❤️
📚 خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم ✅  خلاصه کتاب مُسَكِّنُ الفُؤاد عِندَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144 نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان، آرامش داشته باشیم؟ 😊 قسمت پنجم حال که دنيا چنين است که هيچ لذتِ حقيقي‌اي وجود ندارد، بلكه لذتِ آن فقط راحت شدن از درد است! پس چرا خداوند ما را در اين دنيا خلق كرده است؟! آيا قصد بازي با ما را دارد؟! خداي حكيم كه كارِ بيهوده نمي‌كند! خداوند در كتابش غرض از خلقت را اين‌گونه آورده است: ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ سوره ذاريات آیه 56 «موجوداتِ داراي شعور و اختيار را خلق نكردم مگر براي اينكه مرا عبادت کنند.» خداوند دنيا را وسيله دست‌يابي به جايگاه ابدي قرار داده است و رفتارهاي شايسته است كه سرماية دست‌يابي به آن جايگاه است. زمانِ تعيين شده براي دست‌يابي به آن جايگاه نيز در محدودة «عمر» است كه در برابر ابديتي كه به‌دست مي‌آيد، بسياربسيار كوتاه است. اگر به آخرت مشغول شدي و مانند مردان الهي چشم‌دلت بيدار شد و مانند بزرگمردان به‌دنبال كمالِ نفسِ خود بودي، اميد است كه به هدف برسي. عمرت را در رسيدگي به اموري جز آنچه برايش خلق شده‌اي صرف نكن؛ اوقات خود را بيهوده به هدر مده كه آنچه از دست مي‌رود ديگر بازنمي‌گردد، عزيزِ از دست‌رفته ديگر نمي‌آيد؛ اما سعادتي كه در پيش داري در معرض از دست‌رفتن است, و اگر از دست برود حسرتي تمام نشدني و ضرري غيرقابل جبران خواهي داشت. جايگاه كساني را كه عمل صالح دارند و اهل قُرب الهي هستند نگاه كن، به‌اعمال خودت نيز نگاه كن كه خالي از كالاي ارزشمند براي آخرت است! سختي‌هاي آخرت را با سختي‌هاي دنيا مقايسه كن و به‌دنبال راه‌چاره براي آنكه سخت‌تر است باش! جالب اينكه خداوند به‌ تو توانايي از بين بردن سختي‌هاي دنيا را نداده است ولي توانايي از بين بردن سختي‌هاي آخرت را داده است. حضرت اميرالمومنين علي عليه‌السلام فرمود: «اراده و تصميم خداوند قطعا جاري خواهد شد چه صبر كني و چه صبر نكني! اگر صبر كني به پاداشي بزرگ خواهي رسيد و اگر صبر نكني و چون‌وچرا داشته باشي و عدالت خدا را زير سوال ببري, گناهي بزرگ را به‌دوش خواهي كشيد؛ پس تا پير نشده‌اي جواني‌ات را غنيمت بدان و تا مريض نشده‌اي سلامتي‌ات را قدر بدان؛ مرگ را در برابر خود ببين و با اعمال صالح براي آن آماده شو؛ از غرق شدن در امور ديگران پرهيز كن كه وقتي مرگ بيايد, فقط تو را به‌تنهايي خواهد برد؛ در گفتار خداوند دقت كن كه فرمود: لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‏ وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى ‏ سوره نجم آِیه 39 «سرمايه انسان را چيزي جز تلاش‌هاي خودش تشكيل نمي‌دهد و نتيجه اين تلاش‌ها را نيز خيلي زود خواهد ديد.» پس رفتارهايت را اصلاح كن و آرزوهاي دنيايي را كوتاه كن كه عامل غرق شدن در دنيا، آرزوهاي دور و دراز است. (جامع الاخبار) پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله به يكي از اصحابشان فرمود: وقتي صبح از خواب بيدار مي‌شوي، اميد نداشته باش كه شب را در دنيا به‌خواب بروي و وقتي شب به‌خواب مي‌روي, اميد نداشته باش كه صبح در دنيا از خواب برخيزي! تا زنده‌اي به فكر آخرتت باش و تا قدرت در بدن داري به فكر روزگار ناتواني‌ات در آخرت باش كه خبر نداري براي فردا اسم تو در دفتر زندگان رقم خورده است يا در دفتر مردگان؟! ارشاد ديلمي، ص21 اميرالمومنين عليه‌السلام فرمود: بيشترين نگراني‌اي كه در مورد شما امتِ پيامبر دارم اين است كه گرفتار دو عادت زشت شويد: 1. پيروي از تمايلات و خواسته‌ها 2. عادت به آرزوهاي دور و دراز پيروي از خواسته‌ها انسان را از حق‌بيني دور مي‌كند و آرزوهاي بزرگ عشق به دنيا را ايجاد مي‌كند. اي مردم! آگاه باشيد كه خدا دنيا را به تمام مردم ارائه كرده است چه مردماني كه آنها را دوست دارد و چه مردماني كه آنها را دوست ندارد. اما ايمان را فقط به مردماني مي‌دهد كه آنها را دوست دارد. دين و دنيا هر دو دوستداران و هواداراني دارد، شما از هوادارانِ دين باشيد و به‌دنبال دنياپرستي نرويد. دنيا در حالي كه ديگر نمي‌آيد در گذر است و آخرت در حالي كه هر لحظه نزديك‌تر مي‌شود در رسيدن است؛ شما مردم در موقعيتي هستيد كه حساب و كتابي از شما خواسته نمي‌شود اما بزودي در موقعيتي قرار خواهيد گرفت كه فقط بايد حساب و كتاب پس بدهيد و ديگر فرصت و مجال عمل و تدارك مافات نيست.» ارشاد ديلمی، ص21 ادامه دارد... ☕ برای خواندن خلاصه این کتاب وارد کانال‌ زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim این پیغام را هدیه کنیم به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند💜😔
📚 خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم ✅  خلاصه کتاب مُسَكِّنُ الفُؤاد عِندَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان آرامش داشته باشیم؟ 😊 قسمت ششم و تو ای خواننده محترم! عزيزی را از دست داده‌ای و سوز فراق در تو ایجاد شده است, در حاليكه زحمت فراوان برای او متحمل شده‌ای حتی در برخی اوقات از دست او عصبانی هم شده‌ای و شايد به‌دنبال کسی مي‌گشتی كه با او درد دل کنی! كسی كه همراه خوب و هميشگی باشد و انس ايجاد كند و بهره انسان را به‌حداكثر برساند. اگر بتوانی چنين هم‌صحبتی را پيدا كنی واقعا سزاوار است كه با كمال دقت از او نگهداری نمايی و برای او عمر صرف كنی. يافتن چنين همراهی, آرزوی دست‌نيافتنی در زندگی دنياست. چنين همدلی جز در همراهی با خداوند حاصل نمی شود؛ پس بايد تمام عمر را در ارتباط با خدا و توجه كامل به او صرف کنی و بقيه كارها را به او بسپاری. اگر چنين موقعيتی حاصل شود نشانه اين است كه خداوند نيز تو را دوست دارد. كسانی كه خدا و آخرت را باور دارند، خداوند را از همه چيز بيشتر دوست دارند. پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله، عشق و محبت به خدا را شرط ايمان قرار داد و فرمود: «هيچ‌كسی ايمان را در خود نخواهد يافت, مگر اينكه خدا و پيامبرش از همه‌چيز در نزد او محبوب‌تر باشد؛ و محبت خدا و رسولش در قلب هيچ‌كس جای نخواهد گرفت مگر اينكه به اختيار و تصميمِ او راضی باشد، آنهم رضايتِ حقيقی نه رضايتی از سرِ ناچاری.» المحجة البيضاء، ج8 ص4 در گفتگوی خداوند با حضرت داود عليه‌السلام می فرمايد: «ای داود! به ساكنينِ زمينِ من اين پيغام را برسان كه من دوست‌دارِ كسی هستم كه مرا دوست داشته باشد و هم‌نشين كسی هستم كه به‌ياد من باشد و هم‌راز با كسي هستم كه هم‌راز با من باشد و همراه با كسي هستم كه با من در همه جا همراه باشد. كسی كه مرا انتخاب كند، من هم او را انتخاب می كنم، و هر كه فرمان‌های مرا اطاعت كند من نيز خواسته‌های او را انجام می دهم. هر كسی كه مرا از عمق قلب دوست داشته باشد من نيز او را برای خودم برمی گزينم و زندگانی ای به او خواهم بخشيد كه هيچ احدی به پای آن نرسد. هر كه واقعا به جستجوی من بيايد، قطعا مرا خواهد يافت و هر كه به‌دنبال چيزی جز من باشد قطعا بهره‌ای از من نخواهد داشت. پس ای ساكنين زمين! فريب‌كاري‌های دنيا را رها كنيد و به‌سوی پذيرايی و هم‌نشينی و هم‌راهی و هم‌رازی با من بشتابيد؛ به من دل بدهيد تا دل به شما دهم و به‌سوي شما بشتابم.» الجواهر السنيه، شيخ حرّ عاملي، ص94 خداوند به يكی از بندگان خاصش كه صداقت و درستی تمام وجودش را فراگرفته بود چنين گفت: «من بندگانی دارم كه مرا دوست دارند و من نيز آنها را دوست دارم، مشتاق ديدار من هستند و من هم مشتاق ديدار آنها هستم، دائما به ياد من هستند و من نيز دائما به ياد آنها هستم؛ اگر تو نيز راه و روش آنها را پيش بگيری تو را هم دوست خواهم داشت و اگر راه و روشي ديگر داشته باشي به غضب من مبتلا خواهي شد. آن بنده خالص خداوند پرسيد: خدايا نشانه آنها چيست؟ خداوند فرمود: همانطور كه نگهبانِ بچه‌ها دائما چشم به آنها دارد، اينها نيز در طول روز چشمشان به سايه‌هاست تا وقتِ نماز شود؛ همانطور كه پرندگان شب‌ها به لانه‌های خود پناه می برند آنها نيز منتظر غروب آفتاب هستند تا نمازی ديگر بخوانند؛ هنگامي كه شب بر همه جا سيطره می افكند و مردم برای خواب مهيا مي شوند و هر كسی به عزيزان خود می پيوندد، آنها در برابر من به عبادت می ايستند و صورت بر خاك می گذارند و با قرآنم با من سخن می گويند و با بيانِ نعمت‌هايم مرا مدح و ثنا می كنند، گاهی فريادِ‌ هجران می زنند، گاهی اشك می ريزند، گاهی ناله می كنند، گاهی از نفْس و دوری شكايت می كنند، مدتی ايستاده و مدتی نشسته، در حال ركوع يا در حال سجده هستند؛ حالاتی كه به خاطر من دارند در برابر ديدگانم است و سخنان عاشقانه‌ای كه با من می گويند در گوش من است؛ كمترين چيزي كه به آنها می دهم سه هديه است: 1. نوری از انوار خودم را در قلوب‌شان می تابانم تا هميشه از من باخبر باشند و مرا در كنار خود ببينند همان‌گونه كه من هميشه از آنها باخبرم. 2. اگر تمام آسمان‌ها و زمين‌ها و هر چه در هستي وجود دارد در نامه اعمال آنها باشد، در برابر ارزش عشقی كه به من دارند هيچ خواهد بود و پاداشی برتر به آنها خواهم داد. 3. با تمام وجود با آنها خواهم بود و كسی كه من با او اين‌گونه باشم نميتواند حدس بزند آنچه به او خواهم داد چه عظمتی دارد! بحارالانوار، ج70ص26 ادامه دارد... ☕ برای خواندن خلاصه این کتاب وارد کانال‌ زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. https://eitaa.com/kholasebekhanim این پیغام را هدیه کنیم به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند❤️
📚 خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم ✅ خلاصه کتاب _عِنْدَ_فَقْدِ_الاَحِبَّة_و_الاَولاَد «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144 نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم 🔸 چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان😔، آرامش داشته باشیم؟ 🥰 قسمت دوم مقدمه: حياتي بودنِ مديريت احساس ((اي خواننده‌اي كه آه بر لب و سوز در دل داري! آيا داستان فوت «ابراهيم» فرزند عزيز رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله را شنيده‌اي؟!)) «ابراهيم» در حال احتضار بود، پيامبر او را در دامن خود نشاند و در حالي كه اشك از چشمان مباركش جاري بود فرمود: پسرم من در برابر اراده و تقدير خداوند هيچ اراده‌اي ندارم. فردي به حضرت گفت: شما هم گريه مي‌كنيد؟! مگر از گريه بر مصيبت نهي نكرده‌ايد؟! حضرت فرمود: من از شيون كردن نهي كرده‌ام؛ از صداي آه‌وفغان و خراشيدن صورت و گريبان چاك زدن و ناله با پريشاني، نهي كرده‌ام؛ اما گريه نشانه رأفت و رحمت است. فردي كه اهل عطوفت و مهرباني نباشد كسي نيز به او مهرباني نخواهد كرد؛ اگر مرگ حتمي نبود و همه از دنيا نمي‌رفتند و آخرين انسان‌ها نيز به اولين انسان‌ها ملحق نمي‌شدند، عميق‌ترين غصه‌داري‌ها را براي او انجام مي‌داديم. قلبِ‌ انسان مي‌سوزد و اشكِ چشم مي‌ريزد اما چيزي كه موجب نارضايتي خداوند باشد نمي‌گوييم؛ ما با تمام وجود براي از دست‌دادن ابراهيم غصه‌دار هستيم.» كنزل‌العمال، ج6 ص265 ((اي عزيزي كه در سختي و مشكلات قرار داري!))فرزند حضرت داود عليه‌السلام از دنيا رفت، غم و اندوه زيادي بر حضرت وارد شد؛ خداوند به حضرت داود عليه‌السلام وحي كرد كه: اي داود! تو خواسته‌اي داري و من هم خواسته‌اي؛ سرانجام نيز قطعاً خواسته من محقق خواهد شد، اگر در برابر خواسته من تسليم شوي من تو را به پاداشي عظيم مي‌رسانم، ولي اگر تسليم نشوي و به دنبال خواسته خودت بروي، به زحمتِ فراوان خواهي افتاد و در نهايت هم فقط خواست من محقق خواهد شد. توحيد صدوق، ص337 ((واقعاً اگر هر كسي فقط طبق احساساتش رفتار مي‌كرد چه اتفاقي مي‌افتاد؟! احساسات نعمت خداست، در صورتي‌كه در حدّ و اندازه خود باشد؛ اما چه چيزي مي‌تواند بروز احساسات را در انسان متعادل كند؟! به‌ويژه در فشارها و مصيبت‌ها!)) ((وضعيت زير را نيز تصور كن ببين چه قضاوتي خواهي داشت؟!)) «مردي فقير همراه فرزندش با لباس‌هايي ژوليده در خرابه‌اي متروك ساكن شده است، خرابه‌اي كه آلودگي‌ و خطرهايي مثل لانه مار و عقرب و حيوانات موذي در آن فراوان است و دائماً اين فقير و فرزندش را تهديد مي‌كند؛ روزي از روزها مردي دانا، بزرگوار، ثروتمند و بااعتبار كه قصرها و خدمتكاران فراوان دارد از وضعيت اين فقير با خبر مي‌شود؛ دلش به‌درد مي‌آيد و پيكي مي‌فرستد تا به فقير بگويد: من از وضعيت تو و فرزندت بسيار نگران هستم و مي‌خواهم كه فرزندت از اين خرابه به قصر من بيايد و ميهمان من باشد و از او با بهترين خدمات پذيرايي شود، تا تو بتواني به‌دنبال كارهاي خود بروي و هر وقت هم بازگشتي بيايي و در كنار فرزندت در همين قصر يا قصري بهتر ساكن شوي. اما مرد فقير در پاسخ به پيك مي‌گويد: من اين‌كار را نخواهم كرد و با وجود عدم آسايش در اين خرابه، فرزندم را از خود دور نخواهم كرد، البته نه‌ به‌خاطر عدم اعتماد به آقاي شما و نه به‌خاطر عدم تمايل به زندگي در قصرِ او، بلكه عادت به ديدنِ دائم فرزندم دارم و نمي‌توانم برخلاف اين عادت عمل كنم!» خواننده عزيز! چه قضاوتي در مورد اين مرد فقير داري، آيا اين مرد فقير از بي‌خِردترين بي‌خِردان نيست؟! تو نيز خود را در موقعيتي مانند موقعيتي اين فقير قرار مده؛ و خوب دقت كن! آيا نيش مارهاي گزنده و دريدنِ حيوانات وحشي و هر بلاي دنياييِ ديگر، مي‌تواند قابل مقايسه با كمترين عذاب از عذاب‌هاي آخرت يا لحظه‌اي روبرو شدن با آتش باشد؟! بلكه آيا با يك توبيخ خداوند و روي‌گرداندنِ او قابل برابري است؟!! اگر با چنين مواردي برابر نيست پس چگونه مي‌تواند با توبيخي كه هزاران سال طول مي‌كشد يا لهيبي از آتش جهنم كه سوزش آن هزار سال باقي مي‌ماند يا گزيدن مار و عقرب‌هايي كه درد و رنجش چهل سال برقرار است،برابر باشد؟!! واقعاً‌ چه تناسبي ميان بهترين كاخ‌هاي دنيا با كمترين خانه‌هاي بهشت، يا چه تناسبي ميان فاخرترين لباس‌هاي دنيايي و سُندُس و استبرقِ بهشت وجود دارد؟ و اصولا چه تناسبي ميان بهترين بهره‌هاي موقت با كمترين نعمت‌هاي ابدي مي‌تواند وجود داشته باشد؟! ادامه دارد... ☕ برای خواندن خلاصه این کتاب، می‌توانید وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. https://eitaa.com/kholasebekhanim 📣 این پیغام را هدیه کنیم به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند.
متاسفانه این قسمت جا مانده بود. ببخشید
📚 خلاصهٔ کتاب‌های مفید را با هم بخوانیم ✅خلاصهٔ کتاب عِنْدَ فَقْدِ الاَحِبَّة و الاَولاَد «آرام‌بخش دل‌ها در از دست دادن دوستان و فرزندان» تعداد صفحات کل کتاب ترجمه شده : 144 نویسنده : شهید ثانی - عالم بزرگ شيعی در قرن ششم چگونه در مرگ عزیزان، مخصوصا فرزندان* *آرامش داشته باشیم؟ 😊 قسمت هفتم پاداش‌هاي عظيم صبر بر مصيبت از خداوندي كه عادل و بخشنده است و بي‌نيازِ بي‌نياز است، و كمال و زيبايي منحصر به اوست، شايسته نيست كه اگر بلا و سختي‌اي هر چند بسيار كوچك به بنده مومنش مي‌دهد، در برابر تحمل او پاداشي برتر در نظر نگيرد؛ زيرا اگر هيچ چيز به او ندهد ظالمانه است و اگر دقيقا به اندازه سختي پاداش بدهد، از كَرَمِ او به دور است. روايات فراواني در اين مورد از پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله وارد شده است؛ برخي از اين روايات را كه مناسبت با بحث ما دارد در اينجا مي‌آوريم (بعضي از آنها را بيش از سي نفر از صحابه رسول خدا مانند ابي‌سلمه نقل كرده‌اند): 1. اگر مومن، مي‌دانست خداوند چه چيزي در برابر صبر در سختي‌ها به او مي‌دهد، آرزو مي‌كرد كه كاش در دنيا با قيچي بدن او را تكه‌تكه‌ مي‌كردند» كافي، ج2 ص198 2. هر كسي كه فرزنداني از او بميرند و صبر كند، خداوند آنها را براي او سپر در برابر آتش قرار خواهد داد. كافي، ج3 ص220 3. اگر كسي فرزندش از دنيا برود, پاداشي كه خداوند برای صبر به او خواهد داد بيشتر از پاداشي‌ است كه برای تربيتِ هفتاد فرزند صالح داده مي‌شود, فرزندانی كه در جهاد شركت كنند و شهيد شوند يا تا قيامت به‌جهاد مشغول باشند يا در ركاب حضرت قائم عليه‌السلام قرار گيرند. (مضمون سه روايت در اين ترجمه آمده است. ر.ك. ثواب‌الاعمال، ص233) 4. بنده‌اي كه داراي سرشتي پاك و خدايي است اما در زندگي دنيا با عمل صالح نتوانسته است آن را رشد بدهد، خداوند بلائي را در بدن يا اموال يا فرزندش ايجاد مي‌كند و اين بلا برطرف نمي‌شود تا وقتي آن بنده با صبري كه مي‌كند به آن درجه از رشدي كه مورد نظر خداوند است برسد. جامع‌الصغير سيوطي،‌ ج1 ص483 5. ثوابي كه به مومن در برابر از دست دادن فرزندش داده مي‌شود، بهشت است, چه صبر كند و چه صبر نكند، چه پريشان شود و چه پريشان نشود! كافي، ج3 ص219 جمع ميان اين روايت و روايات فراواني كه تصريح در شرط «صبر» براي دريافت پاداش دارند اینگونه می شود که اگر صبر کرد پاداش خاص دريافت خواهد كرد و اگر صبر نكرد پاداشي نخواهد گرفت اما در روز قيامت توسط فرزندش شفاعت خواهد شد و به بهشت خواهد رفت. 6. در روز قيامت فرزندان مسلمانان كه قبل از پدر و مادرشان از دنيا رفته‌اند از بهشت بيرون مي‌آيند و به‌سوي محشر مي‌روند در حالي‌كه در دستانشان جام‌هاي شراب است؛ مردم به آنها التماس مي‌كنند كه از آن شراب‌ها به ما بدهيد ولي آنها مي‌گويند اين جام‌ها مال پدران و مادران ماست؛ حتي فرزندي كه سقط شده‌است نيز در كنار درب بهشت با حالتي طلبكارانه ايستاده و مي‌گويد: تا پدر و مادرم وارد نشوند من وارد نمي‌شوم! بحارالانوار، ج82 ص111 7. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است : روز قيامت ندا داده مي‌شود كه فرزندان مومنان كه قبل از والدينشان مرده‌اند از قبرهايشان خارج شوند؛ سپس ندا داده مي‌شود كه گروه‌گروه به‌سوي بهشت برويد؛ آنها عرضه مي‌دارند: خدايا پدران و مادرانمان هم با ما بيايند! دوباره ندا داده مي‌شود كه به‌سوي بهشت برويد و آنها باز درخواست شفاعت والدينشان را مي‌كنند. بار سوم نيز ندا داده مي‌شود به‌سوي بهشت برويد و آنها درخواست همراهي با والدين خود را تكرار مي‌كنند. در بار چهارم که درخواست خود را تکرار ميکنند خداوند مي‌فرمايد: با پدران و مادران خود به بهشت برويد! هر كدام از آن بچه‌ها به‌شتاب مي‌روند و دست والدين خود را مي‌گيرند و وارد بهشت مي‌كنند. در آن‌روز آنها پدران و مادران خود را بهتر از شناختي كه شما نسبت به فرزندانتان داريد مي‌شناسند. بحارالانوار، ج82 ص118 ادامه دارد... ☕ برای خواندن خلاصه این کتاب وارد یکی از کانال‌های زیر شوید و عبارت (مُسَكِّنُ الفُؤاد) را که آبی شده است پیدا کنید و با زدن روی آن، تمام قسمتها را ببینید. کانال تلگرام https://t.me/kholasebekhanim کانال ایتا https://eitaa.com/kholasebekhanim کانال بله https://ble.ir/kholasebekhanim این پیغام را هدیه کنیم به افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند❤️