eitaa logo
یادداشت های یک خمینیست (ماسک فراموش نشود)
31 دنبال‌کننده
56 عکس
1 ویدیو
0 فایل
لذات دغدغه
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جنگ و گنج
چه روزی است؟ ... روز سیلی به «مصلحت اندیش و گمراه» توسط «هوشیار»... @jangoganj 🍃🇮🇷
به نام خدا آنچه از امام آموخته ایم (۳۳۵) نیاز جامعه روشنفکری ایران غرب اندیشان داخلی که ثمرۀ تلاش حدودا ۱۵۰ سالۀ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شان برای کشور چیزی جز پرورش غرب ذلیلان، غرب گدایان و غرب مرعوبان نبوده است؛ این روزها مقاومت و استکبارستیزی چهل سالۀ مردم ما را مقاومت نابخردانه معرفی می کنند و با منطق خویش در صدد سوق دادن جامعه به سمتی هستند که روزی بیاید و وقیحانه عزیز را منطقه، معرفی کند. سوال این جاست، چطور می شود این به اصلاح روشنفکران که در تعریف روشنفکری گفته اند: «روشنفکر، از طبقه تحصیل کردگانی در جامعه است که با دغدغه‌های انسانی، اجتماعی، ارزشی، فرهنگی و سیاسی، اقدام به موضع‌گیری در مباحث و مسائل حساس و مهم جامعه خویش و جامعه جهانی می‌کند»؛ نسبت به دشمنی های دشمن چشم فرو بندند و هر عملی که در مقابله با شیطنت های دشمن انجام می شود را نابخردانه ببینند و یا بدتر از آن، اینگونه آن را معرفی کنند؟! مثلا عبارتی نیست که از زبان ما جاری شده باشد و یا ما برای صدور انقلاب اسلامی نیاز به تحقق آن داشته باشیم؛ تولید کنندگان این کلیدواژه سیاسی به صورت علنی و روشن دارند می گویند: « ایرانی! ما قصد داریم کشورت را برای منافع خود تجزیه کنیم» با این وجود باز ما شاهد آنیم که این سرسپردگان به هر نحوی شده، ایستادگی و مقاومت مردم ما را ناچیز شمرده و به سخره می گیرند و ناشایست تر اینکه آن را در اذهان عمومی نابخردانه معرفی می کنند. عمر امثال بنده رو به اتمام است ولی آرزوی اینکه از دل این به اصطلاح روشنفکران (طی این چهل سال) یکی بیاید برای فکر کند، دارد برای مان می شود آرزویی دست نایافتنی! @khomeinism 🍃🇮🇷
به نام خدا آنچه از امام آموخته ایم (۳۳۶) (۱۰) اهمیت و ضرورت خیلی از افراد دوست دارند بدانند اگر سواد مقاومت با مسایلی همچون سیاست، فرهنگ و اقتصاد... بیامیزد، چه چیزی به دست می آید؟ بنده با بضاعت ناچیز، سعی کرده ام را با برخی از مسایل مهم جامعه، جمع ببندم تا شاید این گونه بتوانم اهمیت این مهجور و مغفول و از طرفی مورد هجمۀ نرم ولی شدید دشمن قرار گرفته را برای آحاد مردم تا حدودی بیان کنم: اگر با ... ✅ سواد مقاومت + = اقتصاد مقاومتی ✅ سواد مقاومت + = استکبار ستیزی با در نظر گرفتن عزت، حکمت و مصلحت... که در نتیجه برای مان اقتدار و امنیت ملی به ارمغان می رود. ✅ سواد مقاومت + = جامعه عدالت محور امن با وجود مردم عدالت خواه و عدالت گستر (آرمان شهر مکتبی) ✅ سواد مقاومت + = فرهنگ پایداری/ فرهنگ ایثار و شهادت ✅ سواد مقاومت + = ادبیات ایستادگی و پایداری ✅ سواد مقاومت + = منش پهلوانی ✅ سواد مقاومت + = مداد العلماء افضل من دماء الشهدا ✅ سواد مقاومت + = خیرات، انفاق و هبه ✅ سواد مقاومت + = دانشگاه مولد علم ✅ سواد مقاومت + = فقه پویا و مترقی متناسب با نیاز روز بشر ✅ سواد مقاومت + = می شود ... ✅ سواد مقاومت + ... = ... با هر نوع گرایش فکری و عقیدتی همراهی می کند؛ پس چه بهتر است ما به عنوان کسانی که به دنبال هستیم، آن را برای ایجاد در مردم با خواسته ها و نیات الهی، گره بزنیم تا منتج به طهارت و تعالی جامعه اسلامی مان شود؛ اتفاقی که محال نیست ولی نیاز به زحمت و مجاهدت دارد. @khomeinism 🍃🇮🇷
به نام خدا آنچه از امام آموخته ایم (۳۳۷) (۱۱) « الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی» وقتی با جمع می شود، الزاماتی را برای جامعه به وجود می آورد که بخشی از این الزامات به دولت بر می گردد و بخشی نیز به مردم. در چند سال گذشته کلید واژه در ادبیات سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی ما به طوری رایج شده که انتظار می رفت به همان اندازه ای که جا افتادنش به سرعت انجامید، اقدام و عملش هم تاکنون رخ نمایی می کرد. ولی وقتی می بینیم با وجود تلاش های زیادی که تاکنون انجام شده، هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به این امر مهم، باقی مانده است، به ذهن می رسد که حتما بستر پیاده شدن در جامعه مهیا نیست که ما تاکنون بدان نرسیده ایم. به نظر نگارنده یکی از بسترهای مناسب برای این حرکت عظیم اقتصادی است که در صورت همت مستمر دولت و مردم برای تحقق آن، مشکل اقتصادی کشور تا حدود زیادی حل خواهد شد. پیشنهاد هایی که می شود برای تحقق اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن بضاعت های موجود در جامعه داد، از مقالۀ جناب استخراج شده و به شرح ذیل می آید. مطالعه همۀ عناوین و چگونگی تحقق آن جزو وظایف تک تک است که به صورت مجانی در فضای مجازی، می شود ازین دست مقالات را برای مطالعه و یافتن راه حل و متعاقب آن ترویج و آموزش، به وفور یافت: «1- لزوم تبدیل بحث اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج با استفاده از نظام رسانه‌ای و تبلیغاتی جهت اشاعه و تقویت فرهنگ جهادی. 2- نظام آموزش متناسب با اقتصاد مقاومتی 3- مدیریت مصرف 4- تقویت فرهنگ کار 5- استفاده از ظرفیت‌های جهانی 6- جمع‌آوری و داشتن آمارهای دقیق و واقعی برای برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت 7- افزایش تولید ساماندهی نظام تولید با حداقل‌سازی موانع تولید و روان‌سازی سرمایه‌گذاری‌های مولد که در نهایت منجر به افزایش تولید خواهد شد. 8- کاهش اتلاف منابع و سرمایه‌های دولتی، عمومی و خصوصی و تبدیل اموال و منابع رسوخ شده به اموال روان در دستگاه‌های دولتی. 9- تقویت تلاش علمی با شناسایی و آموزش نیروهای مستعد برای فعالیت‌های علمی و عملیاتی از طریق گسترش نظام آموزش فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی. 10- مردمی کردن اقتصاد و فعال کردن بخش خصوصی [پاسخگو]. 11- مبارزه با بسترهای فساد و عناصر مفسد [با نظارت و بازرسی های مستمر و بی وقفه] 12- مدیریت صحیح منابع مالی 13- مدیریت واردات [و جلوگیری از قاچاق] 14- کاهش وابستگی به نفت 15- اصلاح نظام مالیاتی» (http://www.dana.ir/news/747388.html) همان طور که در سطور بالا به آن اشاره شده است؛ نگارنده معتقد است اگر با جمع شود، به نحوی می‌تواند به جامعه کمک کند که جامعه استحکام کافی در برابر هر گونه سختی‌ و مشکلات را داشته باشد. @khomeinism 🍃🇮🇷
به نام خدا آنچه از امام آموخته ایم (۳۳۸) (۱۲) و چگونگی انتقال درون مایۀ ، است؛ به عبارتی سر جمع اخلاقیات، الزامات، کنش ها و واکنش هایی که در فرهنگ پایداری موجود هست را گویند. از آنجا که فرهنگ از طریق آموزش مستقیم و غیر مستقیم قابل انتقال است... در نتیجه بعد از احصاء اخلاقیات، بایدها و نبایدها، کنش ها و واکنش های مربوط به فرهنگ پایداری، می شود آن را طبق طرح درس به تناسب سطح گیرایی افراد (مهد کودک ها، مدارس، دانشگاه ها و ...) ارائه داد. ازین رو شما را به خواندن مقاله کوتاهی که از سایت «دانشنامه پژوهشکده باقرالعلوم» اخذ کرده ایم دعوت می کنیم تا ان شاءالله بعد از احصاء جز به جز مفاهیم موجود در ، که ما آن را نامیده ایم، از روش ارائه شده در این مقاله کوتاه، بهره لازم را ببریم: 👇 ⭕️ انتقال فرهنگی، فرایندی است که آن بوسیله، فرهنگ از طریق آموزش از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. فرهنگ را به طریق زیستی نمی‌توان به ارث برد. هر نسلی فرهنگ خویش را می‌آموزد و سپس آن را، همراه با تغییراتی که در عصر خود حاصل شده، به نسل بعد از خود می‌آموزاند. انتقال فرهنگی، تداوم فرهنگ را امکان‌پذیر می‌سازد. در واقع تا زمانی که عوامل تغییر و دگرگونی فرهنگ، قوی و قدرتمند نباشند، اعضای جامعه در برابر دگرگونی فرهنگ مقاومت و مخالفت می‌کنند. برای مثال در هر فرهنگی، شیوه خاصی برای لباس پوشیدن وجود دارد. فقط هنگامی این شیوه دستخوش تغییر می‌گردد که تحت تأثیر عوامل فرهنگی نو و جدید (نوآوری فرهنگی) قرار گیرد و از طرف اکثریت جامعه مورد پذیرش قرار گیرد. 🔹🔹🔹 ⭕️ انتقال به دو صورت است: 1- : آن است که نسل جدید در ارتباط با نسل قدیم فرهنگ را به طور مستقل فرا می‌گیرد. اینگونه انتقال فرهنگی از طریق آموزش صورت می‌گیرد که در این حالت یا پدر و مادر با امر و نهی، کودک خود را با هنجارها و موازین اخلاقی جامعه و به طور کلی با فرهنگ آشنا می‌سازند؛ و یا انجام این کار بر عهده نهادهایی همچون آموزش و پرورش و ... است. 2- : آن است که فرزندان، خود با دیدن و شنیدن و لمس کردن خاصه‌های فرهنگی و مشاهده مکرر اعمال و رفتار پدر و مادر در خانواده و سایر افراد در جامعه آن را فرا می‌گیرند. مثلاً کودک، نماز خواندن پدر و مادرش را می‌بیند و آن را تقلید می‌کند و اعمالش را انجام می‌دهد و به تدریج عمیقاً آداب نماز خواندن را می‌آموزد. 🔹🔹🔹 ⭕️ «انتقال فرهنگی» ، اشاعه فرهنگی، فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری اگر انتقال و گسترش ویژگی‌های فرهنگی یک جامعه به جامعه دیگر صورت پذیرد، این فرایند گفته می‌شود. گاهی از روند آموزش فرهنگ در بین نسل‌ها و انتقال فرهنگی تحت عنوان هم یاد می‌شود، ولی باید یادآورد شد که تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. فرهنگ‌پذیری مرحله بعد از انتقال فرهنگی است، در واقع فرهنگ‌پذیری جریانی است که فرد تمام زمینه‌های فرهنگی را می‌شناسد و بطور ژرف و عمیق می‌پذیرد و خود را با آن سازگار می‌سازد. گاهی نیز به دلیل برتری تکنولوژیکی و قدرت نظامی و سلطه سیاسی و اقتصادی، پدیده‌های فرهنگی یک جامعه بر جامعه دیگر تحمیل می‌شود و این شق دوم فرهنگ‌پذیری است که اجباری است و دیگر حالت طبیعی و اختیاری ندارد. در حقیقت وام‌گیری عنصرهای فرهنگی از فرهنگ‌های بیگانه است. وقتی که فرد از کودکی، از طریق آموزش با هنجارهای جامعه آشنا شده و آن‌ها را می‌آموزد تا به مرحله اجرا درآورد و متناسب با آن عمل کند، روی داده است بنابراین جامعه‌پذیری در راستای انتقال فرهنگی رخ می‌دهد. : 1- قنادان، منصور و دیگران؛ جامعه شناسی و مفاهیم کلیدی، تهران، آوای نور، چاپ اول پاییز 1375، ص 82 و 83 و 84. 2- مجدفر، فاطمه؛ جامعه شناسی عمومی، تهران، شعاع، چاپ اول، 1383، ص 215. 3- قلی‌زاده، آذر؛ مبانی جامعه شناسی، کاشان، محتشم، چاپ اول، 1374، ص 78 و 79. @khomeinism 🍃🇮🇷
متن مهمان (۱۳) / بخش نخست «سواد مقاومت» و پنج نکته در باره رهبر معظم انقلاب اسلامی در فراخوان ۵۶ بندی از تمامی نخبگان، فرهیختگان و مدیران کشور درخواست کردند تا موضوع‌های مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را ارتقاء دهند و یکی از بندهای این فراخوان درباره «پیشگیری از شکل‌گیری تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران» است. و ، دو کلیدواژه مهم در ادبیات نظامی محسوب می‌شوند و این دو کلیدواژه، جمهوری اسلامی ایران را برابر تهدیدهای نوین تضمین می‌کنند. عواملی که در حفظ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و پیشگیری از تهدیدهای نوین مطرح می‌شوند را باید مدنظر داشت، زیرا ایران در هارتلند جهان واقع شده و به‌تبع این موقعیت ژئواستراتژیک ضروری است از برخوردار باشد. اما الزام‌های امنیت پایدار چیست؟ و چه‌گونه باید در راستای پیشگیری از تهدیدها و دفاع مشروع بر اساس آموزه‌های دینی و هسته فکری نظام جمهوری اسلامی عمل کرد؟ برای برخورداری از و داشتن دست بالاتر در باید به چند نکته توجه کرد. ⭕️ اول اینکه توجه به مختصات فرهنگی و هویتی در مباحث مربوط به امنیت ملی جایگاه ویژه‌ای دارند. جمهوری اسلامی ایران به پازل فرهنگی و قومی معروف است که در کنار یک‌دیگر چشم‌نوازی می‌کند، لذا هنر دولت، نخبگان و فرهیختگان در انسجام‌بخشی به این هویت‌ها و فرهنگ‌های متنوع است البته جمهوری اسلامی در این امر موفق بوده اما در دوره حاضر دشمنان کیان اسلامی چشم بر تجزیه این سرزمین دوخته‌اند و باید به این امر توجه داشت که خنثی‌سازی توطئه دشمنان از طریق گفتمان‌سازی فرهنگی و هویتی و رفع محرومیت‌های اقتصادی و تبعیض‌های اجتماعی به‌تناسب موقعیت جغرافیایی میسر خواهد بود. ⭕️ دوم اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر عدم تکیه دولت بر درآمدهای نفتی تأکید کرده‌اند اما دولت‌های پس از جنگ تحمیلی هرگز نتوانسته‌اند این وابستگی را قطع و یا کاهش دهند، به‌گونه‌ای که دشمن برای فشار آوردن بر نظام و وادار کردن ما به عقب‌نشینی از ارزش‌ها و آرمان‌ها از ابزار تحریم نفت استفاده کرده است؛ در صورتی‌که اگر دولت‌ها با استفاده از نظر کارشناسان و فرهیختگان، به منابع درآمدی تنوع می‌بخشیدند، امروز شاهد نمی‌بودیم که نفت، یگانه منبع تأمین درآمدهای دولت و کارت بازی دست دشمن شود. همچنین در کنار تنوع‌بخشی به منابع درآمدی، دولت باید نگاه ویژه‌ای به رفع محرومیت‌های اقتصادی و به‌ویژه دیپلماسی اقتصادی داشته باشد و آن‌چنان در زنجیره اقتصادی جهان با کشورهای دوست، تعامل‌های اقتصادی را به نفع منافع ملی گِره بزند تا دشمن در پروژه‌هایش مغلوب شود. @khomeinism 🍃🇮🇷
متن مهمان (۱۳)/ بخش دوم ⭕️ سومین نکته مهم در خصوص توجه دولت به است. هرچند در مقطع فعلی به مرحله بحران زیست‌محیطی نرسیده‌ایم و بر اساس اعلام کارشناسان و تحلیل‌گران می‌توان مشکل‌های فعلی زیست‌محیطی را کنترل کرد اما ظاهراً این دولت مانند اسلاف خود نسبت به این موضوع بی‌مهری می‌کند. اگر نگاه دولت به محیط‌زیست آینده‌نگرانه نباشد و از نظر کارشناسان دل‌سوز استفاده نکند خود این موضوع بعدها به بحران تبدیل می‌شود و امنیت پایدار نظام را تهدید می‌کند. به‌عنوان مثال امروز در کنترل ریزگردها و کاهش منابع آبی، دولت نتوانسته مشکل را به‌خوبی کنترل کند که در مورد اول نیازمند تقویت مذاکره‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه هستیم و یا در مورد دوم باید به مباحث آموزش عمومی و جایگزینی فناوری‌های نوین توجه داشت. ⭕️ چهارمین مقوله مهم در تأمین امنیت پایدار، است. در آموزه‌های دینی اسلام بر دفاع مشروع و تقویت توان نظامی تأکید شده است و از آن‌جا که جمهوری اسلامی ایران با تأسی از این آموزه هرگز آغازکننده جنگ نبوده اما حق خود می‌داند که توان دفاع رزمی و نظامی را افزایش دهد؛ بنابراین در راستای دفاع مشروع و خنثی کردن تهدیدهای نظامی دشمن باید دست به اقدام‌هایی چون تقویت دیپلماسی دفاعی، برخورداری از دانش روز تولید تسلیحات نظامی و انجام رزمایش‌ها و معرفی شاخص‌های دفاعی جمهوری اسلامی به جهان برای رفع نگرانی کشورها و خنثی‌سازی توطئه‌ها زد. ⭕️ پنجمین نکته که باید مهم انگاشته شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی در حضور اخیرشان در اجتماع عظیم بسیجیان بر تأکید کرده‌اند، ضرورت توجه به _نرم و و است. امروز فضای مجازی و رسانه از ضرورت‌های جنگ نرم دشمن به شمار می‌روند و برای اینکه بتوانند ارزش‌های نظام را نزد مردم پوچ و بی‌اثر جلوه دهند از ابزار رسانه و فضای مجازی استفاده می‌کنند. این استراتژی جنگی از سوی دشمن بهترین راهبردی است که توانسته بعد از ناکامی در جنگ سخت علیه ایران به‌کار گیرد، لذا دولت باید با تجزیه‌وتحلیل و تدوین برنامه‌های مدون امنیت کشور را برابر تهدیدهای نرم واکسینه کند که در اینجا همانند دشمن باید در کنار دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی، عموم مردم را با استفاده از نظر کارشناسان بالا برد تا مردم بدانند که [در صورت تشخیص ندادن درستی و یا نادرستی مطالب ] [بیشتر] مکانی است، برای یک کلاغ چهل کلاغ دشمن[...]. @khomeinism 🍃🇮🇷
متن مهمان (۱۴) ✍ نویسنده: نامشخص/ با تلخیص «محورهای مقاومت از منظر امام خمینی » (بخش نخست) آنچه امروزه در دنیا تحت عنوان [ ] از آن یاد می شود، حاصل فریادی است که در سال های جور و ظلمت و محرومیت، از حنجره حقیقت خواه امام راحل برآمد؛ فریادی که تمامی جوامع بشری را با تعالیم اسلام، معنای حقیقی انسانیت، حکومت، استقلال و حقوق، آشنا نمود و در سراسر دوران خدمت به اسلام، رمز استیلای اسلام ناب در جهان را استقامت معرفی کرد. صدور نهضت امام و دعوت به در برابر زیاده خواهان، ضرورت بحث پیرامون محورهای مقاومت از منظر امام را روشن می نماید. هدف از نگارش این یادداشت، تبیین کلیدواژه هایی است که امام تحقق آن ها را امکان پذیر نمی داند. واژه هایی همچون ، و ما را بر آن داشت تا با مطالعه رهنمودهای امام خمینی، جنبه های و مقاومت را تبیین نماییم. حاصل پژوهش، آگاهی از جایگاه انکارناپذیر مقاومتی است که با اتکال به نیروی الهی و آگاهی از ظرفیت های درونی، پرورش دهنده روح انسانی و زمینه ساز حکومت جهانی اسلام خواهد بود. ⭕️   در راستای درک صحیح اندیشه های امام (ره)، می بایست آن مفهوم را در نگرش کلی ایشان جستجو نمود و از آنجا که اقدامات امام (ره) همه، ریشه در نگاه دینی ایشان، عمل به تکالیف الهی و تحقق اسلام ناب محمدی صورت پذیرفته است؛ می توان به صراحت دریافت که برنامه امام (ره) در راستای محقق نمودن این فریضه، دعوت جوامع به است. دعوت به از سوی امام، در دو حوزه قابل بررسی است؛ مقاومت در برابر دشمن درونی و پایداری برای حفظ ارزش هایی چون وحدت، عدالت و دفع دشمن بیرونی. «همه چیز در این قیام لله است...اجتماعى و انفرادى قیام لله بکنید. انفرادى براى وصول به معرفت الله، اجتماعى براى وصول به مقاصد الله.» (صحیفه‌ی امام، ج 18، ص 126)؛ تحقق هدف انسان سازی اسلام در گرو عمل به تکالیفی است که بنا به فرمایش امام (ره) در «قیام لله» خلاصه می شود؛ قیام جهت خودسازی برای خدا. «باید وارد مجاهده با قصد خالص شد البته آن وقت است که نفس اصلاح می شود» (چهل حدیث، ص 97) و قیام در راستای صیانت از دین خدا. ایشان مجرای دعوت در حوزه مقاومت بیرونی را، در آگاه نمودن مسلمین از تقابل اسلام ناب با اسلام آمریکایی، با اسلام واپسگرا و با اسلام ساختگی منفعت طلبان قرار داده است و تنها رمز استیلا و پیروزی مسلمانان در تمامی زمینه ها را، مقاومت معرفی می نمایند. «نقشه، سیطره صهیونیسم بر دنیای اسلام و استعمار بیشتر منابع سرشار کشورهای اسلامی می باشد و فقط با فداکاری و پایداری و اتحاد دولت های اسلامی می توان از شر این کابوس سیاه استعمار رهایی یافت» (صحیفه امام، ج 3، ص 2). رویکرد امام به مقاومت در دو حوزه معرفتیِ و قابل تبیین است. 📚 منبع: https://razavi.aqr.ir @khomeinism 🍃🇮🇷
متن مهمان (۱۵) 👈 نویسنده: نامشخص از منظر (بخش دوم) 🔹 «شاخصه های ایجابی از منظر امام خمینی»   منظور از «شاخصه های ایجابی مقاومت»، برجسته ترین ویژگی هایی است که امام برای غلبه امت اسلام برشمرده و تحقق تمامی آن ها را به مقاومت منوط نموده است. برخی از این شاخصه ها عبارت اند از ، و . ⭕️ ؛ رمز تحقق آیات و روایات فراوانی دال بر داعیه عدالت اسلام ناب، موجود است؛ آیه 25 سوره حدید به صراحت هدف از مأموریت های پیامبران و فرستادن کتاب های آسمانی را آگاهی بخشی مردم نسبت به حقوق خود، بسترسازی برای قیام توده های مردم در راستای عدالت اجتماعی و فراهم نمودن زمینه ی ایجاد فرصت های برابر برمی-شمارد. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ». «عدالت» در ادبیات امام (ره) خصلتی فطری و حاصل جنود عقل است که تحقق آن، چه در اوصاف درونی و چه در مقابله با «ظلم»، با مقاومت میسر است. «بدان که عدالت عبارت است از حد وسط بین افراط و تفریط. و از امّهات فضایل اخلاقیه است؛ تحققِ آن، به استقامت مطلقه است و مختص به انسان کامل است» ( شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 147). ایشان در مقام احیاء و تداوم بخشی عدالت، با شناسایی عوامل درونی همچون حضور رهبران خودفروخته در کشور و عوامل بیرونی، مانند استکبار جهانی که بنیاد آن بر ظلم و منفعت طلبی است، فریاد مبارزه با مستکبران خارجی و منفعت طلبان داخلی را سر داده، ملت ایران و جهان اسلام را نسبت به موقعیت خویش آگاه نمود و از این طریق جوامع اسلامی را به مقاومت، جهت برخورداری از حقوق خویش دعوت نمود؛ «اینجانب با کمال تواضع، دست خود را به طرف تمام جناح هایی که در خدمت اسلام هستند دراز می کنم، واز همه استمداد می کنم که در راه بسط عدالت اسلامی که یگانه راه سعادت ملت هاست کوشا باشند» (صحیفه نور، ج 12، ص 18). عملکرد امام در اجرای عدالت اسلامی، به واسطه تشکیل حکومت اسلامی، تمامی مسلمین را برای وصول به اهداف مشترک و از آن جمله عدالت، به قیام و مقاومت دعوت نمود. «این سیره مستمره انبیا بوده است و اگر تا ابد هم فرض کنید انبیا بیایند، باز همین است. باز جهات معنوی بشر تا اندازه ای که بشر لایق است، اقامه عدل در بین بشر و کوتاه کردن دست ستمکاران خواهد بود» (صحیفه نور، ج 18، ص 33). این که امام جزء لاینفک عدالت را استقامت معرفی نموده و آن را عین استقامت می داند، از آنجاست که همواره اجرای آن، با موانع داخلی و خارجی مواجه است و اصل مهم در تحقق آن، استمرار و ثبات همگانی می باشد. بنابراین آنجا که هدف، اجرای عدالت معرفی می¬شود استقامت برای عملی شدن، پیش از آن جلوه می نمایاند.  📚منبع: https://razavi.aqr.ir @khomeinism 🍃🇮🇷
متن مهمان (۱۶) 👈 نویسنده نامعلوم از منظر (بخش سوم) ⭕️ ؛ 👈 اساسی ترین گام   همانطور که محوریت دین اسلام بر تلاش جهت وحدت و همبستگی مسلمانان بنا شده تا از این مجرا، آرمان-های پیش روی جوامع اسلامی محقق گردد، محور تأکیدات مکرر امام-که در عملکرد ایشان با تشکیل جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی و به دور از اختلافات پدیدار گشت نیز بر «وحدت کلمه، دست واحد مسلمین و امت واحده بوده» است. «این وحدت کلمه را باید حفظ کنید و با حفظ وحدت کلمه تا آخر انشاءالله خواهیم رفت» (صحیفه امام، جلد 6، ص 38) حفظ اتحاد جوامع اسلامی در برابر دسیسه های دشمن همچون ایجاد دو دستگی و رواج فرقه گرایی، جز با مقاومتی آگاهانه انجام نمی پذیرد. مقاومت برای خدا، در برابر توطئه ها و تفرقه هاست که حاصلش ایستادگی و طی طریق نمودن تا آخرین مراحل است. بنابراین وحدت امت اسلامی که حاصل مقاومتی برآمده از آگاهی نسبت به اهداف دشمن باشد، سرسخت ترین دشمنان را نیز به ستوه خواهد آورد. «خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده...استقامت شما ملت ایران اسباب این شد که شکست نخورید، استقامت موجب شد که اقشار بعضی به بعض پیوستند» (صحیفه نور، ج 1، ص 3-4) تمامی نهضت هایی که برای رهایی از چنگال ابرقدرت ها قیام نموده و ایستادگی می نمایند، از نظر امام، جزء نهضت های آزادی بخش محسوب شده و مورد حمایت ایشان واقع می‌‌شدند. «من بار دیگر پشتیبانی خودم را از تمام نهضت ها و جبهه هایی که برای رهایی از چنگال ابر قدرت های چپ و راست می‌‌جنگند اعلام می‌‌کنم». (صحیفه امام، ج 12، ص 20). بنابراین دین اسلام بر پایه وحدت بنا نهاده شده و امت اسلام معارض با تشتت و اختلاف است، اما وصول به یکپارچگی محقق نخواهد شد مگر با توکل، تلاش و امید که حاصل قیام و پایداری برای خداست. از منظر امام، دین یک هدف را دنبال می کند و آن هم سعادت بشر است؛ سعادتی که با توحید آغاز شده، با وحدت جریان یافته و با وصول به امت واحده به مقصد می رسد. وصول به این تکامل ملزوماتی را می طلبد که مهم ترین آن، مقاومت در حفظ اتحاد به دست آمده می باشد. 📚منبع :. https://razavi.aqr.ir @khomeinism 🍃🇮🇷
متن مهمان (۱۷) 👈 نویسنده: نامعلوم از منظر (بخش چهارم) ⭕️ ؛ مبنای استقلال از منظر امام راحل، قیام و مقاومت در راستای حفظ استقلال، در سه حوزه اقتصادی، هویتی-فرهنگی و سیاسی فریضه ای برای امت اسلام است. «باید در این اموری که مربوط به اقتصاد است، مربوط به فرهنگ و سیاست و امور دیگر است، خودمان فعالیت کنیم و ننشنیم دیگران انجام دهند» (صحیفه امام، ج 10، ص 373). تمامی ملل اسلامی می بایست با تکیه بر منابع طبیعی کشورشان و خودباوری، خود را به مرز خودکفایی برسانند. از طرفی امام از آغاز نهضت، به مقاومت در برابر تبلیغات دشمن که موجب نفی هویت جمعی و پذیرش فرهنگ وارداتی می شد، دعوت می نمود. «هیچ ملتى نمی‌تواند استقلال پیدا بکند الّا اینکه خودش، خودش را بفهمد. مادامى که ملت‌ها خودشان را گم کردند و دیگران را به جاى خودشان نشاندند، استقلال نمی‌توانند پیدا کنند»(صحیفه امام، ج12، ص4). از دیدگاه امام مهم ترین رکن استقلال، مقاومت در راستای کسب استقلال سیاسی است که بدون آن، استقلال در دیگر زمینه ها امکان پذیر نخواهد بود. «ما خواهان استقلال هستیم و مىخواهیم ملت ایران بر پایه هاى ملى و مذهبى خویش به سوى ترقى و تمدن گام بردارد» (صحیفه امام ، ج4، ص 160). نتیجه آن که در کسب و حفظ استقلال از منظر امام، رکن اساسی، مقاومت است و دستیابی به استقلال کامل را راهی جز مقاومت در برابر سلطه طلبی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بیگانگان نیست. 📚منبع: https://razavi.aqr.ir   @khomeinism 🍃🇮🇷
متن مهمان (۱۸) 👈 نویسنده: نامشخص از منظر (بخش پنجم) 🔹 «شاخصه های سلبی از منظر امام خمینی»   ، عبارت است از هر آنچه در تقابل با اسلام ناب محمدی قرار گرفته و نفی آن ها از سوی امام، اجتماع مسلمین را در ایستادگی برای صیانت از ارزش ها به مقاومت دعوت نموده و اساسا مانعی بر سر راه مقاومت باشند. بنا به فرمایش امام، ریشه تهدیدات مقاومت اسلامی در اسلام آمریکایی خلاصه می شود. اسلامی که اهدافش در اشرافی گری، تحجرگرایی و استعمارطلبی معنا می یابد. ⭕️ : نفی اشرافی گری/ ایستادگی مستضعفین آنچه را که امام صراحتا در منافات با مبارزه و پایداری اعلام می نمایند، رفاه طلبی و اشرافی گری است که از خصایص اسلام آمریکایی است. ایشان خوی اشرافی گری را یکی از مهم ترین تهدیدات مقاومت اعلام نموده می فرمایند: «ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش های اسلامی هستند، به خوبی دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست» (صحیفه امام، ج21، ص 86). تأکید بر حفظ طریقه کوخ نشینی و ساده زیستی، انتخاب مسئولین کشور از میان قشر مستضعف و مذمت کارشکنان و صدرنشینان مرفه، حکایت از اعتقاد عمیق امام به این حقیقت است که صیانت از اسلام و انقلاب را جز با جبهه ای که هدف را انقلاب، و امکانات را وسیله ای جهت وصول به مقصد می دانند امکان پذیر نیست. چرا که در این صورت می¬توان انتظار ایستادگی ملت را در برابر دشواری و کاستی های مبارزه همیشگی حق و باطل داشت. «اشراف و اعیان این طور هستند که تمام ارزش‌ها را به این می‌دانند که آنجایی که زندگی می‌کنند بهتر از دیگران باشد، تمام ارزش‌ها را به قدرت مالی می‌دانستند» (صحیفه امام، ج16، ص443 ). بنابراین امام با نفی اشرافی گری و حمایت از مستضعفین جهان، آنان را به جبهه انقلاب دعوت نموده و آن جبهه را از مبارزانی پایدار تشکیل داد و پیروزی و حمایت همیشگی خویش از این قشر را صراحتا اعلام نمود. 📚منبع: https://razavi.aqr.ir @khomeinism 🍃🇮🇷