مدرنیته دیسیپلین #معماری_اسلامی را از ما گرفت و #فقه_معماری برایمان باقی گذاشت. #طب_اسلامی را با #پزشکی_جدید طاق زد و #فقه_پزشکی را وانهاد، #شهراسلامی را با #شهرآشوب مدرن معاوضه کرد و به عنوان اشانتیون #فقه_شهرسازی برایمان گذاشت.
نظامات مدرن جوری طراحی شده اند که به صورت مویرگی در هم تنیده شده اند
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🤔سلام علیکم
با عرض ادب و تسلیت ایام شهادت امیرمومنان علی علیه السلام.
پیرامون مطالبی که در نقد اقای فاضل نوشتید بنده سوالی داشتم.
فرق شهر اسلامی با فقه شهرسازی از نظر شما چیست؟
👇
Dr rostamikia:
سلام و احترام
عظم الله اجورنا و اجورکم
ما با یک دیسیپلین (نظامواره) مواجهیم، این نظامواره اجزای بسیار مختلفی دارد، که از کنش تا نظر (حکمت، فقه و... ) را شامل می شود، حذف کنش (شهر اسلامی) که امتداد نوعی نگرش فقهی حکمی است و بسنده کردن به دانش فقه، نوعی مغالطه جز و کل است
این شکل می تواند نمای کلی نظامواره را تا حدودی روشن کند، نهاد علم اسلامی زمانی که دارای جزئیات بالا باشد #دیسپلین استقرار یافته علمی خواهد بود، نقد بنده به ایشان آن است که علم و لایه داخلی را نگه می دارد ( رنگ قرمز) و بقیه لایه های دیسیپلین را انکار می کند، در حالیکه به زعم حقیر ما در این سه دانش یعنی طب، اقتصاد و معماری دارای دیسیپلین بوده ایم، به عبارتی شهر اسلامی محقق شده کل دیسیپلین است اما فقه شهرسازی جزئی آن است.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
🤔سلام علیکم با عرض ادب و تسلیت ایام شهادت امیرمومنان علی علیه السلام. پیرامون مطالبی که در نقد اقای
سلام برادر
دارید به حاج آقای میرباقری (فرهنگستان) نزدیک میشیدا!😅
پاسخ:☺️ به هیچ وجه، بنده انگاره ضد غربی را نوعی کاریکاتوری دیدن دیسیپلین می بینم که در آن #رقیب بزرگنمایی شده است، در ضمن اینکه از رقیب برای #هویت علم اسلامی استفاده می کنم، قائل به #ترابط لایه های نظامواره هستم نه صرفا #تضاد یا #تناقض با رقیب!
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
سلام و ادب
عرض قبولی طاعات و عبادات و تسلیت شهادت امیرالمومنین علیه السلام
در مورد مطلب اخیرتون، به نظر ماجرای طب اسلامی جدای از موارد دیگریست که فرمودین
به ۲ قول زیر از مرحوم امام و علامه مصباح توجه کنین👇
مرحوم امام خمینی:
❖ انبیا و مرسلین اگر راجع به خواص خوراکی ها حرفی زده اند به خاطر جنبه طبی آن نبوده است! چرا که این کار در شان انبیا نیست.
• اگر گاهى انبيا و مرسلين آثار و خواص مطعومات را بيان فرمودهاند، نظرشان نظر طبى نبوده است، چنانكه اطبا نظر به آثار و خواص اغذيه مىكنند و آثار آنها را بيان مىنمايند و مرادشان بيان تأثير و خاصيت آنها در فربهى بدن و يا تقويت كبد و يا زيادى خون است؛ بلكه اين گونه آثار از نظر انبيا كنار بوده است، و نظر ايشان به همان جهت مواد اغذيه است كه موجب صفاى روحى و توجه به كمال و قبول فيض و كمالات مىباشد.
• اگر پيامبرى در مورد آثار و خواص خربزه- مثلًا- سخنى فرموده و به آن ترغيب و تحريص نموده است، همان جنبه و خاصيتش را كه موجب لطافت روح و صفاى ذات و لطافت وجود است در نظر دارد.
• و اگر طبيب خاصيت آن را بيان كرده و به آن ترغيب نمايد، نظر به چاق نمودن جسم و كلفت نمودن گردن انسان دارد و هرگز اطبا و حكماى طبيعى با عقولشان نمىتوانند بيشتر از اين آثار را بفهمند؛ آثار و خواص اشياء را از آن حيث كه دخالت در سعادت ذاتيه و صفاى وجود و ضياء ذوات دارند، فقط سلسله انبيا و مرسلين به تعليم الهى و غيبى مىدانند.
• ممكن است غذايى در مذاق و ذائقه نوع مردم، طعم و حظّ و لذت قابل اهميت نداشته باشد، بلكه خوش نيايد، اما خاصيت لطافت وجودى و قبول فيض و كمالات را بيشتر داشته باشد، و اى بسا اغذيهاى كه در ذائقه مردم، خوشطعم و گوارا باشد ولى مادهاش صلب و غير قابل براى كمالات و فيوضات باشد و كدورت و ظلمت وجودى و صلابت داشته باشد.
• اگر در ابواب اطعمه و اشربه كتب فقهيه در لسان انبيا و ائمه هدى از برخى مواد غذايى انتقاد شده و طباع را از آنها تنفّر دادهاند و يا به بعضى تحريص و ترغيب نمودهاند و بعضى از مواد را تحريم فرمودهاند و بعضى را مستحب و مباح اعلام نمودهاند، نظرشان به تحريص بر خوردن و خدمت به بطن نيست؛ زيرا اين كار، شأن انبيا نمىباشد بلكه شأن طبّاخين است؛ زيرا آنها كه به نام خدمت به بشريت بشر و روحانيت انسان و صفاى ذوات و روحيات و تنوير قلوب و افكار خود را معرفى نمودهاند، مرام و منظور خود را تعقيب مىنمايند نه دعوت به دنيا و خوردن و نوشيدن، و در هر حكمى اصل منظور خود را در نظر دارند كه توده بشر را به عالم نور گسيل دهند و قلوب را به مبدأ عالم جلب نمايند و صفحه الهى وجود انسانى را صيقل و صاف و زلال نمايند، و در همان تحريص و ترغيب به اغذيه، استكمال وجود بشر و صفاى ذات افراد انسان را در نظر دارند.
• تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 336
نظر علامه مصباح در مورد طب اسلامی را هم در لینک زیر ببینید
B2n.ir/a74405
اونچه من از متنهایی ارسالی بنظرم رسید اینه که اصلا همچین مکتب طبی جداگانهای نداریم و نباید تاسیس بشه حتی آنچه که در طول سالها تکامل یافته طب سنتی بوده که پایه و اساسش یعنی اخلاط اربعه برای قبل از اسلامه
حتی مفاسدی بر تاسیس همچین مکتب طبیای بار میشه چون درمان با زمینهها و علل مختلفی کار داره که هر درمانی ممکنه به صدها دلیل کارساز نباشه و در این موارد ایراد متوجه نهاد دین میشه
نمیگم به بهانه اینکه کاری اشتباه انجام بشه یا درست برداشت نشه به سراغ اسلامیسازی نریم منظورم اینه در طب خیلی قضیه متفتاوته و به قول معروف دودوتا چهارتا نیست و رهگذرش تجربهست که طب سنتی قرنهاست داره این مسیر رو طی میکنه دیگه نیاز به تاسیس نظام طبی جداگانه نیست
پاسخ را در قسمت بعد ببینید
👇
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
سلام و ادب عرض قبولی طاعات و عبادات و تسلیت شهادت امیرالمومنین علیه السلام در مورد مطلب اخیرتون، ب
✅ پاسخ
سلام و احترام
شکل گیری علم اسلامی در طول زمان و به تدریج صورت می گیرد، طب اسلامی محصول 14 قرن است و طبیعی است که بنده ادعا نکردم کل این نهاد از متن روایات نبی اکرم قابل استخراج خواهد بود یا حتی چنین ادعایی ندارم که حتما طب اسلامی شکل گرفته در دل تاریخ به صورت کامل بر گرفته از روایات طبی در این زمینه است، اما ادعای بنده این است که این روند کلان طب، موصوف به وصف #اسلامی می شود.
به نظر می رسد وقتی رقبای ما هویت مستقل اسلامی در طب دیده اند می توان کل دیسیپلین را اسلامی دانست. مطلب بنده منافاتی با فرمایش امام و آیتالله مصباح یزدی ندارد، چون فرمایش ایشان در مورد شأن نبی مطلب صحیحی است. اما نادیده گرفتن هویت تعین یافته #طب_اسلامی در طول تاریخ باعث خروج این دانش از ایران اسلامی خواهد شد. آثار بسیار متنوعی در خصوص زیر نظام های طب اسلامی نوشته شده است، کتابی که در ذیل پیوست شده قسمتی از زیر نظام داروسازی در طب گذشته اسلامی است
📌شنیده ها حاکی است بسیاری از بزرگان این طب به دليل لغو مجوز طبابت در ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس مهاجرت کرده اند و دولت های عربی در حال حمایت ویژه جهت پایه گذاری رشته دانشگاهی و کلینیک های مجهز طب اسلامی هستند
کتاب را در ذیل مشاهده نمایید
👇
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
(Edinburgh Studies in Classical Islamic History and Culture) Zohar Amar and Efraim Lev - Arabian Drugs in Medieval Mediterranean Medicine (2016).pdf
7.14M
(Edinburgh Studies in Classical Islamic History and Culture) Zohar Amar and Efraim Lev - Arabian Drugs in Medieval Mediterranean Medicine (2016).pdf
این کتاب در مورد داروهای اسلامی است و وجه تمایز آن را با #پزشکی_جدید نشان می دهد، مسئله فراتر از اخلاط اربعه است
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نظر_مخاطبین
سلام عرض ادب
سال هاست در مقوله قضایای طب ، به مطالعات و تحقیقات پرداخته ایم !
آنچه امروز به آن رسیده ایم ساختار شکل گیری مواد و صورت های متفق و متحد الشکلی است که فراتر از نظریه های پلاسمایی ما قبل اتم است .
آنچه اسلام به ارمغان آورده ، گسترش تفکر در علوم با کشف و درک عقلی است .
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
1.31M
#نظر_مخاطبین
فرمایش ایشان هم دقیق است، نوعی از ترابط و احوال العلوم را پیش خواهد کشید
👌
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#نظر_مخاطبین
توجه به این نکته لازم است که از دیدگاه سنتگرایان شهر اسلامی وجود داشته است
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#نظر_مخاطبین
سلام و صبح بخیر برادر رستمی کیا عزیز.
سوال: چه تفاوتی بین معماری اسلامی و معماری سنتی ایرانی وجود دارد؟
معماری که در اصفهان و دوره صفویه و یا آل بویه در ایران به جا مانده، به نظر به فرهنگ ایرانی اسلامی نزدیک تر است.
در کجای اسلام غیر چند روایت کلی درباره مهندسی گفته شده.
به نظر سخن فاضل لنکرانی پر بیراه نباشد.
آنچه که در فقه آمده یکسری بایدها و نبایدها در عبادات و حداکثر معاملات (حقوق کهن) است.
و الا از دل فقه که نمیشود مهندسی و معماری و پزشکی درآورد!
مثل این می ماند که از علم حقوق چنین توقعی داشته باشیم.
بله حقوق و البته فقه میتواند قوانینی در خصوص استفاده هر چه بهتر این علوم وضع کند و الا نمیتواند واضع این علوم باشد.
یا علی
✅ پاسخ:
سلام و احترام
ماهیت علم اسلامی یک ماهیت اجتماعی است، با نگاهی پسینی می توان هویت تعین بخش این دانش در طول تاریخ را مشاهده و عناصر اصلی این نظامواره را جایگذاری کرد، سهم متن و گزاره های فقهی در آن ممکن است بسیار ناچیز و در حد رویکرد کلان باشد اما در هر صورت هویتی متمایز از سنت دیرینه باستانی دارد و این با بازسازی تاریخی قابل رصد است
فقه ظرفیت اثبات یا ابطال یا غلط بودن گزاره زیر را ندارد که:
معماری اسلامی وجود دارد/ندارد
اینکه فقیه موجود ظرفیت حضور در سه نهاد معماری، اقتصاد و طب را انکار می کند نشانه عدم کارآمدی آن است این در حالی است که ظرفیت این دانش در نگاه جریان روحانیت نواندیش برای ساخت نظامواره بسیار بالاست
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
#نظر_مخاطبین سلام و صبح بخیر برادر رستمی کیا عزیز. سوال: چه تفاوتی بین معماری اسلامی و معماری سنتی
#نظر_مخاطبین
به قول یک بنده ی خدایی اسلام دین طبیعت است و طبیعت به شدت آرامبخش و معنویت محور است ، در واقع ویژگی بارز معماری اسلامی همین است، این چیزی است که لازم نیست برایش حدیث و روایت ارائه کنیم ، بلکه ثمره ی اجتماعی عملِ آحاد مسلمین به أوامر و نواهی ،خود به خود جامعه ی اسلامی را به سمت معماری اسلامی سوق می دهد(مثلاً ارتباط دستورات دین در مورد حجاب،عفت،غیرت و... با معماری خانه های قدیمی که هر چهار طرف اتاق و حیات در وسط قرار گرفته یا راه روهای طولانی و پیچ در پیچ بعد از درب ورودی)، آنچه به آیه و روایت نیاز دارد فقه شهرسازی و معماری است ، نه معماری اسلامی.
به نظرم بررسی معماری اسلامی از منظر فلسفی ، فقهی و حتی خودِ معماری بی فایده است ، این موضوع باید از منظر جامعه شناختی مورد بررسی قرار گیرد، چراکه معماری اسلامی از دل جامعه اسلامی بیرون می آید نه از دل فقه اسلامی یا فلسفه اسلامی
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd