eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
606 عکس
52 ویدیو
158 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔶مدرسه ادبیات و زبان شناسی 🎙حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🎙حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🔶حضرات آیات،حجج اسلام و اساتید محترم: 🎙احمد پاکتچی 🔸ریشه شناسی واژگان قرآنی 🔻شنبه ۶ مرداد 🎙محمد عشایری منفرد 🔸مطالعات تطبیقی دانش های زبانی با سایر دانش ها 🔻یک شنبه و دوشنبه ۷و۸مرداد 🎙محمدباقرسعیدی روشن 🔸معناشناسی قرآن 🔻سه شنبه و چهارشنبه۹و۱۰مرداد 🎙مهدی رضایی 🔸هندسه دانش های زبانی 🔻شنبه ۱۳ مرداد 🎙علیرضاقائمی نیا 🔸نشانه شناسی قرآن 🔻یک‌شنبه و دوشنبه ۱۴و۱۵مرداد 🎙حامداکبرپور 🔸زبان شناسی و جنگ شناختی 🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶و۱۷مرداد 🔘ثبت نام: تا ۲۵تیرماه 🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد 🌐لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers ✍🏻 مدرسه تابستانه دارالعلم
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل قرار بگیرد. کتاب «نامیرا» این مسئولیت را دارد که مخاطب را با خود به کوفه برده و تصویری از شرایط اجتماعی و تاریخی مردمش ارائه کند. ✍ بیشترین حضور هرمنوتیک شلایر ماخر در فیلم و رمان است، اگر دتبال یک کار روش مند در حدزه هستید. از این کتاب بهره ببرید ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل ق
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل قرار بگیرد. کتاب «نامیرا» این مسئولیت را دارد که مخاطب را با خود به کوفه برده و تصویری از شرایط اجتماعی و تاریخی مردمش ارائه کند. عبدالله گفت: «از کدام ستم سخن می‌گویی؟ از یزید؟ او که تازه خلیفه است و هنوز کاری نکرده. از معاویه می‌گویید که او را نزدیک‌ترین صحابۀ رسول خدا به حکومت شام گماشت و در دوران خلافت خویش نیز چنان مشرکان را ذلیل کرد که هنوز هم رومیان از شنیدن نام سپاه شام بر خویش می‌لرزند. در سرزمین‌های اسلامی نیز چنان امنیت و آرامشی فراهم ساخت که اگر ربیع و مادرش تا مصر و حجاز هم می‌رفتند این بر سرشان نمی‌رفت که از نخله تا کوفه. شما نیز گمان نکنید که اگر شام ضعیف شود کوفیان تقویت می‌شوند. یقین داشته باشید که چه شام ضعیف شود چه کوفه، آنکه بهره‌اش را می‌برد رومیان هستند نه مسلمانان.» این پاراگراف، بخش کوتاهی بود از کتاب «نامیرا» نوشتۀ صادق کرمیار که انتخاب کرده و تقدیم‌تان کردم. از همین پاراگراف کوتاه می‌توان فهمید که «نامیرا» واقعۀ عاشورا را از دل موقعیت‌ اجتماعی و تاریخی‌ آن توضیح داده است. استدلال‌های متفاوت و مواضع مختلفی که شخصیت‌های این داستان بلند ارائه می‌کنند، ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد و پرسشی را در ذهن او تقویت می‌کند: «اگر من در آن زمان زندگی می‌کردم، چه موضعی داشتم؟» صادق کرمیار تلاش کرده است که پیچیدگی موقعیت را برای مخاطب روایت کند تا مخاطبی که پس از هزارسال با ماجرا مواجه می‌شود، چون یک قهرمان به ذم مردم کوفه نپردازد و خودش را نیز بسنجد و درگیر موقعیت زمانی کند. «نامیرا» علاوه بر اینکه مخاطب را به دل داستان می‌کشاند، به او تمرین ولایت‌پذیری نیز می‌دهد. هرچند که باید گفت در این بخش خوانش دقیقی از مفهوم ولایت و ولایت‌پذیری نداشته است و درگیر خوانش‌های امروزی از این مفهوم شده است. این کتاب که در ۷ فصل و ۳۳۶ صفحه ارائه شده و نویسنده تلاش کرده است که به این سوال‌ها پاسخ دهد: «چرا امام حسین(ع) ناگهان در صحنه کربلا تنها شدند؟ چرا همان‌ها که با نامه‌های التماس آمیز خود، از ایشان دعوت کرده بودند، به جای دست بیعت، شمشیرهای شقاوت از نیام برکشیدند؟ راز و رمز دگردیسی مردم کوفه چه بود؟ آیا از ابتدا دروغ گفته بودند یا در عرصه‌های پرمخاطره و بحبوحۀ حوادث، کم آوردند و بر پیمان خویش پا نهادند؟ چرا از میان یک لشکر و سپاه یکی حر درآمد و دیگری ابن سعد؟ چرا امام حسین(ع) با اینکه مردم کوفه را می‌شناختند، باز هم دعوت آنان را پذیرفتند؟ چرا با همه خاندان گرامیشان به کوفه رفتند؟ چگونه امکان دارد مردمی که با شور و اشتیاق امام(ع) را به کوفه دعوت می‌کنند، در مدت اندک یا در مقابل ایشان شمشیر می‌زنند یا شرمنده و ترسان فرار می‌کنند تا چشم در چشم امام نشوند؟» پاسخ بسیاری از معماهای عاشورا و کربلا در رمان تاریخی تحلیلی «نامیرا» ارائه شده است. «نامیرا» داستان امروز ما هم هست، چرا که ماجرای ندای امام زمان هر عصر به عکس‌العمل امت در طول تاریخ استمرار دارد. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
وقتی نظر امثال در نوشته را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300 سال است که از برنامه توسعه عقب مانده و در رنسانس متوقف شده اند. نمی دانم چيزی از ایده درباره شنیده اند؟ ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فلسفه زبان اسلامی
وقتی نظر امثال #محسن_رنانی در نوشته #روستای_نصف_جهان را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300
سوال: سلام و احترام عمرتون به خیر و نیکی و عاقبت بخیری عزاداری‌هایتان قبول راستش من دقیق متوجه پُست امروزتان نشدم... بحث آقای محسن رنانی دقیق چه بوده است و ایده پُست مدرنیسم درباره بازگشت به روستا چیست؟ بله. هم نوشته اولش و هم نوشته دوم... نوشته اولش به نظرم اشکالی نداشت تا اینکه رسید به پاراگراف آخر که از انتخابات گفت... و در نوشته دوم که گفت منظورش این نبوده و اگر چنین برداشتی شده، عذرخواهی کردند. عشق من روستای نصف‌جهان | تارنمای محسن رنانی https://renani.net/texts/notes/my-love-esfahan-village/ پاسخ: سلام و احترام عزاداری ها قبول (اگر جناب رنانی این را مصداق عدم توسعه یافتگی ندانند) متاسفانه همان ادعاهای گزاف در مورد توسعه مطرح شده است هیچ کدام از مصادیق مطرح شده، مصداق توسعه و توسعه گرایی نیستند، امیدوارم بسیاری از ما درک کنیم گره اول توسعه پذیرش زیست بوم ایرانیان است، کسانی که این مسئله را درک نکنند لاجرم در برنامه های توسعه رضاخانی و اتاتورکی محصور می شوند. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
روزی هزاران در این مملکت برگزار می شود، توسعه است، خیر روزی هزاران هیات و مجلس و میتینگ و گردهمایی مذهبی برگزار می شود، توسعه است، خیر روزی صدها نوشته اعتراضی در باب دولت در ایران نوشته می شود، توسعه هست، نوشته های انتقادی ما خیر ✍ بنده غرب ستیز نیستم اما به نظر می‌رسد جناب و امثالهم توسعه را می پندارند ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ دکتر علی شریعتی ▫️ما داستان کربلا را از روز تاسوعا می دانیم و عصر عاشورا ختمش می کنیم؛ بعد دیگر نمی دانیم چه شد! داستان کربلا, نه از آغاز تاسوعا و یا محرم شروع می شود و نه به عصر عاشورا و اربعین تمام می شود. این است که از دو طرف قیچی اش کردیم و آن را از معنی انداختیم, مثل قلبی که از داخل بدن در بیاوریم, که دیگر قلب نیست. باید قلب را در این سینه و اندام بزرگ بشری و در تسلسل عظیم یک دست تاریخ انسان بگذاریم؛ و آن وقت تپش پیدا می کند و آن وقت خون "حسین", خون می شود. اما الان از آن ماده تخدیری درست کرده ایم. ▫️در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می‌کنند اما برای حسینی که آزاده زندگی کرد٬می‌گریند. ▪️حسین بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود.افسوس که به جای افکارش، زخم های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند. ▫️دیدم عده ای مرده متحرک که بر زنده ی همشه جاوید عزاداری میکردند! ▫️اگر در جامعه ای فقط یک حسین و یا چند ابوذر داشته باشیم هم زندگی خواهیم داشت هم آزادی هم فکر و هم علم خواهیم داشت و هم محبت هم قدرت و سرسختی خواهیم داشت و هم دشمن شکنی و هم عشق به خدا... ▫️آنان که رفتند، کاری حسینی کردند. آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند. ▪️از کودک حسین (ع) گرفته تا برادرش، و از خودش تا غلامش، و از آن قاری قرآن تا آن معلم اطفال کوفه، تا آن مؤذن، تا آن مرد خویشاوند یا بیگانه، و تا آن مرد اشرافی و بزرگ و باحیثیت در جامعه خود و تا آن مرد عاری از همه فخرهای اجتماعی، همه برادرانه در برابر شهادت ایستادند تا به همه مردان، زنان، کودکان و همه پیران و جوانان همیشه تاریخ بیاموزند که باید چگونه زندگی کنند . ▫️این که حسین (ع) فریاد می‌زند:آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؟» «هل من ناصر ینصرنی؟» مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟ این سؤال، ‌سؤال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش از آینده است و از همه ماست. ▪️حسین‏علیه السلام زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید می‏شود و همگان را به یاری جبهه حق زمان خود، دعوت می‏کند . ▫️امام حسین‏ علیه السلام یک شهید است که حتى پیش از کشته شدن خویش به شهادت رسیده است؛ نه در گودى قتلگاه، بلکه در درون خانه خویش، از آن لحظه که به دعوت ولید - حاکم مدینه - که از او بیعت مطالبه مى ‏کرد، «نه» گفتُ .این، «نه» طرد و نفى چیزى بود که در قبال آن، شهادت انتخاب شده است و از آن لحظه، حسین شهید است. ▪️فتواى حسین این است: آرى! در نتوانستن نیز بایستن هست. ▫️حسین ضعیفی که باید برای او گریست نبود... آموزگار بزرگ شهادت اکنون برخاسته است تا به همه آنها که جهاد را تنها در توانستن مى ‏فهمند و به همه آنها که پیروزى بر خصم را تنها در غلبه، بیاموزد که شهادت نه یک باختن، که یک انتخاب است؛ انتخابى که در آن، مجاهد با قربانى کردن خویش در آستانه معبد آزادى و محراب عشق، پیروز مى ‏شود و حسین «وارث آدم» - که به بنى‏آدم زیستن داد - و «وارث پیامبران بزرگ» - که به انسان چگونه باید زیست را آموختند ... ▫️مقتدایان امام حسین‏ علیه السلام کسانى هستند که از مایه جان خویش در راه خدا نثار مى‏کنند و به راستى حسین آموزگار بزرگ شهادت است که هنر خوب مردن را در جان بى‏تاب انسان‏هاى عاشق، تزریق می کند. ▫️"آنها که تن به هر ذلتى مى ‏دهند تا زنده بمانند، مرده‏ هاى خاموش و پلید تاریخند و ببینید آیا کسانى که سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده ‏اند و مرگ خویش را انتخاب کرده ‏اند - در حالى که صدها گریزگاه آبرومندانه براى ماندنشان بود و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود - توجیه و تأویل نکرده ‏اند و مرده‏ اند، اینها زنده هستند؟ آیا آنها که براى ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده ‏اند؟ ▪️اکنون شهیدان کارشان را به پایان رسانده‌اند. و ما شب شام غریبان می‌گرییم، و پایانش را اعلام می‌کنیم و می‌بینیم چگونه در جامعه گریستن بر حسین (ع)، و عشق به حسین (ع)، با یزید همدست و همداستانیم؟ ✍ در کلاس های معناشناسی استفاده دو گانه دکتر علی شریعتی از ساخت شکنی _ساخت گرایی را مطرح کرده ام. دوگانه سازی تشیع علوی _صفوی در همین راستا ارزیابی می شود ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔻منطق سرخ حسین و منطق بی‌رنگ ما: ارادت دینی، اراده‌ی انقلابی 🖊مهدی جمشیدی ۱. روزگار عجیبی‌ست که در آن، کسانی کربلا را در سال شصت‌ویک هجری متوقف کرده‌اند و برای امام شهید، حسین -علیه‌السلام- ناله سر می‌دهند، اما حاضر نیستند که در کربلای امروز، سر بدهند. همراهی‌شان با حسین، از سوگواری و گریه فراتر نمی‌رود؛ چنان‌که اشک‌های کوفیان نیز پس از کربلا جوشید، اما قیامی از آن نخروشید. نشسته‌اند و به گذشته می‌نگرند و اکنون‌شان، شبیه میلیون‌ها نظاره‌گر سال شصت‌ویک هجری است. نه این سو هستند و نه آن سو. در هنگامه‌ی کربلا، خاموش و بی‌طرف هستند و پس از کربلا نیز، جز عزا و مویه و فغان نمی‌دانند. دلداده‌ی عزای حسین هستند و نه خط حسین. می‌گریند، اما فریاد برنمی‌آورند. تشنه‌ی چای روضه هستند، اما از شمشیرهایی که تشنه‌ی خون‌شان هستند، هراس دارند. با خون، عهد نبسته‌اند و جان خویش را عزیزتر از راه حسین می‌شمارند. از کربلا، یک داستان غم‌انگیز ساخته‌اند که فقط باید در سوگ آن گریست و محزون بود، اما اکنون‌شان و انتخاب‌های اکنون‌شان را به آن عرضه نمی‌کنند. در این روایت، کربلا نمی‌تواند خودآگاهی تاریخی ایجاد کند و مسئولیت اجتماعی بیافریند، بلکه در احوال و نقلیات شخصی، محدود می‌ماند و از درس و عبرت تاریخی، تهی‌ست. براین‌اساس، خط مقاومت و مخالفت و تضاد و عصیان از درون آن برنمی‌خیزد که هزینه‌دادن برای آن، معنا پیدا کند. ۲. و کاش فقط نظاره‌گر بودند و بیرون از معرکه، در مرداب زندگی شخصی خویش فرومی‌رفتند، اما بسیاری، با کربلای دیروز، هم‌دردی می‌کنند و با کربلای امروز، نامردمی. زخم زهرآگین بر قلب خط مقاومت و مبارزه و انقلابی‌گری می‌نشانند و جبهه‌ی سازش و تسلیم و انقیاد را برمی‌گزینند. از راه‌ رفته، بازمی‌گردند و تجربه‌ی گره‌گشای مقاومت را کنار می‌نهند. مقاومت را باطل و بی‌فرجام می‌شمارند و بی‌اعتنا به خط حسین، به سوی قبله‌ی مذاکره و التماس و ذلت، سجده‌ می‌کنند. وعده‌ی همراهی می‌دهند اما اندکی بیش، دوام نمی‌آورند و به جبهه‌ی مقابل می‌گریزند. برای غربت حسین، بر سینه می‌کوبند، اما برای تداوم راه حسین، قدم برنمی‌دارند. منطق حسین را دفن کرده و قیام خونینش را به یک خاطره‌‌ی محزون فروکاهیده‌اند که بازخوانی سالیانه‌اش، حاصل عملی و عینی ندارد. در طلب ثواب شخصی هستند نه صواب جمعی. حق را می‌بینند و می‌یابند، اما جانب لذت و منفعت و تعصب را می‌گیرند. هم‌اشک و هم‌درد حسین هستند، نه هم‌راه و هم‌منطق او. حقیقت را تنها نهاده‌اند و سر در لاک زندگی شخصی فروبرده‌اند. جز به خود نمی‌اندیشند و نصیبی از بی‌تعلقی نبرده‌اند. حسین را برای محرم و هیأت می‌خواهند و نه برای همیشه و جامعه. حزن را بر حماسه ترجیح می‌دهند و مذاکره را بر مقامت. به میدان رفتن حسین را می‌ستایند، اما خودشان، دیپلماسی را برمی‌گزینند و حتی از احتمال جنگ می‌هراسند. آداب تقیه می‌دانند و با مبارزه بیگانه‌اند. برای حسین، قیام را می‌پسندند و برای خویش، تقیه را. از حسین، توقع خون دارند و از خویش، توقع اشک. در پوسته‌ها و ظواهر، متوقف مانده‌اند و خط و مرام و منطق حسین را دور افکنده‌اند. هم‌عهد با عافیت هستند و تن به بلا نمی‌سپارند. رفیق منفعت هستند و نارفیق مصیبت. ۳. چه کنیم با این تعارض‌ها و تهافت‌ها؟! چه کنیم با این تذبذب‌ها و تلاطم‌ها؟! چه کنیم با این فهم تاریخی‌شده از حسین؟! چه کنیم با ناهمسازی ادعا و عمل؟! چه کنیم با این ارادت‌های منهای اراده‌ی انقلابی؟! تشنگی حسین کجا و خوف اینان از تحریم کجا؟! معامله‌گری اینان کجا و مقاومت حسین کجا؟! او برای دین، هم نان می‌دهد و هم جان، و اینان برای دنیا و لذت، دین‌فروشی می‌کنند. از دین خویش می‌فرسایند برای طلب دنیا. دنیای‌شان تا آنجا دینی‌ست که هزینه ندارد. دین‌داری‌شان، بی‌هزینه و عافیت‌طلبانه و کاسبکارانه است. دکان گشوده‌اند و کیسه دوخته‌اند، اما حسین نیزه‌نشین را می‌ستایند. هرکه به مکتب و مرام حسین، نزدیک‌تر باشد را افراطی و‌ تندرو می‌خوانند؛ چنان‌که در زمانه‌‌ی حسین نیز، او را خارجی شمردند. اهل دنیا، در طلب زندگی هستند و نه مبارزه. و حسین، چه زیبا و‌ موجز، این حقیقت تلخ را در قالب کلمات ریخت و فرمود: «إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ؛ همانا مردمان، بنده‌ی دنيايند و دين، لقلقه‌ی زبان آنهاست، و هر جا منافع‌شان به‌وسيله‌ی دين، بيشتر فراهم آید، زبان مى‌چرخانند و چون به بلا آزموده شوند، آنگاه دين‌داران، اندكند.» این سخن حسین، اعتراض صریح و گزنده‌ی او به جامعه‌ای است که دین را در سایه‌ی دنیا می‌طلبد و هر آن‌گاه که زمینه‌ی امتحان و ابتلاء فراهم گردد و میان این دو، تزاحم رخ بدهد، دین را به کناری می‌افکند و دنیا را بر صدر می‌نشاند.
فلسفه زبان اسلامی
🔻منطق سرخ حسین و منطق بی‌رنگ ما: ارادت دینی، اراده‌ی انقلابی 🖊مهدی جمشیدی ۱. روزگار عجیبی‌ست
نمونه دیگری از ساخت شکنی( گفتمان) در مطالعات تاریخی که در نوشته دکتر مهدی جمشیدی به وضوح دیده می شود، دکتر مهدی جمشیدی را از افراد توانمند در حوزه مطالعات فرهنگی عاشورا و استعاره های مفهومی پیرامون کربلا می دانم. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍ آیت‌الله شهید مرتضی مطهری کلمه‌ی حماسه به معنای شدت و صلابت است و نیز به معنای شجاعت و حمیت. چنان‌که در ادبیات فارسی و عربی شعر و نثر حماسی داریم، حادثه و شخصیت حماسی نیز هست. شخصیت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام صبغه‌ی حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت، رثا و نفله شدن. شخصیت‌های حماسی جنبه‌ی نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند، اما در مورد امام حسین علیه‌السلام چنین نیست. او یک شخصیت حماسی است، اما حماسه‌ی انسانیت و بشریت، نه حماسه‌ی قومیت. سخن، عمل و روح امام حسین علیه‌السلام هیجان و حماسه‌ی مافوق حماسه‌هاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است. شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبه‌ی انسانی بی‌نظیر است و ما این حماسه را نشناخته ایم..» از این رو «کلید شخصیت امام حسین علیه‌السلام حماسه است و عظمت و شور و صلابت و شدت و ایستادگی و حق‌پرستی. کلمات و اشعاری هم که از آن حضرت نقل شده، حاکی از همین روحیه حماسه و صلابت، خداپرستی و حماسه‌ی الهی و انسانی است.» ✍ مطالعات شهید مطهری را می توان نمونه کاملی از ساختگرایی حادثه عاشورا دانست که دنبال استاندارد کردن ساخت و قرائت رسمی از عاشوراست، این اثر شباهت تحلیلی زیادی با روش شناسی "سیری در سیره ائمه اطهار" دارد ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
15399-ar-alhosino-vasit.pdf
5.48M
الحسین الوسیط: دراسه تحلیلیه بنیویه لواقعه کربلاء ✍اثر هایلین نیز نوعی خوانش ساختگرایانه (بنیویه) از واقعه کربلاست —- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
همرزمان حسین علیه السّلام ✍ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «امام صادق دوشادوش حسین است، هم‌رزم حسین است، در کنار حسین است و با همان دشمن میجنگد و مبارزه میکند؛ با همان دستی که حسین (علیه‌السّلام) را شهید کردند، او را هم شهید کردند. ‌‌مسئله این است که یک مسافر زبده‏ کارآزموده‏ مصمّم، قدم در راه مینهد و راه می ‏افتد؛ هر جایی به هر صورتى که مقتضى بود، عمل میکند. ‌‌ملاک وحدت در اینها هست و «کلّهم نور واحد»؛ اینها همه یک نورند.» ✍ نمونه دیگری از مطالعه تاریخی ساخت گرایانه در کتاب همرزمان حسین و انسان 250 ساله مقام معظم رهبری قابل مشاهده است ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔰 آخرین مطالب کانال را تحت عنوان ساختگرایی و ساخت شکنی کربلا از طریق لینک های ذیل دنبال کنید: 👇 💠ساخت شکنی و ساخت گرایی در کلام دکتر شریعتی https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1349 💠ساخت شکنی عاشورا از دیدگاه دکتر مهدی جمشیدی https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1350 💠مطالعات ساختگرایانه شهید مطهری از حماسه حسینی https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1353 💠مطالعات ساختگرایانه (بنیویه) کربلا هایلین https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1354 💠مطالعات ساختگرایانه تاریخی در همرزمان حسین https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1355 💠 بررسی انتقادی نقد ساختگرایانه منسوب به دکتر فیرحی https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1357 ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت منسوب به جناب دکتر عبدالحمید ضیایی است با عنوان تحریفات عاشورا. دکتر فیرحی در انديشه سیاسی خود ساخت شکن است اما در صوت فوق بی تفاوت به گفتمان های شکل گرفته در شیعه، از نقد ساختاری تحت عنوان بهره می برد. اینکه شما گفتمان هیئت، روضه‌خوانی و مداحی و علم و کتل و... را به عنوان آئین و مناسک عاشورایی در خدمت ساخت قرار می دهید یک واقعیت است و روح دین و روح قرآن را با خود به همراه دارد. گفتمان حسین علیه السلام در طول تاریخ شیعی مقابله با ظلم، کمک به نیازمندان، اطعام، یکپارچگی و انقلاب عاطفی بوده است. خب طبیعی است وقتی می خواهید از انقلاب و قیام حسین، و برداشت کنید دچار این تحریفات هم می شوید نگارنده مخالف اصلاحگری در سنت های عزاداری نیست ( مخصوصا جایی که به پدیده هیات های باطنی گرایانه و مدرن ختم می شود) ، اما گفتمان عاشورا و گفتمان مهدویت_نیابت را از دستاوردهای عظیم تاریخ و گفتمان تشیع می دانم. به قول مرحوم امام خمینی " این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است" ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
415.6K
سوال یکی از مخاطبان محترم کانال در مورد آموزش زبان آلمانی در صوت بالا ☝️ پاسخ: 👇 Dr rostamikia: سلام و احترام نیازی به یادگیری کامل هر زبان نیست از موتورهای ترجمه می توان استفاده کرد ( به خصوص در زبان انگلیسی) اما بر گرامر زبان و اصول کلی آن باید مسلط بود و به صورت کلی بر ترجمه نظارت کرد در زبان آلمانی متاسفانه موتور جستجو در ترجمه متون فلسفی بسیار مبهم عمل می کند کلاس های عادی هم به هیچ وجه کفایت نمی کند ولی میتونید از برخی ویدئوها در یوتیوب برای آموزش زبان آلمانی با رویکرد فلسفی استفاده کنید موتور ترجمه در فرانسه وضعیت خیلی بهتری داره به مرور زمان هم بهتر میشه ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لمپنیسم در لباس دانشگاه ▫️نهاد آموزش عالی در کشورهای اسلامی مرهون حوزه های علمیه و نهاد روحانیت است، متاسفانه جناب دکتر بی اطلاع از شکل گیری نهاد روحانیت در طول تاریخ، خرافه گرایی را به این صنف منتسب می کند. ▪️رهگیری شکل گیری نهاد روحانیت _ اگر ادعایمان این باشد که در زمان معصومین و در شبکه وکلا و یا نظامیه ها اتفاق نیفتاده باشد _ در زمان آل بویه و ایلخانیان ایجاد شده است، رهاورد این شبکه عظیم تربیت دانشمندانی همچون خواجه نصیر، ابن سینا، خوارزمی، شیخ اشراق و ادیبان نام آوری همچون مولوی، سعدی، حافظ و ... است. ▫️در زمان صفویه نیز به دلیل حضور طیف فقیهان - فیلسوفان ما همواره با نوعی و گسترش آن و توسعه مکتب شیعی مواجه هستیم. بزرگانی همچون ملاصدرا، میرداماد، محقق کرکی، سید سند، میرفندرسکی و ... در این دوره زیست می کنند. ▫️اتفاقا در دوره مورد نظر دکتر رنانی، با رشد عقلانيت، دانش فلسفه در محوریت دانش های اسلامی قرار می گیرد و زبان دانش اسلامی، زبان واقع گرایانه می شود. 🙃چه بد به حال سیاستگذاری در آموزش عالی که گیر چنین کارنشناسانی افتاده است ... تعظیم شعائر شیعی در زمان صفویه به اوج خود رسیده است و احتمالاً طبق نظر دکتر رنانی آقای رئیس جمهور هم که این شب ها مشغول هیأت رفتن است در میدان ترویج خرافات گیر افتاده اند... به نظر می رسد جناب آقای پزشکیان تا دیر نشده به جای هیات رفتن و روضه گرفتن و مداحی کردن، مرزبندی خود را صریح و شفاف با این افرادی که در شورای راهبری دولتند مشخص کنند. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فودفیدینگ بزرگترین خیریه غذا در آمریکا روزانه 45 میلیون غذا را به شکل در بین نیازمندان توزیع می کند، در مقابل شیعیان هم سنت اطعام خود را با روضه‌خوانی سیدالشهدا پیوند زدند و پایه گذار فناوری اجتماعی اطعام مبتنی بر آموزش عمومی شدند. هم کسب معارف هم اطعام هم شبکه توزیع غیرمتمرکز! ✍ یکی از بهترین راه ها برای کشف گفتمان و شکست تاریخی ساخت ها و سازه ها و پاره فرهنگ ها بررسی نوآوری ها و فناوری های اجتماعی به شکل است ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
مهمترین مانع در پیدایش نه مخالفان که عالمان بی تفاوتند. با ظهور دولت جدید، گرفتار استعاره های تکراری الهیاتی می شویم مثلا: اسلام به نظریه کارشناسی اهمیت می دهد، یا ما در تشخیص موضوع ورود نمی کنیم و حکم کلی را خواهیم گفت، یا اینکه اگر علم در چین هم باشد باید تحصیل شود. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
⭕️ مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی) با همکاری انجمن‌های علمی قرآن و حدیث دانشگاه تهران و دانشگاه الزهرا س برگزار می‌کند: 💻 سلسله کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی: | مفردات‌پژوهی و مفهوم‌شناسی‌های واژگان و عبارات قرآنی در تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی | آیدی عضویت و ثبت‌نام: @quranic_sciences_a لینک برگزاری: http://b2n.ir/meslami 🎓 به شرکت‌کنندگان گواهی مشترک از مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی و انجمن‌های علمی دانشگاه تهران و دانشگاه الزهرا س اعطا می‌شود. 🎙 دکتر مجتبی رستمی‌کیا چهارشنبه 17 مرداد ساعت 17 موضوع: مولفه های شناختی مفهوم سازی مفردات قرآن کریم از منظر مقام معظم رهبری ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
در دل ما داغ ابراهیم بود ناگهان کشتند اسماعیل را
وقتی فلسفه را شاگردی نکردی و مهمترین قاعده فلسفی ملاصدرا را اشتباه می فهمی!!! کل کل فلسفی با در شبکه ایکس ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سلام آقای رستمی کیای عزیز. انتقاد ایشون وارد نیست ولی اگر بخواهیم فلسفه اسلامی با این عمر طويل را با فلسفه پراگماتیسم مقایسه کنیم اشکال به نحو دیگری به فلسفه اسلامی وارد است. فلسفه عمل گرا تنها با عمری کمتر از صد سال، جامعه آمریکا را از جهات مختلف دگرگون کرد. فلسفه اسلامی در عمل و زندگی روز مره چه ثمره ای داشته است جز انباشتی از استدلالات؟ Dr rostamikia: سلام و احترام ارادتمند امکان استخراج از حکمت متأخر اسلامی هست، فلسفه ای که بیشتر به نزدیک است و از عقل نظری محض اجتناب می کند، یکی از پروژه های اصلی بنده، بازخوانی این تئوری در حکمت و علوم اسلامی است ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd