eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1هزار دنبال‌کننده
566 عکس
49 ویدیو
148 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
این-فایل-1 (1).pdf
1.04M
توضیحات مدرسه بهاری ارتباط میان متن و تصویر در اسلام کاتانیا، ایتالیا __ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
تامل کوتاه ✍محمد علی ملک عاقبت و دانش نحو عربی برای خودش اسالیب و قواعدی دارد ، اما متکلم بلیغ نمی تواند همواره تابع اسلوب های نحوی باشد ، بلکه وی بر اساس اغراض معنوی که دارد ، بعضا می گردد و در این موارد برای تفسیر کلامش باید بود. جناب سیبویه در زمینه فراموشی مباحث معنامحور ادب عربی ، حکایت جالبی دارند : ... إذا أردت الإلغاء فكلّما أَخّرتَ الذي تلغيهِ كان أحسنَ. وإذا أردت أن يكون مستقراً تكتفي به فكلما قدمته كان أحسن، لأنه إذا كان عاملاً في شيء قدمته كما تقدم أظن وأحسب، وإذا أَلغيتَ أَخّرتَه كما تؤخَّرهما، لأنهما ليسا يَعملانِ شيئاً. والتقديمُ ههنا والتأخير " فيما يكون ظرفاً أو يكون اسماً، في العناية والاهتمامِ، مثلُه فيما ذكرتُ لك في باب الفاعل والمفعول. وجميعُ ما ذكرت لك من التقديم والتأخير " والإلغاء والاستقرار عربي جيّد كثير، فمن ذلك قوله عزّ وجلّ: " ولم يكن له كفوا أحد ". وأهل الجَفاَء من العرب يقولون: ولم يكن كفواً له أَحدٌ، كأنهم أخّروها حيث كانت غيرَ مستقَرَّة. وقال الشاعر: لَتَقْْرُبِنَّ قَرَباً جُلْذِياَّ ... ما دامَ فيهن فصل حياَّ ...فقدْ دَجا اللَّيلُ فَهَِيَّا هِيَّا شرح متن : (با توجه به مطالب صفحات قبلی الکتاب سیبویه) در متنی که ذکر شد ، جناب سیبویه در بحث خبر آمدن ظروف برای مبتدای نکره عام (که به خاطر عام بودن مسوغ ابتدا به نکریت را دارد و نیازی به تقدیم خبر جارومجرورش ، برای مبتدا بودن ندارد) ، مناط تقدیم ظروف را مستقر بودن ظروف می داند ، چون ظروف مستقر عامل هستند و از همین جهت افعال باب "ظن" نیز وقتی عامل هستند مقدم اند و مناط تاخیر ظروف را لغو بودن ظروف می داند (لازم به تذکر است در مورد ظروف لغو باید گفت در اصل متعلق مذکورشان خبر است و این ظروف کنار متعلقشان خبر هستند) ، چون ظروف لغو عامل نیستند و از همین جهت افعال باب "ظن" تیز وقتی عامل نیستند و ملغی هستند ، موخر می شوند. اما در ادامه جناب سیبویه علاوه بر استقرار و الغاء ظروف و ملاک بودن آن برای تقدیم و تاخیر ظروف ، معیارهای معنامحور همچون اهتمام و عنایت برای تقدیم ظروف را نیز ، عربی جید می داند و در بحث تقدیم و تاخیر فاعل و مفعول نیز ماجرا را از این قرار می داند که بر اساس اهتمام و اعتنا هر یک از فاعل و مفعول می تواند مقدم شود هر چند مقتضای قاعده نحوی ، تقدم فاعل است. در ادامه نیز جناب سیبویه ، عرب خطاکاری که بدون توجه به معنا و صرفا بر اساس قاعده ، آیه کریمه آخر سوره توحید را به صورت تاخیر ظرف لغو خوانده بود (لم یکن احد کفوا له / له : ظرف لغو) را مذمت می کند که چرا به معنا توجه نکرده است(مطابق شناخت صحیح از معنای مقصود خداوند سبحان در این آیه قرآن بایستی ظرف لغو مقدم شود : لم یکن له کفوا احد) ، چنانچه شاعری با توجه به معنایی که قصد کرده ، ظرف لغو را در شعرش مقدم کرده است. [نام کتاب : الكتاب لسيبويه ؛ نویسنده : سيبويه ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 56] زمخشری نیز در مورد تفسیر بلاغی آیه آخر سوره توحید می نویسد : وقوله وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ ... فإن قلت: الكلام العربي الفصيح أن يؤخر الظرف الذي هو لغو غير مستقر ولا يقدم، وقد نص سيبويه على ذلك في كتابه [3] ، فما باله مقدّما في أفصح كلام وأعربه؟ قلت هذا الكلام إنما سيق لنفى المكافأة عن ذات الباري سبحانه، وهذا المعنى مصبه ومركزه هو هذا الظرف، فكان لذلك أهم شيء وأعناه، وأحقه بالتقدم وأحراه. [3] قال محمود: «إن قلت الكلام العربي الفصيح أن يؤخر الظرف وقد نص سيبويه على ذلك» قال أحمد: نقل سيبويه* أنه سمع بعض الجفاة من العرب يقرأ: ولم يكن أحدا كفوا له، وجرى هذا الجلف على عادته فجفا طبعه عن لطف المعنى الذي لأجله اقتضى تقديم الظرف مع الخبر على الاسم، وذلك أن الغرض الذي سيقت له الآية نفى المكافأة والمساواة عن ذات الله تعالى، فكان تقديم المكافأة المقصود بأن يسلب عنه أولى، ثم لما قدمت لتسلب ذكر معها الظرف ليبين الذات المقدسة بسلب المكافأة، والله أعلم. *مراد از نقل سیبویه همان مطلب بود که ذکر شد. [نام کتاب : الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل ؛ نویسنده : الزمخشري ؛ جلد : 4 ؛ صفحه : 818و819] ■ حکایت حال این عرب خطاکار ، حکایت حال برخی از ما است که بدون توجه به مباحث معنا محور بلاغی و صرفا بر اساس قواعد نحوی ، کلام قرآن و سنت را تفسیر و تحلیل می کنیم. ____ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠برنامه کمینه گرای ✅نوآم چامسکی چرا مهم است؟ ✍️ مجتبی رستمی کیا نوآم چامسکی در حال حاضر بر روی برنامه کمینه گرای (The Minimalist Program (MP در حال فعالیت است. همانطور که می دانید وی مؤسس نگرش به زبان شناختی است، وی در مقاله ای با عنوان " صرفه جویی در اشتقاق و نمودهای زبانی" از نوعی برنامه بهینه کردن زبان و حذف مراحل زائد از زبان و به خصوص اشتقاق پرده برداشت. برنامه کمینه گرا در حقیقت چهره امروزی بدنه اصلی دستور زایشی است. و در حقیقت روح حاکم بر این برنامه اینست که "هرچه نظریه مختصر تر و موجزتر باشد ، پسندیده تر است" و بدین دلیل به آن برنامه گفته میشود (نه نظریه) چراکه به شروع یک برنامه پژوهشی اشاره دارد. بعدها وی همین ایده را در کتاب نام آشنای زبان شناسی «» ارائه کرد. وی در ارائه برنامه _ نه نظریه _ کمینه گرایی خود دو نوع کمینه گرایی را از هم متمایز می کند: - کمینه گرایی روش شناختی: هیچ پژوهش‌گری نباید آنچه را که در تجربه جایگاهی ندارد، به نظریۀ خود راه دهد - کمینه گرایی جوهری: زبان ، ویژگی‌هایی از قبیل تقارن، اقتصاد، کم‌کوشی، نا‌هم‌پوشی با خود به همراه دارد 👈دیدگاه اصالة الخذفی چامسکی و نگاه پیرایشگرانه وی در زبان شناسی از جمله مواردی است که بر روی زبان شناسی نوین در شاخه زایشی اثرات بی شماری گذاشته است. و به نوعی به سمت زبان مادری و زبان زایشی حرکت کرده است و دستور زبان های شکل گرفته در دوران بزرگسالی که عمدتا بر نوعی تکثیر غیر ضرور بنا شده اند را به اصل خود باز گردانده است. به نوعی می توان وی را از طرفداران بازگشت به دانست ———————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
The Minimalist Program ( PDFDrive ).pdf
7.62M
متن اصلی کتاب 💠برنامه کمینه گرای 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
جلسه ارائه‌ی "واقعیت اجتماعی از دیدگاه جان سرل و قرابت ها با نظریات اسلامی در فلسفه و علم اصول " مدرسه امام کاظم، 6 اسفند 1399 ✍ به زودی انشالله گزارش و صوت جلسه تقدیم خواهد شد 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
socialreality.mp3
29.46M
جلسه ارائه‌ی "واقعیت اجتماعی از دیدگاه جان سرل و قرابت ها با نظریات اسلامی در فلسفه و علم اصول " مدرسه امام کاظم، 6 اسفند 1399 ————————————-- در این فایل مسائل زیر مطرح شده است: 🔻پیشینه شناسی تأثیرات کانت بر فیلسوفان قاره ای و تحلیلی 🔻تلاش سرل برای خروج از ایدئالیسم کانتی 🔻شاخه های مختلف فلسفه تحلیلی ( فلسفه تحلیلی زبان استاندارد، فلسفه تحلیلی زبان متعارف) 🔻مختصری از نظریه فعل theory of act 🔻مسئله اصلی جان سرل 👈 دوره فلسفه زبان سرل (فعل مضمون در سخن، واقعیت نهادی) 👈 دوره فلسفه ذهن ( حیث التفاتی و علوم شناختی) 👈دوره فلسفه اجتماع ( ساخت واقعیت اجتماعی و جهان اجتماعی) —————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
از تا ✍محمد علی ملک برخی از مباحث زبانی اصول فقه مبتنی بر پیش فرض های منطقی و فلسفی شکل گرفته است. به نظر می رسد این امر مبتنی بر این تفکر شکل گرفته که چون مباحث منطق و فلسفه مختص به قوم و زمانی خاص نیست ، پس می توان مبانی مباحث زبانی و معناشناختی الفاظ قرآن و سنت را بر اساس آن تحلیل کرد. در پس پرده متن زیر از آیت الله سیستانی ، این تفکر نمایان می شود که برخی از چنین پیش فرض های زبان شناختی برآمده از است و محدود به فهم محاورات همان قوم است و نمی توان از آن پیش فرضها برای تحلیل مباحث زبانی اصول فقه که هدف از آن شناخت متون است ، استفاده کرد. 👇👇👇 ... المقدمة الثانية: في بيان مفهوم التلبس بالمبدأ وفقدانه بالنظر الفلسفي والعرفي : إن النزاع في كون لفظ المشتق ظاهراً في خصوص المتلبس أم في الأعم إنما يتصور بعد كون المشتق ذا حالتين ، حالة تلبس الذات بمبدئه وحالة فقدانها ، بحيث يعد الوجدان والفقدان من الحالات الطارئة على الذات مع عدم تغير حقيقتها. وأما لو كان التباين بين الحالتين ذاتياً ، بحيث تكون الذات حقيقتين متغايرتين عند التلبس وعدمه فليس ذلك داخلاً في البحث بلا ريب ، إذ لا يصح إطلاق حد حقيقة على حقيقة أخرى الا تجوزاً. وكلامنا الآن في معيار التمايز بين حالة التلبس وحالة الفقدان واعتبارهما حالتين أو حقيقتين ، فهل المعيار فلسفي أم عرفي ؟ وبعبارة أوضح : لا ريب أن شيئية الشيء ـ التي بها يمتاز عن غيره ويكون حقيقة منفصلة عن الحقائق الأخرى ـ بصورته لا بمادته ، ولكن ما هو المعيار في الصورة الفاصلة للحقيقة هل هو النظر العرفي أم النظر الفلسفي ؟ المعيار الفلسفي: ويرى الفلاسفة أن الصورة المقومة للحقيقة هي الصورة النوعية المعبر عنها بالفصل ، فالانسان مثلاً بناطقيته لا بجسمه ، فلو تحول الجسم إلى تراب فالإنسان باق باعتبار عدم تغير صورته الانسانية وهي روحه الناطقة. المعيار العرفي: وهو الذي يرى تمايز الاشياء بالصورة الشكلية والآثار الملموسة عند العرف. وبينهما عموم من وجه ، فالجسد البشري ـ مثلاً ـ بعد فقدانه للحياة يراه العرف بأنه هو الإنسان وأنه مات ، والموت والحياة حالات طارئة لا حقائق مختلفة ، بينما الفلاسفة لا يعتبرون الجسد الميت إنساناً بل يعتبرونه جماداً والانسان غيره فيختلفان حقيقة بالموت والحياة. كما أن الحليب واللبن المصنوع منه حقيقتان عرفاً وذات واحدة فلسفة ، لاتحاد الصورة النوعية فيهما. وبعد البيان المذكور نقول : بأن المعتبر في الصورة الفاصلة للحقيقة هو النظر العرفي لا النظر الفلسفي لعدة أسباب : أولاً : إن الرؤية الفلسفية لا دليل على واقعيتها وصحتها ، فربما يكون المعيار الواقعي في الفصل بين الأشياء هو الفصل بالعوارض والآثار كما ورد في بعض الروايات : « وخلق خلقاً مختلفاً بأعراض وحدود» [١]. 👈 ولا دليل على لزوم كون الفاصل بالصور النوعية والفصول ، ولعل الاتجاه الفلسفي في جعل معيار التمييز مبنياً على الصور النوعية والفصول تعبير عن عرف خاص في المجتمع اليوناني الذي نشأت فيه بذرة الفلسفة ، ومن الواضح أن الأعراف والمجتمعات تختلف في معيار التمييز كما نلاحظ اختلاف المجتمعات في جعل بعض الفواكه أو الحيوانات تحت عنوان واحد أو عناوين متعددة. فمن المحتمل جداً كون الفلسفة اليونانية في اعتمادها على الصور النوعية كمعيار للتمييز بين الحقائق تعبر عن عرف خاص ورؤية إنسانية معينة لا أن ذلك هو المعيار الواقعي المعتمد ... [١] التوحيد : ٤٣٠ ، باب ٦٥ ، ضمن ح ١. [نام کتاب : الرافد في علم الأصول ؛ نویسنده : محاضرات السید علی السیستانی، السيد منير السيد عدنان القطيفي ؛ صفحه : 214و215] ● تا چه اندازه با دیدگاه آیت الله سیستانی موافق هستید؟ ● به نظر شما دیدگاه آیت الله سیستانی تا چه اندازه می تواند مبانی زبان شناختی اصول فقه موجود را متحول کند؟ ______ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی ✍️ مجتبی رستمی کیا 🔻در گفتگوی صورت گرفته میان استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه مهمترین مسئله « بنای عقلاء» و « ارتکازات عقلائیه» بود، پیدایش، رصد و یا اضمحلال بناها و ارتکازات عقلائیه در طول تاریخ و عباراتی همچون « عقلا بما هم عقلا» و عنوان گذاری شارع به عنوان « رئیس العقلاء» از جمله نکاتی است که در علم اصول فقه و در ساخت فقه معاصر از آن زیاد گفته شده است اما بحث فلسفی در پیرامون آن صورت نگرفته است. 🔻فتوا دادن یک مجتهد در سیستم شرعی و استنباطی از متن در دیدگاه شناختی و عقل نظری به علوم، به صورت یک قضیه متشکل از دوگانه « موضوع – محمول«، « موضوع – حکم» تشکیل شده است؛ اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد؟ فتوا دادن و توصیه کردن خود یک بنای عقلایی و یک سیستم فعل اختیاری است که از سویی با متن مقدس و از سوی دیگر با پدیده های عملی مختلفی ارتباط دارد. 🔻فلسفه اسلامی و علم اصول فقه، فاقد دستگاه تبیینی لازم برای رسیدن به پازل تحلیل افعال این چنینی هستند، دو فتوایی که هیچ کدام نظری به ندارند. تحلیل رفتار عقلا چه در اخباریات و چه در انشائیات، بررسی حیث های گسترده التفاتی که عمدتاً جنبه شناختی ندارند، بازی علم ( از میان بازی های زبانی)، مسئله تعین و قطعیت در ساخت واقعیت اجتماعی، سخن از پیشران هایی را به دنبال خواهد داشت که نه در چارچوب مرسوم فلسفه می گنجد و نه در چارچوب علم اصول؛ فلسفه زبانی می طلبد مبتنی بر فلسفه فعل، که به غیر از منطق ادراکات، از منطق و فلسفه افعال و دیگر حیث های التفاتی نیز بتواند سخن بگوید. 🔻به دیگر سخن، انسان حتی اگر تعلیم دیده هم نباشد می‌تواند اخبار یا انشاء کند، با معنا یا بی‌معنا سخن بگوید. توصیف‌های زبانی بدون نیاز به هیچ معیار مفهومی یا مصداقی صورت می‌پذیرند. در واقع توصیف‌های زبانی، توصیف شهودهای زبانی‌اند و شهودهای زبانی نیز همان مهارت‌های زبانی‌اند که اهل زبان آنها را به طور طبیعی و شهودی فرا می‌گیرند و استعمال می‌کنند، و چقدر ساده خواهد بود که جریان این ارتکازات را در ساخت واقعیت اجتماعی فقط تحت عنوان بازی های شناختی، و بازی « علم – دانشگاه – مدرنیته و ...» دسته بندی کنیم. ———————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍حسین صبوری 🔻باسلام و احترام خدمت دکتر عزیز و با تشکر از نکات ارزشمند شما در یادداشت «یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی» 🔻 به نظر می رسد تحلیل افعال اختیاری انسان از جهت مناشی و روش و منطق، اگر چه به عنوان یک فصل متمایز و جدا در اصول فقه مطرح نگردیده است ولی با بررسی برخی از عناوین مرتبط، می توان به پاره ای از شاخصه های آن دست یافت. 🔻مباحثی نیز «فعل و تقریر معصوم»، «اعتباریات و سیستم افعال اختیاری»، «عرف و نحوه تعامل آن با پدیده ها»، «تحلیل تاریخی افعال معصومین و تفسیر آن براساس اقتضائات زمان و مکان»، «ضوابط و شرایط احراز بناء عقلا و موافقیت یا عدم موافقت شارع با آن»، «تحلیل مصداقی بناءات عقلا در موضوعات عقلایی و غیرمخترعه فقهی نظیر مباحث معاملات و قراردادها» از جمله موضوعاتی هستند فقها و اصولیون تا حدودی به شاخصه های تحلیل فعل انسان و بنائات عقلایی پرداخته اند. 🔻بی شک، متن محور بودن کتب مقدس، فاصله زمانی تا عصر معصوم و غلبه دسترسی به متون احادیث نسبت به وقایع تاریخی، غلبه گفتمان فقهی متاثر از احادیث نسبت به گفتمان عقل عملی از منظر فسلفه در اتمسفر گزاره های دینی، غفلت به نگرش های تاریخی به وقایع و عدم رشد نگاه سیره محور به جای نگاه فعل محور، توسعه و رشد گفتمان شهرت محور و اجماع محور در فقه که به دلیل نگاه به عقب و تعصب به پیشنینه های فقهی، مانع از توسعه سایر گفتمان های تحلیلی در برداشت متفاوت از متون می گردد، از جمله اموری هستند که مانع از توسعه و تاثیر فلسفه فعل و منطق تحلیل آن، در زمان بررسی موضوعات و گزاره های دینی می گردد. ___ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍علی ابراهیم پور یادداشت دغدغه‌مند شما را در کانال فلسفه زبان اسلامی خواندم. پرسشی ساده به ذهنم که جهت آموزش خودم می‌پرسم: فرمودید: "...اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد..." به‌نظرمی‌رسد این تعبیر که زیربنای یادداشت شماست، محل تامل باشد. در واقع جمله صحیح این است که:"فتوا دادن خود یک فعل هست" در واقع تحویل فتوا به فعل، نوعی مغالطه کنه‌وجه است. حقیر باورمندم مطالعات معاصر علوم انسانی دچار آسیب یک سری مغالطه است که این تحویلی‌نگری نیز جزئی از آن‌هاست. بله؛ فتوا فعل هم هست؛ ولی فقط فعل نیست. خودش انضباط‌های ذاتی دارد. هنر این است که جمع سالمی میان بعد ذاتی و بعد نهادی آن ارائه داد. این را شاید بتوان ماموریت فلسفه زبان اسلامی دانست. از توجه شما سپاس‌گزارم. 🥀 _______ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
پیشنهاد منابع مطالعاتی.docx
16K
سلام علیکم بنده طلبه درس خارج هستم، علاقه مندم که در زمینه های مربوط به زبانشناسی مطالعه داشته باشم، این علاقه ام از آنجا ناشی می شود که به نظرم تحصیل سواد دینی هم اکنون از طریق "متون" وحیانی برای ما ممکن است. غرض از مزاحمت می خواستم ببینم پیشنهاد شما برای شروع چه کتابی است؟ نکته آخر اینکه بنده توانایی خواندن متون به زبان انگلیسی را دارم، و همچنین سالهای متمادی فلسفه تحلیلی از جمله فلسفه زبان خوانده ام. 💠 آنچه در فایل بالا مشاهده می کنید پاسخ بنده به ایشان بوده است، اگر دوستان منابع قابل توجه دیگری را بیفزایند سپاسگزار می شوم، منابع معرفی شده ترکیبی از معناشناسی، فلسفه تحلیلی و قاره ای و مباحث معنا در فلسفه دین و خطابات دینی است —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔶حوزه عمومی public sphere هابرماس و آزادی در فضای اجتماعی گزارشی کوتاه از سخنرانی دکتر قائمی نیا در نشست آزادی دیجیتال، آزادی معنوی بر اساس دیدگاه هابرماس حوزه عمومی چهار خصوصیت دارد، 🔻مشارکت 🔻عدم تبعیض 🔻حوزه مستقل 🔻استفاده از ابزار منطقی و تحلیلی در تفاهم حوزه عمومی با ویژگی هایی که هابرماس گفت در عرصه تحقق عینی موجودینی نیافت. به نظر برخی در فضای مجازی cyber این اتفاق افتاده است؛ اما خب این یک حرف ایده آل است چرا که آزادی دیجیتال ابعاد بسیار پیچیده ای دارد، از سوی دیگر بنابر اصطلاح شهید مطهری، رشد تکثر گونه در فضای مجازی چندان با آزادی معنوی سازگار نیست، از سوی دیگر فضای مجازی بسیار تبلیغات زده است و چندان آزادی در آن وجود ندارد، این را می توان به واسطه زبان تصویری و زبان های نشانه شناسی ( تصویری) یافت. و به نوعی فضای مجازی دارد به تمامیت خواهی می رسد؛ توده ها بیشتر با تخیل و وهم شان عمل می کنند و توان سنجش حرف دیگران را ندارند. ✍️ امتداد مباحث زبان و نشانه شناسی از فلسفه قاره ای به عرصه اجتماع و فضای مجازی در نوع تحلیل هابرماس دیده می شود؛ این جنس تطبیق ها و امتداد بخشی ها در حوزه فضای مجازی مبتنی بر یکی از موارد بسیار لازمی است که باید در دستور کار قرار گیرد. ماهیت سپهر عمومی، عرف؛ عقلا و میزان خطاپذیری و ارتباط آن با انگاره های زبان استاندارد از جمله نکاتی است که می تواند دستخوش تحولات جدی در زبان شناسی اسلامی شود 👈 امیدوارم هر چه سریعتر کتاب " " دکتر قائمی نیا به زیور چاپ آراسته شود و جامعه علمی از آن بهره گیرند. ——————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
The structural transformation of the public sphere_ an inquiry into a category of bourgeois society ( PDFDrive ).pdf
19.65M
متن اصلی کتاب: تحول ساختاری حوزه عمومی درآمدی بر طبقات جامعه بورژوازی اثر یورگن هابرماس 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠به فضل الهی و به مناسبت عید مبعث، سایت خبری، تحلیلی " فلسفه زبان اسلامی" جهت انعکاس اخبار، رویدادها و نظریات فرهیختگان فلسفه زبان و معناشناسی با رویکرد حوزوی و اسلامی در حال طراحی است؛ خواهشمندم از همه سروران ارجمند، نظرات خود را در مورد قسمت های مختلف سایت مطرح نمایند. 🔶 " فلسفه زبان اسلامی" مرجع مباحث فلسه زبان و زبان شناسی در حوزه های علمیه و علوم اسلامی ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔺 توسط گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگزار می شود: ✅ کرسی علمی- ترویجی "نظریه فهم شبکه ای متن ( با تاکید بر گزاره‌های توصیفی)" 🎙 با حضور: عبدالحمید واسطی عبدالهادی مسعودی رمضان علی تبار محمدعلی سوادی 📅 سه شنبه 26 اسفند ماه 99 / ساعت 19:00 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/jiH7ab0F0Ybu 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537603571 داخلی 115 (آقای عزیزی) ┄┅═══••✾••═══┅ 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd