eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
629 عکس
54 ویدیو
164 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی ✍️ مجتبی رستمی کیا 🔻در گفتگوی صورت گرفته میان استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه مهمترین مسئله « بنای عقلاء» و « ارتکازات عقلائیه» بود، پیدایش، رصد و یا اضمحلال بناها و ارتکازات عقلائیه در طول تاریخ و عباراتی همچون « عقلا بما هم عقلا» و عنوان گذاری شارع به عنوان « رئیس العقلاء» از جمله نکاتی است که در علم اصول فقه و در ساخت فقه معاصر از آن زیاد گفته شده است اما بحث فلسفی در پیرامون آن صورت نگرفته است. 🔻فتوا دادن یک مجتهد در سیستم شرعی و استنباطی از متن در دیدگاه شناختی و عقل نظری به علوم، به صورت یک قضیه متشکل از دوگانه « موضوع – محمول«، « موضوع – حکم» تشکیل شده است؛ اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد؟ فتوا دادن و توصیه کردن خود یک بنای عقلایی و یک سیستم فعل اختیاری است که از سویی با متن مقدس و از سوی دیگر با پدیده های عملی مختلفی ارتباط دارد. 🔻فلسفه اسلامی و علم اصول فقه، فاقد دستگاه تبیینی لازم برای رسیدن به پازل تحلیل افعال این چنینی هستند، دو فتوایی که هیچ کدام نظری به ندارند. تحلیل رفتار عقلا چه در اخباریات و چه در انشائیات، بررسی حیث های گسترده التفاتی که عمدتاً جنبه شناختی ندارند، بازی علم ( از میان بازی های زبانی)، مسئله تعین و قطعیت در ساخت واقعیت اجتماعی، سخن از پیشران هایی را به دنبال خواهد داشت که نه در چارچوب مرسوم فلسفه می گنجد و نه در چارچوب علم اصول؛ فلسفه زبانی می طلبد مبتنی بر فلسفه فعل، که به غیر از منطق ادراکات، از منطق و فلسفه افعال و دیگر حیث های التفاتی نیز بتواند سخن بگوید. 🔻به دیگر سخن، انسان حتی اگر تعلیم دیده هم نباشد می‌تواند اخبار یا انشاء کند، با معنا یا بی‌معنا سخن بگوید. توصیف‌های زبانی بدون نیاز به هیچ معیار مفهومی یا مصداقی صورت می‌پذیرند. در واقع توصیف‌های زبانی، توصیف شهودهای زبانی‌اند و شهودهای زبانی نیز همان مهارت‌های زبانی‌اند که اهل زبان آنها را به طور طبیعی و شهودی فرا می‌گیرند و استعمال می‌کنند، و چقدر ساده خواهد بود که جریان این ارتکازات را در ساخت واقعیت اجتماعی فقط تحت عنوان بازی های شناختی، و بازی « علم – دانشگاه – مدرنیته و ...» دسته بندی کنیم. ———————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی ✍️ مجتبی رستمی کیا 🔻در گفتگوی صورت گر
✍حسین صبوری 🔻باسلام و احترام خدمت دکتر عزیز و با تشکر از نکات ارزشمند شما در یادداشت «یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی» 🔻 به نظر می رسد تحلیل افعال اختیاری انسان از جهت مناشی و روش و منطق، اگر چه به عنوان یک فصل متمایز و جدا در اصول فقه مطرح نگردیده است ولی با بررسی برخی از عناوین مرتبط، می توان به پاره ای از شاخصه های آن دست یافت. 🔻مباحثی نیز «فعل و تقریر معصوم»، «اعتباریات و سیستم افعال اختیاری»، «عرف و نحوه تعامل آن با پدیده ها»، «تحلیل تاریخی افعال معصومین و تفسیر آن براساس اقتضائات زمان و مکان»، «ضوابط و شرایط احراز بناء عقلا و موافقیت یا عدم موافقت شارع با آن»، «تحلیل مصداقی بناءات عقلا در موضوعات عقلایی و غیرمخترعه فقهی نظیر مباحث معاملات و قراردادها» از جمله موضوعاتی هستند فقها و اصولیون تا حدودی به شاخصه های تحلیل فعل انسان و بنائات عقلایی پرداخته اند. 🔻بی شک، متن محور بودن کتب مقدس، فاصله زمانی تا عصر معصوم و غلبه دسترسی به متون احادیث نسبت به وقایع تاریخی، غلبه گفتمان فقهی متاثر از احادیث نسبت به گفتمان عقل عملی از منظر فسلفه در اتمسفر گزاره های دینی، غفلت به نگرش های تاریخی به وقایع و عدم رشد نگاه سیره محور به جای نگاه فعل محور، توسعه و رشد گفتمان شهرت محور و اجماع محور در فقه که به دلیل نگاه به عقب و تعصب به پیشنینه های فقهی، مانع از توسعه سایر گفتمان های تحلیلی در برداشت متفاوت از متون می گردد، از جمله اموری هستند که مانع از توسعه و تاثیر فلسفه فعل و منطق تحلیل آن، در زمان بررسی موضوعات و گزاره های دینی می گردد. ___ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی ✍️ مجتبی رستمی کیا 🔻در گفتگوی صورت گر
✍علی ابراهیم پور یادداشت دغدغه‌مند شما را در کانال فلسفه زبان اسلامی خواندم. پرسشی ساده به ذهنم که جهت آموزش خودم می‌پرسم: فرمودید: "...اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد..." به‌نظرمی‌رسد این تعبیر که زیربنای یادداشت شماست، محل تامل باشد. در واقع جمله صحیح این است که:"فتوا دادن خود یک فعل هست" در واقع تحویل فتوا به فعل، نوعی مغالطه کنه‌وجه است. حقیر باورمندم مطالعات معاصر علوم انسانی دچار آسیب یک سری مغالطه است که این تحویلی‌نگری نیز جزئی از آن‌هاست. بله؛ فتوا فعل هم هست؛ ولی فقط فعل نیست. خودش انضباط‌های ذاتی دارد. هنر این است که جمع سالمی میان بعد ذاتی و بعد نهادی آن ارائه داد. این را شاید بتوان ماموریت فلسفه زبان اسلامی دانست. از توجه شما سپاس‌گزارم. 🥀 _______ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
پیشنهاد منابع مطالعاتی.docx
16K
سلام علیکم بنده طلبه درس خارج هستم، علاقه مندم که در زمینه های مربوط به زبانشناسی مطالعه داشته باشم، این علاقه ام از آنجا ناشی می شود که به نظرم تحصیل سواد دینی هم اکنون از طریق "متون" وحیانی برای ما ممکن است. غرض از مزاحمت می خواستم ببینم پیشنهاد شما برای شروع چه کتابی است؟ نکته آخر اینکه بنده توانایی خواندن متون به زبان انگلیسی را دارم، و همچنین سالهای متمادی فلسفه تحلیلی از جمله فلسفه زبان خوانده ام. 💠 آنچه در فایل بالا مشاهده می کنید پاسخ بنده به ایشان بوده است، اگر دوستان منابع قابل توجه دیگری را بیفزایند سپاسگزار می شوم، منابع معرفی شده ترکیبی از معناشناسی، فلسفه تحلیلی و قاره ای و مباحث معنا در فلسفه دین و خطابات دینی است —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
http://meeting.iict.ir/qotb
🔶حوزه عمومی public sphere هابرماس و آزادی در فضای اجتماعی گزارشی کوتاه از سخنرانی دکتر قائمی نیا در نشست آزادی دیجیتال، آزادی معنوی بر اساس دیدگاه هابرماس حوزه عمومی چهار خصوصیت دارد، 🔻مشارکت 🔻عدم تبعیض 🔻حوزه مستقل 🔻استفاده از ابزار منطقی و تحلیلی در تفاهم حوزه عمومی با ویژگی هایی که هابرماس گفت در عرصه تحقق عینی موجودینی نیافت. به نظر برخی در فضای مجازی cyber این اتفاق افتاده است؛ اما خب این یک حرف ایده آل است چرا که آزادی دیجیتال ابعاد بسیار پیچیده ای دارد، از سوی دیگر بنابر اصطلاح شهید مطهری، رشد تکثر گونه در فضای مجازی چندان با آزادی معنوی سازگار نیست، از سوی دیگر فضای مجازی بسیار تبلیغات زده است و چندان آزادی در آن وجود ندارد، این را می توان به واسطه زبان تصویری و زبان های نشانه شناسی ( تصویری) یافت. و به نوعی فضای مجازی دارد به تمامیت خواهی می رسد؛ توده ها بیشتر با تخیل و وهم شان عمل می کنند و توان سنجش حرف دیگران را ندارند. ✍️ امتداد مباحث زبان و نشانه شناسی از فلسفه قاره ای به عرصه اجتماع و فضای مجازی در نوع تحلیل هابرماس دیده می شود؛ این جنس تطبیق ها و امتداد بخشی ها در حوزه فضای مجازی مبتنی بر یکی از موارد بسیار لازمی است که باید در دستور کار قرار گیرد. ماهیت سپهر عمومی، عرف؛ عقلا و میزان خطاپذیری و ارتباط آن با انگاره های زبان استاندارد از جمله نکاتی است که می تواند دستخوش تحولات جدی در زبان شناسی اسلامی شود 👈 امیدوارم هر چه سریعتر کتاب " " دکتر قائمی نیا به زیور چاپ آراسته شود و جامعه علمی از آن بهره گیرند. ——————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
The structural transformation of the public sphere_ an inquiry into a category of bourgeois society ( PDFDrive ).pdf
19.65M
متن اصلی کتاب: تحول ساختاری حوزه عمومی درآمدی بر طبقات جامعه بورژوازی اثر یورگن هابرماس 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠به فضل الهی و به مناسبت عید مبعث، سایت خبری، تحلیلی " فلسفه زبان اسلامی" جهت انعکاس اخبار، رویدادها و نظریات فرهیختگان فلسفه زبان و معناشناسی با رویکرد حوزوی و اسلامی در حال طراحی است؛ خواهشمندم از همه سروران ارجمند، نظرات خود را در مورد قسمت های مختلف سایت مطرح نمایند. 🔶 " فلسفه زبان اسلامی" مرجع مباحث فلسه زبان و زبان شناسی در حوزه های علمیه و علوم اسلامی ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔺 توسط گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگزار می شود: ✅ کرسی علمی- ترویجی "نظریه فهم شبکه ای متن ( با تاکید بر گزاره‌های توصیفی)" 🎙 با حضور: عبدالحمید واسطی عبدالهادی مسعودی رمضان علی تبار محمدعلی سوادی 📅 سه شنبه 26 اسفند ماه 99 / ساعت 19:00 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/jiH7ab0F0Ybu 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537603571 داخلی 115 (آقای عزیزی) ┄┅═══••✾••═══┅ 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd