eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
567 عکس
50 ویدیو
148 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه سوم تیرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gotb402 🆔 @iictchannel
movafaqat6.mp3
10.48M
✅جلسه ششم ✅موافقت معنایی 👤 دکتر مجتبی رستمی کیا ✅موافقت در گشتار واژگانی ( تطبیق بر روی روایات) ✅ جمعه ۱۸ فروردین 💠خانه علم و مهارت طه https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 6.pdf
1.7M
پیوست ✅جلسه ششم ❇️موافقت معنایی ❎موافقت در گشتار واژگانی ( تطبیق بر روی روایات) 💠خانه علم و مهارت طه https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 6.pptx
3.16M
پیوست ✅جلسه ششم ❇️موافقت معنایی ❎موافقت در گشتار واژگانی ( تطبیق بر روی روایات) 💠خانه علم و مهارت طه https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
باسلام وپوزش از همه دوستان با توجه به اختلال در اسکای روم، جلسه به روز دیگری موکول شد
movafaqat7.mp3
13.87M
جلسه هفتم 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا پرسش و پاسخ رفع اشکال ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 رفتی و‌ امروز جای خالی ات را در تمام بند بند وجودم احساس می‌کنم... چه شیرین بود لحظه های با تو بودن... و چه تلخ است نبود تو در این دنیای پر از هیاهو؛ که کوهی استوار همچون تو می‌خواهد برای پناه آوردن و رهنمایی طلبیدن در عبور از بحران های دوران... ⬛️ سالروز رحلت استاد دکتر محمد حسین فرج نژاد به همراه همسر محترمه و فرزندان عزیزشان تسلیت ⬛️ --------------------------------------------------------------------- برای دوستانمان هم به اشتراک بگذاریم @nedayebehesht
با موضوع منتشر شد با گفتار و آثار: ▫️رضا داوری اردکانی ▫️ ابوالحسن فيروزآبادی ▫️سید حسن حسینی ▫️فریدون مجلسی ▫️علیرضا قائمی نیا ▫️شروین وکیلی ▫️مجتبی رستمی کیا ▫️عبدالله کریم زاده ▫️محمد حسین بادامچی ▫️حامد طاهری کیا سردبیر: دکتر لیلا اردبیلی سخن سردبیر 👇 yun.ir/cqzrn5 👇 لینک فیدیبو: fidibo.com/book/۱۵۸۶۲۹ ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه دهم تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 🔖 همراه با اعطای گواهی معتبر 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gotb402 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe
این جلسه بطور همزمان در کانال زنده آپارات نیز پخش خواهد شد. @hekmatebaleghe
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته علي ابن ابي طالب و اولاده المعصومين صلواة الله عليهم اجمعين عید غدیر خم بر همه شیعیان و مسلمانان مبارک باد. @hekmatebaleghe
movafaqat8 (2).mp3
7.2M
✅جلسه هشتم ✅موافقت معنایی ✅دکتر رستمی کیا ✅ چهارشنبه ۲۳ فروردین 💠خانه علم و مهارت طه https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 8.pdf
738.1K
✅جلسه هشتم ✅موافقت معنایی ✅دکتر رستمی کیا ✅ چهارشنبه ۲۳ فروردین 💠خانه علم و مهارت طه https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از حکمت بالغه
🖼 |توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه مغالطه است 👤 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 حکمت متعالیه به صورت طبیعی در مورد ماشین بحث نکرده است؛ ما در عالم ماده با سیستم‌های طبیعی، سیستم‌های بشری و سیستم‌های مصنوعی مواجه هستیم. در دو نوع سیستم اول، نوخاستگی وجود دارد ولی در نوع سوم جای بحث وجود دارد و حکمت متعالیه چون به دوره‌ گذشته متعلق است، به سیستم‌های مصنوعی و ماشین و فناوری توجه نکرده است. ❌ برخی ممکن است برخی مباحث این نوع فلسفه را به هوش مصنوعی توسعه دهند که به نظر بنده یا مغالطه هستند و یا نوعی خلط بحث. 🔹 آگاهی به معنایی که در فلسفه ذهن است و در هوش مصنوعی هم به آن توجه شده را نباید با بحث آگاهی در حکمت متعالیه یکسان بگیریم؛ ارتباط میان نفس و بدن در حکمت متعالیه وجود دارد که هم باعث پیچیده شدن قضیه شده و آگاهی بدنی هم بازگشت به همین موضوع دارد. ◽️ نشست علمی «هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی» 📎 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hmasnoei 🆔 @iictchannel
◽️ بشر با هوش مصنوعی بر محدودیت‌های معرفتی غلبه می‌کند 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی عنوان کرد: 🔸 ورود هوش مصنوعی به علوم انسانی حاکی از یک نوع تغییر پارادایم معرفتی است و حاکی از این است بشر می‌خواهد به کمک هوش مصنوعی بر برخی محدودیت‌های معرفتی خودش غلبه کند. به عنوان مثال یک جامعه‌شناس به اطلاعات زیادی نیاز دارد و با رفتن به خیابان نمی‌تواند این اطلاعات را به دست بیاورد لذا معرفت اجتماعی دچار محدودیت‌هایی شده است. این اقتضا می‌کند پژوهشگر از هوش مصنوعی استفاده کند. در زمینه‌های دیگر هم همینطور است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hooshh 🆔 @iictchannel
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/shenakhti @hekmateislami
با تشکیل نظام اسلامی، دشمنی‌ها با اسلام شدّت پیدا کرده است / تبلیغ در دوره‌ پسا اینترنت و هوش مصنوعی اهمیت مضاعف دارد ✏️ رهبر انقلاب اسلامی ساعتی پیش در دیدار مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه: اولویت حوزه‌ها تبلیغ است. در همه‌ی دوره‌ها این جور بوده، اما در دوره‌ی ما بالخصوص مضاعف است این اهمیت. برای اینکه ما در دوره‌ی ما یک اتفاقی افتاده است که در طول هزار سال بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتفاقی نیفتاده بود، و آن حاکمیت اسلام بود. تشکیل سازمان سیاسی مدیریت کشور در شکل محتوای اسلامی این سابقه ندارد. وقتی که یک چنین وضعی هست، طبعاً دشمنی‌های با اسلام شدّت پیدا میکند. پس تبلیغ در دوره‌ی ما اهمیت مضاعف پیدا میکند. هم از جهت اینکه در نظام اسلامی پایه‌ی قوام نظام مردم‌اند، ایمان مردم است. اگر چنانچه ایمان مردم نباشد نظام نخواهد بود. ✏️ ثانیاً از این جهت که دوره دوره‌ی تطور علمی است انواع و اقسام شیوه‌های پراکندن پیام امروز وجود دارد که در گذشته حتی فکرش را هم نمیکردند. از تلویزیون و ماهواره بگیرید تا اینترنت و تا پسا اینترنت، این چیزهای جدیدی که پیش آمده، هوش مصنوعی و امثال اینها. خب با یک چنین شرایطی با یک چنین وضعیتی که دست دشمن شمشیرهای آخته‌ی برّان خونریزی وجود دارد، ما چه کار میخواهیم بکنیم، تبلیغ اینجا اهمیت مضاعف پیدا میکند.۱۴۰۲/۴/۲۱ 💯 🆔 @rasanewsagency
مقاله " مبانی معناشناختی تعین معنای متن از دیدگاه جان سرل و شهید صدر " منتشر گردید. چکیده: تعین معنای متن یکی از مسائل مهم فلسفه زبان معاصر است. هرمنوتیک فلسفی در پاسخ به این مسئله، قائل به عدم تعین معنای متن شده است. عدم تعین معنای متن هسته مرکزی معناشناسی‌های جدید و حاکی از نوعی عدم قطعیت در فلسفه معاصر است. این مقاله می‌کوشد تا این مسئله را به دو سنت به نمایندگی جان سرل و به نمایندگی شهید سید محمد باقر صدر عرضه کند. ✅ جان سرل، با تکیه بر مبانی همچون: افعال گفتاری، حیث التفاتی فردی و حیث التفاتی جمعی و مبتنی بر قواعد قوام بخش اجتماعی معنای متن را متعین می‌داند. ✅از سوی دیگر شهید صدر نیز با تکیه بر مبانی همچون: قرن اکید و تعین دورنی معنا، تعین استعمالی معنا، تعین مبتنی بر ظهور معنا، تعین سیستمی و اجتماعی معنا، معنای حاصله از متن را متعین می‌داند. ✅از این رو در این مقاله کوشیده‌ایم ضمن مقایسه دیدگاه این دو فیلسوف معاصر، نقاط اشتراک و افتراق معناشناختی دو متفکر را مورد بررسی قرار داده و راه را برای شکل‌گیری دانش‌های میان رشته‌ای میان فلسفه تحلیلی و علم اصول فقه بگشاییم. https://zehn.iict.ac.ir/article_706172.html ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 9.pdf
1.16M
جلسه نهم دکتر رستمی کیا ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat9.mp3
8.15M
جلسه نهم دکتر رستمی کیا ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نوعی شیعی برای نگهداشت و محسوب می شود. ترکیبی از ، ، ، ، ، ، که هنوز طرفداران جدی دارد. عکس، امشب، تعزیه روستای بسیاری از شهدای این روستا یا تعزیه خوان بوده اند یا متاثر از آن https://virasty.com/rostamikia/1690482736379958057
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅کوری استراتژیک «برساخت دوگانه های عقیم» ✍️ مجتبی رستمی کیا ↙️دوگانه‌ها اساساً متعلق به سنت « مَدرسی» اند و تنها نقش تعلیمی ایفا می کنند، برساخت دوگانه جمهوری اسلامی ـ حکومت علوی از این رو «عقیم» است و تفاوتی میان موافقان و مخالفان نیست. هویت شیعی در گستره تاریخ دارای یکپارچگی است و حدود خود را از اسم و رسم حضرت امیر گرفته است، نوشته زیر می کوشد با استناد به 4 منطق، نشان دهد که ورود به این نوع «سازه» یک اشتباه راهبردی و معناشناسانه تلقی می شود: 1️⃣منطق تطبیق: حکومت های شیعی در طول تاریخ افتخار می‌کرده اند که خود را بر حکومت علوی تطبیق می داده اند، تأکید حضرت امیر به عنوان تنها امام معصومی که دوره قابل توجهی حکمرانی بر مسلمانان را به صورت عام به دست داشته است، باعث شد نمونه ای از حکومت یک انسان کامل و یک مصلح اجتماعی بر مسلمین به منصه ظهور برسد و این فرصت بسیار خوبی برای ساخت حکومت مبتنی بر قاعده عدالت در اندیشه شیعیان بود. در حکومت‌های شیعی آل بویه، فاطمیون مصر، قیام ها و انقلاب های زیدی، صفویه و حتی برخی از پادشاهان همچون زندیه و قاجاری تمسک و افتخار تطبیق با حکومت علوی به چشم می‌خورد. در یک نگاه معناشناسانه هسته مرکزی حکومت های شیعی « اقتدا به حکومت علوی» است. به نظر نگارنده بنیانگذاران جمهوری اسلامی نیز همواره در آراء و نظریات خود به این هسته مرکزی اشاره و جمهوری اسلامی را ادامه حکومت علوی محسوب کرده اند. 2️⃣منطق تحلیل: مفهوم سازی یکی از ارکان اساسی در تحلیل چارچوب‌های تصوری و تصدیقی در وضعیت گذشته ( تاریخ)، حال و آینده است. مثلا ساخت مفهوم « دولت»، « قانون»، « پیشرفت»، « نهاد»، « نقشه راه»، « نظام»، « کارآمدی»، « فساد» و .. هزاران مفهوم که ویژه حکومت های مدرن بود و اندیشمندان جمهوری اسلامی سعی کرده اند در یک صورتبندی ( گشتل) و در یک نگاه کل‌گرایانه این موارد را از منابع استنباط دینی ( به خصوص سنت علوی) استخراج کنند. به لحاظ معناشناسانه نوعی ساختگرایی مفهومی آن هم به شکل «هم زمانی» در این نوع مطالعه دیده شده است که نباید مانع از نگاه های «درزمانی» در مطالعات تاریخی و توجه به نقاط قوت حکومت علوی شود. نهاد « ولایت»، «امامت»، «وکالت»، « نیابت»، « عدالت»، « مردم» و ... موروث گرانبار حضرت امیر و فرزندان گرانقدر ایشان در خلافت اسلامی است. صورتبندی هوشمندانه امام خمینی و اندیشمندان انقلاب اسلامی و احیاء مفهوم « ولایت» و « مردم سالاری دینی» آنهم برگرفته از حکومت علوی نسخه زرینی از نوآوری‌های اجتماعی شیعی محسوب می شود. 3️⃣منطق رقابت: منطق رقابت، فرض گرفتن وجود « دیگری» در محیط بیرونی است، رقابت است که شما را به چاه مقایسه پرت می کند، جمهوری اسلامی به هیچ وجه رقیب حکومت علوی نیست و از این رو مقایسه تطبیقی آن با حکومت علوی پای گذاشتن در استراتژی کاملا فرسوده ای خواهد بود که تراث شیعی را به باد خواهد سپرد و به نوعی بازی کردن در پازل فرهنگ های ضدشیعی خواهد بود. 4️⃣منطق فعل: کنش مصلحان اجتماعی و اولیای الهی در گستره تاریخ نشان داده است، هر چه حجم تغییرات و تحولات عمیق تر: مخالفان، معاندان، منافقان، دشمنان، دسیسه جویان و منحرفان داخلی صف بندی شدیدتری با آن تحولات کرده اند. وجود مفسدان و وضوح آنها برای عموم حاکی از مکانیزم فعال تشخیص سره از ناسره در یک حکومت است که از ویژگی های ممتاز حضرت امیر است. همواره جاذبه و دافعه در دو سوی منطق فعل وجود داشته اند و چه کسی غیر از علی علیه السلام توان رسوا کردن این همه منحرف و مفسد و این همه مقدس نما در طول تاریخ را داشته است؟ - روحی لتراب مقدمه الفداء ـ ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd