eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
567 عکس
50 ویدیو
148 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ محی الدین سلام علیکم ملاحظاتی پیرامون نکات شما : ۱_ وضع و مشتقات مباحث مربوط به مبادی علم اصول است ، همچنین بحث صحیح و اعم مترتب بر بحث وضع هست که عینا برای ساخت ماهیت فقهی بکار می رود [ اجمالا برای ساخت ماهیت فقهی نیاز به احراز دو اصل عدمی داریم ؛ اصل عدم جزئیت و اصل عدم شرطیت بحث صحیح و اعم برای این خاطر است ] . حجیت ظهور هم چنانچه انتظار داشتم پیش کشیدید و آنهم بر اساس تصور محقق کمپانی از تقسیمات علم اصول ، مرحوم کمپانی علم اصول را به دو قسم صغرای حجیت ظهور و صغرای حجیت عقل تقسیم می کند و در باب حجج علم اصول به برسی این دو حجت می پردازد ، ولی ما در مکتب الوافی ابتداءاً این تقسیم را قبول نداریم ثانیا در مورد حجیت ظهور چندین قول است گروهی من باب بناء عقلا حجت می دانند و گروهی من باب اصل عدم قرینه که بحث آن مفصل است . ۲_ کل علم اصول در زمینه ساخت و پرداخت ماهیت فقهی است ، تمام اصول عدمی ( علم اصول فقه ) و اصول وجودی ( قواعد فقهیه ) در صدد ساخت ماهیت فقهی اند ، بالاخص دو اصل عدمی عقلی یعنی اصل عدم جزئیت و اصل عدم شرطیت . کسی در فقه و اصول کاری غیر این دو انجام نمی دهد . اما اینکه می فرمایید : «ارتباطی به بحث معنا شناسی ندارد» ، این انگاررا در ذهن بنده پدید می آورید که ما بین مقام گفتار و زبان فرق نگذاشتید ؛ یعنی گمان کردید چیزی که در خارج هست همان زبان است در صورتی که انچکه در خارج هست گفتار مردم هست که تابع فرهنگ های آنان متفاوت است ، زبان علمی نظام مند است نه گفتار . ۳_ منظور فقها از قیاس در فقه همان تمثیل منطقی است و آن را بنابر تحقیقات خود به اقسام گوناگونی تقسیم کردند : _ تنقیح مناط _ منصوص العلة _ سبر و تقسیم _ تخریج مناط [این تحقیقات در مورد تمثیل منطقی مربوط به سیصد سال پیش است ، جدیدا خود بنده بروشوری را از دانشگاه سعودی دیدم که در آن به بیش از سیزده نوع شاخه تمثیلی اشاره کرده بود !!! ] حضرت امام هم بین حقیقت و اعتبار تفکیک کرده نه بین ابزار استنباطی . ۴_ در زمینه ویتگنشتاین و اینکه بنده گفتم به منطق جدید سرک کشیدم اگر به نکته بنده در تفکیک تئوری های عدمی و وجودی فقه و بحث قیاس ( ابزار استنباط ) دقت می کردید ، گفته بنده برای شما این صورت ذهنی را ایجاد نمی کرد که بنده چون گفتم منطق جدید پس یعنی ویتگنشتاین رو نمیشناسم . ویتگنشتاین در رساله اول خود بر این اعتقاد بود که منطق وجه اشتراک بین واقعیت خارجی و زبان است . ویتگنشتاین دوم در اواخر عمر خود به این مطلب رسید که انگاره اول غلط است زیرا فرهنگ های گوناگون بر زبان تاثیر می گذارند . پس ویتگنشتاین چند چیز را باید تصور می کرد : ۱_ بحث زبان و گفتار متفاوت است انچکه در خارج هست گفتار است که مردم بکار می برند نه زبان . ۲_ منطق کلی بزرگتر و عدمی تر است ، که باز جزئیات زبان را ندارد ، پس اینگونه باید گفته که مردم گفتار دارند در سطح بالاتر قواعد زبانی دارند و در سطح بالاتر از زبان قواعد منطقی و استنباطی دارند . در علم اصول ما در مورد زبان بحث می شود آنهم تئوری های عدمی فهم معنای ضمنی (مدلول التزامی) نه در مورد گفتار ! که با خارج یکی است . و در فقه و اصول ما بدنبال ساخت ماهیات فقهی هستیم اما تطبیق این ماهیت هیچ ارتباطی به فقها ندارد همانند بحث گفتار و زبان ، گفتار هیچ ارتباطی به دانشمند زبانی ندارد [گفتار علوم خاص خود را دارند من باب مثال علم تفسیر گفتمان که مسائل آن هیچ ارتباطی به مسائل زبانی ندارد و مسائل زبانی بنسبت آن انتزاعی است] . —————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
⚫️⚫️⚫️ انا لله و انا الیه راجعون خبر از دست دادن آقا محمد خادمی دوست عزیز و مجاهد فرهیخته داغ بسیارسنگین و ضایعه ای بر دل مومنینی بود که ایشان را می شناختند. ✍ یحیی عبداللهی ایشان با روحیه انقلابی و اخلاق حسنه در جهت بسط و ارتقای اندیشه های تمدنی اسلام بسیار کوشا بود. اندیشه الهیات نوین استاد سبحانی بر محور ایشان پیش می رفت، جلسات نظام الگو و برنامه را شکل داد تا اضلاع دیگر اندیشه استاد سبحانی تبیین شود. مسئولیت گروه الهیات تاریخ و مهدویت در دفتر نشر و پژوهش جمکران را پذیرفت تا نگاه الهیاتی بر تاریخ و تاریخ بر محور مهدویت را بسط دهد. درهمین راستا با جمعی از فضلا، کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری را مباحثه کردیم و قصد داشت تدوین کامل تری از این کتاب را بر محور استاد میرباقری انجام دهد. تدوین اندیشه های مختلف فلسفه تاریخ علمای معاصر را پیگیری می کرد و قصد داشت مدرسه شعبانیه الهیات تاریخ را برگزار کند و... انشاالله خداوند این عزیز را با اولیای الهی محشور و مأنوس کند، و به خانواده ایشان صبر جزیل عطا کند. ✍ رستمي کیا دکتر محمد خادمی را از مباحث و گفتگوها پیرامون شناختم، خوش اخلاق، توانمند، مدیر علمی قوی و خوشفکر و علاقه مند به نوآوری اجتماعی، پروژه ام با او ناتمام ماند،خدمات ویژه ای هم در حوزه خدمات اجتماعی داشت که به دلیل خلوص بالا، هیچ گاه ازشان صحبت نمی کرد. خداوند روح این برادر عزیز و الهیدان جوان را با اولیای الهی محشور بفرماید. ————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍ استاد محمد تقی سبحانی بسم الله الرحمن الرحیم و لنبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت ناگهانی برادر عزیزمان جناب آقای محمد خادمی جانمان را سخت گداخت و در بهت و حیرت فروبرد. فاضلی شریف و فروتن که شیفتگی‌اش نسبت به مکتب، شیفتگی‌ها و دلدادگی‌های دیگر را از روح او برده بود و جهاد در راه راستین اندیشه الهی، او‌ را از هر دلمشغولی دیگر بازداشته بود. بی‌گمان جبهه پاسداری از خط اهل‌بیت (علیهم السلام) یاوری راه‌شناس و مدیری اندیشمند و‌آینده‌نگر را از دست داد که جای او را به سادگی نمی توان پر کرد. به خانواده مکرمش که داغ سنگین فراق او را همیشه بر دل و جان خواهند کشید و به دوستانش که یاد مهربانی‌ها و مجاهدتهایش را در ذهن و ضمیر آبیاری خواهند کرد، تسلیت و تعزیت می گویم. باران رحمت و رضوان خداوند‌ بر روح پاک او باد و عنایت خاصه صاحب الزمان(عج) که سخت شیفته و دلداده‌ مولایش بود، بدرقه راهش. ✍ فلسفه زبان اسلامی این داغ را به استاد عزیز جناب آقای دکتر سبحانی و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می گوید، نثار روح ایشان فاتحه ای قرائت بفرمایید ———— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
❇️ اردوی علمی زیارتی مشهد مقدس 🔸نشست اساتید موضوع: 🔸هم اندیشی در خصوص فرایند مسأله یابی با تاکید بر ربط مشکل با نظام ارزشی بنیاد شیخ انصاری https://eitaa.com/bsheikhansariتلقی های بسیار مختلفی از حل مسئله وجود دارد، از مهمترین این تقسیم‌بندی ها، طبقه بندی در ذیل سه مفهوم دیسپلین، اینتر دیسیپلین، سپرا (متا) دیسیپلین است. جهت اطلاع از این سه رویکرد به صوت زیر مراجعه کنید https://eitaa.com/kiamojtabaphd/510 ———— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
باورم نیست رفتنت ——— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
محمد خیلی خوب می فهمید و خیلی خوب بسان یک الاهیدان جدید وارد گفتگو می شد. فهم خوبی هم از تراث اسلامی و پیشرفت های روز داشت، نشست هایی را با محوریت « اثر شبکه ای» در حوزه معرفت شناسی برگزار کرد که به نظرم محتوای خارج شده آن نشست ها کم نظیر بود. مدیر دانش باید چیزی در این مایه ها باشد، مسئله ها را خوب بشناسد و نیروهای انسانی و نخبگان را گرداگرد موضوع به گفتگو بگیرد، آن هم مسائلی که روی مرز دانش و پیشرفت بشری قرار دارد. تنها چنین مدیری است که می تواند از یک کلان روند گذشته ( الهیات) دانش جدیدی متولد کند. ارتباطاتش کم نظیر بود، خوش صحبت، خنده رو، و مثل همه مدیرها در عین جدیت نوعی انعطاف را داشت، علیرغم نظرات گهگاه مخالفی که با هم در برخی از مباحث علمی داشتیم متانت و حلم و چونه زدنش خیلی باحال بود. آدم فکر می کرد به جای یک مسئله علمی دارد گفتگوی دوستانه می کند. محمد بسان یک استعدادیاب خوب گوش می کرد، در بزنگاه ها پرسش می کرد، نقاط راهبردی علم را خوب می دانست، کشف استعداد می کرد، به حلقه علمی استاد سبحانی دعوت می کرد، به فرد کار پژوهشی پیشنهاد می داد، با برخی پروژه مشترک بر می داشت و همه ما دوستان محمد که با او پروژه های ناتمام بسیاری داریم، فکر می کردیم از میان جمع شاگردان استاد، او با هر کدام از ما رابطه ویژه ای دارد که با بقیه ندارد. خیلی شخصی سازی شده کار می کرد. دو هفته پیش در لابی هتل ولایت مشهد همدیگر را دیدیم، با کلی شور و شوق از مناظره آینده دکتر قائمی نیا و استاد سبحانی صحبت کردیم، لابی شلوغ بود و فرصت بسیار ضیق، دوقلوهایش هم همراهش بودند، و هنوز هم خنده کودکانه شان در پس پدر فراموشم نمی شود... ما به عنوان شاگردان دو استاد نقش واسط داشتیم، قرار بود قبل از گفتگوی چند روز آینده دو استاد، مباحث مقدماتی را با هم مرور کنیم، جلسه مرورمان ماند به قیامت! برای تو و به یاد تو را تکمیل می کنم و در نشر با تو مشترک چاپ می کنم، حسرت یک کار مشترک با تو به دلم ماند. حتما یادت هست یک طرح کلان در حوزه علمیه را ساعت ها گفتگو کردیم، و چه کوشش هایی کردی برای اینکه این طرح در کلان کشور دیده شود و باز هم من را در اجرای آن همه تنها گذاشتی رفیق و رفتی ...، شاید صفحه های تاریخ، نقش محوری تو در برخی از کلان طرح های کشوری و بین المللی در حوزه نخبگان و نوآوری های اجتماعی را برای نسل بعد زنده کند. آخر برخی چیزها را هم بعد رفتن تو نمی شود گفت ... این یادداشت هم مثل فیلم های اصغر فرهادی، پایانش باز باز بماند برای پروژه های من و تو! —— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
The concept of law ( PDFDrive ).pdf
20.79M
این کتاب نوشته هارت و یکی از نقاط عطف حقوق مدرن است، هارت در این کتاب مدل زبانی خود را تحت تأثير فیلسوفان زبان متعارف همچون آستین و ویتگنشتاین متأخر می داند. بسیار به قاعده " معنا سرجمع موارد استعمال است" نزدیک است جهت اطلاع در مورد این قاعده به صوت زیر از استاد عزیز و گرانمایه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی عبداللهی مراجعه کنید https://eitaa.com/kiamojtabaphd/801 —— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍️ نشانه شناسی حسین مجتبی رستمی کیا ◽️حسین (ع) پدیده مشترک نسل های ایرانیان از دوره ایلخانیان تا کنون است، ایرانیان در غم ها و اعتراض ها و قیام های اجتماعی و اعتراض به وضعیت موجود همواره حسین را در کانون و میدان زندگی خود قرار دادند. حتی امروز حسین به لحاظ نشانه شناسی اسم رمزی است که در سختی ها به شیعیان امید می دهد و آرامشان می کند. ◽️حسین حتی روزگاری زینت بخش مُهر حاکمان این سرزمین بوده است، طبقه شکن است، مجلس روضه‌اش امروز بی شک نوآوری اجتماعی است، تعزیه‌خوانی صنعت مدرن شده قاجاری هم به فناوری اجتماعی بسیار نزدیک شده است، حسین جهان اجتماعی ما را برساخت کرده است. ◽️حسین در هنگام افسردگی و رکود شیعیان استعاره راه، حرکت و جریان داشتن است، دال های شناور زیادی بر روی مفهوم محوری حسین افزوده شده است که از جمله این مفاهیم نهادی می توان به: شهادت، مقاومت، کرامت، مظلومیت، عدالت، اصلاح طلبی، انفاق، اطعام، هیئت، مجلس عزا، روضه های خانگی و ... اشاره کرد. ◽️حسین محور انقلاب اسلامی ایران است بی شک! کربلا و ملت شهادت بودن این مردم را به خیابان کشانده است، حسین حقیقت بزرگی است که بزرگان و انقلابیون از زیدیه تا کنون از او رنگ گرفته اند، چه رنگی پاشیده شده است بر تاریخ و تارک شیعیان، شبیه انرژی و حرارتی است در قلوب مومنین. ◽️عطوفت ایرانیان در قرن های متمادی برای حسین به هیجان آمده است، میزان اشک هایی که برای حسین بر گونه های خود ریخته اند بیش از فوت عزیزانشان بوده است، حسین در عین تحریک عواطف انسانی ایرانیان، آنها را جسور و متهور هم کرده است، مثل اینکه این اشک ها نه از سر ترس و تکریم مظلوم، بلکه نشانه شوق داشتن قهرمانی در وزان حسین است. حسین دال مرکزی است. همچنان هم قرار است این حسین قلوب و سیوف را فتح کند و پیش برود. نسل ها و کشورها را در بر بگیرد، امروز حسین از گفتمان شیعی فراتر رفته است و در حال جهانی شدن است. «معناشناسی حسین» رهگشاست. حسین جریان نیروپویایی تاریخ تشیع است. شاید این سخن ترجمان تحلیل امام راحل باشد که « این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» — فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📚 نشست علمی نقد و بررسی کتاب دین و مدل های فرهنگی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: 📅 چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/dinmfarhang 🆔 @iictchannel —__________________ فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
دین و مدل های فرهنگی.mp3
25.1M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی نقد و بررسی کتاب دین و مدل های فرهنگی 🎙 با حضور: محمدتقی سبحانی علی راد ✍️ دبیرعلمی: 📅 چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel ______________ فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي:«امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد» 🎙ارائه کننده اول: جناب آقای دکتر مجتبی رستمی کیا 🎙ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدیار حسینی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مهران گودرزی ⏰ زمان: شنبه ۲۸ بهمن، ساعت ۱۹ 🔳 نحوه اجرای برنامه: : قم، خیابان صفائیه، کوچه ۲۱، بیت الزهرا سلام الله علیها، طبقه اول، سالن جلسات اندیشکده مستعدان : 🔗 پخش زنده ازطریق لینک: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید _________ فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فراخوان «دو فصلنامه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال» برخی محورها: 1. مبادی نظری علوم اسلامی و انسانی دیجیتال 2.استخراج و رده بندی اطلاعات و موجودیت های علوم اسلامی و انسانی 3. متن کاوی، داده کاوی، تحلیل کلان داده و اطلاعات شبکه ای 4. سامانه های مشابه یابی و پیشنهاد دهنده محتوا و سائر موضوعات در زمینه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال * * جهت اطلاع از سائر موضوعات فراخوان به وبسایت https://disah.inoor.ir/ مراجعه نمایید.** مزایا: ۱. ارزیابی و نشر رایگان مقالات در شماره اول ۲. برخورداری مقالات از رتبه علمی پژوهشی با توجه به تعمیم امتیاز به شماره های نخست ۳. حمایت مالی از نویسندگان مهلت ارسال آثار ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ___ فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی 💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار می‎کند: ❇️ میهمان: حضرت آیت الله دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و رئیس انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم ❇️ میزبان: حضرت حجت الاسلام و المسلمین عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و عضو انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم 🗓 زمان: چهار شنبه 02/ 11/ 1402 ساعت 19 ✅ شرکت در نشست از طریق کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: @Imam_Ali_11 💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات ___ فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
کرسی بررسی امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد 🎙 ارائه کننده اول: جناب آقای دکتر مجتبی رستمی کیا 🎙 ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدیار حسینی 🎙 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا 🎙 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🎙 دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مهران گودرزی 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید