با عرض تبریک به رئیس جمهور منتخب، و ضمن تشکر از جناب آقای دکتر جلیلی و ضمن تشکر از همراهی مخاطبان محترم کانال فلسفه زبان اسلامی، از امروز کانال به فعالیت های عادی و روزمره خود بازخواهد گشت؛ از اینکه در این ایام همراهی کردید.
سپاسگزارم.
در این ایام خب روی بحث « استعاره ها در حکمرانی مقام معظم رهبری» متمرکزم، انشالله کار خوبی از آب در بیاید.
✍ مجتبی رستمیکیا
▫️یازده ساله بودم که عمر سیاسی من با انتخاب سید محمد خاتمی در 1376 آغاز شد، سیزده ساله بودم که ماجرای کوی دانشگاه رخ داد، در همین سال صیاد دل ها با وضعیت عجیبی درب منزلش ترور شد، 16 ساله بودم که پرونده هسته ای ما در شورای امنیت و آژانش مطرح شد و چه استرس هایی بهمان وارد نشد.
▪️18 ساله که شدم دکتر احمدی نژاد در یک رای تاریخی هاشمی رفسنجانی را از صحنه سیاسی ایران کنار راند و 22 ساله بودم که ماجرای فتنه 88 نقاب از چهره خود برداشت و در اوج خوشحالی، ماجرای خانه نشینی سال 91 دکتر پیش آمد، تو گویی تمام آرزوهای خود را بر باد رفته دیدیم.
▫️برای ما سخت بود سال 92، روحانی با « لولو هراسی» با یک رأی ناپلئونی رئیس جمهورمان شود و 8 سال ما را سرگرم برجام بدون فرجام کند، 96 ماجرای بنزین رخ داد و 98 یکی از تلخ ترین سال های زندگی من شد، تا مرز ناامیدی رفتم، حاج قاسم را ازمان گرفته بودند، 1400 رئیسی شهید آمد و هنوز طعم دوران خدمت او را نچشیده او را از دست دادیم و 1403 مسعود آمد و سعید در رقابت ناکام ماند.
▫️عمر 27 ساله سیاسی من محصولی از شکست ها و پیروزی هاست، ما در این مسیر پخته شدیم، ما این آیه را با گوشت و پوست خود لمس کرده ایم که « عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم» در اوج نا امیدی، امید خوابیده بود، به قول حاج قاسم: فرصتی که در تهدیدهاست در خود فرصت ها نیست؛ من عادت کرده ام زندگیم را در پس همه این شکست ها و پیروزی ها بسازم، تا مرز ناامیدی رفتم اما نا امید نشدم، پیروزی دکتر پزشکیان را نیز حمل بر یکی از این موقف ها می کنم و در پس آن خیرها و فرصت ها و الطاف خفیه ای می بینم که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می کنم:
1⃣مردم برای بیان صدای خود مکانيسم قانون اساسی را انتخاب کردند نه کف خیابان را، این به نوعی پاسداشت مبانی انقلاب اسلامی و امام راحل است
2⃣50 درصد آرا مقبولیت نظام را نشان داد، سرمایه اجتماعی نظام در حال بازسازی است.
3⃣ حاکمیت برای اولینبار رئیس جمهور قومی را تجربه می کند و این خود باعث کنترل گروه های تجزیه طلب کرد و ترک و اهل سنت خواهد شد
4⃣به واسطه همزبان بودن دکتر پزشکیان، ارتباط با کشورهای آذری زبان قفقاز و ترکیه بسیار تسهیل خواهد شد
5⃣ فرصت 4 ساله کار گفتمانی و تشکیلاتی در دولت سایه و تربیت نیرو بیشتر برایمان فراهم شده است
6⃣ گفتمان علم گرایی و برنامه محوری از اصلاح طلبان خارج و وارد جریان انقلاب شده است.
7⃣ با نفوذ در اطراف رئیس جمهور می توان به انشعاب یک شاخه اصلاح طلب عدالت خواه امیدوار بود ( گفتمان غالب اصلاحات شکسته خواهد شد)
8⃣ آزادی های مشروع همچون اینترنت و... نسل z را همراه تر خواهد کرد.
در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم
چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📍رونمایی از جلد شماره پنجم مجله خردورزی
➖تبیین دستاوردها و ترسیم ضرورت توسعه علوم شناختی؛
⚠️ تهاجم شناختی در کمین
❓چرا غفلت از علوم شناختی، جوامع مختلف را استعمار زده میکند؟
✔️ برخی از مطالب این شماره:
🟢 معمار اقتدار ایران
پنج گفتار پیرامون کنشهای علمی و عملی
دانشمند شهید دکتر محسن فخریزاده
در عرصه علومشناختی و امور دفاعی
🔺نماز، سلاح مبارزه با اومانیسم
مکاتب سکولاریستی چگونه مقاصد انسان را منحرف میکنند؟
🔺نبرد میان اذهان
دکتر هدایت صحرایی در گفتگو با مجله خردورزی:
وقایع 1401 بر پایه نوروتکنولوژی و ابزارهای جنگ شناختی بود
🔺علومشناختی در احتضار
پاسخهایی به ادعای مرگ علوم شناختی
➕ گفتوگوهایی با:
دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر مهدی گلشنی، دکتر ابراهیم آزادگان، دکتر ابراهیم اصولی و...
🖌 نقاشی جلد: آرش فروغی
🛒 پیشخرید بهزودی آغاز خواهد شد...
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مصاحبه با دکتر مجتبی رستمیکیا با موضوع
👇
چرایی گسست فلسفه بومی از حوزه علوم شناختی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ هرمنوتیک و شلایرماخر
🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا
جلسه پایانی
تاریخمندی در هرمنوتیک شلایر ماخر
▫️ چهار شنبه/۲۰ تیر ماه/ساعت۱۶
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6938
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منابع.docx
14K
چند منبع خوب فارسی جهت مطالعه زبان قرآن و هرمنوتیک
✍️ سروران بنده می دانند اساس هرمنوتیک به زبان آلمانی و فلسفه تحلیلی به زبان انگلیسی است، با مقایسه کتاب های ترجمه شده و یا تالیفی در فارسی با منابع زبان اصلی، اختلاف شگرفی میان « آنچه در هرمنوتیک هست» با « آنچه در هرمنوتیک ترجمه شده» به چشم می خورد.
از این رو منابع پیوست شده صرفا برای آشنایی اولیه خواهد بود
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#دارالعلم
#ادبیات_وزبان_شناسی
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی
🔶مدرسه ادبیات و زبان شناسی
🎙حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🎙حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🔶حضرات آیات،حجج اسلام و اساتید محترم:
🎙احمد پاکتچی
🔸ریشه شناسی واژگان قرآنی
🔻شنبه ۶ مرداد
🎙محمد عشایری منفرد
🔸مطالعات تطبیقی دانش های زبانی با سایر دانش ها
🔻یک شنبه و دوشنبه ۷و۸مرداد
🎙محمدباقرسعیدی روشن
🔸معناشناسی قرآن
🔻سه شنبه و چهارشنبه۹و۱۰مرداد
🎙مهدی رضایی
🔸هندسه دانش های زبانی
🔻شنبه ۱۳ مرداد
🎙علیرضاقائمی نیا
🔸نشانه شناسی قرآن
🔻یکشنبه و دوشنبه ۱۴و۱۵مرداد
🎙حامداکبرپور
🔸زبان شناسی و جنگ شناختی
🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶و۱۷مرداد
🔘ثبت نام: تا ۲۵تیرماه
🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد
🌐لینک ثبت نام:
https://portal.hozehkh.com/registers
✍🏻 مدرسه تابستانه دارالعلم
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل قرار بگیرد. کتاب «نامیرا» این مسئولیت را دارد که مخاطب را با خود به کوفه برده و تصویری از شرایط اجتماعی و تاریخی مردمش ارائه کند.
✍ بیشترین حضور هرمنوتیک شلایر ماخر در فیلم و رمان است، اگر دتبال یک کار روش مند در حدزه #هرمنوتیک_رمانتیک هستید. از این کتاب بهره ببرید
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل ق
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل قرار بگیرد. کتاب «نامیرا» این مسئولیت را دارد که مخاطب را با خود به کوفه برده و تصویری از شرایط اجتماعی و تاریخی مردمش ارائه کند.
عبدالله گفت: «از کدام ستم سخن میگویی؟ از یزید؟ او که تازه خلیفه است و هنوز کاری نکرده. از معاویه میگویید که او را نزدیکترین صحابۀ رسول خدا به حکومت شام گماشت و در دوران خلافت خویش نیز چنان مشرکان را ذلیل کرد که هنوز هم رومیان از شنیدن نام سپاه شام بر خویش میلرزند. در سرزمینهای اسلامی نیز چنان امنیت و آرامشی فراهم ساخت که اگر ربیع و مادرش تا مصر و حجاز هم میرفتند این بر سرشان نمیرفت که از نخله تا کوفه. شما نیز گمان نکنید که اگر شام ضعیف شود کوفیان تقویت میشوند. یقین داشته باشید که چه شام ضعیف شود چه کوفه، آنکه بهرهاش را میبرد رومیان هستند نه مسلمانان.»
این پاراگراف، بخش کوتاهی بود از کتاب «نامیرا» نوشتۀ صادق کرمیار که انتخاب کرده و تقدیمتان کردم. از همین پاراگراف کوتاه میتوان فهمید که «نامیرا» واقعۀ عاشورا را از دل موقعیت اجتماعی و تاریخی آن توضیح داده است. استدلالهای متفاوت و مواضع مختلفی که شخصیتهای این داستان بلند ارائه میکنند، ذهن مخاطب را به چالش میکشد و پرسشی را در ذهن او تقویت میکند: «اگر من در آن زمان زندگی میکردم، چه موضعی داشتم؟»
صادق کرمیار تلاش کرده است که پیچیدگی موقعیت را برای مخاطب روایت کند تا مخاطبی که پس از هزارسال با ماجرا مواجه میشود، چون یک قهرمان به ذم مردم کوفه نپردازد و خودش را نیز بسنجد و درگیر موقعیت زمانی کند.
«نامیرا» علاوه بر اینکه مخاطب را به دل داستان میکشاند، به او تمرین ولایتپذیری نیز میدهد. هرچند که باید گفت در این بخش خوانش دقیقی از مفهوم ولایت و ولایتپذیری نداشته است و درگیر خوانشهای امروزی از این مفهوم شده است.
این کتاب که در ۷ فصل و ۳۳۶ صفحه ارائه شده و نویسنده تلاش کرده است که به این سوالها پاسخ دهد: «چرا امام حسین(ع) ناگهان در صحنه کربلا تنها شدند؟ چرا همانها که با نامههای التماس آمیز خود، از ایشان دعوت کرده بودند، به جای دست بیعت، شمشیرهای شقاوت از نیام برکشیدند؟ راز و رمز دگردیسی مردم کوفه چه بود؟ آیا از ابتدا دروغ گفته بودند یا در عرصههای پرمخاطره و بحبوحۀ حوادث، کم آوردند و بر پیمان خویش پا نهادند؟ چرا از میان یک لشکر و سپاه یکی حر درآمد و دیگری ابن سعد؟ چرا امام حسین(ع) با اینکه مردم کوفه را میشناختند، باز هم دعوت آنان را پذیرفتند؟ چرا با همه خاندان گرامیشان به کوفه رفتند؟ چگونه امکان دارد مردمی که با شور و اشتیاق امام(ع) را به کوفه دعوت میکنند، در مدت اندک یا در مقابل ایشان شمشیر میزنند یا شرمنده و ترسان فرار میکنند تا چشم در چشم امام نشوند؟»
پاسخ بسیاری از معماهای عاشورا و کربلا در رمان تاریخی تحلیلی «نامیرا» ارائه شده است. «نامیرا» داستان امروز ما هم هست، چرا که ماجرای ندای امام زمان هر عصر به عکسالعمل امت در طول تاریخ استمرار دارد.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
وقتی نظر امثال #محسن_رنانی در نوشته #روستای_نصف_جهان را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300 سال است که از برنامه توسعه عقب مانده و در رنسانس متوقف شده اند. نمی دانم چيزی از ایده #پست_مدرنیسم درباره #بازگشت_به_روستا شنیده اند؟
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
فلسفه زبان اسلامی
وقتی نظر امثال #محسن_رنانی در نوشته #روستای_نصف_جهان را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300
سوال:
سلام و احترام
عمرتون به خیر و نیکی و عاقبت بخیری
عزاداریهایتان قبول
راستش من دقیق متوجه پُست امروزتان نشدم... بحث آقای محسن رنانی دقیق چه بوده است و ایده پُست مدرنیسم درباره بازگشت به روستا چیست؟
بله. هم نوشته اولش و هم نوشته دوم...
نوشته اولش به نظرم اشکالی نداشت تا اینکه رسید به پاراگراف آخر که از انتخابات گفت...
و در نوشته دوم که گفت منظورش این نبوده و اگر چنین برداشتی شده، عذرخواهی کردند.
عشق من روستای نصفجهان | تارنمای محسن رنانی
https://renani.net/texts/notes/my-love-esfahan-village/
پاسخ:
سلام و احترام
عزاداری ها قبول (اگر جناب رنانی این را مصداق عدم توسعه یافتگی ندانند)
متاسفانه همان ادعاهای گزاف در مورد توسعه مطرح شده است
هیچ کدام از مصادیق مطرح شده، مصداق توسعه و توسعه گرایی نیستند، امیدوارم بسیاری از ما درک کنیم گره اول توسعه پذیرش زیست بوم ایرانیان است، کسانی که این مسئله را درک نکنند لاجرم در برنامه های توسعه رضاخانی و اتاتورکی محصور می شوند.
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
#محسن_رنانی
روزی هزاران #تعزیه در این مملکت برگزار می شود، #تئاتر توسعه است، #تعزیه خیر
روزی هزاران هیات و مجلس و میتینگ و گردهمایی مذهبی برگزار می شود، #کنسرت توسعه است، #هیئت خیر
روزی صدها نوشته اعتراضی در باب دولت در ایران نوشته می شود، #اعتراض_کف_خیابان توسعه هست، نوشته های انتقادی ما خیر
✍ بنده غرب ستیز نیستم اما به نظر میرسد جناب #رنانی و امثالهم توسعه را #غرب_گرایی می پندارند
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem