👓 نکاتی مهم از استادی مهم: رعایت کنید تا خسته و ملول نشوید:
2⃣ همهی متون سخت را ابتدا تا انتها نخوانید! :
یکی دیگر از مشکلات برای طلاب این است که متون بسیار دشوار را میخواهند از ب بسمالله تا آخر بخوانند و تطبیق دهند!
توجه به متون کهن خوب است اما با توجه به پیچیدگی شدید، آیا ارزش این را دارد که انسان عمر خود را پای آن بریزد؟! همین است که استاد هم شدیدا از سخت نویسی بوعلی ناراحت است البته بعدا حق هم به او میدهد😊
برای فهمیدن متون سخت شاید یک سال تمرکز روی اینگونه کتابها انسان را بسیار جلو ببرد و خود استاد محترم هم فرمودند که شفا را درس نگرفته اند و با تلاش توانستهاند تدریس کنند، پس اگر تمرکز و دقت روی متن باشد و با یک استاد یکی دوسال با مدل نوشتن بوعلی آشنا شوید خودتان تا حد زیادی میتوانید به این متون رجوع کنید و بزرگانی مثل علامه مصباح و شهید مطهری هم تمام شفا را درس نگفته اند.
3⃣ در فلسفه از متون جذابتر و دارای اشاره روایی استفاده کنید و در کنار آن شرح ایات و روایات یک فیلسوف برجسته (نظیر صدرا) را ببینید:
وقتی شما با یک متن خشک و کاملا استدلالی آنهم با اغلاق نویسی روبرو هستید، اثر آن را در فهم آیات و روایات نخواهید دید، از این رو ممکن است بعد ۴۰سال بگویید ۴۰سال در مقدمه ماندم!
در حالیکه بعضی بحوث فلسفی مثل نفس معاد واجب عین آیات و روایات است!
وقتی نفس اسفار را بخوانید و کنار آن تفسیر آیه ((و جائت کل نفس معها سائق و شهید)) را از صدرا ببینید امکان ندارد خسته و ملول شوید و بگویید پس کی به اصل کار برسیم!
غوامض آیات نفس و معاد و بحث تجلی و... بدون حکمت قابل فهم نیست.
4⃣ اگر استاد هستید فقط به درخواستهای طلاب اکتفا نکنید:
یکی از مشکلاتی که استاد محترم با تواضع و اخلاص بینظیر اشاره کردند این بود که مثلا دلیل اینکه این کتاب را گفتم درخواست طلاب بود، قطعا درخواست طلاب موثر است اما اگر انسان روی برنامه و نقشه این راه را نرود بعدا از نیامدن طلاب هم خسته خواهد شد؛
5⃣ فلسفه بدون استاد و نظارت استاد خسته کننده است:
همه این عوامل بالا اگر یک استاد دینشناس (فقیه) راه رفته به انسان مشورت بدهد پیش نخواهد آمد. خود استاد حشمتپور فرموده بودند که این موارد را زیاد درس نگرفتهاند و روی نبوغ و تفکر خودشان آموختهاند. به نظر میرسد وجود استاد هم در فهم هم در تکمیل مباحث نقش خیره کننده دارد. علامه کل اسفار را طوری خوانده بود که میگفت اگر خود صدرا هم بیاید بیش از این نمیتواند به من یاددهد! اما وقتی پیش اقای #قاضی رفتم فهمیدم که یک کلمه هم نفهمیدم!
❗️ و در آخر اینکه استاد عزیز کمی کسالت بدنی دارند که قطعا در نحوه بیان موثر بوده است، خدا این استاد محبوب و حقیقتا متواضع را حفظ کند انشاءالله
#حشمت_پور
@HozeTwit
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی
▫️استاد مجتبی رستمی کیا
🔹 دوشنبه ۱۳ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6093
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
اخبار و مباحث راجع به هوش مصنوعی این روزها نقل محافل علمی شده و بقول یکی از اساتید آینده پژوه ( استاد مجتبی رستمی کیا ) به احتمال خیلی زیاد یکی از پیشران های آینده خواهد بود و تغییر و تحولات زیادی در پی آن رخ خواهد داد
به هر روی هوش مصنوعی مباحث آکادمیک مخصوص بخود را دارد که در جای خودش باید پیگیری شود و مطمئنا این کانال و امثال این کانال چیزی جز اطلاع رسانی در این زمینه را نمی توانند عهده دار باشند
چیزی که مهم است این نکته خواهد بود که پیگیری کردن اخبار و دانستن جنبه های مختلفش به معنای مرعوب شدن در مقابل آن نخواهد بود و به عبارتی نباید ما را به هوش مصنوعی دوستی افراطی برساند
بلایی که حماس در طوفان الاقصی بر سر اسرائیل در آورد دقیقا مثال بارز این نکته بود ؛ چرا که رژیم منحوس بشدت فریفته هوش مصنوعی شده و به خیال خودش حماس را کنترل می کرد، غافل از اینکه حماس با دادن اطلاعاتی متفاوت با آنچه که در حال رخ دادن بوده سعی در فریب هوش مصنوعی داشته و موفق هم شد
اما نباید از نظر دور داشت که هر چه زمان رو به جلو می برد ابرازهای کنترلی انسان هم به طرز عجیبی رو به فزونی می گذارد و گویی انسان را در یک زندان قرار می دهد یکی از این ابزارهای کنترلی را میشود هوش مصنوعی هم دانست ؛ همانطور که در همین چند خطی که برایتان نوشتم ملاحظه فرمودین هوش مصنوعی تبدیل به ابزاری چند وجهی شده که حوزه های مختلف را درگیر خودش کرده ، حوزه اقتصاد ، سیاست ، سلامت و...و حتی مباحث الهیاتی !!
سیاست مدار آینده سیاست مداری است که علاوه بر مسائل سیاسی این را هم بداند که هوش مصنوعی در سیاست چه تاثیری خواهد گذاشت
اقتصاددان آینده ، اقتصاددانی است که علاوه بر مطالبی که در کتاب های اقتصادی می خواند مطالبی از هوش مصنوعی هم بداند
الهی دان آینده ، فقیه آینده ، الهی دان و فقیهی است که علاوه بر مطالب مدون در کتب مربوط از هوش مصنوعی هم بداند
برای فقیه از این جهت که متعلق مسائلش در آینده گره خورده با مسائل هوش مصنوعی است و الهی دان هم از این جهت که جنس مطالبی که در آینده مسئله خواهد شد گرهی از مباحث علوم شناختی که یکی از زیرشاخه هایش هوش مصنوعی است ، خواهد بود
شاید این مطلب را در مباحث آینده پژوهانه باید پیگیری کرد که هوش مصنوعی تا کجا قصد ادامه دارد و چه تغییرات کلانی را قرار است در حوزه های مختلف بوجود آورد اما آنچه که مسلم است این است که باید دورنمایی از آینده را مد نظر داشت و متناسب با آن جلو رفت تا اهل زمانه خود بود و او سوار بر مطلب باشد نه مطالب تهدید کننده حیثیت وجودی اش !!!
این کتاب برای کسانی مناسب است که گرچه مشتاق دانستن دربارۀ هوش مصنوعی هستند، اما از خود میپرسند، چرا این پدیده همواره ده یا بیست سال از ما فاصله دارد! این مسئله، دلیلی علمی دارد که من توضیح میدهم.
◽️همچنین اگر فکر میکنید که پیشرفت هوش مصنوعی به سمت ابرهوش اجتنابناپذیر است و نگرانید که وقتی این امر محقق شد چه باید کرد، این کتاب را بخوانید. اگرچه نمیتوانم اثبات کنم که اربابان هوش مصنوعی هیچگاه ظاهر نخواهند شد، اما قادرم دلیلی پیش روی شما بگذارم که چشمانداز وقوع این سناریو را به صورتی جدی تضعیف کند. اکثر شما باید این کتاب را مطالعه کنید؛
اگر راجع به انبوه جاروجنجالهای شکلگرفته دربارۀ هوش مصنوعی در جامعه کنجکاو و در عین حال سردرگم شدهاید. من ریشههای شکلگیری افسانه هوش مصنوعی و آنچه درباره چشماندازهای دستیابی واقعی به هوش مصنوعی در سطح انسانی میدانیم یا نمیدانیم را توضیح داده و خواهم گفت چرا باید بیش از این، قدردان تنها هوش واقعی که میشناسیم، یعنی هوش خودمان باشیم. موفقیت در دستاوردهای محدود، ما را یک قدم هم به هوش عمومی نزدیک نمیکند. سیستمها برای هوش عمومی نیاز به استنباطهایی دارند که از طریق آنها بتوانند برای مثال، روزنامه بخوانند یا مکالمهای پایه برقرار کنند یا مانند «رُزی» روبات کارتون «جِتسونها» دستیار شوند. این استنباطها را نمیتوان با دانش کنونی ما در حوزه هوش مصنوعی برنامهنویسی کرد، آموخت یا مهندسی نمود.
#افسانه_هوش_مصنوعی
اریک لارسون
ترجمه محمد مظفرپور
انتشارات امیرکبیر
@Question_the_Unquestioned
👈 فلسفه زبان اسلامی
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هوش مصنوعی: رویکرد مدرن (AIMA) یک کتاب درسی دانشگاهی در زمینه هوش مصنوعی است که توسط استوارت جی راسل و پیتر نورویگ نوشته شده است. این کتاب برای اولین بار در سال 1995 منتشر شد و ویرایش سوم کتاب در 11 دسامبر 2009 منتشر شد. این کتاب در بیش از 1100 دانشگاه در سراسر جهان استفاده می شود و "محبوب ترین کتاب درسی هوش مصنوعی در جهان" نامیده می شود. این متن استاندارد در زمینه هوش مصنوعی محسوب می شود.
Stuart J. Russel, Peter Norvig - Artificial Intelligence_ A Modern Approach-Pearson Education Inc. (2009)
#معرفی_کتاب
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#شیخ_مفید پدر استعدادیابی حوزه در زمان آل بویه است، خروجی های این دوره سید مرتضی، سید رضی، #شیخ_طوسی و نجاشی و... مثال زدنی اند. وی حائز سیستم رتبه بندی در پرداخت شهریه نخبگانی در حوزه است. یک نظام بورسیه جذاب و اثربخش در سنت تعلیمی گذشته حوزه علمیه
واقعا #مفید بود
9 آذر سالگشت شیخ مفید گرامی باد
https://virasty.com/rostamikia/1701353343224547376
🔘 رسانه نخبگان، مشاور امین نخبگان ایران اسلامی
https://eitaa.com/najmnews
فلسفه زبان اسلامی
صد رحمت بر مخالفین و متنفرین از فلسفه ای که با مخالفت خود باب جدیدی از گفتگوی فلسفی پیش کشیدند ( غزا
برای نسل ما که با راهبری استاد #حشمت_پور با تراث فلسفه اسلامی آشنا شدیم، این مصاحبه بهممان ریخت و بعد از تعاریف آقا از #علامه_طباطبایی کمی تحمل چنين موضع گیری سخت شد. و گرنه شأن این استاد عزیز و زحماتشان محفوظ است و تا همیشه خود را #شاگرد ایشان می دانیم
از همه سرورانی که تذکر اخلاقی دادند ممنونم
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هنری کسینجر در 100 سالگی درگذشت.
◽️در ادبیات ژورنال کشور، او بیشتر وزیر پیشین امور خارجه آمریکا بود و کتاب ها و دانش او کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
🔸آخرین اثر او در سال 2023، یک روایت آینده پژوهانه است با عنوان « عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ما»، این کتاب با همکاری اشمیت و هاتنلوچر نگاشته شده است.
مسئله اصلی کتاب👇
◽️هوش مصنوعی چگونه تجربه انسان را تغییر می دهد؟ این رویکرد منحصربهفرد به خواننده اجازه میدهد تا هوش مصنوعی را با چشماندازی وسیع بررسی کند که باورهای سنتی را به چالش میکشد و خواننده را با نمونههایی درگیر میکند که چگونه هوش مصنوعی قبلاً بر زندگی روزمره انسانها تأثیر گذاشته است و در آینده این کار را به میزان بیشتری انجام خواهد داد. به عبارت دیگر، پیشفرض کتاب این است که هوش مصنوعی بر خلاف هر فناوری دیگری در تاریخ، جامعه را اساساً متحول میکند، زیرا وظایف انسانی را انجام میدهد و به طور فزایندهای بر تصمیمات انسان تأثیر میگذارد.
◽️نویسندگان این ادعای جسورانه را با رویکردی مبتنی بر فناوری، افکار و اعمال انسانی، ارتباط جهانی و امنیت ملی حمایت میکنند تا اینکه چگونه هوش مصنوعی جامعه را مجبور میکند تا با آنچه که هویت انسانی را تشکیل میدهد دست و پنجه نرم کند. سیستمهای هوش مصنوعی حجم وسیعی از اطلاعات را مصرف میکنند، پردازش میکنند و در بسیاری از موارد بر اساس آنها عمل میکنند.
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
به دستور رئیسجمهور، دهقانی فیروزآبادی، مأمور تشکیل شورا و مرکز ملی راهبری هوش مصنوعی شد
🔹هدف از تشکیل این شورا، ایجاد هماهنگی و همافزایی دستگاههای ذی ربط و کنشگران پیشران در حوزه هوش مصنوعی عنوان شده است.
🔹ایجاد زنجیره کامل و پایدار چرخه ایده تا ثروت (بازار)، استفاده از فرصت جهشی هوش مصنوعی برای پیشرفت اقتصادی، رسیدن به مرجعیت علمی و تحریمناپذیری و کسب جایگاه پیشتاز و پایدار در میان کشورهای جهان از اهم مأموریتهای محول شده به «شورای راهبری هوش مصنوعی» است
🔹آقای رئیسی تأکید کرده بهمنظور تحقق وظايف و انتظارات از شورا و پیگیری منسجم و متمرکز اهداف فناورانه و اقتصادی در این حوزه، راهاندازی «مرکز ملی هوش مصنوعی» در دستور کار قرارگیرد.
@Nasimonline
#مرکزملی_هوش_مصنوعی
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
در چند روز گذشته سعی کردم اظهارنظر برخی در مورد #شکست_هوش_مصنوعی در حمله 7 اکتبر را گوش بدهم و مطالعه کنم، به نظرم چنین اظهاراتی فقط از کسی بر می آید که نه #هوش_مصنوعی را می شناسد و نه #جنگ_شناختی را!
الله اعلم
https://virasty.com/rostamikia/1701584726281157816
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔸کرسی علمی- ترویجی چالشهای معرفتشناختی فضای سایبر
🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#مهدی_عباس_زاده
#علیرضا_قائمی_نیا
محسن انبیایی
✍️ دبیرعلمی: #محمدمهدی_حکمت_مهر
⏰ یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/sybeer
#کرسی
#علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
استاد جان ، شاید اینگونه بگوییم بهتر باشد که حماس ( محور مقاومت) در هفتم اکتبر هوش مصنوعی را دور زده و با شما هم عقیده ام که تعبیر شکست هوش مصنوعی تعبیر دلچسب و دقیقی نیست
هوش مصنوعی بر اساس دیتاها و الگوریتم های خاصی ، پردازش اطلاعات میکند، طبیعی است که اگر دیتاهای خلاف واقع به او بدهید بر همان اساس پردازش میکند
در روزهای قبل از هفتم اکتبر اطلاعاتی به دور از واقعیت توسط حماس وارد آلگوریتمهای سیستم های پایش اطلاعات سرویس های امینتی اسرائیل میشده و بر اساس همین داده های ورودی ، شرایط پایدار توسط هوش مصنوعی تشخیص داده میشده ...
دور از انتظار نیست که در آیندهای شاید خیلی نزدیک بتوانند سیستم های پایش اطلاعات را از این مدل فریب ها نجات دهند
ابزارهای کنترلی روزبهروز ما را بیشتر تحت الشعاع قرار میدهند
________________
@hoomas
چالشهای معرفتشناختی فضای سایبر.mp3
24.32M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی “چالشهای معرفتشناختی فضای سایبر"
🎙 با حضور:
#مهدی_عباس_زاده
#علیرضا_قائمی_نیا
محسن انبیایی
✍️ دبیرعلمی: #محمدمهدی_حکمت_مهر
⏰ یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت I #کرسی
#علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فکرت
🔘#گزارش_تصویری | #محفل_گفتگو
☑️ نخستین نشست نویسندگان علوم انسانی با موضوع «روزنامهنگاری اندیشه و رسالت امروز نخبگان» در رسانه فکرت برگزار شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
movafaqat12.mp3
5.11M
جلسه دوازدهم
موافقت معنایی
دکتر رستمی کیا
گشتار در گروه فعلی
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 12.pdf
373.4K
جلسه دوازدهم
موافقت معنایی
دکتر رستمی کیا
گشتار در گروه فعلی
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
مناظره بیش از آنی که تقابل گفتمان انقلاب (عقلانیت دینی) با غیر آن در حوزه حجاب باشد، گفتگوی دو "سنت گرای وجود گرا" بود. عقلانیت دینی و فهم دینی آقای مطهری به دنبال ساخت یا ساخت شکنی روایت یا فراواقعیت ها نیست ( به خلاف شریعتی)، ریشه در نوعی رئالیسم بازنمودی دارد که در حکمت اسلامی صورتبندی شده است.
#جمشیدی
#عبدالکریمی
#حجاب
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی
▫️استاد مجتبی رستمی کیا
🔹 دوشنبه ۲۰ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6093
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔺شورش فیلسوفان علیه هابرماس و رژیم موقت صهیونیستی/ ۴۰۰ فیلسوف بیانیه را امضا کرده اند...
🔹جودیت باتلر و جمعی از فلاسفه جهان با صدور بیانیهای از همکاران خود دعوت کردند در همبستگی با فلسطین و تلاش علیه آپارتاید و پشتیبانی از پویش بایکوت دانشگاهی و فرهنگی مؤسسات اسرائیلی متحد شوند.
در بخشی از این بیامیه آمده است:
🔹«ما گروهی از اساتید فلسفه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا هستیم که این متن را مینگاریم تا همبستگی علنی و بیتردید خود را با مردم فلسطینی ابراز کنیم و کشتار پیشرونده و بهسرعتفزایندهای که توسط اسرائیل و با پشتیبانی کامل مالی، مادی و عقیدتی دولتهای خودمان در غزه صورت میپذیرد را محکوم کنیم.
🔸ما چه از حیث اخلاقی، چه فکری و چه دیگر جنبهها مدعی هیچگونه اعتباری بر اصل فیلسوف بودن خود نیستیم. هرچند اصول ما اخیراً گامهای ستایشبرانگیز بلندی را در مواجهه با سابقه تاریخی عادات بروندارانه فلسفه و در پرداختن مستقیم به بیعدالتیهای عاجل و کنونی برداشته است. ما برای چنین غایتی، همکارانمان در حیطه فلسفه را دعوت میکنیم که در راستای غلبه بر سکوت و پرهیز از مشارکت در جُرم، به ما بپیوندند.
🔹ما آگاهیم که کشورهایی که در آن زندگی و کار میکنیم و مالیات میپردازیم مشغول تأمین بودجه و پشتیبانی از یک طرف، و فقط یک طرف، در این منازعه عمیقاً نامتقارن هستند، آن طرف هم مظلوم نیست بلکه ظالم است
در حالی که مشغول نگارش این متن هستیم بمبها بیش از ۸۵۰۰ نفر را در غزه کشتهاند. زمانی که شما این متن را میخوانید این عدد افزایش یافته است. هزاران نفر غیر از تعداد مذکور زیر ویرانهها محبوس شدهاند. محاصره آن قلمرو برای بیش از سه هفته باعث قطعی غذا، آب، دارو، سوخت و برق شده است. در بحبوحه حملات هوایی و در پی تدارک حمله زمینیای که در حال انجام است به یک میلیون ساکن غزه شمالی دستور داده شده که از خانههایشان فرار کنند بی آنکه هیچ جای امنی برای رفتن داشته باشند. زمزمههای «نکبت» دوم هرچند دلسردکننده اما محتمل است. انسانهای باوجدان وظیفهای جهت زبان گشودن علیه این قساوتها دارند. برداشتن چنین گامی دشوار نیست، آنچه برای ما بسیار دشوارتر است این است که چشمانمان را به سکوت و تبانی بر یک نسلکشیِ در حال وقوع بپوشانیم.
@amniatemeli
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
جودیت باتلر (انگلیسی: Judith Butler) (زادهٔ ۲۴ فوریه ۱۹۵۶) فیلسوف پساساختارگرا و منتقد فمنیست آمریکایی است و در زمینههای فمینیسم، نظریه فراهنجار، فلسفه سیاسی و علم اخلاق صاحب نظر است. وی دارای کرسی استادی در رشته ادبیات در دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک است.
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی
▫️استاد مجتبی رستمی کیا
🔹 دوشنبه ۲۷ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6093
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
Chalmers David J. - Reality+_ Virtual Worlds and the Problems of Philosophy-Norton & Company (2022).pdf
28.03M
#چالمرز
#معرفی_کتاب
#فلسفه_ذهن
#علوم_شناختی
واقعیت افزوده
✍ یکی از بهترين آثار دیوید چالمرز
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
4_5960899124873134930.mp3
17.21M
#افعال_گفتاری
#نقد
#ملکیان
🎙مصطفی ملکیان
چند نکته انتقادی نسبت به تدریس آقای ملکیان داشتم که مشروح آن را در دوره فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی توضیح داده ام و دو جلسه آینده بر روی نظریه افعال گفتاری از نظر آستین و سرل متمرکز می شوم:
1⃣ تفکیک بین هدف و نتیجه، تفکیک صحیحی برای توضیح فعل ضمن گفتار و فعل پساگفتاری نیست
2⃣ هر سه فعل گفتاری، فعل اند و قصد یا حیث التفاتی در آن ها وجود دارد اینطوری نیست که فعل پساگفتاری اراده درش دخیل نباشد
3⃣فعل پساگفتاری تاثیر روی مخاطب نیست لزوما، این را سرل در افعال گفتاری توضیح داده
4⃣در 5 قسم فعل مضمون در گفتار سرل در کتاب ساخت واقعیت اجتماعی افزونه ای دارد و آن ها را مساوی با نهادهای اجتماعی و قواعد کرده و آن ها را تکثیر کرده است
5⃣ صدق و کذب اساسا در آستین به بعد جای خود را به " متناسب" و "غیرمتناسب" می دهد. این نظریه سراسر صورت بندی نظریه فعل است و از نوعی رئالیسم بازنمودی یا پدیداری دفاع می کند که محوریت آن انشا است نه اخبار
6⃣ گفتار در فعل گفتاری، مقابل نوشتن نیست، نوعی اظهار و بیان است و نیازی نیست تفکیک کنیم که این قسمت را یکسان بدانیم
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd