eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
568 عکس
50 ویدیو
148 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
دوره آموزش معناشناسی استاد آقای دکتر مجتبی رستمی کیا زمستان ۱۴۰۲ مجتمع آموزشی شهید حقانی ره شهرک مهدیه 🆔@markazemahdie معناشناسی جلسه اول 11 بهمن 1402 🔸 جغرافیای دانش های زبانی 🔘فلسفه زبان ◽️فلسفه تحلیلی زبان ◽️فلسفه قاره ای زبان 🔘معناشناسی ◽️ساختارگرا ◽️گشتاری زایشی ◽️شناختی ◽️نقش گرا ———————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
مدتی هست با همکاران عزیز گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش های مجلس " مسائل نوپدید آموزش و پرورش در ایران" را مشغول هستم، بسیار اندیشیدم و آموختم، متن ارائه در " همایش کانون مدارس اسلامی" خروجی این پژوهش بود. تغییرات در نهاد دانش به خصوص در آموزش عالی و آموزش و پرورش و حتی آموزش عمومی به سرعت در حال انجام هست و می تواند یکی از وجوه اصلی نظام معلمی را با کاهش ارجاع روبرو کند. مربی محوری تا به امروز به این شدت تهدید نشده است 👇 🔸 نشست *مدارس آینده* https://aparat.com/v/yA4so ——————- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem 🌐ihisps.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 وزیرخارجه پیشین ترکیه: از موضع کشورم در قبال فلسطین شرمسارم، داد و ستد ترکیه با اسرائیل به هیچ وجه توجیه شدنی نیست. 📡کاوش پلاس @Nasimonline اگر می خواهید داود اوغلو را بیشتر بشناسید کتاب وی را مطالعه کنید، وی در فصل اول این کتاب، کوشیده است تا در پرتو روش های گفتمان و ترکیب آن با معناشناسی شناختی ابعاد جدیدی از تبیین، درک و مفهوم سازی و جهت دهی طرحوارهای تصویری ترکیه امروزین را به نمایش بگذارد. به همه دوستانی که به " نشانه شناسی سیاسی" و " زبان قدرت" علاقمند هستند مطالعه این کتاب را پیشنهاد می دهم. تنها اثر قابل توجه در گذشته، در حوزه نشانه شناسی سیاسی کتاب « زبان سیاسی اسلام» برنارد لوئیس ترجمه دکتر بهروزی لک، نوعی نگرش « ساختارگرایانه» به زبان شناسی دارد. در حوزه گفتمان هم اگر بخواهید کار کنید کتاب « قدرت، گفتمان و زبان، سازو کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران» دکتر علی اصغر سلطانی پیشنهاد می شود. این کتاب به روش لاکلائو و موفه، جریان قدرت را پردازش کرده است وجه اشتراک روش های گفتمان و روش معناشناسی شناختی، ساخت شکنی آن هاست. ( هر دو به نوعی دیکانستراکت می کنند) ————————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
ضمن گرامیداشت مولفان کتاب های زیر: 👇 قد و قواره کتاب سال حوزه را از «برگزیدگان» آن بشناسید. اهل فن قضاوت کنند که چرا باید موسوعه و معجم جزء کتاب های برگزیده باشد؟ یعنی حوزه علمیه پس از 40 سال تولیدی نداشته است که همچنان باید «تحلیل و نقد» و « موسوعه» و « معجم ها» برگزیده شوند؟ ————————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Amit Konar - Artificial intelligence and soft computing_ behavioral and cognitive modeling of the human brain-CRC Press (2000).pdf
9.07M
📌Konar, Amit. Artificial intelligence and soft computing : behavioral and cognitive modeling of the human brain,2000,CRC Press LLC هوش مصنوعی و محاسبات نرم: مدل‌سازی رفتاری و شناختی مغز انسان اهم وظائف مدلسازی شناختی👇 شناسایی و مدل‌سازی کنش ­های عالی شناختی نظیر حافظه، توجه، تصمیم ­گیری، قضاوت، استدلال، زبان و تکلم در انسان و انطباق آن با ماشین کمک به تهیه نقشه عملکرد شناختی از طریق مدل‌سازی ریاضی. تاسیس آزمایشگاه تحلیل سیگنال­ها و تصاویر مغزی یکی از وجوه اصلی این مدلسازی خواهد بود ◽️ خلاصه ای از مدلسازی این مسئله خود یکی از زیربناهای اصلی هوش مصنوعی است، مدل سازی رفتاری و و شناختی مغز انسان که از رویکردهای پزدارش توزیع شده موازی و بازنمایی ذهنی تصویر سازی استفاده می کند. یکی از قسمت های مهم مدلسازی، شباهت فیزیولوژیکی عصبی بین تصویرسازی و ادراک است، این مسئله خود می توانند « نقشه های شناختی» را تا حدود زیادی هموار کند. فصل هشتم این کتاب را به صورت ویژه ببینید آنجا که از شبکه های معنایی و تاثیر وراثت در شبکه های معنایی و دستکاری پیشفرض های شناختی در شبکه معنایی صحبت می کند، این فصل می کوشد تا « وابستگی مفهومی» را در تقریری جدید و در تناسب با وراثت مطرح کند. فصل نهم این کتاب به آینده پژوه دانش کمک می کند تا چگونه عدم قطعیت و استدلال احتمالی و بیزی را مبتنی بر منطق فازی وارد سیستم تصمیم گیری ماشین کند ————————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی و شناخت 4E 🔺 در راستای برگزاری همایش بین المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری ستاد راهبردی فناوری های هوشمند، مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور و ارائه: ⏰ یکشنبه ۱۵ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/4E 🆔 @iictchannel ——————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فوتبال در میانه نوآوری و کار آفرینی اجتماعی جای خالی تأملات فیلسوفانه ✍️دکتر مجتبی رستمی کیا ◀️توپ فوتبال پلاستیکی دو لایه که با اندک پولی از مغازه سر کوچه تهیه می شد، چهار تا نیمه آجر برای مشخص کردن خطوط دروازه، همین کفایت می کرد برای اینکه یک ورزش جهانی شود. البته از سوباسا اوزارا و کاکرو یوگا نمی توان چشم پوشی کرد، نقش بزرگی بر ارزش شدن فوتبال در جامعه ما داشته اند. 🔸تنها ورزشی بوده است که در این سال ها اگر خوب بوده با آن شاد شدیم، و اگر بد بوده ناراحتمان کرده است، موقع بردهای حساس تیم ملی ما را به خیابان ها کشانده است و شادی کرده ایم، شیرینی پخش کرده ایم، به هم تبریک گفته ایم، حال ملی مان خوب شده است، تنها برنامه رسمی از صدا و سیماست که ببیندگان آن بعضا از نصف جمعیت ایران می گذرد. 🔸فوتبال زنجیره شغلی در ایران درست کرده است، گزینه اول بچه هایمان برای گذراندن اوقات فراغت شرکت در یکی از مدارس فوتبال است، از بازیکن، تا مربی، تا کادر فنی، تا چمن زن ورزشگاه، تا تدارکاتچی، تا بوفه دم ورزشگاه، تا خود ورزشگاه و نگهبانانش، تا مامورین تنظیم امنیت در ورزشگاه، تا سیستم حمل و نقل همه اهالی فوتبال به مکان تمرین ، زنگ در مدارس، پاتوقی برای دورهمی های دوستانه، تمرین کار مشارکتی و تیمی و ... نشان می دهد فوتبال علیرغم داشتن یک سازمان و ساختار منسجم در ایران، تبدیل به یک ارزش شده است. 🔸فوتبال امروز فراتر از یک ورزش به یک ارزش تبدیل شده است، به یک فناوری اجتماعی تبدیل شده است که بسیاری از جنبش ها را راهبری خواهد کرد. محمل ارزش های دیگری همچون غرور ملی و احیای امر ملیت نیز هست که خب تخصص علوم اجتماعی هاست و شایسته نیست من خیلی به آن بپردازم. 🔸فوتبال امر معمولی نیست و بیش از هر زمان دیگری نیاز به تفکر فیلسوفانه دارد. اگر فوتبال را امر مدرن بدانیم، به نظرم بیشترین امر مدرنی است که ارزشش به کوچه های خاکی و زمین های ساده مدارس کشیده شده است، از این جهت با فیلم و سینما و تئاتر و حتی تلویزیون قابل مقایسه نیست. این ارزش جالب است با همان سادگی ترویج شده است و از دنیای پر زرق و برق مدرنیته و مصرف گراییش چندان خبری نیست و هنوز هم ارزان ترین ورزش ایران است. 🔸حتی فوتبال نقش جدی خود را در فضای مجازی نیز به دست آورده است، کنسول های بازی، پلتفرم های بازی و .. هنوز هم طرفداران جدی دارد و یحتمل در دنیای هوش مصنوعی قوی هم ربات _ فوتبالیست ها قرار باشد نقش آفرینی کنند. و این همه یعنی فوتبال خیلی خاص است، خیلی خاص! 🔸 خیلی علاقمندم که روزی « معناشناسی فوتبال» را بنویسم، فکر می کنم حتی واکاوی معانی و دلالت ها و واقعیت های اجتماعی این ورزش هم هیجان انگیز و نوستالژیک باشد. ——————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️طارمی: خدا من را اخراج کرد مهاجم تیم ملی: 🔹شب قبل از بازی ژاپن در جمع بازیکنان گفتم مطمئنم این مسابقه را می‌بریم. 🔹خدا در بازی مقابل سوریه من را اخراج کرد که مصلحت آن را بعد از بازی فهمیدم. 🔹به بازیکنان گفتم شاید با حضور من نتوانید ژاپن را ببرید و مدل بازی من مقابل ژاپن کارایی نداشته باشد. خبـــرهای فـــوࢪی‌ مهم⇩⇩ ☑️ @Akhbar_Fori 👌 ☺️😉 ——————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍امین دهقانی : 💢 ویتگنشتاین یا کمپانی اصفهانی؟! ویتگنشتاین از شناخته شده‌ترین فلاسفه فلسفه تحلیلی است. فیلسوفی اثر گذار و صاحب نام در فلسفه معاصر، چه در جهان و چه در ایران. ویتگنشتاین را به ۲ مقطع تقسیم می کنند: ویتگنشتاین یک (که تمام مطالبش ۳۰ صفحه است) و ویتگنشتاین دو (که تمام مطالب این هم ۳۰ صفحه است) ... ویتگنشتاین دو منتقد ویتگنشتاین یک است. لذا ۶۰ صفحه مطالب وی، دارای تهافت است. بنده معتقدم که ویتگنشتاین چه از لحاظ دقت و چه از لحاظ مطلب و محتوی، به یک‌دهم (اگر نگویم به یک‌چهلم) اصولیِ بزرگِ متاخر جناب محمدحسین غروی اصفهانی (معروف به کمپانی اصفهانی) نمی‌رسد. حال علت اینکه چرا ویتگنشتاین اینقدر در ایران و جهان معاصر مطرح است، ولی کمپانی اصفهانی نه تنها در جهان بلکه در دانشگاه های ایران هم گمنام است، جای تاسف و تامل و تحقیق جدی دارد. عجالتا موارد زیر را می توان علت این غفلت بزرگ دانست: _ عدم آشنایی دانشگاهيان با اندیشمندان بزرگ اسلام و حوزه _ عدم ورود حوزویان برای شناخت اندیشمندان غربی و ورود در مباحث تطبیقی بین اندیشمندان اسلامی و غربی _ پروپاگاندای متفکران غربی توسط رسانه‌های آن‌ها و غرب‌زدگی برخی دانشگاهيان _ عدم تسهیل‌گری معارف و دقت‌های فراوان اندیشمندان اسلامی توسط حوزویان برای جاری و ساری کردن آن‌ها در محافل دانشگاهی و اجتماع _ غفلت دانشگاهيان از عقبه عریق اندیشه اسلامی و اندیشمندان اسلامی _ غفلت حوزویان در امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی _____________ ✍ مجتبی رستمی کیا در این شکی نیست که محقق انسان بزرگی است، پایان نامه ارشد بنده در مورد ایشان و ویتگنشتاین است رساله منطقی فلسفی ( دوره اول) 70 صفحه است که ترجمه فارسی آن 180 صفحه می شود و پژوهش های فلسفی ( دوره دوم) هر چند 68 صفحه است اما ترجمه آن بیش از 200 صفحه هست اگر کتاب آبی و قهوه ای و در باب یقین را بیفزاییم بیش از 400 صفحه می شود این دو دوره تهافت جدی هم ندارند ویتگنشتاین مروج زبان متعارف است و محقق نوعی اعتبار فلسفی را که مملو از ذات گرایی است دنبال می کند چگونه می شود این دو رو اینقدر راحت مقایسه کرد، میوه را که وزن نمی کنیم داریم در مورد فیلسوفان گفتگو می کنیم بعد مگر نوآوری و بنیان برافکنی به تعداد صفحه هست؟ لاف از سخن چو در توان زد آن خشت بود که پر توان زد یکدسته گل دماغ پرور از خرمن صد گیاه،بهتر —————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍️ محی الدین به نظرم هر دو اظهار نظر بالا ناقص است بنده فعالیتم در حوزه فقه و اصول هست و به منطق جدید فقط سرک کشیدم مطالعه مفصلی ندارم در علم فقه و اصول در بین معاصرینی چون آقای دکتر لنگرودی ما بین فقه و استدلال فقهی فرق گذاشتند . در ادامه این اندیشه بنده بین سه حوزه قیاس فقهی تئوری های عدمی فقه ( اصول فقه) تئوری های وجودی فقه ( قواعد فقهیه ) فرق گذاشتم ملتفت هستم مباحث ویتگنشتاین مباحث زبانی است و با تئوری های عدمی فقه هم می تواند اشتراکاتی داشته باشد . لکن بنظرم دقیق تر تفکیک بین حوزه مدلول و دلالت و دال است اصولی چون : اصل عدم تقیید اصل عدم تخصیص ، اصل عدم نقل = مربوط به ثابت نگه داشتن کلام و معنا است . و اصلی چون عدم مجازیت ( اصالت حقیقة ) مربوط به بحث دلالت . ولی اینها منطق استنباطی نیست ، بلکه خود اینها توسط منطق استنباطی خلق می شوند . منطق استنباطی فقط سه جزء است : کلام ، مدلول کلام ، موضوع کلام چنانچه رواقیان بدان پرداختن که در فقه اسلامی می شود : منصوص العلة تنقیح مناط قطعی تنقیح مناط ظنی دو قسم آخر در زمینه لوازم مدلول کلام است که یا بین است یا غیر بین . با تنقیح مناط می توان تئوری بنام اصالت الحقیقت را ساخت نه اینکه چیزی باشد همانند اصالت الحقیقت ، و اگر ویتگنشتاین هم ما بین این دو حوزه ( تئوری های عدمی زبان و منطق زبان ) تفکیک نکرده کار اشتباهی کرده همانند آنکه در حقوق غرب از موضوعات صحبت می کنند در صورتی که در فقه و حقوق اسلام از ماهیت فقهی که قدر جامع بین موضوعات هست صحبت می شود نه از موضوع خارجی لذا اصلا لازم نیست فقیه موضوع شناس باشد و این تفکیک هم در حوزه حقوق غرب نیست و پژوهشگران معاصر فقه نیز بخاطر عدم مطالعات دقیق فقه های مضاف می نویسند همانند فقه پزشکی !!!! در صورتی که فقیه و حقوقدان مسلمان از موضوعات خارجی بحث نمی کند بلکه از قدر مشترک آنها صحبت می کند و سازنده ماهیات حقوقی است . https://eitaa.com/osol_fegh ✍️ مجتبی رستمی کیا سلام و احترام تشکر می کنم از پاسخ حضرتعالی خب آشنایی بیشتری با نظریات شما لازم است ولی به هر صورت چند نکته به ذهنم می رسد: - اصول فقه اصول کاملا اثباتی همچون حجیت ظهور، وضع، صحیح و اعم، مشتقات و ... دارد که در ذیل اصول عدم لفظی نمی گنجد - بحث از عنوان جامع و قدر مشترک ( ماهیت فقهی) و دوری و پرهیز از قضایای خارجی، یک انگاره هستی شناختی است و ارتباطی به بحث معناشناسی ندارد - مستحضر هستید که منطق استنباطی نوعی منطق اعتباری است و بکاربردن قیاس یا دیگر مسائلی که مربوط به حوزه حقیقیات است نوعی « خلط میان حقیقت و اعتبار» تلقی می شود که بزرگانی همچون مرحوم امام بسیار بر رفع آن تذکر می داده اند - در ضمن خط کشی شما بین حوزه دال و مدلول است اما به نظر می رسد در برخی از موارد به خصوص در تقسیم بندی خود از نظریه « ارجاع» استفاده می کنید. ویتگنشتاین قائل به « چرخش زبان شناختی» است و سعیش بر این است حوزه معناشناسی مستقل به خارج را با حذف ذهن و عوارض ذهنی انجام دهد. - ویت دوم به منطق ریاضی بی توجه و تا حدود زیادی ان را وابسته به بازی ریاضی می داند، صلاحیت این زبان برای واکاوی زبان متعارف را با خدشه روبرو می کند، از این رو تسلط بر منطق جدید به معنای تسلط بر ویت اول هم نیست چه برسد به دوم —————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
انتخابات صورت‌بندی فلسفی 1. زمینه ساز قسط و عدل 2.زمینه تغییر 3. اراده مردمی 4. مکانیسم رشد انسان ها صورت‌بندی فقهی 1 مصداق امر به معروف و نهي از منکر 2.حفظ نظام 3. بیعت 4. شورایی بودن 5. وکالتی بودن فلسفه را ببینید. در مقابل میدان معنایی فقه، مردم این ولی نعمتان را به می کشاند. ✍ به نیازمندیم —————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍ محی الدین سلام علیکم ملاحظاتی پیرامون نکات شما : ۱_ وضع و مشتقات مباحث مربوط به مبادی علم اصول است ، همچنین بحث صحیح و اعم مترتب بر بحث وضع هست که عینا برای ساخت ماهیت فقهی بکار می رود [ اجمالا برای ساخت ماهیت فقهی نیاز به احراز دو اصل عدمی داریم ؛ اصل عدم جزئیت و اصل عدم شرطیت بحث صحیح و اعم برای این خاطر است ] . حجیت ظهور هم چنانچه انتظار داشتم پیش کشیدید و آنهم بر اساس تصور محقق کمپانی از تقسیمات علم اصول ، مرحوم کمپانی علم اصول را به دو قسم صغرای حجیت ظهور و صغرای حجیت عقل تقسیم می کند و در باب حجج علم اصول به برسی این دو حجت می پردازد ، ولی ما در مکتب الوافی ابتداءاً این تقسیم را قبول نداریم ثانیا در مورد حجیت ظهور چندین قول است گروهی من باب بناء عقلا حجت می دانند و گروهی من باب اصل عدم قرینه که بحث آن مفصل است . ۲_ کل علم اصول در زمینه ساخت و پرداخت ماهیت فقهی است ، تمام اصول عدمی ( علم اصول فقه ) و اصول وجودی ( قواعد فقهیه ) در صدد ساخت ماهیت فقهی اند ، بالاخص دو اصل عدمی عقلی یعنی اصل عدم جزئیت و اصل عدم شرطیت . کسی در فقه و اصول کاری غیر این دو انجام نمی دهد . اما اینکه می فرمایید : «ارتباطی به بحث معنا شناسی ندارد» ، این انگاررا در ذهن بنده پدید می آورید که ما بین مقام گفتار و زبان فرق نگذاشتید ؛ یعنی گمان کردید چیزی که در خارج هست همان زبان است در صورتی که انچکه در خارج هست گفتار مردم هست که تابع فرهنگ های آنان متفاوت است ، زبان علمی نظام مند است نه گفتار . ۳_ منظور فقها از قیاس در فقه همان تمثیل منطقی است و آن را بنابر تحقیقات خود به اقسام گوناگونی تقسیم کردند : _ تنقیح مناط _ منصوص العلة _ سبر و تقسیم _ تخریج مناط [این تحقیقات در مورد تمثیل منطقی مربوط به سیصد سال پیش است ، جدیدا خود بنده بروشوری را از دانشگاه سعودی دیدم که در آن به بیش از سیزده نوع شاخه تمثیلی اشاره کرده بود !!! ] حضرت امام هم بین حقیقت و اعتبار تفکیک کرده نه بین ابزار استنباطی . ۴_ در زمینه ویتگنشتاین و اینکه بنده گفتم به منطق جدید سرک کشیدم اگر به نکته بنده در تفکیک تئوری های عدمی و وجودی فقه و بحث قیاس ( ابزار استنباط ) دقت می کردید ، گفته بنده برای شما این صورت ذهنی را ایجاد نمی کرد که بنده چون گفتم منطق جدید پس یعنی ویتگنشتاین رو نمیشناسم . ویتگنشتاین در رساله اول خود بر این اعتقاد بود که منطق وجه اشتراک بین واقعیت خارجی و زبان است . ویتگنشتاین دوم در اواخر عمر خود به این مطلب رسید که انگاره اول غلط است زیرا فرهنگ های گوناگون بر زبان تاثیر می گذارند . پس ویتگنشتاین چند چیز را باید تصور می کرد : ۱_ بحث زبان و گفتار متفاوت است انچکه در خارج هست گفتار است که مردم بکار می برند نه زبان . ۲_ منطق کلی بزرگتر و عدمی تر است ، که باز جزئیات زبان را ندارد ، پس اینگونه باید گفته که مردم گفتار دارند در سطح بالاتر قواعد زبانی دارند و در سطح بالاتر از زبان قواعد منطقی و استنباطی دارند . در علم اصول ما در مورد زبان بحث می شود آنهم تئوری های عدمی فهم معنای ضمنی (مدلول التزامی) نه در مورد گفتار ! که با خارج یکی است . و در فقه و اصول ما بدنبال ساخت ماهیات فقهی هستیم اما تطبیق این ماهیت هیچ ارتباطی به فقها ندارد همانند بحث گفتار و زبان ، گفتار هیچ ارتباطی به دانشمند زبانی ندارد [گفتار علوم خاص خود را دارند من باب مثال علم تفسیر گفتمان که مسائل آن هیچ ارتباطی به مسائل زبانی ندارد و مسائل زبانی بنسبت آن انتزاعی است] . —————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
⚫️⚫️⚫️ انا لله و انا الیه راجعون خبر از دست دادن آقا محمد خادمی دوست عزیز و مجاهد فرهیخته داغ بسیارسنگین و ضایعه ای بر دل مومنینی بود که ایشان را می شناختند. ✍ یحیی عبداللهی ایشان با روحیه انقلابی و اخلاق حسنه در جهت بسط و ارتقای اندیشه های تمدنی اسلام بسیار کوشا بود. اندیشه الهیات نوین استاد سبحانی بر محور ایشان پیش می رفت، جلسات نظام الگو و برنامه را شکل داد تا اضلاع دیگر اندیشه استاد سبحانی تبیین شود. مسئولیت گروه الهیات تاریخ و مهدویت در دفتر نشر و پژوهش جمکران را پذیرفت تا نگاه الهیاتی بر تاریخ و تاریخ بر محور مهدویت را بسط دهد. درهمین راستا با جمعی از فضلا، کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری را مباحثه کردیم و قصد داشت تدوین کامل تری از این کتاب را بر محور استاد میرباقری انجام دهد. تدوین اندیشه های مختلف فلسفه تاریخ علمای معاصر را پیگیری می کرد و قصد داشت مدرسه شعبانیه الهیات تاریخ را برگزار کند و... انشاالله خداوند این عزیز را با اولیای الهی محشور و مأنوس کند، و به خانواده ایشان صبر جزیل عطا کند. ✍ رستمي کیا دکتر محمد خادمی را از مباحث و گفتگوها پیرامون شناختم، خوش اخلاق، توانمند، مدیر علمی قوی و خوشفکر و علاقه مند به نوآوری اجتماعی، پروژه ام با او ناتمام ماند،خدمات ویژه ای هم در حوزه خدمات اجتماعی داشت که به دلیل خلوص بالا، هیچ گاه ازشان صحبت نمی کرد. خداوند روح این برادر عزیز و الهیدان جوان را با اولیای الهی محشور بفرماید. ————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍ استاد محمد تقی سبحانی بسم الله الرحمن الرحیم و لنبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت ناگهانی برادر عزیزمان جناب آقای محمد خادمی جانمان را سخت گداخت و در بهت و حیرت فروبرد. فاضلی شریف و فروتن که شیفتگی‌اش نسبت به مکتب، شیفتگی‌ها و دلدادگی‌های دیگر را از روح او برده بود و جهاد در راه راستین اندیشه الهی، او‌ را از هر دلمشغولی دیگر بازداشته بود. بی‌گمان جبهه پاسداری از خط اهل‌بیت (علیهم السلام) یاوری راه‌شناس و مدیری اندیشمند و‌آینده‌نگر را از دست داد که جای او را به سادگی نمی توان پر کرد. به خانواده مکرمش که داغ سنگین فراق او را همیشه بر دل و جان خواهند کشید و به دوستانش که یاد مهربانی‌ها و مجاهدتهایش را در ذهن و ضمیر آبیاری خواهند کرد، تسلیت و تعزیت می گویم. باران رحمت و رضوان خداوند‌ بر روح پاک او باد و عنایت خاصه صاحب الزمان(عج) که سخت شیفته و دلداده‌ مولایش بود، بدرقه راهش. ✍ فلسفه زبان اسلامی این داغ را به استاد عزیز جناب آقای دکتر سبحانی و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می گوید، نثار روح ایشان فاتحه ای قرائت بفرمایید ———— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
❇️ اردوی علمی زیارتی مشهد مقدس 🔸نشست اساتید موضوع: 🔸هم اندیشی در خصوص فرایند مسأله یابی با تاکید بر ربط مشکل با نظام ارزشی بنیاد شیخ انصاری https://eitaa.com/bsheikhansariتلقی های بسیار مختلفی از حل مسئله وجود دارد، از مهمترین این تقسیم‌بندی ها، طبقه بندی در ذیل سه مفهوم دیسپلین، اینتر دیسیپلین، سپرا (متا) دیسیپلین است. جهت اطلاع از این سه رویکرد به صوت زیر مراجعه کنید https://eitaa.com/kiamojtabaphd/510 ———— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
باورم نیست رفتنت ——— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
محمد خیلی خوب می فهمید و خیلی خوب بسان یک الاهیدان جدید وارد گفتگو می شد. فهم خوبی هم از تراث اسلامی و پیشرفت های روز داشت، نشست هایی را با محوریت « اثر شبکه ای» در حوزه معرفت شناسی برگزار کرد که به نظرم محتوای خارج شده آن نشست ها کم نظیر بود. مدیر دانش باید چیزی در این مایه ها باشد، مسئله ها را خوب بشناسد و نیروهای انسانی و نخبگان را گرداگرد موضوع به گفتگو بگیرد، آن هم مسائلی که روی مرز دانش و پیشرفت بشری قرار دارد. تنها چنین مدیری است که می تواند از یک کلان روند گذشته ( الهیات) دانش جدیدی متولد کند. ارتباطاتش کم نظیر بود، خوش صحبت، خنده رو، و مثل همه مدیرها در عین جدیت نوعی انعطاف را داشت، علیرغم نظرات گهگاه مخالفی که با هم در برخی از مباحث علمی داشتیم متانت و حلم و چونه زدنش خیلی باحال بود. آدم فکر می کرد به جای یک مسئله علمی دارد گفتگوی دوستانه می کند. محمد بسان یک استعدادیاب خوب گوش می کرد، در بزنگاه ها پرسش می کرد، نقاط راهبردی علم را خوب می دانست، کشف استعداد می کرد، به حلقه علمی استاد سبحانی دعوت می کرد، به فرد کار پژوهشی پیشنهاد می داد، با برخی پروژه مشترک بر می داشت و همه ما دوستان محمد که با او پروژه های ناتمام بسیاری داریم، فکر می کردیم از میان جمع شاگردان استاد، او با هر کدام از ما رابطه ویژه ای دارد که با بقیه ندارد. خیلی شخصی سازی شده کار می کرد. دو هفته پیش در لابی هتل ولایت مشهد همدیگر را دیدیم، با کلی شور و شوق از مناظره آینده دکتر قائمی نیا و استاد سبحانی صحبت کردیم، لابی شلوغ بود و فرصت بسیار ضیق، دوقلوهایش هم همراهش بودند، و هنوز هم خنده کودکانه شان در پس پدر فراموشم نمی شود... ما به عنوان شاگردان دو استاد نقش واسط داشتیم، قرار بود قبل از گفتگوی چند روز آینده دو استاد، مباحث مقدماتی را با هم مرور کنیم، جلسه مرورمان ماند به قیامت! برای تو و به یاد تو را تکمیل می کنم و در نشر با تو مشترک چاپ می کنم، حسرت یک کار مشترک با تو به دلم ماند. حتما یادت هست یک طرح کلان در حوزه علمیه را ساعت ها گفتگو کردیم، و چه کوشش هایی کردی برای اینکه این طرح در کلان کشور دیده شود و باز هم من را در اجرای آن همه تنها گذاشتی رفیق و رفتی ...، شاید صفحه های تاریخ، نقش محوری تو در برخی از کلان طرح های کشوری و بین المللی در حوزه نخبگان و نوآوری های اجتماعی را برای نسل بعد زنده کند. آخر برخی چیزها را هم بعد رفتن تو نمی شود گفت ... این یادداشت هم مثل فیلم های اصغر فرهادی، پایانش باز باز بماند برای پروژه های من و تو! —— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd