eitaa logo
کانون مداحان وخادمیاران رضوی چهارمحال وبختیاری
166 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4.2هزار ویدیو
184 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بیزارم ازآن حنجره کاو زارت خواند چون لاله عزیزبودی وخوارت خواند پیغام تو ورد سبز بیداران است بیدار نبود آن‌که بیمارت خواند
💠 مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا هَانَتْ عَلَيْهِ مَصَائِبُهَا وَ لَمْ يَكْرَهْهَا کسی که از دنیا دل بریده است، مصیبت‌های آن برایش آسان شده و آن‌ها را ناپسند نمی‌شمارد. 📗 تحف العقول، ص۲۸۱ 🔹آزاد از تعلقات🔹 با تیر غم و بلا، نشانش نکند حیران زمین و آسمانش نکند هر کس دلش از تعلقات آزاد است اندوه جهان، دل‌نگرانش نکند
هرگز نگذاشت تا ابد شب باشد او ماند که در کنار زینب باشد سجّادکه سجّاده به او دل می بست تدبیر خدا بود که در تب باشد
رفاقت با این پنج گروه ممنوع فرمود: پدرم سفارش کرد که با پنج گروه از مردم رفاقت و رفت و آمد نکن: اياک و مصاحبة الکذاب فانه بمنزلة السراب يقرب لک البعيد و يباعد لک القريب و اياک و مصاحبة الفاسق فانه بايعک باکلة او اقل من ذلک و اياک و مصاحبة البخيل فانه يخذلک في ماله احوج ما تکون اليه و اياک و مصاحبة الاحمق فانه يريد ان ينفعک فيضرک و اياک و مصاحبة القاطع لرحمه فاني وجدته ملعونا في کتاب الله عزوجل في ثلاثة مواضع. ۱. با دروغگو ، زیرا او خلاف واقع را به عنوان واقع به تو وانمود می‌کند و تو را فریب می دهد. ۲. با فاسق ، زیرا که او تو را به یک وعده غذا یا به یک لقمه، بلکه به کمتر از آن می فروشد. ۳. با بخیل ، زیرا اگر به مال او نیاز پیدا کنی او بخل می ورزد و دستت را نمی گیرد. ۴. با احمق (نادان)، زیرا او می خواهد به تو نفع برساند ولی از جهت حماقت و نادانی به تو ضرر می رساند. ۵. با قاطع رحم ، زیرا من در سه موضع از قرآن مجید، قاطع رحم را ملعون یافتم. پی نوشت 📚اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۳۷۶
استاد فاطمي نيا: كتاب شريف صحيفه سجاديه كه مشتمل بر ادعيه سيد الساجدين امام سجاد ميباشد ، حاوي مطالب و معارف بسيار بلند و بالايي است ، حقيقتا اين كتاب درياي معارف است ؛ اما متاسفانه در ميان ما شيعيان مهجور مانده است! صحیفه سجاديه يكي از افتخارات شیعه است! مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی مینویسد: یک جلد از این صحیفه را براي مفتي اعظم مصر ، طنطاوي، فرستادم. بعد از مدتي از جانب او پاسخ آمد: "آقای مرعشی نجفی، من احساس بدبختی می کنم که به این سن رسيده ام و این کتاب را ندیده بودم، و خیلی ممنونم که این را برای من فرستادین." و در ادامه نامه نكته اي متذكر ميشود كه بسيار مهم است و ما شيعيان بايد افتخار كنيم ، مينويسد: "واِنِّی كلّما تَاَمَّلتُها وَجَدتُها دُون کَلام الخالق و فَوقَ کَلام المَخلوق." ميگويد : اين كتاب را پايين تر از كلام خدا و بالاتر از كلام مخلوق يافتم! يعني بشر نمیتواند اینطور سخن بگويد! ان شاءالله خداوند توفيق دهد كه با صحيفه سجاديه مانوس باشيم و از معارف عميق آن استفاده كنيم.
💠 مَنْ سَقَى مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ سَقَاهُ اللهُ مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُوم‏ هر کس مؤمن تشنه‌ای را آب دهد، خداوند او را از شرابِ خالص و صاف بهشتی سیراب گرداند. 📗 الكافی، ج‏۲، ص۲۰۱ 🔹سیراب کردن مؤمن🔹 می‌خواهی اگر روشنی آب شوی یا در شب تیره مثل مهتاب شوی آبی به لبِ تشنۀ مؤمن برسان تا از لبِ جام دوست، سیراب شوی
💠 مَنْ قَنِعَ بِمَا قَسَمَ اللهُ لَهُ فَهُوَ مِنْ أَغْنَى النَّاس‏ هر کس به رزقی که خدا برای او مقدر کرده، اکتفا کند از ثروتمندترین مردم است. 📗 تحف العقول، ص۲۸۲ 🔹ثروتمندترین مردم🔹 بی‌آن که چو موج، در تلاطم باشی با صبر و رضا، غرق تبسم باشی سرمایۀ نقدی‌ست قناعت، ای دوست بشتاب غنی‌ترین مردم باشی
💠 إِنَّهُ لَيُعْجِبُنِي الرَّجُلُ أَنْ يُدْرِكَهُ حِلْمُهُ عِنْدَ غَضَبِهِ هر آینه برای من خشنود کننده است که مردی هنگام خشم، بردباری نماید. 📗 الکافی، ج۲، ص۱۱۲ 🔹بردباری در خشم🔹 تاکی به خروش وخشم،کاری کردن؟ مانند سپند بی‌قراری کردن؟ تصویر قشنگی‌ست در آیینۀ دین در لحظۀ خشم، بردباری کردن
استاد فاطمی_نیا: بیمار کربلا نامیدن نهایت بی معرفتی است 🔹 زمانی مداحی [درباره امام زین‌العابدین] می‌گفت «بیمار کربلا». به او گفتم: من به تو بگویم «مداح بیمار» خوشتان می‌آید؟ گفت نه، گفتم پس چرا به امام می‌گویی؟ آنچه در روایت آمده این است که حضرت در روز عاشورا مریض بودند. بیشتر از این روایات نشان نمی‌دهد که بگوییم در شام هم مریض بوده‌اند. 🔹بیماری حضرت حداکثر روز عاشورا و یا شب عاشورا بوده و بیشتر از آن را مدرکی نداریم که بگوییم ایشان مریض بوده، هنگامی که خیمه‌ها را می‌خواسنتد آتش بزنند ایشان بیمار بودند. 🔹تمامی علمای اهل سنت نوشته‌اند وقتی حضرت می‌آمدند کنار کعبه در قضیه «فرزدق» که مردم حتی خلیفه، هشام خون‌آشام را محل نگذاشتند تا استلام حجر بکند، وقتی حضرت آمد آنها که می‌شناختند احترام گذاشتند و آنهایی هم که نمی‌شناختند با آن قدرت ولایت بی‌اختیار به کناری رفتند. اهل سنت همه ایشان نوشتند «و کان من اجمل الناس وجها و اطیبهم ریحاً». وقتی امام سجاداز خوشبوترین و خوشروترین افراد بود، حال به خاطر دو شب تب او را بیمار کربلا بنامیم؟! جای تأسف است که من شیعه بگویم بیمار کربلا. چقدر ما باید بی‌معرفت باشیم که این حرف‌ها را بزنیم؟!
مردم در زمان ما شش گروهند: شیر، گرگ، روباه، سگ، خوک و گوسفند. اما شیر، حاکمان و پادشاهانی هستند که دوست دارند بر هر کسی مسلط باشند و ظلم کنند، ولی احدی در برابر فسادشان ایستادگی نکند؛ و اما گرگ، تجاوز و کسبه ای هستند که در وقت خریدن جنس، آن را مذمت می کنند تا ارزان تر بخرند، ولی برای فروش، آن را می ستایند تا گران تر بفروشند، اما روباه، کسانی هستند که دین را وسیله ای برای دنیاشان قرار داده اند، و آنچه را به زبان می آورند، در دل قبول ندارند، اما خوک ها، مردانی که شبیه زن هستند که رفتار زنانه دارند و همچنین کسانی که ذلیل و اسیر شهوتند و به هر عمل زشتی که دعوت می شوند، پاسخ مثبت می دهند. اما سگ، انسان بد زبان و فحاش است، به طوری که مردم از ترس زبانش او را احترام می کنند. (در واقع کسی که جلوی زبانش را نمی گیرد و حرف های زشت از دهانش بیرون می آید و مردم از ترس این که مبادا به آنها فحش دهد یا بد زبانی کند او را احترام می کنند، و یا این که در منزل همیشه سر و صدا می کند و سر زن و بچه هایش داد و فریاد می کشد، این شخص گر چه در ظاهر شکل آدم است ولی در باطن سگ است و خوی و خصلت آن را دارد و در روز قیامت به صورت سگ وارد صف محشر می شود.) اما گوسفند، شخص با ایمانی است که مانند گوسفند افراد شرور موی او را می بُرند، گوشت او را می خورند و استخوانش را می شکنند 📚 خصال شیخ صدوق (ره)، ابواب ششگانه
« بيچاره فرزند آدم! هر روز سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختي ها و كار دنيا بر او آسان مى شد. مصيبت اول: هر روز از عمر او كم مى شود، در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم گردد، اندوهگين مى شود؛ درحالیکه مال جايگزين دارد، اما عمر از دست رفته جبران نمى شود. مصيبت دوم: روزيش را به طور كامل دريافت مى كند، كه اگر از راه حلال باشد بايد حساب پس دهد و اگر از راه حرام باشد كيفر مى بيند. مصيبت سوم از اينها بزرگتر است» پرسیدند: "آن چيست؟" فرمود: «هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر اين كه يك منزل به آخرت نزديك شده است، اما نمى داند به سوى بهشت يا به سوى آتش؟ 📚الاختصاص، ص۳۴۲
هر مؤمنی در راه ما اهل بیت و در راه دفاع از حریم آرمان های مقدس ما دچار رنج و آزاری شود و چشمانش بر اثر آن آزارها اشکبار شود و به خاطر رنجی که در راه ما دیده است اشک بر گونه اش جاری شود، خداوند اذیت و آزارها را از او دور می کند و روز قیامت او را از غضب خود و آتش جهنم در امان نگه خواهد داشت. 📚 تفسیر نورالثقلین، جلد ۴، صفحه ۶۲۸