eitaa logo
کجا هستیم؟!
366 دنبال‌کننده
108 عکس
23 ویدیو
4 فایل
تاملاتی پیرامون علم نجوم و جایگاه آن در داستان انسان! @kojahastim ارتباط با مدیر: @kojayim لینک گروه تبادل نظر: https://eitaa.com/joinchat/3687842229C04130b38ba
مشاهده در ایتا
دانلود
👆 ادامه از پست قبلی 👆 ✔️ طبیعتا در مورد طرف فرضی دیگر برای زمین، عمق و شکل و محل قرارگیری آن و اساسا معلق بودن یا نبودن آن در فضای خلا و نامتناهی، هیچ ضرورتی به ارایه نظر، بدون دانش کافی وجود ندارد، درست مثل بسیاری از سوالات در مورد کرانه هستی، ماده تاریک، پاد ذره ها و... در زبان ساینس و دانشگاهیان. 〰 گرچه احتمالا بهترین تبیین این باشد که یک نوع دوگانی بین کل آسمان و زمین وجود دارد، نه اینکه زمین ذره ناچیزی از اجرام بی شمار و وصف ناپذیر آسمان و در واقع جزیی از آسمان باشد. همچنین ما احتمالا صرفا بخش کوچکی از آن زمین را می توانیم به صورت تجربی بشناسیم و در مورد تبیین همین بخش کوچک نیز مدل ارایه می کنیم. ↩️ به مدل بر می گردیم: همه آنچه در آسمان می بینیم بر فراز زمین هستند و با حرکتهای مخصوص به هر کدام و حرکت های مشترک در حال جابجایی اند. مهم ترین حرکت اشتراکی، حرکت شبانه روزی است که مطابق آن همه اشیا آسمان، حول مرکزی نزدیک به ستاره قطب شمال روزی یک مرتبه حرکت دورانی دارند. 🛖 اما شاید مهم تر از تمام این فرضیات، چیزی است که عموم منتقدان به مباحث زمین مسطح، بدون در نظر گرفتن آن به نقد این مدل می پردازند: گنبد آسمان! ⚗ در این مدل واقعا (نه مثل کره سماوی که به صورت فرضی است) بر فراز زمین مسطح، شیی ای گنبدی شکل وجود دارد که گرچه نامریی است اما نقش بسیار ویژه ای در تغییر آن چیزی که اهل زمین از آسمان مشاهده می کنند دارد: ⚙ به صورت خلاصه، نقش ویژه این گنبد این است که تمامی عوارض آسمانی (شامل خورشید، ماه، کواکب، اختران و...) که در حال حرکت دورانی بر فراز زمین هستند را در یک نگاشت متناظر و دقیق طوری تغییر شکل دهد که از دید ناظر همگی دارای حرکتی کره گون باشند. 📝 یعنی ناظر زمینی در هر نقطه ای که هست تصویر تغییر یافته آسمان را طوری می بیند که گویی همگی آن اشیا دارای حرکتی سه بعدی همراه با طلوع و غروب در افق دید ناظر هستند ضمنا این طلوع و غروب و حتی حرکت اشیا از بالای سر، نه به شکل دور شدن پرسپکتیوی و مستقیم الخط مثل حرکت هواپیما بلکه به شکل کره گون و خمیده و به ظاهر با تغییر شدید ارتفاع و فرو رفتن در افق صورت می پذیرد. حال اینکه طبق مدل، کاهش ارتفاعی به خاطر حرکت روزانه نداریم و صرفا به خاطر دور شدن از ناظر و سپس اثری که آن گنبد نامریی برای ناظر ایجاد می کند این طلوع و غروب همراه با پایین رفتن از افق (و نه دور شدن پرسپکتیوی) ایجاد می شود. برای تقریب به ذهن، حدودا شبیه چنین تغییری را لنزهای زاویه گسترده برای تصاویر خود به وجود می آورند. ✨ گرچه بنا نیست در تبیین اولیه مدل ها شواهدی مبنی بر تایید یا رد هیچ کدام ارایه شود اما این مدل چون با ذهن ها مانوس نیست و خصوصا نقش ویژه ای که در مورد گنبد آسمان بر شمردیم (علی رغم حل بسیاری از اشکالات اولیه بر نظریه زمین تخت) نوعی مصادره به مطلوب و راه فرار برای بی پاسخ نماندن اشکالات به نظر می آید، لازم هست عناوین مویداتی در احتمال محقق بودن این فرضیات را مطرح کنم. دقت کنید که اینها صرفا عناوینی هستند که توضیح علمی هر یک نیازمند مقاله و یا حتی نگاشتن کتابی مستقل همراه با گردآوری مستندات دارد: 🗺 در مورد زمین: مشاهدات عدم انحنا یا انحنای بسیار کمتر از میزان اسمی کره بودن زمین در سطح دریاها و دریاچه ها از طریق روش های گوناگون مثل دوربین های سوپر زوم، لیزرها، آینه ها و... 🌖 در مورد آسمان: شیب داشتن جهت هلال ماه و اهله ی سیارات نسبت به خورشید و نیز انحنای کمربند کهکشان از دید ناظران نزدیک به نواحی قطبی و همچنین مشاهدات و آزمایشاتی که بازتابی نبودن نور ماه و در عین حال وجود نداشتن هیچ اثری از نور خورشید بر ماه را نشان می دهند که فقط در مدل های جدید از زمین غیرکروی و با بازتعریف جایگاه و نسبت هر کدام از ماه و خورشید با زمین و با یکدیگر قابلیت طرح دارند و بسیاری از موضوعات دیگری که می توانند دلایل خوبی برای محتمل بودن و بلکه حتی متعین بودن این مدل ها باشند. ۷ از ۹ در موضوع "نزاع مدل ها در اعتدال بهاری" 👇ادامه در پست بعدی👇 @kojahastim
👆ادامه از پست قبلی👆 ادامه توضیح مدل تا رسیدن به : ☀️ خورشید علاوه بر حرکت روزانه بر فراز زمین و به دور قطب شمال، حرکت سالیانه ای نیز بر روی مداری دایره ای دارد که با جابجایی خورشید درآن، فصول مختلف چهارگانه تشکیل می شود. این حرکت باعث جابجایی عرضی خورشید بین مدارهای راس السرطان و استوا و راس الجدی از دید ناظر می شود. 💫 ستارگان نیز در صفحه ای گردان بر فراز زمین در حرکتند اما علاوه بر حرکت روزانه، در هر شبانه روز حدودا یک درجه (معادل 4 دقیقه زمان) نسبت به خورشید زودتر جابجا می شوند. بنابراین موقعیت خورشید نسبت به صفحه اختران ثابت، در طول سال تغییر می کند. 🪄 توجه داریم که در مسیر ای هم تغییر طولی داریم که مربوط به این اختلاف سرعت گردش بین خورشید و صفحه ثوابت است و هم تغییرات عرضی که مربوط به حرکت عرضی خورشید درمدار سالیانه دوار خود می باشد. 🔄 در اینجا مجددا با همان تعریف قبلی را داریم. نیز که به معنی ستارگانی است که برای ناظران ساکن استوای زمین همواره در بالای سر واقع شده اند. همه چیز برای تولد بهار در زمین تخت فراهم است: 👌طبق مطالب قبلی به خوبی دریافته ایم که عبور خورشید در مسیر ای اش از روی از جنوب به شمال یعنی لحظه . البته این مدل ها به دلیل تازه تر بودن احتمالا محل سوالات و ابهاماتی خواهد بود که در گروه پذیرای آنیم. ضمنا تقدیم اعتدالین نیز به سادگی مدل می شود. ، ۸ از ۹ در موضوع "نزاع مدل ها در اعتدال بهاری" @kojahastim
هدایت شده از کجا هستیم؟!
امام رضا علیه السلام به نقل از محمّد بن عبد اللَّه صيقل : ... امام رضا عليه السلام در روز بيست و پنجم ذى‌‏قعده به ميان ما آمد و فرمود : «[امروز را ]روزه بگيريد. من هم روزه هستم» . گفتيم : قربانت شويم! امروز چه روزى است؟ فرمود : «روزى است كه در آن، رحمت منتشر شد و زمين، گسترش يافت (دحو الأرض)، و كعبه برپا شد، و آدم عليه السلام [به زمين‏] هبوط كرد» . الكافي : ج ٤ ص ١٤٩ ح ٤ @kojahastim
کجا هستیم؟!
#دحوالارض امام رضا علیه السلام به نقل از محمّد بن عبد اللَّه صيقل : ... امام رضا عليه السلام در روز
با سلام خدمت مخاطبین عزیز 💐 همزمان با یا و نیز ... 🎂 سالروز تاسیس کانال؛ 🆕 انشاالله قرار هست با آسیب شناسی هایی که انجام گرفته، چند رویه جدید در پیش گرفته بشه و از همین ایام، بنیان چند کار ماندگار نیز به شکل گروهی و با کمک همه دوستان بنا بگذاریم. 👬در این مسیر از هیچ کمکی به خدمتگزاران و دوستان خود، دریغ نفرمایید... 🔜 به زودی این تصمیمات به اطلاع بزرگواران همراه و همکاران آینده خواهد رسید و در مورد آنها نظرسنجی خواهد شد. 🌷به لطف گرداننده ی لیل و نهار؛ روزهای روشنی در راه است... @kojahastim
سالروز شهادت جانسوز ابن الرضا (ع) بر شما همراهان گرامی تسلیت باد. @kojahastim
هدایت شده از برای ثبت در تاریخ
سلام خدا بر مقاومان اسرائیل را خوب معطل کرده اند این مردم، این بچه ها با زندگی هایشان، جلوی ماشین مرگ خوب ایستاده اند. منطقه غرب آسیا، به این حقیقت رسیده است که همجواری با این ماشین مرگ، یا از راه همدستی با آن ممکن است یا از راه جنگیدن با آن‌. ای بسا در ایران، رهبری منتظر فرزانگان با بصیرتی است که علی رغم مصلحت اندیشی های متخصصان سیاست و جنگ، مطالبه ی ورود مستقیم تر به جنگ را در بین مردم بصیر و شجاع رواج دهند.‌ و ای بسا مشتی افکار سطحی مزاحم آن فرزانگان بصیر باشد. افکاری که به سکوت دعوت می کنند چون نباید از خط ولایت خارج شد. و این مطالبه مخالفت با رهبری است. و قس علی هذا در بسیاری مسائل، رهبری را به خاطر مردم و مردم را به خاطر رهبری به سکوت دوجانبه دعوت کرده اند. مگر درباره جام زهر قطعنامه شاهد نبوده ایم؟ باید به همه خونسردان ساکت گفت همانطور که فکر نمی کردید شکنجه این همنوعان که در خط مقدم جبهه کل غرب آسیا، می سوزند، نه ماه طول بکشد، باقی داستان را هم نمی شناسید و برایش برنامه ای ندارید
هدایت شده از کجا هستیم؟!
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ الْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلَّا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ. الکافی، جلد1، صفحه 399 امام باقر(ع) خطاب به دو تن از یارانشان فرمودند: اگر شرق و غرب عالم را درنوردید هرگز علم صحیحی نخواهید یافت جز چیزی که از ناحیه ی ما اهل بیت(ع) خارج شده باشد. سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) تسلیت باد. @kojahastim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرگز بنا نداشتم و ندارم که لااقل در اینجا وارد مسایل سیاسی و انتخاباتی شوم ولی وقاحت و بی شرمی عده ای گاهی انسان را بدعهد می کند. @kojahastim
▫️امام صادق (ع) طی حدیثی مفصل درباره واقعه شق القمر که در "شب نیمه ماه ذی الحجه" به دعای پیامبر(ص) اتفاق افتاد می فرمایند: 🔸وقتی رسول خدا (ص) برای انجام رسالت آمد و مردم را به‌سوی خداوند متعال دعوت نمود، قبایل قریش تعجّب کردند و برخی از آن‌ها به برخی دیگر گفتند: «نظر شما درباره‌ی کاری که محمّد (ص) هر از گاهی انجام می‌دهد چیست؟ کاری که ساحران و جادوگران نمی‌توانند انجام دهند»؟ و جمع شدند تا از او بخواهند که ماه را در آسمان به دو نیم قسمت کند و آن دو تکّه را از آسمان بر زمین بیندازد و با خود گفتند: «درباره‌ی ماه نشنیده‌ایم که هیچ‌کدام از پیامبران توانسته باشند کاری انجام دهند که درباره‌ی خورشید صورت گرفته است که آن هم به درخواست یوشع‌بن‌نون، جانشین موسی (ع) انجام شد». مردم فکر می‌کردند که خورشید از جایش تکان نمی‌خورد، ولی به خاطر یوشع‌بن‌نون (ع)، خورشید تکان خورد و این کار انجام گرفت. 🔹به‌هرحال آن‌ها تصمیم گرفتند و به نزد پیامبر (ص) رفتند و گفتند: «ای محمّد (ص)! بین ما و بین خودت آیه و نشانه‌ای قرار بده. اگر آن را انجام بدهی به تو ایمان می‌آوریم و تو را تصدیق می‌کنیم». پیامبر (ص) به آن‌ها گفت: «درخواست کنید، هرچه بخواهید برای شما انجام می‌دهم». گفتند: «وعده‌ی ما با تو در تاریکی شب هنگام طلوع ماه و آن اینکه در منطقه مشعرین بایستی و از پروردگارت که تو را فرستاده است بخواهی که ماه را به دو نیمه کند و از آسمان به زمین بیندازد، به‌طوری‌که به دو قسمت تبدیل شود و یک تکّه آن بر مشعرین بیفتد و تکّه دیگر آن بر صفا». 🔸رسول خدا (ص) پاسخ داد: «خداوند عزّوجلّ، بزرگ‌ترین است. من به عهد خود وفادار هستم. آیا شما نیز به آنچه گفتید و اینکه به خدا و رسولش (ص) ایمان می‌آورید وفادار هستید»؟ گفتند: «بلی، ای محمّد (ص)»! 🔹 مردم، خبر را به گوش یکدیگر رساندند و قرار گذاشتند که در تاریکی شب این کار را انجام دهند. مردم با عجله به کعبه و اطراف آن رفتند تا اینکه شب فرا رسید و تاریک شد و ماه طلوع کرد و نورافشانی نمود. پیامبر(ص) و علی (ع) و کسانی که به خدا و رسولش (ص) ایمان آورده بودند، پشت سر پیامبر (ص) نماز می‌خواندند و کعبه را طواف می‌کردند. 🔸ابولهب و ابوجهل و ابوسفیان نزد پیامبر (ص) آمدند و گفتند: «الان سحر و جادو و حیله و نیرنگ تو باطل می‌شود. این هم ماه. پس به عهدت وفا کن». پیامبر (ص) گفت: «ای ابوالحسن! بلند شو و به طرف کوه «صفا» بایست و به طرف «مشعرین بدو و با صدای بلند فریاد کن و در فریاد بگو: بار خدایا! ای پروردگار کعبه و ای پروردگار مکّه و زمزم و مقام و ای فرستنده‌ی پیامبر تهامی، به ماه اجازه بده که دو نیمه شود و بر زمین بیفتد، به‌گونه‌ای که نصف آن بر «صفا» و نیمه‌ی دیگر آن بر «مشعرین» فرو افتد. تو راز و نجوای ما را شنیدی و تو به هر چیز آگاهی». 🔹 قریش خندیدند و گفتند: «محمّد (ص)، علی (ع) را به شفاعت و کمک طلبیده است زیرا هنوز بچّه است و بی‌گناه و خواسته‌ی او برآورده می‌گردد». [.......] 🔸 آنگاه رسول خدا (ص) گفت: «ای علی (ع)! برو و کاری را که به تو گفتم انجام بده و از دست جاهلان به خدا پناه ببر». علی (ع) از «صفا» به طرف «مشعرین شتافت و فریاد زد و به گوش همگان رساند و درخواست کرد. هنوز کلامش به پایان نرسیده بود که نزدیک بود زمین ساکنان خود را فرو بلعد و آسمان بر روی زمین سقوط کند. 🔹 آنگاه گفتند: «ای محمّد (ص)! چون نمی‌توانی ماه را به دو نیم تقسیم کنی، ما را جادو کرده‌ای تا بتوانی ما را بفریبی». پیامبر (ص) گفت: «آیا کاری را که از خدا خواسته‌ام، انجام آن برای شما آسان است؟ درحالی‌که آسمان و زمین نمی‌توانند آن کار را انجام دهند و طاقت شنیدن آن را هم ندارند؟ در مکان‌های خود بایستید و به ماه نگاه کنید». 🔸 امام صادق (ع) سپس فرمودند: «سپس ماه به دو نیم تقسیم شد؛ تکّه‌ای از آن بر کوه صفا فرود آمد و تکّه‌ای دیگر بر مشعرین». داخل شهر مکّه و بیابان‌ها و درّه‌هایش را روشن کرد و مردم از هر طرف فریاد زدند: «به خدا و رسول او ایمان آوردیم و منافقان فریاد زدند؛ با جادوی خودت ما را نابود کردی، هر کاری می‌خواهی بکن، با این کار که انجام داده‌ای هرگز به تو ایمان نمی‌آوریم». 🔹 سپس، ماه به جایگاه خودش در آسمان برگشت و برخی از مردم، برخی دیگر را سرزنش می‌کردند و به بزرگان آن‌ها می‌گفتند: «به خدا قسم! حتماً و حتماً به محمّد (ص) ایمان می‌آوریم و درحالی‌که به او ایمان آورده‌ایم با شما می‌جنگیم و مبارزه می‌کنیم. همانا، دلیل و برهان نازل شد و عذر و بهانه‌ها آشکار گردید و حق نمایان شد. @kojahastim 👇 ادامه در پست بعدی 👇
👆ادامه از پست قبلی👆 [.......] 🔸 در آن روز ششصد و دوازده مرد ایمان آوردند که بیشتر آن‌ها، ایمان خود را پنهان کردند تا اینکه رسول خدا (ص) هجرت کرد. 🔹 ابولهب بر کفر خود مرد و ابوجهل کشته شد و ابوسفیان و معاویه و عتبه در روز فتح مکّه ایمان آوردند و عبّاس و زیدبن‌خطاب و عقیل‌بن‌ابی‌طالب و بسیاری از آن‌ها در زیر فشار مرگ ایمان آوردند. آن‌ها هشتاد نفر هستند که به طلقاء یعنی آزاد شدگان معروف هستند که ایمان آن‌ها هیچ سودی به حالشان ندارد». 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۳۰ 📚 الهدایه الکبری، ص۷۰/ البرهان و چنین مضمونی در : 📕۱. القمی، ج۲، ص۳۴۰ 📗۲. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۲۸ 📘۳. بحارالأنوار، ج۱۷، ص۳۴۷ 📙۴. قصص الأنبیاءللراوندی، ص۲۹۴ پی نوشت ها: ۱. در خصوص امکان و روش اعتماد به متون دینی و تاریخ روایی در چنین مواردی بحث های مفصلی وجود دارد که جداگانه جای بررسی دارد. در مجموع با وجود اینکه چنین مضمون هایی به صورت پر تکرار و خصوصا در جوامع شیعی کاملا معتبر وارد شده است و با توجه به اینکه منکران عمدتا بر تناقض عقلی و حتمی "مضمون" آن ها با "علم قطعی و یقینی" تاکید دارند، باید گفت: بر اساس شناخت های تاریخ علمی می توان به قطع گفت که حتی در صورت نپذیرفتن اعتبار جوامع شیعی، اینکه محتوای این دست از روایات را خلاف "علم یقینی" بدانیم لطیفه ای بیش نیست. ۲. فوق العاده جالب است بدانیم در تمامی روایات معتبر جوامع شیعی "تنها دسته ای" از روایات که از قدیم تا به امروز جز گروهی برشمرده شده اند که علی رغم اعتبار و اتقان کافی از بابت صدور از طرف معصوم، به خاطر ضعف محتوی و مضمون و "غیر واقع بودن" ظاهر آن، کنار گذاشته و یا تاویل های غیر معقول و غیر عرفی شده اند، روایات مربوط به مباحث علم نجوم نظیر جایگاه و محل قرار گرفتن زمین، فرو افتادن ماه و ستارگان بر زمین، اندازه های آنان و... است. مباحثی که امروزه با روشن شدن ماهیت تبیینی و مدل سازی صرف از پدیده ها برای "علم" و نیز تناقضات مدل های مرسوم چه قدیمی و چه جدید اخترشناسی با مشاهدات و لزوم جایگزینی این مدل ها، دیگر چندان غریب هم نیستند... 😎 @kojahastim
... وَ جَعَلَنی مِمَّنْ یَقْتَصُّ آثارَکُمْ وَ یَسْلُکُ سَبیلَکُمْ وَیَهْتَدی بِهُدیکُمْ ... ... و خداوند بگرداند مرا از کسانی که پیروی کند از آثار شما و می رود به راه شما و راهنمائی جوید به راهنمائی شما ... میلاد حضرت امام هادی علیه السلام صاحب زیارت های گران سنگ غدیریه و جامعه کبیره گرامی باد.
کجا هستیم؟!
... وَ جَعَلَنی مِمَّنْ یَقْتَصُّ آثارَکُمْ وَ یَسْلُکُ سَبیلَکُمْ وَیَهْتَدی بِهُدیکُمْ ... ... و
با سلام به رفقا و همراهان گرامی... بیشتر ما با زیارت بسیار مهم و راهبردی برای غیبت که یک دانشنامه کامل معارف شیعه هست و از این امام بزرگوار به دست ما رسیده کما بیش آشنا هستیم؛ همان جامعه ی کبیره جاودانی و بی بدیل و معدن تمام نشدنی معارف اهل بیت علیهم السلام. اما کمتر با زیارت گران سنگ و بی نظیر غدیریه ی امام هادی (ع) آشنایی داریم. زیارتی در اوج اتقان سندی و محتوایی که امثال شیخ عباس هیچ زیارت ماثوری را معتبرتر از آن نمی داند. منقول از دو امام معصوم و دو نایب خاص امام زمان. نیت کنیم امسال غدیر حتما این زیارت را که جزء اعمال این روز هم هست بخوانیم. گنجینه بی نظیر و خاصی هست؛ بیش از 50 آیه قرآن که مربوط به ولایت امیرالمومنین و حوادث زندگی این بزرگوار و غزوات پیامبر(ص) می شود در یک سیر جذاب و غیر یک نواخت که دارای بازخوانی وقایع تاریخی زندگی امیرالمومنین (ع) از همراهی های دوران نوجوانی با پیامبر (ص) تا جنگ های خاص خود حضرت در زمان حکومتشان مثل صفین و وقایع جنگ جمل می شود به بلاغت و بصیرت تمام در این زیارت عظیم الشان گنجانده شده. نیت کنیم حتما امسال یک دور این دایره المعارف بزرگ را تورقی بکنیم. @kojahastim
« عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر » مبارک 🔹از امام رضا «علیه السلام» نقل شده است : در روز قیامت، چهار روز به سمت خداوند میروند، همچون عروس که به سمت حجله همراهی می شود. گفته شد: کدام روزهاست؟ فرمود: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز که به راستی روز غدیر بین آنها مثل ماه بین ستاره هاست؛...... 🌺در روز غدیر؛ خداوند، ولایت (علی علیه السلام) را بر آسمانهای هفت‌گانه عرضه کرد، پس اهل آسمان هفتم سبقت گرفتند، پس خداوند آن را با عرش مزیّن کرد، آنگاه اهل آسمان چهارم سبقت گرفت و خداوند آن را با بیت المعمور زینت داد. 🌻پس اهل آسمان دنیا به آن (ولایت) سبقت گرفت، پس خداوند آن را با ستارگان زینت داد. آنگاه خداوند، ولایت را بر زمینیان عرضه کرد که مکه سبقت گرفت و خداوند آن را با کعبه مزیّن ساخت. سپس مدینه سبقت گرفت که آن را به وجود محمد مصطفی صلی الله علیه و آله مزیّن نمود. آنگاه کوفه سبقت گرفت که خداوند آن را به وجود امیرمؤمنان علیه السلام زینت داد. 🏅بر کوه‌ها عرضه کرد که سه کوه سبقت گرفتند؛ عقیق، فیروزه و یاقوت، لذا این سه کوه بهترین جواهر شدند. آنگاه کوه های دیگر اقدام کردند که معدن‌های و شدند و هر کوهی که اقرار نکرد و نپذیرفت، کوه‌های بی گیاه شدند. (اقبال الاعمال ، ج ۱ ص ۴۶۵) ▫️کانال موسسه متا
🌺 به بهانه‌ی غدیر خم 🌺 📚 در برخی از روایات مربوط به غدیر آمده‌است كه این روز در نزد آسمانیان مشهورتر است تا نزد زمینیان. اهل آسمان‌ها در روز غدیر كه در میان خود به روز "عهد معهود" شناخته می‌شود وارد بزمی سالیانه در قصری ویژه می‌شوند با نهرهایی روان و پرندگانی آوازخوان از لؤلؤ و یاقوت كه در این روز از درختان آن باغ، برخواسته خود را در مشك و عنبر غلطانیده و بر میهمانان آسمانی غدیر، در آن بزم ویژه عطرافشانی می‌كنند. آسمانیان تا پایان روز مشغول تسبیح و تقدیس‌ و تهنیت‌اند و دست آخر ندا می‌آید كه به جایگاه های خود بازگردید كه به یمن محمد(ص) و علی(ع) و این روز، تا سال بعد از شرور در امانید... 🤔 اگر با شیوه‌ی تراكم ظنون و تجمیع روایات به مبحث آسمان بپردازیم خواهیم دانست كه در كلام قرآن و اهل بیت(ع) قطعاً آسمان دارای ساكنانی متعالی است كه به رتق و فتق امور عالم و مخصوصاً زمین می‌پردازند. آسمان های هفتگانه با نظم طبقاتی‌اش، جایگاه تحقق امر الهی به وسیله‌ی آن موجودات متعالی است و اساساً آسمان جایگاهی برای فرود آمدن امر الهی و نشانی از قدرت و علم پروردگار در تدبیر امور عالم است. اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَینَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَیءٍ عِلْمًا ــ طلاق، 65 🔸 هر چند ظهور تام و تمام واژه‌‌ی سماء در كلام عرب و به تبع آن الفاظ قرآن و اهل بیت(ع) در آن چیزی است كه بشر بالای سر خود می‌بینید، اما امروزه اكثریت ما در مواجهه با روایاتی مثل آنچه در خصوص غدیر ذكر شد خواسته یا ناخواسته از این معنی به سمت عوالم معنوی و غیبی وجود كه در پشت پرده‌ی عالم محسوس است و طبیعتاً دارای وصف تجرد و بی مكانی است به راحتی عدول می‌كنیم. حال آنكه نوعی مكان‌مند بودن برای بسیاری از پدیده‌های آسمانی (مثل عرش در آسمان هفتم و بیت المعمور در آسمان چهارم و ستارگان برای آسمان نزدیك) در كلام اهل بیت(ع) و قرآن، انكارناپذیر است. 🔹 گرچه پافشاری بر ظاهر متون دینی همیشه به نوعی قشری‌گری و اخباری مآبی متّهم بوده است و چنین تذكراتی گاه بیراه هم نیست، اما برای عدول از ظاهر متن، همیشه پرسش اساسی این است كه چرا و در مواجهه با چه چیز دست به تأویل و اصلاح برداشت خود از متن دینی زده‌ایم؟! ❗️یكی از علّت‌های اصلی و عمدتاً ناخودآگاه ما، برای این عدول بر می‌گردد به تفسیر علم مدرن و اخترفیزیكی از آسمان؛ روابطی با ریاضیاتی پیچیده و ظاهراً دقیق برای حاكمیت نیروی جهانی گرانش و نظریه نسبیت بر تك تك اجرام موجود در پهنه‌ی گیتی و آسمان! روابطی که جایی برای متفاوت بودن محل حضور آسمانیان متعالی باقی نمی گذارد و نتیجتا این تعالی و تفاوت، در نظرگاه ما، به عالم مجردات نسبت داده می شود و با دور باطل لامکانی مجردات؛ آسمان محسوس، برایمان از معانی مورد اشاره ی متن دینی تهی می شود. ‼️ بخش مهمی از مسأله‌، علم است. علمی كه تاریخ دانانِ علم وقتی از فرای تاریخ به آن نگریسته‌اند، آن را مالامال از پیش‌فرض‌های جهان بینانه و غیرتجربی دانشمندان هر دوره یافته‌اند و فی المثل در تشریح اصل هم گوهری ذرات عالم به عنوان پیشداشته‌ی قطعی انگاشته‌شده و البته كاملاً غیرتجربی دانشمندانِ عصر رنسانس به آن اشاره دارند. اصلی كه بعدها به تبیین قانون جهانی گرانش نیوتنی و بسیاری دیگر از قوانین علمی منتهی شد و هر گونه وجود سلسله مراتب و تفاوت بین زمین و اجرام آسمانی را نفی كرد. 📍اگر توجه به فهم عرفی از متن دینی سریعاً برچسب تحجّر و واپسگرایی می‌خورد، این سكه، روی دیگری هم دارد كه به مراتب خطرناك‌تر و البته قشری‌تر است: عصری‌زدگیِ علمی! @kojahastim
1719714585932_-2147483648_-210012.ogg
14.85M
آیا با انتشار خبر موفقیت پزشکیان در جلب آرای مردم، منطقه به سرعت وارد جنگ می شود؟! هر چند با وجود نظامیان مقتدر و رهبری انقلاب ایجاد احساس ترس در کشور، کار صحیحی نیست اما شرایط امروز آمریکا و اسراییل در منطقه بسیار حساس و خاص هستند و به جای ترسیدن و ترساندن، فکر کردن روی این شرایط در تصمیم گیری بسیار مهم و ضروری هست. @kojahastim
🔸حتی اگر آقا سعید تا دورترین روستاها و کوچکترین شرکت های دانش بنیان سفر نکرده بود و پای درد دلشان ننشسته بود... 🔹حتی اگر مسعود هم مثل سعید با پیوست فرهنگی و نظرگاه بومی به توسعه کشور فکر می کرد.... 🔸حتی اگر آقا سعید هم قرار بود بعد از رای آوردن تازه بر سر اختلاف نظر بی فرجام کارشناسان تاس بیندازد تا یواش یواش تصمیمات و برنامه هایی برای پیش برد کشور تهیه و اجرا شود و تازه در اجرا تناقضات هرکدام با دیگری معلوم شود.... 🔹حتی اگر ستاد آقاسعید هم پر بود از افراد مساله دار و بدزبان و با خط و ربط مشخص نسبت به کانون های قدرت و ثروت دولت های گذشته.... 🔸 و در یک کلام حتی اگر همه فضیلت ها و معایب سعید و مسعود را با هم طاق می زدند جز یک مساله، باز هم جا داشت بدون تردید به سعید جلیلی رای دهیم. 🎯 آن یک مساله و یک دلیل که به همه چیزهای ارزشمند دیگر می ارزد این است: ‼️ تصویر بی تناسب و پیام نامربوطی که با روی کارآمدن "ظریف" به عنوان نماینده منتخب "مردم ایران" و از طرفی "نماد سازش ایرانی ها با آمریکا در منطقه و دنیا" به مبارزان و مظلومان منطقه مخابره می شود، به تنهایی انقدر چیز دهشتناکی هست که برای انتخاب نکردن مسعود پزشکیان کافی باشد. ❗️آن هم وسط این معرکه ی عظیم در جنوب و شمال سرزمین اشغال شده فلسطین ... ❗️آن هم وسط این ظلم بزرگ به کودکان غزه ... وقتی که هر اخم قدرتی مثل "ایران" نجات جان چند بی گناه می تواند باشد و هر قهقهه ی ظریف و عراقچی به راحتی با شهادت چند مستشار ایرانی در سوریه یا لبنان معادل می شود. @kojahastim
هدایت شده از کجا هستیم؟!
در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه در زانوی غم است 🖤 ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تسلیت باد. 🖤
... از ناحیه ی مقدسه ... در توصیف آنچه بر آسمان و آسمانیان در قتل اباعبدالله الحسین (ع) گذشت: 🖤 فَانْزَعَجَ الرَّسُولُ، وَ بَکی قَلْبُهُ الْمَهُولُ، وَ عَزّاهُ بِکَ الْمَلآئِکَةُ وَ الاَْنْبِیآءُ، 🤍 پس (از شنیدنِ این خبر) رسول خدا مضطرب و پریشان گردید، و قلبِ هراسناکَش بگریست، و فرشتگان وانبیاء (بخاطر مصیبتِ تو) او را تسلیت و تعزیت گفتند، 🖤 وَ فُجِعَتْ بِکَ اُمُّکَ الزَّهْرآءُ، 🤍 و مادرت زهراء (ازاندوهِ مصیبتِ تو) دردناک شد، 🖤 وَ اخْتَلَفَتْ جُنُودُ الْمَلآئِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، 🤍 و دسته هایِ ملائکه مقرّبین در آمد و شد بودند، 🖤 تُعَزّی أَباکَ أَمیرَالْمُؤْمِنینَ، 🤍 پدرت امیرمؤمنان را تعزیت می‌گفتند، 🖤 وَ اُقیمَتْ لَکَ الْمَاتِمُ فی أَعْلا عِلِّیّینَ، 🤍 مجالسِ ماتم وسوگواری برایِ تو در اعلاعلیّین برپا شد، 🖤 وَ لَطَمَتْ عَلَیْکَ الْحُورُ الْعینُ، 🤍 و حورالعین به جهت تو به سر و صورت زدند، 🖤 وَ بَکَتِ السَّمآءُ وَ سُکّانُها، وَ الْجِنانُ وَ خُزّانُها، وَ الْهِضابُ وَ أَقْطارُها، وَ الْبِحارُ وَ حیتانُها، وَ مَکَّةُ وَ بُنْیانُها، وَ الْجِنانُ وَ وِلْدانُها، وَ الْبَیْتُ وَ الْمَقامُ، وَ الْمَشْعَرُ الْحَرامُ، وَ الْحِلُّ وَ الاِْحْرامُ... 🤍 (در عزایِ تو) آسمان و ساکنانش، بهشت‌ها و نگهبانانش، کوه‌ها و کوهپایه ها، دریا‌ها و ماهیانش، شهرمکّه و پایه هایش، فردوس‌ها و جوانانش، خانه کعبه و مقام ابراهیم، و مشعرالحرام، و حلّ و حَرَم جملگی گریستند... 🔹 بارها گفته ایم که از تمامی متون معتبر روایی و قرآن کریم بدون استثنا این معنا به قطعیت برداشت می شود که آنچه به عنوان آسمان برای بشر و در بالای سر او شناخته می شود، محل رفت و شد موجودات مبارک و قدسی ای هست که به رتق و فتق امور زمین می پردازند و همچنین از اتفاقاتی که بر اهالی آن می گذرد تاثیر می پذیرند؛ 🔸نظیر آنچه در این عبارات از گریه ی خود آسمان و اهالی آن، آمد و شد دسته های ملائکه ی آسمانی در تعزیت به پیامبر(ص) و امیرالمومنین (ع) در اثر شهادت حضرت اباعبدالله می بینیم. 🔎برای توضیحات بیشتر روی مطلب به بهانه غدیر خم کلیک کنید. أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْن عَلَيْهِ اَلسَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الإِْمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ اَلسَّلامُ @kojahastim
🏜 داغی از مریخ بر جگر زمین! 🌅روزهای دهه اول مردادماه در حالی به عنوان گرم ترین روزهای سال با هشدارهای پزشکی در رسانه ها و تعطیلی های ادارات و بانک ها همراه شده است که کمتر کسی در علت گرمای این روزها و سرمای بهمن ماه پرسشی انتقادانه مطرح می کند. حتی کارشناس هواشناسی در تلوزیون به راحتی می گوید: انتظاری جز این هم نیست، خورشید در عمودی ترین(!!!) حالت خود بر کره ی خاکی ما می تابد... 📍تقریبا می توان مطمان بود که کسی اصلا به این نکته فکر هم نمی کند که چرا سردترین روزهای سال، هر ساله بین 40 تا 50 روز از کمترین و مایل ترین تابش خورشید بر زمین (یکم دی ماه) تأخیر دارد؟! در کلاس های نجوم و جغرافیا نیز کسی نمی پرسد که چرا گرمای نیم کره ی شمالی با بیشترین و عمودی ترین تابش های خورشید که مربوط به 31 خردادماه هست هر ساله حدود 40 روز و بیشتر، متفاوت است و یا چرا در حالی شاهد گرم ترین روزهای سال هستیم که خورشید در تابشی به مراتب کوتاه تر و مایل تر از انقلاب تابستانی قرار دارد. 📊منطقی ترین توضیح می تواند انباشت تجمیعی حرارت باشد. اما با نگاهی به تفاوت دمای شب و روز در هر شبانه روز، به خوبی می توان فهمید که این توضیح ناکافی و ناقص است. 🔖وقتی تابش خورشید از اوایل اردیبهشت به حدی است که به راحتی روزانه اختلاف دمای نزدیک 20 درجه ای را در سطح کوه ها و دشت ها، هوا و طبقات اتمسفر، سطح زمین، ساختمان ها و ... ایجاد می کند چطور نتواند طی 2 ماه متوالی تابش و فعالیت، اثر زمستانی زمین را به کلی محو کند؟! خصوصاً که هر روز بر عمودی تر شدن و طولانی تر شدن تابش آن تا آخر خردادماه افزوده می شود. 📈برای مقایسه این روزها که گرمترین روزهای سال است از نظر نوع و مدت تابش، در مدل خورشید مرکزی دقیقا مشابه با 23 ام اردیبهشت ماه هست یعنی زمانی که بسیاری از منازل هنوز اقدام به راه اندازی وسایل سرمایشی نکرده اند!!! 📉بر اساس همین مدل سرمای شدید حوالی دهم بهمن ماه را با روزهای نزدیک به بیستم آبان ماه که به تازگی وسایل گرمایشی راه اندازی شده اند مقایسه کنید (این دو زمان نیز از نظر نوع و میزان تابش برابرند) 🌧بدیهی است که کسی منکر تأثیرات جوی بر میزان حرارت و برودت هوا نیست اما اختلافی تا این اندازه و خصوصا تکرار شوندگی همیشگی آن فارغ از سالهای پر بارش، یا خشک به طور جد، محل تأمل است؛ 📎به این موارد اضافه کنید الگوهای مشابهی که هر ساله اتفاق می افتند نظیر موج سرمای اوایل پاییز که به سرعت بر می گردد یا گرمای نسبی در اواخر زمستان که مجددا با موج سرما همراه می شود و... 📝سخن کوتاه: آیا امکان فکر کردن به مدل های دیگری که پدیده های این چنینی را بهتر و دقیق تر بتواند توضیح دهد و علت را در فهم ناقص از ماهیت خورشید و زمین جستجو کند باید این چنین بی رحمانه محکوم به سرکوب با برچسب واپسگرایی و شبه علم بودن شود؟ 📌پی نوشت: در بسیاری از روایات جوامع معتبر شیعی علت پدیده های روتینی مثل چرایی وقوع تابستان و زمستان، اثرات ماه و خورشید بر دمای زمین، توضیح در مورد خسوف و کسوف و ... هیچ شباهتی با توضیحاتی که ما امروزه ارایه می دهیم ندارد و بلکه در تغایر و تنافی حداکثری است. 💢دقت به این نکته بسیار با اهمیت است که این روایات از جانب معصومین علیهم السلام در شرایطی صادر شده است که نظام نجومی بطلمیوسی با کارایی و دقت فراوان و با توضیحات کاملاً مشابه مدل خورشید مرکزی امروزی یکه تاز میدان علمی بوده است و این یعنی مخالفت صریح با مبانی پر هیبت و کارای علمی روز! به قیمتِ دادن نشانه هایی مختصر از حقیقت! باشد که آیندگانی علم را از مأخذ حقیقی اش جستجو کنند. 🔗اهل تحقیق، با رعایت پیش نیازها و دقت در مبانی، می توانند به صورت های متعدد و روزانه خورشید در طول سال، به اثر محوری و اصیل کواکب مریخ و زحل در پیدایش فصول و دمای زمین در کنار نقش جانبی خورشید و ماه بر آن ها و مسائلی از این دست در سیمای روایات رجوع کنند. @kojahastim
به نام خدا 📣 فراخوان همکاری پژوهشی در زمینه شهابواره ها 🎥 ثبت فیلم مستند از بارش های شهابی برساوشی سال ۱۴۰۳ 👋 ضمن عرض سلام خدمت همه اعضا و علاقه مندان مباحث نجومی. 📐 همانطور که قبلا با تحلیل مبحث اختلاف منظر در مورد شهابواره ها و با محاسبات کمی نشان دادیم، از نظر ما توضیحات علمی در مورد چیستی، علت و ارتفاع بارش های شهابی به هیچ وجه قانع کننده نیست. علاقه مندان به شرح اشکال 👈 اینجا 👉 را ببینند. 🧮 امسال در نظر داریم با تعریف یک کار پژوهشی و جذاب، همزمان با لذت بردن از منظره زیبای بارش ها، میزان اختلاف منظر را به صورت واقعی و در عمل ثبت و محاسبه کنیم. 🔭 به دنبال ثبت علمی یک رویداد رصدی هستیم تا شاید در مورد ارتفاع این پدیده و یا حتی ماهیت آن بتوانیم فکرهای خلاق و ایده پرداز را به تفکر عمیق و نتیجه بخشی فرو ببریم. 🔢 روند کار به این صورت هست که دو یا چند مشاهده گر همراه با امکانات فیلمبرداری مناسب پدیده های نجومی در نقاطی با فاصله های چند صد کیلومتری مستقر می شوند و همگی به صورت همزمان به ثبت فیلم مناسب از کانون بارش برساوشی (که اوج آن ۲۱ و ۲۲ مرداد هست) مشغول می شوند. 🎯 قرار هست شهاب یا شهاب هایی را به طور خاص و موردی بررسی کنیم و با کمک پس زمینه صورت های فلکی و مبحث اختلاف منظر، به نتیجه گیری در مورد ارتفاع این پدیده ها دست پیدا کنیم. ☄ به عنوان مثال شهابی در ساعت ۲۳:۴۲:۰۷ از سه نقطه با فواصل چند صد کیلومتری رصد می شود و از نقطه فعال شدن و راستای حرکتی و زمان واحد و شدت نور و... مطمئن می شویم که این شهاب رصد شده در سه نقطه یکی بوده است. 📏حال با کمک مختصات سمتی ارتفاعی رصد و مختصات زمینی رصدگر و میزان اختلاف منظر موجود می توانیم نتایج علمی و پژوهشی ارزشمندی کسب کنیم. 📍البته طبق دلایل پیش گفته احتمال دارد هیچ اختلاف منظری نیز مشاهده نشود که این نیز خود نتیجه علمی درخوری خواهد بود. 🙏🙏🙏 تقاضامندیم هر کسی فرصت و امکانات حداقلی برای این کار را نیز دارد از طریق ارتباط با ادمین آمادگی خود را برای این پژوهش جذاب اعلام کند. پژوهشی که هم مناظر زیبایی را به شما نشان خواهد داد و هم نتایج علمی مفیدی در بر خواهد داشت. 📽 از یک هندی کم ساده تا فقط ⏱ فرصت شبانه برای رصد شخصی و همکاری اندک در قالب نیروی کمکی هم می تواند راهگشا باشد. 📹 با کارشناس های فیلمبرداری و 🔭 تجهیزات نجومی در حال گفتگو هستیم لذا نگران عدم تخصص و اطلاعات ناکافی نجومی یا فیلمبرداری نباشید. 🪄 تجربه جذاب و نتایج علمی ارزشمندی در انتظار است.🪄 @kojahastim
هدایت شده از نجباء | Nujaba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 از غزه به تهران؛ شلیک کن برادر! ⏪ روایت‌هایی از زیر آوار - قسمت هفدهم 🗯 اهالی غزه از ایران، حزب‌الله و یمن انتقام گرفتن از صهیونیست‌ها را می‌خواهند.. @alnujaba
🔘در سوگ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از نهج‌ البلاغه ی شریف ▪️ وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِي كَفِّي فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِي وَ لَقَدْ وُلِّيتُ غُسْلَهُ وَ الْمَلَائِكَةُ أَعْوَانِي، ضَجَّتِ الدَّارُ وَ الْأَفْنِيَةُ، مَلَأٌ يَهْبِطُ وَ مَلَأٌ يَعْرُجُ وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِي هَيْنَمَةٌ، مِنْهُمْ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّى وَارَيْنَاهُ فِي ضَرِيحِهِ. 🟤 رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در حالى كه سرش بر روى سينه ام بود قبض روح گرديد، و جان او در كف من روان شد آن را بر چهره خويش كشيدم. متصدّى غسل پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم من بودم، و فرشتگان مرا يارى مى كردند، گويا در و ديوار خانه فرياد مى زد. گروهى از فرشتگان فرود مى آمدند و گروهى ديگر به آسمان پرواز مى كردند. گوش من از صداى آهسته آنان كه بر آن حضرت نماز مى خواندند، پر بود، تا آنگاه كه او را در حجره اش دفن كرديم. 📘خطبه_197