#حدیث_مهدوی
#امام_باقر علیه السلام :
وقتی قائم ما قیام کند ، خداوند دست (رحمت)ش را بر سر مردم می گذارد و با آن ، عقل و اندیشه آنان را منسجم و متکامل می کند و بر حلم و اخلاق شان می افزاید .
کافی،ج۱،ص۲۵،ح۲۱
@lahazate_talaei_ketabkhani
#کتاب_مهدوی
#گزیده هایی از کتاب#مهدویت_و_آرامش_روان
یکی از #وظایف_منتظران در عصر غیبت ، #دعا به ساحت مقدس امام و ولی نعمت ما و واسطه فیض الهی است . در کتاب مکیال المکارم ، بیش از یکصد فضیلت و اثر #دعا_برای_تعجیل_در_ظهور_امام_عصر علیه السلام ، با شرح و تفضیل بیان شده است . هر چند امام به دعای ما نیازی ندارد ، دعای برای حضرت نوعی ارتباط معنوی با ایشان است که سبب روشنی و جلای قلب های خود ماست و ما را بالا می برد . آن چنان که در جامعه کبیره می گوییم : " و جعل صلواتنا علیکم...
@lahazate_talaei_ketabkhani
در حدیث است که " اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج ... برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید به راستی که فرج شما در آن است "
این #حدیث_مهدوی ، دو نکته دارد :
الف) دعا برای فرج او ، فرج ما را هم می رساند ؛ یعنی با آمدن او مشکلاتی هم که ما داریم حل می شود
ب) شاید این نکته هم استفاده شودکه وقتی کسی برای حضرت دعا کند ، آن حضرت هم برای مشکلات دعاکننده دعا می کند و چه خوب است که انسان مشمول دعای او که مستجاب است و کلید همه گنج های دنیا وآخرت در دست اوست بشود
این را هم می توان گفت دعای برای حضرت ، نوعی درد دل کردن است که در دعای ندبه تجلی پیدا کرده است .
@lahazate_talaei_ketabkhani
اگر با #قرآن انس گرفتیم، اگر قرآن را درست فهمیدیم، اگر در قرآن #تدبر کردیم، آنوقت پاسخ درست به #سوالات_زندگی به ما داده خواهدشد؛ بایستی برویم دنبال این، این چیز مهمی است. جوانان عزیز، برای شما آشکار خواهد شد؛ هرچه از این #شربت_گوارا بنوشید، بیشتر مشتاق خواهید شد. بیشتر تشنه خواهید شد؛ قرآن اینجوری است.
@lahazate_talaei_ketabkhani
🌺 #سورةُ_البقره 🌺
#آیه_دوم_البقره
ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًي لِّلْمُتَّقِينَ (۲)
آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانيت) آن هيچ ترديدى راه ندارد، راهنماى پرهيزگاران است.
@lahazate_talaei_ketabkhani
نکته
«لاريب فيه» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست. زيرا مطالب آن به گونه اى است كه جايى براى اين شكّ وترديد باقى نمى گذارد واگر #شكّى در كار باشد، بخاطر #سوءظن و #روحيّه_لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مى فرمايد: «فهم فى رَيبهم يَتردّدون» آنان در شكّى كه خود ايجاد مى كنند، #سردرگم هستند.
#هدف قرآن، #هدايت_مردم است و اگر به مسائلى از قبيل خلقتِ آسمان ها و زمين و گياهان و حيوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه #توجّه_مردم به آنها، موجب توجّه به #علم و #قدرت و #حكمت_خداوند گردد.
قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هدىً للنّاس» همانند خورشيد بر همه مى تابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مى برند كه #فطرتِ_پاك داشته و در برابر حقّ #خاضع باشند؛ «هدىً للمتّقين» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشه ى تميز عبور مى كند، نه از خشت وگِل. لذا فاسقان، ظالمان، كافران، دل مردگان، مسرفان و تكذيب كنندگان از هدايت قرآن بهره مند نمى شوند.
سؤال: اين آيه درباره قرآن ومطالب آن مى فرمايد: «لاريب فيه» هيچ شكّى در آن نيست. در حالى كه خود قرآن شكّ وترديد مخالفان را در اين باره بيان مى دارد: يك جا مى فرمايد: «انّنا لفى شكّ ممّا تَدعونا اليه مُريب» ما درباره آنچه ما را به آن مى خوانى، در شكّ هستيم. و در مورد شكّ در وحى ونبوّت نيز مى خوانيم: «بل هم فى شك من ذكرى» درباره ى قيامت نيز آمده: «لنعلم من يؤمن بالاخرة ممن هو منها فى شك» بنابراين چگونه مى فرمايد: «لاريب فيه» هيچ شكّى در قرآن ومحتواى آن نيست؟
پاسخ: مراد از جمله «لاريب فيه» آن نيست كه كسى در آن #شكّ_نكرده و يا شكّ نمى كند، بلكه منظور آن است كه #حقّانيت_قرآن به قدرى #محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست. چنانكه در آيه 66 سوره نمل مى فرمايد: «بل هم فى شك بل هم منها عمون»
@lahazate_talaei_ketabkhani