در صورت استقبال و درخواست شما همراهان گرامی، صوت های این مباحث هم قرار داده خواهد شد.
@lahazate_talaei_ketabkhani
✂️ #برش_کتاب📚
#برش_رابطه_عبد_و_مولا
#قسمت_اول1⃣
یکی از مشهورترین آموزه های دینی ما در زمینه #معرفت_نفس روایت زیبای #نبوی است که هرکس خود را بشناسد، خدا را خواهد شناخت.
ما نیز سخن را با توجه به این روایت نورانی، با این پرسش آغاز میکنیم که کدام معرفت و شناخت نسبت به نفس زمینه ساز شناخت خدا می شود؟
@lahazate_talaei_ketabkhani
#سلمانِ_محمد (ص)
با توجه به نزدیک شدن به هفتم صفر، سالروز #حفر_خندق پیرامون مدینه به #پیشنهاد جناب سلمان فارسی -صحابی بزرگ و ایرانی پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله)- در جریان نبرد با مشرکان و متحدانشان در سال پنجم هجری، و نام گذاری این روز به نام بزرگداشت سلمان فارسی ،#درس_اخلاق این هفته را شرح حدیثی راجع به جناب سلمان، قرار میدهیم.
@lahazate_talaei_ketabkhani
#در_محضر_ولایت
#خصوصیات_سلمان_فارسی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین
قُلتُ لِأَبیعَبدِاللّهِ الصّادِق علیهالسلام:
ما أَکثَرَ ما أَسمَعُ مِنکَ یا سَیِّدی ذِکرَ سَلمانَ الفارسی»
راوی میگوید: چقدر من زیاد میشنوم از شما که نام #سلمان را میبرید و از او یاد میکنید.
معلوم میشود که حضرت [#امام_صادق علیهالسّلام] مکرّر در مکرّر راجع به سلمان مطالبی را میفرمودهاند. این شخص تعجّب میکند که چه چیز موجب شده است که شما اینقدر به او توجّه دارید، یا شاید مثلاً به او محبّت دارید و از این قبیل.
«فَقال: لاتَقُل «الفارسی» وَ لکِن قُل سلمانَ المحمّدی»، یعنی نسبتِ او، فراتر از نسبت قومی و میهنی است؛ نسبت دینی است. این البتّه بههیچوجه طعن به قوم فارس نیست؛ پیغمبر اکرم و ائمّه علیهمالسلام از فارس -مردم ایران- تمجید کردند، تعریف کردند؛ در اینکه تردیدی نیست. [حضرت] میخواهد بفرماید که این شخص، فراتر و بالاتر از این است که به نسبتِ قومی شناخته بشود؛ نسبتِ او، نسبتِ عقیده و دین و پیامبر است؛ او کأنّه -مثلاً- فرزند پیغمبر است.
«أَ تَدری ما کَثرَةُ ذِکری لَه؟» [حضرت فرمود] میدانی چرا؟ «قُلتُ: لا. قال: ثَلاثِ خِصالٍ»، سه خصوصیّت در سلمان بود که این موجب میشود که من او را زیاد یاد کنم و نام او را ببرم -لابد مثلاً- اجلال کنم او را، تعظیم کنم او را یا محبّت به او بورزم.
چیست آن سه خصلت؟
🔶یکیاش این است: #میل_امیرالمؤمنین را بر #میلِ_خود #غلبه میداد. از این معلوم میشود که بیش از یک بار چنین چیزی اتّفاق افتاده که حضرت چیزی را اراده کردند، سلمان چیز دیگری در دل خود و در ذهن خود میخواسته است ولیکن میل و هوای امیرالمؤمنین را -«هَوی» یعنی میل- بر میل خود ترجیح داده است.
ببینید مقام امیرالمؤمنین را! حالا البتّه اینها که گوشهوکنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است.
🔶[دوّم:] #فقرا را #دوست میداشت. بعضیها از طبقهی مستضعف جامعه اصلاً بدشان میآید؛ حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ او نه؛ فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. اگر فرض بفرمایید در یک جایی امر دایر بود بین یک سرمایهدارِ محترمِ خیلی پولداری یا یک فقیری، یا باید مثلاً خانهی این برود یا خانهی آن برود، یا باید به این سلام کند یا باید به آن سلام کند، این فقیر را بر آن غنی ترجیح میداد.
اینها درس است. ما طلبهها، ما جامعهی روحانیّت و علمی، یکی از خصوصیّاتمان از اوّل همین بوده است که با ضعفا و طبقهی ضِعاف نزدیک بودهایم؛ این خیلی امتیاز بزرگی است. بله، گاهی پولدارها ممکن بود سراغ یک عالمی هم بیایند، او هم یک احترامی بکند امّا معاشرت روحانیّون ما، علمای ما، مراجع ما، ائمّهی جماعت ما -علمایی که بودند با مردم- عمدتاً با مردم فقیر و زیر متوسّط بوده است؛ این خیلی چیز مهمّی است؛ این را باید نگه بداریم. حالا که علما و روحانیت، به یک موقعیّتی در عالم سیاست دست پیدا کردهاند، نباید آنچه را تاریخچهی ما و سنّت کهن ما است از دست بدهیم. اینکه در یک شهری یک عالمی مثلاً باشد، [ولی] بین مردم معروف باشد که ایشان با تجّار و با پولدارها و با باغدارها و مانند اینها [اُنس دارد] -مهمانی خانهی این؛ مهمانی در باغ آن- امّا با فقرا نه، اُنسی ندارد؛ این چیز خوبی نیست. این هم یک خصوصیّت.
🔶[سوّمی]: جناب سلمان #علم را دوست میداشت، علما را دوست میداشت. این سه خصوصیّت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، نسبت به او گرایش پیدا کند، محبّت -یا تجلیل و تعظیم- نسبت به او بکند. «إِنَّ سَلمانَ کانَ عَبداً صالِحاً حَنیفاً مُسلِماً وَ ما کانَ مِنَ المُشرِکین»، [میفرمایند: #سلمان #بندهی_صالحِ_حنیفِ_مسلمان است و از مشرکین نیست.]
@lahazate_talaei_ketabkhani
هدایت شده از Arbaeen.ir |رسانه مردمی اربعین
⛔️ زمینه سازی تفرقه افکنی دراربعین توسط وزارت بهداشت
⁉️در وزارت بهداشت چه خبر است؟!
🔴لزوم بررسی نفوذ عوامل دشمن در وزارت بهداشت
📛تبعات احتمالی و خطرناک سخنان معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت
🔸سال گذشته دشمنان اسلام و امام حسین(ع) و مزدوران داخلی آنها اقدامات گسترده ای کردند تا قبل اربعین بین ملت ایران و عراق اختلاف ایجاد شود تا حماسه با عظمت اربعین امام حسین را با اختلافات کمرنگ شود و برای رسانه های آنها که بخاطر شدیدترین سانسور تاریخ تحت فشار هستند خوراک آماده کنند. ولی با هوشیاری ملت ایران و عراق و بخصوص مهمان نوازی بی نظیر عراقی ها همه برنامه های دشمن برای اختلاف افکنی شکست خورد.
🔹دیدار بسیار مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب با موکب داران عراقی و تشکر و قدردانی ویژه ایشان از موکب داران باعث افزایش وحدت و همدلی بسیار بیشتر بین ملت عراق و ایران شد.
🔸ولی دشمن که از حماسه عظیم اربعین احساس خطر می کند و از هیچ برنامه ریزی دریغ نمی کند. رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر نسبت به نفوذ عوامل دشمن و تحت تاثیر قرار دادن مسئولین هشدار و تذکر جدی دادند ولی متاسفانه برخی مسئولین خطر این را درک نکردند و بهمین خاطر شاهد دستگیری جاسوس ها در نزدیکی مسئولین هستیم. سریال گاندو به خوبی میزان نفوذ دشمن و تاثیرگدآری آنها را به تصویر کشید.
🔹گویا این بار دشمن برای تحت تاثیر قراردادن عظمت اربعین نقش شوم دیگری کشیده است و قصد دارد به بهانه بهداشت، وحدت و همدلی بین ملت ایران و عراق را از بین ببرد.
⛔️ معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرده :
"تا حد امکان از غذاهای موکبهای ایرانی استفاده شود
و زائران پاکستان و افغانستان میتوانند حامل میکروبهای عفونی مختلفی باشند."
(وزارت بهداشت / کد خبر ١٩٥٤٩٩ - کانل رسمی رادیو اربعین پست 7117)
🔴برخی تبعات احتمالی در صورت اعتماد مردم به این سخنان غیر منطقی و غیرمسئولانه به شرح زیر ممکن است باشد:
1- موکب های ایرانی توان پذیرایی از این همه زائر ایرانی ندارد و این باعث نارضایتی و احتمال دارد با تحریک عوامل نفوذی دشمن این نارضایتی منجر به درگیری بین زائران ایرانی شود .
2- زائران ایرانی از پذیرایی خادمان عراقی استفاده نخواهد کرد و احتمال دارد محبت و صفا و صمیمیت حاکم بین زائران و خادمان تبدیل به کدورت، کینه و ناراحتی شود.
3- احتمال برخورد بد زائران ایرانی با زائران پاکستانی و افغانستانی که باعث ایجاد اختلاف بین ملت ها دوست و برادر می شود. و اربعین که زمینه ساز وحدت بین ملت هاست با تحریک عوامل دشمن زمینه ساز اختلاف افکنی بین ملت ها شود.
4- قطعا عوامل سرویس های جاسوسی دشمنان از فضای ایجاد شده سو استفاده خواهند کرد و با ایجاد اختلاف و درگیری های نمایشی سعی می کند برای رسانه های خودشان خبر تولید کنند تا کل حماسه اربعین را به محل درگیری و اختلاف معرفی کنند
🔴 سخنان تاسف برانگیر وزیر بهداشت قبل از ماه محرم درباره عزاداری و ارتباط غیر منطقی و غیرقابل باور آن به خودکشی (جهان نیوز 695809) و این سخنان معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت قبل اربعین باید توسط دستگاه های اطلاعاتی بررسی شود که آیا عوامل نفوذی دشمن در این وزارتخانه نفوذ کردند و روی مسئولین تاثیر می گذارند؟!
✅جا دارد زائران اربعین با بصیرت و رعایت محبت و احترام در همه حال نسبت به همه زائران و خادمان این نقشه دشمن باطل کنند و از این فرصت برای وحدت و همدلی بیشتر بین همه ملت ها بخصوص مسلمانان استفاده کنند.
لطفا این مطلب را به همه زائران اربعینی برسانید
🆔 @ArbaeenIR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جا داره یکبار دیگه این نوحه زیبا و تاثیرگذار رو با هم گوش بدیم.
☘حاج مهدی رسولی با نوحه کوبنده #وزیر_بهداشت_افسرده رو با خاک یکسان کرد👌
التماس دعا🙏
@lahazate_talaei_ketabkhani
✂️ #برش_کتاب📚
#برش_رابطه_عبد_و_مولا
#قسمت_دوم2⃣
... اما در عالم یک ارتباط هست که اگر بخواهی به صورت طبیعی سرت را پایین بندازی و زندگیت رو بکنی آن ارتباط به صورت تصادفی شکل نمیگیرد. پیدا کردن و تجربه این ارتباط خیلی سخت است. باید برایش ریاضت کشید. شما به سادگی پس از مقداری رشد کردن، احساس کردی که به رفیق نیاز داری، اما اگر بخواهی به صورت طبیعی خودت را رها کنی، هیچگاه نیاز به یک نوع ارتباط رادر خودت احساس نمیکنی؛
آن هم #ارتباط_با_خداست.
@lahazate_talaei_ketabkhani
✂️ #برش_کتاب📚
#برش_رابطه_عبد_و_مولا
#قسمت_سوم3⃣
به طور کلی در هر ارتباطی با خدا و به صورت جزئی و خاص در عبادت، باید خداوند متعال اذن و اجازه داده باشد. این چنین نیست که هرلحظه بتوانی هر اراده ای را اعمال کنی. فرقی نمیکند چه برای خوب شدن و چه برای بد شدن. ممکن است تعجب کنید ولی خدا به هرکسی اجازه سقوط را هم نمی دهد.
اگر به رابطه با خدا اینگونه نگاه کنیم، ارتباط و گفتگو با خدا خیلی جذاب میشود. قبل از نماز درباره نماز با خدا گفتگو کنیم و از او بخواهیم که مارا بپذیرد و اذن ورود به حریم کبریایی اش را بدهد، بعد از نماز درباره نماز با خدا گفتگو کنیم.
@lahazate_talaei_ketabkhani
✂️ #برش_کتاب📚
#برش_رابطه_عبد_و_مولا
#قسمت_چهارم4⃣
اگر کسی #معرفت_نفس پیدا کند، به حقیقت وجودش که همان #عبودیت است نزدیک میشود. ما هم باید تمام تلاشمان این باشد که به عبد بودن خود واقف شویم و آن را لمس کنیم. باید عبد را بی تعارف برای خودمان معنا کنیم و لوازم عبد بودن را در وجود خودمان دقیق ملاحظه کنیم. لوازم عبد بودن هم همان مملوک بودن، بی اختیار بودن، وابسته بودن محض و لوازم دیگری از این دست، است.
اگر معنای عبد را فهمیدیم و هویت خود را به این ترتیب پیدا کردیم، از اینجا به بعد می شود سخن را آغاز کرد.
@lahazate_talaei_ketabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 عزیزان هرچقدر مقدوره این کلیپ رو منتشر بفرمایید.
زمان زیادی نداریم
👈همه باید برا #زیارت یه نیت مشترک کنن
👈فقط یه نیت
#فقط_یه_نیت
#نهضت_جهانی_اربعین
#حب_الحسین_یجمعنا
#اربعین #ظهور
#امام_زمان
☘ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#جرعه_ای_از_زلال_وحی
#تفسیر_قرآن_کریم
به همراه تفسیرساده ، روان، قطره ای
@lahazate_talaei_ketabkhani
🌺 #سورةُ_البقره 🌺
#آیه_دهم_البقره
فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (۱۰)
در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد. و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه دروغ مى گويند.
@lahazate_talaei_ketabkhani
4_944437194989240646.mp3
995K
تفسیر آیه #دهم سوره #البقره
@lahazate_talaei_ketabkhani
نکته
بيمارى، گاهى مربوط به جسم است، نظير آيه ى 185 سوره بقره؛ «ومن كان مريضاً» كه درباره احكام روزه بيماران مى باشد. و گاهى مربوط به روح، نظير اين آيه «فى قلوبهم مرض» كه درباره بيمارى نفاق مى باشد.
داستان منافق، به لاشه ومردارى بد بو مى ماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بيشتر وارد شود، فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مى يابد. نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه وحكمى كه از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مى زند و يك گام بر نفاق خود مى افزايد. اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مى كند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فزادهم اللَّه مرضاً»
شايد جمله ى «فزادهم اللَّه مرضاً» نفرين باشد. نظير «قاتلهم اللَّه» يعنى اكنون كه در دل بيمارى دارند، خدا بيمارى آنان را اضافه كند.
@lahazate_talaei_ketabkhani
پیام
- نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فى قلوبهم مرض»
- اصلِ انسان، دل و روح اوست. «زادهم اللَّه»
(حقّ اين بود كه بگويد «فزادها اللَّه مرضاً» يعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زياد كرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زياد كرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زيرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هويداست.)
- نفاق، مرضى است كه رشد سرطانى دارد. «زادهم اللَّه مرضاً»
- زمينه هاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مى آورد. «لهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون»
- دروغگويى، از روشهاى متداول منافقان است. «كانوا يَكذبون»
@lahazate_talaei_ketabkhani