#حدیث_مهدوی
#امام_باقر علیه السلام :
وقتی قائم ما قیام کند ، خداوند دست (رحمت)ش را بر سر مردم می گذارد و با آن ، عقل و اندیشه آنان را منسجم و متکامل می کند و بر حلم و اخلاق شان می افزاید .
کافی،ج۱،ص۲۵،ح۲۱
@lahazate_talaei_ketabkhani
#کتاب_مهدوی
#گزیده هایی از کتاب#مهدویت_و_آرامش_روان
یکی از #وظایف_منتظران در عصر غیبت ، #دعا به ساحت مقدس امام و ولی نعمت ما و واسطه فیض الهی است . در کتاب مکیال المکارم ، بیش از یکصد فضیلت و اثر #دعا_برای_تعجیل_در_ظهور_امام_عصر علیه السلام ، با شرح و تفضیل بیان شده است . هر چند امام به دعای ما نیازی ندارد ، دعای برای حضرت نوعی ارتباط معنوی با ایشان است که سبب روشنی و جلای قلب های خود ماست و ما را بالا می برد . آن چنان که در جامعه کبیره می گوییم : " و جعل صلواتنا علیکم...
@lahazate_talaei_ketabkhani
در حدیث است که " اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج ... برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید به راستی که فرج شما در آن است "
این #حدیث_مهدوی ، دو نکته دارد :
الف) دعا برای فرج او ، فرج ما را هم می رساند ؛ یعنی با آمدن او مشکلاتی هم که ما داریم حل می شود
ب) شاید این نکته هم استفاده شودکه وقتی کسی برای حضرت دعا کند ، آن حضرت هم برای مشکلات دعاکننده دعا می کند و چه خوب است که انسان مشمول دعای او که مستجاب است و کلید همه گنج های دنیا وآخرت در دست اوست بشود
این را هم می توان گفت دعای برای حضرت ، نوعی درد دل کردن است که در دعای ندبه تجلی پیدا کرده است .
@lahazate_talaei_ketabkhani
اگر با #قرآن انس گرفتیم، اگر قرآن را درست فهمیدیم، اگر در قرآن #تدبر کردیم، آنوقت پاسخ درست به #سوالات_زندگی به ما داده خواهدشد؛ بایستی برویم دنبال این، این چیز مهمی است. جوانان عزیز، برای شما آشکار خواهد شد؛ هرچه از این #شربت_گوارا بنوشید، بیشتر مشتاق خواهید شد. بیشتر تشنه خواهید شد؛ قرآن اینجوری است.
@lahazate_talaei_ketabkhani
🌺 #سورةُ_البقره 🌺
#آیه_دوم_البقره
ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًي لِّلْمُتَّقِينَ (۲)
آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانيت) آن هيچ ترديدى راه ندارد، راهنماى پرهيزگاران است.
@lahazate_talaei_ketabkhani
نکته
«لاريب فيه» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست. زيرا مطالب آن به گونه اى است كه جايى براى اين شكّ وترديد باقى نمى گذارد واگر #شكّى در كار باشد، بخاطر #سوءظن و #روحيّه_لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مى فرمايد: «فهم فى رَيبهم يَتردّدون» آنان در شكّى كه خود ايجاد مى كنند، #سردرگم هستند.
#هدف قرآن، #هدايت_مردم است و اگر به مسائلى از قبيل خلقتِ آسمان ها و زمين و گياهان و حيوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه #توجّه_مردم به آنها، موجب توجّه به #علم و #قدرت و #حكمت_خداوند گردد.
قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هدىً للنّاس» همانند خورشيد بر همه مى تابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مى برند كه #فطرتِ_پاك داشته و در برابر حقّ #خاضع باشند؛ «هدىً للمتّقين» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشه ى تميز عبور مى كند، نه از خشت وگِل. لذا فاسقان، ظالمان، كافران، دل مردگان، مسرفان و تكذيب كنندگان از هدايت قرآن بهره مند نمى شوند.
سؤال: اين آيه درباره قرآن ومطالب آن مى فرمايد: «لاريب فيه» هيچ شكّى در آن نيست. در حالى كه خود قرآن شكّ وترديد مخالفان را در اين باره بيان مى دارد: يك جا مى فرمايد: «انّنا لفى شكّ ممّا تَدعونا اليه مُريب» ما درباره آنچه ما را به آن مى خوانى، در شكّ هستيم. و در مورد شكّ در وحى ونبوّت نيز مى خوانيم: «بل هم فى شك من ذكرى» درباره ى قيامت نيز آمده: «لنعلم من يؤمن بالاخرة ممن هو منها فى شك» بنابراين چگونه مى فرمايد: «لاريب فيه» هيچ شكّى در قرآن ومحتواى آن نيست؟
پاسخ: مراد از جمله «لاريب فيه» آن نيست كه كسى در آن #شكّ_نكرده و يا شكّ نمى كند، بلكه منظور آن است كه #حقّانيت_قرآن به قدرى #محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست. چنانكه در آيه 66 سوره نمل مى فرمايد: «بل هم فى شك بل هم منها عمون»
@lahazate_talaei_ketabkhani
پیام
- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلك» در ادبيات عرب، «ذلك» اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلك» اشاره مى كند كه از #عظمتِ_دست_نايافتنى_قرآن حكايت مى كند.
- راهنما بايد در #روش_دعوت و #محتواى_برنامه خود، #قاطع و #استوار باشد. جمله ى «لاريب فيه» نشانگر #استوارى و #استحكام_قرآن است.
- توانِ قرآن بر هدايت پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هدى للمتقين»
- تنها افراد پاك وپرهيزكار، از هدايت قرآن بهره مند مى شوند. «هدى للمتقين» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره مندى و نورگيرى او بيشتر است.
@lahazate_talaei_ketabkhani