eitaa logo
کتابخانه ادیان
718 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
284 ویدیو
70 فایل
انتشارات و کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب تلفن:. 02532803171 09127545778 🔹سایت انتشارات www.adyanpub.com 🔹سایت کتابخانه www.lib.urd.ac.ir ارتباط با ما: @m2shojaie 🔹کانال کتابخانه در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
کتابخانه ادیان
🌙 (۱۷) 🌑 شب هفدهم 🌟استاد 🔹 توضیحات: 📜سیدمتولی عبدالعال از زمره معدود قاریان مصری بود که وقتی به ایران دعوت شد هنوز در اوج بود. صدای قوی، بم، پر تحریر و خوش طنین و آن نفس‌های بلند هنوز به قوت خود بودند. ترکیب صدای عالی و دلنشین و نفس‌های بلند و وقار و طمأنینه در هنگام قرائت سبب شد محافل گرم و پرشور و قرائات جاودانه‌ای بیافریند. 🔻متولی در قرائت عمدتا بر حسن صوتی تکیه داشت و در قرائت معنامحور مهارت زیادی نشان نمی‌داد. اما حسن صوت و آرامش و طمأنینه‌ای که در قرائت داشت و نفس بلند و شاید بتوان نوعی حماسی خواندن، محفل قرائتش را گرم و جذاب می کرد. 🔻متولی از نغمات مختلف در تلاوت بهره می‌گرفت، اما از برخی از آنها مثل بیات، راست و سه گاه بیشتر بهره می‌گرفت. 🔻امشب مستمع یکی از بهترین تلاوت های او خواهیم بود که آن را در سال ۱۳۷۰ش. در ایران اجرا کرده است. حقا تلاوت جذابی است و باید آن را یک شاهکار به شمار آورد. انعطاف عالی صدا و تحریرهای فوق العاده و قفلات خاص و قطعات طولانی و توع تنغیمی و طراوت و نیرومندی صدا از جمله ویژگی‌های این قرائت است که مستمعان را به جد بر سر شوق آورده و می آورد. التماس دعا 🎙 آیات مبارک سوره: آل عمران 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan
کتابخانه ادیان
🌙 (۱۸) 🌑 شب هجدهم 🌟استاد 🔹 توضیحات: 📜محمود علی البنا را باید از قلل قرائت مصر به شمار آورد. او در کودکی به آموختن قرائت و حفظ قرآن مبادرت کرد و در یازده‌سالگی موفق به حفظ قرآن گردید. 🔻 او بعداً برای فراگیری علوم دینی به شهر طنطا و دانشگاه احمدی رفت و دانش قرائات را نزد استاد ابراهیم بن سلام المالکی فراگرفت. 🔻 او پس از این دوره و در سال ۱۹۴۵به قاهره مهاجرت کرد که با شهرت تدریجی او همراه شد. شیخ محمود برای فراگیری نغمات و مقامات قرآنی از محضر استاد فن آن زمان درویش الحریری بهره برد. 🔻علی البنای جوان در ۱۹۴۷ به‌عنوان قاری جمعیت جوانان مسلمان برگزیده شد و در محافل این جماعت به تلاوت پرداخت. همین امر زمینه حضور او را در رادیو قرآن مصر در سال بعد یعنی در ۱۹۴۸ فراهم ساخت که به‌سرعت به اشتهار کامل او منتهی شد و او را به یکی از چهره‌های قرائت مصر بدل ساخت. 🔻علی البناء سبکی متین در تلاوت داشت. او در دوسطح تلاوت می کرد: فرود و فراز یا زیر و بم. صدای او در حالت بم گیرا و حجیم و چونان لنگرگاهی برای فراز‌های تلاوتش بود. 🔻 معمولا یک اوج تلاوت می‌کرد و چند قطعه بم می‎‌خواند. و با این روش بسی تلاوت را شکوه می‌بخشید و آرامش را به جان مستمع می‌نشاند. آنگاه، در دل این آرامش با اوج دادن به صدا مستمع را از بسیط زمین می‌کند و به فراز عرش می‌برد. از این نظم در تلاوت هرگز عدول نمی‌کرد و در این فرودوفراز شوری در محفل قرآنی خویش به‌پا می کرد و دل مستمع را به معنا و معنویت آیات گره می‌زد. 🔻بیات، رست، سه‌گاه، نهاوند، حجاز و دیگر مقامات اصلی و فرعی را با مهارت و در چارچوب سبک ویژه خود اجرا می‌کرد و قفلات ابداعی و خاص خود را نیز داشت. او به‌واسطه ابداع سبک ویژه خود یک قاری مبدع و خلاق بود و سبک جامع و کاملش چنان بود که اگر هم ضعفی در صدا داشت با آن جبران می‌شد. 🔻اکنون به تلاوت باشکوه او از سوره بقره گوش فرا می‌دهیم که از جمله تلاوت‌های ممتاز او هستند و شاید تعبیر باشکوه وصف رسایی برای این قرائت باشد. 🎙 آیات مبارک سور: بقره 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan
کتابخانه ادیان
🌙 (۱۹) 🌑 شب نوزدهم 🌟استاد 🔹 توضیحات: 📜اگر کسی دنبال تلاوت های بی شائبه موسیقایی و غنایی باشد تلاوت های محمود خلیل الحصری نمونه بسیار خوبی است. 🔻مرحوم حصری (۱۹۱۷-۱۹۸۰م.)در تلاوت های خود چندان بر بازی‌ها و مانورهای صوتی و تنوع در نغمات تکیه نمی‌کند و تا حدی یکنواخت قرائت می‌کند. زیاد از تحریرها استفاده نمی‌کند و به حد اقل‌ها اکتفا می‌کند. گویا براین باور بوده که این نحوه تلاوت به دستورات و آداب شرعی تلاوت-ورتل القرآن ترتیلا- نزدیک‌تر است. 🔻ظاهر چهره مزین به محاسن او نیز پس از دوران جوانی کاملا مطابق سنت اسلامی بود، درست برخلاف غالب قراء مصری. 🔻حصری استاد ادای فصیح و رعایت تجوید است. انصافا حق حروف را پاس می‌داشت و در تلاوت‌های خود تجوید را جدا رعایت می کرد. شیخ المقارئ مصر بود و چنانکه گفته‌اند مدارس و معاهد قرائت مصر زیر نظر ایشان بوده است. 🔻و باز گفته‌اند نخستین دوره کامل مرتل قرآن را ایشان در سال ۱۹۶۰ میلادی ضبط و ارائه کرده و به دنبال آن دو دوره ترتیل دیگر به روایت‌های ورش وقالون ازنافع مدنی توسط ایشان ارائه شده است. ترتیل ایشان بسیار ممتاز و از جنبه آموزشی عالی است. هرکس بخواهد تمرین تجوید کند قرائات ترتیل و نیز تحقیق او سرمشق های واقعا خوبی اند و باید به مبتدیان توصیه شوند. 🔻تلاوت مجلسی زیبای استاد حصری از سوره احزاب را که در در مسجد امام حسین علیه السلام اجرا شده است، به گوش جان استماع می کنیم. سماعا طیبا 🎙 آیات مبارک سوره: احزاب 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan
کتابخانه ادیان
🌙 (۲۰) 🌑 شب بیستم 🌟استاد 🔹 توضیحات: 📜محمد بدر حسین (۱۹۳۷-۲۰۰۳م.) از نسل متأخر قراء مصر و از قاریان برتر این نسل به شمار می آید. در خانواده ای قرآنی به دنیا آمد و در نوجوانی قرآن را حفظ کرد و از تعالیم مکتب خانه ای قرائت قرآن برخوردار گردید و بعدها در حوزه علوم قرآنی از الازهر فارغ التحصیل شد. 🔻با توجه به استعداد و قریحه سرشاری که در زمینه قرائت قرآن داشت در جوانی در رادیو قرآن و مدتی بعد در سیمای قرآن مصر پذیرفته شد و به صورت رسمی به تلاوت قرآن در این دو پایگاه معتبر پرداخت که به اشتهار او انجامید و از سوی کشورهای مختلفی برای تلاوت دعوت شد. 🔻محمد بدر حسین در تلاوت خود از میراث غنی قرائت بزرگانی چون مصطفی اسماعیل بهره گرفت و با تلفیقی از سبک های متقدم که بیشتر بر روش مصطفی اسماعیل تکیه داشت قرائت خود را عرضه کرد و بسیار مورد اقبال قرار گرفت. باوصف این، صدا و قرائت او ممتاز و خاص خود اوست و در جمع قاریان بزرگ سری در میان سرهاست. 🔻صدای او زیر و پرقدرت است و معمولا در پرده های بالا قرائت می کند. دیگرویژگی صوتی او وضوح و حلاوت خاصی است که در آن وجود دارد. چون صدایی زیر و نیرومند دارد، اوج صدایش در جواب الجواب بسیار شنیدنی است و مستمع را بر سر ذوق می آورد. با این قریحه صوتی، تلاوتش از تأنی و فصاحت در ادا نیز بهره می برد. بدرحسین عمدتا در مقامات بیات، رست و نهاوند تلاوت می کند و گاهی به مقامات دیگر نیز گریزی می زند. 🔻محمد بدرحسین در قرائت خود وقار و متانت و حال و هوای معنوی قرآن را پاس می دارد و  تلاوتش دلنشین و روح نواز است. ترکیب ترنم و تنغیم خدادادیِ صوت با آیات نورانی قرآن سفره ای آسمانی را در زمین می گستراند و جان آدمی را مهمان این مائده آسمانی می سازد. اینک این مهمانی: تلاوت آیاتی از سوره مبارکه قیامه، قدر، حمد و آغاز بقره. 🎙 آیات مبارک سور: قدر، حمد، بقره 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan
کتابخانه ادیان
🌙 (۲۱) 🌑 شب بیست و یکم 🌟استاد 🔹 توضیحات: 📜محمد احمد عمران (۱۹۴۴-۱۹۹۴م.) را باید از صداهای استثنایی قرائت و انشاد دینی مصر به شمار آورد. جوان بود که به سبب همین صدا و نبوغ موسیقایی‌اش در قرائت و ابتهال شهرت یافت و به اذاعه قرآن راه یافت. 🔻وسعت و حجم و اوج و فرود صدایش کم نظیر بود  و از این رو، باید او را از کامل‌ترین اصوات قرآنی جهان اسلام دانست. اوج صدایش تا سه اکتاو می‌رسید و همزمان گستره و حجم و قدرت صدایش نیز کم نظیر بود. هم در پرده پایین و میانه و هم در فراز بسیار توانمند بود. 🔻صدای عمران فاخر، اصیل و از رنگ و حزنی زیبا برخوردار و در تحریرهای مختلف ممتاز بود. نام عمران یادآور صدای شش دانگ و کامل است. 🔻در روش تلاوت از محمود رمضان اثر پذیرفته بود و در مکتب او تلاوت می کرد ولی سبک خاص خود را آفرید و قفلات خاص خود را ابداع کرد. ادای ممتاز و فصاحت عالی نیز از ویژگی‌های بارز قرائت عمران بود. محمد عمران افزون بر استعداد خدادادی موسیقایی، نزد اساتید فن، موسیقی کلاسیک را فرا گرفت و با آن کاملا آشنا شد و لذا تلاوت هایش از تنوع تنغیمی بالایی برخوردار بودند.  کمتر قاریی در مصر  همچون محمد عمران از مقامات اصلی و گوشه ها و نغمات فرعی در تلاوت های خود بهره گرفته است. 🔻در قرائت تحرک لحنی بسیار و تنوع مقامی فراوان داشت در مقامات مرکب و اصلی استاد تمام بود و محافل تلاوتش گرم و پرشور بود. 🔻در یکی دو دهه پایانی عمر خود برترین صدای مصر و هنوز در اوج بود که متاسفانه از دنیا رفت. عمران به سبب انعطاف صوتی و تسلطش بر مقامات توانمندی بالایی در اجرای «قرائت منسجم» داشت. بدین معنا که لحن و نغمه را در هماهنگی با معانی آیات گزینش و اجرا می کرد. براین اساس، عمران را باید استاد تلاوت معناگرا دانست. 🔻مجموع این ویژگی ها محمد عمران را در قله تلاوت مصر قرار می دهد، بگذریم که همزمان یک موشح و مبتهل طراز اول در عداد الفشنی، نقشبندی، طوبار و طوخی نیز بود. امشب تلاوت شاهکار او را از سوره قصص می شنویم. حقا شنیدن دارد این تلاوت. 🎙 آیات مبارک سوره: قصص 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان  🔻🔻 ⏮  تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮  | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 @libadyan
🔹 سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ «۵» (آن شب) تا سپیده‌دم، (سراسر) سلام و درود است. بعد از سپیده‌دم اما، سلام غرق در خون شد. ▪️شهادت مولی الموحدین، امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) تسلیت باد. 📱کانال‌های کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan
کتابخانه ادیان
🌙 (۲۲) 🌑 شب بیست و دوم 🌟استاد 🔹 توضیحات: 📜عبدالعاطی ناصف (۱۹۴۴-۲۰۱۴) از قراء عصر طلایی قرائت در مصر است. مثل همه قاریان مصری در کودکی و پیش از پانزده سالگی به حفظ قرآن و مهارت در تجوید نائل شد و در آغاز جوانی استعداد خود را در تلاوت نشان داد و پس از پیوستن به رادیو قرآن در جوانی، در قرائت به شهرت رسید‌. 🔻البته با آنکه قاری برجسته ای است و صاحب سبک و ابداع اما در میان عموم مسلمانان شناخته نیست. وجود فوق ستاره هایی چون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل و منشاوی نام شمار زیادی از قاریان  مهم  را در مصر همچون عبدالعاطی ناصف تحت الشعاع خود قرار داده است. 🔻این قاری بزرگ که به جهت تأکید بر تلاوت در مسجد الحسین و سیده زینب و سیده نفیسه و گرایش صوفیانه به "قارئ الاولیاء" نامبردار شد، دارای سبک و ابداعات خاص خود بود. صدای زیر و پر تحریر و منعطف و  نيز ادای ممتاز و فصیحی داشت و با تسلط در مقامات مختلف تلاوت می کرد. 🔻تلاوت فاخر او را از سور مبارکه قمر، رحمن و علق به گوش جان می شنویم. 🎙 آیات مبارک سور: قمر، رحمن و علق 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan
کتابخانه ادیان
🌙 (۲۳) 🌑 شب بیست و سوم 🌟استاد 🔹 توضیحات: 📜افراد خوش صدا بسیار‌اند ولی همگی توان لازم را در مهار صدا و اجرای منطبق بر قواعد موسیقایی ندارند. ولی هستند خوش صداهایی که اگرچه کیفیت صدایشان در حد اعلی نیست ولی هوش و مهارت لازم را در خواندن در چارچوب دارند و همین هوشمندی و توان اجرا در چارچوب، کیفیت کار را به سطحی عالی می‌رساند و یک کار هنری تراز بالا خلق می شود. 🔻محمد احمد بسیونی از جمله قرائی است که شاید کیفیت صوتی‌اش در حد اعلی نباشد، اما آنقدر هوشمندی و مهارت و برنامه در تلاوت دارد که در قامت یک قاری تراز بالا ظاهر شود. 🔻 از حق نباید گذشت که صدای استاد بسیونی به ویژه در اوائل جوانی کیفیت بالایی دارد ولی مهم‌تر از آن این است که فنی و حساب شده قرائت می‌کند و تسلط لازم را در اجرای مقامات و تطبیق فراز و فرود و تحریرهای صدا به تناسب مقامات و معانی آیات دارد. یک ویژگی مهم هنری او آرامش و طمأنینه‌ای است که در تلاوت دارد. طمأنینه و آرامش همواره خوب و زیباست ولی در هنگام قرائت قرآن زیباتر است و شکوه بیشتری به قرائت می‌بخشد. 🔻استاد بسیونی از نسل شحات و لیثی و عمران، یعنی از نوابغ اخیر قرائت مصر و از پیروان مکتب شرقی قرائت آن دیار و هنوز در قیدحیات است و قرائت می کند. 🔻بارها در معیت اساتیدی چون غلوش، شحات و متولی به ایران سفر کرد و در شهرها و مناطق مختلف ایران قرائت کرده است. 🔻اکنون یکی از شاهکارهای تلاوت او را از سور مبارک نجم، قمر و نصر می شنویم. تلاوتی فنی، متین و پرشور که از قرائات دوران جوانی اوست؛ سماعا طیبا. التماس دعا 🎙 آیات مبارک سور: نجم، قمر، نصر 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan
🌐در دست انتشار علامه و عرفان: بررسی آموزه‌های عرفانی درآثار علامه طباطبایی/نویسنده: غلامرضا نوروزی/ ناشر: نشر ادیان / چاپ اول/ سال چاپ: بهار ۱۴۰۳ 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan
کتابخانه ادیان
🌙 (۲۴) 🌑 شب بیست و چهارم 🌟استاد 🔹 توضیحات: 📜امشب بار دیگر در محفل تلاوتی اسطوره‌ای از اکبر القراء، مصطفی اسماعیل، حضور می‌یابیم. یکی از برترین تلاوت‌های هنر آسمانی قرائت قرآن؛ یک مصداق تمام در قرائت معناگرا. 🔻این قاری فنان، فرازها و مراحل مختلف قصه حضرت موسی را با هنرمندی تمام به تصویر می‌کشد. نزاع او و مرد قبطی را به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که گویی به تماشای صحنه واقعی نشسته‌ای. این قاری مبدع، با تأنی و طمأنینه در قالب یک روایتگر حرفه‌ای ظاهر می‌شود و هرچه پیش می‌رود نبوغ روایتگری او شکوفاتر می‌شود و هنرمندانه‌تر قرائت می‌کند تا می‌رسد به داستان موسی و دختران شعیب که آخر داستان و قرائت است و اینجاست که قرائت به اوج نهایی خود می‌رسد و شاهکار به کمال می‌رسد و مستمع را به متن حادثه می‌برد، الفاظ را در متن و بطن معنا غرق می‌کند و واقع و واقعه را در اندام الفاظ مجسم و آشکار می‌کند. در اینجا، هیجان و شور مستمعان نیز به اوج می‌رسد، محفل غرقه در فریادهای الله، الله و تشویق بی.امان مستمعان می‌شود. 🔻اما با همه هیجان و همهمه‌ای که از این هنرمندی تمام در میان مستمعان پدید آمده است، قاری بی‌توجه به جو، کار خود را استادانه پیش می‌برد و تمام می‌کند و فراموش نمی‌کند که در خدمت قرآن، کتابی آسمانی و وحیانی است، و روحانیت و معنویت آن را پاس می‌دارد. 🔻 اینک این قرائت زیبا را به گوش جان نیوش می‌کنیم و از جسم و جان این آیات محظوظ می‌شویم. انشاء...التماس دعا. 🎙 آیات مبارک سور: قصص 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan