eitaa logo
لب المیزان
5.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
32 ویدیو
170 فایل
🔸 گروه فرهنگی المیزان 🔸استاد اصغر طاهرزاده 💎ارتباط با مدیر کانال @modir_lobolmizan 🔹سروش: Sapp.ir/lobolmizan 🔹ایتا:Eitaa.com/lobolmizan 🌐www.lobolmizan.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ج6_گوش سپردن به ندای بی صدای انقلاب اسلامی.mp3
8.56M
🔸 #گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی ⏱تاریخ:97/2/9 🌸جلسه:ششم 🔮استاداصغرطاهرزاده 📱 iGap.net/lobolmizan 📱 sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
🔸 #گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی ⏱تاریخ:97/2/16 🌸جلسه:هفتم 🔮استاداصغرطاهرزاده 🌐http://lobolmizan.ir/sound/1226 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
ج7_گوش سپردن به ندای بی صدای انقلاب اسلامی.mp3
9.78M
🔸 #گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی ⏱تاریخ:97/2/16 🌸جلسه:هفتم 🔮استاداصغرطاهرزاده 📱 iGap.net/lobolmizan 📱 sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
💠 ✅جلسات تفسیر روز شنبه در ایام ماه مبارک رمضان تعطیل می باشد. اولین جلسه تفسیر قرآن بعد از ماه مبارک در تاریخ 9تیرماه قبل از نماز مغرب وعشاء برگزار می گردد. ✅جلسات روز دوشنبه شرح کتاب جامع السعادات تا اول مهرماه تعطیل می باشد. ✅جلسات روز چهارشنبه شرح کتاب عقل وادب ادامه ی انقلاب اسلامی در این تاریخ همچنان در ماه مبارک رمضان برقرار می باشد. 📱 iGap.net/lobolmizan 📱 sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
🔸 #کیمیای_وصال 🔸 #جلسه161 🔹آیت الله محمد شجاعی (ره) 🔹تقوی یک راه ورود به اسم مومن خداوند 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
Seyr & slook(SHOJAEE).161.mp3
4.55M
🔸 :درس اخلاق: سیروسلوک 🔸درمحضر آیت الله محمد شجاعی(ره) 🔹 🔹تقوی یک راه ورود به اسم مومن خداوند 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
ورود به ماه مبارک رمضان.mp3
2.06M
🔸 #صوت 🔸ورود به ماه مبارک رمضان 🔹96/3/3 🔹استاد اصغرطاهرزاده 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 🌸امام محمد باقر علیه السلام: لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان؛ هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است. 🍁معرفی استادطاهرزاده 🍁باموضوع ماه 🔺روزه دریچه ای به عالم معنا http://lobolmizan.ir/book/1193 🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 🌸امام محمد باقر علیه السلام: لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان؛ هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است. 🍁معرفی استادطاهرزاده 🍁باموضوع ماه 🔺روزه دریچه ای به عالم معنا http://lobolmizan.ir/book/1193 🔺اسماء حسنی دریچه های نظر به حق http://lobolmizan.ir/book/1372 🔺رمضان دریچه رؤیت - ﺳﻴﺮ الی ﷲ در ﺳﺎﻳﻪی ﺟﻮع، ﺻﻮم و ﻣﺎه رﻣـﻀﺎن http://lobolmizan.ir/book/1390 🔺اعتکاف و چگونگی ورود به عالم آن http://lobolmizan.ir/leaflet/1297 🔺جایگاه معرفتی شب قدر http://lobolmizan.ir/post/1140 🔺زندگی؛ لیلة القدری است تا مطلع ‌الفجرِ قیامت http://lobolmizan.ir/post/1159 🔺ماه رمضان ، عِیدَ اَوْلِیاءِ اللهِ http://lobolmizan.ir/post/1229 🔺ماه رمضان؛ ماه نظر به حق http://lobolmizan.ir/post/1230 🔺یک ماه زیر سایه‌ی حق و عید فطر http://lobolmizan.ir/post/1246 🔺معنای تقوا در پرتو روزه ماه رمضان http://lobolmizan.ir/post/1470 http://lobolmizan.ir/quest/cat/79# http://lobolmizan.ir/special/cat/58#tab5 🌐www.lobolmizan.ir 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🔰 📚در موضوع تشکیکی بودن شب قدر 💎استاد اصغرطاهرزاده ❓سوال19620: سلام علیکم: منظور ابن عربی از این عبارات چیست؟ جناب حضرت شیخ اکبر محیی الدین بن عربی در باب هفتاد و یک کتاب مستطاب فتوحات مکیه که در مورد روزه و بیان اسرار آن است می فرمایند : مردمان در لیلة القدر اختلاف دارند - یعنی در زمانش - برخی از آنها قائلند که در تمام سال می‌گردد، و من هم به همین قائلم، زیرا من آن را در شعبان و در ربیع و ماه رمضان دیدم و بیشتر آن را در رمضان و در دهه آخر دیدم و یک‌بار هم در دهه دوم از رمضان در غیر شب وتر و نیز در وتر (شبهای فرد) از آن دیدم، من یقین دارم که آن در سال می گردد یعنی در وتر و شفع (زوج) از ماهی که تو در آن می‌بینی. ✅جواب باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! اولاً: شب قدر تشکیکی است و بعضی از شب‌های قدر دارای شدت بیشتری است. ثانیاً: همان‌طور که در روایت شیعه هست آن شب در شب‌های تمامِ سال پنهان شده است. ولی ظاهراً برای شیعیان همان سه شب، تعیّنِ بیشتری دارد. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/19620 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🔰 📚شب قدر مردم ایران مربوط به خودشان است 💎استاد اصغرطاهرزاده ❓سوال19593: سلام علیکم: استاد راجع به به این مساله که در ایران فردا شب شب قدر هست و در عربستان امشب، چطور می شود که شب قدر متفاوت باشد در دو مکان مختلف و در قطب جنوب که ۶ ماه روز است به چه نحوی است لیله القدر!؟ التماس دعا ✅جواب باسمه تعالی: سلام علیکم: همان‌طور که صبح مردم ایران مربوط به خودشان است و باید در صبح خودشان نمازشان را بخوانند، و فقط در زمانی که برای آن‌ها بین طلوع فجر تا طلوع شمس است نماز صبح‌شان قبول است، شب قدر مردم ایران نیز مربوط به خودشان است و در شب قدر خودشان ملائکه و روح بر قلبشان نازل می‌شود و افق آن سال را برای آن‌ها می‌گشاید. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/19593 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🔸 #کیمیای_وصال 🔸 #جلسه162 🔹آیت الله محمد شجاعی (ره) 🔹تنبلی وسستی درعبادت 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
Seyr & slook(SHOJAEE).162.mp3
4.7M
🔸 #کیمیای_وصال:درس اخلاق: سیروسلوک 🔸درمحضر آیت الله محمد شجاعی(ره) 🔹 #جلسه162 🔹تنبلی وسستی درعبادت 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
🔰 📚شب قدر شب گشایش آغوش حضرت حق است به سوی هرکس که در آن شب به او رجوع کند 💎استاد اصغرطاهرزاده ❓سوال19582: سلام استاد بزرگوار: طاعاتتون قبول. ببخشید مزاحم وقت جنابعالی میشم. بعد از یک سال دنبال نفس رفتن راهی هست تا بشه ان شاءالله شب قدر رو درک کرد؟ من همیشه برای مناسبتها و اعمال استرس دارم. الانم نمیدونم اون تقدیراتی که درخواست می کنیم برامون رقم میخوره؟ گمان می کنم اینطور نبوده! آیا این درسته که فقط برای حضرت دعا کنیم؟ به دیگران التماس دعا داشته باشیم؟ تشکر. التماس دعا ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شب قدر شب گشایش آغوش حضرت حق است به سوی هرکس که در آن شب به او رجوع کند و از آن جهت که بهترین رجوع، رجوعِ مولایمان صاحب الأمر و زمان حضرت مهدی«عجل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف» است کافی است ذیل رجوع آن حضرت، رجوع ما واقع شود. به این معنا که حسّ خود را با حضور آن حضرت در محضر حق بیاوریم، بقیه‌اش مربوط به خداوند است و این‌که بدانیم: «تو مگو ما را بدان شَه راه نیست / با کریمان کارها دشوار نیست». قبلاً عرایضی در مورد شب قدر شده است عیناً آن را خدمتتان عرضه می‌دارم: موفق باشید بسم الله الرّحمن الرّحیم جایگاه معرفتی شب قدر این که دوستان سؤال می‌فرمایند، با چه نوع آمادگی‌هایی با شب قدر برخورد کنیم تا بهترین بهره را بگیرند، عرض می‌شود: ◀️1- ابتدا باید به موضوع شب قدر، معرفتی در حدّ موضوع داشت یعنی متوجه بود که آن شب یک حقیقت قابل درک به کمک قلب و به علم حضوری است، و همین‌که خواستیم با علم حصولی و مفهومی با آن روبه‌رو شویم آن حقیقت از منظر ما در حجاب می‌رود. ولی اگر به قلبْ آموخته باشیم باید به حقایق نگاهی ماوراء نگاه به ماهیات و مفاهیم نمود، متوجه می‌شویم شب قدر ظرفی است برای نظر به عالی‌ترین حقایق قدسی. گفت: نظر را نغز کن تا نغز بینی گذر از پوست کن تا مغز بینی ◀️2- قرآن می‌فرماید: ملائکه و روح در آن شب نازل می‌شوند؛ پس اولاً: ملائکه و روح به عنوان موجودات مجرد بر جنبه‌ی مجرد انسان‌ها نازل می‌شوند و قلب‌‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ثانیاً: چون ملائکه حامل اسم یا اسمایی از حضرت «الله» هستند و با نزول خود جان انسان‌ها را با اسماء الهی آشنا می‌کنند و موجب توجه قلب انسان‌ها به اسماء حسنای الهی می‌شوند، در آن شرایط قلبْ مستعد پذیرش تجلیات اسماء الهی می‌گردد. ثالثاً: چون می‌فرماید علاوه بر ملائکه «روح» هم نازل می‌شود و روح نسبت به ملائکه در مقام جامعیت و قرب بیشتری است و خداوند در قرآن در رابطه با «روح» می‌فرماید: «يُنَزِّلُ الْمَلآئِكَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ»[1] خداوند ملائکه را از طریق «روح» نازل می‌کند که از امر اوست؛ این آیه می‌رساند ملائکه در عین متفاوت‌بودنشان در تجلی اسماء الهی، همه و همه از مقام «روح» صادر می‌شوند که عالی‌ترین مخلوق است، و لذا این‌که می‌فرماید: در شب قدر علاوه بر ملائکه، روح هم نازل می‌شود، مژده‌ی بزرگی است به بشریت، حاکی از آن‌که اسماء الهیه به صورت جامع در آن شب بر قلب‌های مستعد نازل می‌گردند و انسان‌ها با خداوند به صورتی که فوق تجلیات اسماء کثیره است آشنا می‌شوند. و معنی «مِنْ کلِّ امر» از طریق «روح» بهتر محقق می‌گردد. ◀️3- از طرفی مقام اصلی انسان «روح» است که تا حدّ نفخه در بدن،نازل شده و در مقام «مِنْ روحی» جای گرفته، حال که در شب قدر «روح» نازل شده تا راه انسان را به سوی جامعیت حق بگشاید و او را بالا ببرد، عملاً از این طریق انسان را به حقیقت خود برمی‌گرداند تا از حالت «ثُمَّ رَدَدْناهُ اَسْفَلَ سافِلین» آزاد شود و خود را در حیطه‌و ساحتی بیابد که از یک جهت عالی‌ترین مخلوق است به عنوان «روح»، و از جهتی بازگشت به خودِ راستین است، به عنوان موجودی که حقیقت او همان «روح» است. برای تقریب به ذهن، نزول ملائکه مثل تجلیات نورهای سبز و زرد و سفید و آبی و قرمز و نیلی و بنفش از منشور است، که هر کدام از نورها، نوری هست و نورها نیست. ولی نزول روح مثل تجلی نور بی‌رنگ است بدون واسطه‌ی منشور، که در عین این‌که هفت نور را در خود دارد، در وحدت و جامعیت قرار دارد و با نزول خود در عین بی‌رنگی، از شدیّت خود ضعیف می‌شود ولی کثیر نمی‌گردد.
◀️4- وقتی ملائکه و روح نازل شدند دل انسان با حقایق عالم به صورت جلوات کثیره‌ی اسماء الهی در منظر ملائکه از یک طرف، و به صورت حقیقتی جامع در منظر روح از طرف دیگر، آشنا می‌شود و چنین انسانی توان رؤیت کثرت در وحدت، و وحدت در کثرت را می‌یابد. و از آن مهم‌تر قلب مستعد در شب قدر با نزول ملائکه و روح به نحوی کامل با خدای خود آشنا می‌شود و حق را در هر امری از امور عالم مشاهده می‌نماید و به لطف خدا راه زندگی به سوی پروردگارش را خواهد شناخت. به طوری که در آن شب «یُفْرَقُ کُلُّ اَمْرٍ حکیم»[2] هر امری که در عالم غیب به صورت حکیم و به جامعیتِ خاص مستقر بود نازل می‌شود و در راستای
نزولش حقایق موجود در آن، متمایز و قابل شناخت می‌گردد. همان‌طور که قرآن از مقام حکیم و جامعیتِ خاص، در آن لیله‌ی مبارکه نازل شد و موجب تمایز حقایق برای قلبی شد که در آن شب قرآن برایش نازل گشت. البته این نزول از مقام حکیم و جامعیت یک نوع نزول است که در عین تمایز حقایق، کثرت الفاظ در آن‌جا نیست،[3] ولی نزول از غیب در طول 23 سال، نزولی است که تا حدّ کثرت در الفاظ موضوع تنزل یافته. ◀️5- حقایق قرآنی از مقام قلم اعلی که جامعیت محض است بر لوح محفوظ نازل گشت که در عالم اَنفسیْ لوح محفوظ، حکم قلب انسانِ کامل را دارد و بالتّبعِ آن قلب، قلب مؤمنین است که نسبت خود را با حضرت صاحب‌الزّمان«عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه» محفوظ داشته‌اند و از منظر قدسیِ قلب آن حضرت خود را مستعد ریزش فیوضات ملائکه و روح گردانده باشند. گفت: اسرار شریعت نشود حلّ به سؤال / نی‌نیز به درباختن حشمت و مال تا دیده و دل خون نکنی پنجه‌سال / از قال تو را ره ننمایند به حال جهت دیده و دل را از عادت ‌ نگاه‌کردن به پدیده‌های محسوس از طریق حسّ، و پدیده‌های معقول از طریق عقل و مفهوم، باید آنچنان تغییر داد که خودِ قلب با وجودِ حقایق مرتبط شود. که گفت: بس بلا و رنج بایِست و وقوف / تا رهد آن روح صافی زین حروف این حروف واسطه‌ای یار غار / پیش واصل خوار باشد، خوارِ خوار باید به دنبال رویکردی بود که دل نظر به حقایق بکند که در این حالت آن لحظه از هزارماه و به عبارت دیگر از یک عمر بهتر است، چون تمام عمر برای آن است که انسان بتواند با حقیقت مرتبط گردد و شب قدر شرایط چنین ارتباطی است. تمام دستوراتی که ما را از نظر به دنیا و محسوسات و وَهمیات به نظر به حق دعوت می‌کنند برای تغییر رویکرد ما است از محسوس و مفهوم و ماهیات، به حقیقت و وجود. (موضوع فوق را می توانید در کتاب «آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود» دنبال کنید). برای تکمیل بحث خلاصه نظر حضرت آیت‌الله جوادی«حفظه‌الله» در شب قدر را خدمتتان عرضه می‌دارم. ایشان می فرمایند: «شب قدر يعني شبي که «خيرٌ مِنْ اَلفِ شهر» از هزار ماه برتر است، ولي «وَ ما اَدْراکَ مَا لَيلَةُ الْقدر» چه مي‌تواني درک کني از شب قدر؟ اگر فهميدن آن مشکل است، پيداکردن آن مشکل‌تر است، منتها اگر کسي با «مفهوم» انس گرفت، درک اين معاني براي او مشکل است... عقل نمي ‌تواند بفهمد يک‌شبه مي‌شود ره صدساله رفت. عقل با مفهوم و برهان و استدلال کار دارد. از عميق‌‌ترين برهان تا سطحي‌ترين دليل، همه را عقل مي‌تواند درک کند. اما پرکشيدن، ديدن، همين‌جا که نشسته است بهشت را ببيند، همين‌جا که نشسته است جهنم را ببيند، ناله جهنمي‌ها را بشنود، اين نه کار دست و پا و چشم و گوش است، نه کار عقل، اين کار دل است. اين کار در درون انسان‌ها تعبيه شده است. هيچ‌کس با «دانايي» به جايي نرسيد تا علي‌بن‌ابي‌طالب(ع) در باره آن‌ها بفرمايند؛ «فَهُمْ وَالْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَاها فَهُمْ فيها مُنَعِّمُون»؛[4] آن‌ها همين حالا که در دنيا نشسته‌اند، دارند بهشت را مي‌بينند و از نعمت‌هاي آن بهره‌مند مي‌شوند. هرکس به اين مقام رسيد از «دارايي» رسيد، نه از «دانايي». يعني با مفهوم نمي‌شود بهشت را ديد، با دل مي‌شود بهشت را ديد. در ديار دل، اين معارف فراوان است. و ليلة‌‌القدر براي آن است که انسان، اين دلي را که خوابيده است بيدار کند، اين بندها را از دست و پايِ دل بردارد، اين مرغ باغ ملکوت را آزاد کند، يک‌شبه ره صدساله را طي کند. ما با بار گناه و با بار خيال و وَهم توان پَرش نداريم، بايد شستشو کنيم. آنچه به عنوان توبه، به عنوان نيايش در اين شب‌ها مطرح است براي شستشو و رُفت و روب و گردگيري است، منتها شستشوي ملکوتي- نه اين‌که خاک‌ها را از اين‌جا پاک کنيم و در جاي ديگر قرار دهيم - شستشو، اما با کيمياگري و محو و اثبات که کار ملکوتي ذات اقدس إله است و ليلة‌‌القدر هم شب کيمياگري و شب محو و اثبات است. ما اگر مي‌خواهيم گناهانمان را با توبه شستشو کنيم، مثل جاروکردن نيست که اين آلودگي را از خود منتقل کنيم به جاي ديگر، ما تبديل مي‌کنيم، به محو و اثبات. اين‌که ذات اقدس إله سَيئات را به حسنات تبديل مي‌کند، کيمياگري است[5] با التماس دعا [1] - سوره نحل، آیه 2 [2] - سوره دخان، آیه 4 [3] - این مرتبه از نزول همان حالتی است که مولوی در وصف آن می‌گوید: ای خدا جان را تو بنما آن مقام کاندر او بی‌حرف می‌روید کلام [4] - «نهج‌البلاغه»، خطبه 193 (خطبه متقين). [5] - روزنامه کيهان 9/7/86، سخنراني مراسم إحياء شب قدر، حرم مطهر حضرت معصومه(س). 🌐http://lobolmizan.ir/quest/19582 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
📚معرفی_کتاب 💎کتاب دریچه های نظربه حق 🔰استاداصغرطاهرزاده 🌐http://lobolmizan.ir/book/1372 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
📚معرفی_کتاب 💎کتاب دریچه های نظربه حق 🔰استاداصغرطاهرزاده لینک مرتبط با سایت: http://lobolmizan.ir/book/1372 دانلود کتاب: 🔺نسخه word http://lobolmizan.ir/asset/download.php?f=1372_lobolmizan.ir_486_Asmae%20Hosna.doc 🔺نسخه pdf http://lobolmizan.ir/asset/download.php?f=1372_lobolmizan.ir_828_Asmae%20Hosna.pdf 🔺نسخه اندروید http://lobolmizan.ir/asset/download.php?f=1372_lobolmizan.ir_224_Asma.apk 🔺نسخه جاوا http://lobolmizan.ir/asset/download.php?f=1372_lobolmizan.ir_404_Asma.jar ◀️کتاب « اسماء حسنا، دريچه‌هاي نظر به حق» حاصل چندين جلسه بحث در رابطه با دعاي سحر است که توسط استاد طاهرزاده انجام شد و پس از پياده‌شدن سخنراني‌ها و تکميل مطالب و اضافه‌شدن نکاتي در ابتداي بحث توسط ايشان، خدمت عزيزان عرضه مي‌کنيم. مبنا و فضای مطالب، مباحث امام خمینی«رضوان‌الله‌عليه» در کتاب شرح دعای سحر می باشد. 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
📚خلاصه کتاب دریچه های نظربه حق 🔰استاداصغرطاهرزاده 💎 ◀️1-کتاب « اسماء حسنا، دريچه‌هاي نظر به حق» حاصل چندين جلسه بحث در رابطه با دعاي سحر است که توسط استاد طاهرزاده انجام شد و پس از پياده‌شدن سخنراني‌ها و تکميل مطالب و اضافه‌شدن نکاتي در ابتداي بحث توسط ايشان، خدمت عزيزان عرضه مي‌کنيم. مبنا و فضای مطالب، مباحث امام خمینی«رضوان‌الله‌عليه» در کتاب شرح دعای سحر می باشد. ◀️2-مکتب اسلام بر توجه به اسماء الهي تأکيد دارد و در همين راستاست که مکتب حضرت روح‌الله خميني«رضوان‌الله‌عليه» نيز ما را به توجه به اسماء الهي دعوت مي‌نمايد. ◀️3-مهم آن است که بدانيم اساس همه‌ي اديان الهی آشناکردن انسان‌ها با اسماء الهي است و در مسير دينداريِ خود يک لحظه از اين نکته غافل نشويم تا سنت رجوع به اسماء الهي به طور فعّال در ميان آيد و معني بسياري از آيات و ادعيه ظهور کند. ◀️4-هدف از بحث در مورد اسماء الهي آن است که وسيله‌ي کمال انساني بيان گردد و هرکس بداند در کدام نقطه از مسيرِ رجوع به حق قرار دارد و در کدام درجه از توحيد مستقر است. ◀️5-شرط رجوع به اسماء و آزادشدن از حجابِ ماهيات، سلطه بر نفس است، نه تغيير و تفسير عالم مطابق اميال خود و اين کتاب سعي دارد نه‌تنها اين موضوع را گوشزد کند بلکه تلاش مي‌کند خواننده روش تسلط بر نفس را از طريق نظر به اسماء الهي دنبال کند. 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
📚خلاصه کتاب دریچه های نظربه حق 🔰استاداصغرطاهرزاده 💎 ◀️1-بناي توحيد، تنها با نظر به اسماء الهي است که در جان انسان‌ها گذارده مي‌شود تا از آن طريق نظر انسان به حقيقي‌ترين حقايق، يعني به حضرت «الله» منتهي شود و معني بندگي خدا به طور کامل ظهور نمايد. در اين حالت ديگر انسان بر اساس گفته‌هاي اين و آن معتقد به خداوند نيست، با خداوند از طريقِ اسماء الهي مأنوس است و از انوار پروردگار بهره‌مند مي‌شود. ◀️2-هدف ادعيه و مناجات‌هايي مثل دعاي سحرِ ماه رمضان آن است که انسان را تا پيشگاه خدا جلو ببرد و سعادتمندانه‌ترين بازگشت را به او هديه نمايد و اين در صورتي ممکن مي‌شود که انسان‌ها پس از قانع‌کردن عقل نسبت به وجود اسماء الهي، با قلب خود و از طريق ادعيه به اسماء الهي نظر نمايند تا با مبناي همه‌ي واقعيات عالَم ارتباط برقرار کنند. ◀️👈3-تفکر راستين يعني ديدن همه‌ي پديده‌ها در ارتباط با خدا و اين با نظر به اسماء الهي و مظاهر آن اسماء تحقق مي‌يابد. اگر انسان‌ها چيزها را تحت سايه‌ي حضور الهي در عالم نبينند، آن‌ها را بر اساس ميل خود مي‌شناسند و به‌کار مي‌گيرند در حالي‌که خداوند اشياء را بر اساس اسماء‌شان وجود بخشيده و فهم اسماءِ واقعي اشياء کليد فهم جهان و روح است. ◀️4-علم جديد از مبادي رازآلودي که جهان را مديريت مي‌کند به‌کلّي غافل است و با همه‌چيز مثل ماشين رفتار مي‌کند و جهان را سرد و بي‌عاطفه مي‌يابد و از همه‌ي معاني جهان چشم مي‌پوشد مگر از بي‌اهميت‌ترين معاني. علم جدید متوجه حيات و رحمت الهي و آگاهي موجودات در دل هر ذرّه‌ از جهان نيست، اين‌ها همه آفات غفلت از حضور اسماء الهي در عالم است. ◀️5-نگاه به طبيعت به عنوان شئ خارجي يعني ايجاد حجابي غلیظ که مانع بينش توحیدی ما مي‌گردد و توانايي ارتباط ما را با جهان واقعي قطع مي‌کند و توانايي انساني ما را براي تجربه‌ي طبيعت از طريق ارتباط با اسماء الهي، تخريب مي‌نمايد. ◀️6-ما نه مي‌توانيم جهان طبيعت را بدون نظر به اسماء باطني آن بشناسيم و نه مي‌توانيم بدون نظر به اسماء الهي جايگاه خود را در طبيعت بيابيم و به همين جهت فرهنگ غربي گرفتار تخريب طبيعت شد زيرا امکان‌هاي انسان‌شدن را در طبيعت فراموش کرد. ◀️👈7-ما اصل زيرساخت‌هاي فکري خود را بايد از انديشه‌هاي همه‌جانبه و جهاني حضرت امام خميني«رضوان‌الله‌عليه» استنباط کنيم که نظر به اسماءُ‌الله دارد و همه‌چيز را از آن منظر مي‌نگرد. 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
🔰 🔰موضوع وماه 📚همین اندازه عشق است 💎استاد اصغرطاهرزاده ❓سوال19438: با سلام خدمت استاد: ضمن تبریک حلول‌ماه مبارک رمضان خواهشمند است در رابطه با نوشته ی زیر بنده را راهنمایی بفرمایید: در ماه های رمضان که چند سالی است در فصول گرم سال واقع می شود و با توجه به موقعیت جغرافیایی کویری و گرم و خشک اصفهان روزه گرفتن برایم بسیار تلخ و آزار دهنده شده و گرمی هوا مرا مجبور می کند از جهت روزه داری کاملا در خانه بمانم و درون خانه هم به خاطر بوجود آمدن ضعف بدنی ناشی از روزه کاملا منفعل شده و قادر به انجام هیچ کار مفیدی حتی مطالعه نیستم و کلا حس خوبی به روزه گرفتن در این هوای بسیار گرم این روزها ندارم و روزه داری برایم تلخ شده و شیرینی سابق را ندارد اگر ممکن است در این رابطه راهنمایی بفرمایید بلکه از این ماه مبارک استفاده ی معنوی بیشتر در ضمن پیشبرد زندگی دنیوی داشته باشیم. با تشکر ✅جواب: باسمه تعالی: سلام علیکم: اگر با روزه‌داری، اختلالی در وضع سلامتی شما پیش نیاید، همین اندازه عشق است که حضرت حق ببیند مانند مرده‌ای دراز کشیده‌اید، ولی تمرّد نمی‌کنید و همچنان در اطاعت او صبر پیشه می‌کنید که گفت: پرده‌های دیده را داروی صبر هم بسوزد هم بسازد شرح صدر آینة دل چون شود صافی و پاک نقش‌ها بینی برون از آب و خاک هم ببینی نقش و هم نقاش را فرش دولت را و هم فراش را موفق باشید. 🌐http://lobolmizan.ir/quest/19438 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🔰 🔰موضوع وماه 📚وقتی نظر اجمالی به حضرت حق داریم 💎استاد اصغرطاهرزاده ❓سوال19437: سلام: در دعای طولانی که در روزهای ماه رمضان می خوانیم می رسیم به جمله ای که باید سه بار تکرار کنیم و ابتدای آن جمله اینست «استغفرالله ربی و اتوب الیه ان ربی قریب مجیب...» حال سوال بنده اینست که چرا در ماه شعبان و رجب در استغفار کلمه «ربی» حذف شده ولی در این ماه که حجاب ها کمتر هستند و حضرت حق طبق جمله «فانی قریب» بسیار نزدیک است ولی کماکان کلمه «ربی» وجود دارد؟ ✅جواب: بسمه تعالی: سلام علیکم: عرایضی در کتاب «ماه رجب؛ ماه یگانه شدن با خدا» در این مورد شد مبنی بر این‌که وقتی نظر اجمالی به حضرت حق داریم، و با توجه به آن‌که اسم «اللّه» جامع همه‌ی کمالات است، اسم «ربّ» را اظهار نمی‌کنیم. ولی چنان‌چه بخواهیم در عین نظر به حضرت حق، با نظر تفصیلی به وَجهِ ربوبی آن نظر کنیم، اسم ربّ را پیرو اسمِ اللّه می‌آوریم. در رابطه با اسماء الهی، خوب است به کتاب «اسماء حسنا؛ دریچه‌های نظر به حق» رجوع فرمایید. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/19437 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
📚خلاصه کتاب دریچه های نظربه حق (شرحی بردعای سحر) 🔰استاداصغرطاهرزاده صفحه 15 💎 ✅قرآن مي‌فرمايد: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» (سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 180) يا مي‌فرمايد: «لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» ( سوره‌ي إسراء، آيه‌ي 110.)خداوند داراي بهترين و زيباترين اسم‌ها است. «اسم» عبارت است از آن‌چه خبر مي‌دهد از ذاتي با صفت خاص. مثلاً «حيّ» اسم است و بر ذاتي با صفتِ حيات دلالت مي‌کند. از آن‌جايي که از هر اسمي «حُسناي» آن براي خدا هست پس حيات به معني مطلق آن براي خدا است، حياتي که ذاتي او باشد و هيچ محدوديتي نداشته باشد. و هر موجودي که بهره‌اي از حيات دارد، قالبي است که به اندازه‌ي خود نور حيات مطلق را به عالم مي‌تاباند و مجلاي کمال حق مي‌باشد. لذا حي‌ّ‌بودن خداوند و سميع و بصيربودن او با حيّ و سميع و بصيربودن انسان تفاوت اساسي دارد. ✅تدبّر در قرآن کريم و سخنان حضرات معصومين علیهم السلام حکايت از آن دارد که در نظام وجود، اسماء الهي اهميت خاصي دارند و خداوند هر آنچه را در نظام وجود مي‌گذرد به اسماء خود مرتبط مي‌کند. يک‌جا خود را به اسم خالق و يک‌جا به اسم قيّوم و يک‌جا به اسم ربّ معرفي مي‌کند و روشن مي‌فرمايد با کدام اسم از اسماء الهي آن واقعه واقع شده است. وقتي مي‌فرمايد: «إِنَّ اللّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذَلِكُمُ اللّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ» در واقع شکافته‌شدن دانه را به خود نسبت مي‌دهد منتها با تجلي نور اسم فالق، همچنان که زنده‌شدن مردگان را به اسم «محيي» نسبت مي‌دهد. ✅بنا به فرمايش امام خميني«رضوان‌الله‌عليه»: «اسم» عبارت است از نفس تجلّى فعلى كه به آن، همه‌ي دارِ تحقّق، متحقّق است. 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
📚خلاصه کتاب دریچه های نظربه حق (شرحی بردعای سحر) 🔰استاداصغرطاهرزاده صفحه 18 💎 ✅👈آنچه در متون روايي از آن نهي شده تفکر در ذات است و نه تفکر در اسماء الهي که به عنوان مقام تجلّي ذات مطرح است و موجب نمايش کمالات حضرت حق مي‌شوند. در همين رابطه حضرت صادق علیه السلام مي‌فرمايند: «يُسَمَّى بِأَسْمَائِهِ فَهُوَ غَيْرُ أَسْمَائِهِ وَ الْأَسْمَاءُ غَيْرُه» ( التوحيد للصدوق، ص 143.) خداوند به اسماء‌اش خوانده مي‌شود، در حالي‌که او غير اسماء‌اش مي‌باشد و اسماء نيز غير اوست. که مقصد از غيريت در اين روايت غيريت مخصوصي است که بين «متجلّي» و «تجليات» هست، نه غيريت به معني تباين بين دو چيز. و لذا مي‌توان گفت: اسماء الهي، تجليات ذات‌اند، نه خودِ ذات‌اند و نه مباين ذات. ✅اسماء الهي بعضي مثل عليم و قادر و حيّ و قيّوم، ثبوتي هستند و از کمالات ذات و صفات ثبوتيه‌ي او خبر مي‌دهند و بعضي تنزيهي مي‌باشند مثل قدوس و سبحان و تعالي که منزه‌بودن ذات از نقايص را مي‌نمايانند. ✅رسول خدا صلی الله علیه وآله مي‌فرمايند: «لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ تِسْعَةٌ وَ تِسْعُونَ اسْماً مَنْ دَعَا اللَّهَ بِهَا اسْتَجَابَ لَهُ وَ مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّة» ( التوحيد للصدوق، ص 195.) براي خداي متعال «نود و نُه» اسم است که هرکس خدا را به آن‌ها بخواند دعايش مستجاب مي‌شود و هرکس آن‌ها را احصاء کند وارد بهشت مي‌شود.👈اسماء «نود و نه‌گانه» را با عبوديت مي‌توان احصاء کرد به اين معني که انسان خداي متعال را با همه‌ي اين اسماء عبادت کند. 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan 📱iGap.net/lobolmizan 📱sapp.ir/lobolmizan 📱eitaa.com/lobolmizan
🔰 🔰موضوع وماه 📚مقصد ما از روزه‌داری و قیام شب، اُنس با حضرت محبوب است. 💎استاد اصغرطاهرزاده ❓سوال19293: سلام علیکم: منظور از خواب و افطار زیرکان در حکمت ۱۴۵نهج البلاغه چیست؟ ✅جواب: باسمه تعالی: سلام علیکم: حضرت در آن سخن، ما را متوجه‌ی روزه‌داری‌ها و شب‌زنده‌داری‌هایی می‌نمایند که تنها به صورت یک عادت انجام می‌شود تا متذکر شویم مقصد ما از روزه‌داری و قیام شب، اُنس با حضرت محبوب است. موفق باشید. 🌐http://lobolmizan.ir/quest/19293 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🔰 🔰موضوع وماه 📚انسان با رعایت حلال و حرام الهی به نحوه‌ای به نور عصمت نزدیک می‌شود 💎استاد اصغرطاهرزاده ❓سوال19181: سلام: 1. بنده حقیر نوجوانم پدر و مادرم اجازه روزه نمی دهند چگونه می توان آن حالت تجرد را در صدقه دادن به جای روزه بدست آورد آیا راهی هست؟ ۲. بنده کسی را دیدم که گناه می کند و شهادت را هم طلب می کرد اما بنده که حالی هم داریم سعی می کنم گناه نکنم باز آماده شهادت نیستم. آیا می توانم تیر در چشم خورده ام را احساس کنم؟ نه چه کنم. آیا او جلو تر است؟ ۳. چه کنم غم مردم رو بخورم؟ ✅جواب: باسمه تعالی: سلام علیکم: انسان با رعایت حلال و حرام الهی به نحوه‌ای به نور عصمت نزدیک می‌شود و یک‌نوع همسنخی در جانِ خود با امامان معصوم پیدا می‌کند و این، مقصد اصلی است. حال در این مسیر هرچه پیش آید، همان خوب است. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/19181 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan