#قرآن_الفجر
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#محسن
ا❁﷽❁ا
✨﴿..وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين﴾
(سوره مبارکه عنکبوت آیه۶۹)
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم ارواحنافداه «مُحسِن» است.
✔️«احسان» بمعنای جامع خیر و نیکی [که با محسن از یک ریشه است]، در آیات حضرت قرآن، بطن آن به «ولایت» تفسیر می شود:
«الْإِحْسَانُ وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْإِتْيَانُ بِطَاعَتِهِمَا [محمد و علی علیهماالسلام] (۱)»
فلذا امیرالمومنین علی علیه السلام نیز فرمودند:
﴿إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ﴾ فَأَنَا ذَلِکَ الْمُحْسِنُ» (۲): من آن محسن [نیکوکار، صالح و تحسین شده] هستم که خداوند میفرماید﴿و خدا با محسنین است﴾.
▫️«اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ اَئِمَّةَ الْمُؤْمِنينَ.. وَقادَةَ الْمُحْسِنينَ»(۳): سلام بر شما ای رهبران نیکوکاران.
📔(۱). البرهان في تفسير القرآن ج۳ص۴۴۹ (۲).بحار الأنوار ج۲۴ ص۱۹۰؛ تأویل الآیات الظاهرة ص۴۲۴ (۳).زیارت جامعه ائمه المؤمنين
@Lowhon_Mahfooz
#قرآن_الفجر
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#غریب
ا❁﷽❁ا
✨﴿فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنَّا لَقادِرُونَ﴾
(سوره مبارکه معارج آیه۴۰)
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم ارواحنافداه «غریب» است؛ چنانکه در احادیث وارد شده: هُوَ الطَّرِيدُ الْوَحِيدُ الْغَرِيبُ (۱): او [حضرت قائم علیه السلام] رانده شده و تنها و غریب است.
✔️البته از وجهی دیگر، ریشه این واژه، «غرب» بمعنای رفتن است و از همین رو به مکان فرورفتن خورشید «مغرب» اطلاق می شود و در آیات حضرت قرآن از وجود مقدس اوصیاء به «مغارب» تعبیر شده: الْمَغَارِبُ الْأَوْصِیَاءُ علیهم السلام (۲)؛ یعنی آن ذوات مقدسی که علوم الهی از سینه انبياء، در سینه آنان گذاشته می شود و در آن نقطه مستقر و مستتر می گردد: «كنى عن المغارب بالأوصياء لأن علوم الأنبياء .. تغرب عند وفاتهم في حجب قلوب الأوصياء (۳).
📔(۱). کمال الدين و تمام النعمة ج۲ ص۳۶۱؛ بحار الأنوار ج ۵۱ ص ۱۵۱ (۲) البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۴۹۳؛ تأويل الآيات الظاهرة ص۷۰۰ (۳) تأويل الآيات الظاهرة ص۷۰۰؛ بحار الأنوار ج۲۴ ص۷۷
@Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول
#ظهور_نورانی_حضرت_رسول_الله_صلی_الله_علیه_واله
ا❁﷽❁ا
✨﴿لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً..﴾
(سوره مبارکه نور آیه۶۳)
🔶با نزول این آیه، تمام خلق مأمور شدند تا وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه وآله) را «نبی الله» و «رسول الله» خطاب کنند، جز حضرت أم ابیها فاطمة الزهرا (عليهاالسلام) که فرمودند:
«فَأقبَلَ عَلَیَّ وَ قال یَا بُنَیَّة لَمْ تَنْزِلْ فِیکِ وَ لَا فِی أهْلِکِ مِنْ قَبلُ أنْتِ مِنِّی وَ أَنَا مِنکِ.. فَقُولِی یَا أبَتِ فَإنَّهُ أحَبُّ لِلْقَلبِ وَ أرْضَی لِلرَّبِّ ثُمَّ قَبَّلَ النَّبِیُّ جَبهَتِی وَ مَسَحَنِی مِن رِیقِه فَما احتَجْتُ إلَی طِیبٍ بَعدَه»
پدرم به من رو نمود و فرمود:« دخترم، این آیه در شأن تو و اهلت نازل نشده! چرا که تو از من و من از توأم! دخترم، همیشه مرا به لفظ "پدر" یاد کن که این خطاب دلم را بیشتر شادمان میکند و به رضای خدا نزدیکتر است»، سپس مرا در آغوش کشید و رویم را بوسید و آب دهان مبارکش را به صورتم مالید که از آن به بعد به بوی عطری نیازمند نبودم.
📔البرهان في تفسير القرآن ج۴ ص۱۰۴؛ عوالم العلوم ج۱۱ ص ۹۹
@Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول
#ظهور_نورانی_امام_صادق_علیه_السلام
ا❁﷽❁ا
✨﴿..هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ﴾
(سوره مبارکه زمر آیه۹)
✍شعیتنا هم اولوا الألباب
📜حضرت معدن العلم و مبیّن الوحی، جعفر بن محمدالصادق علیهالسلام فرمودند:
«فَنَحْنُ الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ عَدُوُّنَا الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ وَ شِیعَتُنَا هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»
منظور از اهل علم، ما و منظور از نادانان، دشمنان ما و شیعیان ما همان خردمندانند.
📔الکافی، ج۸، ص۳۵؛ تفسیر فرات الکوفی، ص۳۶۴؛ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۵۰
@Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول
#ولایت_فاطمی
📜در نقلی از حضرت السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام وارد شده که فرمودند:
🔸«مَن زارَ فاطِمَةَ بِقُم فَکَأنّما زارَ الحُسَینَ بِکَربَلا» (۱)
کسی که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را در قم زیارت کند، مانند این است که امام حسین علیهالسلام را در کربلا زیارت کرده است.
✍از آنجا که وجود مقدسه کریمة اهل بیت فاطمة معصومة (سلام الله علیها) مجلای تجلّی انوار امامت می باشند، آستان کبریایی شان، حرم جمیع اهل بیت (علیهم السلام) نامیده شده «إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ» (۲) و زیارتشان نیز به منزله زیارت هر یک از ذوات مقدسه ائمه اطهار (علیهم السلام) است.
(۱) الرسالة الفاطمية [رسالة في فاطمة بنت موسى بن جعفر] ص۴؛ (۲)بحار الأنوار، ج۵۷، ص ۲۱۷
@Lowhon_Mahfooz