eitaa logo
لوحٌ محفوظ
200 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
13 ویدیو
3 فایل
🔅اللّهم اَحْیِ بِوَلیّک القرآن🔅 ✳️کانال تخصصی« لوحٌ محفوظ»✳️ با هدف تبیین معارف نورانی حضرت قرآن ⬅️لینک در تلگرام https://t.me/Lowhon_Mahfooz ⬅️ارتباط با ادمین در تلگرام https://t.me/notes_to_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ ا❁﷽❁ا ✨«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» (سوره مبارکه انفال آیه ۲) ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا 🔳شریفه دوم سوره مبارکه انفال یکی از آيات حضرت قرآن است که در بطن خود، به امر بکاء بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اشاره می نماید؛ در مقام مدح مؤمنینی است که چون «ذکر الله» یعنی ذکر اسم الله اعظم اباعبدالله الحسین به میان آید (۱)، قلوبشان خاشع گردیده (۲) و چون آیات حضرت قرآن یعنی مقتل الحسین (علیه السلام) بر ایشان خوانده شود (۳)، بر ایمانشان افزون گردیده و به درجه اطمینان نفس می رسند (۴). ◀️همانطور که در قسمت قبل بیان شد، فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) پس از کربلای آن حضرت ،‌ در قالب اشک و ندبه و بکاء بر ایشان می باشد که حقیقت این اشک نیز همان مهجه قلب است که استحاله شده و خارج می گردد (۵). ⏪اسوه و الگوی این وجه از فدایی شدن نیز ، خاتون ام البنین (سلام الله علیها) می باشند که به تبعیت از مولاة خویش حضرت أم المصائب زینب الکبری (سلام الله علیها) که همه هستی شان فدای بردارشان امام حسین (علیه السلام) بود، با ندبه و اشک و بکاء پس از واقعه عاشوراء، فدایی بودن خویش را به منصه ظهور رساند . به عبارت دیگر ، اسوه و پیشوای صاحب مکتب فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، حضرت اخت الحسین، زینب الکبری (سلام الله علیها) می باشند که در این قسمت به بررسی محیای زینبی (سلام الله علیها) در این خصوص می پردازیم. 📜اقامه عزاء و اشک و بکاء حضرت خاتون ام المصائب زینب الکبری (سلام الله علیها) از همان گودی قتلگاه آغاز گردید و در تمامی سیر منازل السبایا ادامه داشت. این اشک و بکاء و اقامه عزاء،‌ دارای وجه ظلم ستیزی و رسوا نمودن دشمنان و افشاگری شجره ملعونة نیز بوده است. آنچه که سبب رسوایی شجره ملعونة گردید و این مفتضح شدن آنان را در طول تاریخ تا به امروز به همراه داشت، همان خطبات غراء علوی حضرت بنت الحیدر زینب الکبری (سلام الله علیها) بود که در سیر چهل منزل صورت می پذیرفت. ☑️از همان گودی قتلگاه، حضرت خاتون زینب الکبری (سلام الله علیها) از قتلة ‌حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به «اولاد البغایا» (فرزندان بغی و حرام) تعبیر نموده و با اشک و بکاء فرمودند: ➖«وا مُحَمَّداهُ هذا حُسَينٌ بِالعَراءِ يسفي عَلَيهِ الصَّباء قَتيلُ أولادِ البَغايا» (۶): ای محمد (صلوات الله علیه) این حسین توست که ..کشته ی اولاد البغایا گردید ➖ يا امّاه! هذا حسينك ... تحت سنابك خيول اهل البغايا و اولاد الطلقاء» (۷): اي مادر! اين حسين (علیه السلام) توست که..جسمش در زير سم اسبان اهل بغي و ستم و اولاد طلقاء است. ➖و در دربار یزید ملعون ، با عبارت « «يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ» (۸) (ای پسر آزاد شده) بی اصل و نسب و بی ریشه بودن جد آن ملعون، ابوسفیان (لعنة الله علیه) را بر همگان برملا ساختند. 🖋 اقامه عزاء و اشک و بکاء حضرت اخت الحسین زینب الکبری (سلام الله علیها) بر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به گونه ای بود که سبب گریه دوست و دشمن می گردید : «فأبكت و الله كلّ عدوٍّ و صَديق»(۹) و این بکاء که به همراه روشنگری ها صورت می پذیرفت، هم طلب خون حضرت ثار الله (علیه السلام) به شمار می رفت و هم معرفی چهره واقعی طغات و بغات به خلق بود. تا آنجا که پس از این خطبات، ابناء و اولاد ایشان تا به امروز هیچ وجاهتی نزد مردم نداشته و رسوا شده ی جهانیان می باشند. ☑️چنانکه در موضعی دیگر، آن مخدرة (سلام الله علیها) به یزید ملعون فرمودند: اي يزيد! ...اگر فرمان تو نبود ابن زياد (لعنة الله عليه) پست تر و ذليل تر از اين بود كه اقدام بر چنين امري [قتل حضرت سیدالشهداء علیه السلام] بنمايد (۱۰) 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 @Lowhon_Mahfooz
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ ◀️در تمامی سیر این منازل، این حضرت دردانة الحسین، رقیة خاتون (سلام الله علیها) بود که در معیت عمه جانشان ،‌ سیره فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را در قالب اشک و ندبه و بکاء بر آن حضرت به جا می آوردند . اشک و بکاء حضرت رقیة خاتون (سلام الله علیها) تا آنجا ادامه یافت که با در آغوش گرفتن رأس مبارک به شهادت رسید و با اشک و ندبه هایی که بر آن سر مطهر آغشته به خون کرد،‌ خود را فدایی نمود. آنجا که فرمود: «يا أبتاهُ، لَيْتني كُنت لَك الْفِداء»: پدر جان، كاش من فداي تو مي شدم (۱۱). ☑️این فدایی شدن و شهادت حضرت عزیزة الحسین رقیة (سلام الله علیها) و اشک و ندبه های ایشان، سبب رسوایی طغات و بغات گردید؛ چنانکه حتی اطرافیان یزید ملعون نیز بر او شوریده و زنان آل ابوسفيان و دخترهاي يزيد (لعنة الله عليه) گريه و ناله و فغان کردند و دربار آن ملعون به مجلس عزای امام حسین (علیه السلام) مبدل گشت. پس از شهادت حضرت رقیة خاتون (سلام الله علیها) بود که یزید ملعون چاره ای نداشت جز آنکه آل الله (علیهم السلام) را با عزت و احترام به مدینه منوره بازگرداند. 🖋اهل شام برای تسلیت و تعزیت نزد حضرت عقیلة بنی هاشم (سلام الله علیها) آمده و حضرت زینب (سلام الله علیها) فرمودند: ▫️اجعَلُوها سُوداء حَتّي يَعلَمَ النّاسُ اِنّا في مُصيبَةٍ وَ عَزاءٍ لِقَتلِ اَولادِ الزَّهراء (علیهم السلام)»؛ (۱۲) ▪️محمل ها را سياه پوش كنيد تا مردم بدانند ما در مصيبت و عزاداري فرزندان فاطمه زهراء (سلام الله علیهم اجمعین) به سر مي بريم. و هنگام خروج از شام فرمودند: ▫️يا أهل الشام؛ لقد أودعناكم في هذه الخرابة أمانة ، فالله الله فيها، ياأهل الشام ؛ تعاهدوا قبرها بالزيارة فهي غريبة لاأحد لها في هذه الديار و لا تنسوا أن تريقوا الماء و تشعلوا المصابيح عند مرقدها الشريف (۱۳) ▪️اي اهل شام! در این خرابه امانتی را پیش شما باقی گذارده‌ ایم، الله الله (شما را قسم میدهیم) در مورد او ؛ به زیارت قبرش بروید که او در این شهر غریب است و فراموش نکنید که آبی بر مزارش بپاشید و چراغی نزد قبرش روشن کنید. 🖋و نیز هنگام مراجعت به مدینه منوره، به عظمت مصیبت شهادت این دردانه اشاره نموده و فرمودند: ▫️«أمّا مصيبة رقية في خرابة الشام فقد أحنت ظهري وشيّبت رأسي» (۱۴) ▪️همانا مصيبت رقيه(سلام الله علیها) در خرابه شام كمرم را خم كرد و مرا پير گرداند. 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 @Lowhon_Mahfooz
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ ⏪حضرت عقیلة بنی هاشم (سلام الله علیها) پس از بازگشت به مدینه منوره، هم خود اقامه عزاء بر حضرت اباعبدالله للحسین (علیه السلام) می نمودند و هم مردم را به امر بکاء و اشک و ندبه بر حضرتشان توصیه و امر می کردند ؛ چنانکه نقل است تا پانزده روز، مدینه یکپارچه در سوگواری و عزاداری به سر می برد. ◀️همچنین از لسان مبارک حضرتشان دعایی در حق عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) صادر شده است که فرموده اند: ▫️«رحم الله شيعتنا لقد شاركونا بطول الحزن في مصيبة الحسين علیه السلام». (۱۳) ▪️خدایا، شیعیان ما را مشمول رحمتت قرار ده که در مصیبت حسین (علیه السلام) با ما در حزنی طولانی مشارکت نموده اند. 🖋این دعای حضرت زینب الکبری (سلام الله علیها) در تمامی اعصار ساری و جاری است و همواره هر کس بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) ندبه و اشک و بکاء نماید ، مشمول دعای مستجاب حضرت زینب (سلام الله علیها) قرار می گیرد. ✔️لذا خاتون ام البنين (سلام الله علیها)، با اقتدا به حضرت ام المصائب زینب الکبری و ریحانة الحسين حضرت رقيه (سلام الله علیهما) بود که مکتب فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در قالب اشک و بکاء و اقامه عزا که به رسوایی طغات و بغات منتج میشود، را پایه گذاری نموده و خودشان در صورت اتم آن را به جا آوردند. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).حضرت باقر (علیه السلام) در تفسیر ذیل شریفه «..وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ..» (سوره عنکبوت آیه ۴۵) فرمودند: وَ نَحْنُ ذِكْرُ اللَّهِ وَ نَحْنُ أَكْبَرُ: حقیقت ذکر الله ، ما هستیم و ما ذکر الله اکبر هستیم. الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۵۹۸ (۲). در حدیثی تصریح شده که حالت وجل در قلب همان خشوع قلبی است. جامع الأخبار (للشعيري)، ص ۹۶ (۳). مطابق نصوص و اقوال، حضرت قرآن، از «لوح محفوظ» نشأت گرفته است و مطلع لوح محفوظ، کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می باشد : هَذِهِ الْكُتُبَ الْأَرْبَعَةَ الْمَشْهُورَةَ فِي هَذَا الْعَالَمِ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ أَنْزَلَهَا اللَّهُ عَنِ اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ [علل الشرائع، ج‏۱، ص ۱۹]؛ «و أوَّلُ مَا جَري بِهِ القَلم عَلي اللّوحِ قَتل الحُسين (علیه السلام)» [البكاء للحسين علیه السلام، ص ۲۲۷] (۴).«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ» قيل أي الكاملون في الإيمان‏ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‏ أي فزعت لذكره استعظاما له و هيبة من جلاله‏ زادَتْهُمْ إِيماناً ازدادوا بها يقينا و طمأنينة نفس‏ بحار الأنوار ؛ ج۶۴ ؛ ص۲۶۳ (۵).لبکاء للحسین علیه السلام، ص ۳۶. (۶).) بحار الانوار، ج۴۵، ص ۵۹ (۷).ناسخ التواریخ، بخش حضرت زینب سلام الله علیها، ج۱، ص ۲۴۹ (۸).الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج۲، ص۳۰۸ (۹). اللهوف علی قتلی الطفوف، ص ۱۳۴ (۱۰). المنتخب، ج۲، ص۴۷۹ (۱۱).المنتخب، ص ۱۳۶ و ۱۳۷ (۱۲).ریاحین الشریعه، ج۳، ص ۱۹۷ (۱۳).خصائص الزينبية ،ص۲۹۶ (۱۴).إکسیر العبادات فی أسرار الشهادات، المجلس العشرون (۱۵).اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات، ج۱، ص ۱۰۰ 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبين‏» (سوره مبارکه شعراء آیه ۲۱۴) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا 🔳از فضائل و شئونات حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آيات حضرت قرآن، «رهط الرسول» است. ☑️«رهط» از نظر لغوی به جمعی مخصوص از اقوام شخص اطلاق می شود که عُلقه و ارتباط میان ایشان ،‌ بیشتر و محکمتر از بقیه افراد آن قوم باشد: یظهر أنّ الرهط عدّة مخصوصة متجمّعة من بين القوم، و العلاقة و الارتباط و التعاطف بينهم أشدّ ممّا بين أفراد القوم. ⏪هنگامیکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) به امر ذات اقدس اله ، مأمور شدند که رسالت خویش را میان اَقربین (اقوام و نزدیکان خود) علنی نموده و آنان را به اسلام دعوت نماید (۱) ، پس از کلام وحی «وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبين‏»،‌ کلام دیگری از جانب ذات اقدس اله نازل شد و آن عبارت «‏ وَ رَهْطَكَ الْمُخْلَصِينَ» بود (۲) : و خویشاند خاص مُخلَص تو ای رسول. 🖋چنانکه حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) تصریح فرمودند که خداوند عزوجل در تنزیل (وجه ظاهر) آیات حضرت قرآن ، در دوازده مورد، به اصطفای آل محمد (علیهم السلام) اشاره نموده : فَسَّرَ الِاصْطِفَاءَ فِي الظَّاهِرِ سِوَى الْبَاطِنِ فِي اثْنَيْ عَشَرَ مَوْضِعاً وَ مَوْطِناً ؛ که یکی از آنها، آیات مبارکات سوره شعراء می باشد: فَأَوَّلُ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ‏ وَ رَهْطَكَ الْمُخْلَصِينَ» و سپس بیان نمودند که این کلام بر منزلتی رفیع و فضلی عظیم در خصوص آل محمد (علیهم السلام) دلالت دارد (۳). ✔️حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تبیین حقیقت معنای این کلام الهی فرمودند: ▫️في قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ رَهْطَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» قَالَ عَلِيٌّ وَ حَمْزَةُ وَ جَعْفَرٌ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ آلُ مُحَمَّدٍ صلوات الله علیه خَاصَّةً (۴) ▪️قول خداوند عزوجل که می فرماید «و خویشان مُخلَص خود را» یعنی علی (علیه السلام) و حمزه و جعفر و حسن و حسین (علیهما السلام) و آل محمد (علیهم السلام) خاصّه. 🖋لذا «رهط الرسول» یکی از فضائل حضرت سبط اکبر امام حسن مجتبی (علیه السلام) در آيات حضرت قرآن است که این شأن بر معنایی اخص از قرابت ایشان با رسول خدا (صلوات الله علیه) دلالت دارد . ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴ ؛ ص۱۸۸ (۲).الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص۵۲۴ (۳). الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص۵۲؛ بحار الأنوار ؛ ج۲۵ ؛ ص۲۲۰ (۴).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۳۹۱؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج۹ ؛ ص۵۱۵؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴ ؛ ص۱۸۸ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
#حسینیه ▪️«اَلسَّلامُ عَلى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهيدِ اَلسَّلامُ على اَسيرِ الْكُرُباتِ وَقَتيلِ الْعَبَراتِ اَللّـهُمَّ اِنّي اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِيُّكَ وَابْنُ وَلِيِّكَ.. بَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ .. وَاَشْهَدُ اَنّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِيابِكُمْ، مُوقِنٌ بِشَرايِعِ ديني وَخَواتيمِ عَمَلي، وَقَلْبي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَاَمْري لاِمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى يَأذَنَ اللهُ لَكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لامَعَ عَدُوِّكُمْ.. »▪️ 📓زيارة الأربعين @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها » {و سوگند به روز هنگامى‌ كه جلوه‌ گر شود} (سوره مبارکه شمس آیه ۳) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا 🔳از فضائل و شئونات حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آيات حضرت قرآن، «نهار» است. ☑️در آیات حضرت قرآن به آیه آفاقی «نهار» (روز) قسم یاد شده است : «وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها » (سوره شمس آیه ۳)؛ وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها (سوره لیل آيه ۲) و وصف و خصوصیتی که برای آن بیان شده ،‌ آشکار نمودن خورشید است. ☑️چنانکه به شأن «مُبْصِر» بودن آن نیز اشاره شده است : وَ النَّهارَ مُبْصِراً (سوره نمل آیه ۸۶) آنچه که ظلمت شب را برطرف نموده : ظهر بزوال ظلمة اللّيل‏ (۱) و بندگان به واسطه آن بینا شده و به اسباب مصالح و حیاتشان دلالت می شوند: أنّ من جعل النّهار ليبصروا فيه سببا من أسباب معاشهم لعلّه لا يخلّ بما هو مناط جميع مصالحهم في معاشهم و معادهم (۲) ◀️آیه آفاقی «نهار» (روز) در بطن، در معنایی عام به وجود مبارک ائمه اطهار (علیهم السلام) از ذریة حضرت أم الائمه و الابرار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) دلالت دارد ؛ بدین معنا که وجود مبارکشان، ظاهر کننده حقیقت دین می باشد؛ چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: ▫️وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قَالَ ذَلِكَ الْإِمَامُ مِنْ ذُرِّيَّةِ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها) يُسْأَلُ عَنْ دِينِ رَسُولِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) فَيُجَلِّيهِ لِمَنْ سَأَلَهُ فَحَكَى (۳): ▪️مقصود از روز و تجلّی آن، وجود مقدس امام از ذریه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است که دین رسول خدا (صلوات الله علیه) را بر هر کس که از ایشان سوال کند،‌ ظاهر و متجّلی می گرداند. ⏪مطابق تفاسیر، یکی از دلالات و بطون «نهار» به وجود مقدس حضرت سبط اکبر رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)، امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد: ▫️وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها [قَالَ‏] الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام (۴) ▫️النَّهارِ إِذا جَلَّاها آلُ مُحَمَّدٍ (صلوات الله علیهم) وَ هُمَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام (۵) 🖋حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام)، آن وجود مبارکی بودند که نجات و رهایی و رستگاری بندگان از ظلمات اعداء یعنی اباطیل و کفر بی امیه ملعون، در گرو تمسک به وجودشان و قرار گرفتن در معرض انوار امامتشان بود. ◀️همانطور که در آیات محط بحث، آنچه که در مقابل نهار و روشنایی آن ذکر می شود، ظلمت شب و پوشش آن است که به اباطیل شجره ملعونة بنی امیّه دلالت می نماید: ➖«وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها» (سوره شمس آیه ۳) قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ بَنُو أُمَيَّةَ (۶) ✔️مقصود از نهار،‌ وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) هستند و مقصود از شب و پوشش آن، بنی امیه ملعون می باشند ➖«وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ: ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ ...فَغَشُّوا دِينَ رَسُولِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْر (۷) ✔️«و به شب، آن هنگام که آن (روشنایی روز) را بپوشاند» ؛ مقصود ائمه جور (لعنة الله علیهم) هستند که دین رسول خدا (صلوات الله علیه) را با ظلم و جور پوشاندند. 〰ادامه دارد.. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱). تفسير الصافي ؛ ج‏۴ ؛ ص۷۷ (۲).تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج‏۹ ؛ ص۵۹۸ (۳).تفسير القمي ؛ ج‏٢ ؛ ص۴۲۴؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص٧٧٨ (۴).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۹ (۵).تفسير فرات الكوفي ؛ ص۵۶۱ (۶).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۷۷۹ (۷).الكافي ، ج‏۸ ص: ۵۰ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
#صلوات_خاصة_حضرت_اباعبدالله_الحسین_علیه_السلام ا❁﷽❁ا ✍️ صلوات خاصه حضرت سیدالشهداء مولانا أبی عبدالله الحسین (أرواحنا له الفداء): ▪️ «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ الرَّشِید قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ وَ أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ صَلاَهً نَامِیَهً زَاکِیَهً مُبَارَکَهً یَصْعَدُ أَوَّلُهَا وَ لاَ یَنْفَدُ آخِرُهَا أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلاَدِ أَنْبِیَائِکَ الْمُرْسَلِینَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ‏»؛ ▪️ بارالها! درود فرست بر محمد و آل محمد (علیهم السلام) و دورد فرست بر حضرت حسین (علیه السلام) مظلوم شهید شجاع، آن کشتۀ أشکها و دچار شده به اندوه های بزرگ. درودی فزاینده، پاکیزه، بابرکت، آنگونه که آغازش بالا رود و به انتها نرسد، برتری درودی که بر احدی از فرزندان پیامبران مرسلت فرستادی، ای پروردگار جهانیان. 📓 إقبال الأعمال، ج۲، ص۷۱۲ @Lowhon_Mahfooz
@Lowhon_Mahfooz
✨«فإِذا نُقِرَ فِي النّاقُورِ* فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ* عَلَى الْكافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ» هنگامى‌كه در صور دميده‌ شود. ﴿ سوره مبارکه مدثر، آیه ۸ الی ۱۰ ﴾ ا┅═✧❁ ▪️ ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «الناقور» است. ◀️آيات سوره مبارکه مدثر ، به دميده‌ شدن در ناقور (صور) سخن به میان می آورد که در وجه تنزیل، اشاره به برپایی قیامت دارد و در بطن معنا، اشاره به قیام حضرت قائم آل محمد (علیهم السلام)؛ ندایی آسمانی مبنی بر فرا خوانده شدن خلق به جهت اجتماع حول وجود مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه). 🖋چنانچه حضرت امامین الباقرین الصادقین (علیهما السلام) در تفسیر آیات مبارکات فوق فرمودند: ☑️«فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ» قَالَ إِنَّ مِنَّا إِمَاماً مُظَفَّراً مُسْتَتِراً فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ إِظْهَارَ أَمْرِهِ نَکَتَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَهًًْ فَظَهَرَ فَقَامَ بِأَمْرِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی (۱) ▫️«همگانی که در صور دمیده میشود» مقصود امامی از ما است که پیروز (غالب بر اعداء) و مستتر (غائب از دیدگان) می باشد. هرگاه خداوند اراده نماید امر خویش را به منصه‌ی ظهور برساند، به قلب آن امام ، الهام و القاء می‌کند و آن امام ظهور خواهد کرد و به امر خدای عزّوجلّ قیام می نماید. ➖النَّاقُورُ هُوَ النِّدَاءُ مِنَ السَّمَاءِ أَلَا إِنَّ وَلِيَّكُمْ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ.. فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ عَلَى الْكافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ يَعْنِي بِالْكَافِرِينَ الْمُرْجِئَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِنِعْمَةِ اللَّهِ وَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام (۲). ▫️ناقور، ندایی است که از آسمان ندا می‌دهد: همانا ولّی شما ، حضرت قائم بالحقّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است ؛ آن روز برای کافرانِ به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، بسیار سخت و دشوار خواهد بود ا┅═✧❁ 📓منابع ❁✧═┅ا (۱).الكافي ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۴۳؛ بحارالأنوار، ج۲، ص۷۰ (۲). الغيبة للنعماني، النص، ص ۱۸٧ ؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۰۵ @Lowhon_Mahfooz
#صلوات_خاصة_حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها ◾️عن أبي عبدالله (عليه‌السلام) قال : «إنَّ فاطمة (عليها السلام) بنت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) تحضر لزوَّار قبر ابنها الحسين (عليه السلام) فتستغفر لهم ذنوبهم» ◾️حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند: همانا حضرت فاطمه الزهراء بنت محمد (علیهما السلام) نزد زائران قبر شریف فرزندش امام حسین (علیه السلام) حاضر شده و برای گناهانشان استغفار می نماید. 📓کامل الزيارات، ج۱، ص۱۲۸ ✨« اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمهَ و اَبیها و بَعلِِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک» @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها » {و سوگند به روز هنگامى‌ كه جلوه‌ گر شود} (سوره مبارکه شمس آیه ۳) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ◀️قسمت دوم ☑️در قسمت قبل بیان شد که یکی از دلالات و بطون «نهار» به وجود مقدس حضرت سبط اکبر رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)، امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد: ▫️و النَّهارِ إِذا جَلَّاها [قَالَ‏] الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام‏ (۱)؛ النَّهارِ إِذا جَلَّاها آلُ مُحَمَّدٍ [ص‏] وَ هُمَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام (۲) ☑️آیه آفاقی نهار که برطرف کننده ظلمت شب و ظاهر کننده حق و حقیقت و مبصر (بینا بخش) می باشد، در یکی از دلالات خود ، به وجود مبارک حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) اشاره می نماید که نجات و رهایی مردم از ظلمات اعداء یعنی اباطیل و کفر بی امیه ملعون، در گرو تمسک به وجودشان و قرار گرفتن در معرض انوار امامتشان بود. همانطور که در آیات محط بحث، آنچه که در مقابل نهار و روشنایی آن ذکر می شود، ظلمت شب و پوشش آن است که به اباطیل شجره ملعونة بنی امیّه دلالت می نماید: ➖«وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها» (سوره شمس آیه ۳) قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ بَنُو أُمَيَّةَ : مقصود از نهار،‌ وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) هستند و مقصود از شب و پوشش آن، بنی امیه ملعون می باشند (۳) ➖«وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ: ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ ...فَغَشُّوا دِينَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْر: «و به شب، آن هنگام که آن (روشنایی روز) را بپوشاند» ؛ مقصود ائمه جور (لعنة الله علیهم) هستند که دین رسول خدا (صلوات الله علیه) را با ظلم و جور پوشاندند (۴) 🖋به عبارت دیگر، اباطیل شجره ملعونة بنی امیّه و شبهاتی که معاویة ملعون آنها را به کثرت رسانده بود ، تنها با روشنایی نهار یعنی براهینی که از لسان مبارک حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در قالب خطبات بسیاری که از لسان مبارکشان صادر می شد، برطرف می گردید. ⏪چنانکه در موارد متعدد، نقاب از چهره ظلم برداشته و فرمودند: ▫️ایهَا الذَّاكِرُ عَلِيّاً أَنَا الْحَسَنُ وَ أَبِي عَلِيٌّ وَ أَنْتَ مُعَاوِيَةُ وَ أَبُوكَ صَخْرٌ وَ أُمِّي فَاطِمَةُ وَ أُمُّكَ هِنْدٌ.. (۵) ✔️آنکه نام علی را می بری! من حسن هستم و پسر او می باشم و تو معاویه ای و پدرت صخر است و مادرم فاطمه و مادرت هند و جدم پیامبر و جدت حرب و جده ام خدیجه و جده ات نثیله است. خداوند لعنت کند از میان من و تو کسی را شهرتش کمتر، حسبش پست تر، شرش با سابقه تر و کفر و نفاقش قدیمی تر است ▫️و ايْمُ اللَّهِ لَا تُرَى أُمَّةُ مُحَمَّدٍ خَفْضاً مَا كَانَتْ سَادَتُهُمْ وَ قَادَتُهُمْ‏ فِي‏ بَنِي‏ أُمَيَّةَ... (۶) ✔️به خدا سوگند امت پیامبر تا هنگامی که رهبر و پیشوایشان بنی امیه باشد، روی خوشی نخواهد دید؛ خداوند به سوی شما فتنه ای گسیل داشته که از آن بازداشته نمی شوید، تا اینکه بخاطر اطاعتتان از طواغیت و پناه بردن به شیاطین هلاک گردید ☑️و نیز در تبیین حق و حقیقت و معرفی وجود مقدس آل الله (علیهم السلام) فرمودند : ▫️نحْنُ فِيكُمْ كَالسَّمَاءِ الْمَرْفُوعَةِ وَ الْأَرْضِ الْمَدْحُوَّةِ وَ الشَّمْسِ الضَّاحِيَةِ.. (۷) ✔️ما اهل بیت (علیهم السلام) در میان شما همچون آسمان برافراشته، زمین گسترده و خورشید درخشان هستیم. 📃لذا آنچه که فلاح و رستگاری مؤمنان و حیات و صلاح ایشان را به همراه داشت، استمساک به امامت آن حضرت و تبعیت از سیره مبارکشان بود و بدین سبب از وجود مبارکشان در آیات حضرت قرآن به «نهار» تعبیر شده است. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۹ (۲).تفسير فرات الكوفي ؛ ص۵۶۱ (۳).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۷۷۹ (۴).الكافي ، ج‏۸ ص: ۵۰ (۵).الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۱۵ (۶).بحار الأنوار ؛ ج‏۴۴؛ ص۴۲ (۷).بحار الأنوار، ج۴۳، ص۳۵۸ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ * وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ * وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ» «آیا برای او ذو چشم قرار ندادیم؛ و یک زبان و دو لب؛ و او را به راه خیر و شر هدایت کردیم» (سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۰) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ◀️قسمت اول 🔳«شفتین» در آیات حضرت قرآن ، به وجود مبارک امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دلالت دارد. مطابق کلام حضرات ترجمان وحی الله (علیهم السلام) ذیل آیات فوق از سوره مبارکه بلد: ▫️فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ‏ قَالَ قَالَ الْعَيْنَانِ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وَ اللِّسَانِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الشَّفَتَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهم السلام وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ‏ إِلَى وَلَايَتِهِمْ جَمِيعاً وَ إِلَى الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ جَمِيعاً (۱) ▪️مقصود از دو چشم، وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) است و مقصود از زبان‌،‌ وجود مبارک امیرالمومنین علی (علیه السلام)؛ «شفتان» (دو لب) اشاره دارد به امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) و مقصود از هدایت شدن به دو راه، دلالت شدن بندگان به ولایت آل الله (علیهم السلام) و برائت و بیزاری جستن از اعداء ‌ایشان است. ◀️وجه تسمیه ذوات مقدسه محمد و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) به عباراتی که در این آیات مبارکات در خصوص ایشان به کار برده شده است، در کلام مفسرین اینگونه تبیین گردیده که: ▫️أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ‏ يبصر بها الضلال من الهدى و هو كناية عن النبي صلوات الله علیه كما تقدم‏ وَ لِساناً ينطق به و هو كناية عن أمير المؤمنين عليه السلام و يدل على ذلك قوله تعالى‏ وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا و قوله تعالى حكاية عن إبراهيم ع‏لیه السلام «وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ‏» و المعنى في القولين أمير المؤمنين عليه السلام و قوله‏ وَ شَفَتَيْنِ‏ لأن بهما يحصل النطق و الذوق و فيها حكم كثيرة و هما كناية عن الحسن و الحسين عليهما السلام كما تقدم لأنهما قوام الدين و نظام الإسلام و المسلمين‏ (۲) ➖«چشمان» کنایه از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) است؛ چرا که بندگان به واسطه وجود آن حضرت ، مبصر به حقیقت شده و ضلالت را از هدایت تمییز و تشخیص دادند ➖«لسان» دلالت بر وجود مبارک امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد؛ از آنجا که در دیگر آیات حضرت قرآن نیز خداوند عزوجل آن حضرت را با اوصاف «لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا » (سوره مریم آيه ۵۰) و «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ‏» (سوره شعراء آیه ۸۴) نامیده است؛ ➖«شفتین» (دو لب) اشاره به وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) دارد؛ چرا که به واسطه لبان است که نطق حاصل می شود و وجود مقدس حسنین (علیهم السلام) قوام دین و نظام اسلام و مسلمین می باشند. 🖋به عبارت دیگر،‌ آنچه که لسان در مقام تکلّم و بیان آن می باشد، به واسطه لبان و انطباق دو لب با یکدیگر است که نطق حاصل شده و سرّ نهفته در زبان، ظاهر گردیده و برای مخاطب تفهیم می گردد. 〰ادامه دارد.. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۷۷؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۶۲؛ تفسير القمي، ج‏۲، ص: ۴۲۳ (۲).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۴ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 @Lowhon_Mahfooz
#عسکریة ✨«وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» (سوره مبارکه بقره ،آیه ۱۸۶) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ✍قال الامام علي بن محمد الهادي (علیه السلام) : ▫️«إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى بِقَاعاً یُحِبُّ أَنْ یُدْعَى فِیهَا فَیَسْتَجِیبَ لِمَنْ دَعَاهُ وَ الْحَائِرُ مِنْهَا» ▪️خداوند متعال بقاع و مواضعى دارد که دوست دارد در آن مواضع خوانده شود تا دعای دعاکننده را مستجاب فرماید، و حائر حسینی (عليه السلام) از جمله آنها مى‏ باشد. 📓کامل الزیارات، ص۲۸۸ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا