eitaa logo
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
2.5هزار دنبال‌کننده
23 عکس
29 ویدیو
12 فایل
مطالعات فرامتنی و بین المللی قرآن و حدیث در انتشار اینگونه مطالعات جدید ما را یاری دهید. مطالب خود را به @Tolueharekat ارسال کنید. کانال تلگرام: t.me/mTatbiqy
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 آیا این جزء حدیثی حاوی روایاتی هست که تا به حال در دسترس ما نبوده است؟ 📚 طبق کنکاشی که محققِ این نسخۀ خطی انجام داده است از میان 52 روایت موجود در آن، تعداد 6 روایت تاکنون در میراث حدیثی شیعه و عامۀ موجود یافت نشده است: الف) روایت شماره 7 با موضوع اعتراف عایشه به مظلومیت و حقانیت امیرالمومنین علیه السلام، ب) حدیث شماره 9 با موضوع سپاسگزاری سیدالشهداء از مردم و محبوبیت و قداست ایشان در میان مردم، ج) حدیث شماره 10 با موضوع رفتار آموزنده سیدالشهداء علیه السلام با فرزندش هنگام نصیحت کردن فرزند، د) روایت شماره 27 با موضوع فرشتگانی که خدای متعال آنان را مامور به مانع شدن بین بنده با اعمال خوب یا بد کرده است ه) روایت شماره 42 با موضوع صید ملخ و چگونگی خشک کردن آن و) روایت شماره 52 با موضوع عدم جواز نماز جماعت خواندن پشت سر 32 گروه از مردم. 🔘 4 روایت این نسخه خطی نیز فقط بخشی از آن در میراث شیعه و عامه یافت شده و بخش دیگر پیدا نشده است. بخش‌های منحصر به این جزء حدیثی عبارتست از: الف) بخش اول روایت شماره 4 با موضوع عقوبت اخرویِ فردی که از طریق عمل نامشروع، دختری را از بکارت بیاندازد، ب) بخش دوم روایت 6 با موضوع شدّت عذاب زناکاران در روز قیامت، ج) قسمت دوم روایت 12 با موضوع راهکاری از امیرالمومنین علیه السلام برای آسان شدن زایمانِ زنی که به سختی درد می‌کشد د) بخش دوم روایت 25 با موضوع دلسوزی بی حد و حصر نبی مکرم اسلام برای محبین امیرالمومنین علیهما السلام در روز قیامت و چگونگی آزاد کردن فرد-فرد آنها از آتش جهنم. @mTatbiqy
💠 سندی دیگر که نشان می‌دهد این جزء حدیثی از ابن شاذان قمی👆 در اوایل قرن 12 نقل شده است؛ شیخ سلیمان بن عبدالله ماحوزی (1121 ق) در ازهار الریاض می‌نویسد از یک کتاب عتیق و قدیمی، این روایت* را نقل می‌کنم: 📜 28 و منها: ما رواه العلّامة الثقة الأوّاه أبو الحسن الشيخ سليمان بن عبد اللّٰه رحمه الله في كتاب (أزهار الرياض) علىٰ‌ ما وجدته في بعض مجموعات أصحابنا، كما مرّ قال رحمه الله: (وجدت في كتاب عتيقٍ‌ مصحّح، من كتب الحديث لأصحابنا الإماميّة رضوان اللّٰه عليهم حديثاً هذه صورته: 🔲 «سئل الصادق عليه السلام عمّن لا تجوز الصلاة خلفه‌؟ قال لا تصلِّ‌ خلف مَنْ‌ لا يمسح علىٰ‌ الرجلين، و لا خلف مَنْ‌ لا يقنت في الركعتين قبل الركوع، و لا خلف مَنْ‌ لا يجهر ببسم اللّٰه الرحمٰن الرحيم، و لا خلف مَنْ‌ لا يؤمن بالرجعة، و لا خلف مَنْ‌ لا يقول: إنّ‌ الإمام معصوم، و لا خلف مَنْ‌ يمسح علىٰ‌ الخفّين، و لا خلف الغالي، و لا خلف المجهول، و لا خلف المجاهر بالفسق، و لا خلف الفاسق، و لا خلف السفيه، و لا خلف المجبّر، و لا خلف مَنْ‌ يقول: إنّ‌ اللّٰه كلّف عباده ما لا يطيقون، و لا خلف مَنْ‌ يقول: إنّ‌ اللّٰه جسم، و لا خلف مَنْ‌ تشهد عليه بالكفر و يشهد عليك به، و لا خلف الواقفي، و لا خلف مَنْ‌ يتولّىٰ‌ و لا يتبرّأ، و لا خلف الناصب، و لا خلف المجذوم و الأبرص، و لا خلف المحدود، و لا خلف ولد الزنا، و لا خلف الحاقن لبوله، و لا خلف الأدرن، و لا خلف الشاكّ‌ في دينه، و لا خلف من يبتغي علىٰ‌ الأذان أجراً، و لا خلف مَنْ‌ هو أقل منك معرفة، و لا خلف غلامٍ‌ غير محترم، و لا خلف الأعمىٰ‌، و لا خلف مَنْ‌ يصلّي جالساً، و لا خلف المخنّث، و لا خلف المأبون» 🔲 🔸 ثمّ‌ قال: (كتبت هذا الخبر من جزء كتاب من خطّ الشيخ الفقيه أبي الحسن علي بن أحمد بن شاذان الفامي). ✔️ أقول: و وجدته منقولاً من (أزهار الرياض) أيضاً بخطّ الفاضل الكامل الذي قال فيه بعض واصفيه: شيخنا، قطب دائرة الكمال، و محدب كرة أُولي الفضل و الإجلال، الفاخر الزاهر، و البحر الزاخر الشيخ ناصر بن عبد الحسن بن ناصر المنامي البحراني. و في آخره بعد نسبته إلىٰ‌ خطّ الفامي: (و كتب علي بن الحسن بن علي المؤدّب، ابن الصباغ) الرسائل الاحمدیه**، ج1، ص332 ——————————————————————— * روایت 52 همین نسخۀ منتشر شده در کانال **کتاب الرسائل الاحمدیة، نوشتۀ شیخ احمد آل طعان قطیفی (1315 ق) از علمای شیعه در بحرین است.
سلام و رحمت خدا دوباره عده‌ای در این ایام فتنه‌گون به خاطر منافع شخصی و گروهی در حال تاختن به حکم مترقی قصاص هستند. حکم قصاص -که چهل سال است آماج حمله‌های ناجوانمردانه قرار گرفته- بیش از این به گردن همۀ ما حق دارد. بخشی از امنیت امروز در زندگی اجتماعی‌مان را مدیون اجرای این حکم نورانی در میهن عزیزمان ایران هستیم. برای ادای دِین به این حکم زندگی‌ساز، تا ساعاتی دیگر «مطالعه تطبیقیِ "لَکُم فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ"» در این کانال منتشر می‌شود. با ما باشید...
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «لَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ» 🌐 آیا می‌دانید در اکثر کشورهایی که برای قاتلان، مجازات قصاص (اعدام)* قرار داده‌اند آمار قتل عمد** به حداقلِ ممکن رسیده است؟ *Death Penalty **Homicide 🔴 آیا می‌دانید در اغلب کشورهایی که حکم اعدام را لغو کرده‌اند، آمار قتل عمد با افزایش چشمگیری روبرو شده است؟ ⚖️ قرآن کریم راجع به حکم مترقّی قصاص چه ی را بیان می‌کند؟ مطابق آیه 179 سوره بقره، «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» «قانونِ قصاص حقیقتاً مایۀ دوام زندگی شماست ای مردم عاقل! تا جامعه را از گسترش قتل و خون‌ریزی حفظ کنید. [ترجمۀ علی ملکی]» برای‌ روشن‌ترشدن دلالت ظاهری کلمۀ "حیاة" به دو روایت زیر دقت کنید: 1️⃣قالَ الْإِمَامُ ع: قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع ... قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لَكُمْ» يَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ «فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» لِأَنَّ مَنْ هَمَّ بِالْقَتْلِ فَعَرَفَ أَنَّهُ يُقْتَصُّ مِنْهُ، فَكَفَّ لِذَلِكَ عَنِ الْقَتْلِ- كَانَ حَيَاةً لِلَّذِي [كَانَ‏] هَمَّ بِقَتْلِهِ، وَ حَيَاةً لِهَذَا الْجَانِي الَّذِي أَرَادَ أَنْ يَقْتُلَ، وَ حَيَاةً لِغَيْرِهِمَا مِنَ النَّاسِ، إِذَا عَلِمُوا أَنَّ الْقِصَاصَ وَاجِبٌ- لَا يَجْرَءُونَ عَلَى الْقَتْلِ مَخَافَةَ الْقِصَاصِ «يا أُولِي الْأَلْبابِ» أُولِي الْعُقُولِ. امام سجاد علیه السلام در مورد آیۀ «لَکُم فی القِصاص حیاةٌ یا اولی الالباب» فرمود: اینکه خدای متعال فرمود: «و لکم» (و برای شما) ای امت پیامبر «در قصاص‌کردن، حیات و زندگی است» برای این است که کسی که نیت دارد قتلی انجام دهد اگر بداند که مورد پیگرد قرار خواهد گرفت، از نیت قتل‌کردن دست برمی‌دارد. و این دست‌برداشتن، باعث می‌شود حیات و زندگیِ سه گروه تامین شود: 1. زندگی کسی که قرار بود توسط این قاتل به قتل برسد، 2. زندگیِ جنایت‌کاری که نیت کرده بود کسی را به قتل برساند و 3. زندگیِ مردم دیگری که [با گسترش قتل در جامعه] در آینده قرار است جانشان به خطر بیفتد. هر وقت قاتلان و جانیان بدانند که قصاص کردن‌شان حتمی است، به خاطر ترس از کشته‌شدن خودشان دیگر بر آدم‌کُشی جرات پیدا نمی‌کنند. «یا اولی الالباب» در این آیه هم یعنی ای کسانی که عقل دارید! 📚 احتجاج (طبرسی)، ج2، ص319 تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام، ص595 2️⃣أخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ، عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْعَلَوِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ الرَّازِيُّ فِي مَنْزِلِهِ بِالرَّيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: قُلْتُ أَرْبَعاً أَنْزَلَ اللَّهُ (تَعَالَى) تَصْدِيقِي بِهَا فِي كِتَابِهِ ... قُلْتُ: الْقَتْلُ يُقِلُّ الْقَتْلَ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ» اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليه السلام فرمود: من چهار كلمه گفتم و خداوند متعال در قرآنش تاييد مرا نازل كرد... گفتم: قتل، قتل را كم میكند و خداوند این آیه را نازل کرد كه: «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ» (و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد.) 📚 أمالی (طوسی)، ص494 ادامه دارد....
قسمت دوم... برای بررسی در مورد این بیان‌شده از سوی قرآن به سراغ داده‌های بانک جهانی و پایگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد رفته‌ایم. 1⃣ اغلب، در کشورهایی که اعدام منع شده است (از زمانی که لغو اعدام صورت گرفته است) آمار قتل عمد با افزایش همراه بوده است. 2⃣ اغلب، در کشورهایی که بیشترین میزان اعدام دارند، میانگین میزان قتل عمد -به نسبت کشورهایی که لغو کرده اند- زیاد نیست و همچنین اغلب آمار قتل در آنها روند کاهشی داشته است (مثل چین، ایران و عربستان سعودی و...) ❗️بدون شک تنها عامل تاثیرگذار بر قتل عمد، قصاص نیست (هر چند مهم ترین عامل است) و باید زمینه های پیدایش قتل عمد در مقاله دیگری به صورت جامع بررسی شود. ❗️تمامی آمارها به ازای هر 100 هزار نفر است و تمامی اطلاعات در پایگاه مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نیز قابل دسترسی است. در ادامه برای هر یک از این موارد، مثال هایی می آوریم. ادامه دارد....
قسمت سوم.... 🔺افزایش نرخ قتل عمد در کشورهای لغو کننده اعدام، پس از اجرا 1️⃣ مکزیک تاریخ لغو: 2005 نتیجه: نرخ قتل عمد در این کشور تقریبا تا سال 2005 در حال کاهش بوده است (از 19 نفر در سال 1992 به 9 نفر در سال 2005 رسیده بود) اما بعد از سال 2005 (بعد از اجرای لغو اعدام) از 9 به 29 در سال 2018 رسید. (آمار بانک جهانی راجع به نرخ قتل عمد در مکزیک) 2️⃣ بلژیک تاریخ لغو: 1996 نتیجه: تا قبل از 1996 تقریبا نرخ قتل عمد تغییر خاصی نداشته و حدود یک نفر بوده است اما بعد از سال 1996 روند افزایشی پیدا کرده و 2002 به 3 نفر رسیده است. (آمار بانک جهانی) 3️⃣ شیلی تاریخ لغو: 2001 نتیجه: در سال 2003 آمار قتل عمد در شیلی 3 بوده و در سال 2020 به 5 افزایش یافته است. (آمار بانک جهانی) 4️⃣ ونزوئلا تاریخ لغو: 1863 نتیجه: از سال 1990 (با نرخ قتل عمد 12) در سال 2020 به 50 قتل عمد افزایش یافته. (آمار بانک جهانی) 5️⃣ گویانا تاریخ لغو: 1998 نتیجه: آخرین اعدام این کشور در سال 1997 رخ داده و نرخ قتل عمد از 11 به 20 در سال 2020 رسیده است. (آمار بانک جهانی) 6️⃣ کاستاریکا تاریخ لغو: 1877 نتیجه: تا انجا که اطلاعات در اختیار است روند صعودی در نرخ قتل عمد داشته. (آمار بانک جهانی) 7️⃣ جامائیکا هرچند این کشور با لغو قانون اعدام مخالفت کرده اما از سال 1988 اعدامی نداشته و نرخ قتل عمد از ۳۲ نفر در سال ۱۹۸۸ به ۴۵ نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. (آمار بانک جهانی) ادامه دارد...
قسمت چهارم.... 🔻نرخ قتل عمد در کشورهایی که اعدام دارند در کشورهایی که بیشترین میزان اعدام قانونی دارند (و حکم اعدام در آنها برقرار است)، هم (اغلب) میانگین قتل عمد انها از دیگر کشورها کمتر است و هم اینکه معمولا نرخ قتل عمد آنها، کاهشی است. برای نمونه سه کشوری که بیشترین میزان اعدام دارند را بررسی میکنیم: 1⃣ چین در سال های اخیر نرخ قتل عمد در این کشور حدود 1 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی) 2⃣ ایران در سال های اخیر نرخ قتل عمد در ایران حدود 2 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی) 3⃣ عربستان سعودی در این کشور در سال های اخیر میانگین نرخ قتل عمد حدود 1 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی) 🔈 شکر خدای را که در کشوری زندگی میکنیم که حکم مترقی قصاص در آن اجرا میشود.
مطالعه تطبیقی لکم فی القصاص حیاة.ppsx
3.34M
💠 اسلاید «مطالعه تطبیقی لَکُم فِی القِصاصِ حَیاةٌ» برای ارائه در 🔸 مدارس، 🔸 دانشگاه‌ها، 🔸 حوزه‌های علمیه و ... @mtatbiqy
💥 بزودی با یک مطالعه تطبیقیِ جذاب در زمینه روایات «نهی از بلندمرتبه سازی» در خدمت شما خواهیم بود... با ما همراه باشید...
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «بلندمرتبه‌سازی و بیماری‌های ناشی از لمس اجنّه» 📝 پروفسور رابرت گیفورد، استاد برجستۀ روانشناسیِ دانشگاه ویکتوریای کانادا در تحقیقی که در سال 2007 با نام «The Consequences of Living in High-Rise Buildings» منتشر کرده پس از مقایسه و بررسی وضعیتِ 271 آمریکاییِ سالخورده در شهر نَشویل (مرکز ایالت تِنِسی آمریکا) "که در خانه‌های بلندمرتبه زندگی می‌کنند" با 373 سالخوردۀ دیگر در همان شهر "که در مساکن کوتاه‌مرتبه زندگی می‌کنند" گزارش می‌دهد که در گروه اول، انواع بیماری‌های اعصاب و روان همچون افسردگی، اسکیزوفرنی و فوبیا (ترس) بیشتر یافت می‌شود. 📚 در آیات قرآن و روایات معتبر شیعی، اولا یکی از دلایل نهی از بلندمرتبه‌سازی، حضور و سکونت اجنّه در خانه‌های بلندمرتبه عنوان شده و ثانیا یکی از آثار هم‌نشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماری‌های اعصاب و روان در انسان عنوان گردیده است. @mtatbiqy
🏢 یکی از دلایل نهی از بلندمرتبه‌سازی، حضور و سکونت اجنّه در خانه‌های بلندمرتبه است. در مورد رابطه میان اجنّه و خانه‌هایی که در ارتفاع بالاتر از 8 ذراع (حدودا 4 متر) ساخته می‌شوند دو دسته روایت وجود دارد: 1. روایاتی که از ساختن اینگونه خانه‌ها نهی می‌کنند و حکمت نهی از ساخت اینگونه ساختمان‌ها را حضور اجنّه در آن عنوان می‌کنند؛ 2. احادیثی که می‌گویند اگر به حضور در چنین خانه‌‌هایی مضطر شدید و چارۀ دیگری نداشتید با نوشتن آیةالکرسی و نصب آن بر روی دیوارهای خانه، از حضور اجنّه جلوگیری کنید. روایات دسته اول: 1. روایت حمزه بن حمران از امام باقر علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُّ عَنْ مَنَازِلِنَا فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ بَعْدَ ذَلِكَ. مردى به امام باقر عليه السّلام شكايت نمود و گفت: جنيان ما را از خانه‌هاى‌مان بيرون كرده‌اند! فرمود: سقف خانه‌هاى خود را هفت ذراع بسازيد و در كنار خانه كبوتر نگه‌دارى كنيد. آن مرد می‌گويد: ما به دستور آن حضرت عمل كرديم و بعد از آن چيز ناپسندى مشاهده ننموديم. الکافی، ج6، ص529 2. روایت محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ابْنِ بَيْتَكَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ فَمَا كَانَ فَوْقَ ذَلِكَ سَكَنَهُ الشَّيَاطِينُ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيْسَتْ فِي السَّمَاءِ وَ لَا فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْكُنُ الْهَوَاءَ. امام صادق عليه السّلام فرمود: خانه‌ات را هفت ذراع بساز؛ آن‌چه كه بيشتر از هفت ذراع باشد، شيطان‌های [جنّی] در آن سكونت مى‌كنند. شيطان‌ها نه در آسمان هستند و نه در زمين؛ بلكه آنها در هوا سكونت دارند. همان 3. صحیحۀ هشام بن حَکَم از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ سَمْكُ الْبَيْتِ فَوْقَ سَبْعَةِ أَذْرُعٍ أَوْ قَالَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَكَانَ مَا فَوْقَ السَّبْعِ وَ الثَّمَانِ الْأَذْرُعِ مُحْتَضَراً وَ قَالَ بَعْضُهُمْ مَسْكُوناً. امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر ارتفاع خانه از هشت ذراع بالاتر برود، فضاى فوقانى آن محل زندگی جنيان خواهد بود. همان ادامه دارد...