eitaa logo
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
2.5هزار دنبال‌کننده
27 عکس
32 ویدیو
13 فایل
مطالعات فرامتنی و بین المللی قرآن و حدیث در انتشار اینگونه مطالعات جدید ما را یاری دهید. مطالب خود را به @Tolueharekat ارسال کنید. کانال تلگرام: t.me/mTatbiqy
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و هویت اجتماعی زنان 📝 ژورنال اشپیگل، از ارتباط میان میزان کم‌پوششیِ زن و وسیله‌انگاشته‌شدنش (objectification) گزارش می‌دهد... 📚 قرآن حکیم استدلال کرده بود: «ذلک أدنَی أن یُعرَفنَ» (حجاب برای شخصیت و هویت اجتماعی زن بهتر است.) سوره احزاب، آیه 59 @mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و هویت اجتماعی زنان ☑️ آیا می‌دانید بررسی‌های محققان نشان می‌دهد، پوشیدن لباس‌های بدن‌نما توسط زنان موجب می‌شود به زن به عنوان یک وسیلۀ -جنسی و نه یک انسان- نگاه شود؟ 1️⃣ استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال می‌کند: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَن يُعۡرَفۡنَ فَلَا يُؤۡذَيۡنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورٗا رَّحِيمٗا اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. 2️⃣ أدنی أن یعرفن- برای معروف (عفیف) شناخته‌شدنشان بهتر است. 📚 مقالۀ Dress and sex: a review of empirical research involving human participants and published in refereed journals در ژورنال اشپیگل آلمان، نوشتۀ پروفسور لنون -متخصص شناخته‌شدۀ حوزۀ رفتاریِ لباس از دانشگاه ایندیانا بلومینگتون- و همکارانش -از دانشگاه‌های مینسوتا، آگزبورگ و کالج نیویورک- از ارتباط میان میزان پوشش زن و وسیله انگاشته‌شدنش (objectification) گزارش می‌دهد. نتایج بررسی این مقاله مروری -که با ارجاع به بیش از 82 مطالعهٔ معتبر تجربی صورت گرفته- حاکی از آن است که پوشیدن لباس‌های بدن‌نما (body revealing)، زنان را به عنوان یک وسیلۀ (جنسی) -و نه انسان- معرفی می‌کند. @mTatbiqy
جدول شمارۀ 6 از گزارش «چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار در سال 1400» -که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته- نشان می‌دهد نرخ مالکیت مسکن در ایران، بیش از 81 درصد است. پی نوشت: منظور از «سایر»، خانه‌های سازمانی، وقفی و رایگان است. و مقصود از «اجاری» خانه‌های رهنی و اجاره‌ای است. @mtatbiqy
💠 مطالعه بین‌المللی با موضوع «شاخص‌های زندگی مطلوب (شاخص‌های رفاه) از منظر قرآن و حدیث» بخش (1): 📉 مستأجری، از جملۀ شاخص‌هایی است که پایین بودن کیفیت زندگی را نشان می‌دهد! و این شاخص، قابلیت تفاهم با آحاد بشر در اقصی نقاط جهان را دارد! 🌎🌍🌏 درست است که این شاخص را اهل بیت علیهم السلام (خزینه‌های علم الهی) بیان کرده‌اند اما قابل تأیید و تصدیق از سوی مردم با هر دین و آیینی در قاره‌های مختلف دنیاست. 📝 شاخص مالکیت مسکن (Home Ownership Rate) که در کشورهای مختلف دنیا بررسی و آمارگیری شده است، می‌تواند به خوبی نشانگر شاخص باشد. شاخص مالکیت مسکن، درصد افرادی که -در هر کشور- صاحب خانه‌های خود هستند را نسبت به کل جمعیت همان کشور نشان می‌دهد. 📚 خانه‌به‌دوشی؛ از تلخی‌های زندگی انسان امام صادق علیه السلام فرمود: «مِنْ مُرِّ اَلْعَيْشِ اَلنُّقْلَةُ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ....» [الکافی، ج‌6، ص531] از تلخی‌های زندگى، انتقال از يك خانه به خانه ديگر [خانه‌به‌دوشی] است... 📈 بررسی وضعیت 21 کشور از نظر شاخص «نرخ مالکیت مسکن» سعی شده آمار 20 کشوری که [در ذهن مردم ما] زندگی در آنها مطلوب تصور می‌شود در کنار ایران قرار داده شود تا بیننده بتواند به راحتی قضاوت کند. تمامی آمارهای مربوط به کشورهای اروپایی (که بدون هایپرلینک آمده) مربوط به سال 2021 بوده و از پایگاه رسمی دفتر آمار اتحادیه اروپا اخذ شده است. کرواسی: 91 درصد کره جنوبی: 86.3 درصد (سال 2021) ایران: 81.4 درصد (سال 1400) پرتغال: 78.3 درصد اسپانیا: 75.8 درصد ایتالیا: 73.7 درصد بلژیک: 71.3 درصد فنلاند: 70.3 درصد هلند: 70.1 درصد استرالیا: 67 درصد (سال 2021) کانادا: 66.5 درصد (سال 2021) آمریکا: 65.9 درصد (سال 2022) سوئد: 64.9 درصد فرانسه: 64.7 درصد نروژ: 63 درصد (سال 2017) انگلیس: 63 درصد (میانگین سال 2016 تا 2018) ژاپن: 61.12 درصد (میانگین 5 سال منتهی به سال 2017) دانمارک: 59.2 درصد ترکیه: 57.8 درصد (سال 2023) آلمان: 49.1 درصد سوئیس: 42.2 درصد @mtatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان ⚖️ پایگاه رسمی وزارت دادگستری آمریکا از مطالعۀ میدانیِ بیش از 580 روانپزشک آمریکایی در رابطه با پوشش زن و تأثیر آن بر اینکه مورد تجاوز جنسی قرار گیرد، پرده برمی‌دارد. 📚قرآن کریم استدلال کرده بود: «... فَلَا يُؤْذَيْنَ...»(حجاب برای امن ماندن زنان از آزار و اذیت جنسی بهتر است). سوره احزاب، آیه 59 @mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان ☑️ آیا میدانستید که در نظرسنجی انجام شده از بیش از 580 روانپزشک در ایالات متحده آمریکا، اکثریت آنان بر اساس مطالعات میدانیِ دائمیِ خود در این موضوع، اذعان کردند که نوع پوشش زن می تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود؟! 📚 استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال می‌کند: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. 📌 وزارت دادگستری آمریکا در پایگاه رسمی خود، مطالعه‌ای با عنوان Apparel as One Factor in Sex Crimes Against Young Females: Professional Opinions of U.S. Psychiatrists منتشر کرده است. این مطالعه، گزارش نظرسنجی از 581 روانپزشک از ایالات متحده آمریکا را ارائه می‌دهد. در این نظرسنجی، از روانپزشکان سوال شده که آیا می‌توان تحریک(جنسی) از طریق پوشش را یکی از عوامل مهم تجاوز و آزار جنسی به حساب آورد یا خیر. اکثریت قابل توجهی از پاسخ دهندگان از هر دو جنس معتقد بودند که پوشش زن جوان بر خطر (تجاوز به) او تأثیر بسزایی دارد. 🔻نویسنده مقاله می افزاید: میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است. ⁉️ کسانی که به بی حجابی دامن می‌زنند آیا می‌دانند که چه بر سر امنیت زنان جامعه می‌آورند؟! @mTatbiqy
💠 کرسی تحلیلی با موضوع «روشی نو برای جهاد تبیین» 🎤 با ارائه حجت الاسلام محمد سعادتمند 📆 یکشنبه 14 خردادماه 1402 ساعت 21 در گروه تعاملی رسانو 🌐 https://eitaa.com/joinchat/628621426Cf222dbed01 @mTatbiqy
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 ارائه حجت الاسلام سعادتمند در کرسی تحلیلی اهالی رسانو (۱۴ خرداد ۱۴۰۲) با موضوع «روشی نو برای جهاد تبیین» 🎞 فایل با کیفیت بالا را اینجا ببینید. @mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «نقش تقیّدات دینی زن و شوهر در کاهش خشونت خانگی» 📝 پروفسور دیوید دولاهیت، مدرّس نامدار دانشگاه استنفورد آمریکا: در سال 2005 میلادی مطالعه‌ای تأمل برانگیز در حوزۀ «خشونت در خانواده» منتشر کرده است. وی در این مقاله اذعان می‌کند که میزان خشونت خانگی در میان زوج‌های مذهبی، کمتر است (There is less domestic violence among more religious couples) و مهارت حل تعارض زناشویی و وفاداری در زندگی در آن‌ها، بیشتر. 📚 از توصیه‌های دائمیِ رسول خدا و اهل‌بیت دانشمندش به افرادی که فرزند دختر دارند آن است که "مهم‌ترین" ویژگی مدنظر شما برای به ازدواج در آوردن دخترتان، «دینداری و تقوای خواستگار» باشد؛ تا ویژگی‌های دیگری همچون ثروت و اصل و نسبِ او. 🔖 اما حدیثی شایان توجه در کتاب شریف مکارم الاخلاق [ص204] وجود دارد که امام حسن مجتبی علیه السلام با صراحت، علت این‌همه تأکید بر «مقیّد بودنِ خواستگار به دین» را بیان می‌کند: (دخترت را به ازدواج مرد باتقوا دربیاور؛ چرا که فرد باتقوا [حتی] اگر هم [زمانی] دخترت را دوست نداشته باشد [حداقل] به او ظلم نمی‌كند.) @mTatbiqy
📝 توضیح مطالعه 🔻 این مقالهٔ تامل برانگیز در حوزۀ «خشونت در خانواده» در سال 2005 در پایگاه رسمی Researchgate منتشر شده است. عنوان این تحقیق «How Family Religious Involvement Benefits Adults Youth and Children and Strengthens Families» است؛ نوشتۀ محقق و مدرس نامدار دانشگاه استنفورد آمریکا و دانشمند حوزۀ زندگی خانواده: «پروفسور دیوید دولاهیت». 🔘 نویسندۀ این مقاله با آدرس‌دهی و استناد به مطالعات جمعیتی و انسانی متعدد اذعان می‌کند که نرخ طلاق در میان زوج‌های مذهبی پایین‌تر و میزان رضایت زناشویی در آنان بیشتر است. میزان خشونت خانگی در میان زوج‌های مذهبی کمتر است (There is less domestic violence among more religious couples) و مهارت حل تعارض زناشویی و وفاداری در زندگی در آن‌ها، بیشتر. ✔️ قسمت جالب توجه این مقاله، بررسی ارتباط میان حضور و شرکت همسران در مراسمات مذهبی و نرخ طلاق است. زوج‌هایی که در مکان‌ها و جلسات مذهبی شرکت می‌کنند 15 درصد نرخ طلاق پایین‌تری دارند؛ نسبت به زوج‌هایی که در اینگونه جمع‌ها حضوری بهم نمی‌رسانند. وی با استناد به مطالعۀ برودی استون‌من که در سال 1994 در مجله Journal of Marriage and the Family انتشار یافته خاطرنشان می‌کند که این کاهش طلاق صرفا بخاطر نگاه منفی افراد مذهبی نسبت به طلاق نیست، بلکه به علت آن است که زوج‌ها هر چه مذهبی‌تر باشند مهارت ارتباطی و حل تعارض قوی‌تری دارند. 🔘 این مقاله در قسمت نتیجه‌گیری، با اشاره به اینکه عقاید و اعمال مذهبی و دینی بر روابط زن و شوهری و خانوادگی تأثیر بسزایی می‌گذارد، از خانواده‌ها دعوت می‌کند که فضایی ایجاد کنند تا فرزندان بتوانند عقاید و محیط دینی و معنوی را تجربه کنند. همچنین از دولت‌ها دعوت می‌کند که اگر به دنبال پایداری روابط زن و شوهری و خانوادگی در جامعه است سطح دینداری افراد را تقویت کند. @mTatbiqy
👩‍❤️‍👨 از توصیه‌های دائمیِ رسول خدا و اهل‌بیت دانشمندش به افرادی که فرزند دختر دارند آن است که "مهم‌ترین" ویژگی مدنظر شما برای به ازدواج در آوردن دخترتان، «دینداری و تقوای خواستگار» باشد؛ تا ویژگی‌های دیگری همچون ثروت و اصل و نسبِ او. 1⃣ صحیحه حسین بن بشار واسطی از امام جواد علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ الْوَاسِطِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع أَسْأَلُهُ عَنِ النِّكَاحِ فَكَتَبَ إِلَيَّ مَنْ خَطَبَ إِلَيْكُمْ فَرَضِيتُمْ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ- إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ. حسین بن بشار واسطی می‌گوید به امام جواد علیه السلام نامه‌ای نوشتم و در مورد ازدواج از ایشان سوال پرسیدم. ایشان در پاسخ به من نوشتند: اگر کسی از شما (برای دختران‌تان) خواستگاری کرد و دینداری و امانت‌داری‌اش را پسندیدید، پس دخترتان را به ازدواج او درآورید؛ و اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد. الکافی، ج5، ص347 2⃣ صحیحه علی بن مهزیار از امام جواد علیه السلام سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَسْبَاطٍ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي أَمْرِ بَنَاتِهِ وَ أَنَّهُ لَا يَجِدُ أَحَداً مِثْلَهُ فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَمْرِ بَنَاتِكَ وَ أَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً مِثْلَكَ فَلَا تَنْظُرْ فِي ذَلِكَ رَحِمَكَ اللَّهُ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ. علی بن مهزیار می‌گوید: علی بن اسباط در مورد ازدواج دخترانش و اینکه هیچ خواستگاری را هم‌شأن خودش نمی‌بیند به امام جواد علیه السلام نامه‌ای نوشت. حضرت در پاسخ به او نوشتند: آنچه در مورد دخترانت نوشتی و اینکه نوشتی کسی همانند و هم‌شأن خودت پیدا نمی‌کنی را متوجه شدم. خدا تو را بیامرزد! در این زمینه معطّل نکن! چون رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداری‌اش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید. همان 3⃣ صحیحه ابراهیم بن محمد همدانی از امام جواد علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَذَانِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي التَّزْوِيجِ فَأَتَانِي كِتَابُهُ بِخَطِّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ. ابراهیم بن محمد همدانی می‌گوید به امام جواد علیه السلام نامه‌ای نوشتم و در مورد شوهر دادن دخترم از ایشان سوال پرسیدم. نامۀ آن حضرت با دست‌خط خودش به من رسید که در آن نوشته بودند: رسول خدا فرمود: «وقتی کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداری‌اش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید.» همان 4⃣ روایت شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام: قال ابو عبدالله ع ... إذا خطب إليك رجل رضيت دينه و خلقه و أمانته فزوّجه، فانّ اللّه يقول: إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردی (برای دخترت) از تو خواستگاری کرد و از دینداری و اخلاق و امانت‌داری‌اش رضایت داشتی، دخترت را بلافاصله به ازدواج او دربیاور که خدای متعال فرموده «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (اگر دست‌خالی و تنگ‌دست هستند، خدا از سرِ بزرگواری بی‌نیازشان می‌کند.) المقنع، ص306 5⃣ روایت عمر بن علی از پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام: رَوَى عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً وَ نَحْنُ عِنْدَهُ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَ دَنِيّاً فِي نَسَبِهِ قَالَ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِنَّكُمْ إِلاّٰ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي اَلْأَرْضِ وَ فَسٰادٌ كَبِيرٌ. تهذیب الاحکام، ج7، ص394 ادامه دارد... @mTatbiqy