💠 کرسی تحلیلی با موضوع «روشی نو برای جهاد تبیین»
🎤 با ارائه حجت الاسلام محمد سعادتمند
📆 یکشنبه 14 خردادماه 1402 ساعت 21
در گروه تعاملی رسانو
🌐 https://eitaa.com/joinchat/628621426Cf222dbed01
@mTatbiqy
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
💠 کرسی تحلیلی با موضوع «روشی نو برای جهاد تبیین» 🎤 با ارائه حجت الاسلام محمد سعادتمند 📆 یکشنبه 14 خر
32.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «نقش تقیّدات دینی زن و شوهر در کاهش خشونت خانگی»
📝 پروفسور دیوید دولاهیت، مدرّس نامدار دانشگاه استنفورد آمریکا: در سال 2005 میلادی مطالعهای تأمل برانگیز در حوزۀ «خشونت در خانواده» منتشر کرده است.
وی در این مقاله اذعان میکند که میزان خشونت خانگی در میان زوجهای مذهبی، کمتر است (There is less domestic violence among more religious couples) و مهارت حل تعارض زناشویی و وفاداری در زندگی در آنها، بیشتر.
📚 از توصیههای دائمیِ رسول خدا و اهلبیت دانشمندش به افرادی که فرزند دختر دارند آن است که "مهمترین" ویژگی مدنظر شما برای به ازدواج در آوردن دخترتان، «دینداری و تقوای خواستگار» باشد؛ تا ویژگیهای دیگری همچون ثروت و اصل و نسبِ او.
🔖 اما حدیثی شایان توجه در کتاب شریف مکارم الاخلاق [ص204] وجود دارد که امام حسن مجتبی علیه السلام با صراحت، علت اینهمه تأکید بر «مقیّد بودنِ خواستگار به دین» را بیان میکند:
(دخترت را به ازدواج مرد باتقوا دربیاور؛ چرا که فرد باتقوا [حتی] اگر هم [زمانی] دخترت را دوست نداشته باشد [حداقل] به او ظلم نمیكند.)
#خشونت_خانگی
#از_بزرگترین_مصادیق_ظلم_به_همسر
@mTatbiqy
📝 توضیح مطالعه
🔻 این مقالهٔ تامل برانگیز در حوزۀ «خشونت در خانواده» در سال 2005 در پایگاه رسمی Researchgate منتشر شده است.
عنوان این تحقیق «How Family Religious Involvement Benefits Adults Youth and Children and Strengthens Families» است؛ نوشتۀ محقق و مدرس نامدار دانشگاه استنفورد آمریکا و دانشمند حوزۀ زندگی خانواده: «پروفسور دیوید دولاهیت».
🔘 نویسندۀ این مقاله با آدرسدهی و استناد به مطالعات جمعیتی و انسانی متعدد اذعان میکند که نرخ طلاق در میان زوجهای مذهبی پایینتر و میزان رضایت زناشویی در آنان بیشتر است. میزان خشونت خانگی در میان زوجهای مذهبی کمتر است (There is less domestic violence among more religious couples) و مهارت حل تعارض زناشویی و وفاداری در زندگی در آنها، بیشتر.
✔️ قسمت جالب توجه این مقاله، بررسی ارتباط میان حضور و شرکت همسران در مراسمات مذهبی و نرخ طلاق است. زوجهایی که در مکانها و جلسات مذهبی شرکت میکنند 15 درصد نرخ طلاق پایینتری دارند؛ نسبت به زوجهایی که در اینگونه جمعها حضوری بهم نمیرسانند. وی با استناد به مطالعۀ برودی استونمن که در سال 1994 در مجله Journal of Marriage and the Family انتشار یافته خاطرنشان میکند که این کاهش طلاق صرفا بخاطر نگاه منفی افراد مذهبی نسبت به طلاق نیست، بلکه به علت آن است که زوجها هر چه مذهبیتر باشند مهارت ارتباطی و حل تعارض قویتری دارند.
🔘 این مقاله در قسمت نتیجهگیری، با اشاره به اینکه عقاید و اعمال مذهبی و دینی بر روابط زن و شوهری و خانوادگی تأثیر بسزایی میگذارد، از خانوادهها دعوت میکند که فضایی ایجاد کنند تا فرزندان بتوانند عقاید و محیط دینی و معنوی را تجربه کنند. همچنین از دولتها دعوت میکند که اگر به دنبال پایداری روابط زن و شوهری و خانوادگی در جامعه است سطح دینداری افراد را تقویت کند.
@mTatbiqy
👩❤️👨 از توصیههای دائمیِ رسول خدا و اهلبیت دانشمندش به افرادی که فرزند دختر دارند آن است که "مهمترین" ویژگی مدنظر شما برای به ازدواج در آوردن دخترتان، «دینداری و تقوای خواستگار» باشد؛ تا ویژگیهای دیگری همچون ثروت و اصل و نسبِ او.
1⃣ صحیحه حسین بن بشار واسطی از امام جواد علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ الْوَاسِطِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع أَسْأَلُهُ عَنِ النِّكَاحِ فَكَتَبَ إِلَيَّ مَنْ خَطَبَ إِلَيْكُمْ فَرَضِيتُمْ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ- إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
حسین بن بشار واسطی میگوید به امام جواد علیه السلام نامهای نوشتم و در مورد ازدواج از ایشان سوال پرسیدم. ایشان در پاسخ به من نوشتند: اگر کسی از شما (برای دخترانتان) خواستگاری کرد و دینداری و امانتداریاش را پسندیدید، پس دخترتان را به ازدواج او درآورید؛ و اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.
الکافی، ج5، ص347
2⃣ صحیحه علی بن مهزیار از امام جواد علیه السلام
سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَسْبَاطٍ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي أَمْرِ بَنَاتِهِ وَ أَنَّهُ لَا يَجِدُ أَحَداً مِثْلَهُ فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَمْرِ بَنَاتِكَ وَ أَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً مِثْلَكَ فَلَا تَنْظُرْ فِي ذَلِكَ رَحِمَكَ اللَّهُ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
علی بن مهزیار میگوید: علی بن اسباط در مورد ازدواج دخترانش و اینکه هیچ خواستگاری را همشأن خودش نمیبیند به امام جواد علیه السلام نامهای نوشت. حضرت در پاسخ به او نوشتند: آنچه در مورد دخترانت نوشتی و اینکه نوشتی کسی همانند و همشأن خودت پیدا نمیکنی را متوجه شدم. خدا تو را بیامرزد! در این زمینه معطّل نکن! چون رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
همان
3⃣ صحیحه ابراهیم بن محمد همدانی از امام جواد علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَذَانِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي التَّزْوِيجِ فَأَتَانِي كِتَابُهُ بِخَطِّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
ابراهیم بن محمد همدانی میگوید به امام جواد علیه السلام نامهای نوشتم و در مورد شوهر دادن دخترم از ایشان سوال پرسیدم. نامۀ آن حضرت با دستخط خودش به من رسید که در آن نوشته بودند: رسول خدا فرمود: «وقتی کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.»
همان
4⃣ روایت شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام:
قال ابو عبدالله ع ... إذا خطب إليك رجل رضيت دينه و خلقه و أمانته فزوّجه، فانّ اللّه يقول: إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردی (برای دخترت) از تو خواستگاری کرد و از دینداری و اخلاق و امانتداریاش رضایت داشتی، دخترت را بلافاصله به ازدواج او دربیاور که خدای متعال فرموده «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (اگر دستخالی و تنگدست هستند، خدا از سرِ بزرگواری بینیازشان میکند.)
المقنع، ص306
5⃣ روایت عمر بن علی از پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام:
رَوَى عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً وَ نَحْنُ عِنْدَهُ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَ دَنِيّاً فِي نَسَبِهِ قَالَ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِنَّكُمْ إِلاّٰ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي اَلْأَرْضِ وَ فَسٰادٌ كَبِيرٌ.
تهذیب الاحکام، ج7، ص394
ادامه دارد...
@mTatbiqy
بخش دوم روایات:
6⃣ روایت اسماعیل بن موسی بن جعفر از پدرش امام کاظم علیه السلام
أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير.
امام کاظم علیه السلام فرمود: رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و امانتداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
الجعفریات، ص89
7⃣ روایت مجاشعی از امام رضا علیه السلام:
بِإِسْنَادِهِ، (أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ، عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَيْهَقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ عَمْرٍو الْمُجَاشِعِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ. قَالَ الْمُجَاشِعِيُّ: وَ حَدَّثَنَاهُ الرِّضَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ آبَائِهِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ يَخْطُبُ إِلَيْكُمْ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسَادٌ عَرِيضٌ.
امام رضا علیه السلام فرمود: پیامبر اکرم فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و امانتداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
امالی طوسی، ص519
8⃣ روایت فضل الله راوندی از امام صادق علیه السلام:
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و امانتداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
النوادر، ص12
9⃣ روایت ابن ابی جمهور احسائی از رسول خدا:
فِي حَدِيثٍ آخَرَ عَنْهُ ص إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ- إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و اخلاقش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
عوالی اللئالی، ج3، ص340
🔟 روایت ابوالقاسم کوفی از رسول خدا:
أَبُو الْقَاسِمِ الْكُوفِيُّ فِي كِتَابِ الْإِسْتِغَاثَةِ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: مَنْ جَاءَكُمْ خَاطِباً تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و امانتداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
مستدرک الوسائل، ج14، ص189
1⃣1⃣ روایت فقه الرضا از امام رضا علیه السلام:
إِنْ خَطَبَ إِلَيْكَ رَجُلٌ رَضِيتَ دِينَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجْهُ وَ لَا يَمْنَعْكَ فَقْرُهُ وَ فَاقَتُهُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ... إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ.
امام رضا علیه السلام فرمود: اگر مردی (برای دخترت) از تو خواستگاری کرد و از دینداری و اخلاقش رضایت داشتی، دخترت را بلافاصله به ازدواج او دربیاور و به خاطر فقر و تنگدستیاش ازدواج آنان را بههم نزن که خدای متعال فرموده ... «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (اگر دستخالی و تنگدست هستند، خدا از سرِ بزرگواری بینیازشان میکند.)
الفقه المنسوب الی الامام الرضا علیه السلام، ص237
@mTatbiqy
📚 حدیثی شایان توجه در کتاب مکارم الاخلاق که امام حسن مجتبی علیه السلام در آن، به روشنی علت اینهمه تأکید بر «مقیّد بودنِ خواستگار به دین» را بیان میکند
مِنْ كِتَابِ تَهْذِيبِ اَلْأَحْكَامِ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ اِبْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا.
مردی نزد امام مجتبی علیه السلام آمد و در مورد ازدواج دخترش از امام مشورت خواست. امام حسن علیه السلام فرمود: دخترت را به ازدواج فردی باتقوا دربیاور. چرا که فرد باتقوا اگر دخترت را دوست داشته باشد اکرام و احترامش ميکند و [حتی] اگر هم [زمانی] دخترت را دوست نداشته باشد [حداقل] به او ظلم نمیكند.
مکارم الاخلاق، ص۲۰۴
@mTatbiqy
مهمترین مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث منتشرشده (۱)/ مطالعات بین المللی
📜 اطلاعات جالبی که در مورد مادر امام زمان در نسخ خطی امپراطوری بیزانس در کتابخانه برلین وجود دارد
🌊 امامی که چند قرن زودتر از هیئت رصد زمین ناسا از محل آب های زیرزمینی وسیع خبر داده بود
🔪 مطالعه ای که نشان میدهد قصاص در کشورهای دنیا، آمار قتل عمد را پایین آورده
🏢 تحقیق پروفسور رابرت گیفورد در مورد «بلندمرتبه سازی و بیماری های ناشی از اجنّه»
🧕 وزارت دادگستری آمریکا و مطالعه ای در زمینه «مسئله حجاب و امنیت زنان»
👩❤️👨 تحقیق پروفسور دیوید دولاهیت در مورد «نقش تقیّدات دینی زن و شوهر در کاهش خشونت خانگی»
مهمترین مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث منتشرشده (۲)/ مطالعات فرامتنی حدیث
📜 ۲۴ روایت در کتب اهل سنت و زیدیه از امامان شیعه در زمینهٔ سلامت و بهداشت
📜 ۲۴ روایت از امام کاظم در کتب اهل سنت و زیدیه
📜 نسخهٔ خطی ای که پس از چند قرن احیا شده
📜 چند ده روایت کمتر شنیده شده از سیدالشهدا در کتب اهل سنت و زیدیه
📜 چگونه میتوانیم بر سیدالشهدا بیشتر اشک بریزیم؟ روایاتش را در یک نسخه خطی ببینید...
💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه»
🔻 ژورنال PubMed، از ارتباط میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا گزارش میدهد...
📚 قرنها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شرابخوری به یک #حکمت_تجربه_پذیر و کارگشا اشاره کردهاند: «شرابخواری، آدمکُشی را در جامعه افزایش میدهد.»
#حکومت_ها_موظفند_جلوی_شراب_خواری_را_بگیرند
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه»
🔍 آیا میدانید که مصرف مشروبات الکلی چه تاثیری بر نرخ قتل در جامعه میگذارد؟
📝 متس رامستد، محقق برتر دانشگاه کارُولینِسکا (بزرگترین دانشگاه بیمارستانی اروپا) در مقالهای با عنوان
"Population drinking and homicide in Australia: a time series analysis of the period 1950-2003"
از رابطه میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا پرده برمیدارد.
🔘 نویسنده جهت بررسی این مسئله، نرخ قتل و میزان مصرف مشروبات الکلی در این کشور را در فاصله زمانی 1950 تا 2003 مطالعه کرده است. در قسمت نتیجه این مقاله چنین آمده است:
«به ازای هر لیتر افزایش مصرف (به ازای هر نفر) مشروبات الکلی، آمار قتل در میان مردان تا 8 درصد و در میان زنان تا 6 درصد افزایش یافته است.»
🔴 متس رامستد، در انتهای این مقاله چنین نتیجهگیری میکند:
«Australia belongs to the group of countries where lowering population drinking is likely to be associated with lower homicide rates»
(استرالیا جزو کشورهایی است که کاهش مصرفکنندگان مشروبات الکلی در آن، مستقیما در کاهش نرخ قتل آن اثر میگذارد.)
📚 این گزارش در سال 2011 در حالی منتشر شده است که قرنها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شرابخوری به یک #حکمت_تجربه_پذیر و کارگشا اشاره کردهاند: «شرابخواری، آدمکُشی را در جامعه افزایش میدهد.»
#حکومت_ها_موظفند_جلوی_شراب_خواری_را_بگیرند
#شراب_خواران_امنیت_جامعه_را_بهم_می_ریزند
@mTatbiqy
روایاتی از اهل بیت پیامبر علیهم السلام که میگویند جلوگیری نکردن از رواج مشروبات الکلی، باعث گسترش قتل در جامعه میشود
1️⃣ روایت محمد بن حسین از امیرالمؤمنین علیه السلام:
قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ شُرْبَ اَلْخَمْرِ أَشَدُّ مِنَ اَلزِّنَا وَ اَلسَّرِقَةِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَعَمْ إِنَّ صَاحِبَ اَلزِّنَا لَعَلَّهُ لاَ يَعْدُوهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ إِنَّ شَارِبَ اَلْخَمْرِ إِذَا شَرِبَ اَلْخَمْرَ زَنَى وَ سَرَقَ وَ قَتَلَ اَلنَّفْسَ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَرَكَ اَلصَّلاَةَ.
راوى گويد: به امير مؤمنان على عليه السّلام گفتند: تو گمان مىكنى كه حرمت نوشيدن شراب شديدتر از زنا و دزدى است؟ فرمود: آرى؛ زناكار احتمال دارد كه علاوه بر زنا، گناه ديگرى مرتكب نشود. اما شرابخوار آنگاه كه شراب بنوشد زنا مىكند، دزدى انجام مىدهد، انسانى را كه خداوند متعال کُشتنش را حرام كرده به قتل میرساند و نماز را ترك مىكند.
الکافی، ج6، ص403
2️⃣ روایت شیخ کلینی با سه سند از امام صادق علیه السلام:
عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْخَمْرَ ... فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لَمْ يُحَرِّمْ ذَلِكَ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ سِوَاهُ رَغْبَةً مِنْهُ فِيمَا حَرَّمَ عَلَيْهِمْ وَ لَا زُهْداً فِيمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَكِنَّهُ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ تَفَضُّلًا مِنْهُ عَلَيْهِمْ بِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَصْلَحَتِهِمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ وَ حَرَّمَهُ عَلَيْهِمْ ... أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ لِفَسَادِهَا ... مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ ... وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ.
مفضّل بن عمر میگويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدایت شوم! بفرماييد چرا خداوند متعال، شراب ... را حرام نمود؟ امام علیه السلام فرمود: خدای متعال به اينجهت آن را بر بندگانش حرام کرد و برخی از خوردنیهای دیگر را حلال کرد كه بندگانش به موارد حرام، بىرغبت شده و به موارد حلال رغبت داشته باشند؛ او مخلوقاتش را آفريد و به نيازمندىهاى بدن آنها و مصلحت زندگی آنها آگاهى داشت. از اينرو خداوند از روى لطف و بخشش براى مصلحت آنان مواردى را براى آنان حلال و مباح كرد. از طرفى از چيزهايى كه به آنان ضرر مىرساند نيز آگاهى داشت، به همین خاطر آنان را از آن موارد نهى نمود و بر آنان حرام نمود... اما حرام کردن شراب به خاطر کارهایی است که در اثر خوردن آن، شرابخور به آن دست میزند و فسادهایی که با خوردنش ایجاد میشود؛ کارهایی از قبیل اینکه ... [حتی ممکن است] خونِ [انسانهای بیگناه را] بریزد ... و اینها در حالی اتفاق میافتد که بر اثر خوردن شراب، هوش و حواسی ندارد.
الکافی، ج6، ص243
تهذیب الاحکام، ج9، ص128
من لا یحضره الفقیه، ج3، ص345؛ با سندی دیگر از امام باقر علیه السلام
3️⃣ صحیحۀ محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ حَمْلِهَا إِيَّاهُمْ عَلَى إِنْكَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْفِرْيَةِ عَلَيْهِ وَ عَلَى رُسُلِهِ وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ وَ الْقَتْلِ وَ ... .
محمد بن سنان میگوید: از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه باعث فساد میشود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن میگردد و او را به انكار كردن خدا وامیدارد و به دروغ بستن بر خدا و پيغمبران او میکشاند و او را به ورطۀ ساير محرَّماتى وارد میکند كه خدا و رسول او از آنها نهی کردهاند مثل فساد و قتل و ... .
عیون اخبار الرضا، ج2، ص98
@mTatbiqy