eitaa logo
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
2.5هزار دنبال‌کننده
29 عکس
38 ویدیو
13 فایل
مطالعات فرامتنی و بین المللی قرآن و حدیث در انتشار اینگونه مطالعات جدید ما را یاری دهید. مطالب خود را به @Tolueharekat ارسال کنید. کانال تلگرام: t.me/mTatbiqy
مشاهده در ایتا
دانلود
پیادۀ متن باب «رقت قلب و روان شدن اشک» در نسخه خطیِ کتاب طب الصادقین فی ما یرق القلب و یسرع الدمعة (باب آنچه قلب را رقیق کرده و اشک چشم را روان می‌کند) 1️⃣ خوردن نخود، اشک چشم را زیاد می‌کند حدثنا ابن همام قال حدثنا الحمیری عن محمد بن عبدالحمید و احمد بن محمد جمیعا عن محمد بن المفضل عن عبدالرحمن بن زید بن مسلم عن ابی عبدالله ع قال شکا رجل الی النبی ص قساوة القلب فقال علیک بالعدس فانه یرق القلب و یسرع الدمعة و قد بارک فیه سبعون نبیا. مردی به امام صادق علیه السلام از قساوت قلب‌ش شکایت کرد. امام علیه السلام فرمود: زیاد نخود بخور؛ که قلب را رقیق کرده و اشک را سریع جاری می‌کند و هفتاد پیامبر نخود را مبارک کرده‌اند. پی‌نوشت: این روایت در المحاسن [ج2، ص504] با کمی تفاوت در سند نقل شده است: عَنْهُ (احمد بن محمد بن خالد) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُضَيْلٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ زَيْدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏. 2️⃣ نوشیدن سویق، اشک چشم را زیاد می‌کند و عنه (ابن همام) عن الحمیری عن السیاری عن محمد بن جمهور العمی رفعه الی ابی عبدالله علیه السلام ان النساء شکون الیه تعاد الدموع علی اسماعیل فامرهن بشرب السویق النقیع فعاد الیهن الدموع. زنان به امام صادق علیه السلام شکایت کردند از اینکه اشک‌شان در فوت اسماعیل (فرزند امام صادق علیه السلام) تمام شده است. امام علیه السلام به آنها دستور دادند سویق شسته‌شده بنوشند. (آنان این کار را انجام دادند و) به سرعت اشک به چشم‌هایشان بازگشت. پی‌نوشت: این روایت در میراث شیعی یافت نشد، اما مضمونش با آنچه در پی‌نوشتِ روایتِ بعدی می‌آید مشابه است. 3️⃣ نوشیدن سویق و خوردن کاسنی، اشک چشم را زیاد می‌کند روی السیاری رفعه قال الی ابی عبدالله علیه السلام ان الرباب و جواریها بکین علی الحسین علیه السلام حتی نعوت الدموع و کن یبکین بلا دموع فجاءت جاریة فدخلت الخزانة فشربت شربة سویق و عادت فجعلت تبکی من بیتهن بدموع فقالت لها الرباب ایّ شیء صنعت فاخبرتهما انها شربت سویق فدعت بالسویق فشربته جمیعا فعاد الیهن الدموع و قال الهندباء یرق القلب و یسرع الدمعة. امام صادق علیه السلام فرمود: رباب (مادر بزرگوار حضرت سکینه و علی اصغر علیهما السلام) و کنیزانش دائما بر حسین علیه السلام گریه میکردند تا اینکه اشکِ چشمان شان خشک شد و بعد از این، بدون جاری شدن اشک، گریه میکردند. پس یکی از کنیزان وارد خزانه شد و شربت سویق نوشید و اشک به چشمانش بازگشت. پس حضرت رباب به او گفت تو چه کردی (که اشکت دوباره جاری شد)؟ کنیز به آنان گفت: سویق نوشیدم. پس حضرت رباب دستور داد سویق آوردند و همه از آن نوشیدند و بلافاصله اشک به چشمانِ همهٔ آنان بازگشت. امام علیه السلام فرمود: کاسنی هم قلب را رقیق کرده و اشک چشم را جاری میکند. پی‌نوشت: بخش اصلی این روایت با کمی تفاوت در تعابیر در الکافی [ج1، ص466] به نقل از مصقلۀ طحان از امام صادق علیه السلام روایت شده است: عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ يُونُسَ عَنْ مَصْقَلَةَ الطَّحَّانِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ ع أَقَامَتِ امْرَأَتُهُ الْكَلْبِيَّةُ عَلَيْهِ مَأْتَماً وَ بَكَتْ وَ بَكَيْنَ النِّسَاءُ وَ الْخَدَمُ حَتَّى جَفَّتْ دُمُوعُهُنَّ وَ ذَهَبَتْ فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذَا رَأَتْ جَارِيَةً مِنْ جَوَارِيهَا تَبْكِي وَ دُمُوعُهَا تَسِيلُ فَدَعَتْهَا فَقَالَتْ لَهَا مَا لَكِ أَنْتِ مِنْ بَيْنِنَا تَسِيلُ دُمُوعُكِ قَالَتْ إِنِّي لَمَّا أَصَابَنِي الْجَهْدُ شَرِبْتُ شَرْبَةَ سَوِيقٍ قَالَ فَأَمَرَتْ بِالطَّعَامِ وَ الْأَسْوِقَةِ فَأَكَلَتْ وَ شَرِبَتْ وَ أَطْعَمَتْ وَ سَقَتْ وَ قَالَتْ إِنَّمَا نُرِيدُ بِذَلِكِ أَنْ نَتَقَوَّى عَلَى الْبُكَاءِ عَلَى الْحُسَيْنِ ع‏ ... . اما بخش پایانی روایت که می‌گوید کاسنی، قلب را رقیق کرده و اشک چشم را زیاد می‌کند در میراث شیعیِ در دسترس یافت نشد.
سلام علیکم و رحمةالله با عرض ادب و احترام و همچنین آرزوی قبولی عزاداری‌های شما همراهان گرامی ⚡️ نسخۀ خطیِ مفصلی -که تماما حاوی احادیث معصومین علیهم السلام است- به دست‌مان رسیده که در روزهای آینده کار تصحیح و تحقیق آن را شروع خواهیم کرد؛ و احتمالا انتشار آن چندماه طول بکشد. این نسخه شامل روایاتی مهم از کتبی است که به زمان اهل بیت علیهم السلام نزدیک بوده و امروزه در دسترس ما نیستند. ➖ از همۀ شما سروران عزیز درخواست داریم خدمتگزاران خود را دعا بفرمایید محصولی کم‌خطا و با اتقان بالا تقدیم شما گرامیان کنیم. 🔘 ضمنا برادران طلبه‌ای که ساکن شهر مقدس قم بوده (یا می‌توانند به قم رفت‌وآمد داشته باشند) و علاقه دارند در زمینه تحقیق و تصحیح این نسخۀ حدیثی به ما کمک رسانند ما را در جریان بگذارند. محمد سعادتمند
در ایام شهادت امام سجاد علیه السلام، کمی پای منبر این امام دانشمند بنشینیم و بهره ببریم.👇
💠 اعلامیه‌های جهانی حقوق بشر یا رسالۀ حقوق امام سجاد؛ کدامیک واقع بینانه‌تر است؟ ☑️ آیا می‌دانید کدام دانشکدۀ حقوق در زمینۀ حقوق بردگان با پختگی بیشتری نظر داده است؟ 🔘 آیا می‌دانید تاکنون بیانیه‌ها و اعلامیه‌های حقوق بشری جهان نتوانسته‌اند جلوی برده‌داری در دنیا را بگیرند؟ 1️⃣ کلی‌گوییِ قدیمی‌ترین بیانیۀ معتبر در زمینه حقوق بشر (بیانیۀ حقوق شهروند فرانسه) در زمینه حقوق بردگان «Déclaration des Droits de l'Homme et du Citoyen de 1789» این بیانیه به صورت مستقیم اسمی از برده و برده‌داری به میان نمی‌آورد اما در بند اول آن به صورت کلی به آزادی و حقوق برابر تمام انسان‌ها اشاره شده و در بند دوم آن گفته شده که هدف تمامی نهادهای سیاسی و اجتماعی، حراست از این آزادی است. متن این بیانیه در پایگاه شورای قانون اساسی فرانسه را مشاهده کنید. 2️⃣ کلی‌گوییِ اعلامیۀ جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بردگان «Universal Declaration of Human Rights» بند چهارم این اعلامیه به صورت کلی اشاره می‌کند که «No one shall be held in slavery or servitude; slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms» (هیچکس را نباید در بردگی نگه داشت. برده‌داری و تجارت بَرده در تمام اَشکال آن ممنوع است.) متن مرجع را مشاهده کنید. 3️⃣ تشریح ابعاد حقوق بردگان در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام زین العابدین علیه السلام با اینکه در زندگی شخصی خود -به تبعیت از جدش امیرالمؤمنین علیه السلام- دائما بردگان پُرشماری را از دیگران خریده و به انواع و اقسام بهانه‌ها آزادشان می‌کرد -تا مخالفت خود با مجبور کردن انسان‌ها را نشان دهد- ولی در مقام ترسیم خط مشی برای دیگران (یا ) با واقع‌بینی تاریخیِ خود وارد جزئیات برده‌داری شده و حدود آن را تعیین کرده است. در بخش چهارم این فرسته به مواردی از سیرۀ این فرزانۀ بشریت خواهیم پرداخت، اما قبل از آن، مشروح دقت‌های حقوقی و معرفتیِ وی در سیاست‌گذاری برای حوزۀ بردگان را در اینجا بنگرید: الف) حقوق مالک برده، ب) حقوق برده، ج) حقوق مالکی که تو را آزاده کرده و د) حقوق برده‌ای که آزاد کرده‌ای. 4️⃣ سیرۀ امام چهارم شیعیان در آزاد کردن بردگان به بهانه‌های گوناگون اهل بیت علیهم السلام و اصحاب علی بن الحسین علیهما السلام از آزاد کردن بردگان به بهانه‌های متفاوت و متعدد توسط ایشان، وقایعی را نقل کرده‌اند. مشروح این وقایع را در اینجا ببینید: الف) برده‌ای که به بهانۀ شنیدن یک حدیث آزاد شد، ب) برده‌ای که صورت امام را زخمی کرد، ج) برده‌ای که با سیخ داغ، فرزند امام را کُشت، د) برده‌ای که قرار بود تنبیه شود و آیه‌ای از قرآن را برای امام خواند، ه) برده‌ای که بسیار گران بود، و) آزاد کردن دسته جمعی بردگان در شب عید فطر هر سال و ز) بردگانی که به آنها نیازی نداشت، اما می‌خرید تا آزادشان کند. 5️⃣ نتیجۀ کلی‌گویی‌های بیانیه‌های حقوقی جهانی در از بین بردن برده‌داری در دنیا با وجود کلی‌گویی‌های نهادهای بین المللی در زمینه حقوق بردگان، اما امروز همچنان به گزارش رسمی سازمان ملل با عنوان «Slavery is not merely a historical relic» (برده‌داری صرفا یک مسأله تاریخی نیست) در حال حاضر حدود ۴۰.۳ میلیون نفر در جهان برده وجود دارد که نزدیک به 25 میلیون بردۀ کار و 14 میلیون نفر ازدواج اجباری داشته‌اند. ❓ با این حال به نظر شما رویکرد حقوقیِ مولای دانشمندمان، زین العابدین علیه السلام واقع‌بینانه‌تر است یا معتبرترین متون حقوق بشر دنیا؟ @mTatbiqy
روایات امام سجاد و برده‌داری.pdf
213.4K
📜 روایات مربوط به 1. تعابیر امام سجاد علیه السلام در مورد حقوق بردگان در رسالة الحقوق و 2. سیرۀ این امام همام در آزاد کردن بردگان خود به بهانه‌های گوناگون 📚 در کتب شیعه و عامه از قبیل (خصال و امالی و الفقیه شیخ صدوق، مسکن الفواد شهید ثانی، کشف الغمه اربلی، مکارم الاخلاق طبرسی، اقبال الاعمال سید بن طاووس، تحف العقول حرّانی) و (مسند احمد بن حنبل و حلیة الاولیای ابونعیم اصبهانی) 🔸 پیشنهاد می‌شود برای فهم بهتر مطلب بالا -خصوصا بخش سه و چهار- این نوشته حتما مطالعه شود! @mTatbiqy
🔷 آیا این جزء حدیثی حاوی روایاتی هست که تا به حال در دسترس ما نبوده است؟ 📚 طبق کنکاشی که محققِ این نسخۀ خطی انجام داده است از میان 52 روایت موجود در آن، تعداد 6 روایت تاکنون در میراث حدیثی شیعه و عامۀ موجود یافت نشده است: الف) روایت شماره 7 با موضوع اعتراف عایشه به مظلومیت و حقانیت امیرالمومنین علیه السلام، ب) حدیث شماره 9 با موضوع سپاسگزاری سیدالشهداء از مردم و محبوبیت و قداست ایشان در میان مردم، ج) حدیث شماره 10 با موضوع رفتار آموزنده سیدالشهداء علیه السلام با فرزندش هنگام نصیحت کردن فرزند، د) روایت شماره 27 با موضوع فرشتگانی که خدای متعال آنان را مامور به مانع شدن بین بنده با اعمال خوب یا بد کرده است ه) روایت شماره 42 با موضوع صید ملخ و چگونگی خشک کردن آن و) روایت شماره 52 با موضوع عدم جواز نماز جماعت خواندن پشت سر 32 گروه از مردم. 🔘 4 روایت این نسخه خطی نیز فقط بخشی از آن در میراث شیعه و عامه یافت شده و بخش دیگر پیدا نشده است. بخش‌های منحصر به این جزء حدیثی عبارتست از: الف) بخش اول روایت شماره 4 با موضوع عقوبت اخرویِ فردی که از طریق عمل نامشروع، دختری را از بکارت بیاندازد، ب) بخش دوم روایت 6 با موضوع شدّت عذاب زناکاران در روز قیامت، ج) قسمت دوم روایت 12 با موضوع راهکاری از امیرالمومنین علیه السلام برای آسان شدن زایمانِ زنی که به سختی درد می‌کشد د) بخش دوم روایت 25 با موضوع دلسوزی بی حد و حصر نبی مکرم اسلام برای محبین امیرالمومنین علیهما السلام در روز قیامت و چگونگی آزاد کردن فرد-فرد آنها از آتش جهنم. @mTatbiqy
💠 سندی دیگر که نشان می‌دهد این جزء حدیثی از ابن شاذان قمی👆 در اوایل قرن 12 نقل شده است؛ شیخ سلیمان بن عبدالله ماحوزی (1121 ق) در ازهار الریاض می‌نویسد از یک کتاب عتیق و قدیمی، این روایت* را نقل می‌کنم: 📜 28 و منها: ما رواه العلّامة الثقة الأوّاه أبو الحسن الشيخ سليمان بن عبد اللّٰه رحمه الله في كتاب (أزهار الرياض) علىٰ‌ ما وجدته في بعض مجموعات أصحابنا، كما مرّ قال رحمه الله: (وجدت في كتاب عتيقٍ‌ مصحّح، من كتب الحديث لأصحابنا الإماميّة رضوان اللّٰه عليهم حديثاً هذه صورته: 🔲 «سئل الصادق عليه السلام عمّن لا تجوز الصلاة خلفه‌؟ قال لا تصلِّ‌ خلف مَنْ‌ لا يمسح علىٰ‌ الرجلين، و لا خلف مَنْ‌ لا يقنت في الركعتين قبل الركوع، و لا خلف مَنْ‌ لا يجهر ببسم اللّٰه الرحمٰن الرحيم، و لا خلف مَنْ‌ لا يؤمن بالرجعة، و لا خلف مَنْ‌ لا يقول: إنّ‌ الإمام معصوم، و لا خلف مَنْ‌ يمسح علىٰ‌ الخفّين، و لا خلف الغالي، و لا خلف المجهول، و لا خلف المجاهر بالفسق، و لا خلف الفاسق، و لا خلف السفيه، و لا خلف المجبّر، و لا خلف مَنْ‌ يقول: إنّ‌ اللّٰه كلّف عباده ما لا يطيقون، و لا خلف مَنْ‌ يقول: إنّ‌ اللّٰه جسم، و لا خلف مَنْ‌ تشهد عليه بالكفر و يشهد عليك به، و لا خلف الواقفي، و لا خلف مَنْ‌ يتولّىٰ‌ و لا يتبرّأ، و لا خلف الناصب، و لا خلف المجذوم و الأبرص، و لا خلف المحدود، و لا خلف ولد الزنا، و لا خلف الحاقن لبوله، و لا خلف الأدرن، و لا خلف الشاكّ‌ في دينه، و لا خلف من يبتغي علىٰ‌ الأذان أجراً، و لا خلف مَنْ‌ هو أقل منك معرفة، و لا خلف غلامٍ‌ غير محترم، و لا خلف الأعمىٰ‌، و لا خلف مَنْ‌ يصلّي جالساً، و لا خلف المخنّث، و لا خلف المأبون» 🔲 🔸 ثمّ‌ قال: (كتبت هذا الخبر من جزء كتاب من خطّ الشيخ الفقيه أبي الحسن علي بن أحمد بن شاذان الفامي). ✔️ أقول: و وجدته منقولاً من (أزهار الرياض) أيضاً بخطّ الفاضل الكامل الذي قال فيه بعض واصفيه: شيخنا، قطب دائرة الكمال، و محدب كرة أُولي الفضل و الإجلال، الفاخر الزاهر، و البحر الزاخر الشيخ ناصر بن عبد الحسن بن ناصر المنامي البحراني. و في آخره بعد نسبته إلىٰ‌ خطّ الفامي: (و كتب علي بن الحسن بن علي المؤدّب، ابن الصباغ) الرسائل الاحمدیه**، ج1، ص332 ——————————————————————— * روایت 52 همین نسخۀ منتشر شده در کانال **کتاب الرسائل الاحمدیة، نوشتۀ شیخ احمد آل طعان قطیفی (1315 ق) از علمای شیعه در بحرین است.
سلام و رحمت خدا دوباره عده‌ای در این ایام فتنه‌گون به خاطر منافع شخصی و گروهی در حال تاختن به حکم مترقی قصاص هستند. حکم قصاص -که چهل سال است آماج حمله‌های ناجوانمردانه قرار گرفته- بیش از این به گردن همۀ ما حق دارد. بخشی از امنیت امروز در زندگی اجتماعی‌مان را مدیون اجرای این حکم نورانی در میهن عزیزمان ایران هستیم. برای ادای دِین به این حکم زندگی‌ساز، تا ساعاتی دیگر «مطالعه تطبیقیِ "لَکُم فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ"» در این کانال منتشر می‌شود. با ما باشید...
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «لَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ» 🌐 آیا می‌دانید در اکثر کشورهایی که برای قاتلان، مجازات قصاص (اعدام)* قرار داده‌اند آمار قتل عمد** به حداقلِ ممکن رسیده است؟ *Death Penalty **Homicide 🔴 آیا می‌دانید در اغلب کشورهایی که حکم اعدام را لغو کرده‌اند، آمار قتل عمد با افزایش چشمگیری روبرو شده است؟ ⚖️ قرآن کریم راجع به حکم مترقّی قصاص چه ی را بیان می‌کند؟ مطابق آیه 179 سوره بقره، «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» «قانونِ قصاص حقیقتاً مایۀ دوام زندگی شماست ای مردم عاقل! تا جامعه را از گسترش قتل و خون‌ریزی حفظ کنید. [ترجمۀ علی ملکی]» برای‌ روشن‌ترشدن دلالت ظاهری کلمۀ "حیاة" به دو روایت زیر دقت کنید: 1️⃣قالَ الْإِمَامُ ع: قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع ... قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لَكُمْ» يَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ «فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» لِأَنَّ مَنْ هَمَّ بِالْقَتْلِ فَعَرَفَ أَنَّهُ يُقْتَصُّ مِنْهُ، فَكَفَّ لِذَلِكَ عَنِ الْقَتْلِ- كَانَ حَيَاةً لِلَّذِي [كَانَ‏] هَمَّ بِقَتْلِهِ، وَ حَيَاةً لِهَذَا الْجَانِي الَّذِي أَرَادَ أَنْ يَقْتُلَ، وَ حَيَاةً لِغَيْرِهِمَا مِنَ النَّاسِ، إِذَا عَلِمُوا أَنَّ الْقِصَاصَ وَاجِبٌ- لَا يَجْرَءُونَ عَلَى الْقَتْلِ مَخَافَةَ الْقِصَاصِ «يا أُولِي الْأَلْبابِ» أُولِي الْعُقُولِ. امام سجاد علیه السلام در مورد آیۀ «لَکُم فی القِصاص حیاةٌ یا اولی الالباب» فرمود: اینکه خدای متعال فرمود: «و لکم» (و برای شما) ای امت پیامبر «در قصاص‌کردن، حیات و زندگی است» برای این است که کسی که نیت دارد قتلی انجام دهد اگر بداند که مورد پیگرد قرار خواهد گرفت، از نیت قتل‌کردن دست برمی‌دارد. و این دست‌برداشتن، باعث می‌شود حیات و زندگیِ سه گروه تامین شود: 1. زندگی کسی که قرار بود توسط این قاتل به قتل برسد، 2. زندگیِ جنایت‌کاری که نیت کرده بود کسی را به قتل برساند و 3. زندگیِ مردم دیگری که [با گسترش قتل در جامعه] در آینده قرار است جانشان به خطر بیفتد. هر وقت قاتلان و جانیان بدانند که قصاص کردن‌شان حتمی است، به خاطر ترس از کشته‌شدن خودشان دیگر بر آدم‌کُشی جرات پیدا نمی‌کنند. «یا اولی الالباب» در این آیه هم یعنی ای کسانی که عقل دارید! 📚 احتجاج (طبرسی)، ج2، ص319 تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام، ص595 2️⃣أخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ، عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْعَلَوِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ الرَّازِيُّ فِي مَنْزِلِهِ بِالرَّيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: قُلْتُ أَرْبَعاً أَنْزَلَ اللَّهُ (تَعَالَى) تَصْدِيقِي بِهَا فِي كِتَابِهِ ... قُلْتُ: الْقَتْلُ يُقِلُّ الْقَتْلَ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ» اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليه السلام فرمود: من چهار كلمه گفتم و خداوند متعال در قرآنش تاييد مرا نازل كرد... گفتم: قتل، قتل را كم میكند و خداوند این آیه را نازل کرد كه: «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ» (و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد.) 📚 أمالی (طوسی)، ص494 ادامه دارد....
قسمت دوم... برای بررسی در مورد این بیان‌شده از سوی قرآن به سراغ داده‌های بانک جهانی و پایگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد رفته‌ایم. 1⃣ اغلب، در کشورهایی که اعدام منع شده است (از زمانی که لغو اعدام صورت گرفته است) آمار قتل عمد با افزایش همراه بوده است. 2⃣ اغلب، در کشورهایی که بیشترین میزان اعدام دارند، میانگین میزان قتل عمد -به نسبت کشورهایی که لغو کرده اند- زیاد نیست و همچنین اغلب آمار قتل در آنها روند کاهشی داشته است (مثل چین، ایران و عربستان سعودی و...) ❗️بدون شک تنها عامل تاثیرگذار بر قتل عمد، قصاص نیست (هر چند مهم ترین عامل است) و باید زمینه های پیدایش قتل عمد در مقاله دیگری به صورت جامع بررسی شود. ❗️تمامی آمارها به ازای هر 100 هزار نفر است و تمامی اطلاعات در پایگاه مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نیز قابل دسترسی است. در ادامه برای هر یک از این موارد، مثال هایی می آوریم. ادامه دارد....
قسمت سوم.... 🔺افزایش نرخ قتل عمد در کشورهای لغو کننده اعدام، پس از اجرا 1️⃣ مکزیک تاریخ لغو: 2005 نتیجه: نرخ قتل عمد در این کشور تقریبا تا سال 2005 در حال کاهش بوده است (از 19 نفر در سال 1992 به 9 نفر در سال 2005 رسیده بود) اما بعد از سال 2005 (بعد از اجرای لغو اعدام) از 9 به 29 در سال 2018 رسید. (آمار بانک جهانی راجع به نرخ قتل عمد در مکزیک) 2️⃣ بلژیک تاریخ لغو: 1996 نتیجه: تا قبل از 1996 تقریبا نرخ قتل عمد تغییر خاصی نداشته و حدود یک نفر بوده است اما بعد از سال 1996 روند افزایشی پیدا کرده و 2002 به 3 نفر رسیده است. (آمار بانک جهانی) 3️⃣ شیلی تاریخ لغو: 2001 نتیجه: در سال 2003 آمار قتل عمد در شیلی 3 بوده و در سال 2020 به 5 افزایش یافته است. (آمار بانک جهانی) 4️⃣ ونزوئلا تاریخ لغو: 1863 نتیجه: از سال 1990 (با نرخ قتل عمد 12) در سال 2020 به 50 قتل عمد افزایش یافته. (آمار بانک جهانی) 5️⃣ گویانا تاریخ لغو: 1998 نتیجه: آخرین اعدام این کشور در سال 1997 رخ داده و نرخ قتل عمد از 11 به 20 در سال 2020 رسیده است. (آمار بانک جهانی) 6️⃣ کاستاریکا تاریخ لغو: 1877 نتیجه: تا انجا که اطلاعات در اختیار است روند صعودی در نرخ قتل عمد داشته. (آمار بانک جهانی) 7️⃣ جامائیکا هرچند این کشور با لغو قانون اعدام مخالفت کرده اما از سال 1988 اعدامی نداشته و نرخ قتل عمد از ۳۲ نفر در سال ۱۹۸۸ به ۴۵ نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. (آمار بانک جهانی) ادامه دارد...
قسمت چهارم.... 🔻نرخ قتل عمد در کشورهایی که اعدام دارند در کشورهایی که بیشترین میزان اعدام قانونی دارند (و حکم اعدام در آنها برقرار است)، هم (اغلب) میانگین قتل عمد انها از دیگر کشورها کمتر است و هم اینکه معمولا نرخ قتل عمد آنها، کاهشی است. برای نمونه سه کشوری که بیشترین میزان اعدام دارند را بررسی میکنیم: 1⃣ چین در سال های اخیر نرخ قتل عمد در این کشور حدود 1 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی) 2⃣ ایران در سال های اخیر نرخ قتل عمد در ایران حدود 2 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی) 3⃣ عربستان سعودی در این کشور در سال های اخیر میانگین نرخ قتل عمد حدود 1 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی) 🔈 شکر خدای را که در کشوری زندگی میکنیم که حکم مترقی قصاص در آن اجرا میشود.
مطالعه تطبیقی لکم فی القصاص حیاة.ppsx
3.34M
💠 اسلاید «مطالعه تطبیقی لَکُم فِی القِصاصِ حَیاةٌ» برای ارائه در 🔸 مدارس، 🔸 دانشگاه‌ها، 🔸 حوزه‌های علمیه و ... @mtatbiqy
💥 بزودی با یک مطالعه تطبیقیِ جذاب در زمینه روایات «نهی از بلندمرتبه سازی» در خدمت شما خواهیم بود... با ما همراه باشید...
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «بلندمرتبه‌سازی و بیماری‌های ناشی از لمس اجنّه» 📝 پروفسور رابرت گیفورد، استاد برجستۀ روانشناسیِ دانشگاه ویکتوریای کانادا در تحقیقی که در سال 2007 با نام «The Consequences of Living in High-Rise Buildings» منتشر کرده پس از مقایسه و بررسی وضعیتِ 271 آمریکاییِ سالخورده در شهر نَشویل (مرکز ایالت تِنِسی آمریکا) "که در خانه‌های بلندمرتبه زندگی می‌کنند" با 373 سالخوردۀ دیگر در همان شهر "که در مساکن کوتاه‌مرتبه زندگی می‌کنند" گزارش می‌دهد که در گروه اول، انواع بیماری‌های اعصاب و روان همچون افسردگی، اسکیزوفرنی و فوبیا (ترس) بیشتر یافت می‌شود. 📚 در آیات قرآن و روایات معتبر شیعی، اولا یکی از دلایل نهی از بلندمرتبه‌سازی، حضور و سکونت اجنّه در خانه‌های بلندمرتبه عنوان شده و ثانیا یکی از آثار هم‌نشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماری‌های اعصاب و روان در انسان عنوان گردیده است. @mtatbiqy
🏢 یکی از دلایل نهی از بلندمرتبه‌سازی، حضور و سکونت اجنّه در خانه‌های بلندمرتبه است. در مورد رابطه میان اجنّه و خانه‌هایی که در ارتفاع بالاتر از 8 ذراع (حدودا 4 متر) ساخته می‌شوند دو دسته روایت وجود دارد: 1. روایاتی که از ساختن اینگونه خانه‌ها نهی می‌کنند و حکمت نهی از ساخت اینگونه ساختمان‌ها را حضور اجنّه در آن عنوان می‌کنند؛ 2. احادیثی که می‌گویند اگر به حضور در چنین خانه‌‌هایی مضطر شدید و چارۀ دیگری نداشتید با نوشتن آیةالکرسی و نصب آن بر روی دیوارهای خانه، از حضور اجنّه جلوگیری کنید. روایات دسته اول: 1. روایت حمزه بن حمران از امام باقر علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُّ عَنْ مَنَازِلِنَا فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ بَعْدَ ذَلِكَ. مردى به امام باقر عليه السّلام شكايت نمود و گفت: جنيان ما را از خانه‌هاى‌مان بيرون كرده‌اند! فرمود: سقف خانه‌هاى خود را هفت ذراع بسازيد و در كنار خانه كبوتر نگه‌دارى كنيد. آن مرد می‌گويد: ما به دستور آن حضرت عمل كرديم و بعد از آن چيز ناپسندى مشاهده ننموديم. الکافی، ج6، ص529 2. روایت محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ابْنِ بَيْتَكَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ فَمَا كَانَ فَوْقَ ذَلِكَ سَكَنَهُ الشَّيَاطِينُ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيْسَتْ فِي السَّمَاءِ وَ لَا فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْكُنُ الْهَوَاءَ. امام صادق عليه السّلام فرمود: خانه‌ات را هفت ذراع بساز؛ آن‌چه كه بيشتر از هفت ذراع باشد، شيطان‌های [جنّی] در آن سكونت مى‌كنند. شيطان‌ها نه در آسمان هستند و نه در زمين؛ بلكه آنها در هوا سكونت دارند. همان 3. صحیحۀ هشام بن حَکَم از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ سَمْكُ الْبَيْتِ فَوْقَ سَبْعَةِ أَذْرُعٍ أَوْ قَالَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَكَانَ مَا فَوْقَ السَّبْعِ وَ الثَّمَانِ الْأَذْرُعِ مُحْتَضَراً وَ قَالَ بَعْضُهُمْ مَسْكُوناً. امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر ارتفاع خانه از هشت ذراع بالاتر برود، فضاى فوقانى آن محل زندگی جنيان خواهد بود. همان ادامه دارد...
روایات دسته دوم: 1. روایت محمد بن اسماعیل از امام صادق علیه السلام عَنْهُ (عده من اصحابنا عن سهل بن زیاد) عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ وَ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ الْبَيْتُ فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَاكْتُبْ فِي أَعْلَاهُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ. امام صادق عليه السّلام فرمود: هرگاه ارتفاع خانه بیشتر از هشت ذراع باشد، در بالاى [دیوارهای] آن آيةالكرسى بنويس. الکافی، ج6، ص529 2. صحیحۀ ابان بن عثمان از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ عَبَثَ أَهْلِ الْأَرْضِ بِأَهْلِ بَيْتِهِ وَ بِعِيَالِهِ فَقَالَ كَمْ سَقْفُ بَيْتِكَ فَقَالَ عَشَرَةُ أَذْرُعٍ فَقَالَ اذْرَعْ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ ثُمَّ اكْتُبْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِيمَا بَيْنَ الثَّمَانِيَةِ إِلَى الْعَشَرَةِ كَمَا تَدُورُ فَإِنَّ كُلَّ بَيْتٍ سَمْكُهُ أَكْثَرُ مِنْ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مُحْتَضَرٌ تَحْضُرُهُ الْجِنُّ يَكُونُ فِيهِ مَسْكَنُهُ. مردى به امام صادق عليه السّلام شكايت نمود كه موجودات زمينى (مانند جن و...) با اهل‌بيت و خانواده‌اش بازى مى‌كنند. فرمود: سقف خانه‌ات چه اندازه است‌؟ عرض كرد: ده ذراع. فرمود: هشت ذراع، اندازه بگیر، سپس بين ذراع هشتم تا دهم، همان‌طوركه گرداگرد منزل دور مى‌زنى آية الكرسى بنويس؛ زيرا هر خانه‌اى كه سقف آن بيشتر از هشت ذراع باشد، آن اقامت‌گاهى براى جنيان خواهد بود كه در آن حاضر شده و مسكن اختیار می‌کنند. همان ** این روایت با سندی کمی متفاوت در الخصال [ج2، ص408] نیز آمده است: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏. 3. روایت یونس بن عبدالرحمن از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي سَمْكِ الْبَيْتِ إِذَا رُفِعَ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ كَانَ مَسْكُوناً فَإِذَا زَادَ عَلَى ثَمَانِيَةٍ فَلْيُكْتَبْ عَلَى رَأْسِ الثَّمَانِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ. امام صادق عليه السّلام درباره سقف خانه فرمود: هنگامى كه تا هشت ذراع بالا رود، [از آنجا به بعد] محل سكونتِ [موجودات دیگر] است. پس هنگامى كه از هشت ذراع بيشتر شود، بايد بر سر ذراع هشتم آيةالكرسى نوشته شود. همان ادامه دارد...
4. روایت حسن بن سری از امام صادق علیه السلام عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ الْأَحْمَرِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَمْكُ الْبَيْتِ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ أَوْ ثَمَانِيَةُ أَذْرُعٍ فَمَا فَوْقَ ذَلِكَ فَمُحْتَضَرٌ ذَكَرَهُ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ لَمْ يَذْكُرْ ثَمَانِيَةَ. سقف خانه [یعنی محدودۀ کف تا سقف هر اتاق] 7 یا 8 ذراع است و بیش از آن محل حضور [شیاطین و اجنّه] است. [راوی می‌گوید:] یا اینکه 7 ذراع را گفت و 8 را نگفت. المحاسن، ج2، ص609 5. روایت شیخ طبرسی از امام صادق علیه السلام عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَبْنِي فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ إِلَّا وَ يَأْوِي الشَّيْطَانُ فِيمَا فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ وَ الْوَاجِبُ أَنْ يُكْتَبَ لَهُ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ حَتَّى لَا يَأْوِيَ فِيهِ الشَّيْطَانُ. امام صادق علیه السلام فرمود: هيچ انسانى سقف خانه‏‌اش را از هشت ذراع بلندتر نسازد مگر آنكه در آنجا (بالاتر از 8 ذراع) شیطان سکونت گزیند، در اين صورت باید بر آن [دیوار] آيةالكرسى بنويسد، تا شيطان در آنجا مأوى نكند. مکارم الاخلاق، ص127 6. روایت احمد بن محمد سیاری از امام صادق علیه السلام أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّيَّارِيُّ فِي كِتَابِ التَّنْزِيلِ وَ التَّحْرِيفِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كُلُّ سَمْكِ بَيْتٍ جَاوَزَ سَبْعَ أَذْرُعٍ مَسْكُونٌ إِلَّا أَنْ يُكْتَبَ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ فَإِنْ كُتِبَ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ. امام صادق علیه السلام فرمود: هر سقف خانه‌ای که بیش از هفت ذراع مسکونی بود حتما باید در آن آیةالکرسی نصب شود. و اگر در چنین خانه‌ای آیةالکرسی نصب شد دیگر شیطان به آن نزدیک نمی‌شود. مستدرک الوسائل، ج3، ص455 شایان توجه است که راه‌حل‌های بسیار سادۀ دیگری از سوی اهل بیت عصمت و طهارت برای دفع شیاطین از خانه عنوان شده که یکی از مهم‌ترین آنها نگهداری حیوانات خاصی در خانه است مثل کبوتر، خروس و ... که بیان آن راه‌حل‌ها در این مجال نمی‌گنجد.
🚑 یکی از آثار هم‌نشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماری‌های اعصاب و روان در انسان است. الف) اصل قاعدۀ علمی: اصلِ اینکه مسّ‌کردن [لمس] انسان توسط شیاطینِ جنّی منجر به ایجاد بیماری جسمی در انسان می‌شود در آیه 41 سوره مبارکه ص مطرح شده است: «وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذاب‏» (یادی هم بکن از بندۀ خوبمان، ایوب. وقتی خدا را صدا زد: مسّ شیطان مرا به رنج و بلا مبتلا کرده است!) امام صادق علیه السلام برای بیان این قاعده علمی قسم جلاله خورده‌اند! و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه چنین مطلبی حتی از سوی اصحابِ نزدیک به امام محل انکار است! امام علیه السلام به ابابصیر فرمود اینکه قرآن کریم در آیه 100 سوره مبارکه نحل فرموده: شیطان تسلطی بر مؤمنین ندارد [إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ‏ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا] به خدا قسم این عدمِ تسلط فقط در زمینۀ اعتقادات مؤمنین است. در حالیکه در زمینه بیماری‌های جسمی، شیطان قادر است که به همه انسان‌ها حتی مؤمنین ضربه و آسیب برساند [يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِه‏]؛ همانطور که به پیامبر خدا، ایوب سلام الله علیها که الگوی مؤمنین تاریخ است آسیب جسمی وارد کرد و وی را بیمار گردانید [قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ]. این روایت مهم را شیخ کلینی رحمه الله در الکافی [ج8، ص288] آورده است: «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ "فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ" فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِهِ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِ قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ وَ لَمْ يُسَلَّطْ عَلَى دِينِهِ وَ قَدْ يُسَلَّطُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِمْ قُلْتُ قَوْلُهُ تَعَالَى- إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ قَالَ الَّذِينَ هُمْ بِاللَّهِ مُشْرِكُونَ يُسَلَّطُ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ عَلَى أَدْيَانِهِمْب) کدام بیماری‌ها به عامل ماورایی «جِنّ» مرتبط دانسته شده؟ در روایات شیعه، یکی از انواع بیماری‌هایی که ممکن است در اثر هم‌نشینی و مصاحبتِ دائمی با اجنّه به انسان اصابت کند بیماری‌های اعصاب و روان و مجموعِ بیماری‌های روحی-روانی عنوان شده است: به عنوان نمونه وقتی امام هادی علیه السلام در مقام توضیح حرزی برای در امان ماندن زن زائو از مسّ جن هستند، خطراتی که ممکن است با مسّ جن [یا همان خَبطِ شیطان] به زن زائو و نوزادش برسد -و این حرز قرار است او را دقیقا از همین خطرات در امان نگهدارد- را اینگونه برمی‌شمرند: «... فَإِنَّهُ لَا يُصِيبُ أَهْلَهُ مَا دَامَتْ فِي نِفَاسِهَا وَ لَا يُصِيبُ وَلَدَهُ خَبْطٌ وَ لَا جُنُونٌ وَ لَا فَزَعٌ وَ لَا نَظْرَةٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ...» [طب‌الائمه، ص97] جنون (بیماری‌های اعصاب و روان) و ترس (یا به قول امروزی‌تر: فوبیا) از مشکلاتی است که مس جنّ برای نوزاد به وجود می‌آورد. البته شایان ذکر است که در ابتدای همین روایت وجود مبارک امام هادی علیه السلام از تعبیری استفاده می‌کنند که برای ما آشناست! عَبَث با اهل و عیال (یا همان بازی کردن و متعرض شدن به خانواده). این همان تعبیری است که در روایات نهی از بلندمرتبه‌سازی استفاده می‌شد: «مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا يَعْبَثَ الشَّيْطَانُ بِأَهْلِهِ مَا دَامَتِ الْمَرْأَةُ فِي نِفَاسِهَا فَلْيَكْتُبْ هَذِهِ الْعُوذَةَ ...»
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و هویت اجتماعی زنان 📝 ژورنال اشپیگل، از ارتباط میان میزان کم‌پوششیِ زن و وسیله‌انگاشته‌شدنش (objectification) گزارش می‌دهد... 📚 قرآن حکیم استدلال کرده بود: «ذلک أدنَی أن یُعرَفنَ» (حجاب برای شخصیت و هویت اجتماعی زن بهتر است.) سوره احزاب، آیه 59 @mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و هویت اجتماعی زنان ☑️ آیا می‌دانید بررسی‌های محققان نشان می‌دهد، پوشیدن لباس‌های بدن‌نما توسط زنان موجب می‌شود به زن به عنوان یک وسیلۀ -جنسی و نه یک انسان- نگاه شود؟ 1️⃣ استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال می‌کند: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَن يُعۡرَفۡنَ فَلَا يُؤۡذَيۡنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورٗا رَّحِيمٗا اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. 2️⃣ أدنی أن یعرفن- برای معروف (عفیف) شناخته‌شدنشان بهتر است. 📚 مقالۀ Dress and sex: a review of empirical research involving human participants and published in refereed journals در ژورنال اشپیگل آلمان، نوشتۀ پروفسور لنون -متخصص شناخته‌شدۀ حوزۀ رفتاریِ لباس از دانشگاه ایندیانا بلومینگتون- و همکارانش -از دانشگاه‌های مینسوتا، آگزبورگ و کالج نیویورک- از ارتباط میان میزان پوشش زن و وسیله انگاشته‌شدنش (objectification) گزارش می‌دهد. نتایج بررسی این مقاله مروری -که با ارجاع به بیش از 82 مطالعهٔ معتبر تجربی صورت گرفته- حاکی از آن است که پوشیدن لباس‌های بدن‌نما (body revealing)، زنان را به عنوان یک وسیلۀ (جنسی) -و نه انسان- معرفی می‌کند. @mTatbiqy
جدول شمارۀ 6 از گزارش «چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار در سال 1400» -که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته- نشان می‌دهد نرخ مالکیت مسکن در ایران، بیش از 81 درصد است. پی نوشت: منظور از «سایر»، خانه‌های سازمانی، وقفی و رایگان است. و مقصود از «اجاری» خانه‌های رهنی و اجاره‌ای است. @mtatbiqy
💠 مطالعه بین‌المللی با موضوع «شاخص‌های زندگی مطلوب (شاخص‌های رفاه) از منظر قرآن و حدیث» بخش (1): 📉 مستأجری، از جملۀ شاخص‌هایی است که پایین بودن کیفیت زندگی را نشان می‌دهد! و این شاخص، قابلیت تفاهم با آحاد بشر در اقصی نقاط جهان را دارد! 🌎🌍🌏 درست است که این شاخص را اهل بیت علیهم السلام (خزینه‌های علم الهی) بیان کرده‌اند اما قابل تأیید و تصدیق از سوی مردم با هر دین و آیینی در قاره‌های مختلف دنیاست. 📝 شاخص مالکیت مسکن (Home Ownership Rate) که در کشورهای مختلف دنیا بررسی و آمارگیری شده است، می‌تواند به خوبی نشانگر شاخص باشد. شاخص مالکیت مسکن، درصد افرادی که -در هر کشور- صاحب خانه‌های خود هستند را نسبت به کل جمعیت همان کشور نشان می‌دهد. 📚 خانه‌به‌دوشی؛ از تلخی‌های زندگی انسان امام صادق علیه السلام فرمود: «مِنْ مُرِّ اَلْعَيْشِ اَلنُّقْلَةُ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ....» [الکافی، ج‌6، ص531] از تلخی‌های زندگى، انتقال از يك خانه به خانه ديگر [خانه‌به‌دوشی] است... 📈 بررسی وضعیت 21 کشور از نظر شاخص «نرخ مالکیت مسکن» سعی شده آمار 20 کشوری که [در ذهن مردم ما] زندگی در آنها مطلوب تصور می‌شود در کنار ایران قرار داده شود تا بیننده بتواند به راحتی قضاوت کند. تمامی آمارهای مربوط به کشورهای اروپایی (که بدون هایپرلینک آمده) مربوط به سال 2021 بوده و از پایگاه رسمی دفتر آمار اتحادیه اروپا اخذ شده است. کرواسی: 91 درصد کره جنوبی: 86.3 درصد (سال 2021) ایران: 81.4 درصد (سال 1400) پرتغال: 78.3 درصد اسپانیا: 75.8 درصد ایتالیا: 73.7 درصد بلژیک: 71.3 درصد فنلاند: 70.3 درصد هلند: 70.1 درصد استرالیا: 67 درصد (سال 2021) کانادا: 66.5 درصد (سال 2021) آمریکا: 65.9 درصد (سال 2022) سوئد: 64.9 درصد فرانسه: 64.7 درصد نروژ: 63 درصد (سال 2017) انگلیس: 63 درصد (میانگین سال 2016 تا 2018) ژاپن: 61.12 درصد (میانگین 5 سال منتهی به سال 2017) دانمارک: 59.2 درصد ترکیه: 57.8 درصد (سال 2023) آلمان: 49.1 درصد سوئیس: 42.2 درصد @mtatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان ⚖️ پایگاه رسمی وزارت دادگستری آمریکا از مطالعۀ میدانیِ بیش از 580 روانپزشک آمریکایی در رابطه با پوشش زن و تأثیر آن بر اینکه مورد تجاوز جنسی قرار گیرد، پرده برمی‌دارد. 📚قرآن کریم استدلال کرده بود: «... فَلَا يُؤْذَيْنَ...»(حجاب برای امن ماندن زنان از آزار و اذیت جنسی بهتر است). سوره احزاب، آیه 59 @mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان ☑️ آیا میدانستید که در نظرسنجی انجام شده از بیش از 580 روانپزشک در ایالات متحده آمریکا، اکثریت آنان بر اساس مطالعات میدانیِ دائمیِ خود در این موضوع، اذعان کردند که نوع پوشش زن می تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود؟! 📚 استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال می‌کند: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. 📌 وزارت دادگستری آمریکا در پایگاه رسمی خود، مطالعه‌ای با عنوان Apparel as One Factor in Sex Crimes Against Young Females: Professional Opinions of U.S. Psychiatrists منتشر کرده است. این مطالعه، گزارش نظرسنجی از 581 روانپزشک از ایالات متحده آمریکا را ارائه می‌دهد. در این نظرسنجی، از روانپزشکان سوال شده که آیا می‌توان تحریک(جنسی) از طریق پوشش را یکی از عوامل مهم تجاوز و آزار جنسی به حساب آورد یا خیر. اکثریت قابل توجهی از پاسخ دهندگان از هر دو جنس معتقد بودند که پوشش زن جوان بر خطر (تجاوز به) او تأثیر بسزایی دارد. 🔻نویسنده مقاله می افزاید: میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است. ⁉️ کسانی که به بی حجابی دامن می‌زنند آیا می‌دانند که چه بر سر امنیت زنان جامعه می‌آورند؟! @mTatbiqy