💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «لَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ»
🌐 آیا میدانید در اکثر کشورهایی که برای قاتلان، مجازات قصاص (اعدام)* قرار دادهاند آمار قتل عمد** به حداقلِ ممکن رسیده است؟
*Death Penalty
**Homicide
🔴 آیا میدانید در اغلب کشورهایی که حکم اعدام را لغو کردهاند، آمار قتل عمد با افزایش چشمگیری روبرو شده است؟
⚖️ قرآن کریم راجع به حکم مترقّی قصاص چه #حکمت_تجربه_پذیر ی را بیان میکند؟
مطابق آیه 179 سوره بقره، «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» «قانونِ قصاص حقیقتاً مایۀ دوام زندگی شماست ای مردم عاقل! تا جامعه را از گسترش قتل و خونریزی حفظ کنید. [ترجمۀ علی ملکی]»
برای روشنترشدن دلالت ظاهری کلمۀ "حیاة" به دو روایت زیر دقت کنید:
1️⃣قالَ الْإِمَامُ ع: قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع ... قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لَكُمْ» يَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ «فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» لِأَنَّ مَنْ هَمَّ بِالْقَتْلِ فَعَرَفَ أَنَّهُ يُقْتَصُّ مِنْهُ، فَكَفَّ لِذَلِكَ عَنِ الْقَتْلِ- كَانَ حَيَاةً لِلَّذِي [كَانَ] هَمَّ بِقَتْلِهِ، وَ حَيَاةً لِهَذَا الْجَانِي الَّذِي أَرَادَ أَنْ يَقْتُلَ، وَ حَيَاةً لِغَيْرِهِمَا مِنَ النَّاسِ، إِذَا عَلِمُوا أَنَّ الْقِصَاصَ وَاجِبٌ- لَا يَجْرَءُونَ عَلَى الْقَتْلِ مَخَافَةَ الْقِصَاصِ «يا أُولِي الْأَلْبابِ» أُولِي الْعُقُولِ.
امام سجاد علیه السلام در مورد آیۀ «لَکُم فی القِصاص حیاةٌ یا اولی الالباب» فرمود: اینکه خدای متعال فرمود: «و لکم» (و برای شما) ای امت پیامبر «در قصاصکردن، حیات و زندگی است» برای این است که کسی که نیت دارد قتلی انجام دهد اگر بداند که مورد پیگرد قرار خواهد گرفت، از نیت قتلکردن دست برمیدارد. و این دستبرداشتن، باعث میشود حیات و زندگیِ سه گروه تامین شود: 1. زندگی کسی که قرار بود توسط این قاتل به قتل برسد، 2. زندگیِ جنایتکاری که نیت کرده بود کسی را به قتل برساند و 3. زندگیِ مردم دیگری که [با گسترش قتل در جامعه] در آینده قرار است جانشان به خطر بیفتد. هر وقت قاتلان و جانیان بدانند که قصاص کردنشان حتمی است، به خاطر ترس از کشتهشدن خودشان دیگر بر آدمکُشی جرات پیدا نمیکنند. «یا اولی الالباب» در این آیه هم یعنی ای کسانی که عقل دارید!
📚 احتجاج (طبرسی)، ج2، ص319
تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام، ص595
2️⃣أخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ، عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْعَلَوِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ الرَّازِيُّ فِي مَنْزِلِهِ بِالرَّيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: قُلْتُ أَرْبَعاً أَنْزَلَ اللَّهُ (تَعَالَى) تَصْدِيقِي بِهَا فِي كِتَابِهِ ... قُلْتُ: الْقَتْلُ يُقِلُّ الْقَتْلَ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ»
اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليه السلام فرمود: من چهار كلمه گفتم و خداوند متعال در قرآنش تاييد مرا نازل كرد... گفتم: قتل، قتل را كم میكند و خداوند این آیه را نازل کرد كه: «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ» (و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد.)
📚 أمالی (طوسی)، ص494
ادامه دارد....
قسمت دوم...
برای بررسی #تجربۀ_جهانی در مورد این #حکمت بیانشده از سوی قرآن به سراغ دادههای بانک جهانی و پایگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد رفتهایم.
1⃣ اغلب، در کشورهایی که اعدام منع شده است (از زمانی که لغو اعدام صورت گرفته است) آمار قتل عمد با افزایش همراه بوده است.
2⃣ اغلب، در کشورهایی که بیشترین میزان اعدام دارند، میانگین میزان قتل عمد -به نسبت کشورهایی که لغو کرده اند- زیاد نیست و همچنین اغلب آمار قتل در آنها روند کاهشی داشته است (مثل چین، ایران و عربستان سعودی و...)
❗️بدون شک تنها عامل تاثیرگذار بر قتل عمد، قصاص نیست (هر چند مهم ترین عامل است) و باید زمینه های پیدایش قتل عمد در مقاله دیگری به صورت جامع بررسی شود.
❗️تمامی آمارها به ازای هر 100 هزار نفر است و تمامی اطلاعات در پایگاه مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نیز قابل دسترسی است.
در ادامه برای هر یک از این موارد، مثال هایی می آوریم.
ادامه دارد....
قسمت سوم....
🔺افزایش نرخ قتل عمد در کشورهای لغو کننده اعدام، پس از اجرا
1️⃣ مکزیک
تاریخ لغو: 2005
نتیجه: نرخ قتل عمد در این کشور تقریبا تا سال 2005 در حال کاهش بوده است (از 19 نفر در سال 1992 به 9 نفر در سال 2005 رسیده بود) اما بعد از سال 2005 (بعد از اجرای لغو اعدام) از 9 به 29 در سال 2018 رسید. (آمار بانک جهانی راجع به نرخ قتل عمد در مکزیک)
2️⃣ بلژیک
تاریخ لغو: 1996
نتیجه: تا قبل از 1996 تقریبا نرخ قتل عمد تغییر خاصی نداشته و حدود یک نفر بوده است اما بعد از سال 1996 روند افزایشی پیدا کرده و 2002 به 3 نفر رسیده است. (آمار بانک جهانی)
3️⃣ شیلی
تاریخ لغو: 2001
نتیجه: در سال 2003 آمار قتل عمد در شیلی 3 بوده و در سال 2020 به 5 افزایش یافته است. (آمار بانک جهانی)
4️⃣ ونزوئلا
تاریخ لغو: 1863
نتیجه: از سال 1990 (با نرخ قتل عمد 12) در سال 2020 به 50 قتل عمد افزایش یافته. (آمار بانک جهانی)
5️⃣ گویانا
تاریخ لغو: 1998
نتیجه: آخرین اعدام این کشور در سال 1997 رخ داده و نرخ قتل عمد از 11 به 20 در سال 2020 رسیده است. (آمار بانک جهانی)
6️⃣ کاستاریکا
تاریخ لغو: 1877
نتیجه: تا انجا که اطلاعات در اختیار است روند صعودی در نرخ قتل عمد داشته. (آمار بانک جهانی)
7️⃣ جامائیکا
هرچند این کشور با لغو قانون اعدام مخالفت کرده اما از سال 1988 اعدامی نداشته و نرخ قتل عمد از ۳۲ نفر در سال ۱۹۸۸ به ۴۵ نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. (آمار بانک جهانی)
ادامه دارد...
قسمت چهارم....
🔻نرخ قتل عمد در کشورهایی که اعدام دارند
در کشورهایی که بیشترین میزان اعدام قانونی دارند (و حکم اعدام در آنها برقرار است)، هم (اغلب) میانگین قتل عمد انها از دیگر کشورها کمتر است و هم اینکه معمولا نرخ قتل عمد آنها، کاهشی است.
برای نمونه سه کشوری که بیشترین میزان اعدام دارند را بررسی میکنیم:
1⃣ چین
در سال های اخیر نرخ قتل عمد در این کشور حدود 1 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی)
2⃣ ایران
در سال های اخیر نرخ قتل عمد در ایران حدود 2 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی)
3⃣ عربستان سعودی
در این کشور در سال های اخیر میانگین نرخ قتل عمد حدود 1 نفر بوده است و روند کاهشی داشته است. (آمار بانک جهانی)
🔈 شکر خدای را که در کشوری زندگی میکنیم که حکم مترقی قصاص در آن اجرا میشود.
مطالعه تطبیقی لکم فی القصاص حیاة.ppsx
3.34M
💠 اسلاید «مطالعه تطبیقی لَکُم فِی القِصاصِ حَیاةٌ» برای ارائه در
🔸 مدارس،
🔸 دانشگاهها،
🔸 حوزههای علمیه
و ...
@mtatbiqy
💥 بزودی با یک مطالعه تطبیقیِ جذاب در زمینه روایات «نهی از بلندمرتبه سازی» در خدمت شما خواهیم بود... با ما همراه باشید...
#افقی_سازی
#خانه_ویلایی
#دار_واسعه
#نهضت_ملی_مسکن
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «بلندمرتبهسازی و بیماریهای ناشی از لمس اجنّه»
📝 پروفسور رابرت گیفورد، استاد برجستۀ روانشناسیِ دانشگاه ویکتوریای کانادا در تحقیقی که در سال 2007 با نام «The Consequences of Living in High-Rise Buildings» منتشر کرده پس از مقایسه و بررسی وضعیتِ 271 آمریکاییِ سالخورده در شهر نَشویل (مرکز ایالت تِنِسی آمریکا) "که در خانههای بلندمرتبه زندگی میکنند" با 373 سالخوردۀ دیگر در همان شهر "که در مساکن کوتاهمرتبه زندگی میکنند" گزارش میدهد که در گروه اول، انواع بیماریهای اعصاب و روان همچون افسردگی، اسکیزوفرنی و فوبیا (ترس) بیشتر یافت میشود.
📚 در آیات قرآن و روایات معتبر شیعی، اولا یکی از دلایل نهی از بلندمرتبهسازی، حضور و سکونت اجنّه در خانههای بلندمرتبه عنوان شده و ثانیا یکی از آثار همنشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماریهای اعصاب و روان در انسان عنوان گردیده است.
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
@mtatbiqy
🏢 یکی از دلایل نهی از بلندمرتبهسازی، حضور و سکونت اجنّه در خانههای بلندمرتبه است.
در مورد رابطه میان اجنّه و خانههایی که در ارتفاع بالاتر از 8 ذراع (حدودا 4 متر) ساخته میشوند دو دسته روایت وجود دارد: #بلندمرتبه_سازی
1. روایاتی که از ساختن اینگونه خانهها نهی میکنند و حکمت نهی از ساخت اینگونه ساختمانها را حضور اجنّه در آن عنوان میکنند؛
2. احادیثی که میگویند اگر به حضور در چنین خانههایی مضطر شدید و چارۀ دیگری نداشتید با نوشتن آیةالکرسی و نصب آن بر روی دیوارهای خانه، از حضور اجنّه جلوگیری کنید.
روایات دسته اول:
1. روایت حمزه بن حمران از امام باقر علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُّ عَنْ مَنَازِلِنَا فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ بَعْدَ ذَلِكَ.
مردى به امام باقر عليه السّلام شكايت نمود و گفت: جنيان ما را از خانههاىمان بيرون كردهاند! فرمود: سقف خانههاى خود را هفت ذراع بسازيد و در كنار خانه كبوتر نگهدارى كنيد. آن مرد میگويد: ما به دستور آن حضرت عمل كرديم و بعد از آن چيز ناپسندى مشاهده ننموديم.
الکافی، ج6، ص529
2. روایت محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ابْنِ بَيْتَكَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ فَمَا كَانَ فَوْقَ ذَلِكَ سَكَنَهُ الشَّيَاطِينُ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيْسَتْ فِي السَّمَاءِ وَ لَا فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْكُنُ الْهَوَاءَ.
امام صادق عليه السّلام فرمود: خانهات را هفت ذراع بساز؛ آنچه كه بيشتر از هفت ذراع باشد، شيطانهای [جنّی] در آن سكونت مىكنند. شيطانها نه در آسمان هستند و نه در زمين؛ بلكه آنها در هوا سكونت دارند.
همان
3. صحیحۀ هشام بن حَکَم از امام صادق علیه السلام
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ سَمْكُ الْبَيْتِ فَوْقَ سَبْعَةِ أَذْرُعٍ أَوْ قَالَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَكَانَ مَا فَوْقَ السَّبْعِ وَ الثَّمَانِ الْأَذْرُعِ مُحْتَضَراً وَ قَالَ بَعْضُهُمْ مَسْكُوناً.
امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر ارتفاع خانه از هشت ذراع بالاتر برود، فضاى فوقانى آن محل زندگی جنيان خواهد بود.
همان
ادامه دارد...
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
روایات دسته دوم:
1. روایت محمد بن اسماعیل از امام صادق علیه السلام
عَنْهُ (عده من اصحابنا عن سهل بن زیاد) عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ وَ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ الْبَيْتُ فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَاكْتُبْ فِي أَعْلَاهُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ.
امام صادق عليه السّلام فرمود: هرگاه ارتفاع خانه بیشتر از هشت ذراع باشد، در بالاى [دیوارهای] آن آيةالكرسى بنويس.
الکافی، ج6، ص529
2. صحیحۀ ابان بن عثمان از امام صادق علیه السلام
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ عَبَثَ أَهْلِ الْأَرْضِ بِأَهْلِ بَيْتِهِ وَ بِعِيَالِهِ فَقَالَ كَمْ سَقْفُ بَيْتِكَ فَقَالَ عَشَرَةُ أَذْرُعٍ فَقَالَ اذْرَعْ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ ثُمَّ اكْتُبْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِيمَا بَيْنَ الثَّمَانِيَةِ إِلَى الْعَشَرَةِ كَمَا تَدُورُ فَإِنَّ كُلَّ بَيْتٍ سَمْكُهُ أَكْثَرُ مِنْ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مُحْتَضَرٌ تَحْضُرُهُ الْجِنُّ يَكُونُ فِيهِ مَسْكَنُهُ.
مردى به امام صادق عليه السّلام شكايت نمود كه موجودات زمينى (مانند جن و...) با اهلبيت و خانوادهاش بازى مىكنند. فرمود: سقف خانهات چه اندازه است؟ عرض كرد: ده ذراع. فرمود: هشت ذراع، اندازه بگیر، سپس بين ذراع هشتم تا دهم، همانطوركه گرداگرد منزل دور مىزنى آية الكرسى بنويس؛ زيرا هر خانهاى كه سقف آن بيشتر از هشت ذراع باشد، آن اقامتگاهى براى جنيان خواهد بود كه در آن حاضر شده و مسكن اختیار میکنند.
همان
** این روایت با سندی کمی متفاوت در الخصال [ج2، ص408] نیز آمده است: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال.
3. روایت یونس بن عبدالرحمن از امام صادق علیه السلام
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي سَمْكِ الْبَيْتِ إِذَا رُفِعَ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ كَانَ مَسْكُوناً فَإِذَا زَادَ عَلَى ثَمَانِيَةٍ فَلْيُكْتَبْ عَلَى رَأْسِ الثَّمَانِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ.
امام صادق عليه السّلام درباره سقف خانه فرمود: هنگامى كه تا هشت ذراع بالا رود، [از آنجا به بعد] محل سكونتِ [موجودات دیگر] است. پس هنگامى كه از هشت ذراع بيشتر شود، بايد بر سر ذراع هشتم آيةالكرسى نوشته شود.
همان
ادامه دارد...
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
4. روایت حسن بن سری از امام صادق علیه السلام
عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ الْأَحْمَرِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَمْكُ الْبَيْتِ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ أَوْ ثَمَانِيَةُ أَذْرُعٍ فَمَا فَوْقَ ذَلِكَ فَمُحْتَضَرٌ ذَكَرَهُ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ لَمْ يَذْكُرْ ثَمَانِيَةَ.
سقف خانه [یعنی محدودۀ کف تا سقف هر اتاق] 7 یا 8 ذراع است و بیش از آن محل حضور [شیاطین و اجنّه] است. [راوی میگوید:] یا اینکه 7 ذراع را گفت و 8 را نگفت.
المحاسن، ج2، ص609
5. روایت شیخ طبرسی از امام صادق علیه السلام
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَبْنِي فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ إِلَّا وَ يَأْوِي الشَّيْطَانُ فِيمَا فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ وَ الْوَاجِبُ أَنْ يُكْتَبَ لَهُ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ حَتَّى لَا يَأْوِيَ فِيهِ الشَّيْطَانُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هيچ انسانى سقف خانهاش را از هشت ذراع بلندتر نسازد مگر آنكه در آنجا (بالاتر از 8 ذراع) شیطان سکونت گزیند، در اين صورت باید بر آن [دیوار] آيةالكرسى بنويسد، تا شيطان در آنجا مأوى نكند.
مکارم الاخلاق، ص127
6. روایت احمد بن محمد سیاری از امام صادق علیه السلام
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّيَّارِيُّ فِي كِتَابِ التَّنْزِيلِ وَ التَّحْرِيفِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كُلُّ سَمْكِ بَيْتٍ جَاوَزَ سَبْعَ أَذْرُعٍ مَسْكُونٌ إِلَّا أَنْ يُكْتَبَ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ فَإِنْ كُتِبَ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر سقف خانهای که بیش از هفت ذراع مسکونی بود حتما باید در آن آیةالکرسی نصب شود. و اگر در چنین خانهای آیةالکرسی نصب شد دیگر شیطان به آن نزدیک نمیشود.
مستدرک الوسائل، ج3، ص455
شایان توجه است که راهحلهای بسیار سادۀ دیگری از سوی اهل بیت عصمت و طهارت برای دفع شیاطین از خانه عنوان شده که یکی از مهمترین آنها نگهداری حیوانات خاصی در خانه است مثل کبوتر، خروس و ... که بیان آن راهحلها در این مجال نمیگنجد.
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
🚑 یکی از آثار همنشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماریهای اعصاب و روان در انسان است.
الف) اصل قاعدۀ علمی:
اصلِ اینکه مسّکردن [لمس] انسان توسط شیاطینِ جنّی منجر به ایجاد بیماری جسمی در انسان میشود در آیه 41 سوره مبارکه ص مطرح شده است: «وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذاب» (یادی هم بکن از بندۀ خوبمان، ایوب. وقتی خدا را صدا زد: مسّ شیطان مرا به رنج و بلا مبتلا کرده است!)
امام صادق علیه السلام برای بیان این قاعده علمی قسم جلاله خوردهاند! و این نشان میدهد که تا چه اندازه چنین مطلبی حتی از سوی اصحابِ نزدیک به امام محل انکار است! امام علیه السلام به ابابصیر فرمود اینکه قرآن کریم در آیه 100 سوره مبارکه نحل فرموده: شیطان تسلطی بر مؤمنین ندارد [إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا] به خدا قسم این عدمِ تسلط فقط در زمینۀ اعتقادات مؤمنین است. در حالیکه در زمینه بیماریهای جسمی، شیطان قادر است که به همه انسانها حتی مؤمنین ضربه و آسیب برساند [يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِه]؛ همانطور که به پیامبر خدا، ایوب سلام الله علیها که الگوی مؤمنین تاریخ است آسیب جسمی وارد کرد و وی را بیمار گردانید [قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ].
این روایت مهم را شیخ کلینی رحمه الله در الکافی [ج8، ص288] آورده است: «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ "فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ" فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِهِ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِ قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ وَ لَمْ يُسَلَّطْ عَلَى دِينِهِ وَ قَدْ يُسَلَّطُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِمْ قُلْتُ قَوْلُهُ تَعَالَى- إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ قَالَ الَّذِينَ هُمْ بِاللَّهِ مُشْرِكُونَ يُسَلَّطُ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ عَلَى أَدْيَانِهِمْ.»
ب) کدام بیماریها به عامل ماورایی «جِنّ» مرتبط دانسته شده؟
در روایات شیعه، یکی از انواع بیماریهایی که ممکن است در اثر همنشینی و مصاحبتِ دائمی با اجنّه به انسان اصابت کند بیماریهای اعصاب و روان و مجموعِ بیماریهای روحی-روانی عنوان شده است:
به عنوان نمونه وقتی امام هادی علیه السلام در مقام توضیح حرزی برای در امان ماندن زن زائو از مسّ جن هستند، خطراتی که ممکن است با مسّ جن [یا همان خَبطِ شیطان] به زن زائو و نوزادش برسد -و این حرز قرار است او را دقیقا از همین خطرات در امان نگهدارد- را اینگونه برمیشمرند: «... فَإِنَّهُ لَا يُصِيبُ أَهْلَهُ مَا دَامَتْ فِي نِفَاسِهَا وَ لَا يُصِيبُ وَلَدَهُ خَبْطٌ وَ لَا جُنُونٌ وَ لَا فَزَعٌ وَ لَا نَظْرَةٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ...» [طبالائمه، ص97] جنون (بیماریهای اعصاب و روان) و ترس (یا به قول امروزیتر: فوبیا) از مشکلاتی است که مس جنّ برای نوزاد به وجود میآورد.
البته شایان ذکر است که در ابتدای همین روایت وجود مبارک امام هادی علیه السلام از تعبیری استفاده میکنند که برای ما آشناست! عَبَث با اهل و عیال (یا همان بازی کردن و متعرض شدن به خانواده). این همان تعبیری است که در روایات نهی از بلندمرتبهسازی استفاده میشد: «مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا يَعْبَثَ الشَّيْطَانُ بِأَهْلِهِ مَا دَامَتِ الْمَرْأَةُ فِي نِفَاسِهَا فَلْيَكْتُبْ هَذِهِ الْعُوذَةَ ...»
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و هویت اجتماعی زنان
📝 ژورنال اشپیگل، از ارتباط میان میزان کمپوششیِ زن و وسیلهانگاشتهشدنش (objectification) گزارش میدهد...
📚 قرآن حکیم استدلال کرده بود: «ذلک أدنَی أن یُعرَفنَ» (حجاب برای شخصیت و هویت اجتماعی زن بهتر است.)
سوره احزاب، آیه 59
#جهاد_تبیین
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و هویت اجتماعی زنان
☑️ آیا میدانید بررسیهای محققان نشان میدهد، پوشیدن لباسهای بدننما توسط زنان موجب میشود به زن به عنوان یک وسیلۀ -جنسی و نه یک انسان- نگاه شود؟
1️⃣ استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان
در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال میکند:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَن يُعۡرَفۡنَ فَلَا يُؤۡذَيۡنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورٗا رَّحِيمٗا
اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است.
2️⃣ أدنی أن یعرفن- برای معروف (عفیف) شناختهشدنشان بهتر است.
📚 مقالۀ Dress and sex: a review of empirical research involving human participants and published in refereed journals در ژورنال اشپیگل آلمان، نوشتۀ پروفسور لنون -متخصص شناختهشدۀ حوزۀ رفتاریِ لباس از دانشگاه ایندیانا بلومینگتون- و همکارانش -از دانشگاههای مینسوتا، آگزبورگ و کالج نیویورک- از ارتباط میان میزان پوشش زن و وسیله انگاشتهشدنش (objectification) گزارش میدهد.
نتایج بررسی این مقاله مروری -که با ارجاع به بیش از 82 مطالعهٔ معتبر تجربی صورت گرفته- حاکی از آن است که پوشیدن لباسهای بدننما (body revealing)، زنان را به عنوان یک وسیلۀ (جنسی) -و نه انسان- معرفی میکند.
#جهاد_تبیین
@mTatbiqy
جدول شمارۀ 6 از گزارش «چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار در سال 1400» -که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته- نشان میدهد نرخ مالکیت مسکن در ایران، بیش از 81 درصد است.
پی نوشت:
منظور از «سایر»، خانههای سازمانی، وقفی و رایگان است. و مقصود از «اجاری» خانههای رهنی و اجارهای است.
@mtatbiqy
💠 مطالعه بینالمللی با موضوع «شاخصهای زندگی مطلوب (شاخصهای رفاه) از منظر قرآن و حدیث»
بخش (1): #Home_Ownership_Rate
📉 مستأجری، از جملۀ شاخصهایی است که پایین بودن کیفیت زندگی را نشان میدهد! و این شاخص، قابلیت تفاهم با آحاد بشر در اقصی نقاط جهان را دارد! 🌎🌍🌏
درست است که این شاخص را اهل بیت علیهم السلام (خزینههای علم الهی) بیان کردهاند اما قابل تأیید و تصدیق از سوی مردم با هر دین و آیینی در قارههای مختلف دنیاست.
📝 شاخص مالکیت مسکن (Home Ownership Rate) که در کشورهای مختلف دنیا بررسی و آمارگیری شده است، میتواند به خوبی نشانگر شاخص #خانه_به_دوشی باشد. شاخص مالکیت مسکن، درصد افرادی که -در هر کشور- صاحب خانههای خود هستند را نسبت به کل جمعیت همان کشور نشان میدهد.
📚 خانهبهدوشی؛ از تلخیهای زندگی انسان
امام صادق علیه السلام فرمود:
«مِنْ مُرِّ اَلْعَيْشِ اَلنُّقْلَةُ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ....» [الکافی، ج6، ص531]
از تلخیهای زندگى، انتقال از يك خانه به خانه ديگر [خانهبهدوشی] است...
📈 بررسی وضعیت 21 کشور از نظر شاخص «نرخ مالکیت مسکن»
سعی شده آمار 20 کشوری که [در ذهن مردم ما] زندگی در آنها مطلوب تصور میشود در کنار ایران قرار داده شود تا بیننده بتواند به راحتی قضاوت کند.
تمامی آمارهای مربوط به کشورهای اروپایی (که بدون هایپرلینک آمده) مربوط به سال 2021 بوده و از پایگاه رسمی دفتر آمار اتحادیه اروپا اخذ شده است.
کرواسی: 91 درصد
کره جنوبی: 86.3 درصد (سال 2021)
ایران: 81.4 درصد (سال 1400)
پرتغال: 78.3 درصد
اسپانیا: 75.8 درصد
ایتالیا: 73.7 درصد
بلژیک: 71.3 درصد
فنلاند: 70.3 درصد
هلند: 70.1 درصد
استرالیا: 67 درصد (سال 2021)
کانادا: 66.5 درصد (سال 2021)
آمریکا: 65.9 درصد (سال 2022)
سوئد: 64.9 درصد
فرانسه: 64.7 درصد
نروژ: 63 درصد (سال 2017)
انگلیس: 63 درصد (میانگین سال 2016 تا 2018)
ژاپن: 61.12 درصد (میانگین 5 سال منتهی به سال 2017)
دانمارک: 59.2 درصد
ترکیه: 57.8 درصد (سال 2023)
آلمان: 49.1 درصد
سوئیس: 42.2 درصد
#السلام_علی_خزان_علم_الله
#شاخص_های_زندگی_مطلوب
#شاخص_های_رفاه
@mtatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان
⚖️ پایگاه رسمی وزارت دادگستری آمریکا از مطالعۀ میدانیِ بیش از 580 روانپزشک آمریکایی در رابطه با پوشش زن و تأثیر آن بر اینکه مورد تجاوز جنسی قرار گیرد، پرده برمیدارد.
📚قرآن کریم استدلال کرده بود: «... فَلَا يُؤْذَيْنَ...»(حجاب برای امن ماندن زنان از آزار و اذیت جنسی بهتر است).
سوره احزاب، آیه 59
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان
☑️ آیا میدانستید که در نظرسنجی انجام شده از بیش از 580 روانپزشک در ایالات متحده آمریکا، اکثریت آنان بر اساس مطالعات میدانیِ دائمیِ خود در این موضوع، اذعان کردند که نوع پوشش زن می تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود؟!
📚 استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان
در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال میکند:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است.
📌 وزارت دادگستری آمریکا در پایگاه رسمی خود، مطالعهای با عنوان Apparel as One Factor in Sex Crimes Against Young Females: Professional Opinions of U.S. Psychiatrists منتشر کرده است. این مطالعه، گزارش نظرسنجی از 581 روانپزشک از ایالات متحده آمریکا را ارائه میدهد. در این نظرسنجی، از روانپزشکان سوال شده که آیا میتوان تحریک(جنسی) از طریق پوشش را یکی از عوامل مهم تجاوز و آزار جنسی به حساب آورد یا خیر. اکثریت قابل توجهی از پاسخ دهندگان از هر دو جنس معتقد بودند که پوشش زن جوان بر خطر (تجاوز به) او تأثیر بسزایی دارد.
🔻نویسنده مقاله می افزاید: میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است.
⁉️ کسانی که به بی حجابی دامن میزنند آیا میدانند که چه بر سر امنیت زنان جامعه میآورند؟!
#حجاب #فلایوذین
@mTatbiqy
💠 کرسی تحلیلی با موضوع «روشی نو برای جهاد تبیین»
🎤 با ارائه حجت الاسلام محمد سعادتمند
📆 یکشنبه 14 خردادماه 1402 ساعت 21
در گروه تعاملی رسانو
🌐 https://eitaa.com/joinchat/628621426Cf222dbed01
@mTatbiqy
32.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «نقش تقیّدات دینی زن و شوهر در کاهش خشونت خانگی»
📝 پروفسور دیوید دولاهیت، مدرّس نامدار دانشگاه استنفورد آمریکا: در سال 2005 میلادی مطالعهای تأمل برانگیز در حوزۀ «خشونت در خانواده» منتشر کرده است.
وی در این مقاله اذعان میکند که میزان خشونت خانگی در میان زوجهای مذهبی، کمتر است (There is less domestic violence among more religious couples) و مهارت حل تعارض زناشویی و وفاداری در زندگی در آنها، بیشتر.
📚 از توصیههای دائمیِ رسول خدا و اهلبیت دانشمندش به افرادی که فرزند دختر دارند آن است که "مهمترین" ویژگی مدنظر شما برای به ازدواج در آوردن دخترتان، «دینداری و تقوای خواستگار» باشد؛ تا ویژگیهای دیگری همچون ثروت و اصل و نسبِ او.
🔖 اما حدیثی شایان توجه در کتاب شریف مکارم الاخلاق [ص204] وجود دارد که امام حسن مجتبی علیه السلام با صراحت، علت اینهمه تأکید بر «مقیّد بودنِ خواستگار به دین» را بیان میکند:
(دخترت را به ازدواج مرد باتقوا دربیاور؛ چرا که فرد باتقوا [حتی] اگر هم [زمانی] دخترت را دوست نداشته باشد [حداقل] به او ظلم نمیكند.)
#خشونت_خانگی
#از_بزرگترین_مصادیق_ظلم_به_همسر
@mTatbiqy
📝 توضیح مطالعه
🔻 این مقالهٔ تامل برانگیز در حوزۀ «خشونت در خانواده» در سال 2005 در پایگاه رسمی Researchgate منتشر شده است.
عنوان این تحقیق «How Family Religious Involvement Benefits Adults Youth and Children and Strengthens Families» است؛ نوشتۀ محقق و مدرس نامدار دانشگاه استنفورد آمریکا و دانشمند حوزۀ زندگی خانواده: «پروفسور دیوید دولاهیت».
🔘 نویسندۀ این مقاله با آدرسدهی و استناد به مطالعات جمعیتی و انسانی متعدد اذعان میکند که نرخ طلاق در میان زوجهای مذهبی پایینتر و میزان رضایت زناشویی در آنان بیشتر است. میزان خشونت خانگی در میان زوجهای مذهبی کمتر است (There is less domestic violence among more religious couples) و مهارت حل تعارض زناشویی و وفاداری در زندگی در آنها، بیشتر.
✔️ قسمت جالب توجه این مقاله، بررسی ارتباط میان حضور و شرکت همسران در مراسمات مذهبی و نرخ طلاق است. زوجهایی که در مکانها و جلسات مذهبی شرکت میکنند 15 درصد نرخ طلاق پایینتری دارند؛ نسبت به زوجهایی که در اینگونه جمعها حضوری بهم نمیرسانند. وی با استناد به مطالعۀ برودی استونمن که در سال 1994 در مجله Journal of Marriage and the Family انتشار یافته خاطرنشان میکند که این کاهش طلاق صرفا بخاطر نگاه منفی افراد مذهبی نسبت به طلاق نیست، بلکه به علت آن است که زوجها هر چه مذهبیتر باشند مهارت ارتباطی و حل تعارض قویتری دارند.
🔘 این مقاله در قسمت نتیجهگیری، با اشاره به اینکه عقاید و اعمال مذهبی و دینی بر روابط زن و شوهری و خانوادگی تأثیر بسزایی میگذارد، از خانوادهها دعوت میکند که فضایی ایجاد کنند تا فرزندان بتوانند عقاید و محیط دینی و معنوی را تجربه کنند. همچنین از دولتها دعوت میکند که اگر به دنبال پایداری روابط زن و شوهری و خانوادگی در جامعه است سطح دینداری افراد را تقویت کند.
@mTatbiqy
👩❤️👨 از توصیههای دائمیِ رسول خدا و اهلبیت دانشمندش به افرادی که فرزند دختر دارند آن است که "مهمترین" ویژگی مدنظر شما برای به ازدواج در آوردن دخترتان، «دینداری و تقوای خواستگار» باشد؛ تا ویژگیهای دیگری همچون ثروت و اصل و نسبِ او.
1⃣ صحیحه حسین بن بشار واسطی از امام جواد علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ الْوَاسِطِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع أَسْأَلُهُ عَنِ النِّكَاحِ فَكَتَبَ إِلَيَّ مَنْ خَطَبَ إِلَيْكُمْ فَرَضِيتُمْ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ- إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
حسین بن بشار واسطی میگوید به امام جواد علیه السلام نامهای نوشتم و در مورد ازدواج از ایشان سوال پرسیدم. ایشان در پاسخ به من نوشتند: اگر کسی از شما (برای دخترانتان) خواستگاری کرد و دینداری و امانتداریاش را پسندیدید، پس دخترتان را به ازدواج او درآورید؛ و اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.
الکافی، ج5، ص347
2⃣ صحیحه علی بن مهزیار از امام جواد علیه السلام
سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَسْبَاطٍ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي أَمْرِ بَنَاتِهِ وَ أَنَّهُ لَا يَجِدُ أَحَداً مِثْلَهُ فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَمْرِ بَنَاتِكَ وَ أَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً مِثْلَكَ فَلَا تَنْظُرْ فِي ذَلِكَ رَحِمَكَ اللَّهُ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
علی بن مهزیار میگوید: علی بن اسباط در مورد ازدواج دخترانش و اینکه هیچ خواستگاری را همشأن خودش نمیبیند به امام جواد علیه السلام نامهای نوشت. حضرت در پاسخ به او نوشتند: آنچه در مورد دخترانت نوشتی و اینکه نوشتی کسی همانند و همشأن خودت پیدا نمیکنی را متوجه شدم. خدا تو را بیامرزد! در این زمینه معطّل نکن! چون رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
همان
3⃣ صحیحه ابراهیم بن محمد همدانی از امام جواد علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَذَانِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي التَّزْوِيجِ فَأَتَانِي كِتَابُهُ بِخَطِّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
ابراهیم بن محمد همدانی میگوید به امام جواد علیه السلام نامهای نوشتم و در مورد شوهر دادن دخترم از ایشان سوال پرسیدم. نامۀ آن حضرت با دستخط خودش به من رسید که در آن نوشته بودند: رسول خدا فرمود: «وقتی کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.»
همان
4⃣ روایت شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام:
قال ابو عبدالله ع ... إذا خطب إليك رجل رضيت دينه و خلقه و أمانته فزوّجه، فانّ اللّه يقول: إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردی (برای دخترت) از تو خواستگاری کرد و از دینداری و اخلاق و امانتداریاش رضایت داشتی، دخترت را بلافاصله به ازدواج او دربیاور که خدای متعال فرموده «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (اگر دستخالی و تنگدست هستند، خدا از سرِ بزرگواری بینیازشان میکند.)
المقنع، ص306
5⃣ روایت عمر بن علی از پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام:
رَوَى عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً وَ نَحْنُ عِنْدَهُ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَ دَنِيّاً فِي نَسَبِهِ قَالَ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِنَّكُمْ إِلاّٰ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي اَلْأَرْضِ وَ فَسٰادٌ كَبِيرٌ.
تهذیب الاحکام، ج7، ص394
ادامه دارد...
@mTatbiqy
بخش دوم روایات:
6⃣ روایت اسماعیل بن موسی بن جعفر از پدرش امام کاظم علیه السلام
أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير.
امام کاظم علیه السلام فرمود: رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و امانتداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
الجعفریات، ص89
7⃣ روایت مجاشعی از امام رضا علیه السلام:
بِإِسْنَادِهِ، (أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ، عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَيْهَقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ عَمْرٍو الْمُجَاشِعِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ. قَالَ الْمُجَاشِعِيُّ: وَ حَدَّثَنَاهُ الرِّضَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ آبَائِهِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ يَخْطُبُ إِلَيْكُمْ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسَادٌ عَرِيضٌ.
امام رضا علیه السلام فرمود: پیامبر اکرم فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و امانتداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
امالی طوسی، ص519
8⃣ روایت فضل الله راوندی از امام صادق علیه السلام:
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و امانتداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
النوادر، ص12
9⃣ روایت ابن ابی جمهور احسائی از رسول خدا:
فِي حَدِيثٍ آخَرَ عَنْهُ ص إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ- إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و اخلاقش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
عوالی اللئالی، ج3، ص340
🔟 روایت ابوالقاسم کوفی از رسول خدا:
أَبُو الْقَاسِمِ الْكُوفِيُّ فِي كِتَابِ الْإِسْتِغَاثَةِ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: مَنْ جَاءَكُمْ خَاطِباً تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دخترانتان) نزد شما آمد که دینداری و امانتداریاش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود میآید.
مستدرک الوسائل، ج14، ص189
1⃣1⃣ روایت فقه الرضا از امام رضا علیه السلام:
إِنْ خَطَبَ إِلَيْكَ رَجُلٌ رَضِيتَ دِينَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجْهُ وَ لَا يَمْنَعْكَ فَقْرُهُ وَ فَاقَتُهُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ... إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ.
امام رضا علیه السلام فرمود: اگر مردی (برای دخترت) از تو خواستگاری کرد و از دینداری و اخلاقش رضایت داشتی، دخترت را بلافاصله به ازدواج او دربیاور و به خاطر فقر و تنگدستیاش ازدواج آنان را بههم نزن که خدای متعال فرموده ... «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (اگر دستخالی و تنگدست هستند، خدا از سرِ بزرگواری بینیازشان میکند.)
الفقه المنسوب الی الامام الرضا علیه السلام، ص237
@mTatbiqy
📚 حدیثی شایان توجه در کتاب مکارم الاخلاق که امام حسن مجتبی علیه السلام در آن، به روشنی علت اینهمه تأکید بر «مقیّد بودنِ خواستگار به دین» را بیان میکند
مِنْ كِتَابِ تَهْذِيبِ اَلْأَحْكَامِ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ اِبْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا.
مردی نزد امام مجتبی علیه السلام آمد و در مورد ازدواج دخترش از امام مشورت خواست. امام حسن علیه السلام فرمود: دخترت را به ازدواج فردی باتقوا دربیاور. چرا که فرد باتقوا اگر دخترت را دوست داشته باشد اکرام و احترامش ميکند و [حتی] اگر هم [زمانی] دخترت را دوست نداشته باشد [حداقل] به او ظلم نمیكند.
مکارم الاخلاق، ص۲۰۴
@mTatbiqy
مهمترین مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث منتشرشده (۱)/ مطالعات بین المللی
📜 اطلاعات جالبی که در مورد مادر امام زمان در نسخ خطی امپراطوری بیزانس در کتابخانه برلین وجود دارد
🌊 امامی که چند قرن زودتر از هیئت رصد زمین ناسا از محل آب های زیرزمینی وسیع خبر داده بود
🔪 مطالعه ای که نشان میدهد قصاص در کشورهای دنیا، آمار قتل عمد را پایین آورده
🏢 تحقیق پروفسور رابرت گیفورد در مورد «بلندمرتبه سازی و بیماری های ناشی از اجنّه»
🧕 وزارت دادگستری آمریکا و مطالعه ای در زمینه «مسئله حجاب و امنیت زنان»
👩❤️👨 تحقیق پروفسور دیوید دولاهیت در مورد «نقش تقیّدات دینی زن و شوهر در کاهش خشونت خانگی»