بخش دوازدهم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حال تحقیق
فكیف بكم و أنّى تؤفكون و الكتاب بین أظهُركم زواجره قاهرة و أوامره لائحة و أعلامه بیِّنة و ادلته واضحة و برهانه مفصّل و آیته موصّل و تبیانه متصّل {بئس للظالمین بدلا} زعمتم خوف الفتنة ألا فی الفتنة سقطتم {و إنّ جهنّم لمحیطة بالكافرین} {و من یتبع غیر الإسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الآخرة من الخاسرین}
چهتان شده؟ چرا از مسیر حق منحرف شدهاید؟! در حالی که کتاب خدا، قرآن، هنوز میان شماست. کتابی که جوری محکم نهی میکند که چارهای برای توجیهکردن باقی نمیگذارد. به گونهای امر میکند که همه بفهمند. کتابی که وقتی میخواهد برای احكامش دلیل بیاورد به خوبی حرف میزند. همان کتابی که مفصّل استدلال میکند و پی در پی توضیح میدهد. بدانید! «بِئْسَ لِلظَّالِمينَ بَدَلاً» (بد جانشینی برای حکومت بر ظالمان انتخاب کردید) خیال کردید از ترس به فتنه نیافتادن امت پیامبر به غصب این جایگاه دست زدید؟! بدانید که همین الآن در درّۀ عمیق فتنه سقوط کردهاید «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكافِرينَ» (و جهنم اینقبیل کافران را در آتش خود محاصره میکند) «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ» (هرکه دنبال دینِ دیگری بهجز اسلام باشد، آن دین هرگز از او پذیرفته نمیشود و در آخرت هم سرمایۀ عمرش را باخته است.)
#اعلامه_بینه
#ادلته_واضحه
#برهانه_مفصل
@mTatbiqy
بخش سیزدهم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حال تحقیق
ثم لم تلبثوا أخذها الا أن تسكن فورتها تشربون حسوا فی ارتغاء و نصبر منكم على مثل حذّ المُدى و سحیق الطریق ثم ألآن تزعمون أن لا إرث أبی لی {أ فحكم الجاهلیة یبغون و من أحسن من الله حكما لقوم یوقنون} اُغلَب إرثیَه بالله یا أبابكر ترث أباك و لا أرِثَ أبی؟ لقد قلت{شیئا فریا}.
شما حتی صبر نکردید که شتر خلافت رام شود و تسلیمتان گردد و به بهانه گرفتن کف ـ از روى شیر ـ آن را به کلى تا ته سر کشیدید. ما هم چارهاى جز صبر کردن ندیدیم، مثل کسى شدهایم که خنجر بر گلوى او و نوک نیزه بر قلب او گذاشته شده است! عجیب این که شما الآن خیال میکنید که من ارثی از پدرم نمیبرم! «أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» (نکند دنبال قوانین دوران جاهلیتاید؟! برای گروهی که دنبال یقیناند، چه حکمی بهتر از حکم خداست؟!) آیا باید ارث من به زور گرفته شود؟ اى ابوبکر! به من پاسخ ده! تو میتوانی از پدرت ارث ببرى ولی من نمیتوانم؟ عجب حرف عجیب و غریبی میزنی!
#تشربون_حسوا_فی_ارتغا
@mTatbiqy
بخش چهاردهم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حال تحقیق
أ فعلى عَمدٍ تركتم كتاب الله تعالی و نبذتموه وراء ظهوركم إذ یقول الله عزّوجلّ {و ورث سلیمان داود} مع ما اقتصّ خبر یحیى بن زكریا اذ قال {فهب لی من لدنك ولیا یرثنی و یرث من آل یعقوب} و قال عزّوجلّ {و اولوا الأرحام بعضهم اولى ببعض فی كتاب الله} و قال تعالی {یوصیكم الله فی أولادكم للذكر مثل حظ الأنثیین} و زعمتم أن لا حُظوَةَ و لا ارث لی من أبی فخصّكم الله [بآیة] أخرج محمدا منها؟ أم تقولون ان أهل ملّتین لا یتوارثان؟ أ وَ لستُ و أبی صلّى الله علیه من أهل ملّة واحدة؟
آیا عمداً کتاب خدا را رها کرده و پشتِ سر انداختهاید؟! چون قرآن مىفرماید: «وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ» (سلیمان وارث داوود شد) و در داستان یحیى بن زکریا مىگوید: «فَهَبْ لي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا يَرِثُني وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ» (خداوندا! تو خودت فرزند لایقی به من ببخش که از من و همسرم ارث ببرد) و نیز بیان میکند: «أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ في كِتابِ اللَّهِ» (البته طبق کتاب خدا، فامیل و خویشاوندان در ارثبردن از همدیگر، مقدّماند بر دیگران.) و مىفرماید: «يُوصيكُمُ اللَّهُ في أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» (دربارۀ چگونگی ارثبردن بچههایتان، خدا اینطور به شما سفارش میکند: سهم پسر بهاندازۀ سهم دو دختر است.) شما خیال کردهاید که من هیچ بهره و ارثى از پدرم ندارم؟ یا میگویید خداوند آیهاى مخصوص شما نازل کرده است که پدرم را از آن خارج ساخته است؟! یا مىگویید: پیروان دو مذهب از یکدیگر ارث نمىبرند؛ و من با پدرم یک مذهب مشترک نداریم؟!
#خصکم_الله_بآیة_أخرج_محمدا_منها
@mTatbiqy
بخش پانزدهم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حال تحقیق
جرأة منكم و قطیعة الرحم و نكث العهد. فدونكها مخطومة مرحولة مزمومة تَلقاك یوم حشرك غدا فنعم الحَكَم الله و نعم الزعیم محمّد و الموعد القیامة و هناك تستوی الأقدام و یندم الظالمون و فی الساعة ما تؤفكون و {لكلّ نبأ مستقرّ و سوف تعلمون}.
این رفتارهای شما عهدشکنی شما با پیامبر است (که با او عهد بسته بودید با نزدیکانش به خوبی رفتار کنید) حالا این تو و این شتر خلافت، شترى مهارزده و آماده به حرکت، آن را بگیر و حرکت کن؛ ولی بدان که [عمل تو] با تو در روز قیامت ملاقات خواهد کرد. و چه خوب داوری است خدا! و چه خوب رهبری است پیامبر! و چه خوب محل قراری است قیامت! در قیامت، همۀ قدمها محکم برداشته نمیشوند، در قیامت، ظالمان پشیمان میشوند. و در آن ساعت، به دنیا بازگردانده نمیشوید تا عملتان را صحیح کنید. و «لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُون» (هر خبری بهوقتش اتفاق میافتد و بالاخره خواهید فهمید.)
#نعم_الحکم_الله
#نعم_الزعیم_محمد
#نعم_الموعد_القیامه
@mTatbiqy
بخش شانزدهم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حال تحقیق
ثم قامت صلوات الله علیها حتى أتت القبر قبر أبیها فأكبّت علیه و طفقت تبكی و تقول: «قد كان بعدك أنباء و هنبثة / لو كنت شاهدها لم یكثر الخطب - إنّا فقدناك فقد الأرض وابلها / و ارتدّ صحبك فاشهدهم و لا تعب - تجهمتنا طغام و استخفّ بنا / إذ غبت عنّا فکلّ الحق قد غصبوا – و کل قوم لهم قربا و منزلة / دون الاله من الاذنین مقترب - ابدی رجال لنا فحوی صدورهم / منهم غضابا و حالت دونک الکتب»
سپس از جای خود بلند شد و حرکت کرد تا به قبر پدرش رسید. خود را به روی قبر انداخت و به سختی گریه کرد و این اشعار را خواند: «قد كان بعدك أنباء و هنبثة / لو كنت شاهدها لم یكثر الخطب - إنّا فقدناك فقد الأرض وابلها / و ارتدّ صحبك فاشهدهم و لا تعب - تجهمتنا طغام و استخفّ بنا / إذ غبت عنّا فکلّ الحق قد غصبوا – و کل قوم لهم قربا و منزلة / دون الاله من الادنین مقترب - ابدی رجال لنا فحوی صدورهم / منهم غضابا و حالت دونک الکتب [/الترب]» (قصهها بود پس از مرگ تو و همهمهها / گر تو بودى ز كجا اين همه مشكل میشد / ما تو از دست بداديم و زمينى بىنم / شده و قوم تو مُرتَد و حضور تو كنون لازم شد / جمعی از مردم به ما بداخلاقی کردند و مقام را کوچک و سبک شمردند / چون تو امروز از ما غایب شدی حق ما را به زور از ما گرفتند / هر خانوادهای که نزد خدا مقام و جایگاه مخصوصی داشت، نزد بیگانگان احترام داشت، غیر از ما / مردانی از امت تو اسراری که در سینههایشان [مبنی بر بغض و کینۀ ما] بود را آشکار کردند / بلافاصله پس از اینکه خاک قبر، بین تو و ما فاصله انداخت).
#ابدی_رجال_لنا_فحوی_صدورهم
@mTatbiqy
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
💠 گزارش شفاهی از چندین مطالعه تطبیقی با موضوع روایات طبی 🎙 سخنرانی حجت الاسلام سعادتمند 🔸 با موضوع
لینک فایل تصویریِ با کیفیت از این جلسه در انتهای مطلب👆 اضافه شد.
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «تشدید بیماریهای روحی-روانی در ساختمانهای بلندمرتبه در مقایسه با خانههای ویلایی»
📝 پروفسور لارکومب؛ استاد برجسته دانشگاه ادیث کوان استرالیا، در تحقیقی که در سال 2019 با نام «High-Rise Apartments and Urban Mental Health—Historical and Contemporary Views» منتشر کرده، مقایسهای میان سلامت روان در ۱. "ساکنین ساختمانهای بلندمرتبه" با ۲. "ساکنین ساختمانهای کوتاه مرتبه یا ویلایی" انجام داده است. این مطالعه مروری نشان میدهد که مشکلات سلامت روان در گروه اول در مقایسه با گروه دوم تفاوت معناداری دارد. به صورت واضح، 58 درصد از ساکنان آپارتمان گرفتار مشکلات روحی-روانی و 35 درصد از آنان از انزوای اجتماعی رنج میبرند.
📚 در آیات قرآن و روایات معتبر شیعی: اولا یکی از دلایل نهی از بلندمرتبهسازی، حضور و سکونت اجنّه در خانههای بلندمرتبه عنوان شده و ثانیا یکی از آثار همنشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماریهای اعصاب و روان در انسان عنوان گردیده است.
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
@mTatbiqy
231206_2220.mp3
3.16M
🎙 جلسه نهم-۱۴۰۲/۱۰/۱۲
سخنرانی حجه الاسلام #سعادتمند
موضوع: محتوای بروز تبلیغی بر اساس آیات و روایات
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🎙جلسه اول - 16 مهر 1402
🎙جلسه دوم - 23 مهر 1402
🎙جلسه سوم - 30 مهر 1402
🎙جلسه چهارم - 7 آبان 1402
🎙جلسه پنجم - 14 آبان 1402
🎙جلسه ششم - 21 آبان 1402
🎙جلسه هفتم - 3 دی 1402
🎙 جلسه هشتم - 12 دی 1402
امور فرهنگی مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/masjedmarkaz
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🎙 جلسه نهم-۱۴۰۲/۱۰/۱۲ سخنرانی حجه الاسلام #سعادتمند موضوع: محتوای بروز تبلیغی بر اساس آیات و روایات
این سخنرانی های کوتاه در جمع فضلای مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور ایراد شده و مناسب همه عاشقان مکتب قرآن و عترت است که میخواهند از مطالعات تطبیقی در سخنان خود در جمع های مختلف استفاده کنند.
@mTatbiqy
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راوی جراحت های دشمن باشیم!
🔸 اگر میخواهیم متدینین سرخورده نشوند باید به آنان نشان دهیم که:
جنگ اُحُد، واکنشی است از سوی دشمن به آن زخمهایی که در جنگ بَدر به او زدهایم؛ کودک کُشی در کرمان واکنشی است به زخم هولناکی که از طوفانالاقصی خوردهاند!
🔗 حتما فیلم کامل ۲۲ دقیقهای مصاحبه را مشاهده فرمایید:
https://www.aparat.com/v/Mt4k6
@mTatbiqy