مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🎥 #مصاحبه_اختصاصی | با یهودیهای جهان ارتباط بگیریم! 🔸 آینده پژوهی قرآن به ما میفهماند که یهودیها
23.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خاخام یهودی در دفاع از خیزش دانشجویان آمریکایی؛ بیایید همه فریاد بزنیم: اسرائیل، تو نماینده مردم یهود نیستی!
@mTatbiqy
💠 پشهای را حکم فرمودم که خیز/خاکش اندر دیدۀ خودبین بریز!
#یادداشت ۴ - دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳
✍️ محمد سعادتمند
من از اینکه در قرآنم از پشه مثال بزنم خجالت نمیکشم! [۱] خودم میدانم که مثالهایم بعدا به انسانهای شریفی تطبیق میشود ولی برای اینکه قدرت خود را نشان دهم باید از موجودی کمتوان و کوچک مثال بزنم!
قدرتی مثل نمرود که در مقابل من طغیان کرده و میخواهد به جنگ من بیاید را -اگر بخواهم- میتوانم بهراحتی با یک پشه از بین ببرم. [۲]
وقتی ابراهیم بتشکنی کرد، نمرود دستور داد برای او گودالی درست کنند و ابراهیم را در آن آتش بزنند. ابراهیم را در آن آتش مهیب انداختند [۳] ولی دوست خودمان، ابراهیم را با سلامتی از آن مهلکه بیرون آوردیم؛ در عوضش نمرود را به ضعیفترین نیروهایمان واگذار کردیم. [۴] نمرود برای ابراهیم نقشه کشیده بود که او را از بین ببرد، ولی ما بازی را عوض کردیم: نمرود را به خودش و گرفتاریهای خودش مشغول کردیم. [۵]
امروز هم روزگاری است که نمرود زمانهتان[۶]، پیروان ابراهیم را در گودالی پر از آتش به نام غزه گیر انداخته و هولوکاست واقعی را با خیال راحت رقم میزند؛ به بهانه بتشکنی بزرگ آنان در طوفانالاقصی. اما من از جایی که فکرش را هم نمیکند: از دانشگاههای آمریکا، از اوهایو و هاروارد و استنفورد؛ به سراغش میآیم. کار را به جوانانی که هیچ سلاحی در دست ندارند سپردهام.
من اینگونهام! آنهایی که خیال میکنند جایشان مستحکم است و از سر شکمسیری شورِ ظلمکردن به دیگران را درمیآورند، خودم به سراغشان میروم، از جایی که فکر نمیکنند. [۷]
خواست تا لاف خداوندی زند/برج و باروی خدا را بشکند
پشهای را حکم فرمودم که خیز/خاکش اندر دیده خودبین بریز
[۱] إِنَّ أللهَ لا يَسْتَحْيي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً
سوره بقره، آیه ۲۶
[۲] امام صادق علیه السلام: و أهان بها جبارا تمرّد على الله و تجبر... فدخلت في منخره حتى وصلت إلى دماغه فقتلته
احتجاج (طبرسی)، ج۲، ص۸۶
[۳] امام صادق علیه السلام: لَمَّا کَسَرَ أَصْنَامَ نُمْرُودَ أَمَرَ بِهِ نُمْرُودُ فَأُوثِقَ وَ عَمِلَ لَهُ حَیْراً وَ جَمَعَ لَهُ فِیهِ الْحَطَبَ وَ أَلْهَبَ فِیهِ النَّارَ ثُمَّ قَذَفَ إِبْرَاهِیمَ ع فِی النَّارِ لِتُحْرِقَهُ
الکافی، ج۸، ص۳۷۱
[۴] فَسَلَّطَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَضْعَفَ خَلْقِهِ لِيُرِيَهُ قُدْرَتَهُ وَ عَظَمَتَهُ وَ هِيَ اَلْبَعُوضُ
احتجاج (طبرسی)، ج۲، ص۸۶
[۵] قالُوا حَرِّقُوهُ... أَرادُوا بِهِ كَيْداً فَجَعَلْناهُمُ الْأَخْسَرينَ
سوره انبیاء، آیه ۶۸ و ۷۰
[۶] برای آشنایی با نوعی از مبارزه با نمرود زمانه اینجا و اینجا را ببینید.
[۷] ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللهِ فَأَتاهُمُ اللهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا
سوره حشر، آیه ۲
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «تاثیر دعاکردن بر افزایش سلامت»
📝 پروفسور نیل کراوز - استاد جامعهشناسی و محقق سرشناس بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان آمریکا و یکی از ۲۵۰ دانشمند پراستناد علوم اجتماعی- در مقالهای با عنوان
«Praying for Others, Financial Strain, and Physical Health Status in Late Life»
تعداد ۱۲۵۸ نفر از ساکنین آمریکا را مورد بررسی قرار میدهد.
نتایج تحقیقات ایشان نشان داده که اثرات مخرب مشکلات مالی سخت، بر سلامت جسمانی افراد مسن که اغلب برای دیگران دعا می کنند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
📚 در روایات معتبر شیعی: دعاکردن، درمان تمام بیماریها و موجب افزایش رزق و روزی عنوان شده است.
@mTatbiqy
🤲 دعاکردن، درمان تمامی بیماریهاست.
مرحوم شیخ کلینی در کتاب الدعاء کافی، یک باب به همین عنوان نامگذاری کرده است:
بَابُ أنَّ الدُّعَاءَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ
1️⃣ موثقه اسباط از امام صادق علیه السلام
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي قَالَ: عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ.
از دعا غافل مشو؛ چون دعاکردن موجب شفا یافتن از هر بيمارى است.
الکافی، ج6، ص413
2️⃣ روایت علاء بن كامل از امام صادق علیه السلام
عَنْ عَلاَءِ بْنِ كَامِلٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ .
از دعا غافل مشو؛ چون دعاکردن موجب شفا یافتن از هر بيمارى است.
الکافی، ج2، ص470
3️⃣ روایت محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي هَذِهِ اَلْحَبَّةِ اَلسَّوْدَاءِ مِنْهَا شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلاَّ اَلسَّامَ فَقَالَ نَعَمْ ثُمَّ قَالَ أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِمَا فِيهِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ حَتَّى اَلسَّامِ قُلْتُ بَلَى قَالَ اَلدُّعَاءُ.
محمد بن مسلم میگوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم آیا رسول خدا در مورد همین سیاهدانه [که ما میشناسیم] فرمودهاند که شفای همه بیماریهاست جز مرگ؟ امام علیه السلام پاسخ داد: بله. در ادامه فرمود: حالا میخواهی من تو را به چیزی راهنمایی کنم که شفای همه بیماریهاست حتی مرگ؟ عرض کردم: بله. فرمود: دعاکردن.
فلاح السائل (سید بن طاووس)، ص28
4️⃣ روایت قطب الدین راوندی از امام صادق علیه السلام:
قَالَ ع عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ [وَ] إِذَا دَعَوْتَ فَظُنَّ أَنَّ حَاجَتَكَ بِالْبَاب.
از دعا غافل نشوید که شفای همه بیماریهاست و وقتی دعا میکنید [انقدر حسن ظن به خدا داشته باشید که] تصور کنید حاجتتان درب خانهتان رسیده است.
الدعوات، ص18
@mTatbiqy
سلام و عرض ادب خدمت همه همراهان گرامی کانال مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
به جهت اینکه این مجموعه، کاملا مردمی بوده و همیشه با کمکهای شما مومنین در تولید و انتشار مطالب تا اینجا جلو آمده موظف به ارائه توضیحاتی به شما سروران خود هستیم.
این مجموعه _که صرفا با انگیزههای دینیِ برخاسته از دلبستگی به قرآن کریم و عشق به خاندان پیامبر رحمت تشکیل شده و جلو میرود_؛ چنانچه تا بحال دیدهاید: همیشه به دنبال آن بوده که سراغ کارهای انجامنشده یا روی زمین مانده در عرصه قرآن و حدیث برود. و این یعنی مطالب ما ناچارا همه باید تولیدی باشد.
با توجه به بضاعت کم ما و از آنطرف، موضوع حساس کار که قرآن و عترت است ظرافتهای پرتعدادی جزو دستورالعملهای ما حساب میشود که ناگزیر از رعایت همه آنها در روند تحقیقات هستیم. رعایت این دستورالعملها طبیعتا سرعت تولید و انتشار مطالب را کُندتر از سرعت معمول انتشار مطلب در عرصه فضای مجازی میکند.
حتما این سرعت کم ما را به جهت ملاحظات زیادی که کار ما دارد درک میکنید.
و اما یک خبر...
همراهان قدیمی ما احتمالا حدس زدهاند که وقتی ما مدتی سکوت میکنیم یعنی در حال کارکردن بر روی پروژههای سنگین و مختلف هستیم که بزودی با دست پُر برگردیم.
درست حدس زدهاید!
بزودی خبر خوشی از این کانال دریافت میکنید.
با ما همراه باشید...
💠 نظام تصمیمسازیِ جمهوریِ شهید!
#یادداشت ۵ - پنجم خرداد ۱۴۰۳
✍ محمد سعادتمند
پیمودن بیش از ۴۰ هزار کیلومتر برای سفرهای استانی و برای شنیدن سخن مردم سرزمینش در دورترین نقاط باعث شد مُزدش را در کوههای ورزقان به او اعطا کنند.
او برای ساختن نظام تصمیمسازیش درستترین تصمیم را گرفت: گرفتن نظر آحاد مردم. و خدا هم او را در همین راه مقدس به فیض شهادت رساند.
یکی از تفاوتهای اصلی در سیره انبیاء و در منش طاغوتها همین است: انبیاء و اولیای الهی امر شدهاند که دائما با نخبگان و مردمی که مواجببگیر دولتش نیستند مشورت کنند[۱] ولی طاغوتها یک گروه محدود کنار خود دارند و همیشه با همان مَلَأْ ها مشورت کرده و بدون اجازه آنان آب نمیخورند.[۲]
امیرالمؤمنین علیهالسلام به کارگزاران خود اینگونه استدلال میفرمود: اگر در پشت درهای بسته (و فقط با کمک افرادی معدود) تصمیم بگیرید و در دسترس آحاد مردم نباشید دغدغههای مردم و حتی مشکلات اصلی کشور را دقیق متوجه نمیشوید.[۳]
در واقعه عاشورا نقش همین ملأ ها و افراد به اصطلاح دانشمند که کنار حاکمان تصمیمسازی میکنند به خوبی پیداست؛ چنانچه زینب کبری سلام الله علیها در شام پس از آنکه در مورد شخصیت یزید ملعون و پدرش معاویه افشاگری میکند سخن از فرد یا جریان سومی به میان میآورد که به تسویل و وارونهجلوهدادن اوضاع برای یزید اقدام کردهاند.[۴] گفتگوی سرجون یهودی با یزید برای راضیکردنش به قتل سیدالشهدا کاملا هویدای همین فردِ سوم است.
یک تقابل مهم بین دوستان خدا با دشمنان خدا در حکمرانی وجود دارد: مردم و نخبگانشان را هم در تصمیمسازی دخیل میکنید یا فقط اکتفا به افراد، گروهها یا حتی سازمانهای خاص[۵]؟ این سوال همه ما در انتخاباتِ جانشینی شهید جمهور باید باشد.
شهید رئیسی انتخاب کرد و مزد این انتخابش را هم گرفت. ما هم برای جایگزین او باید انتخاب کنیم: افرادی که در مدیریتهای قبلیشان پیوسته در میان مردم بودهاند یا آنان که فقط در گروههای علمیِ خاصی پیدایشان میشود.
[۱] فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
آیه ۱۵۹ سوره آل عمران
[۲] قالَتْ یا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي ما کُنْتُ قاطِعَةً أَمْراً حَتّى تَشْهَدُونِ (بلقیس گفت: عالىجنابان، به من مشورت دهيد كه در اين موقعيت چه بايد بكنم. بناى من اين نبوده و نيست كه بىحضور شما تصميمى بگيرم.)
آیه ۳۲ سوره نمل
اگر اطلاعات بیشتری از این آیات میخواهی اینجا را ببین.
[۳] فَلاَ تُطَوِّلَنَّ احْتِجَابَکَ عَنْ رَعِيَّتِکَ، فَإِنَّ احْتِجَابَ الْوُلاَةِ عَنِ الرَّعِيَّةِ قِلَّةُ عِلْم بِالاُْمُورِ فَيَصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْکَبِيرُ، وَ يَعْظُمُ الصَّغِيرُ.
نامه ۵۳ نهج البلاغه
[۴] و سيعلم من سوّل لك و مكّنك من رقاب المسلمين بئس للظالمين بدلا
اللهوف(سیدبنطاووس)، ص۱۰۷
[۵] سازمانهایی مثل برنامه و بودجه و مراکزی مثل مرکز بررسیهای استراتژیک و ...
@mTatbiqy
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
سلام و عرض ادب خدمت همه همراهان گرامی کانال مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث به جهت اینکه این مجموعه، کام
⚡️ بزودی در همین کانال منتشر میشود...
@mTatbiqy
💠 چگونه مُردن؛ مسئله این است!
✍ محمد سعادتمند
#یادداشت ۶ - نهم خرداد ۱۴۰۳
آن کاندیداهایی که جلوی چشم میلیونها بیننده تلویزیونی آبروی دیگران را میبرند و از گناهکردن ابایی ندارند خیال میکنند نوع مُردنشان با سید ابراهیم رئیسی یکی است؟[۱] مرد مؤمنی که در مقابل تهمتها سعه صدرش را از دست نداد و دنبال خدمت بیحاشیه و شبانهروزی به مردم بود. سید ابراهیم، بنده عزیزمان را به آرزویش، شهادت رساندیم و مردم ایران را با شهادتِ او به بصیرت؛ شما چه؟
دیدید با نوع شهادتش، ممات (مرگ) او را چگونه رقم زدیم؟ جان او را در دامنه کوههای بلند، در دورافتادهترین سرزمینها گرفتیم؛ حتی دورافتادهتر از روستاهای اطراف ورزقان. قلب همه را موقعی لرزاندیم که فهمیدند حین تلاش مجاهدانه برای حل مشکلات مردم پیکر تماما سوختهی او ساعتها زیر آسمان روی زمین مانده بود.
به مولایتان علی بن ابیطالب علیه السلام نگاه کنید! حتی برخی از مذهبیها -بجای آنکه با او همکاری کنند تا دستش برای جلوبردن دین خدا در جامعه بازتر شود- به او تهمت بیدینی میزدند[۲] چه رسد به غیرمذهبیها. اما علی، بندهی عزیز ما، صبوری کرد و خشمگین نشد و به خود گفت: صبر کن! جواب توهینهایشان را نده که وعده خدا حق است![۳] کدام وعده؟ همان که گفته بودیم: حتما از مؤمنین دفاع میکنیم.[۴]
و ما با نوع شهادتش، ممات (مرگ) او را طوری رقم زدیم تا دل همه دوستان و دشمنانش بلرزد.[۵] در محراب مسجد، در حال نماز و در حالت سجده. در عمیقترین لحظهی دینداری جانش را گرفتیم تا آنان که تهمتها به او را باور کرده بودند[۶] مبهوت شوند. ما جبران میکنیم، در کوران حوادث خدایتان را فراموش نکنید. مثل علی باشید و مثل پیرو راستینش سید ابراهیم رئیسی...
#رونوشت_به_کاندیداهای_انتخابات_پیشرو
[۱] أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما يَحْكُمُونَ. (آيا زشتكارها خيال مىكنند كه آنها را با مؤمنان درستكار يكى مىكنيم؟ بهطورىكه زندگى و مرگشان مثل زندگى و مرگ درستكاران باشد؟! بد قضاوتى مىكنند!)
سوره جاثیه، آیه ۲۱
[۲] ابن کَواء یَشکُری موقعی که امیرالمؤمنین به مسجد آمد با جسارت فریاد زد: تو مشرک و کافر هستی! مولا سکوت کرد تا او فحشهایش را بدهد. به خیال باطلِ خودش، میخواست بگوید امیرالمؤمنین علیه السلام با پذیرش حَکَمیت کافر شده!
شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید)، ج۲، ص۳۱۱
[۳] فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذينَ لا يُوقِنُونَ (صبورى كن كه وعدۀ خدا حق است. مبادا كسانى كه به وعدههاى خدا يقين ندارند، تو را [با حرفهای تلخشان] بهم بریزند!)
سوره روم، آیه ۶۰
[۴] إِنَّ اللهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا (خدا، خودش از مومنین دفاع میکند.)
سوره حج، آیه ۳۸
[۵] لَمَّا كَانَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي قُبِضَ فِيهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِرْتَجَّ اَلْمَوْضِعُ بِالْبُكَاءِ وَ دَهِشَ اَلنَّاسُ كَيَوْمَ قُبِضَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ (اُسَيْد بن صفوان يار رسول خدا میگويد روزى كه اميرالمؤمنين به شهادت رسید، كوفه از ضجّه و گريه به لرزه افتاد و مردم از خود بيخود شدند دقیقا مثل روزى كه پيغمبر از دنيا رفته بود.)
کمال الدین (شیخ صدوق)، ج۲، ص۳۸۸
[۶] به عنوان نمونه لشکریان معاویه در جنگ صفین به بینمازبودن مولا و یارانش تصریح میکردند!
وقعه صفین، ص۳۵۴
@mTatbiqy
کتاب دویست و هفتاد درمان.pdf
6.87M
💠 کتاب "دویست و هفتاد درمان"
🔹 ترجمه ۲۷۰ روایت منحصربهفرد از کتاب طبالصادقین علیهم السلام
🪶 به روایت: هارون بن موسی تَلَّعُکْبَري رحمة الله علیه (۳۸۵ ق)
✍ مسئول ترجمه: محمد سعادتمند
📜 روایاتی که پس از چند قرن در دسترس شیعیان قرار گرفته است.
📚 آخرین عالمی که این کتاب را دیده و به آن ارجاع داده، مرحوم شهید اول (۷۸۶ ق) بوده است.
@mTatbiqy
صوتی ج 9~2.mp3
28.92M
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🎥 فیلم #پیش_نشست «واکاوی تعطیلی روز شنبه از منظر اسلام و یهود» در صفحه آپارات بارگذاری شد:
🌐 https://aparat.com/v/piu1jyc
با حضور:
👤 حجتالاسلام والمسلمین محسن عبدلی گراوند
👤 حجتالاسلام والمسلمین محمد سعادتمند
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🎥 فیلم #پیش_نشست «واکاوی تعطیلی روز شنبه از منظر اسلام و یهود» در صفحه آپارات بارگذاری شد: 🌐 https:
حتما این فیلم را کامل ببینید!
این ارائهی مشترک، مسئله را از منظر قرآن و روایات اهلبیت علیهم السلام و با تطبیق بر تورات تحلیل کرده است.
@mTatbiqy