eitaa logo
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
2.5هزار دنبال‌کننده
27 عکس
33 ویدیو
13 فایل
مطالعات فرامتنی و بین المللی قرآن و حدیث در انتشار اینگونه مطالعات جدید ما را یاری دهید. مطالب خود را به @Tolueharekat ارسال کنید. کانال تلگرام: t.me/mTatbiqy
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام تصمیم‌سازیِ جمهوریِ شهید! ۵ - پنجم خرداد ۱۴۰۳ ✍ محمد سعادتمند پیمودن بیش از ۴۰ هزار کیلومتر برای سفرهای استانی و برای شنیدن سخن مردم سرزمینش در دورترین نقاط باعث شد مُزدش را در کوه‌های ورزقان به او اعطا کنند. او برای ساختن نظام تصمیم‌سازی‌ش درست‌ترین تصمیم را گرفت: گرفتن نظر آحاد مردم. و خدا هم او را در همین راه مقدس به فیض شهادت رساند. یکی از تفاوت‌های اصلی در سیره انبیاء و در منش طاغوت‌ها همین است: انبیاء و اولیای الهی امر شده‌اند که دائما با نخبگان و مردمی که مواجب‌بگیر دولتش نیستند مشورت کنند[۱] ولی طاغوت‌ها یک گروه محدود کنار خود دارند و همیشه با همان مَلَأْ ها مشورت کرده و بدون اجازه آنان آب نمی‌خورند.[۲] امیرالمؤمنین علیه‌السلام به کارگزاران خود اینگونه استدلال می‌فرمود: اگر در پشت درهای بسته (و فقط با کمک افرادی معدود) تصمیم بگیرید و در دسترس آحاد مردم نباشید دغدغه‌های مردم و حتی مشکلات اصلی کشور را دقیق متوجه نمی‌شوید.[۳] در واقعه عاشورا نقش همین ملأ ها و افراد به اصطلاح دانشمند که کنار حاکمان تصمیم‌سازی می‌کنند به خوبی پیداست؛ چنانچه زینب کبری سلام الله علیها در شام پس از آنکه در مورد شخصیت یزید ملعون و پدرش معاویه افشاگری می‌کند سخن از فرد یا جریان سومی به میان می‌آورد که به تسویل و وارونه‌جلوه‌دادن اوضاع برای یزید اقدام کرده‌اند.[۴] گفتگوی سرجون یهودی با یزید برای راضی‌کردنش به قتل سیدالشهدا کاملا هویدای همین فردِ سوم است. یک تقابل مهم بین دوستان خدا با دشمنان خدا در حکمرانی وجود دارد: مردم و نخبگانشان را هم در تصمیم‌سازی دخیل می‌کنید یا فقط اکتفا به افراد، گروه‌ها یا حتی سازمان‌های خاص[۵]؟ این سوال همه ما در انتخاباتِ جانشینی شهید جمهور باید باشد. شهید رئیسی انتخاب کرد و مزد این انتخابش را هم گرفت. ما هم برای جایگزین او باید انتخاب کنیم: افرادی که در مدیریت‌های قبلی‌شان پیوسته در میان مردم بوده‌اند یا آنان که فقط در گروه‌های علمیِ خاصی پیدایشان می‌شود. [۱] فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ آیه ۱۵۹ سوره آل عمران [۲] قالَتْ یا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي ما کُنْتُ قاطِعَةً أَمْراً حَتّى تَشْهَدُونِ (بلقیس گفت: عالى‌جنابان، به من مشورت دهيد كه در اين موقعيت چه بايد بكنم. بناى من اين نبوده و نيست كه بى‌حضور شما تصميمى بگيرم.) آیه ۳۲ سوره نمل اگر اطلاعات بیشتری از این آیات می‌خواهی اینجا را ببین. [۳] فَلاَ تُطَوِّلَنَّ احْتِجَابَکَ عَنْ رَعِيَّتِکَ، فَإِنَّ احْتِجَابَ الْوُلاَةِ عَنِ الرَّعِيَّةِ قِلَّةُ عِلْم بِالاُْمُورِ فَيَصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْکَبِيرُ، وَ يَعْظُمُ الصَّغِيرُ. نامه ۵۳ نهج البلاغه [۴] و سيعلم من سوّل لك و مكّنك من رقاب المسلمين بئس للظالمين بدلا اللهوف(سیدبن‌طاووس)، ص۱۰۷ [۵] سازمان‌هایی مثل برنامه و بودجه و مراکزی مثل مرکز بررسی‌های استراتژیک و ... @mTatbiqy
⚡️ بزودی در همین کانال منتشر می‌شود... @mTatbiqy
چگونه مُردن؛ مسئله این است! ✍ محمد سعادتمند ۶ - نهم خرداد ۱۴۰۳ آن کاندیداهایی که جلوی چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی آبروی دیگران را می‌برند و از گناه‌کردن ابایی ندارند خیال می‌کنند نوع مُردن‌شان با سید ابراهیم رئیسی یکی است؟[۱] مرد مؤمنی که در مقابل تهمت‌ها سعه صدرش را از دست نداد و دنبال خدمت بی‌حاشیه و شبانه‌روزی به مردم بود. سید ابراهیم، بنده عزیزمان را به آرزویش، شهادت رساندیم و مردم ایران را با شهادتِ او به بصیرت؛ شما چه؟ دیدید با نوع شهادتش، ممات (مرگ) او را چگونه رقم زدیم؟ جان او را در دامنه کوه‌های بلند، در دورافتاده‌ترین سرزمین‌ها گرفتیم؛ حتی دورافتاده‌تر از روستاهای اطراف ورزقان. قلب همه را موقعی لرزاندیم که فهمیدند حین تلاش مجاهدانه برای حل مشکلات مردم پیکر تماما سوخته‌ی او ساعت‌ها زیر آسمان روی زمین مانده بود. به مولایتان علی بن ابی‌طالب علیه السلام نگاه کنید! حتی برخی از مذهبی‌ها -بجای آنکه با او همکاری کنند تا دستش برای جلوبردن دین خدا در جامعه بازتر شود- به او تهمت بی‌دینی می‌زدند[۲] چه رسد به غیرمذهبی‌ها. اما علی، بنده‌ی عزیز ما، صبوری کرد و خشمگین نشد و به خود گفت: صبر کن! جواب توهین‌هایشان را نده که وعده خدا حق است![۳] کدام وعده؟ همان که گفته بودیم: حتما از مؤمنین دفاع می‌کنیم.[۴] و ما با نوع شهادتش، ممات (مرگ) او را طوری رقم زدیم تا دل همه دوستان و دشمنانش بلرزد.[۵] در محراب مسجد، در حال نماز و در حالت سجده. در عمیق‌ترین لحظه‌ی دینداری جانش را گرفتیم تا آنان که تهمت‌ها به او را باور کرده بودند[۶] مبهوت شوند. ما جبران می‌کنیم، در کوران حوادث خدایتان را فراموش نکنید. مثل علی باشید و مثل پیرو راستینش سید ابراهیم رئیسی... [۱] أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما يَحْكُمُونَ. (آيا زشتكارها خيال مى‌كنند كه آن‌ها را با مؤمنان درستكار يكى مى‌كنيم‌؟ به‌طورى‌كه زندگى و مرگ‌شان مثل زندگى و مرگ درستكاران باشد؟! بد قضاوتى مى‌كنند!) سوره جاثیه، آیه ۲۱ [۲] ابن کَواء یَشکُری موقعی که امیرالمؤمنین به مسجد آمد با جسارت فریاد زد: تو مشرک و کافر هستی! مولا سکوت کرد تا او فحش‌هایش را بدهد. به خیال باطلِ خودش، می‌خواست بگوید امیرالمؤمنین علیه السلام با پذیرش حَکَمیت کافر شده! شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید)، ج۲، ص۳۱۱ [۳] فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذينَ لا يُوقِنُونَ (صبورى كن كه وعدۀ خدا حق است. مبادا كسانى كه به وعده‌هاى خدا يقين ندارند، تو را [با حرف‌های تلخ‌شان] بهم بریزند!) سوره روم، آیه ۶۰ [۴] إِنَّ اللهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا (خدا، خودش از مومنین دفاع می‌کند‌‌.) سوره حج، آیه ۳۸ [۵] لَمَّا كَانَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي قُبِضَ فِيهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِرْتَجَّ اَلْمَوْضِعُ بِالْبُكَاءِ وَ دَهِشَ اَلنَّاسُ كَيَوْمَ قُبِضَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ (اُسَيْد بن صفوان يار رسول خدا می‌گويد روزى كه اميرالمؤمنين به شهادت رسید، كوفه از ضجّه و گريه به لرزه افتاد و مردم از خود بيخود شدند دقیقا مثل روزى كه پيغمبر از دنيا رفته بود.) کمال الدین (شیخ صدوق)، ج۲، ص۳۸۸ [۶] به عنوان نمونه لشکریان معاویه در جنگ صفین به بی‌نمازبودن مولا و یارانش تصریح می‌کردند! وقعه صفین، ص۳۵۴ @mTatbiqy
کتاب دویست و هفتاد درمان.pdf
6.87M
💠 کتاب "دویست و هفتاد درمان" 🔹 ترجمه ۲۷۰ روایت منحصربه‌فرد از کتاب طب‌الصادقین علیهم السلام 🪶 به روایت: هارون بن موسی تَلَّعُکْبَري رحمة الله علیه (۳۸۵ ق) ✍ مسئول ترجمه: محمد سعادتمند 📜 روایاتی که پس از چند قرن در دسترس شیعیان قرار گرفته است. 📚 آخرین عالمی که این کتاب را دیده و به آن ارجاع داده، مرحوم شهید اول (۷۸۶ ق) بوده است. @mTatbiqy
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 توضیحات حجت‌الاسلام محمد سعادتمند پیرامون این کتاب 🎙 صوت جلسه نهم از سلسله جلسات "تحقیقات جدید در عرصه روایات طبی" 📆 مورخه ۵ خرداد ۱۴۰۳ 🌐 دانشگاه شافیه 🔶 برای همراهی با ادامه جلسات به این آدرس و همچنین دستیابی به صوت و تصویر جلسات گذشته به اینجا مراجعه فرمایید. @mTatbiqy
🎥 فیلم «واکاوی تعطیلی روز شنبه از منظر اسلام و یهود» در صفحه آپارات بارگذاری شد: 🌐 https://aparat.com/v/piu1jyc با حضور: 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عبدلی گراوند 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سعادتمند 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: 📝 @FarajNezhad110
حتما این فیلم را کامل ببینید! این ارائه‌ی مشترک، مسئله را از منظر قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم السلام و با تطبیق بر تورات تحلیل کرده است. @mTatbiqy
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آیا می‌دانید ائمه‌ی نار (پیشوایانی که جامعه را به سمت آتش جهنم می‌برند) در قرآن کریم به چه کسانی گفته می‌شود؟ 🔹 عَنْ أَبِي‌عَبْدِاَللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اَلْأَئِمَّةَ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِمَامَانِ قَالَ اَللَّهُ: «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا» لاَ بِأَمْرِ اَلنَّاسِ يُقَدِّمُونَ أَمْرَ اَللَّهِ قَبْلَ أَمْرِهِمْ وَ حُكْمَ اَللَّهِ قَبْلَ حُكْمِهِمْ قَالَ «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى اَلنّٰارِ» يُقَدِّمُونَ أَمْرَهُمْ قَبْلَ أَمْرِ اَللَّهِ وَ حُكْمَهُمْ قَبْلَ حُكْمِ اَللَّهِ وَ يَأْخُذُونَ بِأَهْوَائِهِمْ خِلاَفَ مَا فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: لفظ امام در قرآن به دو معنا بکار رفته: 1⃣ افرادی که: «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا» (جامعه را با دست‌فرمان خداوند جلو می‌برند)* نه با میل مردم. و عِلم و حُکم خداوند را مقدّم بر میل مردم قرار می‌دهند. 2⃣ کسانی که: «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى اَلنّٰارِ» (جامعه را به سمت گرفتاری و آتشِ قهرِ خدا می‌برند.)** و میل مردم را به عِلم و حُکم خداوند مقدّم می‌کنند و برخلاف آنچه در کتاب خدا هست و براساس هوی و هوس مردم عمل می‌کنند. الکافی، ج۱، ص۲۱۶ * سوره انبیاء، آیه۷۳ ** سوره قصص، آیه۴۱ ✍ این عاقبت مسئولینی است که از حرف نوی انقلاب اسلامی آگاهی ندارند. برای آشنایی بیشتر با نقش مردم در حکمرانی اسلامی به عنوان نمونه اینجا، اینجا و اینجا را ببینید. @mTatbiqy
هدایت شده از جامعه مجاهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مثل سید ابراهیم باشید و مثل مولای علی ابن ابی طالب علیه السلام ▫️حجت‌الاسلام : رئیسی دنبال خدمت بی حاشیه بود! ــــــــــــــــــــــــ جامعهٔ مجاهد ویژه کنش‌گران انتخابات eitaa.com/j_mojahed
💠 روایتی از رفتار امام باقر علیه‌السلام که تا به‌حال تصور میشد در کتابی در قرن ۱۴ نقل شده، در قرن ۶ قمری پیدا شد... 🔹 آنچه مرحوم قزوینی (۱۳۳۰ ق) در تذکرة الذاکرین آورده را قطب الدین راوندی (۵۸۳ ق) در مکارم الاخلاق نقل کرده است! 👈 اینجا را ببینید.
💠 روایتی از رفتار امام باقر علیه‌السلام که تا به‌حال تصور میشد در کتابی در قرن ۱۴ نقل شده، در قرن ۶ پیدا شد... 🔹 آنچه مرحوم قزوینی (۱۳۳۰ ق) در تذکرة الذاکرین آورده را قطب الدین راوندی (۵۸۳ ق) در مکارم الاخلاق نقل کرده است! 1⃣ تذکرة الذاکرین، واعظ قزویني، ص۱۸: مروی‌ست جنازه‌ای آوردند که حضرت امام محمد باقر علیه السلام بر او نماز کند. چون حضرت حاضر شد، یکی از دوستان به حضرت عرض کرد: قربانت! آیا شما بر این جنازه نمازمی‌گزارید و حال آن که این شخص مدّت‌العمر به ملاهی و مناهی و معاصی به سر می‌برد؟ حضرت فرمود: "چون چنین است، نماز نمی‌گزارم. بیایید [جنازه را] بردارید." حضرت روانه منزل شد. کسی دیگر از اصحاب آن حضرت پیش آمد. عرض‌کرد: یابن رسول‌الله! راست است این شخص معصیت‌کار و لا ابالی بود؛ اما در اغلب مجالس و محافل، من حاضر بودم و می‌دیدم ذکر مصائب و نوائب جدّ غریبت حسین که می شد، این مرد بی‌اختیار بر غریب‌الغربا اشک می‌ریخت! تا حضرت این‌ کلام را شنید، برگشت و فریاد کرد: "مبرید. بیاورید جنازه دوست ما و محبّ ما را که عزادار جدّ من بوده." پس حضرت ایستاد نماز کرد، و خود، تشییع جنازه کرد، و پای جنازه را به دوش گرفت، تا قبرستان همراهی کرد، و نشست تلقین خواند. مُرده را به خاک سپرد. از جا برخاست. فرمود: "به خدا قسم از سر قبر وی برنخاستم الّا آن که دیدم ملائکه با طبق های نور وارد قبر دوست ما شدند، بعد برخاستم." 2⃣ مکارم الاخلاق قطب الدین راوندی، حدیث ۳۹۹ دخل علی الباقر علیه السلام قومٌ مات لهم میّتٌ فقالوا نحبّ أن تصلّی علیه، فأطرق ملیّاً ثم قال: انطلقوا فواروا صاحبکم، فخرجوا کأنّما یُسفَی فی وجوههم الموت. فقال له رجل: إنّه کان مُسرفاً علی نفسه و لکن قد کانت فیه خصلة: ما ذکرتم عنده الا فاضت عیناه، فقال علیه السلام: الله اکبر! زَلَّت له قدمٌ و ثبتت له اُخری. ثم قام فصلّی علیه و قام علی قبره حتّی دفن. گروهی بر امام باقر علیه السلام وارد شدند که به تازگی کسی از آنها از دنیا رفته بود. به امام عرض کردند می‌خواهیم شما بر او نماز میّت بخوانید. امام علیه السلام مدتی سرش را پایین انداخته و سپس فرمودند: [بر او نماز نمی‌خوانم؛] بروید و میت‌تان را هم ببرید! آن جماعت از نزد امام خارج شدند در حالی که [از ناراحتی] انگار گَرد مرگ بر چهره‌هایشان پاشیده شده بود! مردی از آنها [نزد امام برگشت و] عرض کرد: درست است که او بسیار گنهکار بود ولی یک ویژگی مهم در او وجود داشت: مناقب و مصایب شما اهل بیت پیامبر نزد او گفته نمی‌شد مگر اینکه اشک از چشمانش جاری می‌گشت. امام باقر علیه السلام تا این را شنیدند فرمودند: الله اکبر! یک قدمش [در گناه‌کردن‌هایش] لغزیده و قدم دیگرش [در گریه کردن بر ما] با ثبات بوده است. سپس بلند شدند و رفتند بر او نماز خواندند و تا موقع دفن بر سر قبر او ماندند. نسخه خطی «مکارم الاخلاق قطب الدین راوندی» در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، حدیث ۳۹۹ @mTatbiqy