eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.3هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
612 ویدیو
66 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹متاسفانه باید گفت: در نگاه بسیاری از نهادهای حاکمیتی آخوند خوب یعنی آن کسی که خوب بلد است وضع موجود را کند و ماله بکشد! تمام تلاشم این بوده ضمن انقلابی بودن، اینگونه نباشم. 🔻امروز بیش از هر زمان لازم است برای اصلاح  با خود عملکرد را نقد بنیادین کرد eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب ج1.mp3
11.37M
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب اول 🔹مشهد، هیئت نخبگانی آل یاسین، دی ۱۴۰۱ -الزامات خوانش سنتی از زن زندگی -الزامات خوانش زن اجتماعی از زن زندگی -الگوی سوم، جمع بین زندگی و فعالیت اجتماعی -دو مبنای فلسفی در این بحث ۱: اصالت با نفس( روح) است نه بدن ۲: نفس نه مذکر است نه مونث -منشا و جایگاه تولید ارزش ها و ضد ارزش ها در انسان مذکر و مونث نیست -نقدی بر تحلیل "جنبش بدن مندی" در اتفاقات اخیر -چرخه مصرف و تولید در عالم مدرن و نسبت آن با بدن مندی -کالا شدن بدن و موضوعیت پیدا کردن بدن زن در مصرف گرایی 🔻خلاصه متن سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/2904 🎙 @m_amin_rezai
15.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽🎬مروری گذرا بر شب اول هیئت فاطمیه 📌 ارائه حجت الاسلام رضایی: فاطمه س؛ زنِ زندگی، زنِ انقلاب 🔸️همراه با میزبانی از پیکر مطهر شهید گمنام 🆔️@kf_yasin @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب #جلسه اول 🔹مشهد، هیئت نخبگانی آل یاسین، دی ۱۴۰۱ -الزامات خوانش سنتی از
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب اول 🔹مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی ۱۴۰۱ 🔹ما سه خوانش از معنای زنِ زندگی داریم 🔻۱: خوانش سنتی از زن زندگی که یک سری الزامات دارد مثل نوع تربیت دختر برای خانه داری صرف، تحصیل و کار اجتماعی از موضوعیت می افتد، انتخاب پسر دختری است که خوب میتواند بچه داری کند و زندگی را جمع کند 🔻۲: زن روز و اجتماعی و خروج و عصیان علیه معنای سنتی زنِ زندگی از الزامات این نگاه اصالت پیدا کردن فعالیت اجتماعی و به حاشیه رفتن خانواده و حتی حجاب است! این نگاه یک نوع انقلاب علیه خوانش مرسوم سنتی است که "زنِ پستو به زنِ عرصه" تبدیل میشود 🔻۳: قرائت اسلام ناب جمع بین زنِ زندگی بودن و زنِ انقلاب بودن( فعالیت اجتماعی) 🔹چند مقدمه و اصل مبنایی 🔻۱: در منابع روایی و فلسفی ما حقیقت انسان به نفس( روح) اوست. در نگاه اومانیستی انسان در بدن خلاصه میشود، این بدن یا زن هست و یا مرد و بعد بحث تساوی طرح میشود در نگاه اسلام، انسان موجودی مرکب از روح و بدن است، این نفس و روح نه مذکر است و نه موئنث، البته بعدا در کالبد مرد و زن گذارده میشود. 🔻۲: نفس انسان نه مذکر است نه موئنث! ارزش های مرتبط با انسان نه مذکر است و نه موئنث مثل عقل، قلب، علم، عقل عملی، فضیلت های اخلاقی صادره از انسان جایگاه ارزش ها و ضد ارزش ها در انسان چون نفس است مذکر و موئنث نیست 🔻۳: وقتی نفس اصل شد، بدن فرع و ابزار است 🔸نگاه مکاتب نسبت به بدن ۱: نگاه افراطی: مکاتب اومانیستی که انسان در بدن خلاصه میشود ۲: نگاه تفریطی: عرفانهای هندویی که حتی حاضرند به بدن آسیب بزنند تا روح ارتقا بیابد ۳: نگاه معتدل: در اسلام بدن اصالت ندارد لذا طریقیت دارد نه موضوعیت اما اضرار به بدن حرمت دارد و تلاش برای صحت جسم بسیار تاکید شده است. ✔️در جامعه سرمایه داری کالایی شدن یک اصل هست، مصرف پیشران تولید است و مصارف لوکس پیشران مصرف. لذا به چند عنصر نیاز دارد ۱: سلبریتی ها به عنوان الگو ۲: پلتفرم ۳: تبلیغات بهترین محمل برای ترویج مصرف گرایی بدن انسان است و بهترین بدن، بدن زنان چون جذابیت بصری برای تبلیغات را دارد ⬅️ در نگاه اسلامی اساسا بدن فرعیت دارد و روح اصالت و مساله ما انسان است نه زن و مرد؛ اما در جامعه مصرفی سرمایه داری چون مساله مصرف اصل هست و مصرف با تبليغات گره خورده لذا زن با وجه زنانه خود یعنی بدن موضوعیت دارد. 🔻تفصیل مباحث را در صوت گوش کنید eitaa.com/m_amin_rezai/2902 🎙 eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب ج2mp3.mp3
9.83M
فاطمه س، زن زندگی، زن انقلاب دوم مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی ۱۴۰۱ -وظیفه اجتماعی، امر مشترک بین زن و مرد -الزامات تبیین الگوی سوم زن مسلمان -موضوعیت پیدا کردن بدن زن در جامعه مصرفی -سه نقش زنان در ترویج نظام سرمایه داری ۱: مصرف کننده حرفه ای ۲: مروّج و عامل تبلیغات ۳:نیروی کار ارزان -مساله کالایی شدن در جهان امروز -قاعده فقهی حرمت اخذ اجرت بر واجبات اصلی در جهت مبارزه با کالایی شدن -تبدیل زن از "کالای غارتی" به "کالای مصرفی" و برده سفید در جهان امروز -نتایج تفاوت های بین زن و مرد 🔻خلاصه متن سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/2906 🎙 @m_amin_rezai
فاطمه س، زن زندگی، زن انقلاب دوم مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی۱۴۰۱ ✅ مقدمه: در الگوی سوم جمع بین زندگی و وظیفه اسلامی-اجتماعی فقط مخصوص زنان نیست بلکه مساله بین زن و مرد مشترک است. در بین مردان نیز این نکته وجود دارد که به خاطر مسئولیت خانوادگی وظايف اجتماعی خود را کنار میگذارند! هر جوان مسلمان باید زمان خود را در سه بخش تنظیم کند: ۱. بخشی برای علم و تحصیل و پیشرفت شغلی ۲. بخشی برای تفریح و لذت از زندگی ۳. بخشی سومی هم برای انجام وظایف اسلامی و اجتماعی الزامات تببین الگوی سوم زن 🔹یک: اصالت نفس( روح) و فرعیت و ابزاری بودن بدن ( توضیح جلسه قبل) 🔹دو: نفس مرد و زن ندارد( توضیح جلسه قبل) 🔹سه: جامعه مصرفی خروجی بدن مندی انسان است. بدن زن به دلیل زیبایی و جذابیت های بصری، بدن بهتر و بهترین محمل برای ترویج مصرف گرایی، کالا شدن و کالایی کردن است. مسئله حجاب در حقیقت پررنگ کردن وجه انسانی و نفی بدن مندی زن و جلوگیری از کالایی شدن اوست ♦️زن با وجه زنانگی و نه انسان بودگی در نظام سرمایه داری سه نقش دارد ۱: مصرف کننده حرفه ای: زنان جدای از اینکه مصرف بیشتری نسبت به مردان دارند مدیریت مصرف خانه را نیز برعهده دارند. ۲.عامل ترویج مصرف گرایی وقتی بدن اصالت دارد به این دلیل که بدن خانم ها جذابیت بیشتری دارد نقش زن اینجا در تبلیغات حائز اهمیت می شود ۳. نیروی کار ارزان برای کارخانه ها در جهت مصرف گرایی ✔️ نتیجه فروکاست انسان به بدن توهین به انسان و بازی کردن در نظام سرمایه داری و مساله کالایی شدن انسان و کالایی سازی سایر امور است ◀️مساله کالایی شدن مایکل سندل در مقدمه کتاب چه چیز را با پول میتوان خرید مینویسد در این روزگار منطق خرید و فروش( کالایی سازی) نه فقط به کالاهای مادی که به کل زندگی ما حاکم شده است این کالایی شدن دو ضرر دارد. ۱- گسترش نابرابری و فساد، وقتی برای همه چیز حتی خدمات عمومی را بتوان با پول خرید و فروش کنیم عملا به گسترش بی عدالتی و فاصله‌ طبقاتی کمک کردیم ۲- از بین رفتن ارزش بعضی مسائل که ذاتا مادی و کالا نیستند 🔻قاعده حرمت اخذ اجرت از واجبات در فقه یک قاعده مبنایی برای مبارزه با کالایی شدن امور است ۱)واجبات عبادیه، اموری قصد قربت در آن لازم است و طبق فتوای عموم فقها گرفتن پول برای آنها حرام است ۲)واجبات نظامیه، اموری که نظام معیشت بر آنها استوار است در نگاه شیخ انصاری بخشی از واجبات نظامیه مثل قضاوت و آموزش و... چون حق مخلوق بر گردن سایر افراد است برای آن نمیتوان اجرت دریافت کرد و فاعل آن کارها باید از بيت المال رزق بگیرند مساله آموزش، درمان، امنیت در قانون اساسی ما مبتنی بر این نگاه هست مسئله سرمایه داری از مهم ترین و پیچیده ترین مسائل عصر ماست که اگر فهم نکنیم به اسم کار تربیتی و فرهنگی با کارهایی مثل ترویج مدرسه های غیر انتفاعی به کالایی شدن آموزش‌ کمک می کنیم و در پازل نظام سرمایه داری بازی می کنیم. ✔️ دیدگاه اسلام درباره زن نه زن پستو است که زن به "کالای غارتی" تبدیل شود نه اصالت بدن که زن تبدیل به "کالای مصرفی" و برده سفید شود. 🔹چهار: تفاوت بین زن و مرد ۱:تفاوت بین زن مرد یک امر حقیقی است البته این تفاوت بما هو هو ارزش خلق نمی کند ۲: تفاوت های حقیقی منجر به تفاوت حقوقی می شود ۳: تفاوت ها لازمه نظام احسن خلقت و تسخیر دو طرف زن و مرد و منشا شکل گیری ارزش بزرگی به نام "خانواده‌" است 🔻تفصیل مطالب را در صوت بشنوید eitaa.com/m_amin_rezai/2905 🎙 eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
⚫️فاطمه س و سطح منازعه! 🔻فاطمه س و فاطمیه را به یک مساله عاطفی و فردی تقلیل ندهیم. حتی مساله صرفا اجتماعی و حتی سیاسی در سطح خرد هم نیست، سطح منازعه در فاطمیه یک سری است. فاطمه س در خطبه هایش از اهمیت ولایت و عدالت در جامعه گفت و از انحرافی خبر داد که پنجاه سال بعد فرزندش حسین ع در منا نتیجه آن انحراف را گزارش داد: وَ الْعُمْی وَ الْبُکْمُ وَ الزُّمْنُ فی الْمَدائِنِ مُهْمَلَة، لا ترْحَمُون....و بالادّهانِ وَ الْمُصانَعَةِ عِنْدَ الظَّلَمَةِ تَأمَنُونَ. (کوران، گنگان و بیماران زمین‌گیر در شهرها به حال خود رها شده‏اند و به حال آنان رحم نمی‌کنید....و شما باتوجیه گری و زد و بند با ستمگران برای خود امینت ایجاد کرده‌اید.) 🔻 وقتی در صدر اسلام عدل سیاسی(ولایت) کنار گذاشته شد و به تدریج بواسطه فتوحات ثروت کثرت یافت، تجمل گرایی و اشرافی گری ترویج و توجیه شد و در نتیجه عدل اقتصادی در جامعه اسلامی ذبح شد. نسب و نسبت در حقوق و سهم افراد از بیت المال و مسئولیت گرفتن موئثر شد. آقازاده گی و خلق و بین مسئولین و مردم فاصله و شکاف طبقاتی ایجاد شد. در چنین لحظه ای لحظه از تاریخ است که دین ناکآرامد و خنثی جلوه میکند و در حد مناسک تقلیل می یابد. آرمان ها به مسلخ میرود و پنجاه سال بعد از پیروزی انقلاب، در کنار شهر کوفه جایی که روزگاری محل حکمرانی عدل و تحقق عدالت بود سر بزرگ مدافع آرمان های انقلاب پیامبر ص در کربلا بریده میشود. 🔻 فاطمه س در تاریخ در ابتدای یک شاهراه بزرگ ایستاد و از انحرافی عمیق خبر می داد. فاطمه س سطح منازعه را نه در حد مواجهه و تقابل با چهار مسئول میانی که در حد بالا آورد، تاریخ بعدا فهمید فاطمه س به عنوان یک دختر جوان چقدر جلوتر از زمان درست تحلیل و اقدام کرد و پیرمردهای مصلحت گرا را برای همیشه ی تاریخ رسوا کرد. مساله فاطمیه در این حد کلان و جدی است و همین امر موجب میشود فاطمه س الگو و مادر تمام انقلابیون و نهضتی های عالم قرار گیرد. الگوی آنهایی که مساله شان تحقق عدالت سیاسی(ولایت) و عدالت اقتصادی و فرهنگی و مواجهه با خلق رویه هایی است که به سرمایه داری افسار گسیخته و فاصله طبقاتی ختم میشود. همان چیزی که در نیم قرن در صدر اسلام رقم خورد و خیلی از آرمان های انقلاب پیامبر ص را عملا ذبح کرد و امروز نیز مساله ماست.... ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔸اگر قرار بود یک مناظره اقتصادی چالشی برگزار کنیم برای مهمان میشد از دو نفر در استفاده کنیم! مثلا آقای محسن رضایی و آقای خاندوزی دو طرف میز باشند!حالا با این حد اختلاف اینها یک تیم هستند! جناب آقای رئیسی اقتصاد سیاست نیست که برای حل مسائل همه را دور هم جمع کنیم. 🔻ن: آن قدرت جمع کنندگی افراد که نقطه قوت بود وقتی اشراف نباشد در حوزه تصمیمات اقتصادی به نقطه ضعف مبدل میشود؛ امری که قابل پیش بینی بود و حالا آثارش یک به یک نمایان میشود. eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب ج3.mp3
9.63M
فاطمه س، زن زندگی، زن انقلاب سوم مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی۱۴۰۱ -جایگاه انسان در نظام انديشه دینی -خلافت نوعیه انسان ها اعم از مؤمن و کافر -تبیین نظریه استخلاف شهید صدر -آثار سه گانه مستخلف( انسان)،مستخلف ( خدا)، مستخلف عنه (طبیعت و زمین) -مساله اصالت فرد-جامعه و جانشینی انسان به مثابه یک کل( حیثیت مجموعی) -آثار نظریه استخلاف در اقتصاد -تفاوت بازار در اقتصاد اسلامی و بازار آزاد -زن و مرد هر دو جانشین خدا روی زمین هستند 🔻خلاصه متن سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/2911 🎙 @m_amin_rezai
فاطمه س، زن زندگی، زن انقلاب سوم مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی۱۴۰۱ ✅ مقدمه: از مباحث دو جلسه قبل مشخص شد مساله ما بالاصاله زن یا مرد نیست. مساله ما انسان بودن است. لذا در حقیقت عنوان بحث ما را باید اینگونه گفت: فاطمه س؛ انسان زندگی، انسان انقلاب. وقتی مساله ما انسان بودن شد و زن و مرد بودن بالتبع بود باید جایگاه انسان در نظام اندیشه اسلامی را تبیین کرد. در این مساله از متفکرین مسلمان به ویژه علامه جوادی و شهید صدر بهره می بریم 🔹اصل۱ : همه انسان ها جانشین خدا روی زمین هستند [ خلافت نوعیه] احتمالات در مورد آیه( إنّي جاعلٌ في الأرض خليفةً) (۱) ۱:حضرت آدم ۲:انبیا و ائمه ۳: مومنان ۴: انسان ها اعم از مؤمن و کافر ۵: خلافت براي همه انسان ها به نحو ذومراتب( به حسب درجه فعلیت یافتن انسان ها خلافت دارند) 《نظر علامه جوادی》 نظر ۱،۲،۳ چون ادامه آیه فرشته ها از فساد و خونریزی انسان سخن می‌گویند معلوم می‌شود نوع انسان است 🔹اصل۲: شهید صدر: در سه گانه رابطه انسان با خود، طبیعت و سایر انسان ها تفاوت اسلام با سایر مکاتب این است خدا چهارمی نیست بلکه اشراب در همه روابط میشود لذا سه گانه خلق می‌شود [ نظریه استخلاف] (۲) ۱:مستخلف( انسان) ۲:مستخلف ( خدا) ۳: مستخلف عنه (طبیعت و زمین) 🔹اصل ۳: شهید صدر در ذیل آیه ۳۰ بقره احتمال جدیدی برای خلافت انسان طرح می‌کنند که منشا آثار بسیاری است. خلافت انسان ها به مثابه یک کل(حیثیت مجموعی انسان ها) ✔️ با اضافه شدن خدا تمام معادلات را تغییر می‌دهد. در اقتصاد ملکیت بالاصاله برای خدا و برای انسان ها اعتباری می‌شود. حکمرانی نیز از آن خداست البته انسان ها به عنوان خليفه او شان اساسی در اعمال اراده دارند 🔸شهید مطهری در جامعه و تاریخ درباره نسبت اصالت فرد و جامعه چهار نظریه طرح می‌کند: ۱: جامعه ترکیب تک تک افراد بدون هیچ پیوندی [ اصالت فرد] ۲: جامعه برساخن تک تک افراد به مثابه ماشین [ اصالت فرد] ۳: ترکیب انسان ها کنار هم در جامعه استعداد و وظایف جدیدی خلق می‌کند[ اصالت فرد و جامعه] ۴: ما جامعه داریم به مثابه یک کل نه فرد [ اصالت جامعه] عموم متفکرین مثل شهید صدر، بهشتی، مطهری و... به ترکیب اصالت فرد و جامعه معتقدند. با این مبنا خلافت انسان نوعیه و جمعی است. در تضاد فرد و جامعه مصلحت جامعه انسانی مقدم میشود ♦️آثار نظریه استخلاف در اقتصاد (۳) ۱: مال برای خداست ( وَ آتُوهُم مِّن مَّالِ اللَهِ الَّذِی آتَاکُمْ) و روی زمین به امانت در دست انسان ها به جانشین اوست( وَ آتُوهُم مِّن مَّالِ اللَهِ الَّذِی آتَاکُمْ) لذا ملکیت انسان اعتباری است. ۲: خدا چون مالک است می‌تواند در نوع مصرف و تبادل( خرید و فروش) قید و حد بزند. 🔻تفاوت بازار اقتصاد اسلامی با بازار آزاد در بازار آزاد تولید تابع مصرف است. این مصرف کنندگان هستند که نوع کالا و نوع تبادل را مشخص میکنند. در اسلام هم مبیع ( کالاهای حرام مثل گوشت خوک و شراب) و هم بیع ( معامله ربوی و غرری و...) قید می‌خورد. در اقتصاد اسلامی بازار تابع حکم خداست نه مصرف کنندگان‌! ۳: اموال برای خلیف خدا روی زمین است لذا معنای فی به معنای بازگشت به بخشی از بيت المال گفته میشود که حق تصرف آن برای مسلمین است ۴: اگر کسی احتکار گند به نفع جامعه انسانی اموال او مصادره و پخش می‌شود ۵: زمین و سایر مواهب برای عموم مردم است و جز با حیازت به اولویت یا ملکیت در نمی آید آثار سیاسی نظریه استخلاف و ارتباط این نکات با موضوع ( جلسه چهارم) ۱: تفسیر تسنیم، ج۳ ص۳۹ ۲:سنت های تاریخی قرآن، شهید صدر، جلسه۸ ۳: اسلام راهبر زندگی، طرح اجمالی اقتصادی 🔻تفصیل مطالب را در صوت بشنوید eitaa.com/m_amin_rezai/2910 🎙 eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
We are the nation who after fourteen centuries celebrate our prophet's daughter's birthday as a women's day and mourn on day she passed away but you are the one who make woman as a product and slave and removed us from the UN Commission on the Status of Women under name of human rights. 🔻ما ملتی هستیم که بعد از ۱۴۰۰ سال روز تولد دختر پیامبرمان فاطمه س را به عنوان روز زن جشن می گیریم و در روز شهادتش عزاداری می کنیم. آنهایی که تمدن شان زن را کالا کرده به اسم حقوق بشر ما را از کمیسیون زن سازمان ملل اخراج می کنند! eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca