eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
567 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸روزی ده بار هم تاکید کنیم بر اهمیت گزافه گویی نکردیم. اگر قرار بود حکومتی صرفا با نیروهای امنیتی حفظ شود خب ساواک، شهربانی، رکن دوم و‌....رژیم پهلوی را حفظ می کردند. حقیقت این است جز هیچ راهی نداریم. رضایت مردم هم عامل مشروعیت است هم عامل بقا جمهوری اسلامی. ✍ 🔻بازخوانی چند جمله از امام و رهبر انقلاب درباره جمهوریت eitaa.com/m_amin_rezai/2488 @m_amin_rezai
هدایت شده از محسن قنبریان
رابطه تعیین حق سرنوشت با ولایت.pdf
505.9K
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت 1⃣جمع ولایت با حق تعیین سرنوشت 2⃣جمع ولایت و تنفیذ با قانون اساسی 3⃣نسبت قانون اساسی و حق تعیین سرنوشت 4⃣جمهوریت و ولایت ☑️ @m_ghanbarian
🔸اولین جلسه "نظریه استخلاف شهید صدر" با این ویو ارائه شد تا مضاعف بشود این لذت ناب که ترکیبی از علم و عشق است. ان شاءالله صوت جلسات منتشر خواهد شد. 📷 نجف اشرف،دهم رمضان۱۴۴۴ @m_amin_rezai
🔺 چرا کسانی که به حجاب اعتقادی نداشتند به جمهوری اسلامی «آری» گفتند؟ 🔺حجاب یک امر سیاسی است و باید سیاسی بماند. ممنون می‌شوم تا انتها بخوانید و برای دوستان و مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. 🔻متن کامل یادداشت @Jazveh_fatemedadashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻در خانه اگر کس است یک حرف بس است! همین کلام کوتاه چقدر بلند است. به وسعت یک زندگی! اگر این جمله را با جان و دل می فهمیدیم که "این دنیا اعتبار محض است؛ دل نبندید؛حقایق جای دیگری است" به گمانم روزگار و حال بهتری داشتیم. @m_amin_rezai
جلسه نه.mp3
2.73M
📚جلسه نهم،جزء نهم، رمضان۱۴۴۴ يَسأَلونَكَ عَنِ الأَنفالِ ۖ قُلِ الأَنفالُ لِلّهِ وَالرَّسولِ(1 انفال) ▪️انفال و عدالت اقتصادی 🔻خلاصه متن جلسه نهم eitaa.com/m_amin_rezai/3239 🎙 @m_amin_rezai
✅خلاصه_سخنرانی تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران جلسه نهم،جزء ۹؛ رمضان۱۴۴۴ق 🔻صوت و فیلم جلسه نهم تفسیر 🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3238 🎥 يَسأَلونَكَ عَنِ الأَنفالِ ۖ قُلِ الأَنفالُ لِلّهِ وَالرَّسولِ(1 انفال) ▪️انفال و عدالت اقتصادی ♦️انواع مالکیت در اسلام 1⃣: اموال عمومی؛ سرزمین های که مسلمین در جهاد فتح کردند( مفتوح العنوه) این ها برای عموم مردم است تولیت آن دست امام و جانشینی اوست 2⃣: اموال امام( دولتی) مثل انفال،فی؛ خمس و...مخصوص شان حاکمیتی امام است 3⃣: اموال شخصی؛ مساله مهم این است ملکیت شخصی و حق تصرف در منابع طبیعی به واسطه حیازت و کار به دست می آید 🔹چند نکته مهم اقتصادی پیرامون انفال 🔻نفل به معنای زیادی مثل نمازهای نافله؛مالی که اضافه بر مخارج مرسوم است 🔻صاحب جواهر: بدون شک انفال ملک رسول خدا و جانشین اوست.ثم إنه لا كلام في كون الأنفال ملكا للنبي ص كما يدل عليه الكتاب و السنة و الإجماع، ثم من بعده للقائم مقامه( جواهر الکلام ج ۱۶ ص ۱۳۳) 🔻مجموع روایات انفال را مخصوص پیامبر ص و جانشین او دانستند( مقاله ولی امر و مالکیت انفال) 🔻بنابر نظر مشهور فقها در زمان غیبت انفال برای عموم شیعیان حتی مسلمانان مباح است و به و واسطه کار و حیازت میشود تصرف کرد 🔻 انفال در غیبت امام برای عموم مردم است صاحب حدائق: ظاهر المشهور هنا هو تحليل ما يتعلق من الأنفال بالمناكح و المساكن و المتاجر خاصة و أن ما عدا ذلك يجري فيه الخلاف على نحو ما تقدم في الخمس. و ظاهر جملة من متأخري المتأخرين القول بالتحليل في الأنفال مطلقا و هو الظاهر من الأخبار. (الحدائق الناضرة :الشيخ يوسف بحرانی،ج12 ص 481) 🔻انفال برای غیر شیعیان هم هست امام خمینی: الأقوى حصول الملك أيضا بحيازة ما في الأنفال من العشب و الحشيش و الحطب و غيرها، بل و حصول الملك لهم أيضا للموات بسبب الاحياء كالشيعي.‌( تحرير الوسيلة، سید روح الله الخميني، ج۱ص369) در نتیجه بنابر نظر مشهور انفال در زمان غیبت برای عموم مردم است. علاوه بر انفال مباحات عامه و اموال عمومی که بخش قابل توجهی از ثروت در جامعه اسلامی را شامل میشود هم برای عموم مردم است 🔸مصادیق انفال: زمین ها موات؛ زمین های بی مالکه مثل جنگل و دریا و کوه و... معادن(ظاهری) بعضی همه معادن را میگویند و..... 🔹عدالت بنیادین در دو ساحت1: منابع مثل انفال و... 2:درآمدهاست که طبیعتا اولی مهم تر است. اصل 45 قانون اساسی انفال در اختیار حاکمیت برای مصالح عمومی مردم معرفی کرده است 🔸مساله مسکن که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است بنا بر گزارش ها %50 تا70% قیمت آن برا زمین است که با تقسیم عادلانه زمین های موات که بخشی از انفال است تا حد زیادی قابل حل است. امروز انفال در اختیار بعضی سازمان ها و ادارات دولتی است و تبدیل به کالای سرمایه داری شده وفئودالیسم باز تولید شده در حالی که اگر به قواعد فقهی عمل میشد زمین از سرمایه ای بودن خارج و عدالت اجتماعی محقق میشد 🔸 تفصیل در صوت و کلیپ ✍ @m_amin_rezai
📚 نادر ابراهیمی بدون شک به معنای درست و اصیل آن جز انسان های متفکر و آزادی طلب و عدالتخواه در روزگار ما بود. مردی که با قلمش معجزه می کند. او به زیبایی اندیشه و نثر زیبا را ترکیب و جهانی آرمانی را خلق کرده است. امروز سالروز ولادت او بود؛ به روح بلندش فاتحه ای نثار کنید. امسال قصد دارم بخشی از کتابهایش را بخوانم و اینجا معرفی کنم.این جمله حماسی او را بخوانید؛ این جهان بینی یک انسان مبارز است؛ ما برای تغییر جهان آمده ایم... ✍ @m_amin_rezai
🔻از شهیدمطهری نقل است من بعد از پیروزی انقلاب و تثبیت میخواهم برگردم به کارهای علمی و طلبگی، اما اگر بخواهم جایی را انتخاب کنم آموزش وپروش یا صداسیماست! به عنوان راهبردی ترین وزارتخانه کشور که مسئولی چون شهیدمطهری وبهشتی میخواهد؛ در دهه اخیر انگار رها شده است! ✍ @m_amin_rezai
✅ امشب متن بیشتری خوندیم نسبت به شبهای قبل، وسط مباحثه خیلی احساس ضعف کردم؛ یک دینار دادم هم مباحثه ای رفت دهین گرفت؛ داخل حرم نمیذارند رفتیم بیرون نشستیم خوردیم؛ دیدیم خیلی زیاده دادیم امانت داری بقیه ش بمونه برا فردا شب؛ اگر حیاتی بود و جایگاهی نمیخوام این لحظه های که با لذتهای ساده و ناب طلبگی همراهه فراموش کنم؛ می نویسم تا بدونید درسته ما طلبه ها از خیلی مواهب مادی بی بهره ایم و رنج های زیادی را تجربه میکنیم، این روزها از جهات مختلف طلبه موندن سخت شده ولی من طلبگی و این لحظه ها را به همه دنیا نمی فروشم! دنیای ما همین سادگی های عجین شده با عشق هست؛ معنای زندگی ما همین کتاب و بحث در جوار امیرالمومنین ع است با طعم دهین نجفی؛ مستدام باد این عشق... ✍ @m_amin_rezai
✅امروز در کشور یک جریان قوی و اصیل در حوزه در حال شکل گیری است. جریانی که هم اقتصاد سیاسی می فهمد هم با مکاتب اقتصادی دنیا آشناست هم اقتضا میدان و اجرا را متوجه است و بدور از بازی های سیاسی و قدرت مساله اش است. این یکی از نقاط امیدبخش ایران امروز است. ✍ @m_amin_rezai ✅ در این زمینه این چند مورد را ببینید و بخوانید 🔻یادداشت پرفسور درخشان https://b2n.ir/d51459 🔻بیانیه اساتید اقتصاد اسلامی www.hawzahnews.com/news/1079036 🔻ارائه دکتر جبرائیلی www.aparat.com/v/TIJrL eitaa.com/syjebraily/2111 🔻راه کارهای دکتر ایزدخواه eitaa.com/dr_izadkhah/216 🔻سلسه جلسات اندیشکده قصد eitaa.com/qasdway
✅امروز در کشور یک جریان قوی و اصیل در حوزه در حال شکل گیری است. جریانی که هم اقتصاد سیاسی می فهمد هم با مکاتب اقتصادی دنیا آشناست هم اقتضا میدان و اجرا را متوجه است و بدور از بازی های سیاسی و قدرت مساله اش است. این یکی از نقاط امیدبخش ایران امروز است. ✍ @m_amin_rezaiدر این زمینه این چند مورد را ببینید و بخوانید 🔻یادداشت پرفسور درخشان https://b2n.ir/d51459 🔻بیانیه اساتید اقتصاد اسلامی www.hawzahnews.com/news/1079036 🔻ارائه دکتر جبرائیلی www.aparat.com/v/TIJrL eitaa.com/syjebraily/2111 🔻پیرامون اقتصاد مردمی(حجت الاسلام قنبریان) eitaa.com/m_ghanbarian/2436 🔻راه کارهای دکتر ایزدخواه eitaa.com/dr_izadkhah/216 🔻سلسه جلسات اندیشکده قصد eitaa.com/qasdway و جمع قابل توجهی از دغدغه مندان که در یادداشت های بعدی معرفی خواهد شد @m_amin_rezai
🔻آنهایی که پیرامون این روزها تفسیرهای وسیع و غریب می‌نویسند عموما نه فقیه هستند و نه آنقدر فقه خوانده! اصل فرض جعل اصطلاح و تطبیق آن بر مصداق هم که پذیرفته شود (البته مثل سایر نظرات فقهی امکان بحث طلبگی و علمی پیرامونش در محافل علمی وجود دارد) اما این توصیف و تحلیل هایی که مساله را بسط و عمق میدهد و به توصیه و راهبرد نیز می انجامد بیشتر ناشی از ذوق است تا علم؛ لذا خیلی قابل اعتنا نیست. 🔻فضای مجازی اقتضاء اظهار نظر پیرامون امور مختلف را ایجاد کرده؛ ظاهرا مثل سابق قول بلاعلم هم دیگر قبیح نیست؛ خرج کردن کلمه نیز امری مباح بلکه مستحب است در همه امور بایِ نحو کان! آنچه معیار است کیف مستعمع است و رفع عطش مخاطب که الحمدلله همه استادیم در این امر، روزگار ذوقیات است و بساطش به راه، کاش بیاموزیم اگر سکوت امری مبارک است برای هر دو است، هم برای فَم هم برای قلم؛ دومی را نیز رعایت کنیم البته اگر اولی را عاملیم. ✍ @m_amin_rezai
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر بزرگ عطر برنج شمال بود؛ کم بود نان سفره‌اش اما حلال بود... رهبر انقلاب: چه کار خوبی کردید برای مادر بزرگ شعر گفتید! 🏷 هم‌اکنون؛ و اساتید ادبیات فارسی 💻 Farsi.Khamenei.ir
⭕️ الاهیات امیدواری در روزگار رنج های مداوم! 🔸خبر خودکشی خالق قصه های مجید بی شک امری شوکه کننده برای جامعه ما بود. از حواشی و اصل این خبر میگذرم. این قصه تلخ بهانه ای شد برای ذکر تذکری که مدتهاست در ذهنم چرخ میخورد. مساله معنای زندگی و الاهیات امیداوری؛ این روزها که توفیق شده برای مدتی کوتاه همجواری حضرت امیر ع را اختیار کنم طبیعتا فرصت نوشیدن معنای ناب از ضریح حضرت و استشمام عطر زندگی از حرم بیشتر فراهم است خصوصا که این همجواری قرین شده با ماه رحمت و برکت؛ رمضان عزیز ترکیب مکان و زمان ناب خلق و کسب معنا را به اوج میرساند. 🔹مدتهاست به مساله تاب آوری انسان‌ها در رنج های فردی-اجتماعی فکر میکنم. چه چیز قدرت مقاومت و حرکت را در روزهای سخت تاریخ خلق میکند؟ تاریخ را که ورق میزنیم وجه مشترک بین قهرمان ها این است در روزهای سخت، آنها نشکستند! به اصلاح کم نیاورند و استوار ماندند و حتی بالاتر ناایستادند و حرکت کردند. و -مستمر در روزهای سخت؛ این وجه مشترک تمام آنهایی است که مسیر تاریخ را عوض کردند. 🔸برای شکل گیری این روحیه و تبدیل شدن ان به ملکه "معنا" مهم ترین امر است. به سایر مکاتب و مذاهب کار ندارم مخاطب من همین جوانان مسلمانی است که در ایران امروز زندگی میکنند و در کنار "زندگی شخصی" مسائلی چون "آرمان" و "امرجمعی" برایشان مهم است و حتی آنها که صرفا به "زندکی کردن" فکر میکنند. دوستان؛ ما به "معنا" محاتجیم بسیار زیاد؛ شاید به این تصمیم تلخی که آقای پوراحمد رسید هیچ کدام از ما نرسیم؛ اقدامی که با هر طرز فکری امری قبیح و غیر قابل دفاع است اما مقاومت کردن و تسلیم رنج های زندگی نشدن حداقل ماجراست، مساله این است اساسا ما برای حرکت و تغییر خلق شدیم. 🔹بسیاری از ما این روزها به افت انگیزه، رکود، کم آوردن و بی خیال شدن مبتلا شدیم این را علاوه بر بسیاری از مردم عادی بلکه به وضوح در بخش قابل توجهی از بچه های انقلابی که عدالت و تحول دغدغه شان است و اینها پیشران حرکت اجتماعی هستند شاهد هستیم! واقعش این است ما در جای سختی از تاریخ قرار داریم، در لحظه هایی تاریخی که بسیاری میشکنند و بی خیال نهضت و آرمان میشوند و در بهترین حالت به"فردیت محض" دچار میشوند. طبیعتا من طبیب نیستم و این درد هم با چند کلمه درمان نمیشود 🔸 اما اگر کوتاه بخواهم بگویم: آنچه میتواند به ما و بدهد است و بهترین و برترین چیزی که برای ما معنا خلق میکند الاهیات است. ۱:ارتباط با تراث دینی( مطالعه قران و روایات)، ۲:مطالعه زندگی معصومین و شخصیت های بزرگ و تاریخی ما، ۳:داشتن اساتید فکری-معنوی و ارتباط مستمر و مشورت با آنها؛ این سه تا حدی زیادی معنای زندگی برای مقامت و حرکت را خلق میکند. 🔹به زندگی اهل بیت ع نگاه کنیم خصوصا در لحظه های سخت مثل دوران خانه نشینی حضرت امیر ع، روزهای صلح امام حسین، به ویژه مساله کربلا که قبل-حین و بعدش پر از رنج و سختی است، خطبه فاطمه بنت الحسین ع به عنوان یک دختر کم سن و سال را بخوانید چطور در آن موقعیت شننده بعد از کشته شدن پدر و برادرها و همه عزیزانش اما نشکست و آنگونه حماسه آفرید! از این جنس افراد که معصوم هم نبودند که کسی بخواهد امام بودن را دلیل بر استثنا بداند در طول تاریخ شیعه؛ در لحظه های تاریخی بسیار داریم. 🔸 در عصر اخیر مثل میرزا کوچک خان، مرحوم مدرس، بهلول، شهیدصدر و خواهرش و امام خمینی ره به عنوان یک قله و...صدها نفر در قد و اندازه های مختلف میتوان نام برد که چگونه این الاهیات به آنها معنا داد تا در بزنگاه ها کم نیاورند. هیچ جای تاریخ شرایط به سختی کربلا نخواهد شد، الاهیاتی که انسان را آن هم زن که شکنندگی ش طبیعتا بیشتر است را میتواند از دل آن همه بلا زنده و استوار بیرون آورد و علاوه بر قدرت مقاومت به او قدرت کنش ورزی و حرکت بدهد آن الاهیات در طول تاریخ برای سخت ترین لحظه ها کفایت میکند تا به ما معنا و گرما ببخشد. 🔹 انسان فقط جسم نیست که مرگ یا خودکشی آن را از او بگیرد، شخصیت اجتماعی انسان نیز بخشی از انسان است. منفعل شدن، منزوی شدن؛ رها کردن وظیفه اجتماعی هم کمی از خودکشی ندارد چرا که شبیه خودکشی را از انسان میگیرد. معنا نه تنها مقاومت در برابر رنج ها که حرکت و به بن بست نرسیدن در میانه سختی ها را به ما می دهد؛ این مهم ترین مساله ای که بجای خیلی مطالب باید در دوره های معرفتی-تشکیلاتی مکرر می‌گفتیم. امروز هم باید درباره آن بسیار تامل کنیم. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻در جهان امروز برای حرکت و دفع آسیب‌ها بیش از هر زمان به محتاجیم‌. دوباره شبیه دهه شصت راه افتاده؛ تربیت دهه نودی های پای این سرودها رقم میخورد. سربازان روزگار ظهور؛ ان شاءالله. @m_amin_rezai
190304_0837_01.mp3
14M
🔻درس‌گفتار کلان روایتی از نظریه بنیادی شهید صدر -جایگاه شهیدصدر و اهمیت نظریه استخلاف معنای لغوی خلیفه -سه گانه رابطه انسان، سایر انسان ها، طبیعت -اضافه شدن خدا به عنوان عنصر چهارم و خلق ماهیتی جدید -آثار اقتصادی-سیاسی با توجه به تشکیل مستخلِف، مستخلَف و مستخلف علیه -دوگانه خلافت-امانت در نسبت خدا و انسان در جهان -نکات علامه جوادی پیرامون آیه۳۰ سوره بقره( انی جاعل فی الارض خلیفه) 🔸تفصیل بحث را در صوت گوش دهید 🎙 @m_amin_rezai
⭕️ الاهیات امیدواری در روزگار رنج های مداوم! 🔻متن یادداشت eitaa.com/m_amin_rezai/3250 @m_amin_rezai